2) Hallituksen esitys laiksi maksuperusteisista lisäeläkejärjestelyistä eläkesäätiöissä
ja
eläkekassoissa sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan käsittelyssä on
hallituksen esitys laiksi maksuperusteisista lisäeläkejärjestelyistä eläkesäätiöissä
ja
eläkekassoissa sekä eräät näihin
liittyvät lait.
Arvoisa herra puhemies! Aloitan poikkeuksellisesti siitä,
mistä tässä hallituksen esityksessä ei ole
kyse. Kyse ei ole yksilöllisestä eläkevakuutuksesta
eli niin kutsutusta ostoeläkkeestä. Tässä on
kyse työnantajan työntekijöilleen tarjoamasta lisäedusta
eli lisäeläkkeestä. Tämä maksuperusteinen
lisäeläke ei ole mikään uusi
innovaatio. Tähän asti työnantaja on
voinut tällaisen lisäeläkkeen ottaa joko
kotimaiselta tai ulkomaiselta henkivakuutusyhtiöltä tai
muulta ulkomaiselta toimijalta. Nyt mahdollistetaan se, että eläkejärjestelyt
tehdään eläkekassassa tai eläkesäätiössä.
Eduskunta on vuonna 2006 hyväksymällään lausumalla
edellyttänyt, että maksuperusteisten lisäeläkkeiden
järjestäminen mahdollistetaan työnantajan,
työnantajaryhmän tai muun kollektiivin perustamissa
kassoissa ja säätiöissä. Tähän asiaan
ovat kilpailuviranomaiset vuosien varrella kiinnittäneet
useita kertoja huomiota. Esityksellä saatetaan kassat ja
säätiöt tältä osin
kilpailullisesti yhdenvertaiseen asemaan henkivakuutusyhtiöiden
kanssa. Se, että järjestely on maksuperusteinen,
tarkoittaa sitä, ettei ole etukäteen luvattuja
tiettyjä etuuksia kuten esimerkiksi lakisääteisissä työeläkkeissä,
vaan eläke aikanaan määräytyy
sen perusteella, mitä on maksettu ja mitä maksujen
sijoittaminen on tuottanut vähennettynä varojen
hoitokuluilla. Työnantajalle ei siis tule järjestelystä mitään
jälkikäteisiä ennakoimattomia kuluja.
Olennaista tässä järjestelyssä on
myös se, että järjestely tehdään
kollektiiville eli työntekijäryhmälle,
ei yksittäisille työntekijöille. Työntekijäryhmä tulee
määritellä siten, että ryhmä muodostuu
objektiivisin perustein. Esimerkiksi kaikki työnantajan
palveluksessa olevat tuotantopäälliköt
tai kokit taikka kaikki ennen 1.1.2009 työsuhteeseen tulleet
taikka esimerkiksi Joensuun toimipisteen työntekijät
ovat tällaisia kollektiiveja. Olennaista on, ettei valita
sieltä täältä vaikkapa työnantajan
parhaina pitämiä työntekijöitä, vaan
aitoja ryhmiä. Mikäli toisin meneteltäisiin, näitä eläkkeitä ei
pidettäisi verolainsäädännössä kollektiivisina
ja verokohtelu olisi täten epäedullista.
Esityksessä tarkoitettu lisäeläke
liittyy siis aina työsuhteeseen. Työnantajalle
se on keino sitouttaa työntekijöitä,
ja työntekijälle se merkitsee palkanlisää ja
lisäksi tulevaa lisäetuutta. Jos työntekijä vaihtaa
työpaikkaa tai siirtyy saman työnantajan palveluksessa
sellaisiin tehtäviin, joihin lisäetua ei sisälly,
hän ei enää ole oikeutettu eläkkeeseen.
Järjestelystä pois lähtevät
työntekijät saavat lain nojalla kuitenkin mukaansa
omia maksujaan vastaavan osuuden kertyneistä säästöistä.
Tämä lisäeläke mahdollistaa
sen, että myös työntekijä osallistuu
tuon lisäeläkkeen maksamiseen. Lakihan mahdollistaa
sen, että maksuja maksavat työnantajan lisäksi
siis myös työntekijät.
Säästö sinänsä — se
on myönnettävä — voi olla suhdanteista
ja sijoitusten onnistumisesta riippuen joskus jopa miinusmerkkinen.
Pääosin — sen viime vuodet osoittavat — vuodet
ovat olleet plusmerkkisiä, mutta tällaisessa taantuman tilanteessa
sijoituksen tuotto voi olla miinusmerkkinen. Pääsääntöisesti
järjestelyssä mukana olevan työntekijän
on kuitenkin syytä odottaa, että maksut aikanaan
eläkevuosina tuottavat myönteisen lisän
lakisääteisen eläkkeen täydennykseksi.
Valiokunta piti esitystä kannatettavana ja katsoi,
että eläkekassojen ja -säätiöiden
yhdenvertaisen kilpailullisen aseman parantaminen on myönteinen
uudistus. Valiokunta katsoi kuitenkin, että vakuutetulle
työntekijälle on taattava samat oikeudet eläkekassoissa
ja -säätiöissä tehtävissä järjestelyissä kuin
henkivakuutusyhtiöistä otettavissa vakuutuksissa
on. Tästä syystä valiokunta ehdottaa
lakia täydennettäväksi.
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uudet
pykälät vakuutetun tiedonsaantioikeudesta ja eläkesäätiön
ja -kassan vastuusta vakuutettua kohtaan silloin, jos annetut
tiedot ovat olleet puutteellisia tai virheellisiä. Lisäksi
valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi
säännökset vakuutetun oikeusturvakeinoista.
Näin vakuutetun asema ei jäisi huonommaksi kuin
vakuutusyhtiöstä otettavissa ryhmäeläkkeissä.
Valiokunnan ehdottamista muutoksista merkittävä on
myös ehdotus hallituksen esityksessä olevan 7 §:n
poistamisesta. 7 §:ssä sanotaan, että järjestelyyn
liittyminen on työntekijälle vapaaehtoista. Jos
tällainen pykälä lakiin olisi jäänyt,
olisi se ohjannut tekemään sellaisia järjestelyjä,
joita verotuksessa ei olisi katsottu kollektiivisiksi. Tällöin
työnantajan maksama eläkemaksu katsottaisiin työntekijän
verotuksessa tuloksi, vaikka olisi mahdollista, ettei työntekijä aikanaan
mitään eläkettä nostaisikaan.
