5) Laki sosiaalisista yrityksistä
Pehr Löv /r:
Värderade fru talman, arvoisa rouva puhemies! Den
här lagmotionen har som mål är att skapa
en juridisk bas för sociala företag i Finland
och säkerställa deras verksamhetsförutsättningar
samt befria dem från mervärdesskatt, respektive
arbetsgivarens socialskyddsavgift. Det är så att
man inte kan driva sociala företag utan samhällsstöd
i någon form. Det här betyder att handikappade
och andra svårplacerade arbetstagare går miste
om en värdefull möjlighet att få in foten
på arbetsmarknaden.
Lakialoitteeni tavoitteena on oikeudellisen pohjan luominen
sosiaalisille yrityksille Suomessa ja niiden vapauttaminen arvonlisäverosta ja
työnantajan sosiaaliturvamaksusta toimintaedellytysten
turvaamiseksi. Valitettavasti on käytännössä ilmennyt,
että määräaikainen tuki ei riitä elinkelpoisten
sosiaalisten yritysten luomiseen. Tuen loppuessa useimmat yritykset
joutuvat lopettamaan toimintansa, koska sosiaaliset yritykset, joiden
työntekijöiden työkyky on alentunut,
eivät pysty kilpailemaan samoin ehdoin kuin tavalliset
yritykset vapailla markkinoilla.
Talman! Många länder i Europa, till exempel Italien,
Spanien, Belgien, England och Frankrike, känner till begreppet
sociala företag. De är företag som anställer
handikappade och långtidsarbetslösa. De sociala
företagen åtnjuter vissa skattelättnader.
Lättnaderna i Italien är lägre mervärdesskatt
och arbetsgivaravgifter i jämförelse med andra
företag. I Italien, Portugal och Spanien har den kooperativa
företagsformen i allmänhet och de sociala kooperativen
i synnerhet en särställning.
Kooperativa företag gör samhällsnyttiga
insatser sägs det i dessa länders grundlagar.
Därför skall de stödas. De sociala kooperativen
räknas som ickevinstdrivande och får därför
gynnsamma regler bland annat i fråga om skatter. I Belgien
kan vilket företag som helst bli ett socialt företag
som följer ett visst sysselsättningsprogram för
socialt uteslutna och begränsar vinsternas användning
till utveckling av företaget eller till uteslutna gruppers
förmåner. Ett annat exempel är den spanska
lagen som ger möjlighet för arbetslösa
att omvandla arbetslöshetsersättning till kapitalinsats
i ett kooperativt företag där den arbetslösa
själv börjar arbeta.
I de här länderna anser man att de sociala
företagen inte förvränger konkurrensen
eftersom de i vilket fall som helst inte verkar på lika
villkor som andra företag. Orsaken är att de som
arbetar i de sociala företagen inte har samma produktionskapacitet
som andra. Skattelättnader leder till att man kan trygga
rättigheten till människovärdigt liv.
Den rätten är inskriven i vår grundlag.
Sociala företag erbjuder i de här länderna
jobb åt dem som annars skulle ha svårt att placera
sig på arbetsmarknaden.
Puhemies! Aloitteessa todetaan 1 §:n perusteluissa,
että sosiaalinen yritys on yksityinen yhteisö,
jolla on itsenäistä toimintaa, eli yrityksen omistaa
ihmisryhmä, joka vastaa itsenäisesti tuotannosta
ilman sidosta kuntaan tai valtioon noudattaen samoja lakeja ja periaatteita
kuin yksityisen sektorin tavalliset yritykset. Tuotanto on jatkuvaa,
minkä vuoksi sosiaalinen yritys ei siis ole kertakäyttöhanke,
vaan ajatuksena on elinvoimaisen yrityksen luominen, joka toimii
tavallisten yritysten tapaan, niin kauan kuin siihen on edellytyksiä.
Sosiaaliset yritykset voivat toimia eri yhtiömuodoissa
tai osuuskuntana.
Ajatuksena on vammaisten pitkäaikaistyöttömien
uudelleenintegroiminen työelämään.
Integroimisella sosiaalisen yrityksen toimintaan ja tuotantoon tarkoitetaan,
että kohderyhmän työntekijöillä tulee
olla yrityksen toimintanäkökulmaan liittyviä ja
mielekkäitä, yksilöllisesti kehittäviä työtehtäviä.
Esimerkiksi yritystä, joka tekee veppisivuja, ei voida
pitää sosiaalisena yrityksenä, jos yrityksessä on
30 prosenttia vaikeasti työllistettäviä juoksupoikina
tai siivoojina. Kohderyhmä pyrkii pääsemään
takaisin normaaleille työmarkkinoille kouluttautumalla
ja totuttelemalla työelämän vaatimuksiin.
