Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! 2 000 miljoonaa euroa liikevoittoa,
2 000 työntekijää ulos lopputiliin,
joista 650 Suomessa. Näin toimii TeliaSonera. Valtio on
merkittävä omistaja edelleenkin tässä yhtiössä,
ja kysymykseni on:
Vastaako TeliaSoneran toimintalinja Suomen valtion näkemyksiä?
Täsmällisemmin, minkälaista omistajaohjausta
te olette tässä tapauksessa harjoittaneet TeliaSoneran
johdossa istuviin suomalaisiin valtion edustajiin?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Suomalaisten omistajaohjausta rajoittavat
TeliaSonera-yhtiössä niin kuin muissakin pörssiyhtiöissä osakeyhtiölaki
ja myös valtioneuvoston tekemä periaatepäätös
hyvästä hallintotavasta ja ylipäätään
kaikki, mikä liittyy yritysten hyvään
hallintotapaan ja tähän liittyviin asioihin. Voin
sanoa näin, että totta kai valtiovalta lähtee
näissä toimenpiteissään siitä, että valtio
toimii hyvän työnantajan periaatteiden mukaisesti
ja hyvän henkilöstöpolitiikan mukaisesti.
Nyt on kuitenkin asia niin, että esimerkiksi hallitus
muutti omaa omistajaohjausperiaatettaan osakeyhtiölakia
vastaavaksi siten, että esimerkiksi merkittävistäkään
irtisanomisista ei saa eikä pidä informoida omistajia,
ei suuria eikä pieniä, etukäteen. Toisin
sanoen meitä rajoittavat omistajapolitiikassa, omistajaohjauksessa monet
säädökset, jotka koskevat pörssiyhtiötä. Tätä irtisanomisten
määräähän ei vielä tiedetä. On
kyse itse asiassa 650 työtehtävästä Suomen puolella.
Lopullista henkilöstömäärää,
mitä se henkilöstön irtisanomisena tarkoittaa,
ei vielä tiedetä, koska tästä lähtien
alkavat juuri yt-neuvottelut ja se on täysin yhtiön
omaa operatiivista toimintaa. Toki pyrimme siihen ja valvomme sitä,
että kaikki tapahtuu näissä yrityksissä hyvän henkilöstöpolitiikan
mukaisesti, ja lähtökohta on se, että valtio
toimii hyvänä työnantajana, mutta yhtiön
operatiiviseen toimintaan emme voi puuttua.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Liikenne- ja viestintäministeriön
valtio-omistajan ohjaus tuntuu yhtä olemattomalta kuin
silloin, kun jupit saivat tuhota Soneran. Minä vielä kuitenkin
kysyn:
Miten se voi olla niin, että kun firma tekee 2 000
miljoonaa euroa, 2 miljardia, voittoa ja sanoo samaan aikaan irti
650 ihmistä, niin miten te voitte olla noin tyynen rauhallisia
ja levollisia ja todeta, että ei tämä meille
mitenkään kuulu? Miten se voi olla näin
olematonta tuo touhu?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! En minä niin sanonut, ettei se mitenkään
kuulu. Sanoin niin, että joudumme toimimaan voimassa olevien
lakien mukaan, hyvän hallinnointitavan mukaan ja tämä koskee
erityisesti ja korostetusti pörssiyhtiöitä. Voin
sanoa tietysti sen, että joka ikinen irtisanottu tapaus
on erittäin ikävä, mutta valtiovalta
ei voi puuttua, vaikka se on iso omistaja 14 prosentilla, tähän
kokonaisuuteen millään tavalla sen suhteen, kuinka
monta henkilöä sieltä irtisanotaan, koska
yhtiö itse tekee nämä tuotannolliset ja
taloudelliset ja toiminnalliset ratkaisunsa.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Tapa, jolla TeliaSonera todella, niin kuin ed. Tennilä totesi,
2 miljardin euron voiton jälkeen tai oikeastaan samana
päivänä, kun tästä voitosta
ilmoitettiin, sitten ilmoitti myöskin irtisanomisista,
toi mieleen Pohjolan irtisanomiset muutama vuosi sitten. 1 500
ihmistä irtisanottiin Pohjolasta valtavan voiton jälkeen.