Kuten edellä jo kuvasin, tarkoitus on, ettei kukin
työntekijä tykönään
päätä, liitynkö eläkejärjestelyyn
vai enkö, eroanko siitä vai en, vaan vakuutetuksi
tuleminen ja sen piirissä pysyminen määräytyy
objektiivisin perustein sen perusteella, liittyykö tällainen
järjestely siihen työtehtävään
tai asemaan, jossa kyseinen työntekijä on. Tällainen
etuus verotetaan vasta, kun eläkettä aikanaan
nostetaan. Työnantaja saa vähentää maksut
yrityksen verotuksessa, samoin työntekijä mahdollisesti
maksamansa maksut ansioverotuksessaan. Edellytys kuitenkin on, ettei
järjestely mahdollista vanhuuseläkkeelle jäämistä alle
60-vuotiaana.
Valiokunnan mietinnössä kuten esityksen perusteluissakin
on pohdittu uuden järjestelyn mahdollisia vaikutuksia muuhun
pitkäaikaissäästämiseen. Varmaa
arviota ei tässä vaiheessa voi esittää,
mutta jos tällä esityksellä jotain vaikutusta
säästämiseen on, vaikutus näkyy
vasta, jos nämä järjestelyt yleistyvät
nykyisestään. Ainakin järjestely tarjoaa
mahdollisuuden pitkäaikaissäästämiseen
silloin, kun järjestelyyn liittyy myös työntekijän
maksuosuuksia.
Arvoisa herra puhemies! Nyt hyväksyttäväksi ehdotettu
laki määrittelee vähimmäisehdot
lisäeläkejärjestelyn sisällöstä,
mutta eläkekassan tai -säätiön
säännöissä kussakin tapauksessa
sisältö määritellään
tarkemmin. Kuitenkaan lain säännöksistä ei
saa poiketa vakuutetun vahingoksi.
Kuten totesin, tämä esitys perustuu osaltaan eduskunnan
muutama vuosi sitten tekemään lausumaan. Samassa
lausumassa eduskunta edellytti, että hallitus valmistelee
uuden eläkerahastolain, joka sisältää myös
lisäeläkejärjestelyt. Koska tällaista
esitystä ei ole tehty, valiokunta nyt omalla lausumallaan
kiirehtii tämän uuden eläkerahastolain
valmistelua.
Arvoisa puhemies! Lopuksi kiinnitän vielä huomiota
nyt käsittelyssä olevan lain valmistelun laatuun.
Kuten mietinnöstämme näkyy, valiokunta
joutui merkittävästi paikkaamaan lain valmistelussa
olleita puutteita. Valiokunnan nyt korjattavaksi ehdottamat kohdat
olisi voitu jo valmisteluvaiheessa huolellisemmin selvittää ja pykälämuotoon
kirjoittaa. Valiokunta ei pidä hyväksyttävänä sitä,
että lainvalmisteluun kuuluvia tehtäviä siirretään
lainsäätäjän tehtäviksi.
Mietintöön sisältyy vastalause, jossa
esitetään tämän lakiesityksen
hylkäämistä. Vastalauseen jättäjät
esitellevät oman esityksensä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä saatetaan eläkesäätiöt
ja eläkekassat kilpailullisesti yhdenvertaiseen asemaan
henkivakuutusyhtiöiden ja ulkomaisten toimijoiden kanssa
maksuperusteisen ammatillisen lisäeläketurvan
tarjonnassa.
Eläkesäätiöitä ja -kassoja
on Suomessa yli 100 kappaletta, ja vakuutettuja on mukana noin 40 000,
eli siis kyseessä on varsin pieni määrä vakuutettuja,
jos vertaa suurempiin eläkevakuutusyhtiöihin.
Eläkesäätiöitä, -kassoja
ja -yhtiöitä säätelee
varsin monimutkainen ja moneen kertaan paikattu lainsäädäntö.
Lisäksi EU on antanut lisäeläkedirektiivin.
Muualla Euroopassa pyritään maksuperusteiseen
lisäeläketurvaan lakisääteisen
lisäksi. Ruotsissa muun muassa lisäeläkejärjestelmään
kuuluu 90 prosenttia palkansaajista, ja Saksassa vuoden 2001 eläkeuudistuksessa
on luotu valtion tukijärjestelmä, jonka tar-koituksena
on tehdä vapaaehtoinen eläkesäästäminen
mahdolliseksi myös pieni- ja keskituloisille ihmisille.
Suomessa siis eläkesäätiöt
ja -kassat eivät ole olleet oikeutettuja myymään
maksuperusteista lisäeläketurvaa. Eläkesäätiöyhdistys
tietenkin pitää nyt käsittelyssä olevaa
uudistusta toivottavana, samoin Akava ja EK. Finanssialan Keskusliitto
hyväksyy lakimuutoksen, jos 7 § poistetaan, kuten
olemme ehdottaneet. Kilpailuvirasto pitää perusteltuna
ja tervetulleena, että myös eläkesäätiöt
ja -kassat tulevat samalle viivalle henkivakuutusyhtiöiden
kanssa. Tasa-arvokysymystä ei tässä laissa
mielestäni ole.
Sosialidemokraatit ja vasemmistoliitto ovat tehneet vastalauseen
ja ehdottaneet lakiesityksen hylkäämistä.
STM on vastannut tähän, että eläkesäätiölain
ja vakuutuslain kokonaisuudistus voi viedä vuosia, joten
koko tämän ajan kassat ja säätiöt
olisivat epätasa-arvoisessa asemassa henkivakuutusyhtiöihin
näiden. (Ed. Erkki Virtasen välihuuto) — Ei
ole tällaista esitystä tullut, kuten puheenjohtajamme
sanoi. — Vastalauseessa vasemmistopuolueille tyypillisesti
todetaan, että lisäeläkettä eivät
kaikki työntekijät saa, vaan se voisi painottua
määrätyille henkilöryhmille. Näin
tietenkin on. Tämähän on ilman muuta
selvää. Mutta samahan tapahtuu jo nyt niissä vakuutuksissa,
jotka otetaan henkivakuutusyhtiöistä, ja tämä lakihan
on voimassa.
