Täysistunnon pöytäkirja 11/2005 vp

PTK 11/2005 vp

11. TORSTAINA 17. HELMIKUUTA 2005 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Lahden oikoradan lähijunapalvelut

Tuija Brax /vihr:

Arvoisa herra puhemies! Lahden oikorata on ollut meille kaikille erittäin tärkeä investointi ja tullut maksamaan tai kokonaisuutena tulee maksamaan yli 300 miljoonaa euroa, ilmeisesti 331 miljoonaa euroa on oikea summa. Tämän päivän tietojen mukaan on käynyt ilmi, että sitten sitä rataa ei olekaan varaa käyttää sillä tavalla, kuin olemme luulleet me kaikki, jotka olemme sitä rataa ajaneet ja kaivanneet — koko Uudenmaan työssäkäyntialue, Lahden seutu — vaan näyttää siltä, että on vakava uhka, että sitten oikoradalle ajatellut lähijunapalvelut saattavat olla vaan kerran tunnissa tai jopa kerran kahdessa tunnissa taikka liikenneministeriön virkamiesten tämän päivän lehtihaastattelujen mukaan vieläkin harvemmin, mikä tekee tämän yhdyskuntasuunnittelun, liikennesuunnittelun ja ekologisen kaupunkirakenteen jotakuinkin tyhjäksi. Olemme investoineet valtavan summan rahaa, aivan kuin olisimme ostaneet ison troolarin kalastukseen, ja nyt ei ole varaa matoon. (Ed. Laukkanen: Entäs Vuosaaren satamainvestoinnit!)

Ovatko nämä tiedot, joita tänään on tullut julkisuuteen, vakavasti otettavia, ja mitä aiotte tehdä?

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Ed. Brax on aivan oikeassa siinä, mitä esititte perusteluinanne, että tämä rata on erittäin tärkeä. Tämä on ollut kallis, on ollut täysin perusteltua, että tällainen rata saadaan, ja se valmistuu syksyllä 2006. Voin sanoa näin, että olin itse täysin yllättynyt sekä näistä uutisista että myös lehtiartikkelista. Tämä johtunee siitä, että tosiasia on, että meidän joukkoliikennekehyksemme ovat alenevat, ja tätä kautta lienevät sitten tällaiset spekulaatiot lähteneet liikkeelle.

Mutta, puhemies, halusin korostaa sitä, että on aivan järjetöntä edes ajatella niin, että me rakentaisimme radan Pääkaupunkiseudun alueelle emmekä käyttäisi sitä. Minä tulen tekemään kaikkeni, että se rata palvelee paitsi lähijoukkoliikennettä, myös sitten tulevaisuudessa pitkän matkan liikennettä Helsinki—Pietari-radan osalta. Sikäli uutiset ovat ennenaikaisia, että me käymme juuri kehysneuvotteluihin, ja totean vielä sen, että näissä neuvotteluissa tulen tekemään kaikkeni, että joukkoliikenne säilyy Suomessa. Ja voin sanoa, että tämä rata ei ole suinkaan ensimmäinen, josta leikattaisiin.

Tuija Brax /vihr:

Arvoisa herra puhemies! Kiitos ministerille hyvästä vastauksesta. Rohkeninkin etukäteen arvella, että tämän täytyy olla ministerinkin näkemys, koska kaikki Pääkaupunkiseudun kansanedustajat myös Uudeltamaalta ovat sitoutuneet yhteistyössäänkin myös siihen, että me yritämme kaavoituksella ohjata kaavoituspaineita ratojen varsille, ei moottoritien varsille. Jos ajatellaan esimerkiksi kasvavaa Mäntsälän kuntaa, niin tässähän on vakava uhka, että kaavoitus ja asuminen ajautuvat sinne moottoritien varrelle. Eilinen Kioton juhlapäivä on aivan turhaan vietetty, jos me Suomessa jatkamme tätä kaavoituspolitiikkaa, jossa sitten kaiken maailman autoteiden varteen rakennetaan toisistaan kaukana olevia omakotitaloja. Ne eivät ole pitkään onneloita. Kysyisin:

Oletteko tehnyt tässä kaavoitus-, yhdyskuntarakennekysymyksessä yhteistyötä ympäristöministeriön kanssa?

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Tämä ratahanke on laitettu vireille ennen minun tähän toimeeni tuloa, mutta otaksun ja olen varma siitä, että on tehty, koska kaikissa näissä hankkeissa, mitä on jälkeenpäin tehty, me olemme olleet erittäin hyvässä yhteistyössä ympäristöministeriön kanssa. Yhteistyö tietysti tulee vaan tiivistymään siitä syystä, että liikenteen päästöthän tulevat mukaan nyt seuraavaan Kioto-koriin, ja tästä syystä tätä yhteistyötä tiivistämme. Se on hyvällä tolalla ollut nytkin, mutta aina on tietysti parantamisen varaa.

