3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi hovioikeuslain ja
hallinto-oikeuslain 1 ja 2 §:n sekä eräiden
niihin liittyvien lakien muuttamisesta
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, värderade talman! Hallituksen esityksessä eduskunnalle
hovi- ja hallinto-oikeuslain ja eräiden niihin liittyvien
lakien muuttamiseksi esitetään toteutettavaksi
hovi- ja hallinto-oikeuksien rakenneuudistus siten, että Itä-Suomen
ja Kouvolan hovioikeudet yhdistetään ja uusi Itä-Suomen
hovioikeus sijoitetaan Kuopioon. Edelleen esitetään,
että Kouvolan ja Kuopion hallinto-oikeudet sekä Oulun
ja Rovaniemen hallinto-oikeudet yhdistetään ja
uudet hallinto-oikeudet sijoitetaan Kuopioon ja Ouluun. Hovioikeuksia
olisi siten jatkossa viisi ja hallinto-oikeuksia kuusi. Lisäksi tuomioistuinten
asiamääriä tasattaisiin myöhemmin
valtioneuvoston asetuksilla säädettävillä tuomiopiirimuutoksilla.
Asetusmuutoksilla Kainuun käräjäoikeus
siirrettäisiin nykyisestä Itä-Suomen
hovioikeuden tuomiopiiristä Rovaniemen hovioikeuden tuomiopiiriin
ja Hyvinkään käräjäoikeus
joko Turun tai Helsingin hovioikeuden tuomiopiiriin. Päijät-Hämeen
maakunta puolestaan siirrettäisiin nykyisen Kouvolan hallinto-oikeuden
tuomiopiiristä Hämeenlinnan hallinto-oikeuden
tuomiopiiriin.
Rakenneuudistuksen tavoitteena on luoda vahva tuomioistuinverkosto,
joka takaa oikeusturvan saatavuuden muuttuvassa ja yhä monimutkaisemmassa
toimintaympäristössä. Tulevaisuuden tuomioistuinten
toimintaa leimaa EU-oikeuden yhä vahvempi asema, kansallisen
lainsäädännön monimutkaistuminen
ja rajat ylittävä oikeudenhoito. Kaikki tämä edellyttää vahvaa yleisosaamista
ja syvällistä erityisosaamista.
Värderade talman! Antalet ärenden vid hovrätterna
har minskat betydligt. Antalet har nästan halverats efter
att de nyaste hovrätterna inrättades i slutet
av 1970-talet. Antalet ärenden vid förvaltningsdomstolarna
har däremot ökat något under de senaste åren,
men förra året var antalet lägre. Ärendena
har dock delvis blivit mer komplicerade och allt oftare handlägger
domstolarna mycket omfattande och svårbehärskade ärenden.
Domstolarna ska även kunna uppfylla de internationella
förpliktelser som Finland har förbundit sig till
att garantera när det gäller rättvisa rättegångar,
bland annat när det gäller snabb behandling av ärenden.
Det ställs dessutom stora besparingskrav på domstolarnas
verksamhet.
Hovioikeuksien asiamäärät ovat laskeneet merkittävästi.
Nuorimpien hovioikeuksien perustamisesta lukien, 1970-luvun lopusta,
ne ovat lähes puolittuneet. Hallinto-oikeuksien asiamäärät
ovat sen sijaan olleet viime vuosina hienoisessa kasvussa mutta
kääntyneet kuitenkin viime vuonna laskuun. Käsiteltävät
asiat ovat kuitenkin osin monimutkaistuneet, ja tuomioistuimet joutuvat
käsittelemään yhä useammin myös
erittäin laajoja ja vaikeasti hallittavia asioita. Tuomioistuinten
on pystyttävä vastaamaan myös kansainvälisistä velvoitteista,
joihin Suomi on sitoutunut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
toteuttamiseksi muun muassa asioiden viivytyksettömän
käsittelyn osalta. Lisäksi tuomioistuinten toimintaan
kohdistuu mittavia säästöpaineita. Tuomioistuinverkoston
tiivistäminen ja riittävän vahvojen,
yllättävissäkin tilanteissa toimintavarmojen
tuomioistuinten luominen on siten näissä oloissa
välttämätön keino turvata oikeusturvan saatavuus
asianmukaisella tavalla.
Tuomioistuinten sijaintipaikkojen linjaaminen on ollut äärimmäisen
vaikea tehtävä. Kuopiota hovi- ja hallinto-oikeuden
sijaintipaikkana on puoltanut maantieteellinen sijainti yhdistettyjen
tuomioistuinten tuomiopiirien keskiössä sekä ehdotettujen
tuomiopiirimuutosten myötä myös väestön
painopistealueen sijoittuminen enemmän Kuopion seudulle.
Hovioikeuden jääminen Kuopioon helpottaa myös
tuomareiden rekrytointia Itä-Suomessa, koska hovioikeuden
esittelijänä toimiminen on keskeinen tehtävä tuomariksi
kouluttautuessa. Nykyinen Kuopion hallinto-oikeus on suurempi kuin
Kouvolan hallinto-oikeus, joten tämä ratkaisu
on molempien tuomioistuinten henkilöstöä kokonaisuutena
tarkastellen parempi. Osalla Kouvolan hallinto-oikeuden henkilöstöstä on
mahdollisuus sijoittua tuomiopiirimuutoksen vuoksi myös
Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen. Lisäksi Kouvolan
tuomioistuinten henkilöstöllä on paremmat
mahdollisuudet sijoittua muun muassa Kymenlaakson, Päijät-Hämeen
ja pääkaupunkiseudun tuomioistuimiin, mikäli
heidän ei ole mahdollista siirtyä työskentelemään
Kuopioon.
Oulua hallinto-oikeuden sijaintipaikkana puoltaa vahvasti Oulun
asema sekä nykyisenä että tulevaisuuden
väestökeskittymänä ja Suomen
kuudenneksi suurimpana kaupunkina. Rovaniemen hallinto-oikeus, jossa
työskentelee 15 henkilöä, on hyvin pieni
tuomioistuin.
Arvoisa puhemies! Pääkäsittelyjä ja
suullisia käsittelyjä tullaan jatkossakin järjestämään
myös niillä paikkakunnilla, joissa hovi- ja hallinto-oikeuden
toiminta päättyy, ja tämähän
on kansalaisen näkökulmasta se keskeisin ja tärkein
asia. Eli asiakaspalvelu tulee pysymään ennallaan.
Näille paikkakunnille jää myös
pysyvä istuntopaikka. Pääkäsittelyjen
järjestämiseksi Kouvolaan jäisi enintään
vuoden 2016 loppuun kestäväksi siirtymäkaudeksi
myös Itä-Suomen hovioikeuden henkilöstöä.
Henkilöstön asema muutoksessa turvataan. Lakkautettavien
tuomioistuinten vakituiselle henkilöstölle on
taattu vastaava virka uusissa yhdistyvissä tuomioistuimissa.
Kuten jo totesin, osa Kouvolan hallinto-oikeuden henkilöstöstä voisi hakeutua
tuomiopiirisiirron johdosta myös Hämeenlinnan
hallinto-oikeuteen.
Henkilöstölle pyritään muutoinkin
järjestämään mahdollisuuksia
työllistyä lähempänä kotipaikkaansa.
Asiaa on jo alustavasti valmisteltu oikeusministeriön asettaman
rakenneuudistusta valmistelevan projektin henkilöstöryhmässä. Henkilöstöä koskevia
ratkaisuja ei kuitenkaan voida ryhtyä toteuttamaan ennen
kuin eduskunta on hyväksynyt ehdotetut lainsäädäntömuutokset.
Uudistuksen pääasiallinen tavoite on tuomioistuinverkoston
vahvistaminen. Uudistuksen johdosta on kuitenkin pidemmällä aikavälillä saatavissa
palkkaus- ja vuokrakuluissa noin 2 miljoonan euron vuotuiset säästöt.
Uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan vuodesta 2014 lähtien
siten, että tavoitteena on tuomioistuinten hallinnollinen
yhdistyminen vuoden alusta. Toimitilojen valmistumisesta ja muista
syistä johtuen on mahdollista, että henkilöstön
siirtyminen tapahtuisi myöhemmin asianomaisena vuonna.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Meillä on aika paljon pyydettyjä puheenvuoroja useaan
asiakohtaan. Nyt mennään puhujalistan mukaisesti
ja yritetään välttyä debateilta,
ellei tule aivan välttämätöntä pakkoa.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetuilla
muutoksilla toteutettaisiin hovi- ja hallinto-oikeuksien rakenneuudistus
siten, että muutosten jälkeen Suomessa olisi viisi
hovioikeutta ja kuusi hallinto-oikeutta. Uudistuksella vähennettäisiin
hovioikeuksien määrää yhdellä ja
hallinto-oikeuksien määrää kahdella.
Ehdotetussa muutoksessa Kouvolan hovioikeus yhdistettäisiin
Kuopion hovioikeuteen ja Kouvola menettäisi myös
hallinto-oikeuden, joka yhdistettäisiin Kuopion hallinto-oikeuteen.
Muutos on merkityksellinen, sillä kansalaisten oikeusturva
etääntyy ja sitä kautta myös
tietysti heikentyy, mikäli muutos toteutuu tällaisenaan.
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri äsken totesi, saapuvien
asioiden määrä hovioikeuksissa on hieman
laskenut. Hankalien asioiden määrä sen
sijaan hovioikeuksissa on noussut ja helppojen asioiden osuus laskenut.
Toisin sanoen työmäärän osuus
kokonaisuudessaan on noussut. Myös vaatimustaso on noussut,
parempaa ja perusteellisempaa työtä vaaditaan.
Haasteita siis riittää. Käsittelyaikojen
pitäisi olla asiakkaan näkökulmasta kohtuullisemmat.
Yksiköitä yhdistämällä nämä käsittelyajat
eivät tule lyhenemään eivätkä käsittelyaikojen
erot tule poistumaan.
Kouvolassa asiat on ratkaistu keskimäärin noin
kaksi kertaa nopeammin kuin muissa hovioikeuksissa, vaikka saapuneiden
asioiden määrä tuomaria kohden on ollut
samaa luokkaa. Kouvolan hovioikeuden siirtäminen Kuopioon
ei ole taloudellisestikaan järkevää,
sillä se edellyttää lisärakentamista,
jonka kustannukset ovat useita miljoonia euroja — tässä taloustilanteessa
ei ihan järkevän kuuloista. Jos hovioikeus sijoitetaan Kouvolan
uusiin ja nykyaikaisiin tiloihin, ei lisärakentamista tarvittaisi.
