22) Lisätalousarvioaloitteet
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Lisäta-lousarvioaloitteissa 73/2008
ja 74/2008 on määrärahan osoittaminen
vankeinhoidon toimintamenoihin ja määrärahan
osoittaminen Kylmäkosken vankilan laajentamiseen. Näistä ajattelin puhua,
puhemies, yhdessä nipussa, koska kyse on kuitenkin semmoisesta
asiasta, jota pitää käsitellä kokonaisuutena.
Tällä hetkellähän tilanne on
se, että Rikosseuraamusvirastossa on valmistunut selvitys
siitä, mitä meidän suljetuille laitoksillemme
pitäisi tehdä, ja sieltä on ehdotus tullut, että pari
suljettua laitosta pitäisi lakkauttaa.
Lisätalousarvioaloitteessa esitetään
vankein-hoidon toimintamenoihin miljoonan euron
lisäystä tälle vuodelle. Mielestäni
se on kyllä ihan oikean suuntainen, sillä tällä hetkellähän
vankiloissa painitaan aika tiukassa. Suljetut laitokset ovat kaikki
täynnä, ylipaikoillakin; avopaikoilla meillä on
vajaata tilaa. Nyt Rikosseuraamusvirastossa ja oikeusministeriössä on
utopistiset ajatukset ja — en ymmärrä,
mistä otetut — mietteet siitä, että vankiluku
tulee laskemaan johonkin 3 200—3 150:een,
ja näillä eväillä voitaisiin muka
lakkauttaa pari suljettua laitosta.
Valitettavasti tällä hetkellä tilanne
on se, että meillä ei ole edes vankeja, joita
voitaisiin suljetuista laitoksista siirtää avolaitoksiin.
Kun näitä on jouduttu siirtämään
vähän kepoisin perustein, niin nyt sitten on lähtenyt
luikkimaan jo elinkautisvankikin Venäjän puolelle — ilmeisesti
istuttuaan vain puolet suljetussa laitoksessa, jonka jälkeen
oli siirretty avolaitokseen. Sieltä kun lähtö on
ja muutaman tunnin etumatka saamaksella, niin jos on hyvin organisoitu,
siinä ei myöskään voi kyllä vankeinhoitoviranomaisia
oikein suurilla hurraa-huudoilla sävyttää,
kun ajatellaan, että kyseiselle henkilölle oli
jätetty passikin vielä, jolla pääsee
tästä maasta pois. (Ed. Gustafsson: Ihan totta?) — Kyllä,
elinkautisvanki meni Venäjän rajalta passin kanssa
lävitse, eli kyllä tuo tuntuu vähän
ihmeelliseltä, että jossain kohtaa on vähän
päässyt vinksahtamaan.
Samaan aikaan me emme myöskään pysty
toteuttamaan vankiloissa viime kaudella säädettyä uutta
vankeuslakia, joka edellyttää vankien kohdalta
tämmöistä toimintaa ja myöskin
kaiken näköistä suunnitelmallisuutta,
niitä ei pystytä toteuttamaan. Vankeuslain toteuttaminen
on aika monessa paikassa ihan alkutekijöissään
ja nimenomaan resurssipulan takia. Vankilavirkailijoiden liitto
järjesti viikko sitten mielenosoituksen eduskunnan rappusilla
ja minun mielestäni ihan oikein. Sitten tuli esiin, että hallinto
on kyllä kasattu mutta tekijöitä puuttuu
ja tekijät uupuvat sinne, jolloinka tämmöinen
kierre on valmis. Viime kaudella oikeusministeri Leena Luhtasen toimesta
ylijohtaja Vuolijoki teki selvityksen, ja sen selvityksen perusteella
joitain asioita on lähdetty viemään eteenpäin
mutta niitä ei ole pystytty toteuttamaan, kun varoja ei
ole ollut.
Tässä taloudellisessa tilanteessa, missä nyt mennään,
pitäisi kyllä miettiä oikein pitkälle
sitä, pitäisikö meidän sijoittaa
valtion varoja näitten vankiloitten korjaamiseen. Meillä olisi
erittäin hyvät mahdollisuudet nyt, kun hinnat
ovat laskeneet, laittaa Pelso ja Konnunsuo kuntoon. Se olisi minun
mielestäni oikein hyvää talouspolitiikkaa.
Lisäksi se perustuisi siihen realiteettiin, että nykyiset
suljetut laitokset pystytään pitämään
yllä ja kenties Kylmäkoskellekin tekemään
laajennus. Kertaalleen sen suunnitteluun jo viime kaudella rahat
myönnettiin, mutta nykyinen ministeri on ne leikannut pois,
ja sitä ei ole tehty. Kylmäkoski on kuitenkin
täällä ruuhkaisella alueella, missä paljon
on vankeja Tampereen seudulta, ja Kylmäkosken vankila on
jatkuvasti ollut ylipaikoilla. Tulevaisuudessa näyttää olevan,
että entistä enemmän täällä Etelä-Suomessa
tarvittaisiin näitä paikkoja, jolloinka siihen
myöskin pitäisi paneutua. Nykyisessä tilanteessa,
jossa todella rakentaminen hiipuu, valtion pitäisi satsata
ja korjata näitä kunnostettavia vankiloita, Pelso
ja Konnunsuo sieltä vaikeilta alueilta ja Kylmäkoskeakin
pitäisi alkaa tehdä.