Sosiaalisen yrityksen kohderyhmä koostuu henkilöistä,
jotka ovat fyysisen tai psyykkisen vamman tai älyllisen
kehitysvammaisuuden vuoksi syrjäytyneet työmarkkinoilta.
Kohderyhmä voi muodostua myös pitkäaikaistyöttömistä. Jotta
yritystä voitaisiin pitää sosiaalisena
yrityksenä, tulee 30—100 prosenttia sosiaalisen
yrityksen työvoimasta kuulua yrityksen kohderyhmään.
Sosiaalisten yritysten päämääränä ei
siis saa olla järjestelmällinen voiton tuottaminen.
Toiminnasta mahdollisesti syntyvä voitto on investoitava
yrityksen toiminnan ylläpitämiseen ja kehittämiseen
tai käytettävä kohderyhmän tarpeisiin.
Nämä periaatteet sisältyvät
myös Emes-verkoston määritelmään
ja ovat ehtona vapautuksen myöntämiselle arvonlisäverosta
jäsenvaltioiden liikevaihtolainsäädännön
yhdenmukaistamisesta vuonna 1977 annetun kuudennen arvonlisäverodirektiivin
mukaan.
Artiklassa säädetään, että jäsenvaltiot
voivat myöntää vapautuksen arvonlisäverosta
muille kuin julkisoikeudellisille yhteisöille, jotka täyttävät
ehdon, jonka mukaan yhteisön tarkoituksena ei ole tuottaa
järjestelmällisesti voittoa eikä mahdollisesti
syntynyttä voittoa saa koskaan jakaa, vaan se on käytettävä tarjottujen
palvelujen ylläpitämiseksi tai kehittämiseksi.
Voiton tuottaminen ei ole sosiaalisen yrityksen päämäärä,
mutta se ei ole myöskään kiellettyä.
Sosiaaliset yritykset ovat not-for-profit-, mutta eivät
aina non-profit-organisaatioita. Voiton tuottaminenhan turvaa yrityksen
elinehdot.
Toinen ja kolmas pykälä vapauttavat sosiaaliset
yritykset arvonlisäverosta ja työnantajan sosiaaliturvamaksuista.
Talman! Jag föreslår att de sociala företagen befrias
från mervärdesskatt och arbetsgivarens socialskyddsavgfit.
Det här förfaringssättet är enkelt,
obyråkratiskt och lätt att övervaka.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Hallitus on tänään
neuvottelussaan sopinut, että lähdetään
edistämään sosiaalisen yrittämisen
mallia, mutta hiukan erilaisen sosiaalisen yrittämisen
kuin lakiehdotuksessa perusteltiin.
Suomalaisessa kielenkäytössähän
nimitystä sosiaalinen yritys käytetään
voittoa tuottavasta normaalista yrityksestä, joka työllistää osan
vajaatyökykyisiä ja saa siihen tietyn kompensaation
ja toimii normaalisti kilpailun piirissä markkinoilla ja
tuottaa voittoa. Useimmiten käytetään nimitystä sosiaalinen
yhteisö silloin, kun puhutaan voittoa tuottamattomista
järjestelmistä, joiden tehtävä on
ennen muuta työllistää, mutta jotka ovat
ehkä vähän vähemmän
yrityksiä kuin tämä sosiaalisen yrityksen
malli, joka tuottaa voittoa.
Lähtökohta on se, että puhutaan tästä kilpailun
piirissä olevasta sosiaalisesta yrittämisestä. Olen
itse ollut sitä työministeriössä valmistelemassa,
alkuun panemassa, keräämässä tutkimusaineistoa,
mitä on, ja kysymyksenasetteluja, joita tämän
asian selvittämiseksi vielä täytyisi
tehdä. Sosiaalipoliittinen ministerityöryhmä päätti, että kauppa-
ja teollisuusministeriö ottaa vetovastuun sosiaalisen yrittämisen
mallista sen vuoksi, että kyse on nimenomaan kilpailun
piirissä olevasta mallista.
Sosiaalisen yrittämisen mallissa etsitään
keinoja, joilla voidaan vajaatyökykyisten ihmisten tuottavuuden
alenemaa kompensoida kuten erityisiä investointiavustuksia,
joita täytyy käyttää silloin,
jos ihmisellä on jokin vamma ja hän ei normaalissa
yrityksessä pysty työtään tekemään, vaan
tarvitsee joitakin erityisjärjestelyjä. Lisäksi on
tarkoitus tutkia se, miten arvonlisäveron porrastamisella
voitaisiin tukea tätä järjestelmää tietyillä työnantajamaksu-
tai veronkevennysjärjestelmillä. Mutta ajatus
on se, että henkilöt, jotka siellä tekisivät
töitä, olisivat normaalissa työsuhteessa
ja saisivat normaalin palkan, olisivat siinä mielessä täysin
täysivaltaisia.
