13) Laki tuloverolain 31 §:n muuttamisesta
Heikki A. Ollila /kok(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Uskon, että se ongelma, johon tällä aloitteella
puututaan, on myös tässä salissa, silloin
kun sali on täynnä, oleville usealle hyvinkin
tuttu.
Verotuksen pääsääntönähän
on, että välttämättömät
tulonhankkimismenot voidaan vähentää verotettavasta
tulosta. Tästä muodostavat poikkeuksen kunnalliset
luottamuspalkkiot, joista menee luottamushenkilövero kunnallisjärjestöille
tai vastaaville yhdistyksille, ja tuo vero ei ole verotuksessa vähennyskelpoista.
Tällä tulolla, joka järjestöille
tästä tulee, rahoitetaan nimenomaan paikallista
poliittista toimintaa, tuetaan edustuksellista lähidemokratiaa.
Vaikka toki asia on niin, että ei kunnalliselämässä toimita
rahasta, vaan enemmänkin rakkaudesta, niin on tietysti
niin, että työmies on tässäkin
suhteessa palkkansa ansainnut ja oikeudenmukaisuus toteutuu, jos
tämä lakialoite toteutuu.
Totean sen ihan selvyyden vuoksi, kun on paljon kyselty, että tässä 5
momentissa tässä 31 §:ssä uutta
on tämä loppuosa, joka alkaa sanalla "ja" — "-
- ja kunnallisista luottamustoimista maksetuista kokouspalkkioista
peritty luottamushenkilömaksu" — eli tuo alkuosan
"valtiollinen" on voimassa olevaa lakia. Siinä ei tule
mitään uutta.
Uskon, että joillekin tämä muutos
jopa mahdollistaa — ja useita ainakin siihen kannustaa — osallistumisen
kunnalliseen demokratiaan. Aloitteen toteutuminen on arvostuksen
osoitus sille työlle, jota tuhannet, etten sanoisi kymmenettuhannet,
kansanvallan ritarit kunnissa tekevät. Totean vielä senkin,
että valtion tuloille, valtion taloudelle, tämän
asian merkitys on varmastikin melko marginaalinen. Toivon asian
sujuvaa etenemistä valtiovarainvaliokunnassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä olen ihan tätä keskusteluosuutta
varten täällä erityisesti istuskellut
ja seurannut sitä, miten saa turpiinsa, kun jaksaa täällä istua.
Tämä on hyvin mielenkiintoinen aloite sillä tavalla,
että se konkretisoi sen arkitodellisuuden, mikä tuolla
kunnallispolitiikassa vallitsee tällä hetkellä.
Muistan elävästi jonkun niistä kunnallisvaalitilanteista — se
oli joskus 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa — kun eräs
sittemmin hyvin merkittävään asemaan
kunnalliselämässä kohonnut henkilö,
oli Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja pitkään,
kävi oikein näyttävän vaalikampanjan
kunnallisvaalien alla Oulun kaupungissa. Se näytti niin
raflaavalta esimerkiltä, että me sitten laskimme,
ihan niin kuin tiedetään, mitenkä voidaan
laskea, ne vaalikustannukset, lehti-ilmoitukset Kalevasta ja muista
paikallisista lehdistä. Sitten me laskimme vaalikauden
aikana noin suurin piirtein, mitkä saattoivat olla hänen tulonsa
ja erikoisesti nettotulonsa tästä toimeliaisuudesta
elikkä tämän kunnallisen demokratian toteuttamisesta
osaltaan. Todettiin, että menipä rankimman jälkeen
harrastuksen puolelle tämä toimeliaisuus, siis
todella rankasti sille puolelle. Sillä oli tietysti periaatteessa
se merkitys, ainakin meillä on esimerkkejä siitä,
että ei sitä kunnallista osallistumista toteuteta
ainakaan rahan puolesta, nettorahan saamisen puolesta, vaan siinä on
jalommista tarkoituksista olevinaan kysymys. Vielä tämän
tekee persoonalliseksi, vaikka ei tämmöisiäkään
tapauksia olisi, että nämä vaalikustannukset
ovat tosi huikeaa luokkaa, se, että — tilanne
ei ole sama enää nyt, kun on tämä prosenttipidätys
siitä kunnallisesta tehtäväpalkkiosta,
mutta se oli silloin, kun nämä olivat kunnallisjärjestöille
meneviä markkamääräisiä rahanluovutuksia — kun
veroprosentti meni sen marginaaliveroprosentin mukaan sieltä yläpäästä ja sitten
tämä kunnallinen luottamushenkilöpalkkio
meni markkamääräisesti, niin 100 prosentin katto
ylittyi, elikkä sitä kautta tultiin akuutisti
siihen tilanteeseen, että tämä meni pakkasen
puolelle. No, nyt nämä prosentit, mitkä ed.
