Pehr Löv /r:
Värderade talman, arvoisa apuhemies! Vårdgarantin
träder ikraft 1.3. Kommunerna söker nu alla möjliga
och omöjliga lösningar för att göra
servicen bra och mångsidig. Ett bra sätt att locka
fler läkare och erbjuda alternativ är att uthyra
hälsovårdscentralslokalerna för privat
läkarmottagning. Effektiv och lönsam användning
av fastigheter betyder det samtidigt. Problemet är att
Folkpensionsanstaltten inte då betalar ersättning
för läkarbesöken i offentliga lokaler.
Kunnat haluavat nyt monipuolistaa palvelujaan, muun muassa ovat
valmiit vuokraamaan terveyskeskustilat yksityislääkärille,
mutta silloin potilas ei saa kelakorvauksia. Onko hallitus valmis
esittämään muutoksia näihin
säännöksiin?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Hallituksen piirissähän
on ollut selvitys siitä, miten julkisia tiloja, terveydenhuollon
tiloja, voitaisiin käyttää tehokkaammin
kansalaisten hoitopalvelujen antamiseen, ja yksi malli tietysti
on se, että lääkärit voisivat
toimia siellä yksityispraktikuksina ja asiakkaat saisivat
silloin kelakorvauksen. Mutta on myöskin paljon ollut kannatusta
ja selvitystä siihen suuntaan, että lääkärit
tekisivät ylityötä, jolloin asiakas saa
tietyillä säännöillä,
ehkä hieman korkeammalla maksulla, sen virkasuhteessa olevan
lääkärin tuottamana tuon palvelun. Emme ole
tehneet tästä asiasta vielä lopullisia
päätöksiä.
Pehr Löv /r:
Arvoisa puhemies! Korvaustaso on myöskin jäänyt
pahasti jälkeen: suuruusluokka nyt lääkärivastaanotosta
on noin 30 prosenttia, kun lain hengen mukaan sen pitäisi
olla 50 prosentin tasolla. Onko tähän tulossa
tarkistus?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Ei ole tulossa. Tämä hallitus
ohjelmansa mukaisesti panostaa julkisen terveydenhuollon parantamiseen
ja antaa joka vuosi sosiaali- ja terveystoimen valtionosuuksiin lisää rahaa
edellisen vuoden tasoon verrattuna, jotta nuo julkiset palvelut
laitettaisiin kuntoon. Valtiontaloudessa ei ole mahdollisuuksia
sen lisäksi lisätä sairausvakuutuksen
menoja.
Nyt on myös periaatepäätös
tehty sairausvakuutuksen rahoitusuudistuksesta, jossa maksajilla
tulee olemaan tulevaisuudessa sen toteutuessa isompi päätösvalta
ja suora yhteys sairausvakuutusmaksun tasoon ja siihen, mitä sillä maksulla rahoitetaan
ja korvataan, joten tästä asiasta tullaan varmasti
käymään tulevaisuudessa keskustelua.
Toisaalta hintoja nostetaan koko ajan, ja sen takia korvausprosentti
laskee. Valtiontaloudessa ei ole varaa tässä kilpajuoksussa
olla mukana.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Kun kunnat nyt painiskelevat taloudellisissa
vaikeuksissa ja miettivät myöskin sitä,
mistä voivat mahdollisesti terveyspalveluja jatkossa ostaa,
hankkia ostopalveluina, olisin kysynyt ministeri Pekkariselta, miten
nyt tulee jatkossa olemaan hankintalain kanssa. Nythän
on olemassa jopa se vaara, että jos kunta ostaa kuntayhtymältä tai
toiselta sairaanhoitopiiriltä terveyspalveluja, niin kunta
esimerkiksi voi joutua markkinatuomioistuimeen ja kilpailuttamisvelvoite
tulee. Meillähän on kokemuksia muun muassa sairaankuljetuksen
osalta, ja jos kunta esimerkiksi lähtee vuokraamaan tiloja
yksityisiltä, niin eikö se johda samaan lopputulokseen?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hankintalain uudistustyö on aivan
loppusuoralla, ja muutaman viikon kuluttua mietintö siitä tulee.
En käy nyt ennakoimaan vielä sitä, mitä tuo
työryhmä esittää, mutta se periaate
minusta on selvä, että on selkeytettävä ensinnäkin
niitä pelisääntöjä,
milloin kilpailuttamisen pitää kunnassa tapahtua
silloin, kun kunta on kilpailuttajana, ja toisekseen, miten se kilpailuttaminen
käytännössä pitää tehdä.
