11) Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun
lain 4 ja 7 a §:n muuttamisesta
Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on kyse niistä asioista, jotka
ovat myös sosialidemokraattien syksyllä esittelemässä vaihtoehtoisessa
budjetissa ja jotka liittyvät enemmänkin sosiaalipuolen
asioihin.
Ensimmäiseksi laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
annetun lain muuttamisesta. Tässä kyse on meidän
päivähoitomaksujärjestelmästämme
ja siitä, että sosialidemokraatit näkevät,
että päivähoito on yksi niitä tärkeitä palveluita,
joita ihmiset tarvitsevat, perheet tarvitsevat, jotta vanhemmat
voivat käydä turvallisesti ja hyvällä mielellä töissä,
ilman että tarvitsee huolehtia siitä, missä lapset
ovat. Silloin on tärkeää, että tuo
maksutaso on kohtuullinen.
Julkisuudessa on paljon keskusteltu meidän puoluekokousaloitteestamme,
joka on esittänyt päivähoitoa täysin
maksuttomaksi. Sinänsä se on perusteltu ajatus
tällaisena pitkän tähtäimen
tavoitteena, koska kyse on nimenomaan työssäkäyntiä tukevasta
palvelusta ja kyse on lasten varhaiskasvatuksesta. Mutta tässä budjettiesityksessä
me
olemme lähteneet siitä, että uudistuksia tehdään
palanen kerrallansa ja sen mukaan, mikä kulloisessakin
taloustilanteessa on mahdollista.
Esitämme sitä, että päivähoito
ja varhaiskasvatus nähtäisiin tällaisena
yhtenä kokonaisuutena. Ja sinä vuonna, kun lapsi
on esiopetuksessa, hän usein tämän esiopetusjakson
lisäksi on puoli päivää päivähoidossa,
tämä kokonaisuus voisi olla maksuton. Meillä onneksi
lähestulkoon kaikki lapset käyvät esiopetuksessa
silloin kun heillä siihen on mahdollisuus, mutta meillä on kuitenkin
perheitä, jotka eivät tuota mahdollisuutta käytä.
Uskon, että se, että tuo vuosi olisi päivähoidossa
kokonaisuudessansa maksuton, tekisi vanhemmille helpommaksi käyttää tätä esiopetusta.
Osana varhaiskasvatustahan päivähoito tukee nimenomaan
lapsen fyysistä kehitystä, tukee terveyttä,
sosiaalista ja tunne-elämän kehitystä, älyllistä kehitystä,
oppimista, sosiaalisia taitoja ja montaa muuta hyvää asiaa,
jolloin on suotavaa, että meillä tuota varhaiskasvatusta käytettäisiin.
Mutta haluan tässä yhteydessä sanoa,
että kun julkisuudessa on esiintynyt puheenvuoroja siitä, että me
näkisimme päivähoidon käytön
ikään kuin pakollisena ja ihmiset eivät
saisikaan hoitaa lastansa kotona silloin kun perheet näin
valitsevat, niin tätä me emme suinkaan ole esittäneet. Mutta
me olemme halunneet tukea työssäkäy-vien
vanhempien lasten päivähoitoa ja ennen muuta tässä vaiheessa
tätä varhaiskasvatuksen kehittämistä.
Sitten sen lisäksi täällä sosiaalipuolella
me olemme tehneet esityksen toimeentulotukilain muuttamisesta. Siinä lähtökohta
on se, että lapsen perusosan tasoa nostettaisiin 30 eurolla. Olemme
tehneet tästä myös talousarvioaloitteen. Me
elämme aikaa, jolloin inflaatio on laukannut kovin nopeasti.
Hallitus on tehnyt esityksen, jossa lapsilisää korotetaan
kolmannen lapsen osalta, mutta 80 prosenttia perheistä ja
lapsista jää tuon korotuksen ulkopuolelle. Kuitenkin
kaikkein pienituloisimpien ihmisten ostovoimaa inf-laatio on syönyt
kaikkein eniten, koska heidän kulutusrakenteensa, se mihin
rahaa käytetään, lähtee ruuasta,
asumisesta ja liikkumisesta. Silloin olisi välttämätöntä,
että myös näiden kaikkein pienituloisimpien
lapsiperheiden kohdalla hyödyttäisiin lapsilisän
korotuksesta. Olemme katsoneet, että tällaisen
toimeentulotukijärjestelmän muutoksen kautta se
toteutuisi kaikkein parhaiten.
Lisäksi me olemme esittäneet työttömyysturvalain
6 luvun 1 §:n muuttamista. Siinä on kyse työmarkkinatuen
tason korotuksesta. Työttömät ovat myös
sellainen kohderyhmä, joita inflaatio on kaikkein kipeimmin
kohdellut. Silloin tavallaan se, että tälle puolelle
ei ole tulossa mitään tasokorotusta, aiheuttaa
sen, että yhä useampi työmarkkinatuen
varassa oleva ihminen joutuu turvautumaan toimeentulotukeen. Itse
asiassa tällä hetkellä on niin, että minimipäivärahan
taso on niin matala, että se ei anna vähimmäistoimeentuloa
lähes 40 prosentille pitkäaikaistyöttömistä.
Ja jos vielä arvioidaan sitä, minkälaiset
vaikutukset tällä on meidän toimeentulotukiasiakkaisiimme, niin
lähes puolet toimeentulotukiasiakkaista on juuri tätä kohderyhmää.
Tämän lisäksi me olemme tehneet esityksen perusvähennyksen
parantamisesta, joka myös yhdessä tämän
tasokorotuksen kanssa parantaisi työttömien toimeentuloa
sillä tavalla, että heistä valtaosa nousisi
pois toimeentulotukiluukun välttämättömyydestä.
Lisäksi me olemme esittäneet muutoksia eläkkeensaajien
asumistukeen. Tämä on lakiesitys 120 eläkkeensaajien
asumistuesta annetun lain 15 §:n muuttamiseksi. Tässä kyse
on siitä, millä tavalla kustannukset eläkeläisten
asumistuessa määritellään. Itse
asiassa asumisen hinta on noussut, mutta samalla tavalla meidän
asumistukijärjestelmämme ei ole tullut eläkeläisiä vastaan.