Suullisen eli pääkäsittelyn kustannukset
tulevat matkakustannusten johdosta huomattavasti nousemaan. Matkustamista tulisi
kaikille tahoille paljon: tuomioistuimen jäsenille, julkisille
oikeusavustajille, poliiseille, asianajajille, todistajille ja asianosaisille
itselleen. Heille, jotka maksavat oikeudenkäyntikulut itse,
tämä on merkittävä osa.
Lakiehdotuksen mukaan Kouvolaan ilmeisesti tulisi sivutoimipiste
niin sanotun pysyvän istuntopaikan muodossa niin hovioikeus-
kuin myös hallinto-oikeusjutuissa. Se lievittäisi
hieman matkustamisongelmia olettaen, että sivutoimipisteessä pidetään
riittävän paljon istuntoja, mikä taas
ei liene tulevaisuudessa aivan ongelmatonta, koska tuomareiden matkustushalukkuus
Kuopiosta Kouvolaan tulee olemaan nykytiedon mukaan kyseenalainen.
Arvoisa puhemies! Kouvolan kohdalla erityinen piirre on se,
että siellä on jonkin verran rajaliikenteeseen
ja raja-asioihin liittyviä tapauksia, joissa on myös
venäläisiä asiakkaita. Venäläisväestöä asuu
Kaakkois-Suomessa Helsingistä itään päin.
Nämä asiat vaativat jonkin verran enemmän
työtä kuin jos riita-asioissa on vain suomalaisia
asiakkaita. Saapuminen rajan takaa Kouvolaan on eri asia kuin matkustaa
Kuopioon. Itä-Suomessa on myös kaksi vilkasta
rajanylityspaikkaa. Voidaan vain aavistella, milloin EU:n ja Venäjän
välinen viisumivapaa liikkuvuus toteutuu. Se saattaa myös
lisätä ongelmia.
Hovioikeuden sijoittamista Kouvolaan voidaan puoltaa muun muassa
seuraavilla asioilla: Kouvolan sijainnilla, liikenneyhteyksillä ja
väestön kehityksellä. Esityksen perustelutekstissä todetaankin,
että ennusteiden mukaan nykyisen Kouvolan hovioikeuden
tuomiopiiri nousisi tulevaisuudessa väestöltään
suuremmaksi kuin Kuopio, jonka väestömäärän
arvellaan laskevan. Kouvolan hovioikeus on myös aktiivisesti
kehittänyt uusia työmenetelmiä tehokkaan
ja korkeatasoisen oikeusturvan takaamiseksi kansalaisille. Kouvolassa
on kokenut, motivoitunut ja osaava henkilökunta, joten
asiat hoituvat hyvin. Kuinka moni heistä sitten lopulta
haluaa tai pystyy siirtymään Kouvolasta Kuopioon
tai edes Hämeenlinnaan? Ihmiset ovat usein sitoutuneet tiettyyn
paikkakuntaan, ja muutto lähes 300 kilometrin päähän
Kuopioon ei ole helppoa. Kuopiossa puolestaan henkilökuntaa
on jäämässä eläkkeelle.
Nämä molemmat syyt merkitsevät sitä, että uudessa
yhdistetyssä hovioikeudessa tulee olemaan vaikeuksia saada
henkilöstöresurssit tämänhetkiselle
kokeneelle ja osaavalle tasolle, sillä oikeusjärjestelmäkin
kilpailee henkilöstöresursseista muiden alojen
kanssa.
Arvoisa puhemies! Väistyvä elinkeinoministeri
Häkämies muistutti 3.5. tänä vuonna
Ylen haastattelussa, että oikeusministerillä täytyy
olla erityisperusteet, koska hän poikkesi hovi- ja hallinto-oikeusuudistusta
valmistelleen toimikunnan kannasta, joka ehdotti yhdistetyn Itä-Suomen
hovioikeuden sijaintipaikaksi Kouvolaa. Korkeimman oikeuden emerituspresidentti
Leif Sevón johti tätä toimikuntaa. Arvoisa
ministeri, voisitteko vielä tarkentaa, mitkä ovat
nämä erityisperusteet?
Jari Lindström /ps:
Arvoisa puhemies! Vastustan hallituksen esitystä siirtää sekä hallinto- että hovioikeus
Kouvolasta Kuopioon. On perusteltua tehdä uudistus siten,
että hallinto-oikeus keskitetään Kuopioon
ja hovioikeus Kouvolaan, kuten korkeimman oikeuden emerituspresidentti Leif
Sevónin johtama toimikunta ehdotti maaliskuussa 2011.
Perusteluna hovioikeuden keskittämiseksi Kouvolaan
esitän seuraavaa:
Kouvolan hovioikeudessa vuonna 2011 järjestettiin 396
asianosaisten läsnäoloa edellyttänyttä pääkäsittelyä.
Ei ole mitään mieltä siirtää käsittelyjä Kouvolasta
Kuopioon. Sivutoimipisteet eivät ole kokonaisratkaisu.
Hallitus on perustellut molempien oikeuksien keskittämistä Kuopioon muun
muassa taloudellisilla syillä, mikä on kummallista,
kun Kuopioon jouduttaisiin rakentamaan monien miljoonien lisärakennus
hovioikeudelle, kun Kouvolassa taas on valmis, uusi hovioikeuden
rakennus, joka jatkossa riittää koko alueen palvelutarpeisiin.
Lisärakentaminen tulee vesittämään
tavoitellut säästöt ja aiheuttaa kustannuksia.
Kouvolaa puoltaa sijainti, hyvät liikenneyhteydet ja toimialueen
väestökehitys. Eikö realiteeteilla ole
mitään painoarvoa hallinnon uudistamisen vimmassa?
Jos taas työn laadusta puhutaan, on Kouvolan hovioikeus
ollut eturintamassa kehittämässä uusia
työmenetelmiä tehokkaan ja korkeatasoisen oikeusturvan
takaamiseksi. Kouvolan hovioikeudessa käsitellään
vuosittain noin sata riita- ja rikosasiaa, joissa usein ainakin
yksi osapuoli on ulkomaalainen. Näissä tapauksissa
kulkuyhteydet korostuvat erityisesti.
Hovi- ja hallinto-oikeuksien keskittäminen Kuopioon
heikentää oikeuspalvelujen saatavuutta yhdessä osassa
maata. Puollan hallinto-oikeuden sijoittamista Kuopioon ja hovioikeuden
sijoittamista Kouvolaan. Näin turvataan oikeuspalvelujen
saatavuus eri puolilla maata. Muutama perustelu vielä:
Kouvolan hovioikeuden tehokkaat työtavat ja niiden
avulla saatava korkealaatuinen oikeusturva: Asiat on ratkaistu Kouvolassa
noin kaksi kertaa nopeammin kuin muissa hovioikeuksissa keskimäärin,
vaikka saapuneiden asioiden määrä tuomaria
kohden on ollut samaa luokkaa. Asioita, joiden käsittely
kestää yli vuoden, ei ole Kouvolan hovioikeudessa
ollut lainkaan, tai niitä on ollut vain yksittäisissä tapauksissa.
Muissa hovioikeuksissa näitä asioita on jokaisessa
kymmeniä, enimmillään jopa yli sata.
Kouvolassa sijaitsevaan hovioikeuteen on laajat rekrytointimahdollisuudet
paitsi paikallisista käräjäoikeuksista
myös pääkaupunkiseudulta käräjäoikeuksista,
korkeimmasta oikeudesta ja oikeusministeriöstä.
Kouvolassa yhdistyneen hovioikeuden käytössä ovat
valmiit tilat, jotka on rakennettu hovioikeustyötä varten.
Kuopioon tarvitaan, kuten sanoin, lisärakentamista, jos
sekä hovi- että hallinto-oikeus sijoitetaan sinne.
Lisärakentamisen kustannukset olisivat merkittävät,
jopa useita miljoonia euroja.
Väestöennusteiden mukaan Kouvolan hovioikeuspiirin
väestömäärä kasvaa
merkittävästi, kun taas Itä-Suomen piirin
vähenee.
Kouvolan sijainnista. Kouvola sijaitsee Kuopiota paremmin tuomiopiirin
väestöllisessä keskiössä.
Kouvolasta enintään 150 kilometrin etäisyydellä sijaitsevat
seuraavat käräjäoikeuspaikkakunnat, missä on
käräjäoikeuden pääkanslia tai
pysyvä sivukanslia: Kotka 55 kilometriä, Lahti
62 kilometriä, Lappeenranta 86 kilometriä, Mikkeli
106 kilometriä.
Kouvolan saavutettavuus julkisilla kulkuvälineillä ja
tämän kestävää kehitystä tukeva
vaikutus: Kaikilta suurilta hovioikeuspaikkakunnilta pääsee
aamulla junalla Kouvolaan ja sieltä voi palata illalla
takaisin, koska junayhteydet on suunniteltu Helsinkiin matkustavia
varten. Kuopiossa pidettävät käsittelyt
edellyttäisivät etelästä saavuttaessa
useimmiten hotelliyöpymistä, mikä lisää valtion
maksettavia kustannuksia merkittävästi.
Kouvolan seutu on äkillisen rakennemuutoksen aluetta.
Alueella tarvitaan valtiovallan tukitoimia, ei tällaisia
toimia, joilla lyödään lisää vettä kiukaalle.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys laiksi hovioikeuslain ja hallinto-oikeuslain muuttamisesta.
Keskeinen tavoite on tehostaa hallinto- ja hovioikeuksien toimintaa
ja saada aikaan taloudellisia säästöjä ja
toiminnallisia etuja. Tavoitteet ovat sinänsä hyväksyttäviä ja
ymmärrettäviä. Toteutus sen sijaan on
ristiriitainen, osittain perustelematon, eikä sitä sen
vuoksi voi hyväksyä miltään osin.
Tavoitteiden saavuttamiseksi hallitus ja oikeusministeri esittävät
kahden hallinto-oikeuden ja yhden hovioikeuden lakkauttamista.
Kritiikkini kohdistuu erityisesti Rovaniemen hallinto-oikeuden
lakkauttamiseen ja yhdistämiseen Oulun hallinto-oikeuteen.
Tälle esitykselle ei ole esitetty mitään
kestäviä perusteita. Päinvastoin kaikki
ne kestävät perusteet, jotka olisivat puoltaneet
hallinto-oikeuden sijoittamista mieluummin Rovaniemelle, on jätetty
huomioimatta tai ainakin hallituksen esityksessä kertomatta.