Markku  Laukkanen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Minä luin tämän samaisen lehtiartikkelin, mihin ed. Brax viittaa, niin, että VR tavallaan katsoo nyt asiaa sillä tavoin, että sekin haluaisi tulla tällä rataosuudella joukkoliikenteen määrärahoille jakamaan sitä pottia, mikä on varattu vähäliikenteisten rataosuuksien valtiontukeen. Ei kai nyt, ministeri Luhtanen, näköpiirissä ole tilanne, jossa Pääkaupunkiseudun vilkasliikenteisintä raideosaa, mikä tämä tulee aikanaan olemaan, lähdetään tukemaan sellaisilla määrärahoilla, jotka on tarkoitettu aivan toisaalle, sitä varten, että ministeri ostaa niillä liikennettä ei-kannattavilla rataosuuksilla jossain muuallapäin Suomea? Kysehän on, hyvänen aika, keskeisestä osasta Ten-verkostoon kuuluvaa nopeaa Pietarin ratayhteyttä jatkossa. Nyt, jos Pääkaupunkiseudun kunnat hoitavat kaavoituspolitiikan hyvin, sinnehän saadaan paljon asukkaita. Sen jälkeen tulee paljon käyttöä. Sen jälkeen siitä tulee kannattava rataosuus. Näinhän sen täytyy totta kai yhdyskuntapoliittisesti ja liikennepoliittisesti myöskin mennä.

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Koko tämä spekulointi on tällä hetkellä ennenaikaista, koska en ole vielä tukemassa enkä poistamassa yhtään mitään. Tämä keskustelu tullaan käymään perinpohjin kehysneuvottelujen yhteydessä, ja tästä syystä yksityiskohtiin menevä spekulointi on ikään kuin ... ei turhaa, pitäähän näistä aina keskustella, mutta voin sanoa näin, että minulla tai meillä ministeriössä ei ole vielä näihin kannanottoja, vaan ne tulevat sen jälkeen, kun me näemme kehykset.

Pekka Kuosmanen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Joukkoliikennemäärärahoja vuodesta toiseen — on aivan sama, onko sinipuna tai punamulta — hallitus leikkaa voimakkaasti, mutta valtiovarain liikennejaosto on vuodesta toiseen, vähän niin kuin liikenneministerin suostumuksella, lisännyt aina 3 miljoonaa euroa lisää. Tällaista oravanpyörää on leikitty, kissaa ja hiirtä, vuodesta toiseen.

Otan esimerkiksi Kouvola—Kotka-välin. Kun nyt kymmenen vuotta eduskunnassa olen ollut, niin joka vuosi on tämä sama lehtikirjoittelu: se lopetetaan vähän liikenteen takia, vaikka 300 000 ihmistä vuosittain kulkee sitä väliä. Sitten valtatie 15, Kotka—Kouvola, on erittäin raskaan liikenteen kuormittama, ja siinä mielessä ei ole mitään järkeä siirtää linja-autoliikenteelle raiteilta matkustajia. Ihmettelen sitä, että tätä epäkohtaa ei hallitus huomioi. Minä uskon, että kun meillä on näin pätevä ja huippuhyvä liikenneministeri, tämmöinen epäkohta huomioidaan myös valtiovarainministeriössä.

Jouko Skinnari /sd:

Arvoisa puhemies! Tämähän on tärkeä asia, tämä Kerava—Lahti-oikorata, ja liikenneministerin vastaus oli siinä mielessä hyvä ottaen huomioon tämän yllättävän uutisen, että hän ainakin osaltaan tekee parhaansa, mutta kun tämä on koko hallituksen asia ja liittyy näihin kehyksiin, olisin kysynyt pääministeriltä, kun valtiovarainministeri ei ole paikalla:

Onkohan tämä nyt myös koko hallitukselle tärkeä asia, että luodaan asumisen olosuhteita myös sitten näitten liikenneinvestointien perusteella muuallekin kuin pelkästään Helsingin seudulle eli Lahteen, Hämeenlinnaan ja noin 100 kilometriä Helsingistä?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Minulla ei ole aavistustakaan, mistä uutisista te keskustelette. (Naurua) En ole valitettavasti uutista lukenut, mutta sen voin kyllä vastata, että kun laitetaan miljardi euroa rataan, niin sitä tullaan varmasti käyttämään tehokkaasti.