Minä luulen, että meillä tulee olemaan
tulevaisuudessakin kaikille paikoille ottajia, valitettavasti, emmekä me
pääse siitä eroon. Avolaitokseen ei kaikkia
voida millään laittaa. Siihen utopiaan, että vangit
kulkevat joukossamme jonkun kännykän varassa,
ei kai kovin moni tästäkään salista
halua joutua, että siellä sitten erilaiset väkivallantekijät
ja tosi ongelmaiset kulkevat. Tänään
uutisoidun viestin mukaan lähes 90 prosenttia vangeista
kärsii jonkinlaisista alkoholi-, huume- ym. riippuvuuksista,
jolloinka suljettu laitos on ainoa mahdollisuus, missä heitä voidaan
pitää. Kyllä tässä pitäisi
Rikosseuraamusvirastokin nyt siitä unestaan herättää ja
katsoa johonkin muuhun kuin sammakkomiehen sammakkoon tai johonkin
muuhun. Pitäisi realiteetit ymmärtää, missä tässä maassa
mennään.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni tässä puhui
hyvin vankeinhoitoon liittyvistä problematiikoista, ja
näissä sosialidemokraattien huoli on yhteinen.
Minä puolestani puhuisin sosialidemokraattien tekemistä ryhmäaloitteista
tähän talousarvioon liittyen, vähän useammastakin.
Näiden yhteinen nimittäjä on se, että näiden
avulla pyritään elvyttämään
taloutta. Kyse on liikenneinvestoinneista, esimerkiksi perustienpidosta.
Aloite on 89/2008 vp.
Me kaikki tiedämme, että meillä tähän
on puutteellisesti varattuna rahaa, ja se on kuitenkin yksi työllisyyttä tukeva
investointimuoto, varsinkin kun esimerkiksi tässä hallituksen
sinänsä arvokkaassa pyrkimyksessä tukea
meidän metsätalouttamme lähdettiin siitä,
että niitä metsätieparannuksia, joita
tarvitaan, jotta puuhuolto pelaisi kotimaassa, rahoitetaan osittain
tältä perustienpidon puolelta. Kuitenkin nuo rahat
tarvittaisiin kipeästi myös muuhun tienpitoon,
ja sen vuoksi olisi perusteltua, että tuo summa meidän
tämän vuoden budjetissamme olisi ollut hieman
suurempi, ja sen vielä ehtii korjata.
Lisäksi perusradanpitoaloite 100/2008 vp.
Me kaikki puhumme ilmastonmuutoksesta ja me puhumme joukkoliikenteen
tukemisesta, mutta tiedämme, että todellisuus
tuolla joukkoliikennepuolella ei ole aivan niin ruusuinen kuin se
tämän salin puheissa on. Sen vuoksi olisi tärkeää suunnata
jo tänä vuonna enemmän rahaa näihin hankkeisiin.
Lisäksi on kyse yritysten määrärahoista,
olipa sitten kyse niistä rahoista, joita annetaan suoraan
yrityksille, tai sitten työllisyysperusteisista määrärahoista,
joissa usein julkinen puoli on mukana tai pienemmät yritykset.
Nämä ovat niitä välineitä,
joilla valtio voi saada liikkeelle lisää investointeja.
Täällä yritysten investoinneissa ja kehittämishankkeissa
kyse on siis aloitteesta 109/2008 vp ja työllisyysperusteisissa investoinneissa
aloitteesta 110/2008 vp.
Erityisesti minua on hämmentänyt se työllisyysperusteisten
investointien linja, jonka hallitus on ottanut. Se leikkasi hyvin
voimakkaasti työllisyysperusteisia investointirahoja, vaikka niillä on
saatu liikkeelle hankkeita nimenomaan sellaisilla alueilla, jotka
tarvitsevat yhteiskunnan tukea. Ne ovat aluepoliittisesti perusteltuja
ja ne usein synnyttävät kasautuessansa työllisyysvaikutuksia
näille alueille. Nyt, kun näitä rahoja
on voimakkaasti leikattu, niin sen jälkeen sitä on yritetty
paikata sillä, että rakennemuutospaikkakunnille
tämän rakennemuutosrahan nimissä on suunnattu
myös työllisyysperusteisia investointirahoja.
Se on sinänsä ihan oikein, sitä en kritisoi. Mutta
ongelma on se, että nämä tavalliset työllisyysperusteiset
investointirahat ovat niin vähäisiä,
että esimerkiksi Lapin elinkeinotoiminnan kehittämiselle
ja Itä-Suomen elinkeinotoiminnan kehittämiselle
niitä ei ole käytännössä jäänyt juurikaan.
