9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lasten päivähoidosta
annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! On jo myöhä ilta, joten
pyrin tähän esittelyyn käyttämään
mahdollisimman vähän aikaa.
Lasten päivähoidon lainsäädännön
valmistelu, hallinto ja ohjaus ehdotetaan hallitusohjelman kirjauksen
mukaisesti siirrettäväksi sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalalta opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle.
Siirto koskisi päivähoitolaissa tarkoitettuja
palveluita. Siirto ei koskisi lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon
tuesta annetussa laissa säänneltyjä lasten päivähoidon
vaihtoehtona myönnettäviä taloudellisia
tukia. Tästä rajauksesta sovittiin hallitusneuvotteluissa.
Esitys liittyy valtion vuoden 2013 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu
käsiteltäväksi sen yhteydessä eli
nyt. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. päivänä tammikuuta 2013.
Uudistuksen tarkoituksena on toteuttaa päivähoidon
hallinnon siirto siten, että tästä siirrosta
ei aiheudu muutoksia päivähoitopalveluiden asiakkaille
ja että nykyisen päivähoitojärjestelmän
toimivuudessa ei tapahdu laadullisia heikennyksiä. Päivähoito-oikeuteen
tai kuntien päivähoitopalvelujen järjestämisvelvollisuuteen
ei esitetä tässä laissa muutoksia. Esitys
ei myöskään edellytä muutoksia
kuntien päivähoidon hallinnon järjestelyihin.
Siirrolla ei ole vaikutuksia päivähoidon henkilöstön
asemaan tai työehtoihin. Siirrolla ei myöskään
ole vaikutuksia sukupuolten väliseen tasa-arvoon niin päivähoidossa
olevien lasten kuin henkilöstönkään
osalta. Esitys koskee vain päivähoidon asemaa
valtionhallinnossa. Päivähoidon sisällölliset
muutokset ja uudistukset tehdään hallitusohjelmassa
todetun varhaiskasvatuslain säätämisen
yhteydessä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Sosiaali-
ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran lasten päivähoitoon
liittyvät tehtävät ehdotetaan säilytettäväksi
ennallaan. Vuoden 2013 alusta lähtien Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
vastaisi lasten päivähoidon asiantuntija- ja tilastotehtävistä sen
mukaan, miten laitoksen ja sosiaali- ja terveysministeriön
välisessä tulossopimuksessa sovitaan. Sosiaali-
ja terveysministeriö sopii tulossopimuksen päivähoidon
tavoitteista opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa yhteistyössä,
ja tehtäviä hoitaessaan Terveyden ja hyvinvoinnin
laitos toimisi yhteistyössä Opetushallituksen
kanssa. Vastaavasti Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston
lasten päivähoitoon liittyvistä tehtävistä sovitaan
viraston ja sosiaali- ja terveysministeriön välisessä tulossopimuksessa
sen jälkeen, kun tavoitteista on sovittu opetus- ja kulttuuriministeriön
kanssa. Eli kahden ministeriön yhteistyönä tätä asiaa
viedään eteenpäin.
Sosiaalialan osaamiskeskusten lakisääteisiin tehtäviin
ei siirron jälkeen enää kuuluisi päivähoidon
kehittäminen, koska päivähoito ei enää tämän
siirron jälkeen ole sosiaalialaa ja osaamiskeskusten lakisääteiset
tehtävät rajautuvat sosiaalialan kehittämistoimintaan.
Esityksellä ei ole taloudellisia vaikutuksia. Esitys
on tarkoitus toteuttaa kustannusneutraalisti siten, että määrärahoja
siirretään sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalan pääluokan momenteilta opetus- ja
kulttuuriministeriön pääluokan momenteille.
Valtioneuvosto antoi 4. päivänä huhtikuuta
2012 selonteon valtiontalouden kehyksistä vuosille 2013—2016,
ja kehyspäätöksen mukaisesti päivähoidon
hallinnon siirron vuoksi kaksi henkilötyövuotta
sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalta siirtyy
opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle. Siirto
toteutetaan siirtämällä sekä sosiaali-
ja terveysministeriön toimintamenoista että Terveyden
ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenoista yksi henkilötyövuosi
opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenoihin. Henkilötyövuosien
osuus vastaa sitä osuutta, joka näihin tehtäviin
on ollut osoitettavissa sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalalla. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston
sekä aluehallintovirastojen resurssit säilyvät
ennallaan.
Tässä, arvoisa puhemies.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys perustuu hallitusohjelmaan.
Monissa kunnissa, kuten Lappeenrannassakin, on tehty hallinnollisia
ratkaisuja jo aikaisemmin. Lähtökohtana on ollut,
että hallinnon muutos vahvistaa varhaiskasvatuksen jatkumoa päivähoidosta
esiopetukseen ja kouluun. Tulokset ovat olleet kunnissa kohtuullisen
myönteisiä, ja niihin myös viitataan
tässä esityksen perustelutekstissä. Nostaisin
kuitenkin muutamia näkökulmia ja huolenaiheita
esiin.
Lähtökohtaisesti pidän kaikkein tärkeimpänä, että hallinnon
siirto ei saa muuttaa lapsen ja perheiden palveluiden tarpeiden
monipuolista näkökulmaa. Kun me järjestämme
varhaiskasvatusta tai päivähoitoa tai esiopetusta,
perusajatuksena pitää olla lapsen oikeus saada
monipuolisesti niitä palveluita, jotka tukevat hänen
kasvuaan ja kehitystään parhaalla mahdollisella
tavalla. Palvelut muodostavat kokonaisuuden, ja hallinnosta riippumatta
on varmistettava, että erilaiset palvelut myös
näkyvät arjen elämässä nimenomaan toisiaan
tukevina lapsen ja perheiden parhaaksi.
Tämän esityksen pohjalla on myös
viime hallituskaudella laadittu Selvitys päivähoidon
hallinnosta -raportti. Hallituksen esityksessä on
hyvin kuvattu, miten raportin mukaan sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalan kannattajat painottivat päivähoitoa
osana sosiaalipalvelujen kokonaisuutta. Päivähoidon
ja muiden sosiaalipalveluiden tehtävänä on
tukea lasta ja perhettä erilaisissa elämäntilanteissa,
estää syrjäytymistä sekä antaa
lapselle laadukasta hoitoa, jolloin vanhemmilla on mahdollisuus
käydä töissä ja ansaita päivittäinen
elantonsa.