Jos me muuttaisimme asumistukilakia siten, että asumistuen
määrää korotettaisiin 85 prosentista
95 prosenttiin asumistukilain mukaisista huomioon otettavista vuotuisista
asumismenoista, niin silloin me pystyisimme parantamaan huomattavasti
eläkkeensaajien toimeentuloa. Esityksemme on se, että eläkkeensaajien
asumistuessa hyväksyttävien asumiskustannusten
enimmäismäärää korotettaisiin
ja tämä tehtäisiin näiden vuosittaisten
tarkistuksen lisäksi. Parhaimmillansa tämä muutos
toisi eläkkeensaajien asumistuen kautta parannusta noin
85 euroa kuukaudessa. Me olemme tehneet tästäkin
asiasta myös talousarvioaloitteen.
Sitten näistä sosiaalipuolen lakialoitteista
viimeisenä esittelisin lain sotilasvammalain 6 §:n muuttamisesta.
Tässä on kyse siitä, milloin meidän
sotainvalidimme pääsisivät mukaan palveluihin
ja milloin he pääsisivät laitoshoitoon,
jos heillä siihen on tarve. Meidän esityksessämme lähdetään
siitä, että kun näitä haitta-asteprosentteja
alennettaisiin, silloin suurempi joukko meidän sotiemme
veteraaneista pääsisivät palveluiden
piiriin. Tällä hetkellä ongelma on se,
että vaikka kunnille korvataan täysimääräisesti
näistä palveluista, niin kaikissa kunnissa näitä palveluita
ei kyllä täysimääräisesti
turvata ja tarjota niitä tarvitseville. Senkin vuoksi on
tarve kehittää tätä koko järjestelmää.
Elikkä kyse on siis avopalveluiden piiriin pääsyn
parantamisesta sekä laitoshoidosta.
Sitten tulee varmaan kolmas jakso, jossa on näitä talousasioita.
Susanna Haapoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sosialidemokraatit ovat tehneet merkittävää työtä sosiaalipolitiikan
edistämiseksi
näillä aloitteillaan, mutta täytyy muistaa,
että monilapsiset perheet ja yksinhuoltajaperheet ovat
niitä kaikkein köyhimpiä kaik-kien tutkimusten
mukaan. Matti Vanhasen ykköshallitus teki ensimmäisestä lapsesta
teidän kanssanne yhteistyössä lapsilisään
merkittävän korotuksen viime eduskuntakaudella,
ja tällä vaalikaudella tämä toiminta
on keskustan toimesta jatkunut ja nimenomaan sitten useampilapsinen
perhe saa näitä lapsilisäkorotuksia.
On totta, että muitakin tarpeellisia kohotuksia pitää näihin
etuisuuksiin lapsiperheiden osalta tehdä, ja siinä työssä varmasti
olemme rinnakkain hyvän asian puolesta.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vastaan tähän ed.
Haapojan kannanottoon ensinnäkin sen, että me
varmaan kaikki kannamme huolta kaikista lapsiperheistä.
Keskusta kantaa nyt suurta huolta suurista lapsiperheistä.
Mutta jos me kohdennamme lapsilisän ensimmäiseen
lapseen, niin se kohdistuu myös näihin monilapsisiin
perheisiin, jolloinka tämä meidän näkemyseromme
siltä osin on erilainen. Te haluatte kohdistaa vaan pienelle
joukolle elikkä monilapsisille perheille, mutta me haluamme kohdistaa
sen kaikille, ja tästä hyötyvät
myös nämä monilapsiset perheet.
Arvoisa puhemies! Lapsiperheiden suhteellinen köyhyys
on lisääntynyt. Reilusti yli toistasataatuhatta
lasta elää Suomessa päivittäisessä köyhyydessä.
Perheiden köyhyys on vakava asia, ja se on suuri haaste
yhteiskunnallemme. Köyhyys on yhä useammin periytyvää,
se on vahvasti syrjäyttävää ja
syventää yhteiskunnallista epätasa-arvoa.
Suomesta on nykymenossa hiljalleen tulossa yhä vahvemmin
luokkayhteiskunta, jossa vanhempien asema ja varallisuus vaikuttavat suoraan
lasten tulevaisuuteen. Ilman lapsiperheille tarjottavia julkisia
palveluja, kuten päivähoitoa ja kaikille maksutonta
peruskoulua, tilanne voisi näyttää paljon
pahemmalta. Onkin tärkeää satsata monipuolisiin
ja laadukkaisiin kuntapalveluihin, jotta kaikki lapset syntyperästään riippumatta
saavat hyvät eväät elämäänsä.
Arvoisa puhemies! On myös tärkeää erilaisin tulonsiirroin
turvata lapsiperheiden arjen sujumista. Keskeinen tuki on lapsilisä,
jolla tasataan tuloeroja lapsettomien perheiden ja lapsiperheiden
välillä. Hallitus on päättänyt
korottaa lapsilisää, mutta antaa korotuksen vain
viidesosalle kaikista lapsiperheistä. Toisin sanoen hallitus
jättää yli 80 prosenttia perheistä ilman
korotusta.
Me sosialidemokraatit olemme omassa budjettialoitteessamme suunnanneet
tuen kaikille lapsiperheille. Tätä aloitetta käsittelimme
pari viikkoa sitten. Tuolloin tuli jälleen useissa puheenvuoroissa
esiin se, että kaikkein heikoimmassa asemassa olevien lapsiperheiden,
niiden, jotka turvautuvat toimeentulotukeen, tuesta leikataan lapsilisän
korotus pois. On huutava vääryys, että korotuksia
tehdessä sanotaan, että halutaan vahvistaa lapsiperheiden
toimeentuloa, mutta tosiasiassa kaikkein köyhimmät
perheet jäävät lapsilisän korotuksista
aina nollille.
