4) Hallituksen esitys työvoimapolitiikan uudistuksen
jatkamiseen liittyväksi lainsäädännöksi
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Työllisyyspolitiikassa uudistusten
vauhti on ollut aika reipas viime vuosina. Toisaalta se on ymmärrettävääkin
sen vuoksi, että pyritään aina löytämään
uusia keinoja entisten lisäksi, ja juuri siksi, että olemme
kaikki huolestuneita siitä, että työttömyys
on yhä vain jatkunut ja monesti se aiheuttaa myös
syrjäytymistä. Jossakin vaiheessa pitäisi
myös pysähtyä miettimään,
miten kentällä eli työvoimatoimistoissa
kaikki nämä uudistukset ehditään
ja kyetään ottamaan vastaan ja miten työntekijät
pystyvät uudistuksiin ja niiden sisältöihin
vaikuttamaan niin, että ne sopisivat niihin tehtäviin,
joita he ovat siellä tehneet. Sitä kokemusta,
mitä arkipäivän työskentelystä työvoimapolitiikassa
on tullut, pitäisi käyttää myös
valmistelussa mukana. Tiedän, että tässä valmistelussa
on käytetty tällaista uutta mallia, virtuaalityöryhmää,
ja täytyy antaa kiitos työministerille siitä,
että tällaista on käytetty, sillä se on
mahdollistanut myös vähän laajemman näkemyksen
kuin pelkästään Uudeltamaalta tulevan näkemyksen.
Palvelun laatuun pitäisi myös kiinnittää huomiota
eli pitäisi saada työvoimatoimistoissa niin paljon
aikaa palveluun yhtä ihmistä kohden, että ehdittäisiin
kunnolla tehdä näitä asioita. Sen vuoksi
olen tyytyväinen siihen, että ei ole lähdetty
työttömien hyppyyttämislinjalle, että työvoimatoimistossa
pitäisi jatkuvasti käydä, vaan tehdään
kunnolliset työnhakusuunnitelmat ja pyritään
niitä noudattamaan. Siinä mielessä, jos
olen oikein ymmärtänyt, tämä on
aivan oikean suuntainen ratkaisu.
Lakiesityksen esittelytekstissä käytetään
sellaista kieltä, joka ei mielestäni aina ole
ihan (Ed. Stenius-Kaukonen: Ei paljon kannusta!) kannustavaa tai
hyvää työttömien motivaation
kannalta. Jos otsikko on "Työnhakusuunnitelman laatiminen
ja yhteistyövelvollisuus", ei se oikein kovin innostavalta
kuulosta. Tietenkin voi kysyä, ketä tässä velvoitetaan
yhteistyöhön. Työttömissäkin on
tietysti monenlaisia ihmisiä, ja saattaa olla, että jossakin
on ollut myös sellainen tilanne, että henkilö ei
ole halunnut olla yhteistyössä työhallinnon
kanssa, mutta uskoisin, että suurin osa kuitenkin haluaa.
Silloin tätä suurta osaa tällainen kielenkäyttö voi
loukata.
Mietin sitä, että terveyspuolella on sellainen laki,
missä vaaditaan hyvää palvelua. Nyt olemme
saaneet myös sosiaalihuoltoon sellaisen lain, missä asiakkaalle
vaaditaan hyvää palvelua. Toivoisin, että myös
työvoimapuolella olisi tämän tyyppinen
laki. Tästä voi johtaa sellaisen kysymyksen, että jos
henkilö kokee, että hän ei ole saanut
sellaista palvelua, mikä hänelle kuuluisi, ei
ole saanut hyvää palvelua, niin onko se sosiaaliasiamies,
johon hän voi ottaa yhteyttä? Periaatteessa sosiaaliasiamies
hoitaa vain kuntapalveluihin liittyviä asioita, mutta nyt
näyttää siltä, että ne
ovat sitten ilmeisesti kansanedustajat, jotka joutuvat puuttumaan
tilanteeseen, kun palvelu ei ole ollut asiallista. Ikävä kyllä minäkin,
ehkä entisen työni vuoksi, saan näitä yhteydenottoja
aina silloin tällöin. Valitusoikeudet tietenkin
ovat olemassa.
Tämä toiseen aaltoon perustuva lakiehdotus on
loogisesti jatkoa ensimmäiselle aallolle, jota nimitettiin
Suomen-malliksi. Suomen-mallista ovat oikeastaan toimintaan lähteneet
yhdistelmätuki ja työnhakusuunnitelma. Tässä yhteydessä on
syytä muistuttaa, että kun edellinen hallitus esitti
työsuhteessa tehtävää yhdistelmätukea,
siinä ei ollut ollenkaan mainittu työssäoloehdon kertymistä eli
kertyminen oli nolla viikkoa. Eduskunnassa esitystä muutettiin
siten, että yksi kolmasosa työsuhteesta kerryttää työssäoloehtoa.
Kaikki työttömätkään
eivät aina näytä sitä huomanneen,
että näin tässä kävi.
Toisessa aallossa on korjattu osia Suomen-mallista eli ensimmäisestä aallosta,
muun muassa yhdistelmätuen kestoa ja käyttömahdollisuutta.
Ikävä kyllä kaikki ei ole tapahtunut
toivotulla tavalla. Muun muassa työssäoloehtoon
ei ole esitetty korjausta, vaikka se on koettu suureksi ongelmaksi.
Olen tehnyt yhdistelmätuen ongelmista seitsemänkohtaisen
luettelon. En tässä käy sitä tarkemmin
läpi. Muutama niistä esityksistä täällä on,
mutta suurin osa ei.
Suurin ongelma uudessa yhdistelmätukiesityksessä on
tuen ulottaminen määräaikaisiin työsuhteisiin
yksityisille työnantajille. Pelkään,
että muutoksella sekoitetaan työmarkkinoita yhdessä näiden
muiden ratkaisujen eli työelämävalmennuksen
ja työharjoittelun lisäämisen kautta. Työllistämistuki
oli aikanaan sallittu myös määräaikaisiin
työsuhteisiin, mutta se lopetettiin nimenomaan siksi, että se
vääristi markkinoita ja työviranomaiset
eivät pystyneet riittävästi valvomaan
markkinatilannetta. Nimenomaan työnantajilta tuli viesti
siitä, että ei ole oikein, että joku työnantaja
voi käyttää useitakin tuettuja henkilöitä,
koska silloin kilpailutilanne vääristyy ja pahimmassa
tapauksessa toinen työnantaja voi joutua lomauttamaan tai
irtisanomaan vakituista henkilökuntaansa siksi, että ei
pysty enää kilpailemaan.
Toinen ongelma on toisen vuoden matala taso, joka mielestäni
työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa pitää ehdottomasti
korjata niin, että henkilöllä tulee olla
oikeus kieltäytyä tästä toisesta
vuodesta, mikäli työnantaja, esimerkiksi järjestö,
ei pysty maksamaan muuta kuin työmarkkinatuen tason. Eli
se käytännössä silloin tarkoittaa,
ed. Esa Lahtelan kanssa tänään on laskettu
sitä, noin 10 tunnin työsuhdetta, se tarkoittaa
sitä, että se ei kerrytä ollenkaan työssäoloehtoa.
Esimerkiksi, jos kysymys on pitkistä työmatkoista,
voi olla todella iso ongelma sellaisellekin henkilölle
lähteä tällaiseen työhön,
joka kuitenkin haluaisi osallistua työelämään.
Siksi minusta tähän kohtaan lakia täytyy
löytää ehdottomasti jotakin muutosta.
Sitten on työnhakusuunnitelman sanktiointi, joka on
uutta. Minun mielestäni tämä pitäisi
toteuttaa käytännössä sillä tavalla,
että ensin työnhakusuunnitelmien laatua korotettaisiin
kovasti ja määrää myös.
Esimerkiksi Uudellamaalla ei ole kyetty hetikään
kaikille työttömille sitä tekemään,
olen kuullut jopa 50 prosentin asteista, että puolelle
työttömistä olisi kyetty tekemään
työnhakusuunnitelmat. Sellainen ei saa olla mahdollista,
eli työnhakusuunnitelmaan sitoutumisen pitää koskea
molempia osapuolia, koska tiedän, että monet ihmiset
odottavat, että he pystyvät tämän
tekemään.
Yksi ongelma on se, että vaikka tässä on
kysymys sopimuksesta, määrärahojen puitteissa
työhallinto toteuttaa omaa osaansa tästä sopimuksesta.
Mielestäni pitäisi olla niin, että henkilölle pitää antaa
oikeusturva, ennen kuin karenssi määrätään
tai ennen kuin hän kieltäytyy toimenpiteistä,
eli yhteys sosiaaliasiamieheen tai johonkin muuhun vastaavaan henkilöön,
että hän tietää, mitä hänelle
tapahtuu tässä.
Koska nyt olen käyttänyt jo yli 10 minuuttia, pyydän
uuden puheenvuoron, että voin puhua vielä työelämävalmennuksesta,
joka on erittäin iso uudistus. Arvoisa puhemies! Tässä yhdessä lakikokonaisuudessa
on paljon asioita.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Huotari totesi, tässä on
paljon asioita. Ei ole ollut mahdollisuutta niin huolellisesti valmistautua
tähän, että voisi sujuvasti esittää kaikkiin
ongelmakohtiin, joita itse pitää ongelmina, kommentteja,
eikä se liene tarpeenkaan. Ed. Huotari toi jo ison joukon
asioita ja aikoo vielä jatkaa.
Itse aloitan siitä, että tätä esitystä ei
esitetä lausunnolle sosiaali- ja terveysvaliokuntaan. Minä esitän
toivomuksen työasiainvaliokunnalle, että te huolehditte
siitä, että sosiaali- ja terveysvaliokunnalta
pyydetään lausunto. Kun sosiaali- ja terveysvaliokunta
käsitteli kuntouttavaa työtoimintaa, silloin työasiainvaliokunnalta
pyydettiin lausunto. Meillä tietysti on paljon työtä,
mutta tämä on tärkeä esitys
ja liittyy juuri siihen, mistä edellisen lain yhteydessä jo
puhuin, tähän sosiaaliturvan ja työllistämistoimien
ilman työsuhdetta yhteensovittamiseen niin, ettei tule
väliinputoamistilanteita eivätkä ihmiset
joudu usein ojasta allikkoon. Aikaisemmin puhuin vaikutuksista sairauspäivärahaan,
mutta näillä saattaa olla vaikutus ihmisen eläkkeeseen
olennaisella tavalla. Nämä ihmiset saattavat menettää esimerkiksi
tulevan ajan oikeuden. Mitä nuoremmasta ihmisestä on
kysymys, sen suuremman osan eläkkeestä he menettävät
täysin sattumanvaraisesti. Nämä ongelmat
pitää huolehtia niin, että nämä tunnetaan.
Eläkelainsäädäntö on
niin monimutkainen, että näitä, ikävä kyllä,
ei tässäkään talossa eikä työministeriössä riittävästi
tunneta.
Tulenkin sitten toiseen asiaan: Silloin kun kuntouttavaa työtoimintaa
säädettiin, jo ennen sen säätämistä,
käsitykseni mukaan olimme ministeri Filatovin kanssa varsin
yksimielisiä siitä, että meillä on
jo lukematon määrä lainsäädäntöä, joka
mahdollistaa ne toimenpiteet, joita nyt on suunniteltu köyhyyden
ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi, kun vain näiden
lakien toteuttamiseen olisi riittävästi rahaa.
Näin ei kuitenkaan ole ollut.