Toisaalta opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan
kannattajat määrittelivät perustehtävän
selkeästi varhaiskasvatukseksi ja painottivat lapsen oikeutta
varhaiskasvatukseen osana yhtenäistä oppimisen
polkua. Esiin nousivat lapsen kasvun ja oppimisen tuki ja erilaisten
valmiuksien kehittäminen riittävän varhaisessa
vaiheessa.
Lähestymistavat ministeriöistä riippuen
ovat siten vähän erilaisia. Meillä päivähoito
on palvelu, jossa varhaislapsuuden pedagogiikka yhdistyy perheelle
tarjottavaan hyvinvointipalveluun. Toisin sanoen hoito, kasvatus
ja opetus yhdistyvät päivähoidossa. Näitä pitää myös
turvata jatkossakin. Meillä on hoivaan, kasvatukseen ja opetukseen
liittyviä tarpeita ja myös vanhempien tarpeet
saada lapselle turvallinen ja pysyvä hoitojärjestely
tukemaan vanhempien työssäkäyntiä.
Päivähoito on lapsiperheille tärkeä ja
arvostettu palvelu, jolla voidaan vaikuttaa merkittävästi lapsen
ja perheiden hyvinvointiin ja sosiaalisen eriarvoisuuden vähentämiseen.
Päivähoito tasoittaa lasten elinolosuhteita ja
niistä aiheutuvia eroja ja näin luo lapsille yhtäläiset
ja tasa-arvoiset mahdollisuudet kehittymiseen.
Nyt tehtävässä hallinnon muutoksessa
näitä päivähoidon hienoja piirteitä ei
saa hävittää. Päinvastoin, nyt
pitää etsiä uutta hyvää yhteistyöstä.
Päivähoitojärjestelmän toimivuuden
kannalta yhteistyö sosiaali- ja terveysministeriön
ja opetus- ja kulttuuriministeriön ja niiden alaisten laitosten
välillä on tärkeää.
Myös hallitusohjelmassa on painotettu varhaiskasvatuksen
ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyön tiivistämistä sekä lasten,
nuorten ja perheiden asioiden koordinoinnin parantamista.
Koska lasten tuet jäävät sosiaali-
ja terveysministeriön hallintaan, on tältäkin
osin tärkeää kehittää yhteistyötä ministeriöiden
välillä. Siirtoon ja sen edellyttämään
yhteistyöhön sisältyy monenlaisia uusia
mahdollisuuksia, mutta se edellyttää myös
toimintatapojen muutoksia ja uutta asennettakin yhteistyötä kohtaan.
Siinä mielessä tässä on nyt
myös näytön paikka. On tärkeää,
että päivähoidon laatu ei kärsi
yhtään tästä hallinnon siirrosta
eivätkä hallinnon rajat myöskään
näy arjen palveluissa.
Osaltani toivoisin, että toiminta ei olisi vain yhteistyötä vaan
myös yhdessä tekemistä, jolloin lapsella
ja perheellä olisi parhaat edellytykset saada parasta ammatillista
osaamista ja palvelua kuhunkin tilanteeseen. Tämä toivottavasti
näkyy myös hallintosiirron tulevissa tehtävissä.
Esimerkkinä mainittakoon: Sosionomien osaamista voitaisiin
hyödyntää nykyistä paremmin
lapsen ja perheiden tukimuotoina myös päivähoidon
parissa. Tukea, neuvontaa ja ohjausta voisi antaa heti, kun sitä tarvitaan,
eikä ohjausta sosiaalityöntekijän vastaanotolle
tarvittaisi. Tämä on yksi mahdollisuus tulevan
hallintosiirron myötä. Voitaisiin myös
ajatella, että hallinnon rajat rikotaan tulevaisuudessa,
käytännössä kaadettaisiin kokonaan
ja lapsiperheiden palvelut tuotettaisiin kokonaan asiakkaan näkökulmasta.
Arvoisa puhemies! Siirron yhteydessä THL ja Valvira
hoitavat yhä aiemmat päivähoitoon liittyvät
tehtävänsä. Tässä aikataulussa
ei ole mahdollista rakentaa Opetushallitukselle organisaatiota,
joka olisi voinut ottaa näitä tehtäviä vielä hoitaakseen.
On tärkeää, että varhaiskasvatuslain
valmistelun yhteydessä arvioidaan uudelleen, mitkä organisaatiot
eri tehtäviä hoitavat ja miten eri organisaatiot
voidaan resursoida.
Tähän liittyy valtioneuvoston hyväksymä lausuma,
jonka mukaan varhaiskasvatuksen lainsäädännön
uudistamisen yhteydessä lasten päivähoidon
ja varhaiskasvatuspalveluiden tavoitteet ja keskeiset sisällöt
määritellään lainsäädännössä.
Varhaiskasvatuksen perusteiden laatiminen määritellään
selkeästi Opetushallituksen tehtäväksi.
Samalla varmistetaan yhteistyö THL:n kanssa ja Opetushallituksen
tehtävien hoitoon tarvittavat resurssit.
Arvoisa puhemies! Nyt kun päivähoidon siirto on
vihdoin saatu eduskunnan käsittelyyn, päästään
asettamaan varhaiskasvatuksen lainsäädännön
uudistamista valmisteleva työryhmä. Työskentely
tulee tapahtumaan hyvin ripeällä aikataululla,
koska esitys uudeksi lainsäädännöksi
on tulossa eduskunnan käsittelyyn jo 2014. Toivon, että tuleva
työryhmä näkee lapsen kokonaisvaltaisen
kehityksen sekä koko perheen tilanteen tämän
palvelukokonaisuuden kehittymisen myötä.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Kiitän ministeriryhmää siitä,
että tämä esitys tässä vaiheessa
tulee eduskuntaan ja otetaan ensimmäinen askel varhaiskasvatuslain
uudistuksen tiellä ihan konkreettisestikin. Onhan tärkeää,
että päivähoitolaki vuodelta 1973, jota
on 150 kertaa muutettu, tulee tällä hallituskaudella
hallitusohjelman mukaisesti konkreettisesti ja laadukkaasti uudistettua.