Siksi haluan esittää tässä nyt
ne keskeiset perusteet sille, miksi hallinto-oikeus Pohjois-Suomessa
olisi ehdottomasti sijoitettava Rovaniemelle. En siis vastusta sinänsä hallinto-oikeuksien
yhdistämistä, vaan vastustan jyrkästi
sitä, että yhdistetty hallinto-oikeus sijoitetaan
Rovaniemen sijasta Ouluun.
Arvoisa puhemies! Haluan kiinnittää huomiota
myös siihen, että kun minulla on hyvät
yhteydet myös Oulun seutuun, sinänsä se,
että hallinto-oikeus sijaitsisi Oulussa, ei ole ongelma
eikä minulla ole mitään Oulua vastaan.
Mutta Oulun vahvuudet eivät missään tapauksessa
ole oikeudellisen osaamisen keskittymän syntyminen tai oikeusklusteri,
vaan Oulun vahvuudet ja tulevaisuuden mahdollisuudet ovat aivan
muualla. Sen sijaan Rovaniemen vahvuus jo tänä päivänä on se,
että meillä on merkittävä oikeudellisen
osaamisen keskittymä: Meillä on Lapin yliopisto, meillä on
Rovaniemen hovioikeus, Tukesin kaivosviranomainen. Tieasioita koskevat
valitukset on keskitetty Lapin ely-keskukseen, ja Rovaniemellä on
myös Trafin autoverotusyksikkö, joka on myös
osittain ja aika pitkälle juridista toimintaa.
Lapin yliopiston oikeustieteellistä tiedekuntaa ja
siellä opiskelevia oikeustieteen ylioppilaita, heidän
opintojaan tukisi ehdottomasti se, että paikkakunnalla
olisi hovioikeuden lisäksi myös hallinto-oikeus.
Tästä syntyisi selviä synergiaetuja ja
etuja myös rekrytoinnissa, että alueella olisi
useita vahvoja oikeudellisia yksiköitä. Myös
täydennyskoulutus hyötyisi tästä ehdottomasti.
Jo nyt tällä hetkellä hovioikeuden ja
hallinto-oikeuden välillä on saumaton ja tiivis
yhteistyö, ja nyt tässä ratkaisussa ollaan
tämä yhteistyö ja mahdollisuus synnyttää tällainen
oikeusklusteri jättämässä käyttämättä ja
ollaan tämä yhteistyö tuhoamassa.
Arvoisa puhemies! Hallinto-oikeuden sijoittamista Rovaniemelle
puoltaisi erityisesti myös se, että Lappi on erittäin
laaja maakunta, meillä on pitkät etäisyydet
ja aivan erityisiä kysymyksiä, jotka liittyvät
tähän alueeseen. Lapissa sijaitsee meidän
ainoa alkuperäiskansamme, saamelaiset, ja heihin ja myös
tähän maankäyttöön
liittyy aivan erityisiä oikeudellisia kysymyksiä.
Toiseksi Lapissa on vireillä erittäin monia isoja
kaivoshankkeita, ja on väistämätöntä,
että tulevaisuudessa kaivostoimintaan liittyviin lupiin
liittyvät valitukset tulevat kuormittamaan hallinto-oikeuksia.
Samalla olisi järkevää keskittää myös valtakunnallisesti
kaivostoiminnan lupiin liittyvät valitukset yhteen hallinto-oikeuteen,
esimerkiksi Rovaniemen hallinto-oikeuteen.
Arvoisa puhemies! Väistämättä tulee
mieleen, ettei hallitus arvosta nyt mahdollisuutta osaamiskeskittymän
synnyttämiseen Rovaniemelle. Hallituksen ja oikeusministerin
esitys on perustelujen osalta ristiriitainen. Niillä samoilla perusteluilla,
joita käytetään hallinto- ja hovioikeuden
keskittämisessä Kuopioon, olisi pitänyt keskittää hallinto-oikeus
myös Rovaniemelle, mutta näin ei tehdä.
Rovaniemen ja Oulun hallinto-oikeuksien koko on niin lähellä toisiaan,
että se ei riitä kyllä perusteeksi toiminnan
siirtämiselle Ouluun. Siksi tätä hallituksen
esitystä tulee ehdottomasti valiokuntakäsittelyssä muuttaa
tältä osin.
Arvoisa puhemies! Haluaisin lopuksi kysyä arvoisalta
oikeusministeriltä: Miten meillä on varaa jättää hyödyntämättä tällainen
mahdollisuus rakentaa Suomeen oikeusklusteri yhdelle paikkakunnalle,
jolle saataisiin todellinen oikeudellisen tiedon ja osaamisen keskittymä?
Miten meillä on varaa tämmöinen mahdollisuus
jättää käyttämättä ja
hajottaa nyt jo syntynyt ja erittäin hyvä, toimiva
yhteistyö oikeustieteellisen tiedekunnan, hallinto-oikeuden,
hovioikeuden ja muiden oikeudellisten toimijoiden kesken? Haluan
myös kysyä: mitkä ovat ne todelliset
perusteet sijoituspaikan valinnassa nimenomaan Oulun osalle? Tulee
nimittäin väistämättä mieleen,
että todelliset perusteet ovat jotkut muut kuin ne, mitkä ovat esityksessä näkyvissä,
koska ne perusteet eivät kyllä ole kestäviä eivätkä riittäviä tällaiselle
ratkaisulle.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laeiksi hovioikeuslain
ja hallinto-oikeuslain muuttamisesta toteaa: "Väestö-
ja elinkeinoelämä keskittyy Suomessa yhä enemmän
etelään pääkaupunkiseudulle
ja suurimpiin kaupunkeihin." Näin voi ajatella, että hallinto-
ja hovioikeuksien yhdistäminen on siten osittain reaktiivista
toimintaa keskittämisen ideologialle, mutta myös
omiaan ruokkimaan keskittämisen kehää edelleen.
Muuttunut yhteiskunnallinen tila, kuten tässä todetaan,
on siis jotenkin hyväksytty kehitysnäkymä ja
sinänsä pohdinnan paikka tulevaisuutta ajatellen.
Hallituksen esityksessä suoraan todetaan, että esitys
merkitsisi myös Kouvolan hovioikeuden sekä hallinto-oikeuden
sekä Rovaniemen hallinto-oikeuden henkilökunnan
siirtymistä työskentelemään
toiselle paikkakunnalle, mikä koskettaa myös inhimillisesti
työntekijöitä, vie paikkakunnalta verotuloja,
ja samalla toisaalla on varauduttava matkakäräjiin
ja suullisten käsittelyjen aiheuttamiin lisäkustannuksiin.
Kustannuksia Kouvolan ja Kuopion hallinto-oikeuksien yhdistymisessä lisännee
myös kaksikielisen Pyhtään kuuluminen
tuomiopiiriin.
Suomen perustuslain 21 §:ssä turvataan
oikeusturvan saatavuus ja oikeus viivytyksettömään
oikeudenkäyntiin. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on linjannut
tälle oikeudenmukaiselle oikeudenkäynnille edellytykset
muun muassa oikeudenkäynnin keston kohdalta, josta Suomi
on saanut useita langettavia tuomioita koskien oikeudenkäyntien
viivästymistä. Siihen on myös toki olemassa
hyvityskeino, laki oikeudenkäynnin viivästymisen
hyvittämisestä, mutta silti mielestäni
Suomen on kiinnitettävä huomiota siihen, mitä Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin on myös linjannut ja mistä meitä on
huomautettu.
Hallituksen esitys kuvailee laajasti muitten Pohjoismaiden tilannetta,
ja Ruotsiin verrattuna meillä tämän esityksen
luettuani ja sen mukaan on enemmän tuomioistuimia mutta
pidemmät käsittelyajat, joten minä toivon,
että tämän esityksen käsittelyssä pohditaan
myös sisällöllisiä uudistuksia:
mitkä ovat ne metodit, joilla käsittelyajat nopeutuvat.
Historiallisesti hovioikeuksiin saapuneiden asioiden määrä on
puoliintunut sen jälkeen, kun kaksi nuorinta hovioikeutta,
Kouvolan ja Rovaniemen hovioikeudet, perustettiin 1970-luvun lopulla.
Nyt näitä ollaan sitten yhdistämässä,
vaikka Suomessa ei väkiluku ole tuosta suinkaan vähentynyt
eikä tietenkään toivon mukaan vähenekään.
Ja kuten tässä edustaja Lohi sangen tarkasti kuvaili,
Rovaniemellä on valmiina Lapin yliopiston ja oikeustieteen
koulutuksen myötä oikeusklusteri, jonka hyötyjä ei
varmasti voida liikaa väheksyä.
Hallituksen esityksen perusteluissa mainitaan Tanska myöskin,
kun näitä Pohjoismaihin verrataan. Tanskassa on
vaadittu aikanaan, ettei välimatka tuomioistuimeen saa
muodostua kohtuuttoman pitkäksi, ja Tanskassa kuitenkin
välimatkat ovat kohtuullisen lyhyet, joten sikäli
esitän todellakin huolen Suomen kohdalla pohjoisen ja itäisen
Suomen pitkistä välimatkoista. Pohjoisessa erityisesti
on Lapin erityisolosuhteet, saamelaisten erityiskysymykset ja porotalous,
ja nyt poronhoitoa koskevat hallinto-oikeudelliset asiat siirtyvät
pois poronhoitoalueelta käytännössä, elikkä valitukset
poronhoitolaissa tarkoitetuista Paliskuntain yhdistyksen päätöksistä sekä poronhoitajien
sijaisapukokeilusta annetun lain mukaiset asiat käsiteltäisiin
yhdistymisen seurauksena Oulun hallinto-oikeudessa. Toivon mukaan
jatkossa jonkinlainen järjestely säilyisi, käsittely
nimenomaan tuolla pohjoisessa poronhoitoalueella, vaikkapa etäyhteydellä,
eikä etäyhteys jää pelkästään
arvioitavaksi, kuten hallituksen esityksessä lukee.
Puhumme täällä mielellämme
myös rajaesteiden poistamisesta Pohjoismaiden välillä,
mutta pohjoisessa Kalotin alueella tätä sopii
tämän uudistamisen varjossa nyt epäillä.
Samoin itärajalla etäisyydet oikeuslaitoksiin
kuten matkakustannuksetkin tulevat lisääntymään.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää hovi-
ja hallinto-oikeuksiin rakenneuudistusta siten, että hovioikeuksien
määrää vähennettäisiin
yhdellä ja hallinto-oikeuksien määrää kahdella.