Me olemme tehneet esimerkiksi kuntoutuslainsäädännön
kymmenen vuotta sitten. Kuntoutuksen asiakaspalveluyhteistyöstä on
oma laki, mutta esimerkiksi tästä hallituksen
esityksestä — en vielä joka riviä kerinnyt
lukea — en ainakaan vielä ensi lukemalla löytänyt
yhtään viittausta kuntoutuksen asiakaspalveluyhteistyöryhmään. Siinä yhteistyöryhmässä
eivät
ole vain työvoimatoimisto ja kunta, vaan siellä ovat
myöskin Kela ja terveydenhuolto mukana.
Vastikään kuulin kerrottavan, että eräässäkin Tampereen
osassa, jossa on oma Kelan toimisto, kahteen vuoteen asiakaspalveluyhteistyöryhmä
ei
ole lainkaan kokoontunut. Ei näin voi olla, vaan olemassa
oleva lainsäädäntö pitää saada
toimimaan. Miksi se on niin tärkeää,
että kuntoutuksen asiakaspalveluyhteistyöryhmä toimisi? Siksi,
että silloin olisi mahdollisuus kaikkien näiden
eri lainsäädäntöjen ja kaikkien
eri viranomaisten yhteistoimin katsoa, mikä kunkin henkilön
kannalta olisi oikea ratkaisu. Välttämättä se oikea
ratkaisu ei ole kuntouttava työtoiminta eikä myöskään
nyt tämä työhön valmennus. Mutta äkkiä käy
niin, että nämä ovat niitä ainoita,
joita tarjotaan.
Tämänkin esityksen perusteluissa varsin voimakkaasti
korostetaan sitä, että ensisijaisten toimien pitäisi
olla ensisijaisia. Nyt tavallaan tämä laki on
sitten ensisijaisia toimenpiteitä, mutta kun lukee näitä pykäliä,
viitaten siihen, mitä ed. Huotarikin totesi, niin kyllä näistä pykälistä semmoinen
sanktion maku aika monesta kohtaa aika vahvana tulee esille sen
sijaan, kun sen pitäisi olla todella kannustamista ja motivoimista,
kun me tiedämme, että monta kertaa näiden
ihmisten toimintakyky ja omat mahdollisuudet ovat heikot. Varsinkin
kun ihminen on masentunut ja kun usein se tilanne on heikon toimeentulon
ja monien pitkäaikaissairauksien seurausta, omat voimat
eivät todella ole suuret. Jotta ne voimavarat saataisiin
käyttöön, joita vielä on, se
vaatii todella suurta taitoa ja työtä. Tästäkin
meillä on hyviä esimerkkejä, mutta mielestäni
sen tyyppinen sanktiointi, mitä tämäkin
lakipaketti nyt pitää sisällään,
ei edistä sitä, että nämä ihmiset
pääsisivät siitä eteenpäin
ja heitä voitaisiin todella kannustaa.
Vaikka meillä on paljon hyviä käytäntöjä,
niin käytännöstä tietää varsin
paljon tilanteita, joissa työkykyiset ihmiset hakevat työtä,
työhaluiset, pitkään työttömänä olleet,
työmarkkinatuelle pudonneet tai siltäkin kokonaan
puolison tulojen vuoksi pudonneet ihmiset, niin vastaus työvoimatoimistosta
usein on, että teillä ei ole oikeutta siihen,
teillä ei ole oikeutta tähän, teillä ei
ole oikeutta mihinkään. Kymmenen vuotta on hyvinkin
mennyt, että yhtään osoitusta ei ole
annettu.
Esimerkiksi "Työttömyyspäivärahan
eräitä rajoituksia" on nyt 9 §:n uusi
nimi. Täällä on sellainen uusi momentti,
monesko lie, joka kuitenkin alkaa: "Henkilö, joka kieltäytyy
osallistumasta työvoimapalvelulaissa tarkoitetun työnhakusuunnitelman
laatimiseen, ei ole oikeutettu työttömyyspäivärahaan
kahden kuukauden ajalta kieltäytymisestä lukien."
Tämä on sanottu aivan kategorisesti. Kaikissa
muissa kohdissa on sentään "ilman pätevää syytä".
Mutta tässä ei ole edes sitä, että "ilman
pätevää syytä". Ihmisellä voi
todella olla pätevä syy siihen, että hän
ei siihen kykene osallistumaan. Esimerkiksi tämmöisiä kohtia
täältä pitäisi korjata.
Sitten esimerkiksi kun työmarkkinatuen 1 §:ssä velvoitetaan
antamaan työkykyä koskevat tiedot ja selvitykset,
niin tämä on myös aika kategorinen. Tiedän
kyllä, että lääkärinlausuntoja
työvoimatoimistoon viedään ja monet ihmiset ovat
valmiit ne viemään, jotta heille ei tarjota sellaista
työtä, mihin he eivät kykene. En nyt
muista, että meillä ennen lainsäädännössä olisi
näin selkeästi ollut, koska näissähän
tulevat sitten oikeusturvakysymykset myöskin, mutta näitä varmaan
valiokunta tutkii.
Ed. Huotari lupasi puhua vielä enemmän työelämävalmennuksesta
ja sen elementeistä, joten en tässä yhteydessä jatka
tästä asiasta pidempään, mutta
tämä kyllä olisi varmasti monenkin messun
väärti. Itse uskon, että ministeri Filatov varsin
tarmokkaasti pyrkii köyhyyden ja syrjäytymisen
ehkäisemiseen ja saamaan myöskin hyviä käytäntöjä aikaiseksi.
Mutta kyllä siihen vielä paljon toimenpiteitä tarvitaan
ja nimenomaan sitä ihmisen ymmärtämystä ja
kädestä pitäen kulkemista, jotta ihmisten
voimavarat saadaan käyttöön ja heidän
toimeentulonsa on turvattu ja jotta nämä eivät
sitten johda sellaisiin väliinputoamisiin ja karensseihin,
mitä tänä päivänä annetaan edelleen
aivan liian paljon. Ikävä kyllä tietyt
työvoimatoimistot ovat vielä erityisen tunnettuja
siitä.
Sitten vielä viimeiseksi siitä, että ministeriö on
tänä vuonna pyrkinyt huolehtimaan siitä,
että työllisyysrahoja käytetään,
mutta nyt kuitenkin niitä on siirretty Pirkanmaalta muille.
Varmaan Pirkanmaan te-keskuksessa ja Tampereen työvoimatoimistossa
on syytä hakea perusteita siihen, miksi näin on
käynyt. Mutta kun käytäntö on
tätä, että rahat jäävät
käyttämättä, syynä siihen
on juuri se, mistä aikaisemmin puhuin. Ihmisille, jotka
hakevat työtä, koko ajan sanotaan, että teillä ei
ole oikeutta siihen, teillä ei ole oikeutta tähän.
Itse tiedän niin lukemattomia tapauksia, joissa tilanne
on näin mennyt. Meidän kansanedustajien on täysin
mahdoton mennä esimerkiksi Tampereen 14 000 työttömän
eteen sanomaan, että no niin, hups, meiltä vietiin
nyt 4 miljoonaa markkaa.
Tosin sillä parin viikon takaisella työllä,
mihin ministeri Filatov itsekin osallistui osaltaan, kyllä sillä varmaan
250 työpaikkaa saatiin lisää Tampereen
työttömille, mutta lopputulos oli kuitenkin, kun
piti kaikki rahat olla käytetty, se, että yhtäkkiä viime
viikolla 4 miljoonaa markkaa sitten ilmoitettiinkin jäävän
käyttämättä ja siirrettiin muille.
Tämä ei toden totta pitänyt olla tämän
kaiken lopputuloksena, myöskin kun työllisyyskoulutukseen
tarvittaisiin selkeästi lisärahoja.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Vähän samat sanat kuin aikaisemmillakin
puhujilla, että on ollut kovasti vähän
aikaa tutustua hallituksen esitykseen. Silloin tietenkin on syytä lähinnä esittää
kysymyksiä,
mitä mahdollisesti mikin asia tarkoittaa.
Täällä on tämmöinen
uusi termi kuin työelämävalmennus. Heti
siinä ottaa silmään se, että työelämävalmennuksessa
oleminen ei synnytä työsuhdetta. Jos ei työsuhdetta
synny, silloin ei myöskään synny eläke-etuuksia,
sairauspäiväetuuksia eikä muitakaan vastaavia
etuuksia. Henkilökohtaisesti olen aina vierastanut tällaista,
jos ihminen on kuitenkin työssä. Tässä puhutaan
valmennuksesta, mutta monta kertaa se valmennus saattaa olla jopa
kovempaa kuin itse kilpailusuoritus eli se työ. Näin
ollen olisi perusteltua, että myös tässä syntyisi
työsuhde.
Maaseudulla aikoinaan tämmöisiä,
missä ei ollut työsuhdetta, sanottiin talkoiksi.
Ne olivat talkoita. Niistä ei maksettu palkkaa. Näin
ollen mielestäni tätä kannattaisi miettiä valiokunnassa,
koska tämä vaikuttaa niin moneen asiaan sitten,
kun ei työsuhdetta synny.
Lisäksi tässä on työnhakusuunnitelma.
Näistähän on puhuttu paljon ja niitä on
varmaan tehtykin. Tämä herättää myöskin
monenlaisia kysymyksiä, kun tässä osallistuminen
on pakollinen, ja jos ei osallistu, tulee kahden kuukauden karenssi
etuuksiin nähden, ei ole oikeutta etuuksiin. Jos työnhakusuunnitelmaa
laadittaessa syntyy erimielisyyttä viranomaisen ja työttömän
välillä, kuka on oikeassa? Tämä viranomainenko on
oikeassa, joka päättää kuitenkin,
mikä työsuunnitelman sisältö on
lopullisesti? Mikä työttömän
oikeusturva tässä tilanteessa on? Ainakin minulle
tässä herää kysymys.
En halua yleistää, mutta myöskin
joskus viranomaiset käyttävät harkintavaltaa
hieman, sanoisin, leveästi ja vähän oman
mielensäkin mukaan tulkitaan välillä näitä,
ja muutoksen saaminen on todella vaikeata monta kertaa. Onko työtön
työnhakija, joka on pitkäänkin ollut
työttömänä, tietoinen oikeuksistaan
ja mahdollisuuksistaan vaikuttaa työnhakusuunnitelmaan,
ja mitä se aiheuttaa, minkälaisen vastuun hän
ottaa, kun hän sitoutuu tähän, allekirjoittaa
tämän paperin? Onko hän velvollisuuksista
tietoinen? Mielestäni tässä olisi hyvä,
että myöskin valiokunta työttömän
oikeusturvaan perehtyisi ja selvittäisi tämän
asian. Jos esitys menee perustuslakivaliokuntaan, ehkä myöskin
siellä tätä työttömän
oikeusturvan kannalta katsotaan.
Se että jos yhdistelmätukea jatketaan 24 kuukauteen,
on tietenkin sinänsä hyvä asia, mutta
jos siitä maksetaan toiselta puoliskolta vain puolet korvauksesta,
niin että työnantaja ei maksakaan toista puolta,
mielestäni tämä on aikamoista työvoiman
riistoa sitten jo, koska palkkataso jää todella
alhaiseksi ja pienestäkin palkasta joudutaan maksamaan
vero. Nyt kun yhdistelmätuestakin maksetaan vero, syntyy
seuraava kysymys: Kun maksetaan verotettavaa tuloa, henkilö haluaa
olla työttömyyskassan jäsen ja maksaa
koko verotettavasta tulostaan työttömyyskassan
jäsenmaksut, mutta työ ei kerrytäkään
hänelle ansiosidonnaisen työttömyysturvan
karttumisehtoa elikkä hän saakin vain osan siitä.