Tätä siirtoa on toden totta odotettu. Sekä siirron
ajan että varhaiskasvatuslain uudistuksen ajalla on erittäin
tärkeää, kuten edellinen puhujakin toi
esiin, lapsen oikeus saada laadukasta, hyvää ja
aina tasaista palvelua.
Nyt tämän varhaiskasvatuslain uudistuksen osalta
huolta hiukan herättää se, että kun
esimerkiksi Opetushallitus on arvioinut, että uudistuksen
suunnitteluun menee viisi henkilötyövuotta, niin
nyt tässä muuttaa vain kaksi henkilötyövuotta
sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriön
puolelle. Toisaalta hiukan jään pohtimaan THL:n
ja Valviran osuutta, miten näistä heidän
tämänhetkisistä ja tämän
lain mukana tulevista tiukoista vastuista päästään hiukan
kevyempään niin, ettei varhaiskasvatuslain uudistus
leviä kovin moneen eri paikkaan, koska tarkoitushan on
nyt kohdentaa se opetus- ja kulttuuriministeriöön,
joskin pidänkin asiallisena, että kotihoitoon
ja erityistukiin liittyvät asiat jäävät
sosiaali- ja terveyspuolelle. Mutta kysyisin ihan ministeriltä,
mikä on resurssitilanne tässä lain uudistuksessa.
Miten viisi on yhtäkkiä kaksi?
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys on tarpeellinen ja
tarkoituksenmukainen, ja tätä on odotettu. Kyse
on esityksestä, jossa varhaiskasvatukseen liittyvä hallinto siirretään
samaan paikkaan, siirretään opetus- ja kulttuuriministeriön
hallintoon.
Kun jonkun verran historiaperspektiiviä omaan näissäkin
asioissa, niin muistan eduskuntakäsittelyn ja muistan valiokuntakäsittelyn,
jossa aikanaan säädettiin. Hallituksen esitys
oli pysyvä laki siitä, että kunnat saavat
itse päättää, kumman lautakunnan
alaisuudessa tämä päivähoitoasia
on, onko se sivistyslautakunta vai sosiaalilautakunta. Silloin oli
melkoinen vääntö silloisen hallituksen
sisällä siitä, mikä tämä oikea paikka
on, ja sopuhan oli sitten se, että alun alkaen pysyväksi
laiksi kaavailtu laki säädettiin viiden vuoden
määräajaksi, mutta junahan oli sitten jo
mennyt sillä tavalla, että kunnat olivat tehneet päätöksiä,
joissa tuo hallintosiirto kunnallisella tasolla oli tehty.
Tämä laki on tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen.
Kannatan sitä. Ehkä kuitenkin näin lähetekeskustelun
aikana on syytä nostaa periaatteellisempi asia esiin. Onko
nyt käymässä niin, että se osa
meidän päivähoitojärjestelmäämme,
joka siirretään opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnon alle, on jotenkin parempaa päivähoitoa
kuin se muu osa?
Kentältä on oltu yhteydessä ja minultakin
on kysytty, mitenkäs sitten hoidetaan nämä erityislapset
ja miten heihin kiinnitetään huomiota ja miten
heidän palvelunsa turvataan tilanteessa, jossa se hallinnon
raja kuitenkin jää, jossa he tarvitsevat palveluja.
Minä haluan uskoa, että riippumatta siitä,
mitä Senaatintorin tai Meritullinkadun ympärillä tapahtuu,
se ei estä kunnissa tekemästä järkeviä päätöksiä ja
menemästä järkevällä tavalla
eteenpäin, mutta ei voi välttyä siltä ajatukselta,
että tässä on nyt jotenkin vähän
parempia asioita ja vähän huonompia asioita. Ja
filosofisemmin vielä: mikä on meidän
sosiaalihuollon tulevaisuus? Tämä on yksi olennainen
osa. Päivähoito on ollut yksi olennainen osa meidän
sosiaalihuollon lainsäädäntöä.
Siihen käytetään satojen miljoonien,
miljardiluokan summa tässä maassa vuositasolla.
Tätä kannattaa ainakin pohdiskella tällaisessa
murrosvaiheessa. Itse kannatan tätä esitystä.
Kannatan tätä siirtoa pääosaltaan.
Lapsi on kokonaisuus, ja lapsen etu pitää pystyä huomioimaan
varhaiskasvatuksen osalta iästä 0:sta 7:ään
ja hieman tuon 7 vuoden ylikin. Lapsen edun pitäisi olla
kaikissa tilanteissa se ykkösasia. Kyllähän
tässä laissa — ihan kirjaimellisestikin,
kun lukee esimerkiksi 32 a §:ää, jossa
erikseen todetaan ensimmäisessä virkkeessä,
että opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistoiminnassa
sosiaali- ja terveysministeriön kanssa ja, saman pykälän
viimeisessä lauseessa, sosiaali- ja terveysministeriön
yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa
tulee valmistella tiettyjä asioita, mitä tuossa
pykälässä säädetään — on hieman
sellainen henki, että nyt lainsäädännöllä pakotetaan
sellaiseen yhteistyöhön, joka olisi noin maalais-
ja kaupunkilaisjärjelläkin ajatellen välttämätöntä.
Tiedän, millaisia tiedonkulun vaikeuksia on saman ministeriön
sisällä eri osastojen välillä. Tiedän,
kuinka leveä tai korkea muuri on Meritullinkadulla opetus-
ja kulttuuriministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön
välillä. On hyväkin, että ihan
lakiin ja lain perusteluihin näitä yhteisen tekemisen
velvoitteita kirjoitetaan. Mutta kyllä tässä pikkasen
maistuu semmoinen paremman ja huonomman ministeriön ja
paremman ja huonomman tekemisenkin astian maku, ei siitä mihinkään
pääse, kun on pitänyt laissa säätää tällä tavalla
yhteisestä tekemisestä tilanteessa, jossa lapsen
edun pitäisi olla ykkösasia.