Riskin järjestelyistä kantaa vakuutuksenottaja.
Vakuutuksenottajahan saattaa menettää koko vakuutussumman,
jos siis sijoitustoiminta epäonnistuu tai jos hoitokulut
ovat suuret. Tämänhän pitäisi
olla itsestäänselvää yritykselle
sekä sille henkilölle, joka tällaiseen
vakuutukseen pääsee. Tällaisena huonona
aikana vakuutuksia todennäköisesti otetaan melko
vähän, mutta verovähennysoikeushan on
hyvä porkkana sekä työntekijälle
että työnantajalle.
Valiokunta on tehnyt lakiesityksen muokkaamisessa erittäin
paljon työtä, kuten puheenjohtajamme sanoi, mutta
yksituumaisesti kannatamme tämän esityksen hyväksymistä,
paitsi vastalauseessa mukana olevat edustajat.
Olemme kuitenkin lisänneet ponnen, jossa edellytämme,
että eläkekassojen ja -rahastojen kokonaisuudistus
toteutetaan siten, että uudet lisäeläkejärjestelyt
turvaavat vakuutettujen ja työnantajien oikeudet ja velvollisuudet
ja toi-mintaedellytykset. Jäämme jännittyneinä odottamaan,
miten uusi lisäeläkejärjestelmä otetaan käyttöön
tällaisina vaikeina taloudellisina aikoina.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lainsäädäntö,
joka nyt on tänään täällä keskustelussa,
tosiaan oli hyvin heikosti valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriön
taholta, ja nyt sitten ollaan tässä mallissa,
että valiokuntaneuvos, valiokunta, on muuttanut lukemattomia
kohtia, lakipykäliä. Kuluttajien vakuutustoimisto
oli se, joka ehdotti suurimman osan näistä muutoksista.
Nyt tämän lainsäädännön runko
on sen tyyppinen, että yksityinen lisäeläkelainsäädäntö on
vakuutetun kannalta samantyyppistä kuin henkilövakuutusyhtiöiden
lisäeläkkeitä koskevat säännökset
ovat olleet, koska lähtökohta oli se, ettei vakuutettujen
oikeusturva toteutunut siinä muodossa, miten tätä lainsäädäntöä käsiteltiin,
kun se hallituksen esityksenä saatiin.
Puutun siihen, minkä takia ollaan vastalauseen kanssa
liikkeellä ja ollaan sitä mieltä, että tämä lakiehdotus
pitää hylätä. Vasemmistoliitto ja
sosialidemokraatit ovat tämän lakiesityksen hylkäämisen
kannalla, ja lähtökohta on se, että tämä on
tuotu irrallisena eli sosiaali- ja terveysministeriö teki
tämän virkatyönä mutta ei osannut
kauhean hyvin tätä tehdä. Sitä kuvaa
juuri se, että valiokuntavaiheessa pykälät
on suurimmaksi osaksi muutettu. Sitten tässä ei
ollut kolmikantavalmistelua. Tämä otettiin kolmikannasta
pois kokonaan, eli tämä on nyt tullut pitkälti
työnantajien halusta tuoda tämä eteenpäin.
Tässä on se ongelma, että semmoiset lainsäädännöt,
jotka tässä ovat taustalla, eli eläkesäätiölaki
ja vakuutuskassalaki, ovat vanhoja lakeja ja näihin lainsäädäntöihin
sovitellaan nyt tätä lainsäädäntöä, mikä eläkekassojen
kautta tulee.
Eläkekassassahan on kyse semmoisesta järjestelmästä,
että ikään kuin työnantaja ja
työntekijä säästävät
rahaa sinne eläkekassaan, eli lähdetään nollasta
liikkeelle, ei ole euroakaan rahaa, kun aletaan alkuvaiheessa säästää sinne
kassaan rahaa. Sitten jos ne henkilöt, jotka tätä kassaa
ylläpitävät ja ovat asiamiehinä,
sijoittelevat hankalasti näitä rahoja, niin voi
käydä niin, että kassalla ei ole euroakaan
rahaa siinä vaiheessa, kun työntekijä on
kymmenen, kaksikymmentä, kolmekymmentä vuotta
ollut työnantajan palveluksessa.
Sitä kautta, että työntekijä on
ollut avainhenkilö, hän on ylipäätänsä päässyt
tämän lisäeläkevakuutuksen piiriin,
eli työnantaja määrittelee työntekijäryhmän,
jolle tämä lisäeläke annetaan, ja
se yleensä on niin, että se on tämmöinen
avaintyöntekijäryhmä, joka tämän
lisäeläkkeen saa. Sehän tarkoittaa sitä,
että työnantaja määrittelee sitä eläketurvaa,
joka työntekijöillä sitten on, koska
lähtökohta on tämäntyyppinen.
Työnantajillehan tämä järjestelmä on
mahdottoman hyvä, koska heillä on verovähennysoikeus
tähän maksuun eli he eivät maksa tästä.
Me veronmaksajat taas kerran olemme rahoittamassa tätä järjestelmää.
Ikääntyneitten työntekijöitten
kannalta tämä on hyvin epäoikeudenmukainen,
koska jos työntekijä on 60-vuotias, 55-vuotias,
niin sitä maksuaikaa on niin vähän, että siellä kassassa — tässä on
mahdollisuus jäädä 60-vuotiaana, viimeistään
62-vuotiaana, eläkkeelle — sitä rahaa
ei ole vielä. Eli ikääntyneitä työntekijöitä syrjitään
tämän lainsäädännön
kautta. Toinen haittapuoli on se, että jos työntekijä kuolee,
niin tässä ei juurikaan ole mahdollisuutta perheen
saada kassasta ulos rahaa. Sitten kolmas on se, että jos
työntekijä vaihtaa työpaikkaa, niin ne
rahat jäävät sinne eläkekassaan.
Eli tässä on hyvin paljon niitä asioita,
mitkä tekevät sen tilanteen sellaiseksi, että kun
työntekijän näkökulmasta tätä katsoo,
niin ei voitu hyväksyä tätä lainsäädäntöä.