Mutta, puhemies, minun kysymykseni koskee sitä, minkä Ilkka
Joenpalo otti eilen esille. Pyytäisin sopivaa ministeriä vastaamaan
siihen kysymykseen, pitäisikö Suomessa nyt lakia
muuttaa. Kun puhutaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä,
niin eihän voi olla tuotannollisia ja taloudellisia syitä silloin,
kun 2 miljardia euroa on tuotettu voittoa. Mitä mieltä ministerit
ovat siitä, pitäisikö todella muuttaa
lakeja?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Itse asiassa tätä yt-menettelyä ja
sitä lainsäädäntöä käsitellään
parhaillaan kolmikantaisessa työryhmässä,
jossa tuota pohdintaa tehdään, millä perusteilla
tai miten lakia missäkin tilanteessa tulkitaan, koska tällä hetkellä näyttää siltä,
että lain alkuperäinen henki, että on
aitoa vuorovaikutusta työnantajan ja työntekijän
välillä, ei läheskään
aina toteudu. Silloin pitää etsiä niitä lainsäädännöllisiä keinoja,
joilla voidaan turvata se, että laissa säädetyt
edellytykset irtisanomiselle myös todellisuudessa täyttyvät
eivätkä vain lain kirjaimen kautta, vaan että myös
todellisuus tottelee sitä lainsäädäntöä ja
lainsäätäjän tahtoa, mikä tässä maassa
on ollut.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kysyn työntekijöitten
irtisanomissuojasta TeliaSonerassa. Kuinka voi olla mahdollista,
kun Ruotsi samalla tavalla kuin Suomikin on yksi EU-maista, että siellä TeliaSonera
teki päätöksen, että irtisanomissuoja
on kolme vuotta siellä ja täällä Suomessa
on kuusi kuukautta? Kuinka tämmöinen voi olla
mahdollista, kun valtio on osakkaana vielä tämmöisessä yrityksessä? Kuka
ministereistä vastaa tähän?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Ruotsissa on erilainen lainsäädäntö ja
aivan erilaiset lähtökohdat, ja vertaaminen on
tästä syystä vaikeaa. Ruotsissa on esimerkiksi
sellainen tilanne, että irtisanomiset tapahtuvat aina nuoremmasta
päästä. Tämä on johtanut
siihen, että Ruotsin Telian henkilökunnan keski-ikä on
noin 55 vuotta, kun se Suomessa on meidän lainsäädäntömme
mukaan tapahtuvien irtisanomisten tai muun toiminnan johdosta noin
38 vuotta. Teleyritykset joutuvat koko ajan muuttamaan toimintatapojaan
ja olemaan erittäin kovassa kilpailussa. Tämä on
johtanut tietysti siihen, että yrityksen täytyy
voida uusia myös henkilöstöään.
Nyt kun Ruotsissa esimerkiksi ei ole vastaavan tyyppistä varhaiseläkejärjestelmää
kuin
Suomessa, on noussut kysymys siitä, mihinkä nämä iäkkäät
työntekijät joutuvat, jos yritys joutuu saneeraamaan
siinä tilanteessa, että aina vain nuoremmat lähtevät
ja vanhemmat eivät voi lähteä tämän
turvan puuttumisen takia pois. Tätä vasten Ruotsissa
on saatu voimaan muutosturva, joka nyt on siis kolme vuotta ja koskee
siis tätä henkilöstörakenteen
uudistamista. Ainoa tapa tässä on, arvoisa puhemies,
toimia niin, että myös Suomessa saamme paremman
muutosturvan aikaiseksi.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Omistajaohjauksesta kun puhutaan, niin kyllä eduskunnassa
ymmärrämme samalla myös sen, että työntekijöistä ja
yrityksistä tulee pitää hyvää huolta.
Pörssiyhtiöissä ja -yrityksissä tehdään
toki liiketaloudellisella perusteella päätökset,
mutta tämä huoli on kyllä yhteinen tällä hetkellä siitä,
miten työllisyys Suomessa kehittyy ja miten se kehittyy
myös TeliaSoneran osalta. Siellä tehdään
ihan hyvää työtä. Nyt yhtiön
ja yhtiön omistajien tulisi toimia niin, että tässä tapauksessa
näiltä saneerauksilta pystyttäisiin välttymään
niin pitkälle kuin se on mahdollista.