Sitten, arvoisa puhemies, toiseen, periaatteellisempaan asiaan.
Suomalainen päivähoitojärjestelmä on
kokonaisuus, kokonaisuus, jossa on erilaisia hoito- ja hoivamuotoja,
kokopäivähoitoa, osapäivähoitoa
eikä vähäisimpänä perheille
tarjottavana vaihtoehtona kotihoidon tukea. Kysyn: Miksi kotihoidon
tuki jää hallinnollisesti tämänkin
muutoksen jälkeen sosiaali- ja terveysministeriöön?
Miksi — jos siitä perusperiaatteesta ei sitten
jostain syystä ole luovuttu, niin että se ei olekaan
enää osa meidän päivähoitojärjestelmäämme.
Luin tässä viikonvaihteen aikana erään
sosialidemokraattisen kansanedustajan julkisen kannanoton siitä,
miten hän oli huolissaan, kun kotihoidon tukea maksetaan
ulkomaille, ja että tälle pitää saada
stoppi ja tälle pitää jotakin tehdä.
Meillä on Euroopan tuomioistuin tulkinnut — direktiivinumeroa
en nyt ulkoa muista — meidän kotihoidon tukemme
niin sanotuksi eksportoitavaksi etuudeksi, ja tämähän
tarkoittaa sitä, että vaikka Suomen valtio on
aikanaan perusteluissaan tuolle tuomioistuimelle selittänyt,
että tässä ei ole kysymys sosiaaliturvasta
eikä sosiaalietuudesta vaan osasta päivähoitojärjestelmää, tämä on
Euroopan tasolla tulkittu sosiaaliturvaksi, sosiaalietuudeksi.
Nyt tämän kansallisen lainsäädännön
kautta niin on, miltä näyttää.
Me vahvistamme sitä, että kotihoidon tuki on osa
sosiaaliturvaa eikä osa päivähoitojärjestelmää.
Kyse on erittäin isosta periaatteellisesta asiasta tilanteessa,
jossa ainakaan minä en tiedä, että me
olisimme tietoista päätöstä siitä tehneet,
että tämä kotihoidon tuki erotetaan päivähoitojärjestelmästä.
Meillä on yhä vaikeampaa perustella tuota eksportoitavaksi määriteltyä tukea,
sen kiistämistä, että me sitä ulkomaillekin
maksamme niillä edellytyksillä, mitkä pitää olla,
kun tuo maksu maksetaan. Meidän on vaikea perustella, kun
meidän kansallinen lainsäädäntömme
tämän lain hyväksytyksi tulemisen jälkeen
vain vahvistaa sen, että ne ovat erillään.
Kysyn: Miksi näin tehdään? Miksi tämä hajottaminen
tehdään? Mikä on se peruste?
Olen yrittänyt lukea tuolta lain perusteluista, ja
tietysti näin valiokunnan puheenjohtajanakin ja valiokunnan
jäsenenä, joka pääsee tätä asiaa valiokunnassa
käsittelemään, en minä tänä iltana sitä vastausta
kysymykseen kaipaa, mutta ennen kuin tämä laki
on tuolta valiokunnasta ulkona, niin toivon mukaan meillä valiokunnassa
tämä asia valotetaan. Me pudotamme itse itseltämme sitä suojausta,
jota tässä on toisaalta vuosien aikana pyritty
rakentamaan, ja lopetan toteamukseen: Lasten kotihoidon tuki on
ja sen tulee olla vaihtoehto perheelle, joka katsoo sen omassa elämäntilanteessaan
ja lapsen edun niin edellyttäessä parhaaksi vaihtoehdoksi.
Se on ollut ja sen tulee olla yksi osa meidän päivähoitojärjestelmäämme. Älkäämme
tätä asiaa tai tätä tilannetta tällä lailla
toiseksi muuttako.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lakiehdotus on tervetullut ja odotettu.
Lähtökohtaisesti on hyvä, että lakia
on valmisteltu hyvässä hengessä ja eri
lausunnonantajat ovat kaikki poikkeuksetta suhtautuneet myönteisesti
hallinnonalan siirtoon. Kysymys ei kuitenkaan ole teknisestä siirrosta
tai vain hallinnollisesta muutoksesta vaan prosessista, jonka tavoitteena
on varhaiskasvatuksen kehittäminen, perheiden tukeminen,
koulutuksellisen tasa-arvon turvaaminen jne.
Kysymykseni kuitenkin tässä tilanteessa kuuluu:
Missä nyt mennään kunnissa? Minkälaiset ovat
kuntien valmiudet? Onko kunnissa valmistauduttu tähän
lainmuutokseen ja ollaanko siellä riittävässä määrin
tietoisia siitä?
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Käsissämme on pitkään
odotettu hallituksen esitys lasten päivähoidosta
annetun lain muuttamisesta. Varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen
lainsäädännön valmistelu, hallinto ja
ohjaus siirretään opetus- ja kulttuuriministeriöön
ja varhaiskasvatuksen lainsäädäntö uudistetaan.
Siirron jälkeen päivähoito ei enää olisi
sosiaalihuoltolain mukainen sosiaalipalvelu vaan ensi sijassa varhaiskasvatusta.
Nykyisen varhaiskasvatuslain uudistamista on odotettu jo pitkään,
sillä nykyinen laki on vuodelta 1973. Uudistus on välttämätön,
sillä laadukas varhaiskasvatus tuottaa hyvinvointia laajassa
mittakaavassa, ja erilaisten ongelmien noustessa esiin pystytään
niihin puuttumaan nopeasti ja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Uudistuksessa onkin keskeisesti kysymys siitä, millä tavalla
päivähoito asettuu osaksi kasvatusjatkumoa ja
niveltyy yhteen koulun kanssa säilyttäen samalla
myös hoivalliset ja sosiaalipoliittiset tavoitteensa. Kehityssuunnan
tuleekin olla kohti yhtenäistä kasvatus- ja koulutusjärjestelmää,
jossa varhaiskasvatus ja kouluopetus muodostavat eheän
kokonaisuuden toiminnallisesti, sisällöllisesti
ja hallinnollisesti. Näin saamme aikaan elinikäisen
oppimisen jatkumon aina varhaisvuosista saakka, ja samalla etuna
on sujuvan yhteyden syntyminen varhaiskasvatuksesta alkaen koko koulutielle.