Sitten on se heikkous, mikä tulee sitä kautta, että työntekijälle
voi syntyä se tilanne, että joutuu maksamaan myös
veron, eli aina pitää selvitellä asia,
ennen kuin tähän järjestelmään
lähdetään liikkeelle. Niin kuin se on
tuossa mietinnössäkin kirjoitettu — onko
tämä kollektiivinen vai mikä tämä järjestelmä on
verottajan näkökulmasta — se asia pitää siinä vaiheessa,
kun lähdetään tähän
järjestelmään liikkeelle, selvittää.
Suurempi kysymys on siinä, että näen
tämän järjestelmän ongelmallisena
sen takia, että työnantajat eivät välttämättä halua
enää kehittää meillä lakisääteistä eläketurvaa.
Kun vuonna 2005 tuli voimaan eläkelainsäädäntö,
sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö vuodelta 2002
käsittelee eläkelainsäädännön
muuttamista, missä tuli mukaan tämä,
että työntekijät jäävät
63—68-vuotiaina työeläkkeelle, niin voi
olla, että tämmöisiä suuria
linjauksia työnantajat eivät sitten enää halua
tehdä, kun tämmöisten pikkuisten askelten
kautta muutetaan eläkejärjestelmiä. Sitten tässä on
nimenomaan se hyöty, että työnantaja saa
vähentää verotuksessa nämä eläkemaksut.
Kun lähtökohta on semmoinen, että työntekijä voi
jäädä eläkkeelle 60-vuotiaana,
viimeistään 62-vuotiaana, niin tämä on
myös ristiriidassa sen tavoitteen kanssa, että kansalaiset
olisivat pitempään työelämässä mukana.
Eli silloin aikoinaan, kun tätä eläkepakettia
tehtiin, nähtiin myös ongelmana se, että ihmiset
jäävät eläkkeelle aika nuorina,
ja yritettiin sitä eläkeikärajaa korottaa. Tämä lainsäädäntö on
nyt myös ristiriidassa sen kanssa, koska tässä mahdollistetaan
aikaisempi eläkkeellejäämisikä.
Kun tässä on odottanut jonkun vuoden, kaksi vuotta,
kohta kolme vuotta, toimenpiteitä, ihmettelenkin erästä asiaa.
Kun silloin aikoinaan tehtiin tämä laajempi eläkepaketti,
niin esimerkiksi elinaikakerroinasiasta puhuttiin pitkään
mietinnössä, että elinaikakerrointa pitäisi
katsoa ja tarkastella uudestaan, ennen kuin se otetaan käyttöön.
Jotkut kansanedustajat ovat tehneet kirjallisia kysymyksiä liittyen
elinaikakertoimeen, mutta niihin ei ole saatu kunnon vastauksia.
Ministeri Hyssälä on esittänyt, että eläkeläisfoorumille siirretään
tämän asian käsittely.
Sitten siellä on toinen asia, mikä minusta
on hyvinkin mielenkiintoinen, se, että tehtiin oikein lausuma
valiokunnassa, missä silloinen oppositio oli sen lausuman
takana, mutta teki oman vastalauseen, minkä ed. Rehula
on allekirjoittanut. Siinä pohdittiin sitä, pitäisikö kansaneläkeikärajan
olla 63 vai pitäisikö olla sitten niin, että ne, ketkä ovat
pienellä työeläkkeellä, voisivat
jäädä 63-vuotiaina eläkkeelle,
koska nyt tämä nykyinen järjestelmä on
sen tyyppinen, että kansaneläkkeen osuutta leikkaantuu,
jos jäät 63-vuotiaana eläkkeelle ja työeläke
on alle 1 154 euroa, suurin piirtein joku tämmöinen
summa kuukaudessa. Siihen ei ole myöskään
tullut vastausta näitten vuosien saatossa. Olen myös
tehnyt yhden kirjallisen kysymyksen ministerille vastattavaksi.
Se täytyy myöntää, että sen
aikaisen oppositiopuolueen edustajien lausuma siitä, että kansaneläkkeen
tasoa lähdetään korottamaan, on toteutunut.
Tunnustetaan, että tämmöinen on ihan hyvin
tapahtunut.
Mutta kun nyt Sata-komitean ja muiden järjestelmien
kautta puhutaan tästä takuueläkejärjestelmästä,
niin se on minun mielestäni hyvin ihmeellinen ajatus, logiikka,
mikä sen taustalla on. Se ei myöskään
motivoi ihmisiä olemaan pienipalkkaisissa työsuhteissa,
koska jos vuonna 2011 takuueläkkeen on arvioitu olevan
685 euroa kuukaudessa ja jos ajatellaan, että meillä on
semmoisia ihmisiä, joitten pelkkä työeläke
on 700 euron paikkeilla ja sitä työeläkettä on
vuosikaudet kuitenkin ansaittu, niin tämä takuueläke
on suhteellisen korkea siihen nähden. Kun meillä on
kansaneläkettä korotettu, niin aina on myös
kansaneläkkeen lisäosa noussut ja ne pienellä työeläkkeellä olevat,
jotka saavat kansaneläkkeen lisäosan, ovat aina
hyötyneet kansaneläkkeen tasokorotuksista. Nyt
tämän takuueläkkeen kautta mitä ilmeisimmin
tämä kytkös halutaan poistaa, eli ne,
ketkä ovat pienellä työeläkkeellä,
vastaisuudessa eivät sitä saa. Tästä takuueläkkeestä hyötyvät
tietyt väestöryhmät, viljelijäväestö,
kotirouvat, jotka eivät ole koskaan työelämässä olleetkaan.
Mutta se nyt ei sinänsä liity tähän
muuten kuin sen eläkepolitiikan kautta.
Täällä on ed. Erkki Virtanen, joka
varmaan käyttää vasemmistoliiton puheenvuoron
ja kertoo sen, että on esitetty tämän
lakiehdotuksen hylkäämistä. Perusteet
ovat siinä, että tässä on ikääntyneen
työntekijän näkökulmasta epäoikeudenmukaisuutta,
sitten myös se, että tämä järjestelmä on
hyvin haavoittuvainen eli sitä rahaa ei sitten välttämättä ole
olemassakaan, kun eläkkeelle jäädään,
ja nämä kuolemantapausongelmat ovat olemassa.
Sitten on se suurempi lähtökohta, että vaadittiin
kokonaisuudistusta ja tuotiin tämmöinen raakile,
joka on vanhoihin lakeihin yritetty ympätä, mutta
ei ole onnistuttu siinä.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin ed. Koskinen puhui
monisanaisesti eläkeuudistukseen liittyneestä vastalauseesta.