Jos aidosti halutaan vähentää lapsiperheiden köyhyyttä ja
puuttua eriarvoistumiskehitykseen parantamalla lapsiperheiden taloudellista
asemaa, on myös lapsen perusosaa toimeentulotuessa nostettava
mahdollisimman nopeasti. Olemme tehneet asiasta lakialoitteen 118/2008
ja sen rinnalle myös talousarvioaloitteen. Tähän
asiaan voidaan siis todella puuttua, jos vain poliittista tahtoa
löytyy. Sata-komitean esityksiä tässä yhteydessä ei
tarvita, poliittinen tahto riittää.
Arvoisa puhemies! Vaikka toimeentulotuki on tarkoitettu viimesijaiseksi
toimeentuloturvan muodoksi, monet perheet joutuvat säännöllisesti turvautumaan
toimeentulotukeen. En puhu nyt siitä, mikä olisi
yhteiskuntapolitiikkamme ihannetila ja tavoite eli työllistyminen,
ensisijaisten tukien riittävä taso jne. Näihin
toimeentulon kannalta tärkeisiin ensisijaisiin tukiin kuuluu
myös työmarkkinatuki, jonka korotusta esitämme
lakialoitteessa 119/2008. Nyt puhun kuitenkin siitä realismista,
jossa köyhät perheet elävät.
Silloin kun senttejä lasketaan päivittäin,
ovat pienetkin korotukset tärkeitä. Olennaista
on, että köyhyyttä voidaan lieventää rahalla
ja että se kohdistuu oikeudenmukaisesti kaikille. Yksi mahdollisuus
parantaa pienituloisimpien lapsiperheiden asemaa on nostaa lakialoitteemme
mukaisesti lapsen perusosaa toimeentulotuessa 30 eurolla kuukaudessa.
Tämän lisäksi kuntien neuvola-, terveydenhuollon
sekä sosiaalityön resursseja on entistä paremmin
suunnattava lapsiperheiden ehkäiseviin palveluihin ja perheiden
monipuoliseen tukemiseen.
On myös muistettava, että työ on
parasta sosiaaliturvaa. Etenkin nyt taantumatilanteessa monipuoliset
työvoimapalvelut on turvattava eri puolilla Suomea. Muutosturvaa
on edelleen kehitettävä ja aikuiskoulutukseen
on satsattava, jotta perheiden työllisyys turvataan ja
köyhyyttä voidaan torjua.
Työelämään tarvittaisiin
myös lisää joustavuutta ja toimenpiteitä lapsiperheiden
tilanteiden parantamiseksi. Tällä hetkellä pienten
lasten isät tekevät kaikkein pisintä työpäivää ja
pienten lasten äidit ovat usein epätyypillisissä työsuhteissa
ja pätkätöissä. Tämä on
kysymys, josta yhteiskunnan tulisi laajasti kantaa huolta. Mielestäni hallitus
voisi käynnistää neuvottelut yhteistyössä työmarkkinaosapuolten
kanssa siitä, että lapsiperheiden toimeentuloon
ja hyvinvointiin puututaan kokonaisuutena ja siten tarjotaan parempia mahdollisuuksia
työn ja perheen yhteensovittamiseen, ilman että se
pudottaa lapsiperheen köyhyysloukkuun tai heikentää ratkaisevasti
vanhempien työmarkkina-asemaa.
Arvoisa herra puhemies! Sosialidemokraat-tien unelmaa lasten
maksuttomasta varhaiskasvatuksesta lähdetään
toteuttamaan lakialoitteella 117/2008. Lähtökohtana
on, että lapsella on oikeus sekä laadukkaaseen
varhaiskasvatukseen että yhteiseen aikaan vanhempien kanssa. Kuten
aloitteessakin todetaan, päivähoito on yksi hyvinvointiyhteiskuntamme
ydintehtäviä, jolla on positiivisia vaikutuksia
paitsi lapsen kehitykselle ja perheen hyvinvoinnille myös
työmarkkinoille ja etenkin naisten asemalle työelämässä.
Päivähoidon maksuperusteet, joita hallitus
korotti elokuun alusta, rasittavat etenkin pieni- ja keskituloisten
perheiden taloutta. Monet perheet putoavat päivähoitomaksujen
vuoksi kannustinloukkuihin, jotka nostavat työhön
palaamisen kynnyksen korkealle. Mikäli SDP:n unelma maksuttomasta
päivähoidosta toteutetaan, myös kannustinloukut
jäävät tältä osin historiaan.
Näin perheillä olisi aito valinnanvapaus lapsen
hoitomuodon suhteen. Maksuttoman päivähoidon rinnalle
voidaan edelleen kehittää lapsen kotihoitoa. Nämä mallit
eivät ole toisiaan pois sulkevia.
Tavoitteenamme on myös kehittää päivähoitoa
laadullisesti niin, että se on aina houkutteleva vaihtoehto
hoitomuotoa valittaessa. Päiväkodit eivät
saa olla lasten säilöntäpaikkoja vaan
niiden pitää olla virikkeellisiä ja turvallisia
ympäristöjä, joissa lapsen on hyvä olla.
Parhaimmillaan päiväkotien ja kotien välinen
yhteistyö toimii toisiaan tukien.
Arvoisa puhemies! Ensimmäinen askeleemme kohti päivähoidon
maksuttomuutta on esiopetukseen osallistuvien lasten päivähoidon maksuttomuus.
Kunnat tarjoavat nyt maksutonta vapaaehtoista esiopetusta oppivelvollisuusikää edeltävänä
vuonna.
Keskimäärin esiopetuksessa kuluu noin neljä tuntia
päivittäin, ja noin 70 prosenttia esiopetukseen
osallistuvista lapsista osallistuu myös päivähoitoon,
josta maksetaan koko- tai osapäivähoitomaksua.
Arviomme mukaan maksuttoman päivähoidon toteuttaminen
esiopetukseen osallistuville lapsille maksaa noin 35 miljoonaa euroa.
Katsomme, että valtion on vastaavasti korvattava uudesta
tehtävästä aiheutuvat kulut kunnille.
Tämä on tärkeä ensimmäinen
askel kohti kokonaan maksutonta varhaiskasvatusjärjestelmää.
