Tuula Peltonen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! SDP on jättänyt rinnakkaislakiesityksen
hallituksen esitykseen 109, joka koskee perusopetuslain muutosta.
Hallituksen esityksen tarkoituksena on muuttaa erityisopetusta ja
oppilaille annettavaa muuta tukea koskevia päätöksiä.
Käyttöön ehdotetaan otettavaksi uudet
käsitteet tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tehostetulla
tuella tarkoitetaan tukiopetusta, osa-aikaista erityisopetusta ja
oppilashuollon palveluja. Tämä olisi ensisijainen
tukimuoto. Erityinen tuki muodostuisi erityisopetuksesta ja muusta
tuesta.
Myös SDP on sitä mieltä, että varhainen
puuttuminen on kannatettavaa. Kuitenkin pelkäämme,
että esityksen tarkoitus siirtää erityisopetuksen
painopistettä varhaisempaan puuttumiseen tehostetun tuen
muodossa jää toteutumatta. Tehostettua tukea olisi
tukiopetus ja osa-aikainen erityisopetus. Tavoitteena on, ihan oikein,
vahvistaa oppilaan oikeutta saada oppimiselle ja koulunkäynnilleen
tukea riittävän varhain ja joustavasti. Me sosialidemokraatit
olemme kuitenkin huolissamme siitä, miten tämä riittävän varhain
annettu tuki oikeasti toteutuu. Kuntien taloustilanne osoittaa säästökuuria
koko ajan ja säästöaikana ei kasvateta
tukiopetusta tai mitään muutakaan lisäpuuttumista
koulutoimessa. Tämä on hyvin nähty jo
1990-luvulla.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on lisätä oppilashuollon
toimia. Valitettavasti oppilashuollon järjestäminen
tuottaa jo nyt suuria ongelmia kunnissa. Samoin se, että oppilas
saa opiskella lähikoulussa, tuo suuria haasteita. Erityisoppilaiden
sijoittuminen yleisopetukseen lisääntyy entisestään
ja todennäköisesti erityisopetukseen siirtojen
määrä tulee vähenemään.
Onkin nähtävissä, että esityksellä halutaan
siis rajoittaa erityisluokkien ja erityiskoulujen määrää.
Joidenkin mielestä erityisopetussiirtojen rajoittaminen
on oikeastaan ollutkin lähtökohta kehittämisstrategialle.
Tämä olisi kyllä aivan väärä lähestymistapa.
Hallituksen esityksen mukaan tuen tarpeessa oleva oppilas saa
tehostettua tukea. Vaikka tukiopetus on lainsäädännön
mukaan oppilaan subjektiivinen oikeus, annetun tukiopetuksen määrä on
erittäin pieni, joissakin kunnissa sitä ei anneta oppilaille
lainkaan. Esitämmekin omassa laki-aloitteessamme, että tehostettua
tukea tulee saada välittömästi eivätkä esimerkiksi
pedagogisten selvitysten viipymiset saa hidastaa tuen saamista.
Esityksessä ehdotetaan, että tehostettua tukea saavalle
oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma, jonka laatiminen on pakollista.
Tämä kaikki lisää luokanopettajien
ja aineenopettajien työmäärää.
Näiden opettajien työ muuttuu samalla vaativammaksi,
lähenee erityisopettajan työnkuvaa. On tärkeää,
että vastuu viime kädessä on erityisopettajalla
ja että hän saa siitä työstä myös korvauksen.
Tämän vastuun olemme lakialoitteeseen kirjanneet.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä sanotaan,
että tämä uusi lakimuutos ei aiheuta
kustannuksia. Mielestämme erityisopetusuudistus kuitenkin
kasvattaa väistämättä perusopetuksen kustannuksia.
