Täysistunnon pöytäkirja 109/2009 vp

PTK 109/2009 vp

109. TORSTAINA 19. MARRASKUUTA 2009 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

7) Laki perusopetuslain muuttamisesta

 

Tuula Peltonen /sd(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! SDP on jättänyt rinnakkaislakiesityksen hallituksen esitykseen 109, joka koskee perusopetuslain muutosta. Hallituksen esityksen tarkoituksena on muuttaa erityisopetusta ja oppilaille annettavaa muuta tukea koskevia päätöksiä. Käyttöön ehdotetaan otettavaksi uudet käsitteet tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tehostetulla tuella tarkoitetaan tukiopetusta, osa-aikaista erityisopetusta ja oppilashuollon palveluja. Tämä olisi ensisijainen tukimuoto. Erityinen tuki muodostuisi erityisopetuksesta ja muusta tuesta.

Myös SDP on sitä mieltä, että varhainen puuttuminen on kannatettavaa. Kuitenkin pelkäämme, että esityksen tarkoitus siirtää erityisopetuksen painopistettä varhaisempaan puuttumiseen tehostetun tuen muodossa jää toteutumatta. Tehostettua tukea olisi tukiopetus ja osa-aikainen erityisopetus. Tavoitteena on, ihan oikein, vahvistaa oppilaan oikeutta saada oppimiselle ja koulunkäynnilleen tukea riittävän varhain ja joustavasti. Me sosialidemokraatit olemme kuitenkin huolissamme siitä, miten tämä riittävän varhain annettu tuki oikeasti toteutuu. Kuntien taloustilanne osoittaa säästökuuria koko ajan ja säästöaikana ei kasvateta tukiopetusta tai mitään muutakaan lisäpuuttumista koulutoimessa. Tämä on hyvin nähty jo 1990-luvulla.

Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on lisätä oppilashuollon toimia. Valitettavasti oppilashuollon järjestäminen tuottaa jo nyt suuria ongelmia kunnissa. Samoin se, että oppilas saa opiskella lähikoulussa, tuo suuria haasteita. Erityisoppilaiden sijoittuminen yleisopetukseen lisääntyy entisestään ja todennäköisesti erityisopetukseen siirtojen määrä tulee vähenemään. Onkin nähtävissä, että esityksellä halutaan siis rajoittaa erityisluokkien ja erityiskoulujen määrää. Joidenkin mielestä erityisopetussiirtojen rajoittaminen on oikeastaan ollutkin lähtökohta kehittämisstrategialle. Tämä olisi kyllä aivan väärä lähestymistapa.

Hallituksen esityksen mukaan tuen tarpeessa oleva oppilas saa tehostettua tukea. Vaikka tukiopetus on lainsäädännön mukaan oppilaan subjektiivinen oikeus, annetun tukiopetuksen määrä on erittäin pieni, joissakin kunnissa sitä ei anneta oppilaille lainkaan. Esitämmekin omassa laki-aloitteessamme, että tehostettua tukea tulee saada välittömästi eivätkä esimerkiksi pedagogisten selvitysten viipymiset saa hidastaa tuen saamista. Esityksessä ehdotetaan, että tehostettua tukea saavalle oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma, jonka laatiminen on pakollista. Tämä kaikki lisää luokanopettajien ja aineenopettajien työmäärää. Näiden opettajien työ muuttuu samalla vaativammaksi, lähenee erityisopettajan työnkuvaa. On tärkeää, että vastuu viime kädessä on erityisopettajalla ja että hän saa siitä työstä myös korvauksen. Tämän vastuun olemme lakialoitteeseen kirjanneet.

Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä sanotaan, että tämä uusi lakimuutos ei aiheuta kustannuksia. Mielestämme erityisopetusuudistus kuitenkin kasvattaa väistämättä perusopetuksen kustannuksia. Uudistuksen myötä tukiopetuksen määrä tulee lisääntymään. Opetusohjelmien kokoja tulisi pienentää, tarve samanaikaisopetukseen lisääntyy, opettajien täydennyskoulutusta tarvitaan ja oppilashuollon työ lisääntyy. Ehdotuksen toteuttaminen on jo pelkästään kuntien heikon taloudellisen tilanteen takia vaikeaa.

Arvoisa puhemies! Yleisopetusryhmiin integroitavat erityistä tukea tarvitsevat oppilaat asettavat lisähaasteen myös opetusryhmien koon pienentämiselle. Opetusryhmien ryhmäkokoa on saatava jo ylipäänsä pienennettyä. Syksyn kuntatodellisuus on näyttänyt, että ryhmäkoot ovat pysyneet ennallaan tai kasvaneet entisestään. Hallituksen toimilla opetusryhmien kokoihin ei ole tullut merkittäviä muutoksia. Esitämmekin aloitteessamme, että ryhmäkoko niissä ryhmissä, joissa on integroituna erityistä tukea tarvitsevia, olisi 16 oppilasta.

Yleisesti tarkasteltuna lakimuutoksen ajankohta ei myöskään ole paras mahdollinen. Miksi juuri nyt halutaan muuttaa järjestelmää, kun kuntien talous on todella huono ja valtionosuusjärjestelmää ollaan parhaillaan muuttamassa nykyistä laskennallisemmaksi? Jopa erityisopetusyksiköistä nämä korostavat kertoimet ollaan jättämässä pois.

Arvoisa puhemies! Sitten haluan esitellä ihan niitä kohtia, joita olemme tähän lakialoitteeseen kirjanneet muutoksina. Eli haluamme muuttaa todellakin sitä tukiopetuksen osuutta, että oppilaalla on mahdollisuus saada tukiopetusta heti, kun tuen tarve ilmenee. Samoin haluamme pitää huolen siitä, että oppilaalla, joka tarvitsee oppimisen kannalta säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, on oikeus kaikkeen tehostettuun tukeen.

Erityisen tuen osalta 17 §:ssä haluamme varmistaa sen, että tehtäessä päätöstä opetuksen järjestämispaikasta otettaisiin myös muiden oppilaiden etu huomioon. Samassa pykälässä esitämme myös, että ulkopuolisten lausuntojen ja selvitysten viipyminen ei saa viivyttää tehostetun tuen antamista. Samoin haluamme varmistaa, että tämän oppimissuunnitelman laadinnasta vastaa erityisopettaja ja toteutuksesta oppilaan opettaja.

Sitten on 17 b §, jossa määrittelemme tämän opetusryhmäkoon, eli opetusryhmiin, joissa opiskelee integroituna yksi tai useampia erityisen tuen päätöksen saaneita oppilaita, enimmäiskoko on 16 oppilasta.

Haluamme myös vahvistaa riittäviä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja silloin, kun on kysymys erityisopetuksen tukitehtävistä.

Vielä haluamme lisätä opettajan vahvuutta vastata tästä työstä, eli käytännön opetuksesta vastaavalla opettajalla on oikeus arvioida, mitkä ovat opetuksen järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot silloin, kun kysymys on salassapitovelvollisuutta koskevista tiedoista, joita siirretään oppilaan opettamisasioissa. Tiedot on toimitettava myös oppilaan siirtyessä päivähoidosta esi- ja perusopetukseen sekä oppilaan siirtyessä perusopetuksesta toisen asteen oppilaitokseen. Ja siinäkin velvollisuus ja harkintavalta luovutettavista tiedoista on annettava myös oppilaan vastaanottaneelle opetuksen ja koulutuksen järjestäjälle.

Näillä esityksillä näin lyhyesti esiteltynä tämä meidän rinnakkaislakialoitteemme.

Keskustelu päättyi.