Tämä mahdollistaa myös varhaisen puuttumisen
erilaisiin ongelmiin, kun nivelvaiheet sujuvoituvat.
Uudistus etenee siis kahdessa vaiheessa. Ensi vuonna siirretään
hallinto ja lainsäädäntö. Varhaiskasvatuksen
hallinnon siirto toteutetaan siten, että päivähoidon
asiakkaille ei näy muutoksia ja palvelujärjestelmä säilyy
ennallaan. Uuden varhaiskasvatuslainsäädännön
valmistelussa tarkastellaan koko lainsäädännön
kokonaisuutta. Arvioitaessa uudelleen, mitkä organisaatiot
eri tehtäviä jatkossa hoitavat, on ensiarvoisen
tärkeää, että Opetushallitus
tulee saamaan näiden uusien tehtävien hoitoon
myös tarvittavat henkilöstöresurssit.
Esitys uudeksi laiksi on tulossa eduskunnan käsiteltäväksi
jo vuonna 2014.
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön
uudistamisen yhteydessä lasten päivähoidon
ja varhaiskasvatuspalveluiden tavoitteet ja keskeiset sisällöt
määritellään lainsäädännössä.
Varhaiskasvatuksen perusteiden laatiminen on jatkossa selkeästi
Opetushallituksen tehtävä. Varhaiskasvatus rakentuu
hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuudesta, ja sen perustana
on monitieteiseen tietoon ja tutkimukseen sekä pedagogisten menetelmien
hallintaan perustuva tietämys lasten kasvusta, kehityksestä ja
oppimisesta. Varhaiskasvatuksen merkitys on tärkeä myös
sosiaalisuuteen kasvattajana ja sosiaalisten lähtökohtien
tasoittajana.
Arvoisa puhemies! Varhaiskasvatussuunnitelma on tällä hetkellä puhtaasti
suositusluontoinen asiakirja, jolla ei ole mitään
lainsäädännöllistä pohjaa.
Monissa kunnissa on omat varhaiskasvatussuunnitelmat ja niitä myös
toteutetaan. Näin ei kuitenkaan ole kaikkialla. Uudistuksen
myötä varhaiskasvatussuunnitelmasta voitaisiinkin
tehdä sisällöllisesti nykyistä monipuolisempi
ja myös velvoittavampi. Sen tulisi sisältää uudenlaisia
laadullisia ja toiminnallisia tavoitteita perinteisten laulamisen,
leikkimisen, askartelun ja ulkoilun lisäksi. Tärkeä osa
varhaiskasvatussuunnitelman sisällössä tulisi
antaa etenkin tunnetaitojen opettamiselle ja taidekasvatukselle
ja kulttuurille. Nämä ovat asioita, joille ei
koulussa välttämättä ole tarpeeksi
aikaa. Varhaiskasvatuksessa sen sijaan niille olisi runsaasti tilaa.
Näillä sisällöillä olisi
erityisen tärkeä merkitys lasten ja nuorten hyvinvoinnille.
Suuressa osassa varhaiskasvatuspalveluita toteutuvatkin jo hyvin
erilaiset laadulliset tekijät, esimerkiksi tuo taidekasvatus,
antaahan muun muassa lastentarhanopettajan koulutus hyvät eväät
edellä kuvattuun korkeatasoiseen ja monipuoliseen varhaiskasvatukseen.
Näin ollen varhaiskasvatussuunnitelman velvoittavuuden
lisääminen onkin mahdollista hoitaa ilman henkilöstöresurssien
lisäystä. Ongelmana tosin on suurten kaupunkiseutujen
lastentarhanopettajapula tällä hetkellä.
Varhaiskasvatussuunnitelman velvoittavuutta syventämällä voimmekin
turvata laadukkaan varhaiskasvatuksen ihan jokaisessa Suomen kunnassa
ja ihan jokaisessa varhaiskasvatusyksikössä. Tällä hetkellä varhaiskasvatuksen
laadussa on suuriakin vaihteluita yksiköstä toiseen.
Laadukas varhaiskasvatus on lapsen oikeus. Olennaista on, että jo
varhaiskasvatuksessa pystytään varmistamaan hyvät
kasvun ja kehityksen edellytykset kaikille lapsille tukemalla monipuolisin
toimin myös erityistä tukea tarvitsevia sekä syrjäytymisvaarassa
olevia lapsia.
Erityinen haaste uudistukselle on sen toteuttaminen nykyisessä taloustilanteessa,
jossa menoja on leikattava kaikkialta. Kuntien taloustilanne heikkenee,
ja päivähoidon menoja on tässä tilanteessa
mahdoton nostaa. Kaikki uudistukset eivät tarvitsekaan
rahaa toteutuakseen vaan uudenlaista ajattelua ja toimintatapaa.
Uudistuksen yhteydessä tulisikin jatkossa harkita myös
kotihoidon ja yksityisen hoidon tukien siirtämistä opetusministeriön
alaisuuteen. Perhepoliittisten tukien jääminen
hallitusohjelman mukaisesti sosiaali- ja terveysministeriöön
tulee todennäköisesti osoittautumaan virheratkaisuksi
päivähoidon kokonaisvastuun jakautuessa kahdelle ministeriölle.
Tällainen esitetty resurssien jakaminen ministeriöiden
välillä saattaa vaarantaa päivähoidon
ja varhaiskasvatuksen kehittämisen kokonaisuutena. Toivottavasti
voimme palata tähän myöhemmin.
Arvoisa puhemies! Yhteiskunnan järjestämissä varhaiskasvatuksen
palveluissa yhdistyvät lapsen oikeus varhaiskasvatukseen
ja vanhempien oikeus saada lapselleen päivähoitopaikka. Hallitusohjelmassa
linjataan päivähoidon säilyvän
subjektiivisena oikeutena. Samalla todetaan, että päivähoitojärjestelmää kehitetään
tarjoamaan perheille mahdollisuuksia päivähoidon joustavampaan
käyttöön. Päivähoito
säilytetään edelleen maksuttomana pienituloisille
perheille, eivätkä maksut muodosta jatkossakaan
työllistymiskynnystä. Tämä kaikki
onkin tarpeen.
