Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Lahden oikorata on ollut meille kaikille
erittäin tärkeä investointi ja tullut
maksamaan tai kokonaisuutena tulee maksamaan yli 300 miljoonaa euroa,
ilmeisesti 331 miljoonaa euroa on oikea summa. Tämän
päivän tietojen mukaan on käynyt ilmi,
että sitten sitä rataa ei olekaan varaa käyttää sillä tavalla,
kuin olemme luulleet me kaikki, jotka olemme sitä rataa
ajaneet ja kaivanneet — koko Uudenmaan työssäkäyntialue,
Lahden seutu — vaan näyttää siltä,
että on vakava uhka, että sitten oikoradalle ajatellut
lähijunapalvelut saattavat olla vaan kerran tunnissa tai
jopa kerran kahdessa tunnissa taikka liikenneministeriön
virkamiesten tämän päivän lehtihaastattelujen
mukaan vieläkin harvemmin, mikä tekee tämän
yhdyskuntasuunnittelun, liikennesuunnittelun ja ekologisen kaupunkirakenteen
jotakuinkin tyhjäksi. Olemme investoineet valtavan summan rahaa,
aivan kuin olisimme ostaneet ison troolarin kalastukseen, ja nyt
ei ole varaa matoon. (Ed. Laukkanen: Entäs Vuosaaren satamainvestoinnit!)
Ovatko nämä tiedot, joita tänään
on tullut julkisuuteen, vakavasti otettavia, ja mitä aiotte
tehdä?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Ed. Brax on aivan oikeassa siinä,
mitä esititte perusteluinanne, että tämä rata
on erittäin tärkeä. Tämä on
ollut kallis, on ollut täysin perusteltua, että tällainen
rata saadaan, ja se valmistuu syksyllä 2006. Voin sanoa näin,
että olin itse täysin yllättynyt sekä näistä uutisista
että myös lehtiartikkelista. Tämä johtunee
siitä, että tosiasia on, että meidän
joukkoliikennekehyksemme ovat alenevat, ja tätä kautta lienevät
sitten tällaiset spekulaatiot lähteneet liikkeelle.
Mutta, puhemies, halusin korostaa sitä, että on aivan
järjetöntä edes ajatella niin, että me
rakentaisimme radan Pääkaupunkiseudun alueelle
emmekä käyttäisi sitä. Minä tulen
tekemään kaikkeni, että se rata palvelee
paitsi lähijoukkoliikennettä, myös sitten
tulevaisuudessa pitkän matkan liikennettä Helsinki—Pietari-radan
osalta. Sikäli uutiset ovat ennenaikaisia, että me
käymme juuri kehysneuvotteluihin, ja totean vielä sen, että näissä neuvotteluissa
tulen tekemään kaikkeni, että joukkoliikenne
säilyy Suomessa. Ja voin sanoa, että tämä rata
ei ole suinkaan ensimmäinen, josta leikattaisiin.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Kiitos ministerille hyvästä vastauksesta.
Rohkeninkin etukäteen arvella, että tämän
täytyy olla ministerinkin näkemys, koska kaikki
Pääkaupunkiseudun kansanedustajat myös
Uudeltamaalta ovat sitoutuneet yhteistyössäänkin
myös siihen, että me yritämme kaavoituksella
ohjata kaavoituspaineita ratojen varsille, ei moottoritien varsille.
Jos ajatellaan esimerkiksi kasvavaa Mäntsälän
kuntaa, niin tässähän on vakava uhka, että kaavoitus
ja asuminen ajautuvat sinne moottoritien varrelle. Eilinen Kioton
juhlapäivä on aivan turhaan vietetty, jos me Suomessa
jatkamme tätä kaavoituspolitiikkaa, jossa sitten
kaiken maailman autoteiden varteen rakennetaan toisistaan kaukana
olevia omakotitaloja. Ne eivät ole pitkään
onneloita. Kysyisin:
Oletteko tehnyt tässä kaavoitus-, yhdyskuntarakennekysymyksessä yhteistyötä ympäristöministeriön
kanssa?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Tämä ratahanke on laitettu
vireille ennen minun tähän toimeeni tuloa, mutta
otaksun ja olen varma siitä, että on tehty, koska
kaikissa näissä hankkeissa, mitä on jälkeenpäin
tehty, me olemme olleet erittäin hyvässä yhteistyössä ympäristöministeriön
kanssa. Yhteistyö tietysti tulee vaan tiivistymään
siitä syystä, että liikenteen päästöthän
tulevat mukaan nyt seuraavaan Kioto-koriin, ja tästä syystä tätä yhteistyötä tiivistämme.