Ollila on tähän esiin laittanut, 70—80
prosenttia, aivan ilmeisesti ovat tässä tilanteessa
hyvin realistisia. Erityisesti kansanedustajien kohdalla ja vuorineuvosten
kohdalla jnp. varmasti tämä on ihan oikea prosentti.
Mikä koskee tätä perimmäistä sanomaa,
niin minä olen ihan samaa mieltä ed. Ollilan kanssa siitä,
että joku tämmöinen verovähennyskelpoisuusmenettely
pitäisi saada aikaiseksi sen takia, että se toteutuneena
osoittaisi sen, että annetaan merkitystä myöskin
tälle työlle, koska nyt tällä menettelyllä saatetaan
karsia sieltä ehdokkaitten joukosta sellaisia henkilöitä,
joilla voisi olla aika paljon annettavaa siinä kunnallisessa
demokratiassa, elikkä häviäjänä itse
asiassa on se kuntayhteisö, jonka jäseniä olemme.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tekee mieli yhtyä ed. Pulliaisen
sanaan kyseisen lakialoitteen osalta. Tämä on
hyvin mielenkiintoinen aloite, ja minä toivon, että tästä viriää oikein mielenkiintoinen
keskustelu, niin kuin tänään on käyty
muun muassa tuosta kännykän ilman handsfree -käyttöä koskevasta
kiellosta, koska tämä on mielenkiintoinen.
Taustallahan on tässä se tosiasia, että kunnallisista
luottamustehtävistähän ei tosiasiassa
niitä hoitaville henkilöille mitään
taloudellista tulosta tule. Minullakin on kahdeskymmenes ... taitaa olla
27. tai 28. vuosi kunnallisvaltuutettuna, ja kyllä jos
sen ajan, minkä olen käyttänyt kunnalliseen
elämään niin valtuustossa kuin puheenjohtajistoon
kuuluvana sitten hallituksen kokouksissa ja näihin liittyvissä,
olisi käyttänyt järkevästi omaan
työhön, vaikka kuinkakin vähäarvoista
ja vähätuottoista työtä tehden,
niin paljon enemmän sillä olisi saanut itselleen
aikaiseksi, vaikka remontoiden taloa tai jotain muuta tai hoitaen metsiä.
No, niitä nyt ei pimeässä tuonne puoliöihin
asti tehdä, niin kuin jotkut kaupunginhallituksen kokoukset
talviaikana kestävät, niitä ei siellä näkisi
tehdä, ei semmoista kuutamoa olisikaan — ei sitä kaikkea
aikaa nyt järkevästi voisi hyväksi käyttää.
Mutta jonkun lisensiaattityön olisi voinut tehdä noina
aikoina, niin ei olisi jäänyt kesken roikkumaan.
Mutta tämä tilanne on nyt tämmöinen,
että näistä kumminkin kunnat maksavat
vähän vaihtelevia palkkioita, suuremmat kaupungit
ehkä runsaamminkin, mutta sitten monellakin maalaispaikkakunnalla
on kunnia-asia, että mahdollisimman vähillä luottamushenkilöpalkkioilla
näitä töitä tehdään.
Sitten kun niistä otetaan vero, se kuutisenkymmentä prosenttia
ennakkopidätystä ja sitten kunnallisjärjestölle
maksetaan loput, niin sieltä ei todella mitään
kerry. Tai — ei mitään — kyllä sieltä jotakin
tulee, ja täytyy sanoa, että sekin raha tulee tietysti
tarpeeseen, kun niitä palkkioita tulee sitten aikanaan,
mutta hyvin vähäksi ne jäävät.
Tällä aloitteellahan on kiinnitetty huomiota nyt
siihen, että kun puolueet keräävät
hieman vaihtelevan suuruisia maksuja kunnallisjärjestöille, nämä saataisiin
vähennyskelpoiseksi. Minä uskon, että tässä voidaan
käydä hyvin mielenkiintoista keskustelua sitten,
mihin toimiin tämä jatkossa antaa aihetta, mutta
tosiasia on se, että kunnallisista luottamustehtävistä ei
niitä suorittaville kyllä toimeentuloa tule. Se
on tosiasia, että kun ottaa huomioon käytetyn
ajan ja monet muut tähän liittyvät oheistoiminnat,
oman puhelimen käytöt, niin kyllä niissä saattaa
olla jopa, että maksun puolelle hyvinkin helposti menee,
ynnä sitten sen toiminnan, mikä liittyy vielä maksettavien
kokouspalkkioitten ulkopuolelle. Kyllä tämä on
talkootyötä sille, joka antaa panoksensa kunnalliseen
luottamustehtävään, ja vaara on se, että tämä talkootyö,
mitä se käytännössä nykyisellään
on, ei houkuta sinne niitä voimia, joita nimenomaan siellä tarvittaisiin.