Arvoisa puhemies! Lopuksi pari sanaa eläkeläisten
asumistuesta eli lakialoitteesta 120. Eläkeläisten
arjessa toimivat palvelut ja riittävät tulonsiirrot
ovat välttämättömiä.
Viime aikoina etenkin pientä työeläkettä saavat
ovat jääneet väliinputoajiksi. Kotitalousvähennys
ei auta heitä, veronkevennykset eivät kohdennu,
kuntien erilaiset eläkeläisalennukset eivät
ulotu heihin ja palveluseteleihin tulot voivat olla liian korkeat. Hallituksen
tekemät asiakasmaksujen korotukset kohdistuvat myös
kovina pienituloisiin työ- ja kansaneläkeläisiin.
Valitettavasti eläkeläiset tinkivät helposti
lääkemenoista ja muista terveyskuluistaan, jotta
he saisivat asumiseen liittyvät kulunsa hoidetuiksi. Pienituloisia
eläkeläisiä voitaisiinkin auttaa täsmällisesti
eläkkeensaajien asumistukea parantamalla. Korottamalla
asumistukea esityksemme mukaisesti on lisätuen määrä parhaimmillaan
85 euroa kuukaudessa.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on
näillä esityksillään jatkamassa
sitä vastuullista suomalaisen sosiaalipolitiikan kehittämistä,
jossa nyt eri syistä on tullut tällaisia notkahduksia
ja katvealueita, jotka on syytä täällä eduskunnassa arvioida.
Kysymyshän on siitä, että meillä on
aivan liian paljon kansalaisia keskuudessamme, joitten suhteellinen
köyhyys on kasvanut. Itse ajattelen näin ja meidän
sos.dem. ryhmässämme ajatellaan, että meidän
kaikkien on parempi ja turvallisempi elää sellaisessa
maassa, jossa kaikilla meidän kansalaisillamme on asiat
hyvin, siedettävästi, myöskin taloudellisen
turvallisuuden kohdalta.
Meillähän on liian pitkään
tilanne ollut esimerkiksi pitkäaikaistyöttömien
kohdalta se, että päiväraha, työmarkkinatuki,
on ollut sillä tavalla matala, että lähes
40 prosenttia on joutunut hakemaan sosiaalitoimistosta lisää apua.
Tämä on jo Stakesin tutkimuksissa todettu kaksi—kolme vuotta
sitten, ja siihen olisi ollut syytä jo edellisen hallituksen
reagoida. Mutta nyt tämä Vanhasen hallitus, jonka
lähtötaso oli 20 miljardia parempi kuin Vanhanen
ykkösen, olisi tietysti voinut voimallisemmin tätä yhteiskunnallista
oikeudenmukaisuutta huomioida.
Me sosialidemokraatit nyt olemme vakavasti sitä mieltä,
että tällainen kohtuullisen pieni tasokorotus
on kuitenkin tarpeen ja välttämätön.
Se on reilut 2 euroa päivässä, mitä me
esitämme. Mutta kaikki asiantuntijat niin kirkon taholta kuin
sosiaalipolitiikan asiantuntijat ovat sitä mieltä,
että tämä on ehdottoman perusteltu, ja toivomme,
että asia saisi myönteisen johtopäätöksen.
Toinen asia, johon ryhmämme puheenjohtaja Filatov ja
myöskin ed. Kiljunen ansiokkaasti jo puuttuivat, koskee
suomalaisia eläkkeensaajia. Se on yllättävän
iso joukko, 180 000 eläkeläistä, siis
lähes 200 000 eläkeläistä,
jotka saavat asumiskuluihinsa eläkeläisille kohdennettua
asumistukea.
Me sosialidemokraatit olimme pettyneitä siihen, että Vanhasen
hallitus ei tarttunut esitykseemme, että nämä indeksikorotukset
olisi maksettu eläkeläisille kaksi kertaa vuodessa.
Nyt, kun hinnat ovat nousseet reilusti yli 10 prosenttia, se olisi
ollut perusteltua ja välttämätöntä, mutta
hallitus ei ryhtynyt tässä asiassa toimenpiteisiin,
vaikka tällainen järjestelmä aikanaan
80-luvulla oli.
Nyt me esitämme pientä kansan- ja työeläkettä saavien
toimeentulon parantamiseksi korotuksia eläkkeensaajien
asumistukeen. Me tiedämme, että eri syistä myöskin
eläkeläisten asumiskulut ovat kasvaneet erittäin
merkittävästi, ja se on jopa johtanut siihen,
että osa eläkeläisistä on joutunut
tinkaamaan välttämättömistä terveysmenoista
saadakseen vuokransa maksetuksi.
Aivan niin kuin ryhmämme puheenjohtaja Filatov täällä totesi,
me esitämme tämän asumistuen määrän
korottamista 85 prosentista 95 prosenttiin ja myöskin sitä,
että tämän tukeen oikeuttavan asumiskustannuksen
enimmäismääriä korotetaan 10
prosenttia. Tämä käytännössä nyt tarkoittaisi
sitä, että se eläkeläisille
kohdentuva parannushaarukka olisi karkeasti noin 30 eurosta 85 euroon,
ja se on jo sillä tavalla merkittävä parannus
ja kohdentuisi kaikkein pienintä eläkettä ja
työeläkettä saaville.
Haluan korostaa sitä, että me olemme tämän esityksen,
niin kuin tietysti kaikki muutkin, tehneet siis syvän oikeudenmukaisuusharkinnan
jälkeen, koska valtaosa meidän eläkeläisistämme on
tällaisia Suomen kunniakansalaisia, jotka ovat tehneet
pitkän päivä- ja elämäntyön
Suomessa, ja heitä tulee kohdella hyvin ja reilusti.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvä puheenvuoro myöskin
perusteitten osalta. Kiinnitän huomiota kuitenkin siihen,
että kun ed. Gustafsson toistuvasti palaa tähän
20 miljardiin euroon pohjiin lisää, niin varmasti
ihmettelemme itse kukin sitä, mihinkä ihmeeseen
se 20 miljardia on oikein kaikonnut, kun ei sitä nyt mistään
näytä löytyvän. Nyt viime hetkinä ne
viimeisetkin alkavat mennä, kun muutamassa viikossa häipyy
pari miljardia verotulojakin taivaan tuuliin. Onkohan se windfall-häviäminen,
joku semmoinen, temmannut nämä miljardit pois?