Kyse on siitä, että työeläkkeelle-
ja kansaneläkkeellejäämisiät
ovat erilaiset. Puhutaan niin sanotusta varhennusvähennyksestä,
joka leikkaa, jos jää 63-vuotiaana työeläkkeelle,
sitä kansaneläkettä, jota on saamassa 65-vuotiaana.
Olen edelleen samaa mieltä, että se on epäkohta,
että meillä on kaksi eläkeikää.
Toinen asia: tästä laista maksuperusteisista
lisäeläkejärjestelyistä eläkesäätiöissä ja
eläkekassoissa te maalasitte niin mustan kuvan, että tuolla
logiikalla, jolla te tätä omaa vastalausettanne perustelitte,
toivoisin, että tuossa vastalauseessa lukisi myös
se, että kun nykyisin henkivakuutusyhtiöt saavat
tarjota tällaisia lisäeläkkeitä,
tämä laki poistettaisiin tai se peruttaisiin.
Kolmas asia: Ed. Koskinen, toivon, että teiltä oli
lapsus se, että maatalon emännät eivät
ole koskaan tehneet töitä.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Maatalon emännät ovat
hyvinkin paljon tehneet töitä, mutta varmasti
tämä takuueläkejärjestelmä on
semmoinen, joka heitä hyvin paljon hyödyttää.
(Ed. Rehula: Toivottavasti!) — Joo, mutta varmaan sitä eläkepolitiikkaa
pitäisi pikkasen laajemmasta näkökulmasta
tehdä, jos tehdään laajoja kokonaisuuksia.
Mutta näihin henkivakuutusyhtiöihin. Tätä järjestelmää on
hyvin vähän käytetty. Olisin todella
toivonut, että olisi tuotu semmoinen kokonaisuudistus,
jossa olisi myös katsottu sitä, että kolmikantaosapuolet
olisivat olleet sitä tekemässä, että olisi
tullut semmoinen, missä katsotaan sitä, ettei
ole näitä uhkatekijöitä, mitä nyt
tässä vastalauseessa esitin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Eläkepolitiikka on kyllä viime
vuosina ollut varsin kylmä eläkeläisten
näkökulmasta ihan sieltä kansaneläkkeen
pohjaosan asteittaisesta poistamisesta alkaen leikatun indeksin
kautta, ja nyt tuokaan ei ole kyllä kovin rohkaisevaa Kansaneläkelaitoksen
kannalta ja kansaneläkkeen idean kannalta, että työnantajan
kansaneläkemaksu poistetaan. Se, kuka sen poisti, oli kyllä taas
käytännössä hallitus, ja siinä saatiin
vain jonkunlainen pieni leimasinjälki sitten työmarkkinajärjestöiltä ja
nimenomaan ammattiyhdistysliike siihen mukaan ikään
kuin vaikuttamaan jälkikäteen.
Mutta tähän asiaan, mikä nyt on esillä,
tähän hallituksen esitykseen maksuperusteisista
lisäeläkejärjestelyistä. Aivan
niin kuin ed. Marjaana Koskinen tässä esitteli
tätä eriävää mielipidettä, vastalausetta,
tässä eriarvoistavaa lainsäädäntöä on
eläkepuolelle jälleen lisää tulossa.
Se, että työnantajalla on oikeus määrittää se,
kuka tämäntyyppiseen uuteen maksuperusteiseen
lisäeläkejärjestelmään
pääsee, on juuri tätä.
Varmasti uskon sosiaali- ja terveysvaliokunnalla olleen myös
niitä ajatuksia, pitäisikö tämä koko
laki, sen eteneminen, pysäyttää, ehkä huonolla
valmistelulla tehty hallituksen esitys palauttaa, mutta liikkumavara
ehkä tässä nyt oli myös jälleen
pieni ja tämä asia ei sitten siihen suuntaan päätynyt.
Lopuksi: tämä verovähennysoikeus,
mikä tässä työnantajilla on,
on myöskin tällainen varsinainen heille annettu
etu.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Niin runsaasti kuin takuueläke ja
kelamaksun poisto ja kaikki muu täällä tämän
lakiesityksen yhteydessä jo mainittu innostaisivatkin minua
laajempaan eläkepoliittiseen keskusteluun, niin yritän kuitenkin
hillitä itseäni pitäytymään
vain tämän lakiesityksen arvioinnissa. Jos en
onnistu, niin puhemies toivon mukaan voi minua vaikkapa hillitä.
Arvoisa puhemies! Täällä valiokunnan
puheenjohtaja ed. Rehula käytti ansiokkaan puheenvuoron
erityisesti siltä osin, kun hän esitteli tätä itse
proseduuria. Ed. Marjaana Koskinen puolestaan käytti erinomaisen
yksityiskohtaisen ja kohtuullisen pitkänkin puheenvuoron
esitellessään tämän lakiesityksen
yksityiskohtia.
Tämä ongelma tiivistyy juuri siihen, mitä ed. Rehula
täällä korosti, eli tähän
valmisteluun, ja siksi luen nyt tästä valiokunnan
mietinnöstä kuitenkin yhden kappaleen, koska tässä kiteytyy
pitkälti tämän lakiesityksen ongelma,
joka sitten johti siihen, että olemme esittäneet
vastalauseessamme tämän koko lakiesityksen hylkäämistä. Eli
näin se kuuluu:
"Eduskunta edellytti kokonaisuudistusta koskevan" — siis
tätä asiaa koskevan — "esityksen antamista
eduskunnalle vuoden 2006 aikana. Sosiaali- ja terveysministeriö ilmoitti
eduskunnalle syyskuussa 2006, että esitys annetaan 30.6.2007 mennessä.
Hallitus on nyt kuitenkin päätynyt kokonaisuudistuksen
sijasta esitykseen, jossa erillislailla säädetään
maksuperusteisesta lisäeläketurvasta eläkesäätiöissä ja -kassoissa.
Järjestelyyn sovelletaan joko eläkesäätiölakia
tai vakuutuskassalakia, jotka ovat monin osin vanhentuneita ja sen
vuoksi vaikeaselkoisesti sovellettavissa nyt esitettyyn lakiehdotukseen.
