Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama päivä sitten selvitysmies
Kurri luovutti kauan odotetun, mutta lopulliselta sisällöltään
mitään uutta keskusteluun tuomattoman opintososiaalista
asemaa koskevan toimenpideohjelman, jonka muun muassa Suomen ylioppilaskuntien liitto
tyrmäsi tuoreeltaan opiskeluoikeutta rajoittavaksi ja opiskelijoiden
tasa-arvoa vaarantavaksi. Siksi haluankin kysyä:
Aikooko hallitus rajoitusten sijaan tai ainakin niiden lisäksi
panostaa opintojen etenemistä varmemmin nopeuttavaan perusopetuksen
lisärahoitukseen?
Toinen varapuhemies:
Kumpi arvon ministereistä on altistunut vastaamaan?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Sopinee, että itse vastaan
näihin opintososiaalisiin kysymyksiin, opintotukikysymyksiin,
ja ministeri Haatainen tutkintorakenteeseen liittyvään
kysymykseen.
Selvitysmies Kurri todellakin luovutti tiistaina toimenpide-esityksensä,
joka pitää sisällään mielestäni
erittäin hyvin harkittuja esityksiä opiskelijoiden
aseman kohentamiseksi. Esityksissä on mukana muun muassa
vuokrakaton korotusta ja lainan anteeksiantoa, ja esityksissä on otettu
huomioon sekä aseman kohottaminen että opiskelujen
vauhdittaminen, jotka molemmat ovat hallitusohjelman tavoitteita.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä kysyttiin yliopistojen
perusrahoituksesta, kuinka se tulee kehittymään.
Nythän meillä on voimassa vielä korkeakoulujen
kehittämislaki, joka tuo resursseja yliopistojen kehittämiseksi
ensi budjetissa vielä 20 miljoonaa euroa lisää.
Tämän lisäksi kehittämislaissa
on pykälä, jonka perusteella palkkakustannusten
nousu jatkuvasti kustannetaan vielä tämän
päälle. Käytännössä tämä on
tarkoittanut sitä, että vuosina 2002—2004
palkkakustannusten kasvun lisäksi yliopistoille on tullut
90 miljoonaa euroa lisää rahoitusta. Nyt sitten
tulevalle kaudelle 2005—2007 palkkakustannusten lisäksi
lisärahoitusta tulee 60 miljoonaa euroa.
Näiden lisäksi tietysti hallitus jatkaa tutkimus-
ja kehittämistoimintaan suunnattuja voimavaralisäyksiä,
jotka tiede- ja teknologianeuvoston linjauksista toteutuvat yli
80 prosenttisesti. Eli on haluttu kyllä yliopistojen resursseista
kantaa huolta.
Mitä tulee sitten tähän toiseen osuuteen,
josta virkamiesselvitystyöryhmä on nyt esitykset
luovuttanut siitä, miten opintoja voitaisiin vauhdittaa,
niin siellä on lukuisa joukko erilaisia esityksiä.
Nyt on paljon käyty keskustelua opintojen rajaamisesta.
(Puhemies koputtaa) Se ei suinkaan ole siellä ainoana esityksenä,
vaan siinä on lukuisa joukko opiskelijoita tukevia esityksiä, joilla
voidaan vauhdittaa opintoja. Tämä kokonaisuus
katsotaan, ja ensi vuoden alkupuolella tehdään
hallituksessa linjauksia.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Totean, että siinä ateriatuen
osalta korjataan vain ministeri Karpelan itsensä tekemää heikennystä opiskelijoiden
elintasoon, joka siis on ollut todellisuutta jo elokuusta, ja vuokrakaton
osalta vastataan vain siihen todellisuuteen, missä opiskelijat tälläkin
hetkellä elävät.
Sen sijaan Kurrin toimenpideohjelman selvä uusi linjaus
oli lisätä lainapainotteisuutta opintotuessa.
Hallitus on omalta osaltaan tiukalla menokatollaan taas rajannut
opintotuen tasokorotukset ja sitä kautta köyhyyden
poistamismahdollisuuden pois. Opiskeluajan pituus ei aina kuitenkaan
takaa tulevia tuloja. Miten siis hallitus aikoo tulevaisuudessa
taata, että julkisen sektorin korkeakoulutetuille matalapalkka-aloille
löytyy myös tekijät?