Meidän huolemme on myös se, tulevatko suomalaistyöntekijät
kohdelluiksi tasavertaisesti ruotsalaisten kanssa, kuten täällä on
todettu. Menemättä nyt mihinkään
maaotteluun tässä suhteessa emme me heikommiksi
voi jäädä. Kaiken kaikkiaan omistajaohjaukseen,
johon ministeri viittasi puheenvuorossaan, toivoisin vielä selkeämpää vastausta,
että kai se nyt tänäkin päivä on
niin, että omistaja voi vielä yrityksessään
vaikuttaa, vaikka se olisi pörssiyhtiö.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Omistaja, vaikka se on suuri omistaja tässä tapauksessa,
joutuu toimimaan täysin osakeyhtiölain ja pörssiyhtiölain säädösten
mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että toki omistajaohjauksella
voimme viestittää TeliaSoneraan ja tässä tapauksessa
TeliaSonera Finlandiin sen viestin, niin kuin olemme tehneet, että tässä tapauksessa
täytyy yt-neuvottelut käydä mahdollisimman
hyvin, perusteellisesti, hyvässä hengessä.
Tosiasia on se, että siellä on tällä hetkellä auki
runsaasti erilaisia työpaikkoja. Nyt on kysymys siitä,
että tuotannollisia toimintoja joudutaan muuttamaan, niitähän
on muutettu kaiken aikaa, eihän enää tämä yritys
ole sama kuin aiemmin. Koko ajan muutetaan toimintatapoja, otetaan
uusia tehtäviä, entisiä karsitaan pois
ja henkilökuntaa sopeutetaan parhaan tahdon mukaan. Irtisanomia
siellä on ollut ikävä kyllä koko
ajan. Nyt on kyse siitä, kun nämä 650
niin sanottua työtehtävää joudutaan
yt-neuvottelussa käymään huolella läpi,
niin tarkoituksena on katsoa runsaat (Puhemies koputtaa) avoinna
olevat työpaikat, määräaikaiset
työsuhteet ja uudet tehtävät ja kouluttaa
henkilökuntaa. Ja, puhemies, sen haluan vielä sanoa,
että toki meidän omistajaohjauksemme tapahtuu
sitten yhtiökokouksessa. Se on se paikka, missä me
pohdimme, onko yrityksen hallitus toiminut oikein vai ei. Tämä tulee
tapahtumaan huhtikuussa. Minä en sitä ennakoi (Puhemies
koputtaa) ja minulla on se käsitys, että näin
moneen ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Pyritään pysymään noin minuutin
vastauksissa.
... irtisanomiseen ei jouduta kuin 650:een, ei läheskään.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Minä kyllä luotan
ja uskon siihen, että ministeri Luhtanen on tehnyt parhaansa
sen valtalimiitin puitteissa, mitä hänellä on
valtion omaisuuden puhevallan käyttäjänä.
Runsas 10 prosenttia ei ole hirveän paljon, kun toisella
puolella on Ruotsin valtio huomattavasti suurempana omistajana, niin
kuin tiedetään. Minä halusin aivan lyhyesti vain
alleviivata sitä, että se vaan on niin, että kun tällaiseen
puuhaan on mukaan lähdetty, niin se välitön
vaikutusmahdollisuus taitaa olla yhtiökokouksissa ja sielläkin
lähinnä silloin ja niissä strategioissa,
jotka koskevat erilaisia tavoitteita, kasvua ja viime kädessä sitä,
minkälaista osingonjakopolitiikkaa yhtiö harjoittaa.
(Ed. Elo: Hallituksen valintaa!) — Ja hallituksen valintaa. Aivan
oikein, tietystikin näin. — Vain näiden asioiden
kautta välittömästi valtio voi vaikuttaa. Valitettavasti
niin vain on, kun uudistuksia on tähän tapaan
tehty.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Vuosi sitten, kun hallitus vastasi välikysymykseen
muutosturvasta, niin hallitushan vastasi, että se on työllistämisen
este, josta syystä sitä ei voi kehittää.
(Ed. Elo: Ei niin vastannut!) — Kyllä, se vastaus
oli, ed. Elo voi tarkistaa sen, perustelu oli suunnilleen tähän
suuntaan lähtevä. (Ed. Elo: Suunnilleen!) Nyt
asenne on se, että koko ajan haetaan perusteita sille,
että hyväksytään irtisanomiset.
