Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Puolustusministeri Kääriäinen
on saanut selvitysmieheltä esityksen varuskuntaverkostomme
karsimisesta, ja edessään ministerillä tulee
olemaan hyvin vaikea ratkaisu. Sen me kaikki ymmärrämme.
Lakkautusuhan alla ovat Keski-Suomessa Keuruulla sijaitseva
pioneerirykmentti ja pioneerivarikko. Keuruulla nämä sektorit
ovat yhdessä toiseksi suurin työllistäjä kaupungin
jälkeen. Lakkauttamispäätös
olisi siten suuri uhka kaupungin työllistämiselle,
pioneeri- ja suojelualueaselajin kehittämiselle sekä vakava
isku koko kaupungin ja sen seudun kehittämiselle. Tämä vain
yksi esimerkki niistä vaikeuksista, mitä ministeri
Kääriäisellä tulee olemaan.
Vastaavia on aivan varmasti muuallakin maassa. Kysyisin kuitenkin,
arvoisa ministeri, keskisuomalaisena:
Kun olette julkisesti luvannut, että Pohjois-Karjalan
prikaatia ei tulla lakkauttamaan, niin voisitteko nyt
tässä meidän edessämme luvata, ettei
myöskään Keuruun pioneerirykmenttiä ja -varikkoa
tulla lakkauttamaan?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Keuruun niin kuin muittenkin osalta on vastattava
samalla tavalla, että nyt olemme saaneet erittäin
hyvät selvitykset, kaksi kappaletta asiantuntijoitten tekemiä selvityksiä, ja
nyt niitä punnitaan, niin kuin virkamiesvalmistelussa kuuluukin
punnita. Maaliskuussa tehdään sitten asiaankuuluvia
päätöksiä ottaen huomioon sen,
mitä eduskunta joulun alla näitten osalta suuntaviitoiksi
päätti, kun se sanoi, että päätöksissä pitää ottaa
huomioon toiminnalliset tarpeet, joka on ensimmäinen asia,
mutta siinä rinnalla samalla myös tiettyjä yhteiskunnallisia tekijöitä kuten
alueellinen näkökohta. Nämä periaatteet
tulen siinä päätöksessä myös
toteuttamaan. (Ed. Zyskowicz: Nyt ei venkoilu riitä!)
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Me olemme varsinkin täällä oppositiopuolella
olleet tyytymättömiä hallituksen aluepolitiikkaan.
Jos tällaisessa tapauksessa esimerkiksi Keuruulta lähtevät
nämä yksiköt, joista kysyin arvoisalta ministeriltä,
tämä merkitsee aika lailla kovaa kuoliniskua tällaiselle
jo entuudestaan väliinputoajakunnalle, kaupungille, Keuruulle.
Kuinka suuren painoarvon annatte ministerinä ja hallitus
antaa aluepoliittisille näkökohdille silloin,
kun ratkaisette näitä kysymyksiä?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Eduskunta todellakin määritteli päätöksenteon
perusteet hyvin selvästi joulun alla, ja siellä oli
oikein erikseen mainittukin työllisyyteen ja alueelliseen
tasapainoon liittyvät näkökohdat näiden
toiminnallisten näkökohtien rinnalla. Näitten
pohjalta päätöksen tulen aikanaan tekemään.
Se on tasapainoinen, hyvä ratkaisu, eikä se ole
venkoilua, ed. Zyskowicz.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Kokoomuksen ed. Vielman huoli Keuruusta on hieman
myöhäsyntyistä. Ed. Vielma, kokoomus äänesti
tässä salissa sen puolesta, että eduskunta, suuri
sali, ei enää käsittele varuskuntien
lakkauttamista ja tee niistä päätöksiä.
Te olitte mukana yhdessä hallituspuolueiden kanssa hyväksymässä sellaista
ratkaisua, joka on poikkeuksellinen ja jota aikaisemmin ei ole tehty,
että meillä ei ole enää sananvaltaa
tässä kysymyksessä. Sananvalta on nyt
puolustusministeri Kääriäisellä.
Puolustusvaliokunta totesi, että tämä asia
tulee eduskunnan arvioitavaksi ja asianomaiset valiokunnat saavat
informaation. Haluaisin kysyä ministeri Kääriäiseltä:
Miten te tulkitsette tätä sanaa "arvioiminen"? Mikä on
eduskunnan rooli näitten varuskuntien lakkauttamisessa?