Toinen varapuhemies:
Ministereistä jommankumman on aihetta vastata.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Näihin työpoliittisiin
kysymyksiin varmasti sitten ministeri Filatov haluaa vastata.
Opintotukeen liittyen hallitushan tekee päätökset
näiden toimenpide-ehdotustensa pohjalta tuossa helmikuun
loppupuolella. Mutta olen kyllä edustajan kanssa eri mieltä siitä,
etteivätkö nämä selvitysmies
Kurrin esittämät ehdotukset olisi opiskelijoiden
asemaa parantavia, ovathan ne aivan selkeitä, positiivisia
parannuksia siihen tilanteeseen, missä nykyään
opiskelijat elävät.
Vielä lopuksi haluaisin sanoa, kun edustaja mainitsi
tämän lainan anteeksiannon, joka on niin ikään
tällainen selkeä parannusehdotus opiskelijan taloudelliseen
tilanteeseen: Jos edustaja tarkoittaa sitä, että on
olemassa opiskelija, joka ei missään tapauksessa
halua, että hänen lainansa osaltaan annettaisiin
tulevaisuudessa anteeksi, niin toki sellainenkin mahdollisuus sitten
varmasti täytyy antaa. Silloin hän opiskelee pidemmällä aikavälillä hitaammin
ja maksaa opintolainansa. Mutta kun meillä on opiskelija,
joka haluaa (Puhemies koputtaa) vauhdikkaasti määräajassa
opiskella, ja hänelle annettaisiin tällainen porkkana,
että hän osan lainastaan tällöin
saisi anteeksi työelämään siirtyessään,
niin eihän se ole keneltäkään
pois, se on silloin valtion antama porkkana, jos tällaiseen
päätökseen hallitus alkuvuodesta päätyy.
Ensimmäinen varapuhemies:
Sovitaanko uudelleen ja edelleen, että pidetään
1 minuutin aikarajoituksista kiinni, varsinkin kun saman hallinnonalan
kaksi ministeriä on peräjälkeen äänessä.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Haluaisin tähän kysymyksen
toiseen osaan, joka koskee koulutustarjontaa, todeta sen, että pitää muistaa
myös, että meillä on linjana pidetty
ja pidetään edelleen sitä, että koulutus
on maksutonta silloin, kun se johtaa perustutkintoon. Tämähän
on suunnaton tulonsiirto ja etuoikeus nuorille. Meillä ei
ole menty maksujen linjalle, niin kuin monissa muissa maissa on — myös
näitten vauhdittamiskeskustelujen yhteydessä — siirrytty
maksu- ja sakkolinjalle. Tästä on pidettävä kiinni.
Toinen, mikä meillä on tärkeä linjaus,
on se, että on koulutustakuu eli että kaikki nuoret
saavat koulutuspaikan ja saavat itselleen ammatin, mikä on äärimmäisen
tärkeää, kun meillä tulee 2010
tilanne, jolloin meillä on suunnaton tarve ammattilaisista,
valmiista kouluttautuneista ihmisistä, työmarkkinoilla,
kun tämä eläkkeelle siirtyminen tapahtuu.
Jos näitä ratkaisuja ryhdytään
2005 tekemään, niin käytännössä me
puhumme silloin 2010 tilanteesta, (Puhemies koputtaa) johon me varaudumme.
Ed. Raija Vahasalo merkitään
läsnä olevaksi.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Joka asiassa tarvitaan ilonpilaaja, ja sellainen olen
nyt, mutta muistutan siitä eduskuntaa ja myöskin
hallituskumppaneitani, että tämä asia
liittyi keskeisesti hallituksen tärkeimpään
tavoitteeseen: työllisyyden parantamiseen ja ennen kaikkea
työllisyysasteen kohottamiseen, koska muuten emme selviä,
emme kykene maksamaan tulevaisuuden koulutustarpeita. Kyse on silloin
tästä työura-asiasta. Hallitus tulee
jatkovalmisteluissaan pitämään tätä tärkeimpänä ohjenuorana.