Itä-Suomen ja Kouvolan hovioikeudet sekä Kouvolan
ja Kuopion hallinto-oikeudet yhdistettäisiin Kuopion tullessa
molempien tuomioistuimien sijoituskaupungiksi. Oulun ja Rovaniemen
hallinto-oikeudet yhdistettäisiin Ouluun. Tässä omassa
puheenvuorossani keskityn lähinnä Kouvolan ja
Kuopion tilanteeseen, mutta vastaavat pohdinnat sopisivat hyvinkin
myös tuonne pohjoiseen.
Entisen korkeimman oikeuden presidentin Sevónin johtama
toimikunta ehdotti yhdistetyn Itä-Suomen ja Kouvolan hovioikeuden
sijaintipaikaksi Kouvolaa ja hallinto-oikeuden sijaintipaikaksi
Kuopiota. Valtioneuvostolle yhdessä keskustan lakivaliokuntaryhmän
kanssa osoittamassani kirjallisessa kysymyksessä kysyin
asiaa syyskuussa 2011, ja ministeri Henriksson vastasi kannattavansa
työryhmän tavoin hovioikeuksien määrän
vähentämistä kuudesta viiteen ja hallinto-oikeuksien
määrän vähentämistä kahdeksasta kuuteen.
Sevónin raportissa todetaan muun muassa seuraavaa,
suora lainaus: "Molempien tuomioistuinten sijoittaminen joko Kuopioon
tai Kouvolaan aiheuttaisi uuden toimitilan hankkimistarpeen, samalla
kun toisesta nykyisestä tuomioistuinten sijaintipaikasta
vapautuisi toimitilaa." Molempien tuomioistuinten sijoittaminen
yksipuolisesti Kuopioon aiheuttaa siis toimitilojen lisähankinnan,
kun taas jakamalla tuomioistuimet tai säilyttämällä ne
entisellään uusia toimitiloja ei tarvitsisi hankkia.
Keskittäminen ei siis säästä vaan
pikemminkin todennäköisesti voi lisätä kokonaiskustannuksia.
Toisaalta Sevónin työryhmän ehdotuksen
perusteluissa kerrotaan seuraavaa: "Oikeusturvan kannalta ei ole
nähtävissä muita sijaintipaikkaan vaikuttavia
tekijöitä kuin se, että etäisyydet
väestökeskittymistä hovioikeuteen saattavat
vaikuttaa oikeuden saatavuuteen." Lisäksi todetaan: "On
odotettavissa, että useissa asioissa asianosaisia ja todistajia
tullaan edelleen kuulemaan niin, että he ovat henkilökohtaisesti
läsnä pääkäsittelyssä.
Myös tästä syystä hovioikeuden
sijainnilla on tärkeä merkitys paitsi etäisyyden
myös kulkuyhteyksien kannalta." Ja toinen lainaus: "Kulkuyhteydet
Joensuusta ja Mikkelistä Kuopioon ovat hyvät.
Sen sijaan muun muassa Kotkasta, Kouvolasta ja Lahdesta julkiset
kulkuyhteydet Kuopioon ovat sellaiset, että käräjämatka
edellyttäisi useimmiten yöpymistä Kuopiossa.
Lisäksi on otettava huomioon, että Kouvolan hovioikeudessa
on toistuvasti pääkäsittelyssä käsiteltäviä riita-
ja rikosasioita, joissa on erityisesti Pietarin ja Viipurin alueelta
saapuvia asianosaisia ja todistajia. Heidän osaltaan matkustaminen
Kouvolan sijasta Kuopioon lisää matkan pituutta,
matka-aikaa ja kustannuksia merkittävästi."
Sekä oikeusturvan että etäisyyksien
kannalta hovi- ja hallinto-oikeuden sijoittaminen pelkästään
Kuopioon ei siis ole hyvä ratkaisu. Järkevin ratkaisu
oikeusistuinasiassa olisi pitää sekä hovi-
että hallinto-oikeus molemmilla paikkakunnilla, siis Kouvolassa
ja Kuopiossa, ja löytää säästettävää yhdistämällä hovi-
ja hallinto-oikeuksien teknistä työtä ja
tiloja eikä keskittää palveluja Kuopioon.
Kouvolan alue on jo aiemmin menettänyt paljon työpaikkoja,
joten uudet lopettamispäätökset ovat
iso isku alueelle. Koko Kymenlaaksolle on merkittävää myös
noin 90:n korkeasti koulutetun oikeusistuimen työntekijän
menetys. Kouvolan kaupunki ja maakuntahallitus ovat ottaneet asiaan
kantaa ja toivovat oikeusistuimien säilyttämistä Kouvolassa.
Omaa puolta pidetään oikeutetusti, ja tuen heidän
vaatimuksiaan.
Hallituksen esityksellä Kaakkois-Suomeen ei jää hovi-
eikä hallinto-oikeuksia muuten kuin esityksen mukaiseksi
siirtymäajaksi. Pieni kiitos oikeusministerille siitä,
että Kouvolaan jää vielä hovioikeuden
henkilöstöä siellä järjestettävien pääkäsittelyjen
hoitamiseksi, enintään kuitenkin vuoden 2016 loppuun
asti, ja pieni kiitos myös siitä, että Kouvolaan
jää sekä hovi- että hallinto-oikeudelle
pysyvät istuntopaikat, vaikkakin ilman henkilökuntaa.
Arvoisa puhemies! Oikeusministeri ei kuitenkaan kunnioittanut
asiaa valmistelleen työryhmän linjauksia vaan
ohitti ne. Siihen ministerillä on toki oikeus, mutta päätöstä en
itse silti voi hyväksyä. Oikeusministerin ratkaisu
ja hallituksen esitys on jälleen ikävä esimerkki
hallituksen keskittämislinjasta.
Aivan lopuksi haluan kysyä oikeusministeriltä seuraavaa:
Kerroitte omassa puheenvuorossanne, että tällä ratkaisulla
saadaan 2 miljoonan euron säästöt jatkossa.
Miten on otettu kokonaisvaltaisesti huomioon esimerkiksi tilakustannukset,
matkakustannukset, päivärahat ym. syntyvät kustannukset?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Seuraavaksi edustaja Kivelä. Edustaja Kivelän puheenvuoron
jälkeen olisi varmaan kohtuullista, että ministeri
saisi vastata näihin kysymyksiin, joita tämän
keskustelun aikana on esitetty nimenomaan tuon pohjoisen ratkaisun
ja sitten tämän itäisen ja Kaakkois-Suomen
ratkaisun suhteen.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrettävästi
suunnitelmat kahden hallinto-oikeuden ja yhden hovioikeuden karsimisesta, lakkauttamisesta
ovat kipeitä asioita. Kuitenkin on hyvä, että asia
on saatu lopulta tähän vaiheeseen.
Edellisen hallituksen oikeusministeri Tuija Brax asetti työryhmän,
jonka työhön on täällä usein
viitattu. Sevónin johdolla toimineen työryhmän
esitys vilisi monia virheitä ja epätarkkuuksia.
Asioita tulee tarkastella useammasta näkökulmasta.
Täällä on esitetty perusteltuja argumentteja,
joita ei voi kiistää. Siinä mielessä olisivatkin olleet
paikallaan aikalisä ja eräänlainen kompromissi,
jotta lakkauttamisilta olisi vältytty.
On kuitenkin muistettava, että lähtökohtana tulee
olla kansalaisen oikeusturva. Kansalaisen kannalta olisi ollut kohtuutonta
jostakin Nurmeksen takametsistä mennä hovioikeuden
käsittelyyn, kun hovioikeudessa paljon on suullisia käsittelyitä,
ne eivät ole kansliapäätöksiä,
ja tulla Kouvolaan asti. Se on kustannuksia, se on matkoja, Kuopio
on huomattavasti lähempänä. Lisäksi
on muistettava, että Kuopion hovioikeus on Viipurin hovioikeuden
perillinen ja Joensuussa Itä-Suomen yliopistolle on annettu
oikeustieteen tutkinnon suorittamis-, tutkinnonanto-oikeus.
Herra puhemies! Kuten sanoin, nämä ovat aina
kipeitä asioita eikä näitä voi
tarkistaa mustavalkoisesti pro et contra -asenteella, vaan
on katsottava eri näkökulmista. Lähtökohtana
kuitenkin tulee olla, että kansalainen saa oikeusturvaa ja
ylipäätänsä se, että maassamme
on toimiva oikeuslaitos.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Kiitoksia näistä puheenvuoroista,
ja ymmärrän hyvin näitä kysymyksiä,
jotka tässä ovat tulleet esille. Yritän
lyhyesti vastata niihin.
Ensinnäkin tämän uudistuksen tavoitteena
on turvata oikeusturva kaikille Suomessa, ja niin kuin alustavassa
puheenvuorossa myös sanoin, niin nythän tässä uudistus
tehdään niin, että istuntopaikat jäävät
niin Kouvolaan kuin myös hallinto-oikeuksien osalta Kouvolaan
ja Rovaniemelle. Sitten tilanne on se, että jo tänä päivänä Suomessa
esimerkiksi Vaasan hovioikeus suorittaa matkakäräjiä aika
lailla. Ajatushan on tietysti se, että tuomarit tulisivat
myös tulevaisuudessa asiakkaitten luokse. Sitten on ajatus myös
se, kun tässä myös peräänkuulutettiin
sitä, minkälaisia sisällöllisiä uudistuksia
ollaan harkitsemassa, että totta kai myös Suomessa
pitää osata käyttää enemmän
videointimahdollisuuksia tulevaisuudessa, kuin tehdään
tänään.
Kun verrataan Ruotsiin, niin Ruotsissa on tänä päivänä kuusi
hovioikeutta. Ruotsin väestömäärä on
melkein puolet suurempi kuin Suomen, elikkä meillä on
edelleen Suomessa verrattuna meidän asukasmääräämme
paljon tuomioistuimia. Sen takia ja myös sen takia, että me
olemme tässä erittäin haasteellisessa
taloudellisessa tilanteessa, meidän on yritettävä tehdä kaikkemme, jotta
a) oikeusturva pysyy korkealla tulevaisuudessa ja b) saadaan juuri
sitä tietotaitoa, mitä tarvitaan tuomioistuimissa,
ja sitä erikoistumista, mitä tarvitaan, ja c)
nämä tuomioistuimet eivät olisi haavoittuvia.