Juuri näillä alueilla, esimerkiksi Lapin matkailun
kannalta, työllisyysperusteiset investointirahat ovat olleet
varsin keskeisiä. Sen vuoksi olisi mitä välttämättömintä lisätä niitä jo nyt
ja sen lisäksi tietenkin vielä ensi vuoden budjetissa.
Lisää rakentamisen tukemista täällä sosialidemokraattien
vaihtoehdossa on se, että me olemme esittäneet
tänne korjausrakentamisen puolelle, aloite 113/2008
vp, lisää resursseja. Hallitushan on lähtenyt
siitä, että lisätään
rahaa energiaremonttien ja korjausten puolelle, mutta me tiedämme,
että meillä on myös toinen haaste tämän ilmastohaasteen
rinnalla, ja se liittyy meidän väestömme
ikääntymiseen. Silloin olisi varsin perusteltua
tällä hetkellä elvyttämismielessä mutta myös
tällaisen terveen ikäpolitiikan näkökulmasta
se, että tätä rahaa voitaisiin käyttää esimerkiksi
pienkerrostalojen hissiremontteihin, koska se mahdollistaisi ikäihmisten
kotona selviämisen paljon pidempään.
Sosialidemokraattien linjassa on haluttu lisätä rahaa
kuntien harkinnanvaraisiin avustuksiin, aloite 80/2008
vp, ja tässä ajatus on ollut se, että me
tiedämme, että meillä kunnat ovat hyvin
erilaisessa tilanteessa. Jo tänä kuluvana vuonna,
jolloin kasvu on ollut vielä kohtuullista, meillä yli sata
kuntaa nosti veroäyriänsä. Huomattavan moni
kunta joutui hakemaan harkinnanvaraista avustusta selvitäkseen
ihan perusasioistansa, mutta hyvin harva kunta sitä sai.
Nyt, kun meillä taloustilanne kärjistyy, niin meillä itse
asiassa tulee ikävä kyllä, pelkään
pahoin, lisää niitä kuntia, jotka kipeästi
tarvitsisivat tuota harkinnanvaraista avustusta. Investointiavustuksissa
ja rakennemuutospaikkakuntien avustuksissa on se ongelma, että niillä voidaan tukea
vain tiettyjä asioita kunnassa, sitä, että elinkeinoelämä saadaan
liikkeelle. Se on sinänsä arvokasta, mutta se
ei riitä, jos kunnan talous samaan aikaan kärsii.
Sitten me näemme, että tulevaisuudessa on vielä lisää riskitekijöitä.
Silloin olisi järkevää käyttää hiukan
enemmän harkinnanvaraisiin avustuksiin rahaa, vaikka pitkässä juoksussa
meidän ilman muuta pitää pyrkiä sellaiseen
kunnan ja valtion rahoitussuhteeseen, että tällaisia
harkinnanvaraisia avustuksia ei tarvittaisi.
Sitten vielä yksi näistä aloitteista,
115/2008 vp, joka lähtee asuntorakentamisen investointien tukemisesta.
Joukkotiedotusvälineistä olemme kuulleet, että hallitus
on ilmeisesti laajentamassa tätä rahoitusta koko
maahan, kun se nyt tällä hetkellä on
ollut vain Pääkaupunkiseudulla mahdollista ja
muutamilla muilla alueilla. Me olisimme halunneet, että se
olisi voitu toteuttaa jo tänä vuonna, ja tämä lisätalousarvioaloite
olisi sen mahdollistanut.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Eduskuntaryhmämme puheenjohtaja
Tarja Filatov tuossa hetki sitten esitteli meidän tärkeät
lisätalousarvioaloitteemme. On syytä nyt vielä alleviivata
sitä, että olisimme toivoneet ja olemme yrittäneet
tehdä kaiken, minkä oppositiosta voi, jotta hallitus
olisi tähän taantumaan ja heikkenevään
työllisyystilanteeseen reagoinut jo aikaisemmin ja nimenomaan
jo tässä lisätalousarviossa. Sen takia
olemme halunneet nyt näillä aloitteilla osoittaa
omaa tahtoamme suuntaan, mitä pitäisi tehdä.
Oikeastaan haluaisin tätä lisätalousarvioaloitetta
n:o 113/2008 vp, määrärahan
osoittaminen korjausavustuksiin, vielä korostaa, koska
tähän liittyy kyllä vahvasti tämä väestön
ikääntyminen, vanhukset, ja sanon myöskin
näin kuntapoliitikkona sen, että meidänhän
tulee kaikin toimin tukea sitä, että ikäihmiset
voisivat asua mahdollisimman pitkään kotona, omissa
totutuissa ympyröissään, jotta se laitosvaihe,
johon sitten jotkut kuitenkin aina joutuvat — ja hyvä niin — voisi
olla mahdollisimman lyhyt, koska varmaan se hyvä elämä ehkä sitten
kuitenkin toteutuu parhaiten siellä totutussa omassa kodissa
ja kodinomaisissa olosuhteissa.