Uudistuksen myötä tukiopetuksen määrä tulee
lisääntymään. Opetusohjelmien
kokoja tulisi pienentää, tarve samanaikaisopetukseen
lisääntyy, opettajien täydennyskoulutusta tarvitaan
ja oppilashuollon työ lisääntyy. Ehdotuksen
toteuttaminen on jo pelkästään kuntien heikon
taloudellisen tilanteen takia vaikeaa.
Arvoisa puhemies! Yleisopetusryhmiin integroitavat erityistä tukea
tarvitsevat oppilaat asettavat lisähaasteen myös
opetusryhmien koon pienentämiselle. Opetusryhmien ryhmäkokoa
on saatava jo ylipäänsä pienennettyä.
Syksyn kuntatodellisuus on näyttänyt, että ryhmäkoot
ovat pysyneet ennallaan tai kasvaneet entisestään.
Hallituksen toimilla opetusryhmien kokoihin ei ole tullut merkittäviä muutoksia.
Esitämmekin aloitteessamme, että ryhmäkoko
niissä ryhmissä, joissa on integroituna erityistä tukea
tarvitsevia, olisi 16 oppilasta.
Yleisesti tarkasteltuna lakimuutoksen ajankohta ei myöskään
ole paras mahdollinen. Miksi juuri nyt halutaan muuttaa järjestelmää,
kun kuntien talous on todella huono ja valtionosuusjärjestelmää ollaan
parhaillaan muuttamassa nykyistä laskennallisemmaksi? Jopa
erityisopetusyksiköistä nämä korostavat
kertoimet ollaan jättämässä pois.
Arvoisa puhemies! Sitten haluan esitellä ihan niitä kohtia,
joita olemme tähän lakialoitteeseen kirjanneet
muutoksina. Eli haluamme muuttaa todellakin sitä tukiopetuksen
osuutta, että oppilaalla on mahdollisuus saada tukiopetusta
heti, kun tuen tarve ilmenee. Samoin haluamme pitää huolen
siitä, että oppilaalla, joka tarvitsee oppimisen
kannalta säännöllistä tukea
tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, on oikeus kaikkeen tehostettuun
tukeen.
Erityisen tuen osalta 17 §:ssä haluamme varmistaa
sen, että tehtäessä päätöstä opetuksen
järjestämispaikasta otettaisiin myös
muiden oppilaiden etu huomioon. Samassa pykälässä esitämme
myös, että ulkopuolisten lausuntojen ja selvitysten
viipyminen ei saa viivyttää tehostetun tuen antamista.
Samoin haluamme varmistaa, että tämän
oppimissuunnitelman laadinnasta vastaa erityisopettaja ja toteutuksesta
oppilaan opettaja.
Sitten on 17 b §, jossa määrittelemme
tämän opetusryhmäkoon, eli opetusryhmiin,
joissa opiskelee integroituna yksi tai useampia erityisen tuen päätöksen
saaneita oppilaita, enimmäiskoko on 16 oppilasta.
Haluamme myös vahvistaa riittäviä sosiaali- ja
terveydenhuollon palveluja silloin, kun on kysymys erityisopetuksen
tukitehtävistä.
Vielä haluamme lisätä opettajan vahvuutta vastata
tästä työstä, eli käytännön
opetuksesta vastaavalla opettajalla on oikeus arvioida, mitkä ovat
opetuksen järjestämisen kannalta välttämättömät
tiedot silloin, kun kysymys on salassapitovelvollisuutta koskevista
tiedoista, joita siirretään oppilaan opettamisasioissa.
Tiedot on toimitettava myös oppilaan siirtyessä päivähoidosta esi-
ja perusopetukseen sekä oppilaan siirtyessä perusopetuksesta
toisen asteen oppilaitokseen. Ja siinäkin velvollisuus
ja harkintavalta luovutettavista tiedoista on annettava myös
oppilaan vastaanottaneelle opetuksen ja koulutuksen järjestäjälle.
Näillä esityksillä näin
lyhyesti esiteltynä tämä meidän
rinnakkaislakialoitteemme.
Keskustelu päättyi.