Nyt on myös väitetty — jos otetaan
tämä Kouvola—Kuopio-asia ensin — että tästä tulee
kalliimpi ratkaisu. Oikeusministeriö kävi hyvin
perusteellisesti eri ratkaisumalleja läpi, ja tehtiin kustannuslaskelma
kaikista vaihtoehdoista, ja tässä meillä oli
parempi lähtökohta, kuin mitä Sevónin
toimikunnalla oli. Toimikunta teki erittäin hyvää työtä,
mutta se ei pystynyt arvioimaan kaikkia näitä rakennuskustannuksia
samalla tavalla, kuin nyt ministeri on pystynyt, ja sen tuloksena
on se, että näitten eri sijoitusvaihtoehtojen
välillä ei ollut merkittävää eroa
toimitilakustannusten osalta, elikkä halvimman ja kalleimman
vaihtoehdon ero oli 145 000 euroa vuodessa. Kuulitte oikein.
Elikkä se, että Kuopioon rakennetaan vähän
lisää, jotta hallinto-oikeus mahtuu sinne, ei
ole kalliimpi ratkaisu, kuin jos hovioikeus olisi säilytetty
Kouvolassa. Näistä laskelmista on olemassa yksityiskohtaisia
tietoja, ja varmasti lakivaliokunta voi myös näitä katsoa.
Siis nämä rakennuskustannukset eivät
olleet tässä uudistuksessa keskeisiä,
kun tein tämän ratkaisun, että hovioikeus
sijoitetaan kuitenkin Kuopioon, vaan siinä perusteena oli
se, että kun katsomme Suomen karttaa tänä päivänä, [Puhuja näytti
Suomen karttaa.] edelleen Kuopio on tässä,
Kouvola...
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri, anteeksi, havaintovälineitten käyttö puhujapöntöstä on
myöskin ministeriltä kielletty. Sanallisesti voi
selittää.
Hyvä tietää, en tiennyt, okei. — Joka
tapauksessa jokainen teistä tietää, minkälainen Suomen
kartta on. Kuopio on idässä, Kouvola on alempana,
ja jotta me saamme sellaisen hovioikeusverkoston, joka on tasapainoinen
myös maantieteellisesti, niin ratkaisu oli se, että se
on Kuopio. Tämä oli erittäin vaikea ratkaisu,
koska on juuri niin, niin kuin on tullut tässäkin
keskustelussa esille, että Kouvolan hovioikeus on erittäin
tehokas hovioikeus. Sen takia toivonkin, että tässä uudistuksessa
nyt, kun Kouvolaa ja Kuopiota yhdistetään, ne
hyvät käytännöt, jotka Kouvolassa
ovat olleet, viedään myös mukana Kuopioon,
koska tästä tulee uusi, yhteinen Itä-Suomen
hovioikeus. Kukaan ei yhdisty toiseen, vaan yhdessä muodostetaan
uusi hovioikeus.
Sitten jos mennään Oulu—Rovaniemi-akselille,
edustaja Lohi, olette ihan oikeassa siinä, että Rovaniemellä on
erittäin tärkeä oikeusklusteri tänä päivänä.
Kuitenkin tilanne on se, että Rovaniemen hallinto-oikeus
on varsin pieni yksikkö, siellä on 15 henkilöä työssä.
Koska hallinto-oikeuteen tulevien asioiden määrä on
riippuvainen myös alueen väestömäärästä ja
muun muassa elinkeinotoiminnan vilkkaudesta, niin Oulua on pidettävä pitkällä aikavälillä
tarkastellen
tarkoituksenmukaisempana sijoituspaikkakuntana hallinto-oikeudelle.
Koska Oulun hallinto-oikeuden henkilöstö on myös
puolet suurempi kuin Rovaniemen hallinto-oikeuden, niin tämä ratkaisu
on myös henkilöstön tilannetta kokonaisuutena
tarkastellen helpompi toteuttaa. Myöskään tässä toimitilakustannuksilla
ei ollut merkitystä.
Niin kuin sanoin, erittäin vaikeata on ollut tehdä nämä päätökset,
mutta meidän tehtävämme on huolehtia
siitä, että meillä on hyvin toimivat
tuomioistuimet, että meillä on erityisosaamista
ja että me pystymme myös pysymään
taloudellisten raamien ja puitteiden sisällä.
Tässä voi ehkä sanoa, että 2
miljoonaa, sehän on vain 2 miljoonaa, se on pieni rahamäärä.
2 miljoonaa on 30—40 henkilötyövuotta
oikeuden hallinnossa, ja se on paljon. Mieluummin panostan siihen,
että meillä on riittävästi tuomareita
ja henkilöstöä, kuin siihen, että meillä on
seinät jossain. Mieluummin panostan myös siihen,
että me pystymme tulevaisuudessa saamaan aikaiseksi semmoisen
tuomioistuinlaitoksen, jossa käytetään
videoneuvotteluita, joissa asiakas voi istua oikeastaan missä tahansa
kaupungissa Suomessa ja tuomari voi olla jossain. Etäisyydet
eivät ole tulevaisuudessa ratkaiseva asia.
Entäs vielä, oliko jotain muuta? Näistä matkakustannuksista.
Ne on otettu huomioon tässä laskelmassa ja on
laskettu, että totta kai matkakustannuksia tulee riippuen
siitä, kuinka paljon tuomarit joutuvat matkustamaan, 60 000—70 000 euroa
vuodessa Kouvolan osalta ehkä, ja ehkä puhutaan
20 000—30 000:sta, kun puhutaan Rovaniemen
hallinto-oikeudesta. Nyt täytyy muistaa, että hallinto-oikeuksissa
yleensä juttuja käsitellään
kirjallisesti. On erittäin harvinaista, että siellä pidetään
suullisia käsittelyjä, mutta kun niitä pidetään,
on mahdollista myös tulevaisuudessa pitää niitä Rovaniemellä.
Sitten hovioikeuksien osalta taas, niin kuin sanoin aikaisemminkin,
jo tänä päivänä Vaasan
hovioikeus toimittaa matkakäräjiä, melkein
puolet istunnoista se pitää matkakäräjinä.
Se ei ole mikään uutuus meidän hovioikeuksillemme,
ja sama tilanne tulee olemaan varmasti myös Kouvolan osalta
pitkällä tähtäimellä.
Nythän me toki lähdemme siitä, että Kouvolassa
myös pysyy toiminta vuoteen 2016 asti, jotta henkilöstön
muuttaminen ja sopeutuminen tähän uuteen järjestelyyn
toteutuisi helpommin.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä opposition
kansanedustajat näyttävät puhuvan lämpimikseen.
Kivelältä puuttuu oma vaihtoehto. Hän
on tukeutunut tässä omassa puheessaan hallituksen
esitykseen. (Naurua) Mutta toisaalta edustaja Lindström
hyvin omassa oivallisessa puheessaan perusteli erittäin
tarkasti sen, miksi hovioikeus kannattaa säilyttää Kouvolassa.
Kun tämä alkuperäinen esitys työryhmältä oli, että hovioikeus
säilyy Kouvolassa ja hallinto-oikeus sijaitsee Kuopiossa,
niin tämä oli kannatettava, ja se oli perusteltu
myös taloudellisesti, kun tässä on tavoitteena
kuitenkin säästösyyt. Nyt jos molemmat
laitetaan Kuopioon, niin kyllä se on ensin tämän
maan tasapuolisen kehittämisen kannalta hiukan ongelmallista,
ja näyttää siltä, että tällä ratkaisulla
nimenomaan niitä säästöjä ei sitten
saada. Sen tiedon mukaan, mitä minulla on, että Kuopioon
joudutaan rakentamaan lisää tilaa, silloin ei
puhuta enää jostain reilusta 100 000
eurosta tai 2 miljoonastakaan. Jos Kuopioon joudutaan rakentamaan
lisää rakennuksia, niin silloin menee se 2 miljoonaa
hyvin herkästi. Toisaalta kun Kouvolassa on hyvät
tilat, siellä on uudet tilat, missä hovioikeus
pystyisi hyvinkin jatkamaan toimintaansa, niin sieltä taas
nämä tilat jäävät tyhjilleen.
En ota kantaa sen enempää näihin muihin
yksityiskohtiin, jotka tosiaankin Lindströmin puheessa
tulivat hyvin esille.
Lakivaliokunnan jäsenenä olen käynyt
tutustumassa jo aikoja sitten Kuopioon ja siihen tilanteeseen ja
siihen näkemykseen, mikä Kuopiossa oli, mutta
toivon, kun tämä on lähetekeskustelu, että valiokunnassa
nyt perehdytään hyvin tarkasti tähän
hallituksen esitykseen.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Ei ole ihan tavallista, että kukaan
Kymijoen suistoalueelta kotoisin oleva henkilö ikinä missään
olosuhteissa puolustaa Kouvolaa, mutta nyt sekin ihme tänään
nähdään. Normaalisti kotkalaiset ja kouvolalaiset
ovat toistensa kurkuissa kiinni.
Tärkeää on mielestäni huomioida
nyt se, että näiden molempien oikeuksien sijoittaminen
esitetyllä tavalla Kuopioon ei ole taloudellisesti järkevää,
koska se edellyttää lisärakentamista,
ja jos ei nyt miljoonien eurojen arvosta, kuten ministeri tässä totesi,
niin ainakin sen 140 000 euron arvosta. Jos hovioikeus
sijoitetaan Kouvolaan uusiin ja nykyaikaisiin tiloihin, ei minkäännäköistä lisärakentamista
tarvita. Mielestäni Kuopion mahdollinen lisärakentaminen
vesittää näitä esitettyjä säästötavoitteita
ja aiheuttaa päinvastoin lisäkustannuksia, jos
ei muuten, niin ainakin sen 140 000 euron arvosta. Nykyisessä taloustilanteessa
tämäkin on järjenvastaista.
Sitten, arvoisa ministeri, oli hyvin erikoista kuunnella sinänsä ansiokasta
vastauspuheenvuoroanne. Esittelitte tätä Suomen
karttaa sen minkä kerkisitte. Silloin kun on puhe Kouvolasta
ja Kuopiosta, niin aluepolitiikalla on merkitystä, että saadaan
Suomen kartta tasapainoiseksi näillä oikeuksilla.
Sitten kun ovat Rovaniemi ja Oulu vuorossa, niin sillä taas
ei ole merkitystä, että on Suomi tasapuolisesti
kartoitettu.
Muita seikkoja, jotka puoltavat hovioikeuden sijoittamista Kouvolaan,
ovat muun muassa Kouvolan sijainti, liikenneyhteydet ja väestökehitys.
Kouvolan hovioikeus on ollut myös eturintamassa kehittämässä näitä uusia
työmenetelmiä tehokkaan ja korkeatasoisen oikeusturvan
takaamiseksi kaikille kansalaisille. Helsingin hovioikeus on tällä hetkellä ylikuormittunut,
ja tätä ylikuormaa voidaan purkaa helposti 130
kilometrin päähän Kouvolaan, mutta ei
lähellekään niin helposti Kuopioon. Lisäksi
esimerkiksi Kotkan tulkkikeskuksen kautta Kouvolalla on huomattavasti
paremmat valmiudet maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden palvelemiseen.