Kari Uotila /vas:

Arvoisa puhemies! Täällä on käynyt ilmi muun muassa, ministeri Luhtanen oli aivan oikeassa, että joukkoliikenteen kehys on täysin riittämätön ja tämän vuoden jälkeen joukkoliikenne joutuu kohtuuttomiin ongelmiin, ellei kehystä oleellisesti nosteta. Kun ed. Skinnari yritti saada pääministeri Vanhaselta vastausta siihen, millä tavalla pääministeri suhtautuu tähän joukkoliikenteen määrärahatasoon, niin toistan tämän kysymyksen:

Onko pääministeri sitä mieltä, että kyllä joukkoliikenteeseen tarvitaan nyt kehystasolla selkeä tasokorotus, jotta niin tämä rataosuus, pääradan joukkoliikenneyhteydet, ne vähän käytetyt liikenneyhteydet, muun muassa Karjaa—Hanko, Kotka—Kouvola, kuin sitten hajaseutualueen bussiliikenne voitaisiin jatkossa turvata?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Nyt minulla on tämä uutinen, ja tässä sanotaan, että liikenneministeriön säästölista karsii kauan odotetun oikoradan taajamaliikennettä rankasti, ja juuri liikenneministeri itse ilmoitti, että hän ei ole tämän esityksen takana.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Sotken vielä pikkuisen tätä palettia. Edellinen liikennevaliokunta ajoi kuin käärmettä pyssyyn tätä oikorataa. Silloin sai sen vaikutelman, että nimenomaan tähän tulisi liiketaloudellisesti kannattavaa liikennettä, koska kaikki se, mikä meille esitettiin, oli juuri tällaista. Onko tässä suhteessa nyt ministeriöstä tullut uudet laskelmat tai VR-Yhtymältä, että näin ei olekaan asianlaita? Toisekseen ei missään nimessä siihen joukkoliikennetukeen pidä tässä yhteydessä kajota, jolla on todella käyttöä eräällä alueella ihan ratkaisevasti. Onko ministeriössä nyt todella mennyt litterat aivan uusiksi näissä asioissa?

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Eivät ole menneet. Tämä artikkeli koskee käsitykseni mukaan — minähän en sen alkuperää tiedä enkä tiedä sen motiivia — sitä, että tämä oikorata on paitsi osa nopeaa Helsinki—Pietari junarataa, teollisuusrataa, myös osa lähiliikennettä. Kun pyrkimyksenä on juuri se, että meillä on erittäin nopeat junayhteydet, työssäkäyntiyhteydet Lahden ja Helsingin välillä ja siihen liittyvien väliasemien välillä — siihen tulee Mäntsälä, Hinthaara, muutamia väliasemia — tämä tarkoittaa sitä, että jotta pyrkisimme juuri siihen, että bussiliikennettä saataisiin teiltä pois ja myös tietysti asutuksen hajottamista näille alueille, meidän pitää saada useita junavuoroja, jotta rata palvelisi näitä käyttäjiä. Se saattaa tarkoittaa juuri sitä, että joudumme tukemaan tätä liikennettä. Minulla ei ole vielä näitä laskelmia, eli toisin sanoen toistan sen, että on ikään kuin ennenaikaista tästä vielä keskustella.

Puhemies! Vastaisin myös tähän edelliseen, ed. Uotilan kysymykseen vielä, että kyllä tätä pohditaan. Pohdimme joukkoliikenneasiaa ihan lähiaikoina hallituksen piirissä, ja hallitusohjelman lähtökohtanahan on — ja tietysti lähden siitä, että se toteutuu — että Suomessa toteutetaan tehokkaat ja joustavat joukkoliikenneyhteydet koko maassa.

Timo Soini /ps:

Arvoisa herra puhemies! Moottoriteiden varrellahan tietenkin pitäisi mahdollisimman lähellä asua. Muutenkin me tarvitsisimme moottoritien jokaiseen kaupunkiin, jossa on 100 000 asukasta, ja hyvät autot, mutta se varsinainen kysymys:

Mikä on, liikenneministeri, teidän prioriteettinne, tärkeysjärjestyksenne, kun huudetaan rahaa moottoriteihin, alempiasteiseen tieverkostoon, ratoihin ja vielä pähkähulluun länsimetroon? Ei kai raha kaikkeen riitä. Mihin järjestykseen, ministeri, mitä nyt priorisoidaan?

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Ed. Soinille toteaisin, että tämä prioriteettijärjestys on selkeästi luettavissa tästä viiden ministerin laatimasta infratyöryhmäohjelmasta, johonka järjestykseen hallitus on sitoutunut.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.