Elikkä toisin sanoen juuri sellaisesta politiikasta, mitä ed.
Gustafsson äsken esitteli, me keskustelemme ensi vuonna pohjamutia
myöten.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Asialistaan 15. Enpä olisi uskonut,
että sotkeudutaan vielä työkyvyttömyysasteella
pelaamiseen. On täysin yhdentekevää,
minkälainen työkyvyttömyysaste keskimäärin
85-vuotiailla sotainvalideilla on. Vaikka työkyvyttömyysaste
olisi alle 10 prosenttia, on 85-vuotias sotainvalidi niin huonossa
kunnossa, että hänen pitäisi olla oikeutettu
kaikkiin mahdollisiin palveluihin. Miksi pitää ylipäätään
erotella sodassa vammautuneet vanhukset työkyvyttömyyseläkeluokkiin?
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvin lyhyesti vain. Meillähän on
tällä hetkellä sellainen järjestelmä.
Olen periaatteessa samaa mieltä kuin ed. Laxell, että parasta
olisi se, että meillä ei olisi näitä minkäänlaisia
prosentteja, vaan lain piirissä olisivat kaikki meidän
sotainvalidimme — heitä ei silloin voi kutsua
invalideiksi, jos heillä ei ole invaliditeettiä,
koska tämähän on se lainsäädännön
pohja. Mutta meidän on välttämätöntä parantaa
heidän palveluitansa, ja käytännössä tämä 10
prosentin haitta-aste tarkoittaa sitä, että mitään
näkyvää haittaa ei ole. Minä itse
olen 30 prosentin invalidi, eikä se oikeastaan minnekään
näy. Se prosentti on niin pieni, että se käytännössä on
nolla, mutta yhtä hyvin se voisi olla myös se
nolla.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Filatov sanoi, tässä aloitteessa
esitetty työkyvyttömyysaste on peräisin
täysin naurettavasta lainsäädännöstä,
jossa siis se on. Tässä salissahan viime kaudella
käytiin useammankin kerran keskustelua tämän
termin tarkoituksenmukaisuudesta, ja en nyt muista, että kukaan
olisi suhtautunut siihen ymmärtäväisesti.
Se on toistaiseksi vieläkin poistamatta ja pitää toivoa,
että se poistetaan. Mutta tietenkin kaikkein olennaisinta
on, että päästään siihen,
ettei sitä tarvittaisi siitäkään
syystä, että sotainvalidien asiat saataisiin sellaiselle
tolalle, että he aivan muista ehdoista riippumatta saisivat
sen yhteiskunnan tuen, jonka he ovat varmasti omalla elämällään
ja siinä tekemisillään ansainneet.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Täällä ovat
ansiokkaasti jo edustajat Filatov, Kiljunen ja Gustafsson esitelleet
näiden sosialidemokraattisen ryhmän aloitteiden
sisältöä. Omalta osaltani haluan vaan
lyhyesti todeta, että mielestäni on hyvin tärkeää,
että näinä aikoina luottamusbudjettimme,
meidän oma budjettilinjauksemme sosialidemokraateilla,
sisältää toimia, jotka vahvistavat niin
lapsiperheiden, työttö-mien kuin eläkkeensaajien
eli näiden kunniakansalaistemme sosiaaliturvaa ja hyvinvointia.
Ne tuovat taloudellista turvaa näinä hyvin hyvin epävarmoina
aikoina.
Minä haluaisin tässä terästää sitä,
että toivottavasti nyt me Suomen päättäjät,
Suomen hallitus, kaikki toimijat esimerkiksi kunnissa, olisimme paljon
enemmän kaukaa viisaita kuin olimme silloin 1990-luvun
alussa, kun lama iski. Silloinhan tämän kaltaiset
seikat kuin sosiaaliturvan parantaminen tai kunnallisista palveluista
huolehtiminen, turvallisuuden vahvistaminen, jätettiin ö-mappiin,
työllisyyden hoito jätettiin ö-mappiin. Tämän
politiikan seurauksiahan me maksamme vielä pitkälti
tänä päivänä.
Niinpä mielestäni on hyvin jopa talouspoliittisesti
viisasta näinä vaikeina taloudellisina aikoina
huolehtia kaikkein heikoimmista, huolehtia kaikkein pienituloisimmista
plus sitten huolehtia kunnallisten palveluiden toimivuudesta. Uskon, että se
on huomattavasti viisaampaa talouspolitiikkaa kuin esimerkiksi kohdentaa
tätä nyt otettavaa velkarahaakin suurituloisille
painottuviin veronkevennyksiin. Tässä on paitsi
oikeudenmukaisuusnäkökulma, minun mielestäni,
arvoisa puhemies, myös viisas talouspoliittinen linja näissä aloitteissa
takana.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tässä yhteydessä puhun
kahdesta lakialoitteesta, aloitteesta 121, joka koskee sotainvalideja,
ja sitten muutama kommentti myös aloitteesta 118 kos-kien
lapsilisäkysymystä.
On monenlaista velkaa. Kaikkein, voisiko sanoa, arvokkaimpana
velan hierarkiassa pidän kunniavelkaa. Tämähän
meillä nuoremmilla sukupolvilla on meidän veteraanejamme
kohtaan. Sotainvalidit ovat tietysti tehneet suurimmat uhraukset
sankarivainajien jälkeen, he ovat jääneet kuitenkin
henkiin, mutta vaikeasti loukkaantuneet. Mutta tämän
ikäisiä ihmisiä, joista nyt on kysymys,
ovat he sitten sotainvalideja tai sotaveteraaneja, ei pitäisi
enää mittailla millään työkyvyttömyysmittareilla,
vaan jos jollakin lailla arvioidaan heidän kuntoaan, se
on sitten toimintakyky, miten he selviytyvät päivittäisistä askareista,
päivittäisestä elämästä,
ja siinä heitä pitäisi maksimaalisesti
auttaa.