Kuopion osalta tämäkin tuo sellaisia lisäkustannuksia,
joita mielestäni näissä laskelmissa ei
ole osattu ollenkaan, ei mitenkään, ottaa huomioon.
Kuopioon nimittäin näillä tulkeillakin
on Kouvolaa huomattavasti pidempi matka, ja ne ovat kalliita keikkoja.
Olen itse ollut tulkkikeskuksessa aikanaan vuosia töissä,
ja näitten maahanmuuttajataustaisten ryhmien osuus myöskin
näissä oikeuslaitosten palveluissa kasvaa koko
ajan, tulette huomaamaan.
Hovioikeus Kouvolaan, hallinto-oikeus Kuopioon, kuten edustaja
Lindström esimerkiksi tuossa sanoi, jos tätä nykyistä tasoa
ei millään pystytä säilyttämään.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelman mukaisesti hovi- ja
hallinto-oikeuksia ja niiden toimialueita uudistetaan. Osana tätä uudistusta
käsittelemme nyt oikeuksien yhdistämistä ja
toimipaikkasiirtoja.
Tuomioistuinlaitoksessamme on rakenteellisia muutostarpeita,
sillä hovi- ja hallinto-oikeudet ovat hyvin erikokoisia
niin henkilöstön kuin asioidenkin määrän
osalta. Lisäksi tuloksellisuus ja toiminnan vaikuttavuus
sekä käsittelyaikojen pituus vaihtelevat huomattavasti.
Näitä eroja on kuvattu hallituksen esityksen liitetaulukoissa.
Eroilla on merkitystä kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta,
ja erojen tasaaminen on siten perusteltua.
Hallituksen esityksen taustalla on oikeusministeriön
asettaman toimikunnan ehdottama muutoksenhakutuomioistuinverkoston
rakenteellinen uudistus. Toimikunta arvioi, että rakenteellisella
uudistuksella voidaan nykyistä paremmin turvata tuomioistuinten
yleis- ja erityisosaaminen ja henkilöstön ammattitaidon
kehittyminen sekä vähentää oikeudenkäyntien
pitkittymistä. Käytännössä tämä edellyttäisi
riittävän suurien, toiminnallisesti vahvojen tuomioistuinten muodostamista.
Siksi on päädytty esittämään
hovioikeuksien määrän vähentämistä yhdellä ja hallinto-oikeuksien
kahdella.
Arvoisa puhemies! Esityksen mukaan Kouvolan ja Itä-Suomen
hovioikeudet ja Kouvolan ja Kuopion sekä Rovaniemen ja
Oulun hallinto-oikeudet yhdistettäisiin. Yhdistämisen
yhteydessä Kouvolan hovioikeuden ja hallinto-oikeuksien sijaintipaikka
siirrettäisiin Kuopioon.
Toimikunnan tekemän selvityksen perusteella hovioikeuden
sijoituspaikaksi valikoitui Kouvola. Kuitenkin hallituksen esityksessä esitetään,
että hovioikeus
sijoitetaan Kuopioon. Ministeri kertoi perustelut esitykselleen.
Ne ovat kuitenkin minulle henkilökohtaisesti vaikeita ymmärtää ja
myös osittain hyväksyä.
Hallituksen perusteluissa todetaan, että Kuopio on
maantieteellisesti tuomiopiirin keskiössä. On
myös arvioitu, että hovioikeuden sijoittuminen
Kuopioon helpottaisi tuomareiden rekrytointia Itä-Suomen
tuomioistuimiin. Edelleen arvioidaan, että Kouvolan työntekijöiden
on helpompi työllistyä esimerkiksi pääkaupunkiseudun
tuomioistuimiin, mikäli heidän ei olisi mahdollista siirtyä Kuopioon.
Tosiasia on kuitenkin, että vajaat 10 henkilöä olisi
siirtymässä Kuopioon, suurin osa työntekijöistä ja
heidän osaamisestaan siirtyisi kuitenkin muualle.
On ehdottoman tärkeää, että henkilöstön
osalta päästään parhaaseen lopputulokseen
eikä menetetä sitä tärkeää osaamista,
joka Kouvolaan on syntynyt. Tähän viittasi muun
muassa ministeri äsken omassa puheenvuorossaan.
Aina kun organisaatiouudistuksia tehdään,
pitää muistaa, ettei kyse ole vain yksittäisten
ihmisten osaamisesta ja ammattitaidosta. Hyvissä organisaatioissa
syntyy myös toimintatapoihin ja kulttuuriin osaamista,
joka tuottaa lisäarvoa. Yhteisön osaaminen on
siis vahvempi kuin yksittäisten työntekijöiden
yhteenlaskettu osaaminen.
Ministeri toivoi, että Kouvolan käytäntöjä, niitä hyviä käytäntöjä,
joita siellä on kehitetty vuosien varrella, siirtyisi myös
muualle. Ongelmana on se, että nämä henkilöt
siirtyvät eri paikkoihin ja siten näiden hyvien
toimintamallien siirtäminen ei ole mitenkään
yksinkertaista.
Minun on vaikea ymmärtää oikeusministerin ja
hallituksen linjausta tässä ratkaisussa. Ensinnäkin
nuo toiminnan volyymiin liittyvät taulukot, joihin äsken
viittasin ja jotka löytyvät hallituksen esityksen
lopusta, osoittavat, että Kouvolan hovioikeus on toiminut
erittäin tuloksekkaasti ja käsittelyajat ovat
olleet kaikkein lyhyimmät. Asiat on ratkaistu Kouvolassa
noin kaksi kertaa nopeammin kuin muissa, vaikka saapuneiden asioiden
määrä tuomaria kohden on ollut sama. Tämä on
todettu jo aikaisemmin useissa puheenvuoroissa.
Kouvolaa puoltaa myös se, että kaikilta suurilta
hovioikeuspaikkakunnilta pääsee aamuisin junalla
Kouvolaan — ja voi sieltä myös palata
iltaisin takaisin kotiin. Kuopiossa pidettävät
käsittelyt taas puolestaan edellyttäisivät
useimmiten yöpymistä, mikä ei ole myöskään
työhyvinvoinnin kannalta mikään hyvä kehitys.
Tämä toisaalta myös lisää valtion
erilaisia kustannuksia, kuten täällä on
todettu. Siltä osin hallituksen perustelu palveluiden joustavasta
saatavuudesta ei mielestäni toimi parhaalla mahdollisella
tavalla.
Jos tästä Kouvolan ja koko Kaakkois-Suomen kannalta
ikävästä ratkaisusta kuitenkin pitää hakea
joku pienoinen valopilkku, se on se, että Itä-Suomen
hovioikeus järjestää jatkossakin pääkäsittelyjä myös
Kouvolassa ja samoin hallinto-oikeudella olisi pysyvä istuntopaikka
Kouvolassa.
On tärkeää, että palveluita
voidaan tuottaa siellä, missä se on tarkoituksenmukaisinta.
Ongelmana tässäkin on kuitenkin se, että istuntopaikkakunnilla
ei ole tuomioistuimen kansliaa eikä myöskään
pysyvää henkilöstöä,
vaan tuomioistuimet järjestetään aina
tarvittaessa. Kouvolassa tämä tarkoittaisi myös
sitä, että kyse on siirtymäajasta vuoden
2016 loppuun saakka, jolloin tilanne arvioidaan uudestaan. Todennäköisesti
se loppuu kokonaan.
Arvoisa herra puhemies! Täytyy myöntää,
että olen todella pahoillani, ettei hallitus ole nähnyt hovioikeuden
säilymistä Kouvolassa parhaana ratkaisuna, kuten
ministeriön asettama toimikunta esitti. Perusteluja tälle
olisi kuitenkin ollut. Toivon, että hallitus seuraa tilannetta
tiiviisti, jotta asiakkaiden oikeusturva ei heikkenisi tulevaisuudessa
ja oikeusturva kaikilta osin säilyisi.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin tässä jo
aiemmissakin puheenvuoroissa on todettu, hallituksen esitys on ristiriitainen. Itä-Suomessa
esitettyä uudistusta, joka varmasti uudistuksena sinänsä on
tarpeellinen, perustellaan hovi- ja hallinto-oikeuksien samalle
paikkakunnalle keskittämisestä saatavilla hyödyillä, kun
taas Pohjois-Suomessa ollaan tätä yhteyttä Rovaniemen
osalta purkamassa.
Rovaniemelle on muodostunut erityinen oikeudellisen osaamisen
keskittymä Lapin yliopiston, hovioikeuden, hallinto-oikeuden
ja käräjäoikeuden muodostaman ytimen
ympärille. Tähän klusteriin kuuluvat
muun muassa Tukesin kaivosviranomainen, Trafin paikkakunnalle alueellistetut
toiminnot sekä esimerkiksi Hallinnon tietotekniikkakeskus
Haltik monien muiden toimijoiden ohella. Näiden kaikkien
toiminnassa oikeudellisen osaamisen merkitys korostuu. Nämä tekijät
luovat toimintaympäristön, jossa oikeudellisen
osaamisen keskittymä synnyttää ympärilleen
selvää synergiaetua. Rovaniemen osaamiskeskittymää tulisikin
mielestäni hajottamisen sijaan päinvastoin vahvistaa,
jotta tämä synergia saataisiin paremmin hyödynnettyä koko suomalaisen
oikeudenkäytön parhaaksi. Hyvä tapa hyödyntää Rovaniemen
oikeudellisen osaamisen keskittymää olisi esimerkiksi
seurata pohjoismaista esimerkkiä ja perustaa Suomeen erillinen
tuomioistuinvirasto, jonka avulla pystyttäisiin todennäköisesti
tuomaan monia parannuksia oikeusistuinten toiminnan kehittämiseen.
Tuomioistuinviraston luonteva sijoituspaikka olisi nimenomaan Rovaniemen
oikeudellisen osaamisen klusterin yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Lappi on laaja maakunta, jonka elinkeinot
nopeasti kasvavina elinkeinoina, muun muassa matkailu- ja
kaivoselinkeino, ovat hyvin kaavoitusintensiivisiä. Onkin
odotettavissa, että tulevina vuosina Pohjois-Suomen hovioikeutta
tulevat kuormittamaan nimenomaan Lapin maakunnan alueelta tulevat
tapaukset. Myös tämä näkökulma
puoltaisi hallinto-oikeuden sijoittumista Rovaniemelle.