Nyt on tosiasia se, että esimerkiksi monissa kerrostaloissa
hissien rakentamisella olisi aivan keskeinen merkitys liikkuvuuden
ja esteettömyyden kannalta. Tässä meidän
lisätalousarvioaloitteessammehan todetaan, että tällaisten
vanhojen hissien uudistamiseen tai peruskorjaukseen jätetään
vuosittain hakemuksia noin 24 miljoonan euron edestä. Avustuksiin
voidaan käyttää kuitenkin vain murto-osa
korjausavustusten määrärahasta, jolloin
vain noin 8 prosenttia hakijoista sai myönteisen päätöksen
hissien korjaushakemukseensa. Nyt on selvää, että tässä suhdannetilanteessa
olisi mitä välttämättömintä panostaa valtion
taholta korostetummin ja todella tuntuvasti korjausrakentamiseen
lisäämällä hissien korjausavustusten
myöntövaltuutta. Se omalta osaltaan elvyttäisi
rakennusalaa, ja samalla tulisi tämä toinen hyvä asia,
että edistettäisiin vanhusväestön
mahdollisuuksia asua pidempään kotona.
Sitten, arvoisa puhemies, ed. Rönni jo puhui vankeinhoitotilanteesta
ja myöskin tästä Kylmäkosken
vankilan laajentamisesta. Kylmäkosken kunnalle ja Etelä-Pirkanmaan
alueellehan Kylmäkosken vankila on tärkeä.
Mielenkiintoista on todeta se, että viime vuonna tässä 113-paikkaisessa
vankilassa oli keskimäärin 129 vankia. Se keskiarvo
on liikkunut 140 vangin tasolla, ja sen takia suunnitelmissa on
ollut jo pidempään se, että tätä Kylmäkosken
modernia, nykyaikaista vankilaa laajennettaisiin. Sen takia toivoisin,
että myöskin tältä osin tämä meidän
hyvä lisätalousarvioaloitteemme johtaisi myönteiseen
päätökseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni toi täällä aiemmin
esille vankeinhoidon tilanteen. On perin outoa, että tilanteessa,
jossa vankilat ovat täynnä, ajatellaankaan vankiloitten lakkauttamisia.
Lakivaliokunnan jäsenenä viime vaalikaudella
olin tilaisuudessa käydä kotimaan matkoilla vankiloissa,
ja meille tuotiin hyvin selvästi esille ne ongelmat, joita
ahtaus vankiloissa aiheuttaa. Nimenomaan vankeinhoito kärsii
tästä. Jos tavoitteena pidämme sitä,
että vangit tulisivat yhteiskuntakelpoisiksi, niin silloin
kyllä tarvitaan vankeinhoitoon lisää tiloja,
lisää henkilökuntaa. Nykyinen tilanne
on jo aika tavalla ongelmallinen eikä varmasti parane sillä,
että vankiloita ajetaan alas.
Eduskunnassa olen useissa yhteyksissä palauttanut mieliin
valtion lupauksen myös Keuruun kaupungin Haapamäen
vankeinhoitolaitoksesta, josta olen talousarvioaloitteella tulevaa
vuotta varten myöskin muistuttanut, ja haluan tuoda tämän
asian tässäkin yhteydessä esille.
Aikoinaan K. J. Lång vankeinhoidon ylimpänä viranhaltijana
teki suunnitelmat aivan uuden tyyppisestä, edistyksellisestä,
uusia ajatuk-sia toteuttavasta vankeinhoitolaitoksesta
Haapamäelle, ja toivon, että sekin voitaisiin
toteuttaa.
Arvoisa puhemies! Palaan sitten lisätalousarvioaloitteisiin,
joita itse olen tehnyt.
Lisätalousarvioaloite 105 tuo esille Haapamäki—Parkano—Pori-rautatien
käyttöönoton perusselvityksen tekemisen
sekä radan ja rata-alueen raivaamisen. On selvää,
että kun nyt on tämän vuoden lisätalousarviosta
kyse, niin kovinkaan paljon asiassa ei voida tehdä, mutta
voitaisiin aloittaa suunnittelun käynnistäminen
Haapamäki—Parkano—Pori-radan palauttamisesta
lii-kenteelle.
Joidenkin mielestä tästä radasta
puhuminen on täysin kuollut ajatus, mutta se ei ole suinkaan
sitä, jos ajatellaan maan puuhuoltoa ja länsirannikolla
olevia satamia. Me tiedämme hyvin, että muu rataverkko
on varsin ylikuormitettua eikä enää kovinkaan
montaa junaa mahdu esimer- kiksi Jyväskylä—Jämsä—Tampere-radalle
tai pääradalle Tampere—Hämeenlinna—Riihimäki.
Vuosaaren sataman liikenne ei kovinkaan paljon voi tällä kaikkein
ympäristöystävällisimmällä tavalla
elikkä junaliikenteellä soljua päärataa pitkin
kohti pohjoista. Junia ei kerta kaikkiaan radalle juurikaan lisää mahdu.
