Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Alun perin vuonna 2007 energiatehokkuusdirektiivin tavoitteena
oli parantaa rakennusten energiatehokkuutta ja siten vähentää hiilidioksidipäästöjä
viidenneksellä koko
Euroopan unionin alueella. Nyt kysymyksessä on säätää uusi
laki energiatodistuksista. Aluksi hieman teoriaa nykyisestä säädöksestä.
Rakennuksen energiankulutus lasketaan energiatodistusta varten
käyttäen rakentamismääräyskokoelman
osan D 5/2007 liitteen 1 säävyöhyke
III:n mukaisia säätietoja eli Jyväskylä Luonetjärvi
-säähavaintoaluetta. Kaikkien rakennusten energiatodistusten
sisältämä energiatehokkuusluku on siis
suhteutettu Jyväskylän säähän,
jolloin eri puolilla Suomea olevat rakennukset ovat vertailtavissa.
Suomeksi sanottuna energiatodistus kertoo tavalliselle kansalaiselle
rakennuksen energiankulutuksen ja energiatehokkuuden olinpaikasta riippumatta.
Nyt tämä järjestelmä ollaan
romuttamassa muuntokertoimilla.
Esityksen pohjalta muuntokertoimia käytettäessä vertailtavuus
on maallikolle mahdotonta siinä muodossa kuin alun perin
oli tarkoitettu. Selitykseksi on tarjottu poliittista ohjausta,
eli ministeriössä virkamiehet ovat toimineet poliittisen paineen
alaisina miettiessään muuntokertoimia ministereiden
tai kansanedustajien ohjeiden mukaan.
En jaksa uskoa tätä, kun katson teitä,
että te tietäisitte laskelmista ja muuntokertoimen
vaikutuksesta energiatodistukseen. Totuus on, että te, jotka
olette olleet vaikuttamassa näihin muuntokertoimiin, olette
olleet ohjailun vaikutuksen alaisia.
Asia voidaan sanoa niinkin, että Euroopan unioni määrää,
mitä Suomessa päätetään.
Mielestäni poliittinen ohjaus on sopimatonta ja varsinkin
virkamiesten, jos halutaan todenmukaista vertailua rakennusten energiatehokkuudessa.
Energiamuotokertoimet vesittävät energiatodistuslakiesityksen.
Energiatodistuslakiesityksen energiamuotokertoimet johtaisivat todellisuudessa
asunnon ostajia harhaan.
Otan vertailuun kaksi rakenteiltaan samanlaista hyvin rakennettua
omakotitaloa. Toinen niistä lämpiää öljyllä,
toinen sähköllä. Kun öljylämmitteisen
talon energialuokaksi saadaan lakiesityksen laskelmin esimerkiksi
C, niin sen kanssa täysin identtisen sähkölämmitteisen
talon luokaksi tulee muotokertoimista johtuen E, vaikka talojen energiankulutus
on täysin sama.
Siis halutaanko lakiesityksessä osoittaa, että ulkomaisella öljyllä lämpiävä talo
on meille suomalaisille kaksi luokkaa parempi vaihtoehto kuin sen
kanssa identtinen kotimaisesta koskivoimasta energiansa saava sähkölämmitteinen
talo?
Omakotitalojen rakennuttajaa tai ostajaa kiinnostaa rakennuksen
kuluttaman ostoenergian määrä ja siitä syntyvä lasku.
Energiatodistuksesta hän tietää vanhastaan,
että mitä parempi energialuokka, sitä parempi
kulutus. Hän tietää, että A-energialuokan
pesukone kuluttaa vähemmän energiaa kuin C-energialuokan
pesukone. Hän ostaa energiaa säästääkseen
vain parasta A-luokkaa.
Näin pitäisi olla myös rakennusten
kohdalla. Hänen pitäisi voida luottaa siihen,
että A-energialuokan talo kuluttaa vähemmän
energiaa kuin B-luokan talo. Uuden energiatodistuslakiesityksen
mukaan näin ei valitettavasti ole. Uudesta energiatodistuksesta
löytyvä energialuokka ei enää kerro
rakennusten energiankulutuksen keskinäistä paremmuutta.
B-energialuokan talo saattaa kuluttaa vähemmän
energiaa kuin A-luokan talo.
Energiamuotokertoimet vesittävät koko energiatodistuslakiesityksen.
Eri energiamuotojen jaoteltu laskennallinen ostoenergian määrä kiinnostaa
asunnon ostajaa, kun hän tekee valintoja eri vaihtoehtojen
välillä. Nämä luvut löytyvät toki
lakiesityksen mukaisesta energiatodistuksesta, mutta ne hautautuvat
energiamuotokertoimien taakse. Tältä pohjalta
ajateltuna energiatodistusten alkuperäinen tarkoitus menettää merkityksensä.