Se on hyvällä tolalla ollut nytkin, mutta aina
on tietysti parantamisen varaa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä luin tämän
samaisen lehtiartikkelin, mihin ed. Brax viittaa, niin, että VR
tavallaan katsoo nyt asiaa sillä tavoin, että sekin
haluaisi tulla tällä rataosuudella joukkoliikenteen määrärahoille
jakamaan sitä pottia, mikä on varattu vähäliikenteisten
rataosuuksien valtiontukeen. Ei kai nyt, ministeri Luhtanen, näköpiirissä ole
tilanne, jossa Pääkaupunkiseudun vilkasliikenteisintä raideosaa,
mikä tämä tulee aikanaan olemaan, lähdetään
tukemaan sellaisilla määrärahoilla, jotka
on tarkoitettu aivan toisaalle, sitä varten, että ministeri
ostaa niillä liikennettä ei-kannattavilla rataosuuksilla
jossain muuallapäin Suomea? Kysehän on, hyvänen
aika, keskeisestä osasta Ten-verkostoon kuuluvaa nopeaa Pietarin
ratayhteyttä jatkossa. Nyt, jos Pääkaupunkiseudun
kunnat hoitavat kaavoituspolitiikan hyvin, sinnehän saadaan
paljon asukkaita. Sen jälkeen tulee paljon käyttöä.
Sen jälkeen siitä tulee kannattava rataosuus.
Näinhän sen täytyy totta kai yhdyskuntapoliittisesti
ja liikennepoliittisesti myöskin mennä.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Koko tämä spekulointi on
tällä hetkellä ennenaikaista, koska en ole
vielä tukemassa enkä poistamassa yhtään
mitään. Tämä keskustelu tullaan
käymään perinpohjin kehysneuvottelujen
yhteydessä, ja tästä syystä yksityiskohtiin
menevä spekulointi on ikään kuin ...
ei turhaa, pitäähän näistä aina
keskustella, mutta voin sanoa näin, että minulla
tai meillä ministeriössä ei ole vielä näihin
kannanottoja, vaan ne tulevat sen jälkeen, kun me näemme
kehykset.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Joukkoliikennemäärärahoja
vuodesta toiseen — on aivan sama, onko sinipuna tai punamulta — hallitus
leikkaa voimakkaasti, mutta valtiovarain liikennejaosto on vuodesta
toiseen, vähän niin kuin liikenneministerin suostumuksella,
lisännyt aina 3 miljoonaa euroa lisää.
Tällaista oravanpyörää on leikitty,
kissaa ja hiirtä, vuodesta toiseen.
Otan esimerkiksi Kouvola—Kotka-välin. Kun nyt
kymmenen vuotta eduskunnassa olen ollut, niin joka vuosi on tämä sama
lehtikirjoittelu: se lopetetaan vähän liikenteen
takia, vaikka 300 000 ihmistä vuosittain kulkee
sitä väliä. Sitten valtatie 15, Kotka—Kouvola,
on erittäin raskaan liikenteen kuormittama, ja siinä mielessä ei ole
mitään järkeä siirtää linja-autoliikenteelle
raiteilta matkustajia. Ihmettelen sitä, että tätä epäkohtaa
ei hallitus huomioi. Minä uskon, että kun meillä on
näin pätevä ja huippuhyvä liikenneministeri,
tämmöinen epäkohta huomioidaan myös valtiovarainministeriössä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämähän on tärkeä asia,
tämä Kerava—Lahti-oikorata, ja liikenneministerin
vastaus oli siinä mielessä hyvä ottaen
huomioon tämän yllättävän
uutisen, että hän ainakin osaltaan tekee parhaansa, mutta
kun tämä on koko hallituksen asia ja liittyy näihin
kehyksiin, olisin kysynyt pääministeriltä,
kun valtiovarainministeri ei ole paikalla:
Onkohan tämä nyt myös koko hallitukselle tärkeä asia,
että luodaan asumisen olosuhteita myös sitten
näitten liikenneinvestointien perusteella muuallekin kuin
pelkästään Helsingin seudulle eli Lahteen,
Hämeenlinnaan ja noin 100 kilometriä Helsingistä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole aavistustakaan, mistä uutisista
te keskustelette. (Naurua) En ole valitettavasti uutista lukenut,
mutta sen voin kyllä vastata, että kun laitetaan
miljardi euroa rataan, niin sitä tullaan varmasti käyttämään
tehokkaasti.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on käynyt
ilmi muun muassa, ministeri Luhtanen oli aivan oikeassa, että joukkoliikenteen
kehys on täysin riittämätön
ja tämän vuoden jälkeen joukkoliikenne
joutuu kohtuuttomiin ongelmiin, ellei kehystä oleellisesti
nosteta. Kun ed. Skinnari yritti saada pääministeri
Vanhaselta vastausta siihen, millä tavalla pääministeri
suhtautuu tähän joukkoliikenteen määrärahatasoon, niin
toistan tämän kysymyksen:
Onko pääministeri sitä mieltä,
että kyllä joukkoliikenteeseen tarvitaan nyt kehystasolla
selkeä tasokorotus, jotta niin tämä rataosuus,
pääradan joukkoliikenneyhteydet, ne vähän
käytetyt liikenneyhteydet, muun muassa Karjaa—Hanko, Kotka—Kouvola,
kuin sitten hajaseutualueen bussiliikenne voitaisiin jatkossa turvata?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Nyt minulla on tämä uutinen,
ja tässä sanotaan, että liikenneministeriön
säästölista karsii kauan odotetun oikoradan
taajamaliikennettä rankasti, ja juuri liikenneministeri
itse ilmoitti, että hän ei ole tämän
esityksen takana.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Sotken vielä pikkuisen tätä palettia.