Voisi ajatella, että ajatus on se, että jos
on esimerkiksi kolme vajaatyökykyistä ihmistä,
joiden yhteinen työpanos on 100 prosenttia, niin kompensoitaisiin
yritykselle tätä tuottavuuden alenemaa siten,
että henkilöt kuitenkin voisivat saada täyden
palkan, koska usein heidän kohdallaan toinen vaihtoehto
on sitten se, että on passiivisen työttömyysturvan
varassa eikä pääse antamaan sitä työpanosta,
jonka ihminen kykenee antamaan. Jos ajattelemme varsinkin tulevaisuutta
ja sitä työvoimapulaa, joka Suomessa jonkin ajan kuluttua
varmasti on täysin totta, niin silloin pitää löytää niitä keinoja,
jotka ottavat käyttöön myös
hieman pienempiä työpanoksia, joita suomalaisesta
yhteiskunnasta on mahdollisuus saada.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Oli mukava kuulla, että hallituksessa
on tänään sovittu sosiaalisen yrityksen
mallista, josta KTM:lle tulee vetovastuu. Tässä on
kuitenkin hieman erilaisesta aloitteesta kysymys, ja tuen myös
ed. Pehr Lövin aloitetta täysin, koska minusta
ei haittaisi ollenkaan, vaikka Suomessa toimisi vähän
erityyppisiäkin sosiaalisia yrityksiä tai yhteisöjä.
Pääasia olisi, että tilaa löytyisi myös
niille vajaakuntoisille henkilöille, jotka eivät
tänä päivänä pysty
kilpailemaan vapailla työmarkkinoilla.
Lex Kainuu -hanke-esityksessä jo vuonna 1997 tätä asiaa
pohdittiin ja siellä haettiin verkostomallia, jossa voisi
ikään kuin edetä yrityksessä vaativampiin
töihin, kun olisi sosiaalisten yritysten verkosto, vaikka
vähän erityyppisiäkin töitä.
Silloin voisi tavallaan testata sitä, mikä työ olisi
sopivin. Omasta mielestämme onnistuimme erittäin
hyvin mallintamisessa, ja idea myöskin oli, että erityyppisissä sosiaalisissa
yrityksissä sosiaalisuuden ja markkinatalouden raja kulkisi
eri kohdilla. Toisissa sosiaalinen osuus olisi esimerkiksi 20 prosenttia
ja toisessa se voisi olla 80 prosenttia riippuen henkilöitten
vajaakuntoisuudesta. Inhimillisen elämän kannalta
vajaakuntoisille ihmisille työn järjestäminen
olisi erittäin tärkeää juuri
siksi, että he kokisivat pystyvänsä antamaan
tälle yhteiskunnalle oman panoksensa, juuri sen kokoisen
panoksen kuin he kykenevät antamaan.
Perusteluksi näille sosiaalisille yrityksille tai sosiaalisille
yhteisöille valmistelimme syta-mallin. Se tarkoittaa panos—tuotos-mallia,
eli lasketaan se, minkälaisella panoksella minkä kokoisen
tuotoksen voi saada. Siinä tuotoksessa eriteltiin aika
tarkkaan, mitä yhteiskunnalle tulee takaisin, mitä tulee
aluetalouteen takaisin ja mitä henkilö itse saa
ja mitä verotuloina kunta ja valtio saavat takaisin. Näissä laskelmissa
on kyllä tultu siihen tulokseen, että tällainen
työllistyminen on yhteiskunnalle huomattavasti edullisempaa
kuin henkilöitten työttömänä tai
eläkkeellä tai jollakin sairauspäivärahalla
pitäminen. Siinä mielessä toivon, että tämäkin
aloite otettaisiin vakavasti ja hallituksessa pohdittaisiin vielä,
voisiko voittoa tavoittelematonta sosiaalista yhteisöä,
jos sitä halutaan sellaiseksi nimittää,
myös harkita.
Rovaniemellä toimii sellainen kuin Monitoimikeskus-säätiö.
Minusta siinä on erittäin hyvä malli,
lähentelee täydellisyyttä siinä mielessä, että siellä on
otettu monenlaisia erilaisia työskentelytapoja. On sosiaalisen
yrityksen malli. Sen lisäksi siinä yhteydessä on
työnhakuryhmiä, eli talon ulkopuolelta haetaan
töitä yhdessä ryhmissä jokainen
itselleen, mutta myös toisille. Koulutusta järjestetään
tässä samassa. On myös työnetsijöitä,
joita työministeriön esittelemässä toisessa aallossa
on. Kerron esimerkin: Kun metsänomistajat Pohjois-Suomessa
monta kertaa asuvat Etelä-Suomessa, Monitoimikeskus-säätiöön
palkattiin metsäalan ammattilainen, joka otti yhteyttä näihin
metsänomistajiin ja teki sopimuksia heidän kanssaan,
sillä tavalla haki niitä töitä sinne omalle
alueelle.