Hallituksen esityksen perusteluissa oikeastaan ainoa konkreettinen
peruste hallinto-oikeuden yhdistämiseksi juuri Ouluun on
se, että Oulun hallinto-oikeudessa työskentelee
enemmän henkilöitä kuin Rovaniemen hallinto-oikeudessa.
Jos kumminkin olemme itsellemme rehellisiä, niin tämäkin
perustelu näin merkittävän linjauksen
perusteena on hieman kyseenalainen, jos suhteutamme uudistuksen
henkilöstövaikutukset vaikkapa samaan aikaan meneillään
olevaan puolustusvoimauudistukseen.
Hallituksen esityksen perusteluihin on kovin suurieleisesti
kirjoitettu seuraavalla sanamuodolla, nyt siis lainaan hallituksen
esitystä: "Rovaniemen hallinto-oikeuden henkilöstömäärä on
lähes puolet pienempi kuin Oulun hallinto-oikeuden, joten
tämä ratkaisu on myös henkilöstön
sijoittamisen kannalta tarkoituksenmukaisempi." — Aika
voimakkaasti sanottu, "puolet pienempi", kun henkilöstömäärän
ero on vain reilut kymmenen työntekijää,
kun tätä todella suhteuttaa muihin meneillään
oleviin uudistuksiin. Rovaniemen oikeudellinen klusteri on kaupungin
kannalta aivan olennainen strateginen kysymys, kun taas Oulu on
teknologia- ja teollisuuskaupunki, jonka kehittymisen näkökulmasta
tuomioistuinten sijoittumisella ei liene strategista merkitystä.
Arvoisa puhemies! Kysyn myös ministeriltä, miten
ministeri on ajatellut hallinto-oikeuden siirron Ouluun palvelevan
esimerkiksi poronhoitoon tai saamelaisten kulttuuri-itsehallintoon
liittyvien kysymysten käsittelyä. Poronhoidon
osalta hallituksen esityksessä on kirjoitettu näin: "Oulun
ja Rovaniemen hallinto-oikeuksien yhdistämisen seurauksena
on muutettava poronhoitolakia siten, että valitukset paliskuntain
yhdistyksen päätöksestä ohjautuisivat
jatkossa Rovaniemen hallinto-oikeuden asemesta Oulun hallinto-oikeuteen.
Niin ikään on muutettava poronhoitajien sijaisapukokeilusta
annettua lakia siten, että muutoksenhakuasioissa toimivaltainen hallinto-oikeus
on jatkossa Oulun hallinto-oikeus." — No, hyvä,
että tämä poronhoitoasia on huomioitu
hallituksen esityksen perusteluissa. Saamelaisten kulttuuri-itsehallintoon
liittyvistä kysymyksistä ei hallituksen esityksessä mielestäni
ole edes mainintaa, vaikka nämä kysymykset ovat
muissa yhteyksissä olleet kyllä ministerin agendalla
hyvinkin keskeisesti.
Arvoisa puhemies! Mielestäni tässä on
esitetty sekä keskustelun kuluessa että omassakin
puheenvuorossani monia näkökohtia, jotka puoltavat
Pohjois-Suomen hallinto-oikeuksien yhdistämistä nimenomaan
Rovaniemelle. Toivon, että tämän lähetekeskustelun
perusteella asiaa voitaisiin olla tähän suuntaan
viemässä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kun tilanne on tällainen, että varmasti
joku kokee häviävänsä, niin
se lähtökohdallisesti aina on todella surullinen,
enkä millään tavalla koe sen suurempaa
iloa tai surullisuutta, mihinkä ratkaisu on mennyt, koska
tiedän, että oikeusministeri on ollut erittäin
hankalan tehtävän edessä ottaen huomioon
tehtäväksiannon.
Mutta haluan kiittää ministeri Henrikssonia yhdestä asiasta,
ja se koskee hallintolakia. Ministeri kyllä on piiruntarkasti
noudattanut hallintolain sisältöä. Hän
on käynyt paikan päällä tutustumassa,
ottanut henkilökunnan viestit huomioon, ottanut kaikki
nämä rakentamiseen ja muuhun liittyvät
kustannusarviot moneen kertaan, myös korjatut versiot,
huomioon. Minusta tällainen ansaitsee nykypäivänä kiitoksen,
että ei hutkita asioita, tutustutaan tarkoin. Kun täällä on moneen
kertaan viitattu Braxin esittämään toimikuntaan,
minä en ole hallintolain asiantuntija mutta sen verran
katsoin sen toimikunnan henkilöitä, keitä he
olivat, että siellä ei ollut ketään varsinaisesti
Itä-Suomesta eikä keskisestä Suomesta.
Minun käsittääkseni tällainen
hallintomenettely, kun kyseessä on koko Suomen tarkastelu,
ei ole hyvän hallintotavan mukaista. Se on oma käsitykseni
asiasta, ja toki sillä edellytyksellä tämän
sanon, että saatan kyllä olla väärässäkin.
Kuitenkin tämä ratkaisu, mikä nyt
on syntynyt, liippaa monia eri lakeja, enkä näitä tarkemmin
käy läpi. Sisältöön
voi jokainen tutustua, mutta jos me katsomme karttaa, kuten ministeri sanoo,
niin kyllä sellaista ratkaisua, jossa Kuopio olisi jäänyt
kokonaan ilman hovioikeutta, joka oikeuslaitoksena sisältää enemmän
matkustamista kuin hallinto-oikeus, minä olisin pitänyt erikoisena
ratkaisuna. Tätä itse olen ajanut ja puolustanut.
Mitä muut ratkaisut sitten ovat olleet, niin ne eivät
tietenkään ole olleet se minun varsinainen tarkoitukseni
mutta estää se, että koko sisäinen
ja keskinen maa jää ilman oikeuspalveluja, ja
se minun käsittääkseni olisi ollut aika
mahdoton lainsäädännön ja oikeusturvan näkökulmasta
hyväksyä.
Nämä olivat ne perusteet, joten tässäkin
ikävässä tilanteessa, jossa ymmärrän
niitä henkilöitä, jotka ovat kokeneet,
että heiltä lähtee oikeuspalveluita pois,
ja se murhe on todellinen, haluan kuitenkin kiittää maan
hallitusta ja oikeusministeriötä. He ovat todella
perehtyneet vuoden aikana tähän työhön
ja tehneet tosiasioitten perusteella sitten ratkaisun, onpa se jonkun
mielestä ratkaisuna hyvä tai huono.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin pahoillani, että te,
arvoisa oikeusministeri, omassa puheenvuorossanne esititte keskeisenä perusteena,
miksi hallinto-oikeus pitää nimenomaan Rovaniemen
sijasta siirtää ja keskittää Ouluun,
että Oulusta on tulossa maan viidenneksi suurin kaupunki.
Nyt pitää vauhdittaa ilmeisesti Oulun kasvua vielä suuremmaksi Rovaniemen
kustannuksella. Tätä kutsutaan keskittämispolitiikaksi,
ja olen tästä erittäin pahoillani, että tältäkin
osin hallitus on viemässä keskittämispolitiikkaa
eteenpäin, myös oikeudellisen toiminnan osalta.
Arvoisa puhemies! Toinen peruste, joka oli hieman ristiriitainen,
oli se, kun te totesitte, arvoisa ministeri, että hallinto-oikeudessa
suurin osa käsittelystä on kirjallista käsittelyä ja
se ei vaadi istuntoja ja vielä pyritään
siihen, että tulevaisuudessa yhä useampi istuntoja
vaativa käsittely voitaisiin hoitaa myös videoneuvottelulla, kun
tämä on tarkoituksenmukaista. Silloinhan on aivan
sama periaatteessa oikeusturvan kannalta, missä tämä hallinto-oikeus
sijaitsee. Jos ajattelemme vaikka Oulun seudun asukkaita, niin heidän
oikeusturvansa kannalta, jos he tekevät valituksen vaikkapa
kaava-asiasta, on aivan sama, lähettävätkö he
sen valituksen postilla Ouluun vai Rovaniemelle. Sillä ei
ole mitään merkitystä.
Mutta millä on merkitystä hallinto-oikeuden sijoittumisen
kannalta? Sillä on merkitystä, missä tämä henkilöstö sijaitsee,
ja sillä, että tällä ratkaisulla
nyt hajotetaan se tiivis ja erittäin hedelmällinen
ja synergiaetuja tuova yhteistyö, joka on syntynyt siitä,
että samalla paikkakunnalla on yliopiston oikeustieteellinen
tiedekunta, samalla paikkakunnalla on tämän lisäksi
hovioikeus, käräjäoikeus ja hallinto-oikeus,
jolloin myös opiskelijat pystyvät hyötymään
siitä, että he pystyvät opiskeluaikanaan
seuraamaan toimintoja, tutustumaan näihin hallinto-oikeuksiin,
saavat harjoittelupaikkoja ja rekrytointi helpottuu, täydennyskoulutus
helpottuu, niin kuin on todettu. Nyt tämä keskeinen
vahvuustekijä ollaan murtamassa, ja valitettavasti tähän
ei ole mitään perusteita. Olen hyvin pettynyt.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä ovat sekä edustaja
Autto että edustaja Lohi perustelleet vastaansanomattomasti
sen asian, että oikeusministeri valitettavasti tässä esityksessä on
päätynyt kyllä väärään
ratkaisuun.
Lähdin itse tänä päivänä yhden
aikaan Inarista. Ajoin ensiksi Rovaniemelle ja tulin lentokoneella
sitten tänne sieltä meidän hyvin tuntemastamme
Sajoksesta, jossa oli Arktisen neuvoston kokous. Kyllä näillä välimatkoillakin
on merkitystä, kun vielä ajattelemme, että siitä pitää matkustaa
pari tuntia Nuorgamiin, enemmänkin ehkä, tai sitten
lännen puolelle Kilpisjärvelle. Siis puhutaan
erilaisista kulttuureista, erilaisista ajattelutavoista. Mitä kauemmaksi
oikeuden käyttö fyysisesti, maantieteellisesti
siirtyy, sitä vaativampi asia on ymmärtää se
toimintaympäristö, mistä mahdollisesti
kumpuavat nämä hallinto-oikeuden käsittelyyn
tulevat asiat. Vaikka, totta kai, oikeus on koko maassa aina kaikille
sama, jokainen vähänkin oikeustieteeseen tutustunut ymmärtää,
että myöskin kulttuuriset näkökulmat on
tunnettava. Ja tässä mielessä myöskin
tällä maantieteellisellä etäisyydellä kyllä on
merkitystä, vaikka olen täysin samaa mieltä edustaja
Lohen kanssa siitä näkökulmasta, mistä hän
puhui.