Uutena ja odotettuna uudistuksena on hallitusohjelman mukaan
tulossa myös se, että oikeus samaan päivähoitopaikkaan
säilyy, vaikka lapsi olisi välillä kotona
hoidossa. Tästä onkin hyviä kokemuksia
monista kunnista. Toivottavasti tämä rohkaisee äitiys-
ja vanhempainvapaalla olevia vanhempia myös perheen vanhemman lapsen
kotihoitoon vapaiden aikana, ilman että vanhempaa lasta
täytyy viedä päivähoitoon ainoastaan
päivähoitopaikan säilyttämiseksi,
niin kuin nykyään tapahtuu kovin usein.
Tässä kohtaa olisi pohdittava vakavasti myös erilaisia
vaihtoehtoja päivähoidon järjestämiseksi
perheen elämäntilanteen mukaan. Voisiko esimerkiksi
esiopetuksesta ottaa mallin päivähoitoon siten,
että päivähoito olisi 4 tunnin osalta
jokaiselle subjektiivinen oikeus mutta sen jälkeen käytettäisiinkin
harkintaa niiden perheiden osalta, joissa vanhempi on kotona? Subjektiivinen
oikeus päivähoitoon tulee toki säilyttää,
mutta tuleeko se säilyttää täysin
nykyisen kaltaisena?
Otan esimerkiksi kotikaupunkini Turun. Siellä kaupungin
omissa päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa
19 prosenttia kaikista kokopäivähoidossa olevista
lapsista on kotona olevien vanhempien lapsia eli lähes
900 lasta. Äitiyslomalla tai hoitovapaalla olevien lapsia
näistä on 270. Pelkästään
tästä viime mainitusta aiheutuu Turun kaupungille
kustannuksia reilut pari miljoonaa. No, mukana on toki muun muassa
yli 200 maahanmuuttajaperheen lasta, elikkä osalla todellakin
on päivähoitoon selkeä sosiaalinen syy, mutta
mielestäni tulee vakavasti pohtia, pitäisikö tätä päivähoidon
subjektiivista oikeutta rajoittaa osapäivähoitoon
kotona olevien vanhempien osalta edes joissakin tapauksissa. Onko
nykymalli paras tapa allokoida kuntien niukkoja varhaiskasvatuksen
resursseja? Mielestäni ei.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Lasten päivähoito on yksi
niistä julkisista palveluista, joiden laadussa ei ole varaa
pieniinkään rimanalituksiin, onhan kyse pienten
ihmistaimien kasvamisesta ja kehittymisestä. Koko elämä on pienellä lapsella
edessäpäin, ja päivähoidon laadulla
on oma peruuttamaton vaikutuksensa päivähoidossa
olevan lapsen kehitykseen. Tämä on pidettävä kirkkaana
mielessä päivähoitoa uudistettaessa.
Nyt käsiteltävä esitys on pääpiirteissään
oikean suuntainen, mutta eräiltä osin lain käytännön
vaikutukset herättävät huolestuneisuutta. Erityisesti
mieleen nousee huoli siitä, että osa tehtävistä ja
vastuista sekä resursseista siirtyy opetus- ja kulttuuriministeriöön
osan jäädessä sosiaali- ja terveysministeriöön.
Vaikka laki on tarkoitettu väliaikaiseksi, on kuitenkin
pidettävä tarkka huoli siitä, ettei päivähoidon
järjestämisen alueelle synny ministeriöiden
väliin minkäänlaista harmaata aluetta,
joka voisi vaikuttaa päivähoidon laatuun. Tämä olisi
todellinen karhunpalvelus palveluiden varsinaisille käyttäjille, herkässä kasvuvaiheessa
oleville lapsille. Toivon, että esityksen jatkokäsittelyssä kiinnitetään erityistä
huomiota
edellä kuvattuun riskiin.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä laissa on kysymys
kasvatuksesta. Asian valmistelussa on kuultu eri tahoja, joiden
ajatuksia nostan esiin.
Monissa lausunnonantajissa huolta aiheutti päivähoidon
ja varhaiskasvatuksen suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistoiminnan
riittävä jatkumisen turvaaminen ja selkeän
viranomaistahon määrittäminen. Lausunnoissa
korostettiin, että sosiaalialan osaamiskeskuksilla on ollut
etenkin alueellisella tasolla suuri rooli päivähoidon
kehittämistyössä, yhteistyön
koordinoinnissa ja henkilöstön koulutuksen järjestäjänä.
Hallituksen esityksen mukaan sosiaalialan osaamiskeskuksilla ei
tulevaisuudessa olisi enää lakiin perustuvaa velvoitetta
kehittää varhaiskasvatusta. Lausunnoissa todettiin,
että opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla
ei ole sosiaalialan osaamiskeskuksia vastaavaa toimintaa. Lausunnonantajat
olivat myös huolestuneita siitä, ettei päivähoidon
alueellisia kehittämistoimia jatkossa näin ollen
enää ole.
Arvoisa herra puhemies! Entä sitten valvonta? Lausunnonantajat
totesivat, että yksityisten päivähoitopalvelujen
valvonnan rakenteiden luomiseen on kiinnitettävä huomiota.
Yksityisten palveluntuottajien valvontaviranomaisrakennetta pitäisi
selkeyttää ja yhtenäistää käytäntöjä siten,
että valvonta olisi ensisijaisesti kunnan ja toissijaisesti
aluehallintoviranomaisten tehtävä.
Yksityisten palvelunantajien rekisteritahoon kiinnitettiin myös
monissa lausunnoissa huomiota. Pääasiassa lausunnoissa
tuotiin esille yksityisten palveluntuottajien rekisteröinnin
jatkamisen tarve hallinnonalasiirron jälkeen.