Lakiehdo-tukseen sisältyykin useita — osin lainsäädännön vanhentumisesta
johtuvia — puutteita, joita valiokunta ehdottaa jäljempänä korjattavaksi."
Toden totta, valiokunta korjasi yli kymmentä pykälää,
kirjoitti niistä valtaosan uudelleen, ja kuten valiokunnan
puheenjohtaja totesi, se ei voi olla lainsäätäjän
tehtävä. Mutta se vielä suurempi ongelma
on siinä, että kun eduskunta, ed. Asko-Seljavaara,
on edellyttänyt, että uusi kokonaislakiesitys
valmistellaan tietyssä ajassa, niin sitä ei ole
valmisteltu, niin että on vähintäänkin perusteltua,
että valiokunta huomauttaa tästä ministeriötä.
Ed. Asko-Seljavaara, kun te sanoitte, että ministeriö vastauksenaan
valiokunnalle lausui, että kun sitä ei kenties
saataisi pitkään aikaan valmisteltua, niin sen
takia se saattaisi muodostua kohtuuttomaksi niille, jotka nyt olisivat
sitten tulossa tämän tällaisen etuuden
piiriin. Suomen perustuslain kannalta tämä teidän
tulkintanne tästä selityksen relevanttiudesta
on hieman arveluttava. Jos eduskunta edellyttää,
että sille valmistellaan lakiesitys joko määräajassa
tai ainakin niin, että se valmistellaan kohtuullisen nopeasti,
niin ei ministeriöllä pitäisi olla kanttia
sanoa, että ei sitä nyt voida valmistella, kun
se on niin vaikeata. Jos näin voidaan sanoa, niin sitten
pitäisi kyllä harkita sitä, pitäisikö ministeriön
henkilökuntaa, näitä lainvalmistelijoita,
kenties kouluttaa tai kenties vaihtaa vähän kyvykkäämpiin,
tai sitten eduskunta on ollut kokonaan väärässä arvioidessaan, että tämmöinen
lakiesitys on yleensä laadittavissa.
Tähän saakka kuitenkin me olemme olleet sitä mieltä,
että se pitää laatia, pitää laatia
kokonaisuudistus. Kun sitä ei nyt ole laadittu ja sen seurauksena,
valtaosaltaan, on saatu nyt tämä lakiesitys, joka
oli erittäin huono sisällöltään,
ja näitten korjausten jälkeenkään,
kuten ed. Koskinen täällä osoitti, se
ei ole vielä kovin kestävällä pohjalla,
niin tästä syystä olemme katsoneet, että on paljon
järkevämpää, että se
kokonaisuudistus nyt eduskunnan tahdon mukaisesti toteutetaan eikä ryhdytä ikään
kuin rääpimään tätä yhtä lakia. Toki
myönnän, että siinä mielessä se
on hyvä, että nyt nämä kassat
ja säätiöt saavat saman kilpailullisen
aseman kuin henkivakuutusyhtiöt, mutta siitä huolimatta
se hyöty ei ole niin suuri kuin se haitta, että tätä kokonaisuudistusta
ei valmistella.
Ehkä tiivistäisin tämän
siihen vanhaan savolaiseen totuuteen, että kun vääpeli
sanoi alokkaalle, että alokas, asentonne on huono, korjatkaa,
niin alokas totesi, että mittee sitä huonoo korjaamaan,
tehhään vallan uus.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä asian läpikäynti
on aika häkellyttävää. Vielä paljon
häkellyttävämpää oli
tämän mietinnön tekstin lukeminen. Tulee
mieleen se, ketä arvoisat hallitustoverit oikein tässä puolustelevat. Ei
hallitusta nyt ainakaan näin kelvottomasta lainvalmistelusta
voi pätkänkään vertaa puolustella,
kai vielä vähemmän kehua. Tässä tulee vanha
liikennevaliokunta mieleen, joka sai liikenneministeriöstä niin
kelvottomia esityksiä, 19 pykälänkin
esityksen, jossa 18 pykälää kirjoitettiin
kokonaan uudestaan. Tässä on vähän
samaa luokkaa oleva proseduuri tarkasteltavana. Ja varsin onnettomaan
aikaankin tämä on täällä käsittelyssä,
kun tässä pitäisi nyt ne lisäeläkerahat
sijoittaa viisaasti ja oikein. Amerikassa ne vastaavanlaiset eläkesäätiöt
sijoittivat ne rahat. Juuri luimme tuolta Pääkaupunkiseudun
jostakin aviisista jutun, jossa sairaanhoitaja valitteli, että taitaa
75-vuotiaaksi joutua tekemään sairaanhoitajan
töitä, että menetetyt rahat saa takaisin.
Elikkä siis kaik on menny pieleen. Ja ihmettelen sitä tällaisen
tekstin jälkeen, olisiko tämä hallituksen esitys
ylipäätään lakina pystytty vahvistamaan, jollette
olisi siellä valiokunnassa tehneet todella paljon töitä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä mielestäni ed. Virtanen
vähän liian kovalla kädellä nyt
moittii STM:n virkamiehiä. Siellä on erittäin
suuria lakipaketteja tekeillä, niin kuin esimerkiksi terveydenhuoltolaki,
meille tulee palvelusetelilaki jne. Kun me nyt olemme kuitenkin
onnistuneet korjaamaan tämän lain, meidän
valiokuntamme sekä valiokuntaneuvos, niin kyllä nyt
vaan jäämme kiltisti odottamaan, että he
saavat myös sen kokonaisuudistuksen aikaan. Kyllä me
siihen luotamme.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on ed. Asko-Seljavaaralle todettava, että kun
puhutaan lainvalmistelusta ja sen tasosta, niin ollaan perustuslaillisesti
aroilla alueilla, heikoilla jäillä, jos sanotaan,
että kun nyt on niin paljon isoja lakiesityksiä,
niin sen vuoksi meidän pitää, kun tämä ei
ole niin iso lakiesitys, hyväksyä tämmöinen
huono lakiesitys. Se on vähän samanlainen kuin
tämä vanha Matkaravinnon mainos, että "kiireessä kelpaa
huonompikin ruoka".
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tästä, mitä ed.
Pulliainen sanoi ylipäätänsä tämän
lain viemisestä eteenpäin: Siellä tosiaan
Kuluttajien vakuutustoimisto otti hyvinkin paljon kantaa siihen,
mikä on oikeusturva näillä vakuutetuilla.