Meillä on sotaveteraaneja muistaakseni noin 70 000
miestä hengissä. Heidän poistumansa on 7 000—8 000
henkeä vuodessa. Meillä on enää muutamia
vuosia aikaa maksaa se kunniavelka, ja tämän vuoksi
olen ymmärtänyt myöskin eduskunnan aikaisemmissakin
keskusteluissa, että eduskunnassa näissä asioissa
on valtavan vahva konsensus. Ei näillä tehdä puoluepolitiikkaa.
Eräitä käytännön
ongelmia on asiantuntijoitten kertoman mukaan, että jos
prosentit putoavat esimerkiksi 10:een, joka käytännössä olisi
ikään kuin nollaluokka, niin millä tavalla
näitä palveluja ylipäänsä sitten
on saatavana. Tässä on se pullonkaula ja tähän
pitäisi hallituksen pureutua, koska tämä on
nyt kiitävä hetki, ohi menevä projekti,
joka hoitaa pitäisi, ja näitä on resursoitu eduskunnankin
toimin ja voimin, kun useisiin budjetteihin on lisätty
rahaa, kiitos esimerkiksi Raha-automaattiyhdistyksen hyvän
tuoton. Se tähän asti on ollut hyvä,
nyt se vähän notkahtaa, mutta sieltä on
myöskin voitu näihin tarkoituksiin resursseja
osoittaa. Tämä on ehkä enemmän käytännön
kysymys kuin talouskysymys. Tässä mielessä toivoisi,
että tämä aloite etenisi niin kauan kuin
se tässä vielä on ajankohtainen, et-temme
ole jonkun ajan päästä tilanteessa, että toteamme,
että aika on hoitanut asian toista kautta, luonnollisen
poistuman kautta.
Sitten, herra puhemies, muutama sana vielä lakialoitteesta
118. Se koskee lapsilisiä. Kyllä varmasti monessa
perheessä petytään, kun on noin yleisesti
syntynyt käsitys, että lapsilisät nousevat kaikkien
lasten osalta. Me asiantuntijoina tiedämme, että 80
prosenttia lapsista jää sen 10 euron korotuksen
ulkopuolelle. Me tiedämme myöskin sen ongelman,
että kaikkein heikoimmassa asemassa olevia kotitalouksia,
jotka ovat toimeentulotuen varassa, ei auta lapsilisän
korotus eurollakaan, koska toimeentulotukilaskelmissa tällainen
lisätulo leikkautuu pois. Tämä on turhauttavaa,
tämä on myöskin epäoikeudenmukaista,
se on epäinhimillistä. Näin ei tulisi
tulonsiirtojen toimia.
Tämä aloite lähtee siis siitä,
että toimeentulotukilaskelmassa otettaisiin lapsen perusosan
tasona huomioon 30 euroa kuukaudessa. Tämä olisi
aika merkittävä, ja silloin tällä olisi
tällaisen ruokakunnan elintasoa kohottava vaikutus aika huomattavalla
tavalla ottaen huomioon, että kun tulot kaiken kaikkiaan
siellä ovat pieniä, niin 30 euroa kuukaudessa
on jo merkittävä lisä. Tälle
on siis monenlaiset perusteet. Tämä on suuri oikeudenmukaisuuskysymys
eikä tämä valtiontaloutta vielä kaada
yhtään mihinkään, ei näissäkään
suhdanteissa, joissa nyt elämme.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin puhun nyt tässä puheenvuorossa
ed. Filatovin aloitteesta, joka täällä on
numerolla 12, eli lakialoitteesta 118. Itse asiassa puhun kyllä samalla
myöskin myöhemmin käsittelyyn tulevasta
ed. Lapintien lakialoitteesta 90, koska molemmat lakialoitteet,
sitten kun ne toteutuvat, tai todennäköisesti
niistä toteutuu vain toinen, pyrkivät samaan päämäärään,
mutta hieman eri tietä.
Täytyy nyt sanoa, että minä pidän
ed. Lapintien aloitetta hieman parempana. Sinänsä,
jos nyt jompaakumpaa tietä päästään
siihen, että kaikkein köyhimmätkin eli
toimeentulotukea saavat lapsiperheet tai yksinhuoltajat saisivat
myös lapsilisien korotukset, niin ei sinänsä ole
väliä, kumpaa tietä tai kumman aloitteen
pohjalta se toteutuu, kunhan toteutuu. Mutta ed. Lapintien ehdotus,
joka siis perustuu siihen, että lapsilisä määriteltäisiin
etuoikeutetuksi tuloksi toimeentulotukea määrättäessä,
on sikäli parempi, että se on sitten pysyväisesti
niin eikä siitä tarvitse enää sen jälkeen
keskustella, onko taso oikea vai ei. Lapsilisien korotuksia ei oteta
huomioon enää toimeentulotukea määrättäessä ja
ongelma poistuu. Sen sijaan tämä perusosan korottaminen
on ongelmallinen sillä tavalla, että jos lapsilisät
nousevat esimerkiksi tiheään tahtiin ja yhteensä enemmän
kuin sen 30 euroa, jonka verran nyt tässä aloitteessa
esitetään korjattavaksi, niin saattaa käydä niin,
että syntyykin sitten toistuvaa korotustarvetta myöskin
tähän perusosaan. Tästä syystä pidän
ed. Lapintien esittämää menettelyä parempana.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Minunkin mielestäni on ihan hyvä,
että sosialidemokraatit ovat poimineet erilaisia epäkohtia
ja tehneet niihin parannusesityksiä. Koska tämä oma
lakialoitteeni, jota ed. Virtanen jo esittelikin, on tulossa tuolla
myöhempänä, niin sen vuoksi tässä yhteydessä haluaisin
puhua myös toimeentulotuen ja lapsilisän yhteensovittamisesta.
Voi olla, että tämä ed. Filatovin lakialoite 118/2008
auttaa tilanteessa, jossa lapsilisä tavallaan otetaan pois
siltä toimeentulotuen saajalta, ja hyvä niin,
että eri kautta tätä isoa ongelmaa tuodaan
esille.
