Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Tuhannet opiskelijat ja yliopistotyöntekijät
ovat marssineet tänään luentosaleista
kaduille osoittamaan mieltä yliopistolakiuudistusta vastaan. Juuri
tulleen tiedon mukaan Helsingin yliopiston hallintorakennus on vallattu.
(Eduskunnasta: Oho!) Lakiesitys on valmisteltu hätiköiden
ja epädemokraattisesti opiskelijoita ja henkilökuntaa
kuuntelematta. Yliopistolakiesitys on monella tapaa kyseenalainen.
Sen mukaan yliopistojen hallituksissa pitää olla
enemmän paikkoja ulkopuolisille jäsenille kuin
tiedeyhteisölle itselleen. Lisäksi lakiesitys
sysää yliopistot entistä enemmän
ulkopuolisen rahoituksen armoille ja mahdollistaa myös
lukukausimaksujen käyttöönoton EU:n ulkopuolisista
maista tuleville opiskelijoille. (Eduskunnasta: Se on ihan oikein!)
Vasemmistoliiton mielestä lakiesitys uhkaakin yliopistojen
autonomiaa, tieteen ja tutkimuksen riippumattomuutta ja tekee koulutuksesta
myyntituotteen. Ministeri Virkkunen:
Onko hallitus valmis jäädyttämään
lakiesityksen ja ottamaan huomioon yliopistoyhteisön perustellut
vaatimukset lain demokraattisesta valmistelusta?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Tämä lakiehdotus, jonka
valtioneuvosto on tänään hyväksynyt,
on nimenomaan valmisteltu yliopistojen kanssa tiiviissä yhteistyössä,
ja tämä on syntynyt yliopistokentän omasta
toiveesta. Jo 2000-luvun alussa rehtorineuvosto on ottanut kantaa
tämän asian puolesta, ja tätä on
usean vuoden ajan jo valmisteltu. Nyt tulos on valmiina, kokonainen
laki, joka tullaan huomenna presidentin esittelystä tuomaan
tänne eduskunnan käsittelyyn.
Kaikkein tärkeimmät periaatteethan tässä ovat nimenomaan
yliopistojen hallinnollisen, taloudellisen autonomian lisääminen
ja se, että jatkossakin valtio tulee, aivan samalla tavalla
kuin tänäkin päivänä,
vastaamaan yliopistojen tutkimuksen ja opetuksen perusrahoituksesta.
Eli valtio vastaa jatkossa myös yliopistojen rahoituksesta,
mutta yliopistot saavat itsenäisen taloudellisen, hallinnollisen
autonomian.
Yliopistoissa on 150 000 opiskelijaa. He ovat valmistautuneet
tähän lakiehdotukseen hyvin opiskelijajärjestönsä kautta.
He ovat olleet tukemassa tätä lakiehdotusta ja
valmistelemassa sitä eri työryhmissä.
Ainoa kysymys, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) mihin Ylioppilaskuntien
liitto on suhtautunut kriittisesti, on nimenomaan tämä Eta—EU-alueiden
ulkopuolisia opiskelijoita koskeva kokeilu, jossa mahdollistetaan
lukukausimaksujen periminen.
Puhemies:
Käydään tästä keskustelu.
Valitettavasti nyt jää suhteellisen vähän
aikaa, mutta asiaanhan palataan ensi viikolla. Lisäkysymyksiä haluavat
painanevat sitä vastausnappia.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Aika erikoinen väite ministeriltä,
että opiskelijat ovat tähän sitoutuneet,
kun he tällä hetkellä osoittavat mieltä ulkopuolella.
Se on totta, että opetusministeriö ja rehtorit
ovat kyllä tämän takana, (Ed. Zyskowicz:
Mites Syl?) mutta yliopistojen opiskelijat, tutkijat, opettajat,
muu henkilökunta suhtautuvat tähän erittäin
kriittisesti. (Ed. Salo: Älkää yleistäkö!)
Lakiluonnoksessa taataan ainoastaan yliopistojen perusrahoitus,
joka pienenee. Sen sijaan strategiseen tulokselliseen yritysrahoitukseen
annetaan isompi osuus. Yliopistoista ollaankin tekemässä tällä lailla
bisnesvetoisia yritysmaailman tarpeita palvelevia tuotantolaitoksia.
Suomeen ollaan tuomassa jenkkimallista akateemista kapitalismia.
