Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen tuloverolain 93 §:n
muuttamisesta siten, että työmatkakulut voitaisiin
vähentää täysimääräisinä verotuksessa.
Valitettavasti tällä hetkellä verotuksessa
on matkakustannuksen enimmäismääräksi
hyväksytty 28 000 markkaa vuodessa ja vain siltä osin kuin
ne ylittävät 3 000 markkaa vuoden aikana. Työmatkat
ovat kuitenkin tänä aikana mahdollistaneet pitkästäkin
matkasta työn tekemisen, ja tämän seurauksena
on kansalaisia, jotka eivät voi vähentää kaikkia
työmatkojaan verotuksessa.
Työssäkäyntialueet ovat laajentuneet,
kuten hyvin tiedämme, ja samoin on viime aikoina tullut
tämä kasvukeskusajatus, ja jotta kasvukeskukset
voisivat toimia maakuntiensa vetureina, se edellyttäisi
säteittäistä toimintaa ja verkostotoimintaa
seutukunnille ja vielä kasvukeskustenkin välistä verkostoitunutta
toimintaa. Tämä merkitsee sitä, että on
joukko ihmisiä, joitten työmatkat pitenevät.
Silloin olisi mielestäni täysi kohtuus, että niillä hyväksyttävillä määrillä,
mitä eri kulkutapojen osalta verotuksessa verovähennykseksi
hyväksytään, voitaisiin ilman matkamitan
rajoitusta vähentää verotuksessa verotettavasta
tulosta.
On joku esittänyt ajatusta, että jos verovähennysoikeus
tehdään tällä tavalla rajattomaksi,
sillä sitten verovelvollinen ryhtyy hankkimaan tuloa. Mielestäni
tämä ajatus on mieletön, koska verovelvolliselle
on joka tapauksessa tullut työmatkoista menoa ja verovelvollinen
tietysti joutuu harkitsemaan, mikä on se kohtuus, miltä matkalta
töissä on mielekästä käydä,
ja näin ollen ei varmaan kukaan ehdoin tahdoin ryhdy verovähennyksillä itselleen
tuloja hankkimaan. Tuota ajatusta pidän täysin
mielettömänä.
Sitä vastoin näen hyvin järkeväksi
sen, että ihminen halutessaan etsiä työtä voi
pitkästäkin matkasta työtä tehdä.
Tämä auttaa osaltaan maaseudun asuttuna pitämistä,
ja tällä on mielestäni työllisyyteen
ja työpaikan etsimiseen myönteinen vaikutus. Näin
ollen rohkenen uskoa, että vaikka yhteiskunta jonkin verran
menettää siinä, että verotuloja
jää saamatta, se tulee takaisin sillä,
että ihmiset ovat valmiit ottamaan työtä vastaan
pitemmästäkin matkasta.
Erityisen ongelmallista tämä on maaseudulla, kun
joukkoliikenne on heikentynyt ja työssäkäyntialueet
ovat laajentuneet. Esimerkiksi läntisestä Keski-Suomesta
voisin osoittaa monia esimerkkejä, että ilman
oman auton käyttöä työn vastaanottaminen
sieltä, mistä se nykyisten määräysten
mukaan on pakko ottaa vastaan, ei onnistu. Samalla käy
niin, että jo vuoden puolivälissä tulee
täytettyä markkamääräkiintiö,
joka oman auton käytöstä on mahdollista
nykyisellään verotuksessa vähentää.
Arvoisa rouva puhemies! Toivon, että lakialoitteeni
voisi edetä myönteisesti.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Matkakustannusten enimmäismäärää on
tämänkin hallituksen aikana ainakin kerran nostettu. Niillä alueilla,
joilla työttömyys on hyvin suurta, on enemmänkin
tavallista, että hyvin moni työntekijä joutuu
viikot asumaan toisella paikkakunnalla. Tämä asuminen
aiheuttaa paitsi kakkosasunnosta menoa varmuudella myös
muita elantokustannuksia, jotka ovat suurempia, kuin jos saisi kotipaikkakunnallaan
työtä tehdä. Tässä ed.
Oinonen esittää, että matkakustannuksen
vähennysoikeudella ei olisi ylärajaa. Totta kai
tähän tilaan pitää pyrkiä,
mutta uskon, että jatkossa tätä enimmäisrajaa
nostetaan.
Ennen kaikkea tämän puheenvuoron pyysin kakkosasunnon
kulujen osalta. Nämä kuluthan hyväksytään,
jos työpaikka on kahdella paikkakunnalla, mutta toivoisin,
että todella tässäkin päästäisiin
liikkeelle, koska pahimmilla työllisyysalueilla ei tosiaan
ole vaihtoehtoa vaan on siirryttävä hyvinkin kauas
omalta kotipaikkakunnalta töihin.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä ed. Oinonen
käytti erittäin laajan ja perustellun puheenvuoron,
jota haluan olla tukemassa.
Nimenomaan työmatkakustannukset ovat viime vuosina
kohonneet korkean polttoainehinnan vuoksi ja muiden liikennekustannuksien
muodossa. Tämä on merkinnyt sitä, että työssäkäynti etäämpää on
tullut kannattamattomaksi, ja se omalta osaltaan passivoi myöskin
ihmisiä. Siinä mielessä nämä parannukset
ovat tarpeellisia, siis tämän ylärajan
poistaminen matkakustannusten vähennysoikeudessa ja kakkosasunnon
kustannusten vähennyskelpoisuus silloin, kun työpaikka
on näin etäällä kotipaikkakunnasta.
Kaikella tavalla perusteltu ehdotus.
Keskustelu päättyy.