Minä luotan nyt siihen, että siinä valmistelutyössä — sen
verran tietoja siitä työstä tiedän — kun
on tällaisia, mitenkä nyt sanoisikaan, keinotekoisia
esteitä terveen kilpailun toteuttamiseksi, niitten esteitten
pois raivaamisessa löytyy yhteinen ymmärrys. Myönnän,
että on intressiristiriitoja yhtäältä esimerkiksi
kuntien, toisaalta yrittäjäjärjestöjen
ja eräiden muidenkin tahojen välillä,
mutta luotan siihen, että järkiratkaisu löytyy.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Löv on aivan oikeassa
siinä, että on ihmeellinen ristiriita, että jos
lääkäri pitää vastaanottoa
sairaalan tiloissa, potilas ei saa korvausta, vastapäisessä tilassa
taas yksityispuolella potilas saa korvauksen. Kyllä tämä luultavasti
pitäisi korjata. Olemme toistaiseksi aika tyytyväisiä siihen,
että kelakorvaustaksa lääkärikäynneistä on
näin matala, jos meillä kerran ei ole muuhun varaa.
Mutta se, missä se pitäisi nostaa, olisivat hammaslääkäripalvelut,
koska on paljon semmoisia paikkoja, kuten Pääkaupunkiseutu, missä hammaslääkärikorvaus,
siis 37 prosenttia ainoastaan, kyllä estää ihmisiä menemästä hammaslääkäriin.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tästä ei kovin monta vuotta
ole aikaa, kun yksityisen hammashoidon kelakorvaus tuli voimaan.
Sitä ennen tätä korvausta ei ollut. Nyt
tällä hetkellä vaaditaan sitten, että sen
korvauksen pitäisi olla vielä isompi. Minusta
kannattaa arvostaa sitä, että korvausta maksetaan
ja toisaalta panostetaan tänne julkiseen hammashoitoon.
Kun kelakorvausta alettiin maksaa yksityisen hammaslääkärin
hoidosta, niin totta kai sitten seurattiin, koituuko se
korvaus asiakkaan hyväksi, mutta tosiasiassa
hammaslääkäritaksat nousivat
ja asiakas maksaa edelleen sen isomman osan.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Yksityispuolella kelakorvauksia maksetaan
jo yli 90 miljoonaa euroa vuodessa, että kyllä vaikka
uudistuksia on tullut, että julkinen puoli enempi aikuisväestöä kykenee hoitamaan,
niin siitä huolimatta, mikä on ihan oikein, näitä potilas—hammaslääkäri-suhteita
vaalitaan eli käydään myös yksityissektorilla.
Sitä osoittaa tämä sv-korvausten määrä,
mikä on noussut.
On huomattava, että hoitotakuuhan koskettaa nyt myöskin
suun terveydenhuoltoa, ja nyt yhä useammat niistä,
jotka eivät ole käyttäneet ollenkaan
palveluja, toivon mukaan sitten hakeutuvat nyt hoitoon ja kykenevät
asuinpaikasta ja varallisuudesta riippumatta paremmin palveluja
käyttämään. Kunnat, suuret kaupungit
mukaan lukien, kovalla vauhdilla nyt muuttavat toimintakäytäntöjään
niin, että yhä enemmän aikuisväestöä kyetään
hoitamaan. Se on ollut ilahduttavaa se muutosalttius, mikä terveyskeskuksissa
on tapahtunut esimerkiksi työnjaon osalta, että suuhygienistit,
hammaslääkärit, hoitajat jakavat työtä enemmän
kuin ennen, tekevät hoitotiimeissä työtä jne.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Kela on ilmoittanut julkisuudessa, että terveydenhuollon
hoitotakuun pisteytys ei koske Kelan korvauksia. Kysynkin:
Ovatko Kelan edustajat neuvotelleet teidän kanssanne,
ministeri Mönkäre, ja eikö terveydenhuollon
kansallisen projektin linjauksissa olisi samalla pitänyt
arvioida myöskin sitä, mitä sairauksia
Kelan sairausvakuutuksen kautta korvataan, ettei rahaa tuhlaantuisi
myös sitä kautta ja erityisesti ettei lääkäreitä siirtyisi
nyt julkiselta puolelta yksityiselle puolelle tekemään
eri tyyppisiä leikkauksia, jotka eivät kansallisissa
terveysprioriteeteissa ole ensisijaisia.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Kiinnitin ihan samaan uutiseen huomiota, kun
Kelan johtaja eräässä lehtihaastattelussa
totesi, että Kelassa luotetaan siihen, että lääkärit
osaavat arvioida, mikä on lääketieteellisesti
tarpeellista hoitoa. Olen pyytänyt tästä asiasta
nyt neuvottelua kyseisen johtajan kanssa, koska minusta on itsestäänselvä asia,
että jos yhteisiä verovaroja käytetään
terveydenhuollon hoidon tukemiseen asiakkaan palvelun saamiseksi
tai sitten asiakkaan maksaman maksun pienentämiseksi, näitten
kriteerien pitää olla samanlaisia. Eli silloin,