Miten tämä voi olla oikein? En kerta kaikkiaan
tätä ymmärrä. Tässä asetetaan
ihmiset hyvin eriarvoiseen asemaan sen tähden, että tässä tapauksessa
yhteiskunta maksaa osan palkasta tai jopa kokonaan palkan, mutta
täytyy muistaa, että yhteiskunnan palveluksessahan
on kymmeniä-, jopa satojatuhansia työntekijöitä,
joille yhteiskunta maksaa koko palkan, eikä minkäänlaista
epäilyä ole siitä, onko näillä ihmisillä täydet
oikeudet, kertyykö heidän työssäoloehtonsa
vai ei, kun he maksavat yhteiskunnalle myöskin verot.
Mielestäni tämä lakiesitys ei ole
tasapainossa, mikä tässä nyt on. Olen
ehdottomasti sitä mieltä, että kun yhdistelmätukea
jatketaan 24 kuukauteen, mikä sinänsä on
periaatteessa hyvä asia, tuki pitää myöskin
maksaa täysimääräisenä ja turvata
vähintäänkin työllistämistuen
ja työmarkkinatuen yhteismäärä.
Se on vähintä, koska jo nyt kun yhdistelmätukea
arvostellaan, yksi keskeinen asia on se, että korvaustaso
on niin pieni, että sillä ei tahdo tulla toimeen.
Sillä ei tahdo elää. Kyllä kai
motivoinnin kannalta on ehdottoman tärkeää,
että jos ihminen on työelämässä ja
tekee työtä, hän saavuttaa sellaisen
toimeentulon, että sillä elää.
Sitten vielä työmarkkinatuen tarveharkinnasta:
Mielestäni työmarkkinatuen tarveharkintaa tulisi
lieventää, koska palkkataso on noussut ja jälleen
käy niin, että osa puolisoista, jotka ovat työttöminä ja
joiden puoliso on töissä, putoaa työmarkkinatuelta
kokonaan pois tai saa vain hyvin pientä osaa työmarkkinatuesta.
Mielestäni vähintä olisi, että tämä raja
nostettaisiin vähintään palkkaindeksin
mukaisesti. Mieluummin sitä pitäisi nostaa vähän
enemmän, että ihmiset eivät putoaisi
työmarkkinatuelta kokonaan tulottomiksi, niin kuin nyt
valitettavasti käy.
Vielä lopuksi, jos haluamme vakavasti puuttua työllistämiseen
niin, että ihmisille järjestetään
työtä, meidän pitää harkita
yhteiskunnan työllistämisvelvoitetta elikkä työllistämisvelvoitteen
palauttamista tavalla taikka toisella lakiin. Elikkä yhteiskunnan
pitää vastata niiden ihmisten työllistämisestä,
jotka eivät saa työtä.
Lopuksi haluan todeta, minkä jo aluksi totesin, että en
ole kovin syvällisesti ehtinyt tutustumaan tähän
lakiin, mutta nämä kysymykset nopealla lukemisella
tästä laista tulivat mieleen.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä uudistus on
mielestäni jossain määrin kannatettavakin,
ja uskon, että siinä on käytetty aikaa
ja vaivaa tämän asian eteenpäinviemiseksi. Tuntien
työttömyyden taustat ja vaikeudet uskon, että tässä on
hyvää ratkaisua koetettu hakea, vaikkakaan toisen
aallon kokonaisuutta en voi kaikessa allekirjoittaa enkä ihan
jokaiselta kohdalta hyväksi näe. Siellä on
sellaisia kohtia, joita tietenkään tässä esityksessä kaikkia
ei ole, kuten työvoimatoimistojen hallinnon muuttamisia
ja muita, jotka eivät ihan kaikkiin seutukuntiin istu niin
kuin niiden pitäisi.
Mutta itse tähän esitykseen voisin kertoa
kokemuksen lähipiiristäni. Ammattikoulun lopettanut
poika, joka ei päässyt haluamalleen linjalle, meni
sitten talvella työharjoitteluun ja oli kaupassa työharjoittelussa
muutaman kuukauden. Hän totesi, että rahat eivät
riitä ja kesällä innostui, kun lehdissä kovasti
kaupattiin paikkoja, missä pääsee myyntimiehen
hommiin tai puhelinmyyjäksi myymään lehtiä ym.
Vaikka sitä koetettiin kotona moneen kertaan jumputtaa
ja sanoa, että mieti uudelleen ja kaksi kertaa ennen kuin
lähdet tällaiseen hommaan, silti rahan kiilto oli
silmissä, että parempaa pitäisi saada
kuin 127 markkaa päivässä. Kaksi viikkoa
mies yritti myydä lehtiä ja yhden kappaleen sai
myytyä. Se oli aika kova juttu, penniäkään
ei saanut niiltä kahdelta viikolta, minkä jälkeen
on kävellä köpötellyt. Sitten
meni uudelleen, haki kouluun, ei päässyt opiskelemaan.
Nyt oli kolme viikkoa työharjoitteluun paikka haussa. Työnantaja
sanoi, että huomenna se varmistuu ja tänään
ilmoitti, että eivät he otakaan sinua ollenkaan,
valitettavasti. Jotain papereissa oli vikaa. Monta viikkoa on nuori
siinä pyörinyt ja turhautunut eikä tiedä, mitä tehdä.
Mielestäni jonkinlainen vastuu pitäisi olla työnantajillakin,
jotka työharjoittelusta lappuja laittavat seiniin ja ilmoittelevat,
että tänne otetaan ja tänne pitäisi
päästä, ja sitten kuitenkin jallitetaan
ja pompotetaan ja pallotellaan eessuntakasin. On ukko käynyt
moneen kertaan yrittämässä yksityisiltä markkinoilta
kaiken näköisiä töitä,
mutta 18-vuotias, jolla ei ole ammattikoulupohjaa eikä oikein
mitään, ei tahdo minkäänlaisia
töitä valitettavasti löytää.
Aika vaikea tilanne. Onneksi on nyt varusmiespalvelukseen menossa
tammikuussa, että jonkinlainen eväs siitä on
löytymässä.
Olen toisaalta näissä esityksissä sen
kannalla, että jonkinlaiset sanktiot pitää olla.
Edellisessä ammatissa hyvinkin tutustuin näihin
työttömiin, ja valitettavasti minun täytyy
todeta, että siellä on aika paljon semmoista porukkaa,
joka ei kotoaan liikahda mihinkään, ellei ole
jonkinlaista sanktiota olemassa. Siinä mielessä minä hyväksyn
työministeriön linjat siitä, että pitää olla
jokin. (Välihuuto) — Ei ole sellaisia kykyjä,
että pystyisin ihmisen sielunelämään
menemään ja niihin taustoihin niin kovasti paneutumaan,
mutta joka tapauksessa mielellään jäädään
vain punkkaan. En sano, että kaikki, mutta löytyy
väestä, ja osallistuminen on ihan toisenlaista.
Myös työvoimaviranomaiset ilmoittivat, että ilman sanktioita
on turha luulla, että kursseille saadaan ketään.
Valitettavasti näin asia on. (Ed. Huotari: Se on kurssissa
vika!) — No, se saattaa olla. Mutta voi olla, että on
itselläkin vähän syytä tarkastella
peiliin, että eivät kaikki ole niin rippikoululaisia
ja toimi yhteisen hyvän puolesta, siinäkin joukossa
on aika vaikeasti työllistettäviä ihmisiä.
Yhdistelmätuesta sanoisin sen, että kun itse olin
sitä lobbaamassa vuoden verran ja ihmisiä koetin
työllistää yhdistelmätuella,
se on todella vaikeata hommaa. Tämä toinen vuosi
minusta ei ole mitään yhdistelmätukea,
siinä on käytetty sanaa täysin väärin.
Eihän siinä ole kuin yksi osa, se on työmarkkinatuki
pelkästään. Ei se mitään yhdistelmätukea
ole. Se edellyttää, että on kaksi tukimuotoa,
jolloin päästään yhdistelmään.
En minä ole päässyt yhdellä mihinkään
yhdistelmään, se on vain työmarkkinatuki
eikä mitään muuta. Se on silloin niin
kuin työharjoittelu, elikkä tätä mielestäni
pitäisi tarkistaa ja muuttaa nimike sitten kokonaan tai
ainakin kohdentaa niin, että se on vain yksityisille työnantajille,
joilta edellytetään osapalkkaa. Silloin totta
kai siinä palkan yhteydessä tulee myöskin
työssäoloehdon toteutuminen toisella tavalla kuin
yhdistelmätuessa. Kokonaisuutta täytyy miettiä vielä moneen
osaan.
Työelämävalmennus, joka täällä uutena
on, sehän on tämmöistä tavallaan
mestari—kisälli-tilannetta, mitä osaltaan
esitetään, mutta se tapahtuu niin sanotulla työmarkkinatuella
pelkästään eli siinä ei ole
mitään työsuhdetta. Se voi toimia, kunhan
siitä ei oteta tapaa, että kolmekymmentä vuotta
samassa tehtaassa työskennellyt joutuu irtisanotuksi ja
tulee parin kolmen kuukauden päästä tämmöiseen
työelämävalmennukseen taikka parin vuoden
päästä, jos 500 päivää on
tullut täyteen, kuten tällä hetkellä käytetään
muutamissa paikoissa sitä, että työharjoittelussa
on sellaisia ihmisiä samalla työpaikalla, missä he
ovat aikaisemmin jo 20 vuotta tehneet töitä. Tätä väärinkäyttöä mielestäni
pitäisi estää mahdollisimman tehokkaasti.
Odotan, että valiokunnassa näitä asioita
pohditaan aika voimakkaasti, ja myöskin uskoisin, että jonkinlaisia
muutoksia tai tarkennuksia aikaansaadaan.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni aika voimakkaasti ottaa
kantaa työttömien kursseihin tai opiskeluhaluihin.
Väitän edelleenkin, että valtaosa työttömistä on
halukkaita ensinnäkin työhön. Siitä on varsin
paljon tutkimuksia. Uskallan väittää,
että jos esimerkiksi Tampereella ilmoitetaan, että jokin
firma ottaa kunnollisella palkalla ihmisiä töihin,
on sadoittain työnhakijoita. Tästä on
esimerkkejä, että on jonossa odottamassa.
Työvoimakoulutuksesta vielä: Tampereen ammattikurssikeskuksesta
tuli eilen sähköpostiviesti, että cnc-kurssi
loppuu, jatkokurssia ei tule, rahat ovat lopussa. Siellä oli
kolmisenkymmentä ihmistä hädissään,
miten heidän käy, jääkö heidän
kurssinsa kesken. Onneksi tänään työvoimaministeriön
kautta nopeasti toimitettiin ja sinne ilmoitettiin näille
30 kurssilaiselle, että rahat löytyvät
ja kurssi jatkuu. Se osoitti vain, että ihmiset todella
haluavat opiskella.
Pekka Vilkuna /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Edelliselle edustajalle haluan sanoa,
että väite, että valtaosa heistä on halukkaita
ja kiihkeitä tulemaan työhön, ei täysin
pidä paikkaansa. Minulla on omakohtainen kokemus jo usealta
vuodelta. Olen työnantaja, ja Nivalassa on 600 työtöntä.
Lähimmät työnkysyjät tänä keväänäkin
olivat latvialaisia. Ne saivat töitä, jotka ensimmäisinä töitä kysyivät.
Nyt syysruuhkan aikana on hirveä haaliminen, että löytää kolme
henkeä, semmoista, jotka suostuvat tekemään
aivan työehtosopimuksen mukaisella korvauksella, vähän
ylikin, maataloustyötä, että 600 hengestä löytää kolme
semmoista, jotka viitsivät tehdä kaksi viikkoa
sitä työtä. (Eduskunnsta: Ei ole työhaluja!) — Ei
ole työhaluja. — Karenssit eivät merkitse
mitään, kun he kävelevät toiselle
luukulle ja pyytävät toimeentulotukea. Ei heillä yhtään
elintaso huonone, vaikka heidät karenssiin lyödäänkin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vilkunalle voisi todeta, jotta
en missään tapauksessa yhdy siihen, kun hän
totesi, että valtaosa työttömistä on
semmoisia. Nimittäin se on vähemmistö,
joka siellä voi olla. Ei voi puhua mistään
suuresta määrästä.