Ed. Susanna Rahkonen merkitään
läsnä olevaksi.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Eduskunta kyllä päätti
joulun alla aika merkittävästi Puolustusvoimien
rakenteesta päättäessään
käytännössä, että Pääesikunta
puolitetaan, kun puhutaan henkilömääristä,
ja että esikuntien määrä niin
ikään puolitetaan. Se on konkreettista päätöksentekoa,
jonka eduskunta täällä teki. Tekin olitte
mukana siinä päätöksenteossa,
ed. Laakso.
Mitä tarkoittaa tämä "arvioitavaksi"?
Sehän on teidän käsissänne oleva
asia. Se tulee puolustusasiainvaliokuntaan arvioitavaksi, jolloin
te voitte sanoa, mikä teidän kantanne, mikä teidän mielipiteenne
on puolustusministerin teille tuomaan hyvin konkreettiseen päätösesitykseen. (Ed.
Zyskowicz: Vastuu on hallituksella!)
Liisa Jaakonsaari /sd:
Puhemies! Tuo oli venkoilua, ministeri Kääriäinen,
se, että te olette työntämässä tätä eduskunnan
syliin, koska hallituksen pitää tuoda, hallituksen
pitää tehdä ne päätökset.
Sitähän eduskunta odottaa nyt, että hallitus
tekee nämä päätökset.
Totta kai tämä on kipeä asia. Tiedän
sen, kun keskusta oli oppositiossa silloin, kun Oulun varuskunta
lakkautettiin, ja taisivat olla innokkaimmat keskustalaiset sanomassa,
että kun he pääsevät hallitukseen,
niin Oulun varuskunta palautetaan. Suunnitellaanko tätä Oulun
varuskunnan palauttamista?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Se on aivan selvä asia, että tässä päätöksen
tekee lakiemme mukaan puolustusministeri. Niin tulen myös
tekemään. Onko tämä venkoilua,
kun tämän asian näin ilmoitan ja tulen
myös tällä tavalla toimimaan? Sitä paitsi,
ed. Jaakonsaari, toimin myös siinä mielessä eduskunnan
tahdon mukaan, että tuon sen esitykseni ja lopulta myös
päätöksen valiokunnan arvioitavaksi,
niin kuin eduskunta edellyttikin, eikä mitään
muuta. Päätöksenteko on sitten loppujen
lopuksi ministerin käsissä. Luottakaa tähän
harkintaan. (Naurua)
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka toki luotamme, niin siitä huolimatta
haluaisin kysyä vielä siitä, mihin näitä säästyviä varoja
on tarkoitus käyttää sitten. Tässä puhutaan nyt
ehkä parin kolmen neljänkymmenen miljoonan euron
säästöstä, mitä tässä haetaan
erittäin tuskaisilla päätöksillä.
Tietääkseni ajatuksena on käyttää näitä rahoja niin
sanottuihin kehittämisohjelmiin, mikä tarkoittanee
uusia ja uusia asehankintoja. Voisiko ajatella niin, että hieman
tingittäisiin näistä asehankinnoista,
jolloin pidettäisiin yllä kohtalaisen kattavaa
varuskuntaverkostoa, jolla on merkitystä maanpuolustushengen
ja maanpuolustushalun kannalta? Kilpavarustelussa me maailmalla
tuskin kuitenkaan pärjäisimme.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Kysymys on lähivuosina todellakin
noin 2—3 prosentin mittaluokan säästöistä siis
puolustusbudjetissa. Nämä paineet ovat suurin
piirtein tuon kokoisia lähitulevina vuosina. Siis mistään
mammuttiongelmasta ei tietenkään ole kysymys,
kunhan vain lähdetään säästämiseen
ajoissa ja tehdään monia päätöksiä yhtä aikaa,
ei pelkästään vain varuskuntiin ja varikoihin
kenties suuntautuvia päätöksiä ja
myös varuskuntapäätöksiä,
vaan tarvitaan myös lisää muita päätöksiä,
tietty toimenpidekokonaisuus, jolla tämä tilanne
voidaan hallita.
