7) Laki elinkeinotulon verottamisesta annetun lain väliaikaisesta
muuttamisesta ja kirjanpitolain 5 luvun 15 §:n
väliaikaisesta muuttamisesta
Sanna Perkiö /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Keskustelemme tänään edustajakollegoideni
kanssa jättämästäni laki-aloitteesta,
jonka tarkoituksena on edistää yritysten energiatehokkuusinvestointeja.
Aloitteessa ehdotetaan, että yritys voisi poistaa energiatehokkuusinvestointinsa
vuosikuluna eli investointi poistettaisiin kirjanpidossa ja verotuksessa
kertapoistona investointivuonna.
Vaikeassa taloustilanteessa on kannustettava yrityksiä investoimaan.
Hallituksen ensimmäisessä lisätalousarviossa
kaikkien investointien poisto-oikeudet tuplataan vuosille 2009—2010. Energiatehokkuusinvestointeja
kannattaa kuitenkin edistää enemmän kuin
muita investointeja, sillä ne tervehdyttävät
talouden rakenteita ja vahvistavat kansantaloutemme kilpailukykyä pitkällä tähtäimellä.
Samalla voidaan edistää energiatehokkuustavoitteita.
Suomen energiankulutus asukasta kohden on Euroopan korkeimpia,
mikä johtuu suurelta osin teollisuuden energiaintensiivisyydestä.
Toisaalta suomalainen teollisuus on maailman huippua energiatehokkuudessa,
sillä teollisuudessa kaikkein kannattavimmat energiatehokkuusinvestoinnit
on jo tehty. Energiatehokkuuden lisäysmahdollisuus on tästä huolimatta
edelleen merkittävä. Yritykset tarvitsevatkin
lisäpotkua energiatehokkuusinvestointeihin, jotka eivät
ehkä enää tuota niille niin paljon hyötyä kuin
aiemmat investoinnit, mutta kun taantuma hellittää,
tehtyjen energiatehokkuusinvestointien myötä yrityksemme
voivat toimia yhä energiatehokkaammin ja yhä kilpailukykyisemmin
globaaleilla markkinoilla.
Energiatehokkuusinvestointeja edistämällä luomme
edellytyksiä myös uuden teknologian kehittämiselle
Suomessa. Kun yritykset investoivat energiatehokkuusratkaisuihin,
kotimarkkinoiden kysyntä kasvaa. Voimme luoda energiatehokkuusteknologiasta
menestyvän vientituotteen vahvojen kotimarkkinoiden toimiessa kansainvälistymisen
lähtökohtana. Markkinoiden vetoa tarvitaan energiateknologian
kehittämisessä.
Tällä hetkellä yritysten energiatehokkuusinvestointeja
tuetaan energiatuilla. Tällaiset tuet eivät kannusta
yrityksiä tarpeeksi, ja ne luovat turhaa byrokratiaa. Kertapoiston
vaikutukset sen sijaan ovat merkittävät, sillä yritykset
arvostavat investointien nopeita poistoja kirjanpidossa ja verotuksessa.
Tämän olen kuullut monelta yritysmaailman edustajalta.
Suomi tarvitsee kipeästi ekologista verouudistusta.
Verotuksen painopistettä on siirrettävä työnteosta
ympäristöön. Nyt käsiteltävä lakialoite
on osa valmistelemaani ekologista veropakettia, joka toisi miljardiluokan
vuosittaiset tulot valtion kassaan. Ympäristöverouudistuksilla
voidaan kompensoida elvytystoimien johdosta valtiontalouteen syntyvää vajetta.
Toisaalta ansiotulojen verotusta tulee alentaa, jos haluamme, että työ pysyy
Suomessa.
Ekologisen verouudistuksen tulee perustua etenkin ympäristöhaitan
verotukseen sekä investointien ekotehokkuuden edistämiseen.
Tarvitsemme perustavanlaatuista ajattelutavan muutosta verotukseen
ja myös ympäristöveroihin. Tällä hetkellä verotamme
kulutusta, esimerkkinä polttoaine- ja sähkövero.
Tällaiset verot tuovat kyllä mukavasti rahaa valtion
kassaan, mutta kulutusta ne eivät juuri hillitse. Bensiinin
hinta saa nousta todella korkeaksi, jotta ihmiset rajoittaisivat
auton käyttöä. Sama koskee sähköä. Vaikka
sähkön hinnankorotuksia kritisoidaan laajasti,
ne eivät loppujen lopuksi ole vaikuttaneet keskivertokuluttajan
käyttäytymiseen, varsinkin jos tulotaso ja ostovoima
nousevat. Tarvitsemme verotuksessa paradigman muutosta, myös
ympäristöverotuksessa. Ne eivät ole oikein
kohdennettuja.
Arvoisa puhemies! Ekologisen verouudistuksen avulla voimme suojella
ympäristöämme tehokkaalla tavalla. Se
on edellytys myös valtiontalouden kestävyydelle
ja Suomen menestymiselle. Verotuksen ympäristöperusteet
pitää ajatella osin uudelleen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ihan samaa mieltä kuin ed.