Sen takia täytyisi ottaa huomioon ne vaihtoehdot, joilla
voidaan liikennettä hoitaa muualle.
Miksi tuon voimakkaasti esille tätä Haapamäki—Parkano—Pori-rautatietä?
Näen siinä todella huomattavan vaihtoehdon kauttaaltaan
Sisä-Suomesta, itäisestä Suomesta, pohjoisesta
Suomesta ja myös idän transitoliikenteen todella
raskaitten ja mittavien kuljetusten ohjaamisesta länsirannikolle
ja sieltä edelleen eteenpäin. Länsirannikon
satamissa on tyhjää laivakapasiteettia Suomesta
eteenpäin. Laivat yleensä tulevat täysinä,
mutta sitten kun ne lähtevät, niin ne ovat joko puolityhjiä tai
puolitäysiä. Kapasiteettia olisi. Samoin satamakapasiteettia
on. Olisi mielekästä hyödyntää tätä.
Miksi tuon esille juuri nyt radan rakentamista? Perustelen sitä taloudellisella
tilanteella. Hyvä ystäväni Multialta
kertoi, että hänelläkin on lomautus metallialan
yrityksestä. No, hän on onneksi pienmetsänomistaja.
Hän on hankkinut jonkun verran metsää,
ja hän pystyy työskentelemään
siellä. Hän sanoi, ettei hänellä ole
tästä ongelmia, mutta ongelmia on joillakin muilla,
joilla on sama kohtalo. Hän sanoi, että yritys,
jossa hän on, tekee murskaimia, joilla murskataan kallioita
ja kiviä alihankintana suuremmalle yritykselle, ja nyt
kerta kaikkiaan murskealalla on tullut paljon seisahtumista ja koneita
ei hankita, ja juuri nyt kannattaisi mielestäni kunnostaa
teitä ja ratoja. Tällä turvattaisiin
työllisyyttä ei vain tuossa itse rakentamisessa
vaan tällä turvattaisiin hyvin monenlaista työllisyyttä teollisuudessa,
ja tätä kautta ihmisillä olisi työttömyyden
asemasta työtä, olisi työtuloja, yhteiskunnalla
olisi työttömyysmenojen asemasta verotuloja sekä työtuloveroina
että myös yritysten veroina. Kannattaisi ihan
käydä laskemaan, olisiko nyt kuinka edullinen
aika vaikkapa tämä Länsi-Suomen vilkkaimmaksi
puutavararadaksi sanottu rata nyt laittaa todella hyvään
kuntoon. Radalla ei ole kuin osuuksilla Parkano—Kihniö ja
Parkano—Kankaanpää tiettyä liikennettä,
pääosin se on vailla liikennettä, ja
silloin työt voitaisiin tehdä muun liikenteen
rasittamatta. Huutokoski—Savonlinna-osuus osoitti, että silloin
kun muuta liikennettä ei ole, voidaan nopeasti rakentaa
rataa kuntoon.
Tuon voimakkaasti esille sen, että tässä tilanteessa
kannattaisi harkita tuon radan, Haapamäki—Parkano—Pori-radan,
käyttöönoton selvitystyötä,
sen aloittamista jo tämän vuoden aikana, ja ilokseni
huomaan, että kansanedustajakollega Toimi Kankaanniemi
on tehnyt saman sisältöisen aloitteen ja on parantanut
vielä sitä välillä Jyväskylä—Haapamäki.
Toivon, että tämä lisätalousarvioaloite
103 vauhdittaisi myös minun lisätalousarvioaloitteeni
105 eteenpäinmenoa.
Miksi minä Jyväskylä—Haapamäki-väliä en aloitteeseeni
tuonut, johtuu siitä, että aivan muutama vuosi
sitten rata on sepelöity, sille on laitettu uudet kiskot,
se on saatettu automaattisen kulunvalvonnan pariin, ja ei ole realistista
sille nyt kovinkaan suurta kunnostustyötä vaatia,
kun se on vasta tehty, on eräs uusimpia ratoja, joita on kunnostettu.
Mutta se, mitä sille voitaisiin tehdä, jolla Toimi
Kankaanniemen aloitetta myös kannatan ja puolustan, on
se, että sinne voitaisiin lisätä junien
kohtauspaikkoja, lisätä näitä automaattisen
kulunvalvonnan tarkkailukohtia, jotta junia mahtuisi radalle nykyistä enemmän.
VR:n turvamääräyksethän ovat
hyvin tiukat, kuinka pitkä matka pitää olla
edellisestä tarkkailuvälistä, kun juna
on mennyt, että seuraava voidaan samalle radalle lähettää.
Todella toivon, että näihin asioihin panostettaisiin.
Samalla toivon panostettavan myös yleiseen liikenteeseen.
Länsi-Suomen läänissä on uhkana parinsadan
reittilinja-autovuoron loppuminen, ellei voida löytää rahoitusta.