Tähän lainsäädäntöön
nimenomaan tämän oikeusturvan näkökulmasta
sitten tehtiin näitä pykälämuutoksia, ja
ellei niitä olisi tehty, niin se olisi ollut niin, että tätä oikeusturvaa
ei olisi ollut olemassa. Tämä oli hyvin mielenkiintoista.
Meillä oli hyvät kuulemiset, joista nämä ongelmat
nousivat esille. Edelleen siellä lainsäädännössä on
niitä tiettyjä ongelmia, niin kuin edellisessä puheenvuorossani toin
esille. Varmasti tämä nyt on luotu niin, että tämä on
samansisältöinen suurin piirtein kuin vakuutusyhtiöitten
kanssa oleva lainsäädäntö, josta näitä lisäeläkkeitä saa,
mutta ongelmia varmasti löytyy sitten, kun tätä lainsäädäntöä ruvetaan käytännössä
toteuttamaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sehän on erinomainen asia, että eduskunnassa
on niin pätevä valiokuntaneuvoskaarti, joka pystyy
kirjoittamaan nämä lait uudestaan jnp. Mutta niin
kuin esittelystä kävi ed. Rehulan toimesta esille,
se tehtävä ei oikeastaan ole sellainen, että nämä kaikki
kirjoitetaan täällä uudestaan. Minä teinkin
tämmöisen retorisen ulvahduksenomaisen aloitteen
puhemiesneuvostolle ja arvoisalle puhemiehistölle, että kääntyisitte
jälleen kerran Valtioneuvoston kanslian puoleen ja kiinnittäisitte
huomiota lainvalmistelun tasoon. On tämä sen verran
masentavaa luettavaa, tämä teksti.
Jukka Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
nostettu esille kaikennäköisiä kysymyksiä laajasti
koko eläkejärjestelmästä, takuueläkkeistä ja
varsinkin tästä prosessista, mutta ajattelin sanoa
muutaman sanan itse laista.
Tässä esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
lakia maksuperusteisista lisäeläkejärjestelyistä eläkesäätiöissä ja
eläkekassoissa. Tavoite saattaa eläkesäätiöt
ja eläkekassat kilpailullisesti yhdenvertaiseen asemaan
henkivakuutusyhtiöiden ja erityisesti ulkomaalaisten toimijoiden
kanssa on tietenkin perusteltu. Erityisesti kilpailullinen tasa-arvo
ulkomaalaisten toimijoiden kanssa on epäkohta, mikä tulee
tällä lailla saattaa kuntoon. Se on kansallisesti
erikoinen järjestely, että annetaan ikään
kuin kilpailuetua ulkomaalaisille toimijoille.
Toinen seikka, mikä myöskin valiokunnan käsittelyssä tuli
esille, on se, että eläkesäästämisen edistäminen
eri keinoin on erinomaisen tarpeellista ja kannustettavaa. Tämä laki
tarjoaa työnantajalle lisämahdollisuuden tarjota
näitä lisäeläkkeitä,
ja se tarjoaa työntekijälle lakisääteistä eläkettä täydentävää eläketurvaa.
Jo näiden kahden asian takia valiokunnan selvä enemmistö piti
esitystä tarpeellisena ja tehtyjen täydennysten
jälkeen myöskin hyvänä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kun valiokunta joutuu miettimään
tällaisen tekstin kirjoittamista kuin tämän
mietinnön viidennellä sivulla on Jatkovalmistelusta-otsikon
alla, niin silloin kyllä olisi valiokunnassa ehkä syytä harkita
esityksen palauttamista ja sitä lähtökohtaa,
että tällaisia ei tarvitse mietintöön
kirjoittaa. Tämä ei ole kunniaksi hallitukselle
mutta ei myöskään eduskunnalle eikä meidän
järjestelmämme mukaista.
Tämän esityksen tarkoituksena näyttäisi
olevan eläkesäätiöiden ja eläkekassojen
kilpailullinen yhdenvertaisuus henkivakuutusyhtiöiden ja ulkomaisten
toimijoiden kanssa. Tämä on tietysti hyväksyttävä tavoite,
ja siksi tämä laajennus ei nyt niin dramaattinen
ole kuin tässä on ehkä vasemmiston puolelta
annettu ymmärtää, ja katson, että tämä voidaan
hyväksyä.
Mutta koko tämä lisäeläkejärjestelmä kyllä, niin
kuin täällä on vaadittu, pitäisi
ottaa tarkasteluun laaja-alaisesti. Itse en oikein pidä siitä,
että tällaistakin järjestelmää esimerkiksi
veroporkkanoin tuetaan ja kannustetaan ja edistetään.
Jos työnantaja tai työntekijä haluaa
lisäeläkkeen ja heillä siihen on varaa,
niin ottakoot sen, mutta sitä ei olisi tarpeen mielestäni
verotuksella erityisemmin suosia. Tämä nimittäin
johtaa erilaiset työnantajat ja työntekijätkin
helposti eriarvoiseen asemaan. Esimerkiksi julkinen sektori jatkossa
kilpailee pätevästä työvoimasta,
ja tällaiset järjestelyt heikentävät
sen asemaa. Eihän siellä veronkevennyksiä tai
veroporkkanoita voida käyttää, ja tältä osin
tämä vinouttaa työelämää. Tämän
johdosta näkisin, että kokonaisuudistus ja perusteellinen
arviointi tälle koko järjestelmälle olisi
paikallaan.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen, joka nyt on valitettavasti poistunut,
suomi kyllä aika voimakkaasti tämän hallituksen
eläkepolitiikkaa. Kyllä se meidän mielestämme
on ollut erittäin antelias: suurin kansaneläkekorotus,
mikä on tehty vuosikymmeniin, lisäksi nämä verolainsäädännön
korjaukset ja kalleusluokituksen poisto, niin että viime vuonnahan
monet eläkeläiset saivat jopa 130 euroa kuukaudessa
lisää eläkettä. Eli kyllä tämä on anteliasta
veropolitiikkaa.
Sitten tämä vähennysoikeus: vähennysoikeuksia
on muitakin, on ammattiyhdistysten jäsenmaksut. Poistetaan
sitten nekin, jos kaikki verovähennykset täytyy
poistaa.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muutama kommentti tähän
lainvalmisteluun ja eduskuntakäsittelyyn liittyen.