Haetaan niin kuin koko ajan tämmöistä suojamuuria
siihen suuntaan, mikä siitä tekee hyväksyttävän.
Minusta se on käsittämätön asenne,
mikä hallituksella tähän koko ilmiöön
itse asiassa nyt on. Kiina-ilmiö hyväksytään,
irtosanomiset hyväksytään. Ne nopeimmat toimet,
mitä hallitus voi tehdä, ovat muutosturvan parantaminen,
irtisanomisaikojen parantaminen lainsäädännöllä ja
se, että irtisanominen tehdään vaikeammaksi.
Miksi hallitus ei ryhdy siinä toimiin? Ja herra pääministeri,
ottakaa te nyt tästä asiasta ainakin vastuu. Hyvin
harvasta asiasta te olette ottamassa vastuuta. Aina on vika jollakin
muulla tai edellisellä hallituksella. Kantakaa nyt tässä asiassa
miehekkäästi vastuu ja tehkää jotakin.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus on toteuttamassa muutosturvan. Tämän
TeliaSoneran kohdalla on tullut keskusteluissa esille hyvin se,
minkälaiset erilaiset työehdot ja irtisanomissuoja
näiden kahden maan välillä on. On kuitenkin
hyvä panna merkille se, että ei se ole vaikuttamassa
kuitenkaan tämän yhtiön sisällä Suomen
ja Ruotsin välillä tapahtuvaan kohteluun, (Ed.
Kuoppa: Miksei ole?) vaan säästämistavoitteissa
Ruotsin osalle on esitetty noin nelin—viisinkertaista säästötavoitetta
Suomeen verrattuna, vaikka henkilöstösuhde on
yhden suhde kolmeen Ruotsin hyväksi. Eli kyllä yhtiö tekee
tietysti omista lähtökohdistaan päätöksiä.
Minusta mistään ei voi sellaista päätellä, että hallitus
olisi jollain tavalla antamassa ikään kuin selustatukea
irtisanomisille. Se ei pidä paikkaansa. (Ed. Tennilä:
Te olette sivullisia!) Mutta minusta myöskään
poliittisten päätöksentekijöiden,
jotka ovat lakien takana ja lait eduskunnassa säätäneet,
ei pidä myöskään luoda sellaista
kuvaa, että pörssiyhtiössä omistaja
voisi noin vain vaihdella rooliaan, vaan pörssiyhtiössä on
selvä työnjako siitä, mikä on
omistajan rooli, mikä on yhtiön omien toimielinten
rooli ja päätösvalta.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Silloin kun hallitus vastasi välikysymykseen,
niin oli kyse siitä, asetetaanko yksittäisille yrityksille
sanktiomaksu tilanteessa, jossa se joutuu irtisanomaan. Tällaista
menettelyä ei Ruotsissakaan ole, vaan se on toisenlainen.
Siellä maksetaan kollektiivisesta rahastosta noita kustannuksia,
jotka ovat ikään kuin irtisanomisrahan tyyppisiä,
mutta ne eivät tule sieltä yrityksestä suoraan.
Suomi on lähdössä omassa muutosturvassansa
siihen niin kuin tulopoliittisen sopimuksen yhteydessä on
työmarkkinajärjestöjen kanssa yhdessä päätetty,
että irtisanomisaikaa voidaan käyttää tehokkaammin
uuden työn hakuun ja sinä aikana voidaan tehdä osaamiskartoituksia.
Myös työhallinnon palvelut pääsevät
automaattisesti yrityksiin ja yrityksille tulee velvoitteita sen
suhteen, miten tuota prosessia hoidetaan. Sen lisäksi esimerkiksi
koulutuksen aikana ne korvaukset, joita työntekijät
ovat saaneet tai tulevat saamaan, nousevat huomattavasti. Tämän
lisäksi yt-laki lähtee siitä, että jos
yrityksessä on työpaikkoja, joihin noita irtisanomisuhan alla
olevia henkilöitä voidaan sijoittaa, niin tuossa
neuvottelussa näin pitää tehdä ja
myös siten, että kouluttautumisen kautta voidaan
ulottua noihin uusiin tehtäviin. Tässä voidaan
käyttää myös työvoimapoliittista
koulutusta jatkona.