Todettakoon nyt vielä lopuksi, että tosin
mainitsemistani muotokertoimista ei päätetä tässä laissa
vaan erikseen maankäyttö- ja rakennuslain muutoksessa.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Energiatodistuslaki on unelma, jolla
ajatellaan maailman pelastuvan. Hallitus esittää uutta
energiatodistusta pakolliseksi myös vanhoille omakotitaloille
ja pienille rivitaloille. Tällainen pakollinen todistusjärjestelmä uhkaa
nyt kehittyä byrokraattiseksi ja koko yhteiskunnalle kalliiksi ratkaisuksi.
Todistuksen voisi myöntää vain pätevä ja
rekisteröity taho, jonka toimintaa taas viranomaisen olisi
valvottava. Käytännössä esitys vaatii
lisäresursseja valvontaviranomaiselle, pakottaa asunnon
omistajat tekemään kalliita remontteja ja maksamaan
sen jälkeen tyhjästä todistuksesta.
Esityksen mukainen todistus ei kerro asunnon todellisesta energiatehokkuudesta,
koska se laadittaisiin laskennallisena arviona. Todistusta varten
talon energiankulutusta ei siis oikeasti mitata, vaan energiatodistus
perustuisi todistuksen myöntäjän teoreettiseen
arvioon. Todelliset kulutustiedot voitaisiin ottaa huomioon vain
niin haluttaessa. Vaikka todistus olisi puhtaasti laskennallinen,
todistuksen antajan on pakko käydä tarkastamassa
kiinteistö paikan päällä, mikä nostaa
todistuksen hintaa varsinkin pitkien välimatkojen maassa.
Mitä tällä saavutetaan?
Käytännössä esitys tarkoittaa
sitä, että vanhan talon omistaja tai haltija joutuu
hankkimaan 500—700 euroa maksavan todistuksen myynnin yhteydessä ja
osoittamaan sillä, että talo ei vastaakaan tämän
päivän energiatehokkuusvaatimuksia. Todistuspakko
olisi siis lakisääteinen tulonsiirto talon omistajilta
todistuksen myöntäjille. Mitä talon omistaja
saa tästä vastineeksi? Arvottoman paperin, joka
vanhojen talojen kohdalla alentaa myyntihintaa.
Arvoisa herra puhemies! Pahimman iskun esitys antaa omissa taloissaan
asuville pienituloisille eläkeläisille. He joutuisivat
käyttämään eläkesäästönsä kalliisiin
remontteihin, jotta talon energialuokka ei tippuisi aivan pohjalle
ja laskisi myyntihintaa. Onko tämä oikein niitä vanhuksia kohtaan,
jotka ovat vaalineet talojaan vuosikymmeniä?
Esitystä yritetään nyt myydä suomalaisille energiaa
ja ympäristöä säästävänä uudistuksena. Se
on kuitenkin hyvin kaukana siitä, koska esityksen mukainen
vaatimus energiatodistuksesta ei keskity energiatehokkuustavoitteeseen
vaan välineeseen, joka on energiatodistus, ja siihen, että jälleen
kerran on löydetty yksi keino ja taho rahastaa vaikkapa
juuri näitä iäkkäitä suomalaisia
ihmisiä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiitos edustaja Mölsälle
ja edustaja Juvoselle hyvistä puheenvuoroista! Tähän
jälkimmäiseen liittyen myös minä haluan
muutaman sanan sanoa.
Suomen Omakotiliitto ry on myös esittänyt huolensa
juuri siltä osin, että vanhoja taloja nyt pakotetaan
sitten energiatodistuksen piiriin. Se on todella kustannuskysymys
monille ja vielä todella surku, että kun meillä kaikilla
varmasti on tiedossa se tosiasia, että monet vanhat talot
eivät nyt energiatehokkuudeltaan ole sitä luokkaa, mitä nyt
tämän päivän uudet talot ovat,
niin vielä sitten pitäisi tämän
kiinteistön omistajan maksaa tästä tiedosta,
joka kaikilla muutenkin on tiedossa, ja sitten ehkä myyntihintaankin
vielä alennusta tulisi. Kyllä pidän juuri
näitten omalla työllään talonsa
ansainneiden, monesti iäkkäiden ihmisten kannalta
erittäin huonona tätä esitystä. Toivoisin
vielä, että tätä uudemman kerran
harkittaisiin.
Nämä edustaja Mölsän esille
tuomat näkökannat olivat todella mielenkiintoista
informaatiota. Minulla ainakaan itselläni ei ole osaamista
tuohon, mutta luotan kyllä insinöörismiehen
sanaan tuossa ja toivon, että tämä edustaja
Mölsän ansiokas puhe otetaan huomioon jatkokäsittelyssä.
Keskustelu päättyi.