kun yhteiskunnan tuki annetaan, sen pitää tapahtua
täsmälleen samanlaisista sairauksista samanlaisen
vaikeusasteen perusteella. Nyt tämä Kelan johtaja
arveli, että lääkäreihin voidaan
tässä asiassa luottaa. Tämä oli vain
tämän lehtiuutisen antama mielikuva, joten olen
pyytänyt saada keskustella asiasta vielä kyseisen
johtajan kanssa.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä erikoismaksuluokkajärjestelmähän
on tarkoitus korvata jollakin uudella järjestelyllä,
esimerkiksi ministeri Mönkäreen mainitsemalla
lisätyöjärjestelyllä. Tiedustelisin
sitä, millä tavoin nämä keskustelut
ja neuvottelut toisaalta alan ammattijärjestöjen,
Lääkäriliiton ja Tehyn, kanssa ovat edistyneet
ja minkälaiseen ratkaisuun tässä ministerien
Hyssälä ja Mönkäre mielestä tulisi
voida päätyä ottaen huomioon sen, että kaikki
se kapasiteetti, joka on käytettävissä,
tulisi mahdollisimman tehokkaasti käytettyä ja
toisaalta henkilöstön saama korvaus tästä lisätyöstä olisi
kohtuullinen. Eli voitteko sanoa tästä aikataulusta
ja siitä ratkaisusta, jota priorisoitte?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Lääkäriliitto on
korostanut, että se ei hyväksy tätä ajatusta
iltatyöstä, että se olisi korvaus erikoismaksuluokan
poistamisesta. Liitto on sanonut yksiselitteisen kantansa. Minä en
ole osallistunut mihinkään tähän
asiaan liittyviin neuvotteluihin. Kyseessähän
on kuntatyönantajan ja Lääkäriliiton
välinen asia.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Erikoismaksuluokan poistaminenhan tuo tasa-arvoa
julkisen järjestelmän sisälle. Se on
ollut vähän sellainen kummajainen, että julkisen
järjestelmän sisällä on voitu
tehdä työaikana työtä, josta
potilas on saanut sairausvakuutusjärjestelmästä takaisin.
Nyt kun tämä maksuluokka kolmen vuoden siirtymäajan
kuluessa poistuu elikkä uusia ei järjestelmään
voi tulla, sieltä vapautuu myöskin sitten kapasiteettia, hoitokapasiteettia,
joka ennen on käytetty näitten omien erikoismaksuluokkapotilaitten
hoitamiseen, ihan normaaliin potilastyöhön. Mielestäni
tämä on uudistus, joka on tasa-arvon ja kansalaisten
palvelujen saatavuuden näkökulmasta tervetullut
uudistus.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kysymykseni on hieman sivusta, mutta liittyy terveydenhuollon
tehostamiseen ja julkisen terveydenhuollon tehostamiseen myöskin.
Kunnat tällä hetkellä yhtiöittävät
hyvin paljon omia terveydenhuollon toimintojaan, muun muassa laboratoriopalveluita.
Varmasti tulemme törmäämään
sellaiseen tilanteeseen, että kunta ei voikaan ostaa omalta
yhtiöltään kilpailulainsäädännön
takia palveluita, jotka alun pitäen on ajateltu organisoida
lähinnä näiden yhtiöiden kautta.
Tullaanko kilpailulainsäädäntöä muuttamaan siten,
että kunnat voivat tulevaisuudessa ostaa omilta yhtiöiltään
ilman tällaista kilpailuvelvoitetta? Kuntaliitto on muun
muassa nostanut tämän asian esille, ja tämä tietysti
tulee olemaan relevantti asia, kun organisointia tapahtuu ja yhtiöitetään
yhä enemmän palveluita.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tämä sama kysymys sivuaa
oikeastaan sekä kilpailulainsäädäntöä että vireillä olevaa
hankintalainsäädäntöäkin.
Osaamatta antaa nyt lopullista vastausta siitä, mikä valmistelunkaan
lopputulos tulee olemaan, henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että kunnan pitäisi hankintatointaan järjestäessään kyetä tekemään
hankinnat niin, että kilpailijoiden joukossa ovat kaikki
mahdolliset palveluntarjoajat, myöskin kuntaomisteinen
yhteisö, mikä se yhteisömuoto onkin,
kuitenkin niin, että silloin, kun kuntaomisteinen yhteisö on
kilpailijana, siihen liittyvän tukielementin pitää olla
läpinäkyvä, että aito kilpailu
voi siinä valintatilanteessa, hankintatilanteessa, toteutua.
Siihen, miten käytännössä tämä periaate
toteutuu kilpailulainsäädännön
kautta ja miten myöhemmin uudistettava hankintalainsäädäntö tätä määrittelee, en
osaa näiltä osin antaa mitään
lopullisia vastauksia. Mutta tahtotila siitä suunnasta,
miten pitäisi kulkea, on äsken kerrotun tapainen.