Riskioloissa kasvavien lasten tai vaikeassa elämäntilanteessa
olevien perheiden näkökulmasta katsottuna on mietittävä,
onko päivähoidon ja varhaiskasvatuksen siirto
opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle hyvä.
Tulisiko sosiaalitoimesta kuitenkin parempi yhteys perheeseen?
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Maria Guzenina-Richardson
totesi jo omassa lain esittelypuheenvuorossaan sen, että sosiaalialan
osaamiskeskuksilla ei enää tulevaisuudessa olisi
lakiin perustuvaa velvoitetta kehittää varhaiskasvatusta.
Nyt, kuten edustaja Juvonenkin omassa puheenvuorossaan totesi,
lain lausuntojen antajat kantavat tästä asiasta
huolta. Nyt kuitenkin lain perusteluissa todetaan muun muassa näin,
että sosiaalialan osaamiskeskusten toiminnassa voi jatkossa
olla myös päivähoitoon liittyviä tai
päivähoidossa toteutettavia kehittämishankkeita
silloin, kun ne liittyvät lasten, nuorten ja perheiden sosiaali-
ja terveyspoliittisten tavoitteiden kehittämiseen, mutta
niiden lakisääteinen velvollisuus päivähoidon
alueelliseen kehittämiseen lakkaisi siirron myötä.
Kysyisin ministeriltä nyt tähän asiaan
viitaten, kuka vastaa jatkossa tästä alueellisesta
kehittämistoiminnasta ja miten turvataan tämä alueellinen
kehittäminen, koska se on ehdottoman tärkeätä,
kun katsotaan tämän lain kokonaisuutta ja lasten
päivähoidon kokonaisuutta.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Tässä on ollut paljon hyvää keskustelua,
myöskin evästystä varhaiskasvatuslain
valmisteluun. Monissa puheenvuoroissa mentiin jo suoraan lain sisältöönkin.
Kyseessähän todellakin on tällä hetkellä ainoastaan
hallinnonalan siirto.
Edustaja Juvosen ja edustaja Kiljusen esille nostama osaamiskeskuksen
kehittämistoiminta todellakin jää lainsäädännöllisesti
velvoittavuudeltaan sitten pois, mutta tästä huolimatta
päivähoidossa, kun se on lasten tärkeänä kehitysympäristönä hyvin
olennainen paikka, totta kai sosiaalialan osaamiskeskuksen kehittämistoiminta
voi hyvinkin olla mukana, kun toiminnan tai hankkeen lähtökohta
toteuttaa sitten sosiaalihuollon tavoitetta. Tämä on
lain perusteluissa, ja tämä on minun mielestäni
tärkeä pitää tässä mukana
kuitenkin ja muutenkin se yhteys sosiaalipuoleen niiltä osin,
kuin se on tarpeellista. Tässä uudistuksessa on
kyllä huomioitu myöskin tämä tarve, että päivähoito
ei ole ainoastaan varhaiskasvatusta, vaan siihen saattaa liittyä muita
sellaisia elementtejä, jotka sitten taas sosiaali- ja terveyspuolella
on tärkeä huomioida.
Resurssitilanteesta. Edustaja Palm kysyi, miten viidestä tuli
yhtäkkiä kaksi. Meillä opetusministeriön
kanssa on todellakin keskusteltu tämän uudistuksen
osalta tästä siirrosta ja sitten myöskin
siitä, mitä tapahtuu tämän siirron
jälkeen siinä vaiheessa, kun tätä lakia
aletaan nyt nopealla aikataululla viedä eteenpäin
ja kirjoittaa ja saadaan sekin sitten maaliin, ja tuossa yhteydessä on sitten
tarkoitus katsoa myöskin näitä resursseja vielä uudestaan.
Edustaja Rehula kysyi, onko se osa, joka siirretään
opetusministeriön puolelle, parempaa kuin sitten se, mikä jää sosiaali-
ja terveysministeriön puolelle, ja minä en kyllä näkisi
sitä lainkaan tuolla tavalla, vaan päinvastoin
näkisin, että nyt meillä Suomessa tarvitaan
uudenlaista toimintakulttuuria, jossa myöskin ministeriöiden välinen
yhteistyö toimii paremmin, kuin mitä meillä perinteisesti
on totuttu näkemään. Tässä nyt
meillä on näytön paikka myöskin
kahden ministeriön välillä, että me
saamme tämän yhteyden vahvistettua huolimatta
siitä, että osa varhaiskasvatuksesta on sitten
selkeästi opetusministeriön puolella.
Sitten esimerkiksi kotihoidon tuen osalta, se todellakin hallitusneuvotteluissa
näin sovittiin. Tässä yhteydessä voin
todeta, että minulla itselläni ei ole betonoitua
käsitystä enkä pitäisi kovinkaan
hyvänä, että tämä asia
betonoitaisiin niin, että hamaan tappiin saakka sitten
kahdessa eri ministeriössä olisi niin, että kotihoidon
tuki jäisi sosiaali- ja terveysministeriöön.
Päivähoito on todellakin kokonaisuus.
Samaan aikaan on ehkä ihan hyvä muistaa myöskin
se, että meillä on kehitteillä myöskin vaihtoehtoisia
muotoja, mitä sitten päivähoidon, kokopäivähoidon
ja kotihoidon tuen välille jää. Tällä hetkellä sitä välimaastoa
ei ole kehitetty tarpeeksi, ja nyt meillä on vuoden loppuun
mennessä työryhmä valmistelemassa esityksiä siitä, millä tavalla
osapäivähoidosta, osapäivätyöstä ja sitten
osittaisesta kotihoidon tuesta tai osittaisesta hoitorahasta — millä nimellä sitten
katsotaankaan — saadaan semmoinen yhdistelmä,
joka olisi sitten kannustava niin työnteon kannalta kuin
sitten sen kannalta, että toinen vanhempi jäisi
kotiin hoitamaan lapsia ja päivähoitopalveluita
voitaisiin käyttää osa-aikaisesti. Tähän
liittyy myöskin se, että päivähoitomaksut
on hallitusohjelmaan kirjattu tulevaisuudessa tuntiperusteisesti
maksettaviksi. Eli tässä on paljon erilaisia uusia
asioita tulossa myöskin tänne eduskuntaan toivottavasti
nopealla aikataululla, niin saadaan tämä iso päivähoidon
kokonaisuuskin sitten järjestettyä niin, että vanhemmilla
olisi entistä enemmän vaihtoehtoja, niin kuin
useasti nimenomaan suomalaisissa perheissä on toivottu.