(Kokoomuksesta: Oi voi!)
Ministeri Virkkunen, aikooko hallitus vielä tässäkin
taloudellisessa tilanteessa ajaa suhdanneherkkää yritysrahoitusmallia
yliopistoihin? Miten te pystytte turvaamaan riippumattoman tieteen
tekemisen jatkossa, jos se on yritysrahasta kiinni? Entä miten
hallitus voi tuoda näin epätasa-arvoisen päänavauksen
kuin lukukausimaksujen käyttöönoton?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Huomaan toki, että ed. Arhinmäki ei
vielä tunne lain sisältöä, eikä sitä voi
tietysti edellyttääkään, koska
laki vasta annetaan eduskunnalle.
Mutta todellakin perusrahoitus tulee säilymään
jatkossakin yliopistoissa, ja tuo merkittävä uudistus
ei tule pienenemään. Se merkittävä uudistus,
joka sisältyy tähän lakiin, on se, että jatkossa
vuosittain indeksin mukaisesti tullaan korottamaan yliopistojen
rahoitusta kustannuskehitystä vastaavasti. Yliopistoilla
on mahdollisuus lisäksi omaan pääomaansa
kerätä ulkopuolisia eriä omaan taseeseensa
ja käyttää tätä tutkimuksen
ja opetuksen hyödyksi, mutta se on täysin vapaaehtoista.
Perusrahoitus tulee jatkossakin valtiolta.
Yliopistoissa on 150 000 opiskelijaa ja noin 33 000
työntekijää, ja on aivan selvää,
että siellä on myös kriittisiä äänenpainoja.
Mutta se tärkeä selkänoja, jonka voimin
tätä lakia on valmisteltu, on tullut nimenomaan
yliopistoyhteisöistä ja näistä toiveista,
joita siellä on esitetty. On aivan selvää,
että yliopistot nykyisen muotoisina valtion tilivirastoina
eivät vastaa enää siihen tarpeeseen,
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) mitä tutkimuksen ja koulutuksen
kehittämisessä on. Tämä on erittäin
hyvä uudistus.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Uusi laki siis esittää lukukausimaksujen
perimisen mahdollisuutta EU:n ulkopuolisten alueiden opiskelijoilta.
Olisin kysynyt ministeriltä:
Minkälaisia mahdollisuuksia on kehittää apurahoja
tai stipendijärjestelmiä esimerkiksi kehitysavun
puitteissa, jotta Suomeen ja suomalaisiin korkeakouluihin ja yliopistoihin
tulee edelleenkin lahjakkaita EU:n ulkopuolisten alueiden opiskelijoita?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
hyvä kysymys käydä läpi, koska
näistä lukukausimaksuista on varmasti nyt aivan
vääränlaista käsitystä.
Tässä lakiehdotuksessa mahdollistetaan nyt viisivuotinen
kokeilu. Juuri sen vuoksi, että tästä on
taitettu peistä jo useampia vuosia, pitäisikö lukukausimaksuja
periä Eta-alueen ulkopuolisilta, nyt mahdollistetaan viisivuotinen
kokeilu tietyissä maisteriohjelmissa, jotka ovat vieraskielisiä,
ja se, mitkä ne ovat, tullaan opetusministeriön
ja yliopistojen kanssa yhteistyössä käymään
läpi. Ne määritellään
opetusministeriön asetuksella, eli tämä tulee
olemaan kuitenkin melko pienimuotoinen kokeilu, mutta se on tarpeellinen
sen vuoksi, että voimme arvioida sen pohjalta tuloksia,
tuleeko tätä jatkaa ja mihin suuntaan. Tässä on
todellakin edellytyksenä se, että yliopistoilla on
stipendijärjestelmä, jolla voidaan tukea lahjakkaita
opiskelijoita. Yliopistot voivat itse sen kehittää,
mutta se voi olla aivan senkin tyyppinen, että yliopiston
hallitus päättää, että lukukausimaksua
ei peritä tietyiltä opiskelijoilta. Mutta tällainen
todella edellytetään tämän kokeilun
yhteydessä.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Kysyisin ministeriltä, millä tavalla
se seikka, että yliopistojen hallituksiin tulee ulkopuolisia
enemmistö eli yritysmaailman edustajia enemmistö, lisää yliopistojen
omaa autonomiaa ja yliopistojen mahdollisuutta vaikuttaa omaan tutkimukseensa.