Ei yrittäjän kannata kovinkaan monta vaalikautta
olla mukana kunnalliselämässä. Omalta
kotipaikkakunnaltani voin kertoa, että yrittäjät
jos yhden kauden ovat, korkeintaan kaksi, niin sanovat, että täällä ei
kannata olla. Eli tämä on hyvin ongelmallinen
tilanne käytännössä. Voitaisiinko
sitten kokouspalkkioilla asioita koskaan sillä tavalla
saada houkutteleviksi, että ne kaikkia houkuttaisivat,
se on eri kysymys.
Mielelläni laajentaisin tätä käsiteltävää aloitetta
myös siihen suuntaan, että meitä kansanedustajiakin
katsottaisiin siten, että kun me käytämme
henkilökohtaisista varoistamme vaalityöhön
melko huomattavan summan itse kukin, joita olemme tiedotusvälineillekin
virallisesti ilmoittaneet, nämä summat voisivat
olla verovähennyskelpoisia. Silloin saattaisi olla niin,
että kansanedustajan tehtäväänkin
olisi niitä voimia tulossa, jotka kokevat itse olevansa
parempia kuin mitä me täällä heidän
mielestään olemme. Yleensä on myöskin
se luulo, että puolueet jotenkin meitä tukevat.
Ainakin kansanedustajan työstä omassa puolueessani
on tosiasia se, että me maksamme kansanedustajan työstä myöskin
veroa puolueelle, joka puoluevero ei ole missään myöskään
vähennyskelpoinen.
Elikkä tämä kysymys, lakialoitteen
nostama kysymyskenttä, on hyvin mielenkiintoinen kaikin
tavoin, jota voi tietysti selvitellä. Toinen kysymys on
sitten, onko tässä puoluetuesta kysymys. Mielestäni
ei, koska on kysymys kunnallis- ja luottamustehtävissä olevien
jo saamista palkkioista. Samoin toivon, että tässä viriäisi
myöskin se kysymys, millä tavalla luottamushenkilöt, jotka
antavat panosta paikkakuntansa ja maakuntiensa parhaaksi, voisivat
siitä saada kohtuulliset korvaukset. Tällä hetkellä tuo
työ on kyllä talkootyötä, ja
minä väitän, että siinä on
aika pitkälti myös halu vaikuttaa paikkakunnan
parhaaksi enemmän kuin mikään vallanhalu
tai jokin muu. Saattaahan siinä olla tietysti jotain tämmöistä,
ja tietysti yksilöllisesti siinä on monia syitä.
Minun täytyy sanoa, että minulle itselleni on
ollut hyvin merkittävää kyllä olla
mukana kunnalliselämässä ja sen eri haasteissa.
Ellen olisi näin kokenut, niin en seitsemättä valtuustokautta
nyt olisi tässä hiljalleen lopettelemassa. Tämä ei
tarkoita sitä, mitä tulevasta kaudesta ajattelen.
Se on sitten tulevaisuuden kysymys. Joudun harkitsemaan, onko mielekästä olla
tulevalla kaudella kunnalliselämässä mukana,
mutta tähän mennessä sitä harkintaa
en ole vielä tulevaa kautta varten tehnyt.
Arvoisa puhemies, mielenkiintoinen aloite. Toivottavasti saa
mielenkiintoisen jatkokäsittelyn.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ollila on tehnyt, minä sanoisin,
tärkeän, mutta tietyllä tavalla arasta
aiheesta aloitteen eli tuloverolain 31 §:n 5 momentin ennen
kaikkea loppuosan muuttamisesta, joka tarkoittaa sitä,
että näistä kunnallisista luottamustoimista maksetuista
kokouspalkkioista peritty luottamushenkilömaksu olisi vähennyskelpoinen
verotuksessa. Minusta tämä on siinäkin
mielessä tärkeä, kun katsoo, että tämän
ovat allekirjoittaneet ed. Ollila, ed. Heinäluoma ja ed.
Lankia, kolmen suurimman poliittisen ryhmän puoluesihteerit. Minusta
tämä on tässä erittäin
huomionarvoinen seikka, ja olen kyllä sitä mieltä,
että olen yhtymässä nimenomaan tähän
aloitteeseen.
Kyllä asia on niin, että meillä tarvitaan
poliittinen järjestelmä; se on myös kunnallishallinnossa,
se on sinne tullut ja se siellä on. Sinne pitäisi saada
myöskin — nyt elämme kunnallisvaalivuotta — parhaat
voimat mukaan, ja sitä ei kuitenkaan hoida mikään
muu kuin poliittinen järjestelmä, poliittiset
puolueet niin kunnallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla.
Kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla poliittista
järjestelmää, sen kehittymistä ja
myöskin pitämistä tässä ajassa kiinni
voidaan kehittää, pitäisi käyttää.
Mielestäni tämä lakialoite, joka
koskee vaan yhtä asiaa, on omalla tavallaan tukemassa poliittisen
järjestelmän vahvuutta ja myöskin tukemassa
kunnallista demokratiaa, niin kuin ed. Pulliainen toi mielestäni
ihan hyvin esille niitä perusteita, miten ollaan luottamustehtävissä ja
miksi sinne mennään, ja myöskin sitten
nämä taloudelliset kysymykset. Kyllä tälle
löytyy vahvat perusteet, että tulisi menetellä niin
kuin tässä lakialoitteessa esitellään.
Mutta on tietenkin näin, että jos ei hallitus
tuo tämän tapaista lakiesitystä, niin
sitä on vaikea viedä läpi, jos eivät
sitten poliittiset ryhmät pysty sopimaan tämmöisestä asiasta.
Kun tässä on nyt näin kolme kovaa henkilöä,
kolmen suurimman poliittisen ryhmän puoluesihteeriä,
takana, niin tämähän pitäisi
voida hoitaa. Minusta olisi hyvä, että ennen syksyn kunnallisvaaleja,
kun ehdokasasettelukin päättyy syyskuun puolivälin
maissa, tämmöinen asia olisi hoidettu. Pidän
tätä myönteisenä, ja kyllähän
minusta tämän talon pitää toimia
myös sillä tavalla, että me pyrkisimme
vahvistamaan kunnallista demokratiaa. On se kuitenkin suomalaisen
yhteiskunnan yksi peruskivi, ja ehkä juuri nyt tänä vuonna,
kun elämme todella kunnallisvaalivuotta, tähän
on syytä kiinnittää huomiota. Näin uskonkin,
että ed. Ollila, kun on tämän lakialoitteen
tehnyt, on lähtenyt juuri tältä pohjalta,
että tällä voitaisiin vahvistaa kunnallista
demokratiaa ja myöskin poliittista järjestelmää,
jota me tarvitsemme. Pitää muistaa, että tässä maassa
on myöskin paljon voimia, jotka toivovat, että tämä poliittinen
järjestelmä, poliittiset puolueet, rapautuisivat
ja heikkenisivät, ja se ei ole hyväksi kyllä suomalaiselle
kansanvallalle eikä tämän maan demokraattiselle
kehitykselle tästä eteenpäin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on ed. Ollila
tehnyt hyvän aloitteen, ja niin kuin täällä edellä todettiin,
täällä on semmoisia raskaan sarjan nimiä takana.
Minusta tämä aloite pitäisi ottaa ehdottomasti
käsittelyyn ja viedä läpi.
Ihan muutama kommentti tähän koko juttuun liittyen.
Juuri tuossa hiljattain kun täytin veroilmoituksen, niin
katsoin, mitä meikäläinen kaupunginvaltuutettuna
on viime vuonna tienannut. Tänään muuten
Ilta-Sanomat tai Iltalehti kyseli sivutöistä ja
tämmöisistä, ja rohkenin laittaa tämän
suuren summan myös siihen kyselyyn siitä sivuduunista,
ainoasta sivuduunista mikä minulla on olemassa, kaupunginvaltuutetun
työstä. Se on 345 euroa 50 senttiä vuoden
tienestit, ja sehän tarkoittaa, kun oikeasti laskin sitten
veron plus sitten puolueveron, jonka kunnallisjärjestö perii, että siitä jäi
minulle 103 euroa 50 senttiä puhtaana käteen.
Sehän tarkoittaa, jos samanlaisia yhtä viljavia
vuosia kaikki neljä vuotta olisivat, että hyvänen
aika, yli 400 euroa saisin neljän vuoden duunista. Jos
kunnallisvaalien alla ilmoituksia lehteen laittaa, niin hirveän
isoja lätkiä sillä ei voisi laittaa.
Tosin minä en ole koskaan kyllä kunnallisvaalien
alla yhtään lappua vielä maksanut tai
laittanut ilmoitusta. Minä olen kokenut sillä tavalla,
että kunnallisvaalit on semmoinen juttu, jotta ne ovat
lähivaalit ja ihmiset äänestävät
tuntemuksen, asioiden hoidon, perusteella. Sen verran monessa, hyvässä ja
pahassa, mukana olleena, kun ihmiset ilmeisesti tuntevat, minun
ei tarvitse yhtään mainosta koskaan laittaakaan.
Tässä ed. Oinonen laajensi tätä käsitystä myös yleensä vaaleihin
ja myös kansanedustajan tehtävää koskien.