Edellinen liikennevaliokunta ajoi kuin käärmettä pyssyyn tätä oikorataa.
Silloin sai sen vaikutelman, että nimenomaan tähän
tulisi liiketaloudellisesti kannattavaa liikennettä, koska
kaikki se, mikä meille esitettiin, oli juuri tällaista.
Onko tässä suhteessa nyt ministeriöstä tullut
uudet laskelmat tai VR-Yhtymältä, että näin
ei olekaan asianlaita? Toisekseen ei missään nimessä siihen
joukkoliikennetukeen pidä tässä yhteydessä kajota,
jolla on todella käyttöä eräällä alueella
ihan ratkaisevasti. Onko ministeriössä nyt todella
mennyt litterat aivan uusiksi näissä asioissa?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Eivät ole menneet. Tämä artikkeli
koskee käsitykseni mukaan — minähän
en sen alkuperää tiedä enkä tiedä sen motiivia — sitä,
että tämä oikorata on paitsi osa nopeaa
Helsinki—Pietari junarataa, teollisuusrataa, myös
osa lähiliikennettä. Kun pyrkimyksenä on
juuri se, että meillä on erittäin nopeat
junayhteydet, työssäkäyntiyhteydet Lahden
ja Helsingin välillä ja siihen liittyvien väliasemien
välillä — siihen tulee Mäntsälä,
Hinthaara, muutamia väliasemia — tämä tarkoittaa
sitä, että jotta pyrkisimme juuri siihen, että bussiliikennettä saataisiin
teiltä pois ja myös tietysti asutuksen hajottamista
näille alueille, meidän pitää saada
useita junavuoroja, jotta rata palvelisi näitä käyttäjiä. Se
saattaa tarkoittaa juuri sitä, että joudumme tukemaan
tätä liikennettä. Minulla ei ole vielä näitä laskelmia,
eli toisin sanoen toistan sen, että on ikään
kuin ennenaikaista tästä vielä keskustella.
Puhemies! Vastaisin myös tähän edelliseen, ed.
Uotilan kysymykseen vielä, että kyllä tätä pohditaan.
Pohdimme joukkoliikenneasiaa ihan lähiaikoina hallituksen
piirissä, ja hallitusohjelman lähtökohtanahan
on — ja tietysti lähden siitä, että se
toteutuu — että Suomessa toteutetaan tehokkaat
ja joustavat joukkoliikenneyhteydet koko maassa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Moottoriteiden varrellahan tietenkin
pitäisi mahdollisimman lähellä asua.
Muutenkin me tarvitsisimme moottoritien jokaiseen kaupunkiin, jossa on
100 000 asukasta, ja hyvät autot, mutta se varsinainen
kysymys:
Mikä on, liikenneministeri, teidän prioriteettinne,
tärkeysjärjestyksenne, kun huudetaan rahaa moottoriteihin,
alempiasteiseen tieverkostoon, ratoihin ja vielä pähkähulluun
länsimetroon? Ei kai raha kaikkeen riitä.
Mihin järjestykseen, ministeri, mitä nyt priorisoidaan?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Ed. Soinille toteaisin, että tämä prioriteettijärjestys
on selkeästi luettavissa tästä viiden
ministerin laatimasta infratyöryhmäohjelmasta,
johonka järjestykseen hallitus on sitoutunut.