Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteellani 105 haluan kiinnittää huomiota
pakkolunastustilanteitten tuomiin ongelmiin maan hinnan määrittelyissä nimenomaan
maata luovuttavan tahon osalta.
Aikoinaan, vuoden 1977 aikana hyväksyttyyn lainsäädäntöön
asti, oli kiinteän omaisuuden pakkolunastuksessa niin sanottu
korkeimman käyvän hinnan käytäntö.
Tämä tarkoitti pakkolunastuksessa kauppahinnan
korottamista 30 prosentilla käyvän hinnan päälle.
Tarkoituksena oli turvata kiinteän omaisuuden menettäjän
oikeusturva, koska ainahan on hivenen spekulatiivinen asia, miten
käsite "käypä hinta" määritellään.
Tuolloin, 1970-luvun lopulla, tehtiin lainsäädäntöä,
jossa pakkolunastuskohteen hinnaksi määriteltiin
käypä hinta, ja tämä käyvän
hinnan määrittely onkin sitten tietyllä tavalla
ongelmallista, mitä se tässä yhteydessä tarkoittaa:
tarkoittaako se sitä, mitä tuosta pakkolunastuksen
kohteeksi olevasta kiinteistöstä saataisiin, jos
se olisi vapaasti kaupan. Käytännöksi
on muodostunut se, että jotta hinta määriteltäisiin
matemaattisesti, on tarkkailtu kyseisen paikkakunnan mahdollisimman
samantyyppisiä kauppakohteita ja laskettu toteutuneitten
kauppojen hintojen keskiarvo kauppahinnaksi pakkolunastustilanteessa.
Nyt kuitenkin, niin kuin kaikki tiedämme, melko yleisesti
tämä hinta tällä tavalla määriteltynä jää alle
sen hinnan, mikä olisi mahdollista saada normaalissa kauppatilanteessa.
Kauppahinnat, joita tilastollisesti näin voidaan mitata, ovat
sikäli harhauttavia, että siellä on sukulaisten
kesken tehtäviä kauppoja, sukupolvenvaihdoskauppoja
tai muuten lähisukulaisten kesken tehtäviä,
joissa käytetään suhteellisen alhaisen kauppahinnan
perusteita, jotta lähisukulainen ei joutuisi tarpeettoman
paljon toiselle lähisukulaiselle maksamaan kaupan kohteesta.
Hinnat usein tämmöisessä tilanteessa
saatetaan määritellä semmoisiksi, että niitä ei
nyt suoranaiseksi lahjoitukseksi katsota vaan että ne vielä kauppana menevät,
ja tällaisissa kaupoissa hinta on paljon alhaisempi kuin
se muutoin olisi.
Samoin kunnat, vaikkapa oma kotikaupunkini, asuntopoliittisista
ja elinkeinopoliittisista syistä tekevät maa-aluekauppoja
alihintaan, jotta voitaisiin saada joku asuinalue käyttöön,
tai jonkun muu yhdyskuntapoliittisen syyn vuoksi maata myydään
halvalla. Vaikkapa Haapamäellä on hyvin edulliset
tontin hinnat, jos Keuruun kaupungilta ostaa, paljon paljon alle
sen, mitä ovat maan hinnat muuten, samoin Multialla, jos
myyjänä on kunta.
Nämä hinnat, sitten kun keskiarvoja käydään laskemaan,
vievät tuon pakkolunastustilanteissa määriteltävän
laskennallisen hinnan alhaiseksi. Jokainen voi tietysti perustella,
että se on toteutuneitten kauppojen keskihinta, mutta sopii
kysyä, toteutuuko tässä hinnanmäärittelyssä oikeusturva
sen henkilön kohdalla, jonka maaomaisuutta pakkolunastetaan.
Siksi lakialoitteellani olen esittänyt sitä,
että palattaisiin siihen, mikä käytäntö aikoinaan
on ollut, että määritellään
ensinnä tämä käypä hinta ja
sitten sitä korotetaan 30 prosentilla. Elikkä käyttöön
tulisi takaisin aiemmin ollut ja mielestäni oikeusturvaa
turvaava käsite "korkein käypä hinta".
Jos sitä laskennallista hintaa korotettaisiin 30 prosentilla,
niin olisi todennäköistä, että henkilö taikka
omistaja, jonka maaomaisuutta tai kiinteää omaisuutta
pakkolunastetaan, saa todennäköisemmin sen hinnan,
mitä tuosta kaupassa voisi saada.
Nythän täytyy muistaa, että on kysymys myöskin
kohteista, jotka eivät ole myynnissä mistään
hinnasta, mutta pakkolunastuksessa jostakin syystä niitä yhteiskunta
tarvitsee, ja silloin on ymmärrettävää,
että kun on tuo tarve, niin silloin sen mukaan on välttämätöntä toimia,
ainakin tietyissä asioissa. Siksi näkisin, että yksilö ei saisi
yhteiskunnan edessä kärsiä. Haluan laki-aloitteellani,
jonka toivon tulevan lainmuutokseksi, turvata yksilön oikeusasemaa
suhteessa yhteiskuntaan.
Nythän muun muassa aivan uusina asioina ovat tulleet
varsin merkittävätkin kohteet, jos luonnonsuojelun
takia lunastetaan jotakin kohdetta. Näissä asioissa
ainakin minun puoleeni on käännytty myöskin
siinä, että on tiettyjä ongelmia tullut.
Haluan osaltani minimoida näitä ongelmia tällä lakialoitteella,
jossa pakkolunastushinnaksi määriteltäisiin
aiemmin ollut korkein käypä hinta, eli kohteen
korvaus olisi laskennallinen käypä hinta korotettuna
30 prosentilla.
Keskustelu päättyi.