Toinen iso ongelma näiden lapsilisien osalta, jota
olen nyt vähän jäänyt kaipaamaan
teidän paketissanne, on se, että keväällä oli
paljon puhetta, kun hallitus päätti sitoa kaikki
maksut, joita lapsiperheet ja muut perheet joutuvat maksamaan, indeksiin,
eli kun kansalaisilta otetaan rahaa, niin se kyllä sitten
nousee indeksin tahdissa. Silloin Kansaneläkelaitoksessa
oli laskeskeltu, että yhden lapsen lapsilisä on
pudonnut 16,5 prosenttia vuodessa vuoteen 1994 verrattuna, hintojen
kehitykseen ja suhteessa ansioihin pudotus oli isompi jo silloin,
35 prosenttia. Eli olisi pitänyt jo vuoden 1994 tason saavuttamiseksi
korottaa lapsilisää useita kymmeniä prosentteja.
Missä on teidän vaatimuksenne siitä,
että lapsilisä pitäisi sitoa indeksiin?
Mielestäni se olisi sellainen hyvin tärkeä asia,
koska tällä tavalla, kun näitä tipoittain
täällä eduskunnan täysistuntosalissa
päätellään, niin aina ne vain
jäävät jälkeen. Mutta jos myös
lapsilisät olisivat indeksiin sidottuja, voitaisiin olla
varmoja siitä, että ne seuraavat hintojen ja ansioiden
kehitystä.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Viime päivinä ja erityisesti
eilen on uutisoitu kovasti valtiovarainministeri Kataisen urotöistä.
On syytä tässä yhteydessä, kun
puhutaan yhteiskunnan perusturvallisuuden, sosiaaliturvan parantamisesta
näissä lakialoitteissamme, puhua siitä, että silloin
kun valtiovarainministeri Katainen ei ollut edes eduskunnassa, tehtiin
hyvin keskeisiä ratkaisuja nykyisen taloustilanteen pohjaksi 1990-luvun
puolivälissä. Erityisesti Suomen markan erm-kytkentä ja
myöhemmin euron käyttöönotto
rauhoittivat rahoitusmarkkinoita ja laskivat ja vakiinnuttivat korkotasoa.
Silloin tehdyt toimet pääministeri Paavo Lipposen
hallituksista lähtien loivat pohjaa vakaalle talouskasvulle
ja hyvälle työllisyyskehitykselle, josta olemme
näihin päiviin saakka saaneet edelleen nauttia.
Tästä kuuluu tietysti kiitos äsken mainitun
hallituksen ohella aikaisemmille valtiovarainministereille. Vaikeissa
tehtävissä myös vaikeita ratkaisuja on
tehty, joissa, muistan, erilaisia tulkintoja ja erilaisia näkökohtia
eduskuntakäsittelyssäkin olemme toki edustaneet.
Mutta tämä peruslinja on ollut tämän
kestävän, hyvän valtiontalous- ja kuntatalousperinnön
aikaansaaminen nykyiselle hallitukselle.
Herra puhemies! Minä olen hyvin surullinen siitä,
että kun pitäisi optimismia ja tulevaisuudenuskoa
luoda, niin tässä tilanteessa on kuitenkin edellytettävä,
että niin hallitus kuin oppositio yhdessä ja toivon
mukaan hallitus yhdessä opposition kanssa mutta erityisesti
eduskunta luovat paineita siihen, että pysähdymme
tapahtuvan talous- ja työllisyyskehityksen ja sen sosiaalisten vaikutusten äärelle.
Eilen Kansaneläkelaitoksen valtuutetuissa keskusteltiin
jo niistä merkeistä, jotka näkyvät
Kansaneläkelaitoksen toiminnassa. Meillä monet
asiat joutuvat uudelleenarviointiin.
Tältä osin minusta on arvokasta se, että näitä vaikeita
ratkaisuja aikoinaan tekemässä ollut entinen valtiovarainministeri,
eduskunnan nykyinen puhemies, on julkisesti tullut tukemaan sosialidemokraattien
esittämää uudelleenarviointitarvetta
muun muassa verolainsäädännön
osalta. Nimenomaan tässä on kyseessä inflaatiotarkistuksen
päälle tehtävien 870 miljoonan euron
veronkevennysten uudelleen suuntaamisesta, josta Valtion taloudellinen
tutkimuskeskuskin on esittänyt, että se voitaisiin
rakentaa enemmän työllisyyttä ja taloutta
tukevaksi ja nimenomaan pienituloisten aseman, niiden, jotka eivät
sukanvarteen todella rahaa kerää, varmistamiseen,
samoin kuin tämän hehtaariotteella tehdyn ruoan arvonlisäveron
alennuksen uudelleenarviointiin on myöskin Imf:n ja monien
muiden kautta esitetty tarvetta.
Yli 500 miljoonaa euroa — edetään
vanhan kaavan mukaan — hoidetaan ikään
kuin omaa pesää, haalitaan kaikki vapaa raha ja
ollaan kohta kuin 1990-luvun alun tilanteessa, jossa silloinenkin
porvarihallitus kyllä nimenomaan puuttui perusturvallisuuteen,
kun tuli sitten valtiontalouteen rahoitusvaikeuksia. Nyt on tehty
jo 2 miljardin euron velkaratkaisu ja samaan aikaan, kun meinataan
jatkaa hehtaariotteella, miljardin veronkevennyksiä. Massairtisanomiset,
massalomautukset, maa järisee, sosiaalinen turvallisuus järkkyy — tällaisessa
tilanteessa ei voida elää kuin entisessä maailmassa,
hidastetussa filmissä. Moni muukin joutuu arvioimaan kansainvälisesti
kokonaan lähestymistapoja uudestaan. Meillä on
oltava vastuullinen ote myös miettiä, millä tavalla
suomalaisten kotien huominen varmistetaan.
