Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Elokuussa 2011 Suomen ja Ruotsin valtiot
allekirjoittivat valtiosopimuksen maiden välisestä talvimerenkulun
yhteistyöstä, ja tätä sopimusta ollaan
nyt saattamassa lailla voimaan.
Pitkäaikaisena keskiarvona on ollut, että ruotsalaiset
murtajat ovat koko Itämeren alueella ajaneet noin puolet
siitä, mitä suomalaiset murtajat. Yllättäen
viime talvena ajovuorokausien määrä olikin
yhtä suuri. On laskettu, että suomalaisilta jäänmurtajilta
katosi noin 100—150 operointipäivää ja
suomalaiset menettivät rahtituloina noin 1,5 miljoonaa
euroa. Ruotsalaiset murtajat avustivat laivoja Suomen satamiin yhteensä yli 400
kertaa.
Liikenneviraston ja suomalaisen palveluntuottajan välisen
sopimuksen henki on ollut se, että suomalaiset murtajat
tuovat niin kutsutun peruskapasiteetin ja ruotsalaiset voivat tarvittaessa
toimia niin kutsuttuna lisäkapasiteettina. Tämä henki
jäi toteutumatta, kun viime talvena suomalaista kalustoa
seisoi Helsingissä käyttämättömänä ja
ruotsalaiset avustivat laivoja Perämeren satamiin. Saamani
tiedon mukaan nämä palvelut toimitettiin yhtä laivaa
lukuun ottamatta ilman asianmukaista kilpailutusta.
Nyt on pelkona, että yhteistyösopimuksen voimaansaattamisella
vahvistetaan viimetalvinen käytäntö ja
samalla suomalaisten laivojen vähäinen ajomäärä johtaa
taloudellisesti negatiivisiin vaikutuksiin ja erityisesti osaamisen
heikkenemiseen huoltovarmuusvaikutuksineen.
On myös huomattava, että viime talvena rannassa
ollut suomalainen kalusto olisi voinut ajaa ympäristöystävällisemmällä kevyellä polttoöljyllä,
kun taas ruotsalaiset käyttivät ympäristölle haitallisempaa
ja myöskin halvempaa raskasta polttoöljyä.
Tässäkin salissa on keskusteltu monta kertaa näistä ympäristöasioista,
puhuttu vihreästä jalanjäljestä,
ja tähän liittyen todetaan, että suomalaisten
murtajien käyttämä kevyempi polttoöljy
olisi ollut huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin
ruotsalaisten käyttämä raskas polttoöljy.
Tästä piittaamatta ja tästä huolimatta
Suomen Liikennevirasto päätti käyttää ruotsalaisia murtajia
suomalaisten murtajien sijaan.
Suomalaisten ja ruotsalaisten yhteistyö on toiminut
hyvin jo vuosikaudet, ja niin kutsutusti kaveria on autettu vuorotahtiin.
Viimetalvinen menettely oli kuitenkin aivan uutta ja vahingollista suomalaiselle
palveluntuottajalle, huoltovarmuudelle ja osaamisen ylläpidolle.
Vastaavan menettelyn jatkuessa saatetaan suomalaisilta jäänmurtajilta
joutua vähentämään työntekijöitä.
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni olisi syytä vakavasti
pohtia sellaista mahdollisuutta, että me suomalaiset käyttäisimme
Suomen aluevesillä omien laivojen avustamiseen omia jäänmurtajiamme
ja ruotsalaiset olisivat lisäreservinä, lisäkapasiteettina,
ja heitä käytettäisiin vain ja ainoastaan
silloin, kun Suomen oma jäänmurtajakapasiteetti
ei riitä.
Keskustelu päättyi.