Täysistunnon pöytäkirja 11/2014 vp

PTK 11/2014 vp

11. KESKIVIIKKONA 19. HELMIKUUTA 2014 kello 14.03

Tarkastettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain 15 §:n ja tieliikennelain muuttamisesta

 

Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoliikennerekisteristä annettua lakia ja tieliikennelakia. Tämä lainmuutos perustuu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviin, jonka tarkoituksena on varmistaa liikenneturvallisuuteen liittyvien liikennerikkomusten tutkinnan tehokkuus myös niissä tapauksissa, kun rikkomukseen käytetty ajoneuvo on rekisteröity johonkin toiseen Euroopan unionin jäsenvaltioon kuin siihen, missä rikkomus on tehty.

Tämän lainmuutoksen pohjana on niin sanottu CBE-direktiivi, joka edellyttää unionin jäsenvaltioiden ajoneuvorekistereiden ajoneuvotiedon sekä ajoneuvojen omistaja- ja haltijatiedon vaihtamista. Rikkomuksen tekovaltio voi käyttää toisesta jäsenvaltiosta saamiaan tietoja sen määrittämiseksi, kuka on henkilökohtaisessa vastuussa tutkittavana olevasta liikenneturvallisuuteen vaikuttavasta liikennerikoksesta tai -rikkomuksesta. Tietojenvaihto tehostaa erityisesti automaattisen liikennevalvonnan kautta esille tulevien liikennerikosten ja -rikkomusten tutkintaa ja niiden seuraamusten täytäntöönpanoa.

Ajoneuvoliikennerekisteriä ylläpitävä Liikenteen turvallisuusvirasto tulee toimimaan kansallisena tietojenvaihdon yhteyspisteenä. Direktiivissä tarkoitettu tietojen vaihtaminen koskee kansallisten ajoneuvoliikennerekistereiden julkisia tietoja. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esityksessä on huomioitu muutoinkin asianmukaisesti henkilötietojen suojaa ja henkilötietojen käsittelyä koskevat vaatimukset. Tämä esitys edellyttää, että tietojenvaihdon kansallisena yhteyspisteenä toimivan Liikenteen turvallisuusviraston tulee perustaa uusi, tietojenluovutusta koskeva palvelu, ja Suomesta muihin jäsenvaltioihin tehtävät kyselyt edellyttävät myös muutoksia poliisin liikennevalvonnan tietojärjestelmiin. Valiokunta pitää tärkeänä, että sääntelyn vaatimat käytännön tietojärjestelmien muutokset toteutetaan mahdollisimman pian.

Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille näkemyksiä eräistä seuraamusjärjestelmän ja toisaalta muun muassa seuraamusten käsittelyyn liittyviä käytännön menettelytapoja koskevan sääntelyn muutostarpeista. Näitä muutostarpeita todettiin olevan esimerkiksi nykyisessä päiväsakkojärjestelmässä ja myöskin ajokieltoseuraamusjärjestelmissä. Valiokunta toteaa, että näitä kysymyksiä ei ole mahdollista arvioida nyt käsiteltävänä olevan asian yhteydessä mutta niihin tulee kuitenkin palata myöhemmin.

Esityksen mukaan poliisi voisi lähettää ilmoituksen ja seuraamusvaatimuksen tapahtuneesta liikennerikoksesta tai -rikkomuksesta epäillyn ulkomailla rekisteröidyn ajoneuvon omistajalle, haltijalle tai muuten tunnistetulle henkilölle. Valiokunta pitää todennäköisenä, että myös Suomen kansalaisille lähetetään jatkossa CBE-direktiivin mukaisia ilmoituksia muista jäsenvaltioista aiempaa enemmän. Tästä syystä valiokunta piti tärkeänä, että kansalaisille tiedotetaan riittävän tehokkaasti viimeistään heti lain voimaantulon jälkeen uudesta järjestelmästä ja erityisesti kansalaisilta mahdollisesti vaadittavista uusista menettelytavoista.

Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa, että lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina.

Yleiskeskustelu päättyi.