Nyt lähinnä on kysymys tulevan vuoden rahoituksesta,
mutta osaltaan sivuaa myös tätä vuotta,
jolle lisätalousarvio kuuluu, ja tämä koskettaa
nyt maaseudun linja-autoverkostoa hyvin vakavasti, nimenomaan kuntien
välistä liikennettä, seutukuntien välistä liikennettä,
liikennettä pitäjistä maakuntakeskuksiin.
Liikenneministeri vastasi kirjalliseen kysymykseen, että on
suunnitteilla tällainen kyytitakuu, että kylällä asuva
ihminen pääsee kerran tai kaksi kertaa viikossa
kuntakeskukseen tai muuhun taajamaan asioille. Tämä on
hänelle tarpeen, mutta tämä ei voi korvata
sitä perinteistä linja-autojen rakenteellista
verkostoa, joka on tähän maahan syntynyt.
Esimerkiksi Haapamäki—Multia—Uurainen —Äänekoski-linja-autovuoro
on uhanalainen. Kunnissa joudutaan vaikeisiin tilanteisiin, lopetetaanko
tämä eri seutuja ja kuntia yhdistävä ainut
reittivuoro vaiko sitten lopetetaan esimerkiksi omassa kunnassani
Pihlajavesi—Haapamäki—Keuruu-vuoro. On
kovin vaikea vetää ratkaisuja. Toivon, että yleiselle
liikenteelle voitaisiin osoittaa sen tarvitsemia määrärahoja.
On aivan turhaa puhua joukkoliikenteestä myönteisesti,
jos edellytyksiä sen hoitamiselle ei ole. Jos liikenne
on jatkuvasti uhanalaista, lakkautusuhan alaista, niin silloin yrittäjätkään
eivät jaksa uskoa sen tulevaisuuteen, saatikka että matkustajat luottaisivat
liikenteen säilymiseen ja asettaisivat elämänolosuhteensa
sen varaan.
Arvoisa puhemies! Palaan muihin lisätalousarvioaloitteisiini
seuraavassa puheessani.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on
esittänyt hallitukselle, että se suuntaisi lisämäärärahoja
liikenneinvestointeihin niin raide- kuin tieverkoston parantamiseen
ja lisärakentamiseen, jotta yrityksille ja ihmisille taataan
ihan oikeasti töitä. Tarpeellisia investointihankkeita
Pääkaupunkiseudun kehyskunnissa on useita. Olen
esittänyt lisätalousarvioaloitteissani muun muassa
määrärahan osoittamista kaupunkiradan
jatkamiseen Keravalta Riihimäen suuntaan. Lisätalousarvioaloitteen
numero on 104/2008.
Olen esittänyt myös Kehä IV:n suunnitteluun määrärahaa,
jotta Helsinki—Vantaan lentoaseman pohjoispuolen maankäyttöä voidaan
tehostaa rakentamalla uusi fokustyöpaikka-alue. Lisätalousarvioaloitteen
numero on 93/2008.
Nyt on hyvä aika panostaa myös perustienpitoon
ja korjata liikenteen paikallisia pullonkauloja. Keski-Uudellamaalla
on yksi tällainen pullonkaula ja se on Koskenmäen
liikenneympyrä, jonka kaksikaistaistaminen ja liityntäjärjestelmien parantaminen
helpottaisi aamu- ja iltapäiväruuhkia. Lisätalousarvioaloitteen
numero on 94/2008.
Valtion rahoitusta pitäisi suunnata myös muihin
taloudellista toimeliaisuutta parantaviin hankkeisiin. Lisärahaa
pitäisi saada esimerkiksi pilaantuneiden maa-alueiden puhdistamiseen, jotta
alueet saataisiin turvallisiksi ja uuteen käyttöön.
Kellokoskella Ruukin alue on jo vuosia odottanut maaperän
puhdistamista. Vasta puhdistamisen jälkeen teollisuushistoriallisesti
merkittävän alueen kunnostaminen ja lisärakentaminen
on mahdollista. Aikoinaan toimineita teollisuusyrityksiä ei
enää ole, eikä kunnan voi olettaa kustantavan
kallista puhdistustyötä, joten valtion avustus
maaperän puhdistamiseen on välttämätön.
Arvoisa puhemies! Lisätalousarvioaloite 85/2008,
Jokelan ja Kauhajoen ampumatapausten aiheuttamien kustannusten korvaaminen
täysimääräisesti: Hallitus on
kolmannessa lisäta-lousarviossa osoittanut 4 miljoonaa
euroa erillisiin avustuksiin Tuusulan ampumatapauksesta, Nokian
vesijohto-onnettomuudesta, Porin sadevesitulvasta ja Kauhajoen ampumatapauksesta aiheutuneisiin
ylimääräisiin kustannuksiin. Tuusulassa
on laskettu, että ampumistapauksen jälkihoidon
ylimääräiset kustannukset ovat tänä vuonna
1,3 miljoonaa euroa ja ensi vuonna 1,7 miljoonaa euroa. Tuusulassa
jälkihoitoa on varauduttu jatkamaan vuoteen 2012 asti,
ja sen kustannukset nousevat noin 5,6 miljoonaan euroon. Näin
suuret ylimääräiset kustannukset ovat
kohtuuttomia yksittäiselle kunnalle, ja siksi esitän, että nyt
myönnettävä erillinen avustus kattaa
täysimääräisesti Tuusulan kunnalle
jälkihoidosta vuonna 2008 aiheutuneet ylimääräiset
kustannukset.