Kun ed. Oinonen esitti, että pitäisi olla mahdollista
jopa vähentää vaalikulut, niin kansanedustajilla
minusta kohtuullisessa määrin näin pitäisi
olla. Mutta samaten myös kunnallisvaaleissa jos ihmiset
mainostavat, niin siitä tulee kuluja. Minusta pitäisi
pystyä sekin kohtuullisessa määrin vähentämään,
koska se on tulon hankkimista. Vaikka itse en mainostakaan yhtään enkä yhtään
senttiä tule laittamaan kunnallisvaaleihin, niin kyllä näen,
että kun jotkut, jotka eivät ole sillä tavalla
tunnettuja ihmisiä, joutuvat satsaamaan siihen ja laittavat
rahaa, niin semmoisen kohtuullisen määrän
voisi vähentää — säilytettäisiin
semmoinen raja, mihin määrään
saakka voi vähentää — jos kerta
rahaa käyttää kunnallisvaaleihin. Se
olisi aika loogista siinä ajattelussa. Vaikka täällä on
todistettu siitä, jotta se on puhtaasti tämmöinen
harrastuspohjainen juttu ja halu lähteä päättämään
ihmisten asioista, että se ei ole tienestiä, niin
kun siinä kuitenkin maksetaan palkkio, siinä on
kyse tietyllä tavalla tulosta ja silloin pitäisi
myös nämä menot saada vähentää.
Sen takia tämä, mitä tässä aloitteessa
esitetään, on vähintä, tämä pitää ehdottomasti
saada nopeasti voimaan. Toivon mukaan valiokunta ottaa tämän
käsittelyyn ja eduskunta voi hoitaa sitä suoraan,
mutta jos ei näin tapahdu, niin hallitus toisi tämän
esityksen vielä kevätkauden aikana, jolloin syksyllä sitten
tai kesällä, kun ehdokkaita kerätään,
voitaisiin sanoa, että laki tältä osin
on muuttunut. Ainakaan se ei nousisi kynnykseksi, että kun
eihän siitä mitään saa kuitenkaan,
mitä sitä lähtee ehdokkaaksi. Kannatan
ehdottomasti tätä, ja toivon mukaan tämä saa
hyvän käsittelyn.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ollila, te olette rohkea mies. Te
uskallatte puolustaa vielä suomalaista poliittista järjestelmää, mikä ei
aina vaalienkaan alla ole kaikkein palkitsevinta toimintaa. Mutta
ymmärrän tietenkin, että ison puolueen
puoluesihteerinä on oikein, että te uskallatte
tehdä tämänkin tyyppisen aloitteen.
Me kaikki kumminkin tiedämme, jotka kunnallistoimessa
olemme mukana olleet, että eipä niissä nyt
ainakaan rivivaltuutettu tai lautakunnan, toimikunnan jäsen
rikastu verrattuna siihen aikaan, mitä monet tähän
työhön käyttävät. Käytännössä tämän
päivän kunnallistyö on myöskin sitä,
että se, joka on puheenjohtaja, joutuu tekemään
sitä hyvin puolipäivätoimisesti. Puheenjohtajallahan
on muutamien tuhansien vanhojen mummonmarkkojen, ehkä tällainen,
vuosikorvaus siitä työstä, mutta verrattuna
käytettyyn aikaan sekin summa on hyvin säälittävä.
Nyt tänä päivänä puhutaankin
paljon siitä, onko jo pienissäkin ja keskisuurissa
kunnissa tilanne mennyt siihen, että tarvittaisiin jo jonkinlainen
pormestari, joka olisi aina paikalla kunnantalolla hoitamassa puolipäivätoimisesti
näitä tehtäviä. Tätä keskustelua
käydään tällä hetkellä jo
ainakin suurten kaupunkien osalta hyvin merkittävästi.
Voidaankin kysyä sitten, eikö olisi oikeudenmukaista,
että jos nämä luottamushenkilöt
siitä pienestä palkkiostaan vielä maksavat
sille poliittiselle ryhmälle, jonka ryhmän jäsenyydestä ovat tulleet
valituksi tehtäviinsä, 10—15 prosentin palkkion,
tätä kuluerää voisi vähentää pois
verotuksessaan. Pitäisin sitä oikeudenmukaisena
ja poliittista järjestelmää vahvistavana.
Juuri, kuten ed. Vihriäläkin totesi, näin
kunnallisvaalivuonna se olisi ihan ehkä oikeankin suuntainen kädenojennus
myöskin kansalaisille, että myöskin eduskunta
arvostaa kunnallista demokratiaa ja pitää myöskin
poliittisten järjestelmien tai minkä muun tahansa
... Myöskin muu kuin poliittinen puoluehan voi periä valitsemaltaan
yhdistykseltä palkkion ihan samalla tavalla. Ehkä nämä ovat
kumminkin muutamia yksittäisiä tapauksia.
En heti aluksi huomannutkaan tätä 5) kohdan alkuperäistä tekstiä.