Sitten toteaisin vielä tähän ihan
lopuksi edustaja Rehulalle, että jos minä olisin
valiokunnan puheenjohtaja, niin ehkäpä — en
halua neuvoa millään tavalla, mutta näin
totean vain — siinä saattaisi olla paikallaan
sitten, jos olisin valiokunnan puheenjohtaja, ehdottaa lausumaa,
jossa valiokunta edellyttäisi, että tähän
asiaan sitten palataan sen osalta mahdollisen ajanjakson kuluttua,
joka voisi olla kolme neljä vuotta tai ehkä lyhyempikin,
ja tarkistettaisiin sitten tätä kahden ministeriön
välistä toimintaa ja sitä, onko se ollut
onnistunutta, ja siinä yhteydessä sitten vielä näitä kantoja
tarkistettaisiin sen osalta, olisiko syytä siirtää opetusministeriön
puolelle top tykkänään koko paketti.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
On hienoa, että meillä näin illan
myöhäisinä hetkinä on kaksikin
ministeriä paikalla.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Kello on 5 vaille 10 illalla, ja ajattelen
näin, että toivottavasti suurin osa päivähoidossa
olevista lapsista on nyt jo kiltisti nukkumassa. Ajattelen ja toivon
näin, että on lasten nukkumaanmenoaika jo.
Olen opetusministerinä tyytyväinen, iloinen, onnellinenkin
tästä käydystä keskustelusta.
Jos Luoja suo, niin saan vuodenvaihteen jälkeen yli 200 000
lasta hoiviini, ja minusta tämä siirto on ihan
tärkeä asia. Suhtaudun siihen opetusministerinä hyvin
vastuullisesti ja itse asiassa aika suurin ja kunnianhimoisin odotuksin.
Tämän varhaiskasvatuksen lainsäädännön
uudistamisessahan on keskeisesti kysymys siitä, millä tavalla tämä päivähoito
asettuu osaksi kasvatusjatkumoa ja nivoutuu yhteen koulun kanssa
säilyttäen samalla tällaiset leikinomaiset,
hoivalliset, kasvatukselliset ja sosiaalipedagogiset tavoitteensa. Meillä on
varmaan paljon tarvetta päivähoidon osalta kehittää tätä jatkumoa,
siis päivähoidon, esiopetuksen ja peruskoulun
alaluokkien kohdalta.
Odotan tosi paljon nyt sitten tältä lainsäädäntötyöryhmältä,
jonka tulen asettamaan ihan lähipäivinä.
Itse asiassa näin pitkällä ollaan, ja
on syytä ollakin, koska tavoitteeni on se, että hallituksen
esitys uudesta varhaiskasvatuslaista tullaan antamaan eduskunnalle
vuonna 2014. Tässähän on aika tiukka
aikataulu, ja jonkunmoisena asioitten tuntijana kuitenkin ymmärrän,
että aikaa ei ole todellakaan liikaa. Näin uskon,
että me saamme tärkeälle varhaiskasvatukselle
entistä vahvemman perustan, lapsen tasapainoiselle kasvulle
ja kehitykselle, elinikäiselle oppimiselle, lapsen hyvinvoinnille
ja terveydelle.
Eikö tähän voida, arvoisa puhemies,
päättää tämä keskustelu?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Vielä edustaja Rundgren haluaa käyttää puheenvuoron.
No, se on varmaan sitten vielä semmoinen finaaliin
sopiva. Sopii minulle.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Näihin kauniisiin tulevaisuudenkuviin
olisi tietysti helppo päättää keskustelu,
ja lapsilla on varmaan tullut uni silmään, mutta
aika monelta oli mennyt uni tuolla pohjoisessa. Minä tulin
juuri tänään Inarista, ensin ajoin Rovaniemelle
neljä tuntia ja sitten lensin tänne Arktisen neuvoston kokouksesta,
jossa oli erittäin hieno fiilis ja kuvattiin arktisen alueen
mahdollisuuksia ja todettiin, että meillä on erittäin
merkittäviä työpaikkamahdollisuuksia.
Samaan aikaan sitten kuuntelin Lapin Radiota, jossa professori Asko
Suikkanen kommentoi ministeri Gustafssonin äskeistä päätöstä,
ei näitten päivähoitopaikkojen siirtämisestä,
vaan, sanotaan, 15 vuotta myöhemmin heitä koskee
tämä tilanne, että sieltä niin
radikaalilla tavalla nämä jatkomahdollisuudet
kouluttautua siellä...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
Kuuluukos tämä tähän käsiteltävään
asiaan?
Kyllä se sillä tavalla kuuluu, että näille hyvän
päivähoitokasvatuksen saaneille nuorille täytyy
saman ministeriön piirissä sitten tarjota myöskin
sitä, että he saavat sen jatkokoulutuksen ja voivat
asettautua sinne niihin työpaikkoihin, joita siellä valtavasti
on tulossa.
Tämmöinen viesti tuossa kerrottiin minulle, että heti
ensi tilassa, kun ministerin tapaa, tämä on syytä kertoa,
ja nyt olen tämän sanoman täällä tänä päivänä,
tänä historiallisena päivänä,
ministerille kertonut, että siellä on erittäin
suuret työpaikkatarpeet ja tarvitaan myös näitä koulutuspaikkoja,
joita ministeri nyt on ihan toisaalle siirtämässä,
valitettavasti. Tämmöiset olivat yliopistotasolta
ja myöskin ruohonjuuritasolta oppilaitosten terveiset.
Päivähoitolapsilla uni on tullut silmään,
mutta näillä on nyt mennyt joksikin aikaa kyllä elämänrytmi
sekaisin, koska tähän radikaalisti muuttuneeseen
tilanteeseen ei ole juuri näin voimakkaasti osattu varautua.
Keskustelu päättyi.