Euroopan unionin komissio tästä talouskriisistä elpymiseen,
tästä finanssikriisistä elpymiseen, lääkkeenä esittää nimenomaan
investointien ja kasvua tukevien rahoitusjärjestelyjen
voimistamista ja sitä, että nimenomaan vaikeutuvaan
asemaan joutuvia kotitalouksia ja heikommalla olevia ihmisiä on
tuettava; sosiaalisia vaikutuksia pehmennettävä,
komissio käyttää tällaista ilmaisua.
Tässä sosialidemokraattien aloitteet, jotka nyt
ovat käsittelyssä, samoin kuin kehysvaihtoehdon
ja tämän vuoden talousarvion yhteydessä, jo
ennakoivat tätä tilannetta.
Herra puhemies! Minä haluan lopuksi nimenomaan, kun
tällä hallituksella on ollut kovin tällainen
puolustusministerin kypärän näköinen ulostuloasu
rahankäytössä ja esityksissä,
muistuttaa 2006 hyväksytyn yhteiskunnan elintärkeiden
toimintojen turvaamisen ohjelmasta. Siellä tunnustettiin
yksimielisesti, että on erittäin tärkeätä huolehtia
myöskin maanpuolustuksen ja Suomen turvallisuuden näkökulmasta
kansalaisten sosiaalisesta turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Nyt
on se paikka, jossa me voimme varustautua vielä oikeasta
päästä.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin sanonut muutaman kommentin tästä lapsilisien indeksiin
sitomisesta. On aivan totta, mitä ed. Annika Lapintie sanoi,
että jos maksut nousevat ja ne nousevat säännönmukaisesti,
niin on huolehdittava siitä, että myös
tulopuolella tapahtuu positiivista kehitystä.
Mutta sosialidemokraatit ovat nähneet tämän sellaisena
yhtälönä, että meidän
pitäisi parantaa lapsilisäjärjestelmäämme.
Kun rahaa voidaan antaa joko indeksin kautta tai sitten yksittäisten
lapsilisäkorotusten kautta, niin haluaisimme saada ensimmäisen,
toisen ja kolmannen lapsen lapsilisän hieman lähemmäksi
sitä neljännen ja viidennen lapsen lapsilisää,
ja sehän ei ole monilapsisilta perheiltä pois
vaan on myös heillekin lisää, koska jokaisessa
perheessä on se ensimmäinen lapsi, ja tämän
jälkeen harkita sitä, jos ja kun nyt maksut on
sidottu indeksiin, onko sitten syytä mennä lapsilisäjärjestelmänkin
kanssa tälle puolelle.
Mutta indekseihin liittyy myös tiettyjä ongelmia,
koska ne saattavat nostaa hintatasoa, ne saattavat kiihdyttää inflaatiota.
Sen vuoksi olisi parempi, jos me pystyisimme säännönmukaisesti
tekemään muita korotuksia kuin automaattisen indeksin
kautta tulevia. Esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jos jotkut
kulut lapsiperheiden elämässä, jotka
eivät välttämättä näy
niin voimakkaasti indeksilaskelmissa, nousevat, niin silloin voitaisiinkin
tehdä perustellumpia korotuksia ja sitten taas, jos indeksikorotukset
ovat kovempia kuin lapsiperheiden elämän todellinen
nousu, silloin voitaisiin ehkä liikkua pienemmillä.
Mutta tärkeämpää olisi saada
tämä järjestelmäparannus ensin
aikaiseksi.
Susanna Haapoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totta on, että lapsiperheiden
kulut karkaavat koko ajan käsistä. Mutta kyllä keskusta
lähtee siitä, että on täsmäkorotuksia,
täsmähuolehtimista, ja nimenomaan nämä korotukset,
jotka nyt monilapsisille perheille tulevat, ovat niitä.
Emme voi lähteä siitä, että kaikille
vaan kaikkea ja tasaisesti kaikille sama määrä.
Meillä ei ole varaa siihen ajatteluun, koska haluamme tarkentaa
niitä asioita niille henkilöille, niille ihmisille,
niille lapsille, jotka kaikkein eniten yhteiskunnan apua tarvitsevat.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Haapojalle vaan ystävällishenkisesti,
että ei tämä ruuan arvonlisäveron
alentaminen nyt niin kauheata täsmäpolitiikkaa
teillä ollut.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki toi tärkeän
asian esille, mikä täytyy kaikissa ratkaisuissa
muistaa: tämä yhteiskunnan elintärkeitten
toimintojen turvaaminen. Yksi osa sitä on kyllä tämmöinen
yhteiskunta-eheys, niin että suomalaiset voivat kokea suomalaisen
yhteiskunnan omakseen ja turvalliseksi. Hälyttäviä merkkejä tästä on
aivan liian paljon. Muun muassa uutiset kertovat, kuinka alaikäiset tytöt,
12-vuotiaat, pahoinpitelivät koulutoveriaan, ja tämän
kaltaisia uutisia on paljon, jotka eivät uutisten palstoille
nouse. Sen takia on kiinnitettävä huomiota ed.
Rajamäen esille tuomaan tärkeään
teemaan kaikissa ratkaisuissa.
Susanna Haapoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ruuan arvonlisävero on tietenkin
sellainen asia, joka kohdistuu meille kaikille, koska me kaikki
todennäköisesti syömme ruokaa, ja sen
tavoitteena on tietysti myöskin kotimaisen kysynnän
elvyttäminen, terveellisten ruokatottumusten elvyttäminen
kuluttajien silmissä. Se antaa mahdollisuuden yhä enemmän ostaa
terveellistä ruokaa. Meillä on siinä tiettyjä asioita,
joita meidän tulee tarkasti seurata. Siihen valiokunta
kiinnitti huomiota, että sitten jo heti alkutaipaleella
tarkastellaan, pysyykö ruuan arvonlisäveron alennus
hinnoissa ja hyödyttää kuluttajia, myös
lapsiperheitä, eläkeläisiä ja
ihan kaikkia ihmisiä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ja siinä samassa sitten myöskin
markettien omistajia jnp. Hyvin laaja-alaisesti täsmäpolitiikkaa
teillä on!
Keskustelu päättyi.