Arvoisa puhemies! Lisätalousarvioaloite 92/2008,
määrärahan osoittaminen taajamaliikenteen
turvallisuutta parantavaan hankkeeseen ja taajamapalvelujen yhteyksiin:
Kuuma-alueella on runsaasti tärkeitä kevyen liikenteen
parantamistarpeita, kevyen liikenteen yhteyksiä puuttuu
tai ne ovat heikkotasoisia, ja liikenneturval-lisuudessa on puutteita.
Näillä hankkeilla pyritään kevyen
liikenteen pääverkon täydentämiseen
taajamissa ja asuntoalueiden ja taajamien välillä.
Mainittu hanke on merkittävä osa taajamien kehittämistä.
Tässä talousarvioaloitteessani ehdotan, että eduskunta
ottaa valtion vuoden 2008 kolmanteen lisätalousarvioon
lisäyksenä 800 000 euroa Yhdystie 11671 — Linjatie
jalankulku- ja pyörätie -taajamaliikennehankkeeseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä haluan keskittyä ennen
kaikkea maantieverkkoon liittyviin lisätalousarvioaloitteisiini, mutta
palaan vielä raideliikenteen pariin.
Lisätalousarvioaloitteessa 106 esitän määrärahan
lisäystä Haapamäen kautta kulkevien ratojen
ostoliikenteeseen. Olisi hyvin tarpeen, että seuraavassa
aikatauluvaihteessa, joulukuun 14. päivästä eteenpäin
kuluvaa vuotta, voitaisiin palauttaa se aikataulurakenne junaliikenteessä,
joka on ollut 2. päivään syyskuuta 2006
saakka.
Nythän on tiettyjä junavuoroja korvattu välillä Vilppula—Kolho—Haapamäki—Keuruu
taksibussiliikenteellä, josta ei kuitenkaan VR:n internetsivuilta
eikä VR:n aikatauluista saa mitään tietoa,
koska on liikenneministeriön ostoliikenteestä kysymys
ja sen tiedottaminen käytännössä puuttuu.
Tarkoituksena on se, että voitaisiin supistaa junaliikennettä pysyvästi
tuolta osin, näin pelkään ja epäilen.
Tälle vastavaikutuksena olen tehnyt aloitteen, jossa esitän
junaliikenteen ostomäärärahojen lisäystä ulottuen
jo tälle vuodelle. Asiasta on myöskin talousarvioaloite
erikseen tulevaa vuotta varten.
Junaliikenne on kokonaisuus, ja sen liikenteen käyttäjät
ymmärtävät kaikkein parhaiten silloin,
kun liikennevaihtoehtoja etsitään. Haapamäen—Keuruun
alueelta etelän suunnan liikenteestä merkittävä osuus
on pitkän matkan liikennettä kohti Pääkaupunkiseutua,
ei paikallisliikennettä, niin kuin jotkut ajattelevat,
vaan se on merkittävä etelän suunnan
liikenne, ja silloin juna, 2 tuntia 58 minuuttia Helsingin ja Haapamäen
välillä, olisi todella kilpailukykyinen vaihtoehto,
jos koko matkaosuus voitaisiin toteuttaa junalla, niin kuin se vielä eräillä junavuoroilla
on mahdollista. Tämä olisi ympäristöystävällisen
ilmastopolitiikan ja vihreän liikennepolitiikan mukaista.
Toivon, että tämä asia tajuttaisiin.
Ja tämä junaliikenteen ostomääräraha,
mihin se menee? Hyvin pieni osa menee siitä todelliselle
liikennekulusektorille elikkä palkkoihin tai polttoöljyyn,
joka taitaa olla vielä VR:lle verovapaata, ilmeisesti näin
on. Muutamalla matkalipulla nämä juoksevat kustannukset
maksetaan. Kulut ovat laskennallisia kuluja, ratamaksuja ja sitten
laskennallisia pääomakuluja. Rata on olemassa.
Muutama kiskobussivuoro ei sitä käytännössä rasittaisi.
Elikkä kysymys on valtion momentilta toiselle tapahtuvista
rahansiirroista, ja asiakkaitten kannalta kysymys, halutaanko ihmisiä ohjata
julkiseen liikenteeseen vaiko ei. Minun aloitteeni tähtää siihen,
että ihmisillä olisi toimivat julkisen liikenteen
vaihtoehdot olemassa myös siellä, missä matkustajia
ei ole suuria määriä, mitä on
Pääkaupunkiseudulla tai jossakin muualla. Mutta
kysymys on myös koko liikenneverkkoon vaikuttavasta syöttöliikenteestä ja
kokonaisuudesta. Silloin kun se toimii, silloin sen pitäisi
toimia kaikkialla.