Luulin teitä vielä rohkeammaksi mieheksi, koska
ajattelin, että olette esittänyt, että jopa
valtiollisen luottamustehtävän hoitamisesta välittömästi
aiheutuvat kohtuulliset kustannukset korvattaisiin. Nyt sain tietää,
että se on ollut jo aikaisemmassa, vanhassa, tekstissä. Vaikka
totean tämän kohdan kyllä kuolleeksi
kirjaimeksi siltä osin, että nyt kun kansanedustuslaitoksella
on tämä niin sanottu kulukorvausjärjestelmä — maksimissaan
55 prosenttia, onko se nyt palkkaluokasta A 27, Uudellamaalla vähemmän,
Helsingissä vielä vähemmän — niin
monena vuotena itsekin olen miettinyt sitä, että kun yksi
huone on kokonaan kansanedustajan työn käytettävissä ja
monen luottamustehtävän takia siellä pitää olla
tietokoneet, siellä pitää olla printterit,
puhelimet ym. vastaavat, jotta voi keskittyä näihin
tehtäviinsä, niin eikö se työnhuonekorvaus
jos joku, esimerkiksi se pieni työhuonekorvaus, ole riittävä vähennys
siltä osin. Mutta eipä sitä verottaja
koskaan ole hyväksynyt, sillä periaatteella, että meille
maksetaan tämä kulukorvaus.
Äsken sain tässä, kun valmistauduin
puheenvuoroon, vinkin siitä, mitä monet maakuntien edustajat
kertoivat: ed. Lahtela muun muassa kertoi ajavansa 70 000
kilometriä, ed. Oinonen 40 000 kilometriä. Sen
lisäksi teillä on toinen asunto täällä Helsingissä,
sen lisäksi te syötte joka päivä,
sen lisäksi te maksatte tietenkin vieraille omat palkkiot,
kun he tulevat tänne, te maksatte itse puhelinlaskun. Sitä kautta
tulee tietenkin tietoliikennekorvaus, mutta väitän,
että kulukorvaus, mitä te saatte, ei maakuntien
kansanedustajille alkuunkaan riitä korvaamaan niitä nettokustannuksia,
mitä te tähän työhön
laitatte. Sainkin sellaisen vihjeen, että jatkossa olisi
ehkä syytä soveltaa myös ed. Ollilan
tekemän pykälän 1 kohtaa siten, että pitäisi
laittaa ne summat ylös — kaikki matkakulut, puhelinkulut,
toisen asunnon korvaukset — ja verrata niitä niihin
kulunkikorvauksiin, mitä meille maksetaan, ja yli menevä summa
esittää verottajalle valtiollisen luottamustehtävän
hoitamisesta välittömästi aiheutuneina
kohtuullisina kustannuksina. Harva tästäkään
salista, varmasti ei meistä 200:sta kukaan, on tätä tehnyt,
vaikka toteaisi, että tilanne on hänen osaltaan
esimerkiksi suuri vaalipiiri tai jotakin muuta, jolloin kustannukset
ovat suurempia.
No, se on kumminkin ollut pykälä, joka on
ollut ennen tätä aloitetta tässä,
mutta totean vain, että sitä ei ole sovellettu
oikeudenmukaisesti ja jotakin korjausta siihenkin olisi varmasti
syytä saada, ainakin hyviä verottajan ennakkotapauksia.
Niitähän me voimme kaikki kokeilla, jotka asumme
isoissa vaalipiireissä, kuten Vaasan vaalipiirissä,
Oulun vaalipiirissä, Pohjois-Karjalasta edes puhumattakaan,
koska siellähän sitä rajaa ainakin riittää.
Mutta, arvoisa puhemies, kolmen suuren puolueen puoluesihteerit
ovat laittaneet nimensä tähän, ymmärtääkseni
vakavissa mielin. Näitten puolueitten painoarvo ainakin
tässä salissa taitaa olla jo noin kaksi kolmasosaa
suurin piirtein eduskunnan voimasta, joten kyllä minä ainakin teen
sen johtopäätöksen, että siitä huolimatta, että siinä on
vain kolme nimeä, valtiovarainvaliokunta tekee ainakin
sellaisen ratkaisun, että tässä asiassa
se pyytää esimerkiksi valtiovarainministeriöstä lausunnon,
miten he suhtautuvat tähän aloitteeseen, ja tämä voitaisiin
hoitaa myöskin lakialoitteen pohjalta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Salo kiinnitti juuri huomiota siihen,
että tässä on kolmen suuren puolueen
puoluesihteerin nimet alla, jotka ovat kansanedustajina allekirjoittaneet
tämän. Todella toivon, että tämä asia
nousee keskusteluun valtiovarainvaliokunnassa ja pyydetään
valtiovarainministeriöltä myöskin kannanottoa
asiaan.