Niin kuin ed. Kuoppa totesi, kyllä kai se sillä tavalla
on, jotta jos ihmisille tarjotaan työtä kunnon
palkalla, maksetaan kunnon palkka, ei mitään orjatyötä,
sieltä töihin useampi lähtee. Se on varma.
Jos pyritään luistelemaan kaikista maksuista ja
saamaan ilmainen orja, voi olla, että ei siihen moni lähde,
ei edes ed. Vilkuna lähde, jos siinä elämäntilanteessa
sattuisi olemaan.
En hirveän moneen asiaan tässä aio
puuttua. Sen totean noin yleisesti ottaen, jotta kaikissa näissä,
kun aikaisemmin on kuunnellut ja on saatu tänne esityksiä ministeriön
virkamiesten valmistelemina — en missään
tapauksessa ministeriä syyllistä enkä ole
sitä mieltä, että ministeri olisi missään
vaiheessa niin maininnut — virkamiesten yleisklausuuli
on vähän tuon tyyppinen kuin ed. Vilkuna totesi,
jotta on semmoinen asenne, jotta he vähän luistelevat,
he pakoilevat työtä. Samaten kun koko työttömyysturva
nyt on tällä hetkellä toimikunnassa selvitettävänä,
sen alentamispyrkimykset kai lähtevät siitä,
jotta kun alennetaan työttömyysturvaa, saadaanpas
heidät sieltä liikkeelle. Mutta eihän
se auta, kun yksinkertaisesti ei ole työpaikkoja, ainakaan
meidän seutukunnalla. Ed. Rönni kuvasi myös
omalta kohdaltaan tai poikansa osalta. Kun ei löydy työtä,
niin ei ole, vaikka kävelisi käsillään
ja etsisi joka kolosen sieltä, niin ei vaan yksinkertaisesti löydy
semmoista työtä, josta saisi palkkaa. Työtähän
tietysti löytyy, jos haluaa talkoohommiin.
Sen takia semmoinen hirveä yleistäminen siitä,
jotta työttömät ovat jotenkin huonompia
ihmisiä tai pakoilevat työtä, minä en
ainakaan haluaisi, että tässä talossa
semmoinen leima lyötäisiin eikä myöskään
ministeriön virkamiesten toimesta. Aina tietysti joukkoon
sopii semmoisia, jotka voivat olla sellaisiakin. Mutta siellä on
sitten olemassa omat järjestelmät, sanktiojärjestelmät.
Jos ei ihminen lähde työhön, tulee karenssia,
eikä se ole sillä tavalla, ed. Vilkuna, että mennään
soskuun suoraan. Voihan mennä soskuun, mutta heti leikkautuu
20 prosenttia se normi, ja kun menee uudelleen kieltäytymään,
sitten leikkautuu vielä lisää 20 elikkä 40
yhteensä, jolloin se kaveri joutuu elämään
sitten vähän yli tonnilla. Minä luulen,
että kaveri joutuu ainakin miettimään,
valitseeko semmoisen vähän yli tonnin elämäntason vai
onko töissä. Niitäkin on todennäköisesti. Mutta
siihenkin on monet syyt, miksi ei ole menty johonkin työhön.
Yksi seikka, johon haluan eduskunnan tekevän muutoksen,
koskee yhdistelmätukityötä. Sinällään
on hyvä, että pyritään pitempään
yhdistelmätukityösuhteeseen, kahteen vuoteen vuoden
sijasta, mutta se tässä esityksessä on
huonoa, jotta järjestöt, joille alun perin koko
systeemi luotiin ... Yhdistelmätukilakihan lähti
siitä ajattelusta aikanaan, muistan hyvin, että tämä on
kolmannen sektorin heiniä enimmäkseen, ja sivuseikkana
pidettiin sitä, jotta tätä yhdistelmätukea käytetään
kunnissa ja yrityksissä. Silloin jo todettiin, jotta tämä on
kolmannen sektorin työpaikkoja enimmäkseen. Nyt
tietysti ajatuksenahan tämä on muuttunut vähän,
jotta pyritään yritysten puolelta tai kunnan puolelta
samaan lisää potentiaalia, jotta sinne työllistettäisiin.
Siellä on omarahoitusosuutta varalla. Kun ihminen tekee töitä,
niin totta kai se tuottaakin jotain, ja silloin on luonnollista,
jotta työnantaja siitä maksaakin jotain.
Onhan järjestöissäkin sellaisia,
joilla on varainhankintaa. Mutta suurimmaksi osaksi, kun katsoo
työttömien yhdistyksiä tai vapaaehtoistyötä,
auttamistyötä, tekeviä järjestöjä,
ei niillä löydy mistään palkanmaksuun
rahaa. Voi tietysti kysyä, pitääkö niitä sitten
tukea. Joku voi sanoa, että ne eivät ole terveitä yhdistyksiä,
mutta ne ovat ihan ihmeen terveitä. Ne tekevät
hyvää työtä, mutta yksinkertaisesti
ne vain eivät voi mistään rahastaa, ne
eivät saa periä maksuja asiakkailta. Tämä systeemi
on nimittäin rajattu, jotta ne eivät voi sillä tavalla
tehdä bisnestä kuitenkaan, lähteä jotain
tuotantoa tekemään.
Siinä mielessä toivon, että eduskuntakäsittelyssä ja
valiokunnassa erityisen paljon pohdittaisiin tätä asiaa
ja tämä muutettaisiin siten, jotta järjestöjen
osalta, kolmannen sektorin osalta, toinenkin vuosi olisi tueltaan
saman suuruinen kuin ensimmäisen vuoden osalta. Eli koko
ajalta olisi työllistämistuki ja työmarkkinatuki
pohjana, jolloin ihminen saisi edes jonkin tasoisen palkan. Se ei
ole nimittäin iso. Vaikka työmarkkinatukea korotetaankin
ensi vuonna, siitä ei ilmeisesti kuitenkaan järjestön
ollessa työllistäjänä jää ihmiselle
palkanmaksuun kuin joku 4 100—4 200 markkaa.
Sekään ei ole kovin iso summa.
Mutta jos tämä toteutuu näin, kuin
tässä on ajateltu, toinen vuosi olisi työmarkkinatuen
suuruisella tuella, niin palkanmaksuun sille ihmiselle jäisi
2 100 markkaa. Sitten voi jo kysyä, onko siinä mitään älyä,
vai halutaanko nämä tietysti lopettaakin, tämän
tyyppiset työllistämiset. Kysyn silläkin
tavalla, onko siinä mitään älyä siinä mielessä,
kun sehän menee jo toimeentulotuen minimirajoille. Eihän
sillä pysty elämään, ei se riitä.
Kun katsoo vielä asumiskulutkin, niin joutuu hakemaan jo
lisääkin, tämä ei riitä mihinkään
normiin. Siinä mielessä se ei ainakaan ihmisarvoa
nosta tai nosta sitä ihmistä ylöspäin, kun
tällä on tarkoitus saada lisää työvoimavalmiuksia
ja uskoa elämään. Toivon mukaan se voidaan
muuttaa.
Toinen kysymys on työssäoloehto. Kuulin siitä,
jotta tämä työttömyysturvaa
pohtiva työryhmä tulee siitä tekemään
esityksen ja siinä vaiheessa jotain on tulossa. Katsotaan
mitä, ja aikanaan se joudutaan vääntämään.
Minusta tähän meidän pitää ottaa
jo valiokunnassa kantaa siinä vaiheessa, miten eduskunta
sen näkee. Ilmeisesti tämän lain käsittelyä pitää lykätä valiokunnassa, koska
kyllä koko tämän paketin pitää kulkea
käsi kädessä, pitää tietää,
mitä ensi vuonna on yhdistelmätuki ja mitkä on
ehdot myös työssäoloehdon osalta. Kaikki
pitää olla selvillä. Ei voi olla sillä tavalla,
että joku osuus jätetään myöhempään,
että kyllä se sieltä tulee kun tulee.
Tämä vääntö pitää käydä.
Mikä tahto tässä nyt sitten valiokunnassa
ja eduskunnassa on? Viime kaudellahan tässä kävi sillä tavalla,
jotta se yksi kolmasosa työssäoloehtoa, sehän
ei perustu mihinkään. Se on tempaistu hatusta,
pitkien neuvottelujen jälkeen tällainen saatu.
Muistan Lindroosin Reijon mustat silmänalukset neuvottelujen
jälkeen, kun kokoomuslaisten kanssa neuvotteli ja sanoi,
jotta kuule se on Esa sillä tavalla, jotta jos ei kelpaa
tämä kolmasosa niin sitten ei kuulemma tule mitään, mennään
kirjan mukaan. Pakkohan sitten oli todeta kuppilan pöydässä,
jotta hyväksytään se kolmasosa, onhan
se parempi kuitenkin. Historia on aika mustasilmäinen tässä hommassa.
Toivon mukaan mennään sitten läpi tässä sama
juttu ja katsotaan, mitä tapahtuu tänä vuonna.
Kun kello alkaa lähestyä kymmentä minuuttia,
niin lopuksi sen verran, jotta tässä on myös vaara
sillä tavalla, jotta nämä eri tukimuodot
vääristävät työmarkkinoilla
kilpailua ja voivat vaarantaa työsuhteita. Tiedän
joissakin kunnissa tehdyn sillä tavalla, jotta kun muun
muassa urheilupaikkoja hoitamassa on ollut aikaisemmin vakituisia
työntekijöitä, heidät on pikku
hiljaa vähennetty pois ja nyt sitten urheiluseura on huutanut itselleen
hoitotyöt ja ne tehdään yhdistelmätuki-ihmisillä.
Minusta se on jo yksi osoitus siitä, jotta sitä pitäisi
myös vahtia, että ei viedä oikeita työpaikkoja.
Vaikkakin hyvää tarkoittava tämä sinällään
on, se ei kai liene tämän eikä muiden näiden
tukimuotojen tarkoitus.
Ed. Takkula merkitään
läsnä olevaksi.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Näihin useisiin kysymyksiin palaan
myöhemmin, mutta kun monessa puheenvuorossa on käynyt
ilmi se väärinkäsitys, että yhdistelmätuki toiselta
ajanjaksolta olisi mahdollista tehdä niin, että lyhennettäisiin
sitten työaikaa, niin tarkoitus on, että tuki
myönnetään jatkoksi, mutta myös jatkossa
tulisi noudattaa siinä työsopimuksessa sovittua
työaikaa, joka on tehty ensimmäisen vuoden aikana.
Tämä on järjestöjen toivomuksesta
siitä näkökulmasta, että silloin,
jos ei voida myöntää tukea sinänsä pidempänä,
tehtäisiin siihen edes porras, että tippuminen
aivan täysin tuettomaan tilaan ei olisi niin jyrkkä.
Porras voisi pehmentää ja pidentää sitä kautta
työsuhteita, joita järjestöt tarjoavat.
Yrityspuolelle suuntaaminen johtuu yksinkertaisesti siitä,
että sillä puolella on paremmin mahdollisuus maksaa
palkkaa yhdistelmätuen päälle, jolloin
saadaan kokoaikaisia, kunnolla palkattuja työsuhteita,
mutta myös sen vuoksi, että sillä puolella
työsuhteet paremmin kestävät tuen päättymisen
jälkeen kuin järjestöissä ja
kunnissa, joissa usein sitten katsotaan, että hoidetaan
vain työllistämisvelvollisuutta. Yrityspuolella
on kyse siitä, että alkuaikana kompensoidaan sitä tuottavuuden
alenemaa, joka pitkästä työttömyydestä johtuu.