Tällä on kyettävä pidentämään
työuraa myös sen alkupäästä.
Ed. Pehr Löv merkitään
läsnä olevaksi.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen tavoite mahdollistaa täysipäiväinen
opiskelu sekä kohentaa opiskelijoiden opintososiaalista
asemaa ei kyllä toteudu selvitysmies Eero Kurrin esittämillä toimenpiteillä. Kurrin
esityksessä korkeakouluopiskelijoiden opintorahan korotus
jää jälleen kerran toteutumatta, vaikka
sitä ei ole korotettu kymmeneen vuoteen.
Mitä te, ministeri Karpela, aiotte tehdä opintorahan
korottamiseksi, koska se on oleellinen osa myöskin tätä opintososiaalista
etuutta, jolla opiskelijat pystyvät toteuttamaan täysipäiväisen opiskelun?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin nyt ed. Drombergille muistuttaa,
että kokoomus on aika monta hallitusvuotta viettänyt
ja kokoomus leikkasi opintotukia vuonna 95. Kokoomus on ollut hallituksessa
voimakkaan talouskasvun vuosien aikana, ja tuolloin ei tuota teidän
sinänsä kaunista ajatustanne kuitenkaan toteutettu.
Tämä hallitus sen sijaan on kirjannut tämän
tavoitteen hallitusohjelmaansa. Kuten valtiovarainministeri sanoi, me
tähtäämme siihen, että työuraa
pidennetään myös sieltä alkupäästä.
Minulle tulee vääjäämättä mieleen
vanha sanonta, että kyllä hyvä antaa vähästäänkin,
mutta paha ei kyllä paljostakaan.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! On epäviisasta tyrmätä ministereille
jätetty selvitysmiehen esitys. Mielestäni niin
ministeri Haatainen kuin ministeri Karpela ovat esittäneet
näkökulmia, joista työtä voidaan
jatkaa eteenpäin. Kyllä tässä on
muistettava se, että tässä tavoitellaan
nimenomaan opiskelijoiden motivaatiota parantavia ja valmistusajan
lyhentämistä koskevia tavoitteita. Kysyisin ministeri
Karpelalta tai ministeri Haataiselta, kummin vain:
Tässä on ollut tämä 2 500
euron katto, jonka jälkeen voisi saada lainat anteeksi.
Se on aika hyvin asetettu. Oliko mitään muita
rajoja olemassa? Siis tämä on tämän
esityksen tärkein kohta opiskelijaa ajatellen. Se on populistista
politiikkaa, jos täällä sitä vastustetaan.
Ensimmäinen varapuhemies:
Edesauttaisi kyselytunnin kulkua, jos ministerit varautuisivat heti
vastaamaan.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Jos kuulin oikein, niin kysymys kuului
lainan anteeksi ... (Ed. Olin: 2 500 eurosta!) — 2 500
eurosta. Tänne kuului hieman huonosti.
Selvitysmies kertoi, että tästä on
käyty keskustelua opiskelijajärjestöjen
kanssa hyvin aktiivisesti ja opiskelijajärjestöiltä on
tullut voimakkaita toiveita siihen suuntaan, että tuo 2 500
euroa on koettu tuollaiseksi rajaksi, jonka ylimenevästä osasta
siis tuo lainan anteeksianto sitten laukeaisi 30 prosentin osalta
verosta suoraan tehtävällä vähennyksellä.
Haluan siis alleviivata vielä, että nämä ovat
selvitysmiehen toimenpide-esityksiä ja tästä kokonaisuudesta,
sekä opintososiaalisesta asemasta että tutkintorakenteeseen liittyvistä kysymyksistä,
tehdään kokonaisuudessaan sitten ratkaisuja tuossa
helmikuun loppupuolella.