Yksittäisen kunnallisvaltuutetun tai lautakunnan jäsenen
osaltahan ei ole kysymys suuresta asiasta, mutta jos ajatellaan
kunnanhallituksen puheenjohtajan kokouspalkkiota ja kunnanhallituksen
puheenjohtajan tehtävämäärää,
jos tehtävänsä haluaa hyvin hoitaa edes
niiltä osin, kuin velvoitteet siinä koskevat,
nykytilanne on kohtuuton. Itse valtuuston puheenjohtajana tiedän, että vaikka
on protokollassa ohi hallituksen puheenjohtajan, tehtävämäärässä se
ei välttämättä ole yhtä vaativa.
Siksi olen pystynyt sen hoitamaan täältä kansanedustajan
työn ohella.
Tosin lehdissä on kritiikkiä, että valtuuston puheenjohtajaa
ei näy kotipaikkakunnalla, mutta kritiikkiähän
aina saa, ja kritiikin antaja on aivan oikeassa tässä.
On tietysti sitä suurempi luottamus, että vielä toissa
iltana minut valittiin vuodeksi puheenjohtajan tehtävään.
Mutta hallituksen puheenjohtajan, Tuulikki Välimäen,
kanssa meillä on hyvä puhelinyhteys ja luottamus,
ja luotan hänen tekemisiinsä. Hän on
SDP:stä, ja itse olen keskustasta. Tässä vallitsee
hyvä, rakentava yhteistyö. Näin ollen
hommat ovat hyvin hoituneet.
Mutta jos ajattelen, että henkilö on hallituksen puheenjohtaja,
me laskimme kotikunnassani Keuruulla, että tuo tehtävä 8-tuntisiksi
työpäiviksi jälleen muutettuna merkitsisi
henkilön 1,5-kertaista työpanosta, eli on todella
vaativasta työstä kysymys. No, tämä on
tietysti teoreettinen laskelma, koska siinä on kokouksia,
jotka menevät päällekkäin eivätkä ole
mahdollisia sillä tavalla, että tuo aika aivan
toteutuisi, mutta hyvinkin vaativasta työstä on
kysymys, kun hoitaa kunnanhallituksen puheenjohtajuutta, työtehtävää,
joka joissakin kunnissa merkitsee sitä, että siellä kunnantalolla
on työhuone luottamushenkilöpuheenjohtajalle.
Olen tavannut tällaisia kuntia valtuustoretkien yhteydessä.
Vanhastaan, kun vielä neljä vuosikymmentä sitten,
kolme vuosikymmentäkään sitten, ei kaikissa
kunnissa ollut kunnanjohtajaa, oli kunnansihteeri pienimmissä kunnissa,
siellähän hallituksen puheenjohtaja istui käytännössä kunnantalolla
kaikki ajat. Muistankin omalta varusmiesajaltani, kuinka kunnanhallituksen
puheenjohtaja kirjoitti maatalouslomia varten annetut lomapuollot
ja hän oli siellä tehtävissä kuin
virkamies.
Mutta tämän tehtävän osalta
näkisin, että meidän pitäisi
harkita, niin kuin täällä on puheenvuoroissa
sanottu, olisiko joku pormestarimalli saatavissa kenties. En tiedä,
onko se hyvä malli, sitä on kritisoitu, mutta
tuo tehtävä vaatii varmasti enemmän kuin
siihen tehtävään ryhtyvä, ainakin
jos ensimmäistä kertaa tulee kunnanhallituksen
puheenjohtajaksi, tajuaa. Siinä suhteessa olisi kyllä helpotus
noissa menoissa, mitä luottamustehtävästä menee,
paikallaan. Todellakin palkaksi niistä voi saada vain kateuden,
ja jos on vieraan työssä, byrokratian anoa aina
joka kokousta varten palkaton virkavapaa, jos se suvaitaan myöntää,
ja ansionmenetyskorvaukset. Valtavan byrokratian kohteena vielä on
henkilö, joka on palkkatyössä, anoessaan
nämä mainitut virka- ja työvapaudet,
ja mitä ne ovatkin kenenkin kohdalla.
Todella haasteelliseen tehtävään
ryhtyy, ken lähtee luottamushenkilöksi, ja osaltaan,
vaikkakin pieneltä osalta, tämä aloite
toisi korjausta. Toivon, että tästä syntyy
hyvä keskustelu valiokunnassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Salon puheenvuoro innoitti vielä nousemaan pystyyn
ja osin ed. Oinosenkin viimeinen puheenvuoro tässä.