Perkiö: verotuksen ekologiset tavoitteet, ympäristötavoitteet, pitää ajatella
osin uudelleen. Mielestäni ne ovat liian heikot ja liian
vähän vaikuttavat, niin kuin oikeastaan ed. Perkiökin
totesi.
Ed. Perkiön lakialoite 135/2008 vp on osoitus asianomaisen
kansanedustajan aktiivisuudesta ja ympäristöosaamisesta,
joka on tietysti hieno asia. Edustaja on varmasti puolueelleen hyvä ympäristöpanos.
Mutta sitten tähän itse asiaan. Meillä on
ongelma tietysti se, että veropohja on kaventunut kaiken
kaikkiaan hyvin monella tavalla. Nyt viimeksi varallisuusvero on
poistettu yrityksiltä, kansaneläkemaksu ja monia
muita vastaavia verohelpotuksia, etenkin maa- ja metsätalouden puolella,
osin pysyviä, joitakin määräaikaisia. Tämä taloudellinen
taantuma, jonka syvyys on tuntematon eteenpäin aikaa mentäessä,
on aikaansaanut ed. Perkiönkin mainitsemia toimia, joilla
on pyritty edistämään rakentamista, investointeja.
Tämä energiatehokkuusinvestointien positiivisempi
kohtelu poistojen kohdalla on mielestäni perusteltu huomioiden
mainitsemanne näkökulman, että yleensäkin
nyt on poistojärjestelmää investointitukien
kohdalla kehitetty. Siis energiatehokkuusinvestointien kohdalla
on tarpeellista edetä nopeammin tai tehokkaammin, mutta
silloin myöskin niin, että investointien energiatehokkuuden
pitäisi olla selkeätä eikä niin,
että siinä olisi jotakin epäselvää,
ovatko ne energiatehokkaita vaiko eivät.
Se käsitys, että me Suomessa olemme maapallon
ykkösiä energiatehokkuudessa, on, aivan oikein,
hiukan ongelmallinen. Me käytämme valtaisasti
energiaa, hiilidioksidireppu on painava. Se on kolmanneksi painavin
asukasta kohti, ja myöskin yleensäkin tämä jalanjälkikysymys
kaiken materiaalinkulutuksen suhteen on Suomessa erityisen suuri.
Tässä kohdin olen täysin samaa mieltä,
että energiatehokkuustavoitteita meidän pitää tiukentaa.
Meillä on paljon mahdollisuuksia edelleenkin tässä asiassa.
Me emme ole ehkä todellakaan niin energiatehokkaita kuin
ensiksi tulee mieleen.
Omalta osaltani en näe mitään syytä olla
tukematta tätä lakialoitetta. Nimenomaan se on
ajateltu kolmeksi vuodeksi, 2010—2012, ja tätä sopii
tukea. Kiitoksia ed. Perkiölle aktiivisuudesta!
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä aloite on sinänsä ihan
ok ja sopii tähän elvytysaikakauteen ilman muuta,
ei siinä mitään, ja suhteessa siihen,
mitä tähän elvytyspolitiikkaan on tarjolla,
vielä yksi papukaijamerkki lisää siihen
kannatukseen.
Mutta, arvoisa puhemies, kiinnitän yhteen asiaan huomiota.
Samalla kun tulee tämä ekologinen verouudistus — jokainenhan
kokee sen omalla tavallaan: 1990-luvun alkupuolella vain vihreät
kansanedustajat tässä salissa puhuivat ekologisesta
verouudistuksesta, jolloinka me ymmärsimme sen tietyllä tavalla,
ja nyt kun kokoomus on tullut palettiin mukaan, niin siellä on aina
sitten ihan in casu sopivia ekologisen verouudistuksen toteutusmalleja,
jotka sopivat muutoin kokoomuksen ajattelutapaan — näyttää olevan
niin, että verot todella laitetaan kaikki valtion maksettavaksi
viimeistä pisaraa myöten, elikkä Veikko
Vennamon unelma on toteutumassa näissä syvän
laman olosuhteissa täydellisesti, eikä mikään
oikeastaan ole itsessään palkitsevaa. Energiatehokkuushan
tarkoittaa itseään välittömästi
palkitsevaa järjestelyä, jollaisesta saa äkkiä,
parhaimmillaan kahdessa kolmessa vuodessa, omansa pois, mutta sekin
valtion pitää ostaa itselleen. Tämä on
vähän kiusallinen juttu, mutta tässä ajassa
nyt sopii vain edustaa kaikkia hyviä asioita.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Pulliaisen kanssa huolissani samasta
asiasta, että verot ovat kohta valtion maksettavina, ja
ed. Tiusasen kanssa siitä, että veropohja on liian
kapea. Veropohjaa pitää laajentaa. Se on tavoitteeni,
kun tulen jatkossa esittelemään muutamia muita
ajatuksia siitä, mistä saataisiin veroja kerättyä,
niin että se on sitten se toinen puoli tätä verouudistusta.
Tässä halusin lähteä kuitenkin liikkeelle
tällaisella kannustavalla otteella.
Mukava kuulla kiitoksia ja se, että näin myönteisesti
suhtauduttiin myös tämän salin vasemmalla
laidalla.
Keskustelu päättyi.