Siis valittaen on todettava, että tässä keskittämisessä Rovaniemeltä Ouluun
juuri ajatellen tätä oikeusklusteria, joka Rovaniemellä on
vahva, ei voi nähdä mitään muuta
kuin kielteisiä näkemyksiä, ja täytyy
tehdä tämä kysymys, onko todellakin niin,
että kun me tätä käsittelemme
ja meillä on tiedossa ne massiiviset koulutuspoliittiset
keskittämisratkaisut, niin hallitus näyttää jokaisella sektorilla
toimivan saman opin mukaisesti, ainakin näin Lapin näkökulmasta
asioita tarkastellen.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä keskustelussa
on tullut erittäin monia hyviä puheenvuoroja ja
perusteluja sille, miksi Kouvolassa tulisi jatkossakin olla esimerkiksi hovioikeus
ja miksei myöskin hallinto-oikeus. En käy niitä enää tässä uudelleen
luettelemaan, mutta ministerikin viittasi siihen, että Kouvolassa
on hyviä käytäntöjä ja
hyviä toimintatapoja, joiden toivoo välittyvän
niille toisille paikkakunnille. Itse näkisin, että ne
voisivat edelleen olla siellä Kouvolassa.
Mutta en malta olla kommentoimatta ja kysymättä ministeriltä vielä:
Ministeri, sanoitte jotakuinkin siihen tyyliin, että ei
pidä olla pelkästään seiniä vaan
myös niitä toimitiloja siellä. Sanoitte,
että tällä saadaan isoja säästöjä.
Miten ne säästöt käytännössä tulevat,
kun esimerkiksi Kouvolaan jäävät kuitenkin
ne pysyvät istuntopaikat sekä hovi- että hallinto-oikeudelle?
Eikö niistäkin tule niitä kustannuksia
pitkässä juoksussa kuitenkin ihan samalla tavalla
kuin jos myös ne oikeusasteet olisivat siellä?
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on tuotu
erittäin monipuolisesti ja vahvasti esille ne perusteet,
jotka puoltavat muun muassa pohjoisen hallinto-oikeuden keskittämistä sinne
Rovaniemelle, missä on muitakin näitä oikeudellisia
toimielimiä. Nyt haluaisin tässä lopuksi
vielä teihin, arvoisa oikeusministeri, vedota: kun te varmasti
olette huomannut, että näitä perusteita
on olemassa ja alueen ihmiset ovat tosissaan tämän
suhteen ja huoli siitä, että nyt hajotetaan tämmöinen
toimiva yhteistyö, on oikea, haluaisin vedota teihin ja
arvostaisin kovasti, jos voisitte vielä harkita sitä,
olisiko kuitenkin viisasta sijoittaa tuo hallinto-oikeus tuonne
Rovaniemelle ja vahvistaa sitä jo olemassa olevaa hyvää yhteistyötä.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Kansanedustajat Eerola, Lindström,
Torniainen ja Kiljunen ovat täällä ansiokkaasti
tuoneet laajasti ne perusteet, jotka puoltavat Kouvolan asemaa hovioikeuspaikkakuntana.
Muistutan lisäksi liikenteellisestä risteyskeskittymästä ja
aivan uudesta hovioikeuden rakennuksesta, jonka valtio on sinne
maksanut. Tässä kohdassa vetoan kyllä ministerin
lisäksi lakivaliokuntaan niin, että lakivaliokunta
käsittelee eduskunnassa tätä asiallisesti asiantuntijavalmisteluun
perustuen.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No kuullaanpas lakivaliokunnan alustava käsitys asiasta.
Edustaja Holmlund.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Voin kyllä vakuuttaa edustaja
Palmille, että käsittelemme tätä taatusti
asiallisesti. Ei ole mitään syytä, ettemmekö niin
tekisi. Pidän sitä ihan selvänä asiana.
Olen ollut seuraamassa keskustelua. Valtaosa puheenvuoroista
on oikeastaan ollut hyvin vahvasti aluepoliittista näkökulmaa.
Tämä tietysti on varsin ymmärrettävää,
koska on todellakin niin, että jokainen varmasti kokee
siirtymiset ja yhdistämiset omilla alueillaan menetykseksi.
Toisaalta kaikkein tärkeintä tietysti on se,
että ministeri on täällä tuonut
hyvin perusteellisesti esille ne omat perusteensa, millä tämän
vaikean ja ehkä jossain määrin myös
ikävänkin ratkaisun on joutunut tekemään.
Mielestäni yksi merkille pantava seikka on myös
se, että myös hovioikeuden osalta käydään
ja tullaan käymään matkakäräjiä.
Siitä huolesta, että oikeusturva ei toteutuisi:
mielestäni oikeusturva voidaan aika hyvin turvata siten,
että matkakäräjiä todellakin
käydään ja kenellekään
matkat eivät tule kohtuuttoman pitkiksi.
Täällä on tullut myös ihan
hyviä näkemyksiä erityisesti Kouvolan
osalta hyvien toimintatapojen ja käytäntöjen
jatkuvuuteen, ja tämä on varmasti yksi hyvin tärkeä asia,
kun rakenteellisia uudistuksia tehdään: miten
saadaan henkilöstö motivoitua ja pystytään
siirtämään ne hyvät käytännöt
myös uuden yhdistyvän tuomioistuimen normaaliksi
käytännöksi? Tältä osin
tietysti toivomme, että niitä mahdollisuuksia
ja toimintamalleja sitten oikeusministeriöstä löytyy.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ennen edustaja Lohen puheenvuoroa totean, että kyseessä on
lähetekeskustelu, ja minun mielestäni kohta tämä lähetekeskustelu
on kyllä jo täyttänyt tarkoituksensa.
Mutta edustaja Lohi, seuraava puheenvuoro on teidän.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan tässä vain korostaa,
että ne perustelut, joita olen tuonut esiin tämän
hallinto-oikeuden sijoittamiseksi Rovaniemelle, eivät ole
missään tapauksessa keskeisiltä osin
aluepoliittisia, vaan ne ovat oikeuspoliittisia. Siis kaikki ne
perusteet, jotka olen tuonut esille, liittyvät siihen,
että siellä on syntynyt vahva oikeudellisen osaamisen keskittymä,
ja tämä on se peruste: nyt on järkevä vahvistaa
tätä eikä hajottaa tätä.
Siis kyse ei ole nyt aluepolitiikasta, vaikka Lappi on laaja maakunta
ja siellä on omat erityispiirteet, vaan nimenomaan oikeuspolitiikasta.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ollaan lähetekeskustelussa,
niin toivon todella, että sitten lakivaliokunta voi ottaa
esimerkiksi tämän ajatuksen tuomioistuinvirastosta
siltä kannalta pohdittavakseen, onko tässä vaiheessa
syytä hajottaa Rovaniemen oikeudellisen osaamisen klusteria,
kun kuitenkin Pohjoismaista ja muualta maailmalta voidaan nähdä hyviä esimerkkejä
siitä,
että kun nämä oikeuden käyttöön
liittyvät viranomaistoimet kootaan yhteen virastoon ja pystytään
tuomaan tällaiseksi todella toimivaksi klusteriksi, jolla
pohjaa Rovaniemellä jo on, niin se parantaa sitten lainkäytön
malleja ja toimintamahdollisuuksia myös tulevaisuudessa
ja näin palvelee koko Suomen oikeuslaitosta. Eli myös oma
puheenvuoroni oli ennen kaikkea Suomen lain ja oikeusistuimen toiminnan
puolustamista. Toki myös haluan korostaa, että Rovaniemelle tällä kysymyksellä on
strateginen merkitys, toisin kuin Pohjois-Suomen toiselle suurelle
keskukselle, Oululle, jolla on aivan muita strategisia kehittämisnäkymiä omalle
tulevaisuudelleen.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Keskustelun päätteeksi vielä ministerille
lyhyt kommenttipuheenvuoro.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Erittäin lyhyesti.
Ensinnäkin Rovaniemen tilanteesta. Edelleenkin Rovaniemellä säilyy
hovioikeus. Se on minusta erittäin tärkeätä,
ja haluankin, että Rovaniemellä säilyy
hovioikeus pitkäksi ajaksi eteenpäin. Minun mielestäni
se on asia, mitä kannattaa myös tässä huomioida.
Rovaniemellä on hyvä käräjäoikeus,
ja muutenkin siellä on oikeustieteellinen tiedekunta. Rovaniemellä on
tärkeä oikeustieteen keskittymä. Se,
että hallinto-oikeus nyt siirtyy Ouluun, ei merkittävästi
tätä heikennä, ja edelleen ne palvelut
kansalaisille tulevat säilymään myös
Rovaniemellä ja myös saamelaisalueella, ja se
on myös tärkeätä tässä muistaa.
Sitten kiitos edustaja Eestilälle. Toki kävin
jokaisessa hovi- ja hallinto-oikeudessa, ja myöskin sen
kokemuksen perusteella tämä on ollut erittäin
vaikea asia, ja on ollut erittäin vaikeata tehdä päätöksiä niin
Kouvolan kuin Rovaniemen osalta, koska sekä Kouvolassa
että Rovaniemellä tehdään erinomaista
työtä. Mutta kuitenkin ratkaisuja on tehtävä ja
perusteluja pitää miettiä, ja olen päätynyt
siihen, mitä nyt tässä hallituksen esityksessä on
ja että se on kokonaisuuden kannalta, tulevaisuuden kannalta
se paras ratkaisu.
Sitten vielä lyhyesti näistä vuokrakustannuksista.
Kyllä, tässä joudutaan rakentamaan jonkun verran,
mutta, arvoisat edustajat, kyse on vuokrakustannuksista, ja niin
kuin sanoin, näissä eri vaihtoehdoissa ei ollut
suurta eroa. Näihin voitte myös tutustua lakivaliokunnassa
ja tulette näkemään, että ei
ole suurta väliä kustannusten kannalta, onko hovioikeus
Kouvolassa vai Kuopiossa ja onko hallinto-oikeus Oulussa vai Rovaniemellä.
Kustannusten kannalta sillä ei ole merkitystä,
vaan tässä on muut asiat, jotka ovat ratkaisseet
nämä asiat.
Elikkä näillä linjauksilla jatketaan.
Toivon myös, että lakivaliokunnassa tämä ehdotus
käsitellään perusteellisesti, jotta saadaan
hyvä ja toimiva hovioikeusverkosto ja hallinto-oikeusverkosto
myös tulevaisuudessa. Sitä meidän kansalaiset
tarvitsevat.
Keskustelu päättyi.