Ed. Anni Sinnemäki merkitään
läsnä olevaksi.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Karpela tässä viimeisessä lauseessa kyllä vähän
jo viittasi tähän seuraavaan kysymykseen. Haluaisin
kuitenkin tarkentaa vielä opiskelijoiden opintososiaaliseen
asemaan liittyvistä asioista näin pitkän
tähtäimen suunnitelmien mukaisesti, millaista
aikataulutusta on tarkoitus viedä eteenpäin. Haluaisin
viitata tämän selvitysmiehen työhön
siinä määrin, että minusta on oikein
hyvä, että lähdetään
jostain liikkeelle ja tehdään sellaisia pohjaesityksiä keskustelun
pohjaksi.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Nämä toimenpide-esitykset lähtevät
siitä, että niissähän on mukana
tuo ehdotettu aika, jolloin toimenpiteet astuisivat voimaan. Osa
niistä on ehdotettu tuleviksi voimaan vuonna 2005. Tämä lainan
anteeksianto koskisi niitä opiskelijoita, jotka tutkintorakenneuudistuksen
myötä aloittavat opiskelunsa, mikä tarkoittaisi
sitten myöhempää vuotta 2009. Mutta toki
on niin, että kokonaisuudesta tehdään
sitten ratkaisut. Hallitus tekee ratkaisunsa tuossa alkuvuoden puolella,
jolloin sitten tarkemmat aikataulut, kuinka asiassa edetään,
ovat paremmin selvillä.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin ensiksikin todeta sen, että silloin
vuonna 1995, kun Suomi sukelsi syvään lamaan,
oli kansalliset säästötalkoot ja leikattiin
eläkeläisiltä, leikattiin lapsilisistä,
ja olisi ollut aika erikoista, jos myös opintotuesta ei
olisi tällöin leikattu. Ministeri Karpela myös
jatkuvasti muistuttaa siitä, että Lipposen molempien
hallitusten aikana ei olisi opintotukea parannettu. Senkin virheen
haluan tässä korjata. (Ed. Takkula: Leikattiin
vuonna 1995!) Kun nyt selvitysmies Kurri esittää,
että 30 euroa asumistuen vuokrakatto nousisi, niin haluaisin
todeta, että kun vuonna 2000 yhtenäistettiin opiskelijoitten
asumislisä, niin tällöin opiskelijat,
jotka tämän asumislisän parissa olivat,
saivat noin 30 euron korotuksen kuukausittain vuokrakattoonsa ja
joka vuosi lukuun ottamatta vuotta 1999 on Lipposen kahden edellisen hallituksen
aikana budjetissa ollut lisämäärärahoja
opintotuen parantamiseksi. Toivon, että jatkossa ministeri
Karpela myös muistaa, miten asiat todellisuudessa ovat.
(Ed. Takkula: Opintorahaa leikattiin kolmekymppiä!)
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Näin varmasti on, kuten ed. Linden
sanoi, että tuota vastuullista talouspolitiikkaa kukin
hallitus vuorollaan pyrkii noudattamaan, niin myös tämä hallitus.
Siksi haluaisinkin kysyä ed. Lindéniltä,
kun tämä kokoomuksen opintotukipaketti (Ed. Lamminen:
Me kysymme! — Ed. Dromberg: Toisin päin, täältä kysytään!)
maksaisi noin 100 miljoonaa euroa, ja ihmettelenkin, mistä kokoomus
sitten aikoo nämä 100 miljoonaa euroa oman esityksensä puitteissa
löytää. Tämä selvitysmies
Kurrin esitys lähtee siitä, että opintojen
vauhdittuminen sekä työelämään
aiemmin siirtyminen ja sitä kautta verotulojen tuonti yhteiskunnalle
maksaisi pitkässä juoksussa nämä toimenpide-ehdotukset
itsessään, joten odotan kyllä oppositioltakin vastuullista
talouspolitiikkaa, kun näitä opintotukiuudistusehdotuksia
tehdään.
Miapetra Kumpula /sd:
Arvoisa puhemies! Koska tämä opintososiaalisen
aseman parantaminen lähtee myös hallitusohjelman
kirjauksesta, jossa sanotaan syyksi se, että täysipäiväisten ja
suunnitelmallisten opintojen tulisi olla mahdollisia, niin tätä ei
voi erottaa mielestäni millään tästä toisesta,
samalla viikolla saadusta työryhmän selvityksestä,
jonka ministeri Haatainen sai 9. päivänä.