Sitten ajatellaan, että sinä jaksona, kun tuki
on olemassa, opitaan se työ kunnolla ja saadaan se vanha,
parempi tuottavuus takaisin, joka ihmisellä on aikanaan
ollut, ja sen jälkeen myös yrityksellä on
mahdollisuus maksaa sen mukaista palkkaa ilman tukea.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Kysyisin ministeriltä ihan aluksi:
Missä kohtaa täällä lakiesityksessä sanotaan,
että yksityiselle sektorille tulevat työsuhteet
ovat kokoaikaisia? Jos on näin, tilanne on hieman erilainen,
mutta minä ymmärsin tämän sillä pikaluvulla,
minkä tänään ehdin tätä katsoa,
että täällä ei sitä missään
määritellä, vaan tuki myönnetään
ja palkan pitää olla vähintään
sen suuruinen kuin tuki on. Silloin, jos tuki on 5 700
tai 5 800 markkaa — mitä se tulee ensi
vuonna olemaan, sitähän emme tiedä vielä tarkkaan — sehän
ei välttämättä tarkoita sitä,
että se olisi kokoaikainen työsuhde. Tätä täytyykin nyt
pohtia valiokunnassa, pitäisikö meidän
rajoittaa tämä nimenomaan kokoaikaisiin työsuhteisiin.
Silloin työnantajalle tulisi sitä omarahoitusosuutta
enemmän kuin pelkästään näitten
työn sivukulujen osuus.
Ed. Rönni omasta kokemuksestaan väitti, että suuri
osa työttömistä ei välttämättä haluakaan lähteä.
Minä kysyisin ed. Rönniltä, onko hän pohtinut
asiaa syvemmin. Minä olen sitä tehnyt, koska työskentelin
työttömyyskassassa useita vuosia. Huomasin sen,
että aika monen työttömän piti
tavallaan rakentaa suojautumiskeino kestääkseen
sen työttömyyden, semmoinen työttömänä olemisen
suojautuminen. Siinä ei välttämättä usko
ulkopuolisiin ihmisiin ja tahoihin ole korkein mahdollinen, varsinkin
jos on ikäviä kokemuksia siellä taustalla
ollut. Tällaisetkin syyt voivat olla joillakin.
Haluaisin vaan esimerkkinä kertoa Lex Kainuun mestari—kisälli-mallista,
missä kyse oli erittäin huonossa tilanteessa olevista
nuorista, kaikilla oli koulun keskeyttämisiä ja
monella rikoksiakin taustalla. Tästä hankkeesta
tehtiin niin mielenkiintoinen ja koulutusosiot olivat niin mielenkiintoisia,
että nämä nuoret hakeutuivat sinne vapaaehtoisesti
ja jopa kysyivät, että eikö edes vitosen
todistuksella pääse mukaan. He kokivat, että tämä on
mahdollisuus päästä siitä kierteestä ulos,
mihin he olivat joutuneet. Perinteisillä keinoilla nämä nuoret
eivät varmasti olisi lähteneet yhtään
mihinkään muuten kuin sanktion uhalla. Minä haluan
vaan korostaa tässä, että on olemassa
myös positiivisia keinoja ja porkkanoita, joilla asioita
voidaan hoitaa.
Ed. Kuoppa kaipaili työllistämisvelvoitetta. Minä puhuisin
mieluummin työllistymistakuusta, nimenomaan työllistymistakuusta,
eli siitä, että annetaan ihmiselle mahdollisuus
tehdä oikeata palkkatyötä oikealla palkalla.
Siinä myös nähtäisiin ne, jotka
eivät halua tehdä työtä. Tiedän
sen, että se on myös yhteiskunnalle edullista.
Tätä asiaa on tutkinut Tuomas Leinonen, joka on
kehittänyt syta-mallin. Toivon, että työministeri
on tutustunut tähän malliin. Sitä on
esitelty valtiovarainministeriössä ja sosiaali-
ja terveysministeriössä. Opetusministeriö on
nyt tuotteistamassa sitä niin, että pystytään
laskemaan se, miten edullista on työllistäminen
työttömänä pitämisen
sijaan. Sitä on testattu useissa työpajoissa ja
tämän tyyppisissä paikoissa.
Ed. Esa Lahtela pohti yhdistelmätukea järjestöille.
Minäkin olen huomannut, että sellainen järjestö,
jolla on varainhankintaa, pitäisi velvoittaa maksamaan
palkkana se raha, mitä siitä on nettona tullut
tälle järjestölle, ettei käy
niin, että järjestö ikään
kuin hyötyy tästä työttömästä ja teettää hänellä 3 900
markalla työtä ja käyttää kertyneen
rahan johonkin muuhun. Tiedän, että esimerkiksi
marttapiiri Kajaanissa on työllistänyt paljon
ihmisiä, mikä on erittäin hyvä asia,
ja perii asiakkailta normaalin hinnan tai ehkä vähän
alhaisemman ja ilmoittaa lehdessä, että on näitä työllistettyjä.
Se tekee siinä hyvää työtä, että se
työllistää, mutta kohtuullista olisi,
että se maksaisi yhdistelmätukityöntekijälle
siitä sen osan.
Lex Kainuu -hankkeessa on yhteisötyömalli, joka
on vähän saman tyyppinen kuin kuntouttavan työn
malli ja jonka nyt voisi esimerkiksi yhdistelmätukeen toisena
vuonna yhdistää siten, että sinä aikana
voi hankkia vapaata työtuloa esimerkiksi 3 000
markkaa, sen minkä opiskelija tällä hetkellä saa
hankkia ilman, että se vaikuttaa hänen opintotukeensa.
Se olisi sellainen porkkana siirtyä yksityiselle puolelle
ja aktivoisi tuensaajaa. Minusta siinä ei olisi mitään
ongelmaa. Päinvastoin siitä varmasti olisi paljonkin
hyötyä.
Työelämävalmennuksesta vielä:
Tässä on sanktioitu työelämän
valmennus, ja se on tarkoitettu nimenomaan niille työttömille,
jotka eivät ole nuoria ja ammattikouluttamattomia eli niitä, joille
työharjoittelu on tarkoitettu. Käytännössä tästä tulee
vastikkeellinen työttömyysturva, koska sitä ei
rajoiteta tässä lakiesityksessä millään tavalla.
Ainut, joka voi sitä hieman rajoittaa, on se, että siihen
maksetaan ylläpitokorvaus, jonka määrä on
todennäköisesti rajallinen. Nyt pelkään,
että jos työelämään
tulee sellaisia koulutettuja, siis ammatillisen koulutuksen saaneita
ihmisiä tai sellaisia, joilla on pitkä työkokemus,
tavallaan ilmaiseksi työvoimaksi työelämävalmennuksen
kautta, siinä on kyllä suuri vaara, että silloin
menee oikeita työpaikkoja.
Nyt pitäisikin miettiä, millä tavalla
työvoimatoimisto pystyy kontrolloimaan tätä.
Työministeriö voisi tehdä sellaisia ohjeistuksia,
että esimerkiksi sama työnantaja samaan työkohteeseen
ei voisi useaa kertaa ottaa työelämävalmennuksessa
olevaa henkilöä. Tiedän, että esimerkiksi
hotelli- ja ravintola-alalla on käytetty työharjoittelijoita
ja kurssien työharjoittelijoita pikkujouluaikaan. Minusta
ei ole oikein, että heitä käytetään ikään
kuin normaalin työvoiman asemesta. On selvää,
että jos tällainen on mahdollista, työnantajat
ottavat halvemman työvoiman sen sijaan, että he
palkkaisivat siihen niin sanotun kovan rahan työntekijän.
Kuntouttavaan työtoimintaan tätä samaa
ajatusta yritettiin tuoda, mutta siihen ei menty. Tässä siihen
mennään ilman julkista keskustelua. Kuntouttavan
työtoiminnan kohdalla tämä keskustelu
tavallaan käytiin jo yhden kerran. Olen sitä mieltä,
että siinä päädyttiin siihen,
että ei sanktioida tällaista tavallaan vastikkeellista
työttömyysturvaa.
Yksi asia, mikä unohtui edellisestä puheenvuorosta,
on työnhakusuunnitelman aktiivinen työnhaku. Miten
työtön ihminen voi todistaa sen, että hän
on hakenut aktiivisesti, koska tämä sanktioidaan
myös? Tässä on vaarana, että tulee
niin sanottu pärstäkerroin. Jos ei miellytä,
silloin työttömän on mahdotonta todistaa
tämä tilanne. Tiedän sen, koska olen
joutunut monta kertaa auttamaan ihmisiä niin sanotuissa
täysin älyttömissä tilanteissa
tekemään valituksia työttömyysturvalautakunnalle.
Siinä saattaa tulla myös sellaisia vahinkoja,
joita ei pitäisi tapahtua, vain sen vuoksi, että joskus
on aikaisemmin mennyt sukset ristiin.
Toivoisin, että työttömille ihmisille
annettaisiin ihmisarvo tässä keskustelussa eikä mentäisi alatyyliin,
sillä monet työttömistä henkilöistä ovat
olleet pitkään työelämässä ja
monella voi olla vielä parin— kolmenkymmenen vuoden
työkokemus samalta työnantajalta. Heidän
työllistymisensä vapaille markkinoille on tosi
vaikeata. Jos he kuulevat tämän tyyppistä keskustelua, mitä täällä on
osittain ollut, luulen, että heitä se loukkaa
aika syvästi.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Huotari pohti sitä, onko
tästä seurauksena vastikkeellinen työttömyysturva.
Jos me pystymme löytämään järjestelmän,
jossa autetaan ihmiset aktiiviseen työhön, niin
vaikka se osittain toimisi myös vastikkeellisena työttömyysturvana,
minusta se ei ole huono asia. Mutta mielestäni avoimesti
pitäisi nähdä myös se näköala,
joka liittyy tähän uudistukseen, että tästä tulee
osittain puskuri matalan palkan työtehtäviin.
Me puramme tällä tavallaan sitä patoa,
että meillä on yhteiskunnan sisällä aika
paljon semmoista työtä, josta ei ole yksityisellä eikä julkisella
työnantajalla varaa maksaa sitä palkkatasoa, mitä normaaleista
työtehtävistä edellytetään.
Kiistatta tässä uudistuksessa on niitä piirteitä,
että nyt tavallaan julkisella säteilyllä mahdollistetaan
matalamman palkan työ.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ettei jäisi väärää käsitystä,
en missään tapauksessa tarkoittanut sitä,
etten hyväksyisi sitä, että ihmisiä kannustetaan
työelämään. Olen sitä mieltä,
että jokaiselle ihmiselle pitäisi antaa mahdollisuus
työntekoon. Sen takia työllistymistakuuta olen
ehdottanut jo aiemminkin. Mutta jos nyt yhtäkkiä laitamme
ison määrän ammattitaitoista työväkeä työelämään
täysin ilmaiseksi, se ei voi olla vääristämättä työmarkkinoita.
Se on silloin myös yritysten välinen ongelma.
Tiedän sen, koska yrittäjät nimenomaan ottivat
minuun silloin yhteyttä, kun vanha työllistämistukijärjestelmä oli
määräaikainen työnantajille.
Ne yrittäjät, joilla oli olemassa oleva työvoima,
eivät pystyneet kilpailemaan näitten kanssa, joilla
oli tuetut henkilöt töissä.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni molemmat, sekä työharjoittelu
että työelämävalmennus, ovat
uusia keinoja syrjäytymisen ja köyhyyden ehkäisemiseksi
eli hallitusohjelman edellyttämiä käytännön
toimia. Lakiesitys on sellainen, että se kannustaa ja uskoakseni myös
motivoi työttömiä enemmän kuin
nykyiset olemassa olevat keinot. Todettakoon tämä myönteinen
näköala ensiksi.