Nimenomaan tästä henkilökunta ja opiskelijat
ovat olleet hyvin huolissaan. Kuvasitte nyt kauniisti stipendijärjestelmää,
mutta sehän, että tulee lukukausimaksut, on nimenomaan
erittäin epätasa-arvoista niitä kohtaan,
jotka tulevat kaikkein köyhimmistä maista. Ja
opiskelijat ovat myös olleet huolissaan siitä,
että se vähentää yliopistojen
kansainvälistymistä. Miten te näihin vastaatte,
ja millä tavalla se lisää yliopistojen
autonomiaa, että yritysmaailma päättää asioista?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Toistan vielä sen, että lukukausimaksut
eivät ole tulossa kaikille Eta-alueen ulkopuolisille opiskelijoille,
vaan kyseessä ovat muutamat kokeiluluontoiset vieraskieliset
maisteriohjelmat eli taso kandidaatista maisteriksi. Tämä tehdään
viisivuotisena kokeiluna. (Ed. Zyskowicz: Ed. Lapintiehän
tykkää viisivuotissuunnitelmista!) Eli kaikille
Eta-alueen ulkopuolisille opiskelijoille ei ole tulossa lukukausimaksuja.
Sen sijaan tähän hallintoon liittyen olennaisinta
yliopistojen autonomian kannalta on luonnollisesti se, että yliopistoyhteisö itse,
yliopistokollegio, valitsee sen hallituksen jatkossakin eli myös
nämä ulkopuoliset jäsenet. On haluttu,
että yliopistojen hallintoon tulee enemmän myös
ulkopuolista näkemystä. (Eduskunnasta: Ketkä ovat
halunneet?) Nyt yliopistojen tehtävät laajenevat
huomattavasti akateemisen suunnittelun ulkopuolelle, myös
talouteen ja henkilöstöhallinnon vastuuseen. Mutta
yliopistoyhteisö itse valitsee ulkopuoliset jäsenet,
ja olettaisin, että he tulevat olemaan hyvin lähellä yliopistoyhteisöä olevia
osaajia yritysmaailmasta, (Puhemies: Minuutti on taas kulunut!)
yhteiskuntasuhteiltaan tai kansainvälisiltä suhteiltaan
sellaisia henkilöitä, joista on hyötyä yliopiston
hallinnolle.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Se on aivan totta, että tässä on
edessä hyvin merkittävä uudistus, jossa
pääosin on hyvää. Ed. Arhinmäen
kritiikki on lennokasta, ja siinäkin on paljon totta. Minä toivon,
että hallitus tämän eduskuntakäsittelyn
aikana kuuntelee myös näitä kriittisiä ääniä.
Varmaan tätä uudistusta voidaan paljon vielä tässä talossa
parantaa.
Olisin kysynyt minun omaa keppihevostani teiltä: Silloin
kun yliopistot valtiollistettiin tai perustettiin, niiden kiinteistöt
otettiin niiltä pois valtiollisen yrityksen huomaan. Nyt
olisi oiva tilaisuus palauttaa yliopistoille niiden omat kiinteistöt.
Se nimittäin hyvin paljon vakauttaisi niiden taloudellista
pohjaa, ja monet yliopistot pystyisivät sen toiminnan erittäin
hyvin hoitamaan. Minä vähän niin kuin
rukoilisin teitä, että te voisitte miettiä tätä,
mikä teidän kantanne olisi tähän
asiaan. Oletteko te valmis edes miettimään sitä?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Ed. Södermanin rukouksiin on vastattu.
Hallitus tulee tekemään huhtikuun alkuun mennessä päätöksen
yliopistojen kiinteistöyhtiöiden perustamisesta.
Kiinteistötoimikunta, joka viime vuonna työskenteli,
päätyi siihen vaihtoehtoon, että tullaan
perustamaan kolme erillistä yhtiötä yliopistojen
kiinteistöistä eli Helsingin alueen yliopistoille
omansa, Aalto-yliopistolle omansa ja muun Suomen yliopistokiinteistöille omansa.
Yliopistot tulevat omistamaan näistä kaksi kolmasosaa
ja valtio yhden kolmasosan. Tämän tarkoituksena
on nimenomaan pääomittaa yliopistoja ja mahdollistaa
niille myöskin kiinteistöhallinta. Tämä esitys
tullaan tekemään huhtikuun alkuun mennessä,
ja se on parhaillaan valmistelussa.