Ensinnäkään en nyt ihan hirvittävän
huonoa kuvaa haluaisi antaa siitä yhteistyöstä,
joka on tapahtunut sen jälkeen, kun valiokunnassa todettiin,
että meillä ei ole edellytyksiä viedä lakia eteenpäin
siinä muodossa, missä hallituksen esitys tänne
tuotiin. Tämä valmistelu on joulun ja uudenvuoden
jälkeen tehty hyvässä yhteistyössä ministeriön
kanssa, mutta me olemme mietinnössämme ottaneet
kantaa siihen ja omassa esittelypuheenvuorossanikin toin esille
sen, että tämä valmistelu on ollut hieman
vaatimatonta. Mistä johtuu se, että nyt sitten
löytyi sitä yhteistyöhakuisuutta tämän
vuoden puolella, sitä en pysty sanomaan, mutta ei sekään,
että annetaan tietty mielikuva ja mustamaalataan tämä lakiesitys
sillä perusteella, että tämä on
valmisteltu huonosti, minusta ihan reilua ole. Totean uudemman kerran,
että tämä mietintö, pykälätekstit,
on valmisteltu yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa.
Toisekseen ja toiseen asiaan, tähän vastalauseeseen
ja hylkyesitykseen, liittyen toistan aiemmin sanomaani: Kyllä minä olettaisin
ja toivoisin näitten perustelujen jälkeen, millä oppositio tähän
kiinni käy ja hylkyä esittää ja
ennakoi koko eläkejärjestelmän romahtamista
jne., että tuossa vastalauseessa olisi ollut esitys myös
siitä, että kun henkivakuutusyhtiöt pystyvät
nykyään tämmöisiä lisäeläkkeitä myöntämään,
tämä järjestelmä tulisi romuttaa
ja poistaa. Tässä on yhdenvertaisuudesta kysymys,
ja nyt nämä eläkesäätiöt saatetaan
kilpailutilanteeseen, joka on yhdenvertainen henkivakuutusyhtiöitten
kanssa.
Kokonaan toinen maailma on sitten se, jos lähtökohtaisesti
vastustetaan tämmöisiä lisäeläkkeitä,
mikä sekin puoltaisi sitä, että henkivakuutusyhtiöiltä tämä oikeus
poistettaisiin. On mielenkiintoista lukea vastalauseita, joihin
on kerätty lähes kaikki mahdollinen eläkepolitiikkaan
liittyvä, ja sillä sitten teilataan esitys, joka
kuitenkin vaan on olemassa olevan lainsäädännön
saattamista tämän päivän vaatimusten
tasolle.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se, mitä puheenjohtaja Rehula tässä juuri
totesi, oli oiva vahvistus sille, että tässähän
onkin ministeriön virkamiesten taholta älyllisestä laiskuudesta
kysymys eikä mistään muusta, mikä tarkoittaa
sitä, että äskeinen ehdotukseni varmaan
meni arvoisan puhemiehen kautta eteenpäin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi maksuperusteisista
lisäeläkejärjestelyistä eläkesäätiöissä ja
eläkekassoissa sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi on synnyttänyt täällä asianomaisen
valiokunnan mietinnön pohjalta hyvän keskustelun,
ja katson, että juuri tällä tavalla tulee
tehdä kuten valiokunta mietinnössään
esittää.
Mutta tuon tässä yhteydessä osaltaan
tätä sivuavan ongelmakentän esille liittyen
siihen, että kansalaisilla on erilaisia sivuyritystoimintoja, monilla
esimerkiksi maatilatalouden harjoittaminen on tällainen:
Toimeentulo tulee pääsääntöisesti
jostakin muualta, mutta lisäksi on maatila, ja siitä maksetaan
maatalousyrittäjäeläkelain mukaiset maksut.
Ongelmatilanteeksi on muodostunut se, että eläkemaksuja
maksaessaan maksuvelvollinen ajattelee ja luottaa siihen, että hän
aikanaan tulee saamaan myöskin maksujensa mukaista eläketurvaa,
mutta eläkkeitten yhteensovittaminen tuhoaakin tätä saatavaa
eläketurvaa tai jopa riittää sen tyystin
poistamaan. Elikkä tuon tässä yhteydessä esille
tämän ongelman, että kansalaisten tulisi
saada maksamiensa eläkemaksujen mukaan aikanaan eläkettä myös tältä osin.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä mietintö maksuperusteisista
lisäeläkkeistä ja uudelleenjärjestelystä on
enemmän kuin paikallaan. Jos muistellaan, mitä viime
kaudella tapahtui, emme päässeet tästä asiasta
silloisen hallituksen piirissä yhteisymmärrykseen,
vaan asia jäi roikkumaan lausuman varaan, ja nyt se on
sitten korjattu. En ota kantaa valmisteluun, mikä se on ollut
ministeriössä kontra valiokunnassa. Valiokunta
on tehnyt kuitenkin hyvää työtä.
Nyt eläkesäätiöt ja -kassat
saatetaan kilpailullisesti yhdenvertaiseen asemaan henkivakuutusyhtiöiden
ja ulkomaisten toimijoiden kanssa.
Se, mikä tässä on mielestäni
yksi tärkeimmistä asioista, on se, että jos
ei tätä tehtäisi, niin edelleen jatkuisi
lisäeläkkeiden osalta virta maan rajoilta ulospäin
pääomissa. Siksi on paikallaan, että tällainen
mahdollisuus eläkesäätiöille
tämäntyyppiseen järjestelyyn saadaan
aikaan. Silloin se raha pyörii kuitenkin meidän
maamme rajojen sisäpuolella ja hyödyttää meidän
kansantalouttamme.
Ehdottoman hyvä järjestely, ja tervehdin sitä tyydytyksellä,
että se on nyt sitten tällä kaudella saatu
aikaan.
Jukka Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Ehkä on lyhyesti syytä todeta,
että tässähän ei keksitä pyörää uudestaan,
vaan kyse on järjestelmästä, joka on
jo olemassa. Tässä vaan varmistetaan se, että eri
toimijoille ei tule kohtuutonta kilpailuetua. Siihen nähden
opposition vastalause on omasta mielestäni varsin dramaattinen
tässä asiassa.
Yleiskeskustelu päättyi.