Arvoisa puhemies! Palaan sitten maantieliikennekysymyksiin.
Lisätalousarvioaloitteella 96 olen tuonut esille useita
tieosuuksia Keski-Suomessa. Ilokseni voin kertoa sen, että niin
sanottu Suomenselkätie, Kantatie 58, joka on osaltaan Tampereelta
Ouluun Keuruun, Multian, Karstulan, Kivijärven, Kinnulan
kautta lyhin yhteys, selvästi lyhempi kuin mitkään
muut reitit, on kunnostustöitten kohteena Multian Väätäisistä Pylkönmäen
Puolimatkan kautta Karstulaan. Työt ovat siellä hyvässä vaiheessa — sen
aivan viime sunnuntainakin totesin — mutta osaltaan tuonkin
tien kohdalla tarvitaan myöskin jatkosuunnittelua.
Erityisesti tuon esille soratiet. Sateisen syksyn myötä tienkäyttäjät
ovat todenneet ne ongelmat, joita kelirikko aiheuttaa. Juuri työhuoneessani
katsoin paikallislehdestä, kuinka entisen Kuoreveden kunnan
alueella todettiin esimerkkinä ne ongelmat, joita on sorateillä ollut
kelirikon vuoksi. Puutavarakuljetukset koettelevat teitä, mutta
teitä tarvitsevat aina myös paikalliset asukkaat.
Esimerkiksi Kuoreveden kirkonkylän kohdalla ovat eräät
ilmeisesti maakunnan huonoimmista sorateistä, ja kunnostuksiin
tulisi voida löytää määrärahoja.
Samoin talvikunnossapito on ajankohtainen asia, mutta se enemmän
mahtuu tulevan vuoden budjetin pariin.
Arvoisa puhemies! Sitten olen tuonut esille kysymyksen Keuruu—Liesjärvi—Myllymäki-tiestä.
Sillekin tulisi edes tämän vuoden osalta, niin
kuin aloitteella esitän, osoittaa suunnittelua, jotta tulevan
vuoden aikana voitaisiin tien kunnostamisessa edetä. Kyse
on Keuruun ja Ähtärin välisestä lyhimmästä tieyhteydestä,
jonka varteen jää toimivia, elinvoimaisia maaseutukyliä. Valtatie
18 osaltaan liittyy tähän tiehen välillä Multia—Ähtäri.
Sehän Liesjärveltä kohti Ähtäriä jatkaisi
sitten samana tienä, mitä edellisessä aloitteessa
97 olen tuonut esille.
Arvoisa puhemies! Toivon, että lisätalousarvioaloitteen
108 myötä voitaisiin tehokkaasti edistää työpaikkojen
säilymistä Keurusseudulla. Keuruuhan on äkillisen
rakennemuutoksen paikkakunta johtuen siitä, että puunjalostusteollisuus on
kokenut viime ja tänä vuonna kovia menetyksiä Tilin
tehdas-alueella, jossa parhaimmillaan on ollut yli 250 työpaikkaa
ja näihin välillisesti liittyvät työpaikat.
Siellä on käytännössä loppunut
lastulevyteollinen tuotanto. Tietty komponenttitoiminta siellä jatkuu,
mutta hyvin vähäisessä määrin
aiempaan nähden. Ja maailman parhaita viilu- ja vanerituotteita
valmistaneen UPM:n Mahoganyn tehdas on sulkenut toimintansa päättyvän
vuoden huhtikuun viimeisenä päivänä,
ja näin ollen on jäänyt paljon ihmisiä työttömiksi.
Osa heistä on etsinyt työtä muilta
paikkakunnilta. Keuruu on menettänyt asukkaita. Sillä on ollut
kunnallispoliittisesti kunnan talouden kannalta kielteinen vaikutus.
Osalle on löytynyt metalliteollisuudesta työpaikkoja,
joista nyt on sitten taas lomautettu työntekijöitä,
mutta osa on vielä työttömänä.
Monilla on taito valmistaa maailman parhaita viilu- ja vanerilaatuja,
jotka tulevat soittimiin, lentokoneisiin, huippuhuonekaluihin. Näitä tuotteita
ei tahdo koivusta valmistettuina Suomesta löytyä.
Eräs huonekaluvalmistaja totesi, että heidän
on muutettava tuotantosuuntansa, valmistettava muun tyyppisiä tuotteita
ja osaltaan sanottava ulkomaisille asiakkaille, että tuotteita
ei ole. Toivon, että Keuruun rakennemuutosrahaa myös
olisi käytössä, jotta, mikäli mahdollista,
voitaisiin palauttaa nämä puunjalostusteollisuuden
työpaikat ja turvata niitten perheitten ja ihmisten toimeentulo,
jotka ovat näistä työpaikoista toimeentulonsa
tähän saakka saaneet.
Keskustelu päättyi.