Tilanne on siinä mielessä ongelmallinen tietysti,
että jokainen paikkakunta tänä päivänä sanoo,
että meiltä ei saa lakkauttaa. Ne ovat hyviä perusteita,
mitä kaikki kuulemme. Hyvin ymmärrän
ne, mutta te ymmärrätte, että tällä politiikalla
käteeni jäisi vain luuranko, ja se olisi kyllä aika
huono lopputulos.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun itselläni on ollut tilaisuus
kuunnella Puolustusvoimien näkemyksiä tästä toiminnasta,
niin suureksi yllätyksekseni olen huomannut, että he ovat
itse asiassa pohtineet sitä asiaa juuri sekä tämän
selonteon että myöskin siltä kannalta,
että tämä järjestelmä parhaiten
palvelisi sitä tarkoitusta, mitä varten se on
olemassa. Siltä osin jossain määrin luotan
siihen, että kun päätökset esitellään
ministerille, joka varmaan sitten tekee ne ihan oikein, ovat hyviä,
ja senpä vuoksi en kysy, että ettehän
te nyt kuitenkaan lopeta sitä Neulamäen varikkoa,
koska tiedän, ettette kuitenkaan sitä tee, mutta
kysyn:
Millä tavoin nyt aiotte kuitenkin painottaa harkitessanne
sitä, miten nämä muut kuin puhtaasti puolustukselliset
tekijät otetaan huomioon?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Otan tästä esimerkin. Jos
Pohjois-Karjalan Prikaati päätettäisiin
lopettaa, se johtaisi siihen käytännössä,
että siinä maakunnassa, laajalla alueella, ei
olisi käytännössä näkyvillä mitään
Puolustusvoimien toimintaa. Sellaiseen ratkaisuunhan ei tietenkään
voi mennä. Tätä tarkoittaa yhteiskunnallisten
näkökohtien huomioon ottaminen.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Marssijärjestys on selvä:
ministeri tuo esityksensä puolustusvaliokunnalle arvioitavaksi
ja tekee sen jälkeen päätöksen.
Mutta oletteko te, ministeri Kääriäinen,
ottanut huomioon, mitkä ovat seuraamukset, jos puolustusvaliokunnan
lausunto on selkeä, hyvin selkeä, ja te poikkeatte
siitä? Eikö ollut jotenkin niin, että hallituksen
ja ministerin tulee nauttia eduskunnan luottamusta vai oliko se
päinvastoin? Kysymys kuului:
Oletteko te ottanut huomioon, että puolustusvaliokunnan
lausunto voi olla hyvin selkeä, ja uskallatteko te poiketa
siitä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Järjestys on se, että hallitus
nauttii koko eduskunnan luottamusta ja yksittäiset valiokunnat
eivät määritä ministerin luottamusta.
Jos luottamuksesta on kyse, se on sitten koko salin asia.
Minusta tämä järjestys on jo syksyllä selonteon
aikana käsitelty hyvin selvästi. Vastuu on hallituksella.
Se on puolustusministeriöllä. Päätökset
pitää tehdä. Kun varusmiesten määrä vähenee,
ei kannata pitää tyhjiä punkkia vaan
tehdä järkevän kokoinen varuskuntaverkosto
ja käyttää rahat siihen tarkoitukseen,
johon Puolustusvoimat on varsinaisesti tarkoitettu. Päätös
tehdään asiapohjalta ja valiokuntaa kuullaan siinä. Jos
eduskunta haluaa sitten osoittaa epäluottamuslauseen, siihen
on omat välineensä käytettävissä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Luotan Pioneerirykmentin vahvuuksiin ja luotan hallitukseen
ja puolustusministeriin, mutta näen, että turvallisuus
on hyvin monipuolinen kokonaisuus, ja kysynkin tässä:
Voitaisiinko ajatella, että esimerkiksi varikkotoimintojen
yhteydessä olisi toimintoja, jotka liittyvät siviilisektorin
turvallisuuteen, siviilikriisiin, onnettomuuksiin, katastrofeihin,
pelastuspalveluun? Ajattelen esimerkiksi täällä jo
vilahtanutta Keuruun Pioneerivarikkoa, joka, samalla kun tarjoaisi
Puolustusvoimien erikoisosaamista, voisi maan keskellä olla
esimerkiksi aggregaattien varikkovarasto, josta myrskytuhojen yhteydessä niitä vietäisiin
sinne, missä tarvitaan, tulvaonnettomuuksiin, tulipaloihin
samalla tavalla.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Herra puhemies! Jo tälläkin hetkellä varikot
ja varuskunnat ovat virka-apulainsäädännön
pohjalta aina silloin käytettävissä,
kun tämän tyyppisiä tilanteita tulee.
Hyvähän on tietää, että Puolustusvoimilla
on monenlaisia kykyjä jo tällä hetkellä ja
valmiuksia osallistua tämän kaltaiseen katastrofien
hallintaan, jota ed. Oinonen omassa puheenvuorossaan haki.
Jatkossakin, kun varikkorakenne kehittyy — se ei tule
tähän pysähtymään tämän
kierroksen jälkeen — sen kehittämisen
yhtenä tavoitteena tulee olla juuri näitten siviilivalmiuksien
huomioon ottaminen.