Siinä lähdetään opiskelijakeskeisempään
suuntaan. Minusta näitä ei voi millään erottaa
toisistaan, kun tavoitteena on saada nuoria ihmisiä töihin.
On lähdettävä esimerkiksi koko lukuvuoden
hyödyntämiseen opintoihin. Tiedämme nykypäivästä,
että 7—8 kuukautta voi opiskella muutaman päivän
kuukaudessa; tiedämme resurssipulan kirjoissa, tiedämme
resurssipulan tietokoneissa, valvojissa, että saisi niitä tehtäviä tehdyiksi,
että joku tarkistaisi niitä töitä, joita
opiskelijat tekevät. Onko näillä aikataulu samanlainen
ja sidotaanko nämä yhteen vai voidaanko edetä vaikka
nopeutetussa aikataulussa tällä puolen?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Nämä tukitoimenpiteet,
joita tämä työryhmä esittää opiskelijoiden
opintojen vauhdittamiseksi, ovat kyllä todella myönteisiä.
Siellä luetellaan joukko esityksiä, joilla halutaan suunnitelmallisuutta
opintoihin, eli tehtäisiin jokaiselle opiskelijalle, joka
aloittaa yliopistossa opinnot, oma henkilökohtainen opiskelusuunnitelma.
Tästä on hyviä kokemuksia muun muassa Oulun
yliopistossa saatu, ja näiden käytäntöjen käynnistäminen
olisi syytä tehdä nyt kaikissa yliopistoissa.
Tavoitteeksi valtaosalle näistä uudistuksista
on asetettu vuosi 2005.
Tämän lisäksi tietysti on tärkeää,
että opiskelijoilla on käytössään
kaikki välineet ja tenttikirjoja saa ja että opetusta
saa myös koko lukuvuoden ajan aina syyskuun ensimmäisestä päivästä lähtien
toukokuun viimeiseen päivään saakka.
Keskimääräiseksi normiajaksi on asetettu
viisi vuotta. 30 prosenttia opiskelijoista valmistuu viidessä vuodessa,
eli meillä on osa-aikainen (Puhemies koputtaa) opiskelukulttuuri
juurtunut, ja siitä pitäisi päästä kokoaikaiseen
opiskelukulttuuriin enenevässä määrin.
Toinen varapuhemies:
Kysyn, kun tarkoitus on seuraava varsinainen kysymys antaa ed.
Meriläiselle: Oliko teidän tarkoituksenne kysyä nimenomaan
tästä asiasta?
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen varautunut myös toiseen kysymykseen
ja esittäisin mieluummin tässä yhteydessä lisäkysymyksen.
Toinen varapuhemies:
Olkaa hyvä!
Arvoisa puhemies! Kiitoksia, että vihdoin vihreillekin
tämä kysymys tuli.
Ministeri Karpela totesi itsekin, että tämän
uudistuksen on tarkoitus olla kustannusneutraali. Esimerkiksi tämä asumislisän
korotus, joka on erittäin tarpeellinen, rahoitetaan järjestelmän
sisältä. Opintotuki tullee loppumaan monelta opiskelijalta
siinä vaiheessa, kun siirrytään syventäviin
opintoihin, jotka olisivat juuri se opintojen intensiivisin vaihe.
Käytännössä tämä voi
tarkoittaa sitä, että maisterien määrä tulee
vähentymään. Kysynkin ministeri Haataiselta:
Onko tässä todella tarkoitus laskea suomalaista
koulutustasoa?
Ministeri Karpelalle, joka on paljon aikaisemmin puhunut lapsiperheitten
puolesta, tiedoksi, että kolmasosa opiskelijoista on perheellisiä. Mitä tämä esitys
tarjoaa esimerkiksi harvinaisia kieliä opiskelevalle nuorelle äidille?
(Ed. Zyskowicz: Ne Karpelan puheet on jo unohdettu heti vaalien
jälkeen!)