Keinoja on kyllä monenlaisia ja hyviä käytäntöjä,
niin että olisi kohtuullisen helpostikin luotavissa sosiaalisen
yrityksen malleja Suomeen ihan kotimaisistakin ratkaisuista. Ulkomaillahan,
kuten ed. Löv jo esitteli, on useitakin erilaisia toimintamalleja.
Toivon, että myös hallituksessa luetaan tätä lakialoitetta
aktiivisesti, ja sosiaali- ja terveysvaliokunta voisi kyllä ottaa
tämän käsittelyyn.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa ei ole minun nimeäni.
Olisin erittäin mielelläni siihen nimeni laittanut,
koska pidän tätä ed. Lövin aloitetta
erittäin merkittävänä, omalla
tavallaan historiallisenakin siitä huolimatta, että hetki
sitten ministeri Filatov kertoi, että hallituksenkin taholla
on suunnitelmia edetä tässä asiassa.
Kuuntelin ministeri Filatovia tarkasti. Minulle ei aivan täysin
selvinnyt se malli, jota nyt työministeriön aloitteesta,
näin ymmärsin, sen suunnittelua ja kehitystyötä,
ollaan tuuppaamassa kauppa- ja teollisuusministeriölle.
Sen tiedon pohjalta, joka minulla nyt on, kun olen tarkasti lukenut
ed. Lövin lakialoitteen, pidän tämän
lähtökohtaa merkittävästi parempana
ja kunnianhimoisempana kuin hallituksen mallia sen informaation
pohjalta, mitä hetki sitten työministeri kertoi,
koska tämä lakialoitehan hakee, niin kuin johdannossa
todetaan, oikeudellista pohjaa sosiaalisille yrityksille ja ne pyritään
pysyvästi vapauttamaan arvonlisäverosta ja työnantajan
sosiaaliturvamaksuista toimintaedellytysten turvaamiseksi.
Pidän myös tärkeänä,
että tässä nimenomaan puhutaan sosiaalisesta
yrityksestä. Menemättä nyt iltamyöhäisenä ajankohtana
mihinkään käsiteanalyysiin, kun ajattelen
näitä ihmisiä, työntekijöitä,
jotka työskentelevät tässä sosiaalisessa yrityksessä,
joka, aivan niin kuin tässä todetaan, pyrkii mahdollisuuksiensa
mukaan olemaan ja toimimaan kuin mikä tahansa yritys, silloin
on tärkeää, että puhutaan yrityksestä eikä niinkään sosiaalisesta
yhteisöstä. Hyvin toimiva yrityshän tänä päivänä on
parhaimmillaan kuin sosiaalinen yhteisö, mutta kysymys
on nyt vähän isommasta näkökulmasta
tähän asiaan. Sen takia pidän tärkeänä itse
tätä lain lähtökohtaa ja muotoilua.
Arvoisa puhemies! Kun lakialoitteen yksityiskohtaisissa perusteluissa
tuodaan aika vahvasti esille vajaakuntoiset ihmiset, jotka fyysisen
tai psyykkisen vamman takia ovat syrjäytyneet työmarkkinoilta,
ja toki todetaan, että kohderyhmä voi muodostua
myös pitkäaikaistyöttömistä,
pidän itse myöskin hyvin tärkeänä,
että tämä asia etenee myöskin
lakialoitteen pohjalta — siinähän on
yli sata nimeä alla, tässä on vahva tahtotila.
Tämä on myöskin osa kunnianhimoista yhteiskunnan
työllisyys- ja yhteiskuntapolitiikkaa, koska itse näen
sillä tavalla, että meillä on kuitenkin
tosiasiallisesti kymmeniätuhansia pitkäaikaistyöttömiä,
joitten mahdollisuudet työllistyä muun kaltaiseen
kuin sosiaaliseen yritykseen ovat hyvin vähäiset,
osin olemattomat. Sen takia pidän tärkeänä,
että jatkokehittelytyössä nähdään
pitkäaikaistyöttömät myöskin — huono sana — ikään
kuin tällaisena tavoiteltavana kohderyhmänä.
Arvoisa puhemies! Yhteenvetona tämä asia on työllisyyspoliittisesti
tavattoman tärkeä. Sen rinnalla on kysymys yksilöstä,
ihmisestä, hänen ihmisarvostaan ja oikeudestaan
hankkia omalla työllään itselleen ja
perheelleen toimeentulo. Sen takia myöskin omalta kohdaltani
tulen voimieni mukaan vaikuttamaan siihen, että tämä lakialoite ja
sen ajatus eduskunnassa etenee ja toteutuu.
Keskustelu päättyy.