Monissa puheenvuoroissa on kiinnitetty huomiota siihen, että sanktiot
tulevat liian voimakkaasti esille lakiesityksessä. Pakkokeinot
ja sanktiot ovat huonoja ratkaisuja kenen tahansa motivaation kannalta,
sen varmasti jokainen meistä ymmärtää.
Siitähän meillä on kokemuksia tässäkin
talossa, kun pakkokeinoja, sanktioita, joskus ainakin väläytellään
meille, kun hallitus tuo huonoja esityksiä ja velvoitetaan
sitten niiden taakse. Siinä mielessä kritiikki
tästä on ihan paikallaan. Toivottavasti valiokuntakäsittelyssä kiinnitetään
juuri tähän asiaan huomiota ja mietinnössä tuotaisiin
esille enemmän asian kannustavuutta ja hyötyä työttömälle
itselleen. Tämä minusta on tärkeä näköala
tässä.
Työttömien valtaosan leimaaminen työhaluttomiksi
on mielestäni vastuutonta varsinkin, jos se tehdään
täällä, niin kuin ed. Vilkuna puheenvuorossaan
antoi ymmärtää. Tällaiset puheet
eivät varmasti edistä ainakaan tätä asiaa,
jos täällä todetaan jo, että heistä on
yli puolet työhaluttomia. Meistä varmasti jokainen
tietää, että näin ei asia ole.
Työttömille tarvitaan porkkanaa, kepistä ei
juuri kannata puhua, sen verran vaikea monien työttömien
asema tällä hetkellä on, varsinkin pitkäaikaistyöttömien.
Se osa ei ole kadehdittava.
Sitten toinen asia: Työvoimapoliittisten rahojen käyttämättä jättäminen
on noussut myös tänä iltana esille. Tämä on
mielestäni merkki siitä, että byrokratia
ja joustamattomuus ovat edelleen suuri ongelma työttömyyden
torjunnassa. Järjestelmistä on tullut niin vaikeita,
että niitä ei voida enää kerta
kaikkiaan tehokkaasti hyödyntää. Kyllähän
tietenkin virkavaltaisuuskin on varmasti mukana tässä ongelmassa,
esimerkkinä vain sellainen asia, että kun opetusministeriön puolella
taistellaan aikuisten lisäkoulutusmäärärahojen
puolesta, joita on viime vuosina leikattu todella rajusti, niin
toisaalta työministeriön puolella jää sellaisia
rahoja käyttämättä, joilla voitaisiin
pyrkiä ihan samoihin päämääriin
eli syrjäytymisen, köyhyyden ja työttömyyden
torjuntaan. Tällaisista ongelmista meidän tulisi
päästä eroon.
Ministeriöiden välistä yhteistyötä tarvittaisiin huomattavasti
enemmän myöskin rahojen kohdentamisessa. Opetusministeri
on asettanut parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän
selvittämään monia koulutukseen liittyviä ongelmia. Toivottavasti
siellä löydetään myös
uusia yhteisiä mahdollisuuksia eri ministeriöiden
välille. Esimerkiksi työvoimaministeriö ja
opetusministeriö voisivat olla edelläkävijöitä ja
näyttää, että me voimme toimia
yhdessä näiden vakavien ongelmien edessä.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä tämän
lakiesityksen perusviritys on ihan oikean suuntainen. Sen kritiikin,
mikä tässä lähetekeskustelussa
on esille noussut, purkaminen valiokunnassa kyllä on minun
mielestäni ihan välttämätöntä.
Näitä asioita tulee siellä selvittää perusteellisesti.
Ed. Vilkuna ei ole enää paikalla, mutta kyllä yhdyn
niihin puhujiin, jotka täällä totesivat,
että ei meidän kansanedustajien tulisi tämän
kaltaista sanomaa välittää tämän
salin kautta maailmalle. Vaikka se jäisi rajojen sisäpuolelle,
se on niin tyrmistyttävästi työttömiä leimaavaa,
että ei sitä voi ymmärtää.
Kyllä me, jotka läheltä työttömyyttä olemme
seuranneet jopa omassa perhepiirissä, tiedämme
aika tavalla omakohtaisesti sen, että ei työttömän
asema niin helppo ole. Lukeudun niihin ihmisiin, jotka ihan ehdottomasti ovat
sitä mieltä, että kyllä valtaosa
Suomen työttömistä haluaisi tehdä kuitenkin
työtä ja sillä tavalla hitsautua voimakkaammin
yhteiskuntaan.
On tietenkin henkilöitä, joiden osalta on
ongelmia. Osittain se johtuu myöskin meidän järjestelmistämme,
että he joutuvat roikkumaan työttömyyskortistossa
saadakseen jonkinlaista toimeentuloa. Minä toivon, että me
suhtautuisimme tähän ongelmaan, joka on todella
suuri, sillä vakavuudella, jota se meiltä kansanedustajilta edellyttää.
Työvoimapoliittisesta koulutuksesta aika paljon puhutaan
myöskin niin, että se ei ole kovinkaan usein johtanut
koulutuksessa olevien työllistymiseen. Olen yrittänyt
seurata aika läheltä ja tiiviisti Keski-Suomen
tilannetta, jossa joka tapauksessa valtaosa työvoimapoliittisessa
koulutuksessa olevista ihmisistä sijoittuu työelämään.
Sitten haetaan julkisuuden kautta muutamia esimerkkejä,
joissa on valitettavasti käynyt sillä tavalla,
että ihminen ei ole työllistynyt, ja se yleistetään.
Tätäkään yleistystä meidän
ei pidä missään tapauksessa tehdä.
Työllistämistakuusta ed. Huotari puhui. Meidän
ministerillämme on kokemuksia siitä, kun hän
oli voimakkaasti nuorisoliiton puheenjohtajana ajamassa niin sanottua
nuorisotakuujärjestelmää sisään,
jonka lähtökohta on se, että alle 25-vuotiaalle
nuorelle turvattaisiin työ tai työharjoittelu
tai opiskelupaikka. Tämän ministeri voisi ottaa
haasteena vastaan, että lähdetään
isona projektina viemään eteenpäin sitä,
että turvataan kaikille työllistymistakuu.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ihan ensimmäiseksi: Työvoimapoliittisia rahoja
ei jää käyttämättä tänä vuonna.
Tällä hetkellä 90 prosenttia rahoista
on sidottu pysyvästi. Kun tässä oli esimerkkinä Tampereen
rahat ja ed. Stenius-Kaukonen sanoi, että niitä jää käyttämättä,
kyse oli siitä, että Tampereelta ei löytynyt
sitä vastinparia niiden työvoimapoliittisten rahojen käytölle,
jota ministeriö oli varannut. Kun muualla maassa on odottamassa
tukipaikkoja, koulutuspaikkoja ja ihmisiä niihin, ei ole
järkevää tässä vaiheessa
vuotta pitää rahoja ikään kuin
tyhjän panttina odottamassa Tampereella, tulevatko ne käytetyiksi
vai eivät. Sen vuoksi siirtoja on tehty eri puolille, mutta
olen aivan varma, että rahat tulevat käytetyiksi.
Päinvastoin, ennemminkin olisi tarve lisärahalle
kuin niin, että ne eivät menisi kaupaksi.
Olen samaa mieltä ed. Laitisen ja muutaman muun edustajan
kanssa, jotka täällä ovat puhuneet siitä,
että työttömät ovat varsin työhaluisia Suomessa.
Meillä on hyvin pieni joukko sellaisia ihmisiä,
jotka kieltäytyvät työstä. Useimmiten,
kun esimerkiksi ikääntyneiden ihmisten kohdalla
on tarkemmin tutkittu syitä, miksi ihminen kieltäytyy
työstä, niin sieltä taustalta löytyy
hyvin inhimillisiä selittäviä tekijöitä:
hoidetaan esimerkiksi omia vielä ikääntyneempiä vanhempia, työkyky
ei ole paras mahdollinen ja siksi koetaan, että ei olla
aidosti työkykyisiä, ja monia muita tällaisia
selittäviä tekijöitä.
Työvoimatoimistoissa yhä edelleen valtaosa työpaikoista
täyttyy siinä ajassa kuin työnantaja toivoo.
Sen sijaan meillä on ongelmia täyttää provisiopalkkaisia
tai myyntityötyyppisiä tehtäviä,
joissa palkan saa sitten, kun on saanut myynnistä tuloksen;
esimerkiksi ed. Rönni kertoi näistä palkkausjärjestelmistä,
jotka niihin liittyvät. On aika ymmärrettävää,
että ihmiset eivät lähde sellaiseen työhön,
joka vaarantaa heidän toimeentulonsa.
Uusia sanktioita esityksessä ei tule paitsi työnhakusuunnitelman
kohdalla. Tämä velvoite noudattaa työnhakusuunnitelmaa
koskee viisi kuukautta työttöminä olleita,
mutta näitä velvoittavia suunnitelmia ei tehdä niille
ikääntyneille työttömille, jotka
ovat ikään kuin työttömyysputkessa,
vaan sille joukolle, joka on aidosti ja oikeasti työmarkkinoiden
käytettävissä.
Kun puhutaan velvollisuudesta yhteistoimintaan, niin se koskee
molempia osapuolia. Minä ymmärrän velvollisuuden
niin, että se velvoittaa työvoimatoimiston tekemään
yhteistyötä asiakkaan kanssa, enkä niinpäin,
että asiakas velvoitetaan johonkin uuteen asiaan, koska
työnhakusuunnitelman uudistamisella on tarkoitus myös parantaa
sen laatua. On tunnustettava, että työnhakusuunnitelmia
on tehty vähemmän kuin olisi pitänyt
ja niiden laatu ei ole sellainen kuin pitäisi.
Tämä uudistus pyrkii siihen, että myös
työvoimatoimistoissa mietitään tosissaan
sitä, mikä juuri tämän työttömän
kohdalla on se keino, jolla parannetaan hänen työllistymismahdollisuuksiaan.
Työhakusuunnitelmassa sovitaan yhteistyössä niistä välineistä.
Tässä yhteistyössä voidaan sulkea
pois joitakin välineitä, joita työtön
ei missään tapauksessa halua käytettävän.
Jos ne on suljettu pois, niin kun meidän vanhan järjestelmämme
puitteissa olisi voitu tehdä osoitus johonkin tällaiseen
toimeen ja siitä seuraisi sanktio, niin jos työnhakusuunnitelmassa
on sovittu, että näitä välineitä ei
käytetä, niin silloin ei myöskään
työtöntä voida sanktion uhalla pakottaa
käyttämään niitä.
Taustalla on myös se, että jatkuvasti käydään keskustelua,
pitäisikö työvoimatoimistoista tehdä enemmän
osoituksia eli niitä esimerkiksi työhön,
koulutukseen tai muualle tehtyjä osoituksia, joista kieltäytymisestä seuraa
sanktio. Henkilökohtainen näkökantani
on se, että näissä osoituksissa ei ole
mitään järkeä, koska niitä eivät
halua yrittäjät, koska he kokevat, että he
joutuvat silloin mukaan sanktiojärjestelmään,
jossa he eivät halua olla osallisena. Tämä on
yksi syy, miksi ei haluta auki työpaikkoja työvoimatoimistoihin,
vaan haetaan työntekijöitä jotakin muuta kautta,
koska ei haluta tällaisia pakotettuja työnhakijoita,
halutaan niitä, jotka aidosti hakevat kyseisiä työpaikkoja.