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Nyt keskustellaan vielä työryhmän tekemistä esityksistä,
jotka on meille luovutettu, ja vielä ei ole hallitus tehnyt
linjauksia, mutta tämä työryhmäkin
on näissä omissa esityksissään
kyllä ottanut huomioon nämä pehmentävät tekijät
eli sairastumisen ja perheenlisäyksen silloin, kun keskustellaan
opiskeluajan rajaamisesta. Ei tämä työryhmäkään
ole esittänyt mitään sellaista aikaan
sidottua tiukkaa leikkuria, vaan tavallaan pistänyt sinne
tämmöistä pakotetta opiskelijallekin
sitoutua tiettyyn opiskeluaikaan.
Jollain tavalla tätä opiskelua yliopistoissa
pitää voida jäntevöittää.
Ei voida lähteä siitä, että yliopistot
resursoidaan ensin kokopäivätoimiseen opiskeluun,
mutta sitten siellä suoritetaan opintoja puolipäiväisesti.
Jotain tälle on tehtävä. Ne lääkkeet,
valikoima, on meille nyt annettu eteen ja näistä tullaan
valitsemaan ne parhaat ja sellaiset, jotka palvelevat sitä,
että opiskelijat valmistuvat, mutta jotka tarjoavat myös
opiskelijalle (Puhemies koputtaa) velvoitetta sitoutua opintoihin
ja tiettyyn aikajänteeseen opintojensa suhteen.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suurin pettymys Kurrin esityksessä oli
se, että siihen ei todellakaan sisälly esitystä opintorahan
nostamisesta. (Ed. Zyskowicz: Toisin kuin kepu vaaleissa lupasi!)
Kun tästä opintotuen kehittämisestä kysyttiin
täällä salissa taannoin, kulttuuriministeri
Karpela sanoi, että opintotukeen kuuluu raha, laina, asumislisä ja
ateriatuki. Kysynkin nyt, kun silloin ette ollut valmis vastaamaan,
oletteko nyt valmis vastaamaan eduskunnalle, aiotteko te esittää opintorahan
korotusta. Onko se tulossa vai ei? Jos ei se tule, niin sanon kyllä tässä,
että kyllä opintotuki jää aika
torsoksi, jos opintorahaan ei korotusta tule.
Näistä kokoomuksen malleista: Kyllä me
kokoomuksessa olemme, arvoisa ministeri, valmiita teille vastaamaan.
Me voimme antaa vaikka vähän tukiopetusta ja kertoa,
minkälainen meidän mallimme on, ja siihen todellakin
sisältyy opintorahan korotus. (Ed. Takkula: Te leikkasitte
30 markkaa!) Esitämme myöskin tasapainotetun mallin
budjettiin, että se tulee rahoitettua.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Toki me voimme sitten toisillemme tukiopetusta
antaa, jos siltä tuntuu. Tuo kokoomuksen malli nyt vaan
sattuu maksamaan sellaiset 100 miljoonaa euroa, joka on aika paljon.
Valtiontalouden puitteet toki pitää ottaa huomioon.
(Ed. Lindén: Valtaosa on menetettyjä verotuloja!)
Kuten sanoin, nuo elementit edelleenkin kuuluvat näiden
toimenpide-ehdotusten mukaan opintotukeen. Tuolloin minulta kysyttiin
sitä, ollaanko joitakin elementtejä kenties sitten
kokonaan unohtamassa, ja vastasin, että itse pitäisin tärkeänä sitä,
että nuo elementit opintotuessa säilyisivät.
Mitä tulee sitten näihin säästöihin,
joita opintojen vauhdittuminen yhteiskunnalle tuo, ja ateriatukeen,
josta aikaisemmin täällä kysyttiin, niin toki
ne tuovat kustannuksia, jos tällaisiin ratkaisuihin päädytään,
vuokrakaton korottamiseen jne., mutta samalla pitää muistaa,
että toki tuo opintojen vauhdittuminen sekä työelämään
siirtymisen aientuminen (Puhemies koputtaa) toisaalta ovat yhteiskunnalle
erittäin myönteisiä asioita. (Ed. Dromberg:
Saadaanko lisää opintorahaa?) — Ratkaisut
tämän suhteen tullaan tekemään
myöhemmin, ja pidän tärkeänä toki
sitä, että molemmat tavoitteet, sekä opiskelijoiden opintososiaalinen
asema että opiskeluiden vauhdittuminen, tulevat otetuiksi
huomioon.