Nimittäin luottamushenkilön asemasta voi todeta,
että joskus voi käydä niinkin, että tulee
lopputili vielä. Meillä Kiteellä on tällä hetkellä se
tilanne ihan oikeasti olemassa. Nimittäin vaikka hallituksen
puheenjohtajaa ei suoraan sillä nimikkeellä irtisanottu,
on todettu, että on liian vähän työmaalla
näkynyt. Kun vähentämistä tehtiin
firmassa, kaveri sai lopputilin. Nyt hän joutaa kyllä hallituksen
puheenjohtajan hommia hoitamaan hyvin. Mutta on aika ikävä semmoinen
viesti, jotta työnantaja irtisanoo semmoisen henkilön,
joka aktiivisesti osallistuu yhteiskuntapolitiikkaan ja rakentaa
omaa kaupunkia. Siitä hyvästä sitten
annettiin — pitkä työsuhde vielä, lähes
30 vuotta ollut siinä samassa firmassa — nyt lopputili,
eikä hän pääse edes työttömyyseläkeputkeenkaan
vielä, sen ikäinen kaveri sattuu olemaan.
Tämmöisiä ikäviäkin
asioita sattuu. Sen takia minusta tämä on demokratian
pönkittämistä tai lisäämistä,
ja pitää tehdä toimia, jotta ihmiset voisivat
tähän lähteä. Sen takia tässä ed.
Ollilan aloitteessa on hyviä aineksia. Tässä on
hyvä ottaa jatkotyön kannalta huomioon, mitä ed.
Salo totesi muun muassa työhuonekysymyksestä.
Itsekin olen pitkään ollut kunnallispolitiikassa,
ja minulla on yksi huone pyhitetty kyllä näille
papereille ja kaikelle kalustolle, mitä nyt on, aikaisemmin
kirjoituskone, nyt tietokoneet ja muut värkit siellä.
Jos hyvin työnsä aikoo hoitaa, pakko ne on olla,
muuten se homma ei oikein toimi.
Mutta sitten ed. Salon esiin nostama kysymys, joka liittyy meidän
tämänhetkiseen ammattiimme ja matkakustannuksiin
ja kulukorvauksiin. Siinähän on sillä tavalla
eriarvoinen asema yhä edelleen olemassa, että tilanne
riippuu siitä, missä asuu. Itsekin kun asun Pohjois-Karjalan eteläisessä päässä,
(Puhemies koputtaa) pohjoispäähän on
250 kilometriä matkaa. Vuositasolla laskin, että jos
saisi kilometrikorvauksen, pitäisi 27 300 euroa
saada kilometrikorvausta.
Heikki A. Ollila /kok:
Herra puhemies! On käyty hyvä keskustelu,
ja olen iloinen, että aloite on saanut laajaa tukea. Kyllähän
se niin tietysti on, että tämän talon
tehtävä on puolustaa yhteiskunnallista osallistumista.
Se on niin, että elleivät luottamushenkilöt
valtaa käytä, joku sitä käyttää.
Yksi vaihtoehto on, vähän niin kuin ed. Vihriäläkin
täällä totesi, ilman muuta byrokratia ja
virkavalta, joka sitten sen vallan käsiinsä ottaa.
Sen verran totean, että kun tässä on
kolme puoluesihteeriä allekirjoittajina, tästä toki
ovat useammatkin puoluesihteerit tietoisia, tähän myötämielisesti
suhtautuvia, mutta sattuneesta syystä tähän
allekirjoittajaksi ei ole esimerkiksi Ari Heikkistä voitu
pyytää.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On todella niin, kuten ed. Ollila sanoi,
että tämän talon tehtävä on
puolustaa yhteiskunnallista osallistumista. Se on tehtävä vahvasti,
koska tätä ei kaikkialla tajuta. Aivan kuten ed.
Lahtela tiedän tapauksia, että on epäsuorasti
työtehtävät katkaistu sen takia, että henkilö on
yhteiskunnallisissa tehtävissä. Itsekin jotain
tietäisin menneiltä vuosilta, mutta ei ole enää tarpeen
muistella. Näin ollen todella on puolustettava yhteiskunnallista
osallistumista.
Ed. Salon osalta sanoisin näistä meidän
edustajien kulukorvauksista, että eiväthän
ne todellisuudessa riitä siihen, mitä me normaalissa
työssämme menetämme, kun otetaan huomioon,
että yksi kolmasosa menee asumiseen — jos olisimme
komennusmiehiä täällä, me saisimme
päivärahat — ja sitten jos vielä ajatellaan,
että menee puheluihin, puhelinkorvaus ei riitä kuin
pikku murto-osaan. Elikkä tosiasiassa kulukorvaukset meillä ovat
riittämättömät, mutta tuommoista kuittien
kanssa sähläämistäkään
en kyllä pidä hyvänä. Se ei
muuta kuin jatkuvia riitoja aiheuttaisi, eikä siihenkään
missään tapauksessa pidä mennä.
Keskustelu päättyy.