Muutenkin silloin saadaan juuri näihin tehtäviin,
joihin ollaan hakemassa työntekijöitä,
parasta mahdollista työvoimaa.
Mutta kun tällä toisella puolella osoitusjärjestelmää ollaan
ohentamassa ja siirtymässä enemmän palvelukonseptiin,
niin lähtökohta työnhakusuunnitelmassa
on se, että sovitaan niistä muodoista, joilla
työnhakija hakee töitä. Yhden henkilön
kohdalla ne voivat olla toisenlaiset kuin jonkun toisen kohdalla.
Tarkoitus ei ole tehdä mitään kontrollikomissiota,
joka tarkistaa joka välissä, onko työtön
noudattanut työnhakusuunnitelmaa, vaan se lähinnä toimii
samanlaisen luottamuksen varassa kuin työelämässä tilanteet, joissa
vaikkapa ihminen on kuumeessa ja soittaa työnantajallensa
ja sanoo, että minulla on kuume, en pääse
töihin. Jos luottamus pelaa, silloin työnantaja
sanoo, että okei. Mutta jos tätä tapahtuu
jatkuvasti ja on syytä epäillä, että henkilö ei ole
oikeasti kuumeessa, niin silloin kysytään lääkärintodistusta
siitä, mikä tilanne on.
Tässä on kyse vähän samanlaisesta
systeemistä, että jos on perusteltu syy epäillä,
että ihminen ei noudata niitä sopimuksia, joita
on tehty, niin työvoimatoimistosta voidaan tarkistaa, kun
työnhakija on kertonut hakeneensa työtä joltakin työnantajalta,
soittaa ja kysyä, onko hän todella näin
tehnyt. Valtaosalle ei tällaista kontrollia voida asettaa,
koska meidän resurssimme eivät siihen riitä.
Silloin sitä käytetään vain
niissä tilanteissa, kun on perusteltu syy epäillä,
että työtön ei ole noudattanut työnhakusuunnitelmaa.
Jos ihminen ei ole kykenevä työvoimatoimiston
kanssa yhdessä tekemään työnhakusuunnitelmaa
tai kieltäytyy siitä jostakin syystä,
niin silloin hän tuskin on kykenevä myöskään
työelämään. Silloin pitää etsiä muita
vaihtoehtoja ilman muuta tällaisen henkilön kohdalla.
Näihin ongelmatilanteisiin avuksi ovat tulossa yhteispalvelupisteet,
joita ikävä kyllä ei tule koko maahan.
Pystymme perustamaan noin 20 uutta yhteispalvelupistettä,
mikä itse asiassa vastaa moniin niistä tarpeista,
joita näissä kriittisissä puheenvuoroissa
on mainittu: siihen, että yhteistoiminta pelaa kunnan,
Kelan, työvoimatoimiston, terveydenhuollon ja monien muiden
toimijoiden välillä ja haetaan yhteisiä ratkaisuja
siitä näkökulmasta, mikä on
asiakkaalle parhaaksi ja mikä tuottaa kestäviä,
pysyviä tuloksia työllisyyden näkökulmasta.
Yhdistelmätukea ollaan avaamassa yrityksille sen vuoksi,
että tulokset ovat parempia yrityspuolella. Siellä syntyy
yhdistelmätukimuotojen jälkeen pysyvämpiä työsuhteita,
ja vaikuttavuus on silloin parempaa. Tarkoitus on se, että silloin, kun
yhdistelmätuki jatkuu toisen vuoden ajan, niin toki noudatetaan
ensimmäisenä vuonna sovittua työaikaa
ja työsopimusta. Eli se tulee helpottamaan sitä tilannetta,
että ei olisi enää mitään
tukea olemassa, eikä tarkoitus ole, että käytetään
enää sitä toista tukijaksoa pelkästään
palkkausrahana, vaan siihen pitää sitten löytyä omaa rahoitusta
paremmin, jos halutaan kaksivuotinen ratkaisu. Mutta tämä ei
tarkoita sitä, että kaikki yhdistelmätukijaksot
olisivat vuoden tai kahden vuoden mittaisia, vaan pitää hakea
sellaista ratkaisua, että sen vaikuttavuus on mahdollisimman
hyvä.
Sitten oli kyse työvoimapoliittisen koulutuksen vaikuttavuudesta.
Tällä hetkellä 44 prosenttia koulutuksen
käyneistä on työttömänä kolme kuukautta
koulutuksen jälkeen. Kuuden kuukauden jälkeen
prosenttiosuus on parempi. Vaikuttavuudet ovat parantuneet viime
aikoina, mutta siihen vaikuttavat hyvin monet tekijät,
se, millä alueella ollaan, missä suhdannetilanteessa
ollaan, mutta myös se, minkälainen ihminen on
käynyt tämän koulutuksen. Koko ajan,
vaikka nämä vaikuttavuusluvut ovat parantuneet,
myös se joukko, joka koulutukseen tulee, on tietyllä tavalla vaikeammin
työllistettävissä. Siellä on
enemmän vajaatyökykyisiä, siellä on
enemmän ikääntyneitä ihmisiä,
ja kaikki me tiedämme, että suomalaisessa yhteiskunnassa
on niitä elementtejä, jotka vaikeuttavat ikääntyneen
ihmisen työnsaantia.
Työelämävalmennuksen tarkoitus on
ehkäistä syrjäytymistä ja parantaa
ihmisen työmarkkinavalmiuksia, ammatillista osaamista ja
mahdollisuuksia löytää työtä tämän
hiukan työharjoitteluluonteisen jakson jälkeen
ja myös katkaista niitä pitkiä pitkiä työttömyysjaksoja,
joita jonkun ihmisen kohdalla on. Työnantaja on velvoitettu
arvioimaan ihmisen työkykyä ja osaamista työharjoittelujakson
jälkeen. On totta, että työvoimatoimistoilla
on iso tehtävä siinä, että ne
valvovat sitä, että näitä järjestelmiä ei
käytetä väärin ikään kuin
matalapalkkaisen työn korvikkeena, vaan ainoastaan silloin,
kun kyse on oikeasti työelämävalmennuksesta
eikä esimerkiksi muun työvoiman korvaamisesta.
Yksi kysymys koski työttömyysturvan kertymää yhdistelmätuella.
Tässä esityksessä on lähdetty
siitä, että tämä toinen jakso
kerryttäisi jonkin verran, mutta ei siten, että kahden
vuoden jaksosta tulisi vielä nykyjärjestelmän
mukaista työssäoloehtoa täydellisenä,
mutta työttömyysturvaa pohtivassa työryhmässä on
esillä se mahdollisuus, että kahdessa vuodessa
kertyisi täysi työssäoloehto. Mutta tätä järjestelmää on
oikeastaan mahdoton luoda tässä vaiheessa, kun
ei tiedetä, minkälaiseksi työssäoloehto,
työttömyysturvan kesto ja monet muut asiat muodostuvat työryhmätyöskentelyn
jälkeen. Olen itse esittänyt, että kahden
vuoden jaksosta pitäisi tulla täysi työssäoloehto,
jos pysymme kymmenen kuukauden järjestelmässä,
mutta on toki mahdollista, että kymmenen kuukautta tulee
tulevaisuudessa pienenemään.
Tässä itse asiassa varmaan oli suurimpaan osaan
kysymyksistä vastaus. Sitten vielä tähän, että laissa
ei sanota, että yrityssektorilla on kokoaikaisista työsuhteista
kyse. Ei toki sanota, mutta käytännön
elämässä näin on, että siellä maksetaan
palkkaa tukimuodon päälle ja tehdään
kokoaikaisia työsuhteita huomattavasti enemmän kuin
järjestöissä, ja siitä tulee
tämä ajatus, että sitä myös
myönnettäisiin silloin, kun on mahdollisuus saada
tällaisia tavallaan parempia yhdistelmätukipaikkoja,
jotka turvaavat paremman toimeentulotason.
Toivottavasti en jättänyt mihinkään
kysymykseen vastaamatta, en ainakaan tahallani niin tehnyt, mutta
näitä oli niin paljon. Tässä taustalla
on myös muita asioita, jotka liittyvät palveluprojektien
parantamiseen esimerkiksi sen suhteen, että katsotaan,
mitkä ovat työttömän ihmisen
työllistymismahdollisuudet. Jos hän tarvitsee
paljon palvelua, silloin pyritään panostamaan
henkilökohtaisempaan palveluun, mutta jos hän
kuuluu todennäköisesti siihen joukkoon, joka työllistyy melkein
kuin itsestään, silloin häntä ei
juuri näillä meidän toimenpiteillämme
rasiteta eikä myöskään meidän
henkilöstöämme, vaan säästetään heidän
työpanostaan sinne, missä sitä kipeämmin
tarvitaan. Tämä uudistus on tehty hyvin kiinteässä yhteistyössä kokonaisuudessaan
työvoimatoimistojen ja niiden ihmisten kanssa, jotka myös
arkielämässä näiden asioiden
kanssa työskentelevät.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan lyhyesti paikaltani tästä.
Työttömyysturvalain 2 §:n uusi 3
momentti arveluttaa siinä mielessä, että joka
tapauksessa uskon, jotta voi tapahtua senkin tyyppistä tulkintaa,
jotta lähdetään jossakin työvoimatoimistossa
katsomaan tiukanpuoleisesti. Tämähän
velvoittaa nimittäin ihmisen aktiiviseen työnhakuun.
Vaikka tässä suoraan todetaan, että ei
karenssia pysty heti päälle lätkäämään,
mutta tunnen niin monta erinäköistä käytäntöä.
Joku työvoimatoimiston päällikkö voi
olla hyvinkin tiukkalajinen, ja uskon, jotta näissä tulee
tämmöisiäkin riitoja aikaan.
Kun tässä on niin monta variaatiota mahdollisesti
olemassa, odotan, että eduskunta muuttaa vielä tämän
kolmatta sektoria koskevan toisen vuoden. Mutta jos ei kävisi
niin, onhan tässä sekin näkökulma,
jotta jos on ensimmäisen vuoden esimerkiksi urheiluseurassa,
joka ei sitten toiselle vuodelle pysty omaa rahoitusta lisäpalkkaan hankkimaan,
olisikohan sellainen mahdollista, että kun urheiluseura
antaa hyvän suosituksen jollekin yritykselle, yritys voisi
saada sen toisen vuoden puolikkaan elikkä työmarkkinatuen osuuden?
En tiedä, mutta tässä yksi näkökulma vaan.
Ensimmäinen vuosi toimisi tavallaan suosituksena, ja voisikin
työnantaja muuttua välillä.
Sitten työvoimapoliittisen koulutuksen vaikuttavuudesta:
Oikeastaan ed. Laitinen innoitti, kun hän totesi, että etsitään
julkisuudesta esimerkkejä, kielteisiä esimerkkejä.
Itse olen ainakin myönteinen esimerkki. Olen käynyt
kolme työllisyyskurssia ja nyt olen teidän ilonanne eduskunnassa,
syrjäytynyt Helsinkiin syrjäseudulta. Todennäköisesti
en täällä olisi, jos ei kolmea kurssia
olisi tullut käytyä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin täytyy antaa
kiitokset ministerille, asiantuntevalle ministerille, että hän
on nyt täällä ollut paikalla. Uskon,
että ministeri on täysin vilpittömässä mielessä ollut
tekemässä tätä lakia, ja toivomme
tietysti kaikki, että ne sovellutukset olisivat sitten
käytännössä myös sellaisia kuin
tänä iltana täällä ministeri
on kertonut. Voimmehan sitten laittaa ministerin puheita työvoimatoimistoon,
jos näyttää, että siellä tiukempaa
linjaa pidetään.
Oikeastaan minulla olisi vielä ollut yksi kysymys,
jonka tietysti voin asiantuntijakuulemisessa sitten virkamiehiltä kysyä,
mutta esitänpä sen nyt tässä:
Voiko asiakas valittaa ja minne hän valittaa, jos hän
kokee, että hänelle ei tehdä kunnollista
työnhakusuunnitelmaa, vaan se kirjoitetaan vain niin kuin
se monta kertaa on kirjoitettu, jotakin sinne, eikä laiteta
yhteisen tahdon mukaisesti, kuten sopimuksessa pitäisi
olla?
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! En ihan kokonaan kuullut, mitä ministeri
vastasi käyttämättä jäävistä rahoista,
mutta haluaisin nyt tuoda esille sen, että minun huoleni kohdistuu
ennen kaikkea siihen, että ollaan syyskuussa tilanteessa,
että jostain te-keskuksesta palautuu rahoja eli että ne
ovat jääneet käyttämättä sen
te-keskuksen alueella, tässä tapauksessa erityisesti
Tampereen työvoimatoimiston alueella. Sille pitäisi
tehdä jotain, että tällaisessa tilanteessa
ei olla, se on päällimmäinen huoleni,
alueella, jossa työttömyys on keskimääräistä tasoa
edelleen selvästi korkeampi, jossa varsinkin pitkäaikaistyöttömyys
on erittäin paha ongelma.
Toivon tietysti, että ministeri on oikeassa, että koko
maassa ei yhtään markkaa jää yli,
mutta edelleen, kun olen kuunnellut näitä te-keskuksen ihmisiä,
jotka näitä asioita hoitavat, niin voipa olla,
ministeri, että niissäkin te-keskuksissa, jotka nyt
ottavat lisää rahaa, kun eletään
jo lokakuuta, niistä kuitenkin jää jotain
käyttämättä. Sen vuoksi mielestäni
edelleen olisi tärkeää, vaikka ymmärrän,
että on tiettyjä kriteerejä, mistä rahoista tehdään
siirtomäärärahoja, niin kyllä näistä pitäisi
tehdä, koska ensi vuoden rahat ovat osittain selvästi
pienempiä. Jos nyt pistetään esimerkiksi työvoimapoliittisen
koulutuksen rahat käyttöön ja vuodenvaihteessa
ylimääräiset jäävät
käyttämättä, niin kun ensi vuonna
ei olla samalla tasolla, ongelma on patti. Olen Tampereen kaupungin edustajien
taholta kuullut aivan tarpeeksi, mitä se tarkoittaa, ja
seurannut sitä tilannetta.
Tässä yhteydessä tämä riittäköön,
mutta kuten sanoin jo aikaisemmin, myöskin itse uskon, että ministeri
itse kyllä pyrkii varsin arvokkaaseen työhön,
mutta elävä elämä on monta kertaa paljon
mutkallisempaa kuin me täällä uskommekaan.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Elävä elämä on
usein aika mutkallista, ja sen vuoksi niitä tilanteita
siellä työvoimatoimistossakin tulee, että ihmisten
elämässä on aina ennalta arvaamattomia
elementtejä, jotka vaikuttavat. Vaikka kuinka koetetaan
tehdä ohjeistusta, joka toimisi oikeudenmukaisesti, silti
tulee yllättäviä tilanteita, joissa tulkinnat
eri ihmisillä menevät eri suuntaan. Esimerkiksi
karenssipäätökset vaihtelevat työvoimatoimistoittain.
Sen vuoksi on pyritty työvoimatoimistoverkon ja johtamisjärjestelmien
kehittämiseen. Budjetissa on varattu rahaa esimerkiksi
siihen, että työvoimatoimiston henkilöstöä voidaan
paremmin kouluttaa kuin tähän asti ja kehittää meidän
toimistoverkkoa siten, että otetaan käyttöön
sähköisiä palveluja ja enemmän
yhteistä seutukunnallista ajattelua, jotta saataisiin sitten
saman suuntaisia päätöksiä myös
eri toimistoista.
Asiakkaan valittamismahdollisuudesta: Täytyy tunnustaa,
että nyt en muista, onko tällainen mahdollisuus
kirjattu, todennäköisesti ei, koska tämän
tyyppisistä ei yleensä ole valitettu. Sen sijaan
on mahdollista, että siinä on joku toinen henkilö mukana,
jos työtön näin haluaa, silloin kun työnhakusuunnitelmaa
hänelle tehdään, ja joissakin kaupungeissa
on työttömien asiamies, joka voi olla mukana.
Oma kotikaupunkini kuuluu tällaisiin, joissa työttömien
asiamies voi olla näissä tilanteissa mukana, koska
sellainen on siellä olemassa. Eikä mikään
estä sitä, että työtön
henkilö ottaa esimerkiksi kunnan sosiaaliasiamiehen tai
jonkun muun turvahenkilön mukaan, jonka kokee olevan avuksi
siinä tilanteessa.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ministeri, pyydän teitä siirtymään
puhujakorokkeelle. En rajaa puheenvuoroja, mutta menettelytavat
ovat sellaiset, että nyt voi jatkaa puhujakorokkeelta.
Toki; yritin vain vastata lyhyesti, mutta en onnistunut. — Eli
voi pyytää henkilön siihen mukaan ja
etsiä sitä kautta ratkaisua tähän
tilanteeseen.
Valitusmenettelyä kannattaa itse asiassa pohtia jatkotyössä.
Jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi siinä tilanteessa,
niin silloinhan asiakas voi kieltäytyä allekirjoittamasta
ja sanoa, että suunnitelma ei ole tehty yhteistyössä.
Ohjeistus pitää tehdä sillä tavalla,
että se aidosti mahdollistaa nimenomaan asiakkaan näkökulman
mukaan tulemisen.
Sitten rahan jäämisestä käyttämättä:
Minäkin olisin toivonut, että ne rahat olisivat
tulleet käytetyksi Tampereella ja Pirkanmaalla juuri niistä syistä,
jotka ed. Stenius-Kaukonen tässä mainitsi, että siellä on
paljon pitkään työttömänä olleita ihmisiä,
mutta ongelma on se, että rahoja joudutaan tietyssä vaiheessa
tasoittamaan. Jostakin puuttuu rahaa, siellä on paikkoja
ja työttömiä olemassa, joita voitaisiin
sijoittaa, ja paikkoja, joihin voitaisiin sijoittaa ihmisiä,
mutta sitten jossakin ei ole varmuutta siitä, tulevatko
rahat käytetyiksi.
Tässä on myös tiettyä jähmeyttä sen
suhteen, että toki työvoimatoimistot ja te-keskukset
haluavat viimeiseen asti pitää kiinni niistä rahoista, joita
niille on myönnetty. Usein käy niin, että kun ministeriöstä tiedustellaan
marraskuussa, tulevatko rahat käytetyiksi, sanotaan, että kyllä tulevat,
ja vakuutetaan näin, mutta tosiasiallisesti jokin kurssi
peruuntuu tai jokin paikka ei toteudukaan. Tällaista rahojen
kitkakäyttämättömyyttä tulee
olemaan aina, siitä ei varmasti päästä eroon.
Sen sijaan sellaista tilannetta kuin viime vuonna, että jää parisataa
miljoonaa markkaa käyttämättä,
ei ole, koska kunnat ovat aktivoituneet. Ne ovat paremmin työllistäneet
tänä vuonna kuin viime vuonna, elikkä ne
moitteet, joita tältäkin puhujakorokkeelta muutaman
kerran muutamille kunnille sanoin, tosin hyvää tarkoittaen,
ovat tuottaneet tulosta siinä mielessä, että on
herätty siihen, että ehkä me olemme alentaneet
työllistämisvolyymiamme.
Ensi vuodelle on tulossa lisää rahaa työllistämistoimiin
sekä siten, että tulee pieni tasokorotus tavallaan
tällaisesta laatunäkökulmasta työvoimapoliittisiin
koulutusrahoihin, mutta myös ihan konkreettisesti sen joukon
koko kasvaa, joka voidaan työllistää näillä rahoilla.
Tämä suunnataan pääasiassa yhdistelmätuella
oleviin ihmisiin, koska halutaan puuttua nimenomaan pitkäaikaistyöttömyyteen,
mutta aktiivitoimissa olevien ihmisten kokonaismäärä tulee
olemaan suurempi kuin tälle vuodelle on varattu rahaa. Pienenevää tilannetta
ei nyt ole edessä, ja se johtuu siitä, että suhdannenäkymät
ovat, ikävä kyllä, synkemmät
kuin vuosi sitten.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Se että nyt loppuvuodesta pyritään työllistämään
tukitöihin lisää, aiheuttaa kuitenkin
ensi vuonna ongelman sen vuoksi, että ensi vuoden tukityörahoja
vähennetään. Kun tänä vuonna
tulee jäämään rahaa käyttämättä — olen kyllä siitä aivan
sataprosenttisen varma, uskallan sanoa — mielestäni
pitäisi nyt löytää tapa, jolla voitaisiin
nämä rahat, jotka tälle vuodelle on osoitettu,
käyttää niiden työllistämiseen,
jotka nyt on työllistetty loppuvuodesta esimerkiksi lokakuun
alusta kolmeksi kuukaudeksi ja joilla on oikeus vielä kolmeen
kuukauteen ensi vuoden puolella. Ensi vuonna lähdettäisiin
sitten puhtaalta pöydältä.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tämä sinänsä olisi
kohtuullisen järkevä menettely, että näin
voitaisiin tehdä, mutta ensi vuonnahan voidaan käyttää myös
sitä rahaa, joka on ensi vuodelle varattu, tämän
kolmen kuukauden täyttämiseen. Lainsäädäntö ei
tällä hetkellä mahdollista sitä,
että ne rahat voisivat siirtyä tällä tavalla
siirtomäärärahoina, vaan katsotaan aina sen
seuraavan vuoden ennustetta ja silloin voidaan käyttää sitä rahoitusta,
joka sillä puolella on.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Mutta lakiahan voidaan muuttaa, jos se sitä vaatii,
ja budjetin määrärahojen muuttaminen
siirtomäärärahoiksi on myös
mahdollista. Siihen on vielä aikaa. Tiedän tasan
tarkkaan, että Tampereella oli viime vuoden lopussa tuhat
kaupungin toimiin tukityöllistettyä. Kun tämän
vuoden raha oli pienempi, sitten ruvettiin sanomaan eioota joskus
maaliskuussa. Kesäaikana monella alueella oli useamman
kuukauden sulku, ettei saanut työllistää,
ja nyt taas loppuvuodesta sitten sanotaankin, että no niin,
rahaa olisi ollut ja teiltä jäi käyttämättä.
Tämän tyyppinen toiminta johtaa tällaiseen
aaltoliikkeeseen, joka ei ole työllistettävien,
työtä hakevien eikä myöskään
kuntien kannalta järkevää. Tähän
pitäisi saada korjaus.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Juuri tämän vuoksi tätä järjestelmää ollaan suurten
kaupunkien kanssa kehittämässä siten, että yhteistyö toimisi
paremmin. Yksi väline siihen on yhteispalvelupisteet, koska
silloin informaatio siitä, miten kunta osallistuu työllistämiseen
ja mitkä ovat työhallinnon rahat sillä alueella
käytettäviksi, kulkee paremmin, voidaan tehdä yhteisiä suunnitelmia.
Työministeriön toimeenpanopuolen virkamiehet ovat
neuvotelleet suurten kaupunkien, kuntien, vastaavien virkamiesten
kanssa siitä, miten järjestelmää tulisi
kehittää, että tällaista kitkaa
ei olisi olemassa. — Mutta voimme varmaan jatkaa kahden
kesken tätä keskustelua, koska ilta on myöhäisessä ja
on vielä muitakin esityksiä salissa.
Keskustelu päättyy.