2) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2007
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Nyt tarjoutuu erinomainen
tilaisuus keskustella kaikista niistä asioista, jotka äskenkin
olivat esillä, koska kysymys on Suomen Pankin ja eduskunnan
valitseman pankkivaltuuston kertomuksesta, ja vaikka se ajoittuukin
viime vuodelle, niin jo silloin saatettiin havaita se, että asiat
ovat Yhdysvalloista lähtien heikkenemässä ja
tämä tulee tuomaan uudenlaista sävytystä myös
suomalaiseen pankkitoimintaan.
Tämähän on kertomus vielä sen
vaiheen ajalta, kun Finanssivalvontaa ei ole ollut olemassa. Nämä esityksethän
ovat eduskunnalla tällä hetkellä, ja
talousvaliokunta varmaankin ensi viikolla tulee saamaan tämän
oman mietintönsä valmiiksi saatuaan äskettäin
perustuslakivaliokunnan lausunnon, millä tavoin Suomessa
pankkivalvonta ja vakuutusvalvonta yhdistetään
ja miten saadaan riittävästi Suomessa resursseja
siihen, että me pystymme säilyttämään
edes nykyisen tilanteen.
Mehän olemme näissä asioissa 1990-luvun epäonnistumisista
kokeneempina päässeet parempaan tulokseen kuin
monissa muissa maissa. Mutta se ei poista sitä ongelmaa,
että kun Suomessa pankeista 60 prosenttia on ulkomaalaisten käsissä ja
meillä tämä 40 prosenttia valvonnankin
osalta on hallinnassa nyt ja tulevaisuudessa, niin mikä on
sitten tilanne tämän 60 prosentin osalta. Siinä keskeisimpiä ovat
Danske Bank ja siihen liittyen Sampo Pankki ja se, että Sampo Pankista
tulee sivukonttori, ja sitten Nordea Suomi Oyj ja sen kehittäminen
ja siihen liittyen pankin valvonta, eikä ainoastaan valvonta
ja siihen tarvittavat riittävät henkilöstö-
ja muut resurssit, vaan myös se, millä tavoin
Finanssivalvonta pystyy rahoittamaan toimintansa, jos tämä sivukonttoristuminen
ja ulkomaalaistuminen säilyy tämän tasoisena
kuin tällä hetkellä. Ulkomaiset pankithan
eivät ole täällä tarkastettavia
kuin tietyiltä osin, koska keskuspaikat ovat esimerkiksi Nordean
ja Danske Bankin osalta Tukholmassa ja Kööpenhaminassa
ja Ruotsin sekä Tanskan rahoitustarkastuksen hoidettavina.
Mutta tämä pohjoismainen yhteistyö näissä kysymyksissä,
että tällainen kollegiaalinen valvonta on käytännössä mahdollista
ja sitä kehitetään, on ollut tässä meidänkin
mietinnössämme tärkeällä sijalla,
samaten näiden pohjoismaisten periaatteitten vieminen Euroopan
unionin tasolle, jossa koetetaan nyt löytää ratkaisua
siihen, millä tavoin Euroopassa pankkien valvonta olisi tehokkaampaa
kuin on tällä hetkellä Euroopassakin
monessa maassa käynyt. Jos Suomen tilanne on paljon parempi
kuin muissa maissa ja meilläkin on näitä omia
haasteita, niin voidaan todeta, että muissa maissa Euroopassakin,
yllättävää kyllä, on
aika vaikea tilanne; kokonaistilanne Euroopassa ei ole niin hyvä kuin
on annettu ymmärtää.
Tässä talousvaliokunnan mietinnössä,
joka pääasiassa on rakennettu alkusyksystä,
on vielä ollut tilanne, jossa pankkien kohdalla ei olla
viikko viikolta heikommalta näyttäneessä tilanteessa,
vaan on voitu todeta se, että meillä Suomessa asiat
ovat hallinnassa. Me olemme tässä mietinnössä ja
valiokuntakäsittelyssä erityistä huomiota
kiinnittäneet Rahoitustarkastuksen toimintaan. Varsinaisessa
kertomuksessa, joka muutoinkaan nyt ei ole kovin laaja, vain 40
sivua, tämä Rahoitustarkastuksen osuus on sivulta
37 sivulle 40. Henkilökohtaisesti pidän tätä suppeana,
ja varmasti tulevaisuudessa jo monesta eri syystä on tilanne,
jossa tämä osuus tulee kasvamaan.
Rahoitustarkastuksen toimintakertomuksessa, siltä osin
kuin se on sisällytetty pankkivaltuuston kertomukseen,
on tuotu esiin talousvaliokunnan aikanaan pankkien palvelumaksujen
yhteydessä, kun ne sijoitettiin lakiin, esittämä eduskunnan
ponsi siitä, että pankkivaltuusto seuraisi näitten
maksujen kohtuullisuutta ja sitä, että pankkipalveluja
on saatavissa ympäri Suomea. Tähän asiaan
on myös nyt tässä Rahoitustarkastuksen
omassa osuudessa kiinnitetty huomiota.
Tämä talousvaliokunnan mietintö on
rakennettu siitä lähtökohdasta, kuten
mietinnössä todetaankin, että näissä muissa
yhteyksissä — ensimmäinen oli tämän
islantilaisen Kaupthingin tilanne ja nyt esimerkiksi eilen hyväksytty
lausunto valtiovarainvaliokunnalle suomalaisille pankeille annettavasta 50 miljardin
euron ta-kauksesta ja vielä tulossa olevat mietinnöt
vakuusrahastolain muutoksesta ja siitä tiettävästi noin
4 miljardin euron lainasta suomalaisten pankkien mahdolliseen pääomittamiseen
tulevaisuudessa — tullaan puuttumaan erityisesti tähän pankki-
ja vakuutusvalvonnan tulevaisuuteen ja tämänhetkiseen
tilanteeseen, josta on vedettävä selkeästi
johtopäätöksiä — ei
ainoastaan Suomessa vaan koko Euroopassa ja niin Yhdysvalloissa
kuin Aasiassakin — jotka ulottuvat myös tällaisen
valvonnan lisäksi siihen, millä tavoin kirjanpitolaissa,
tilintarkastuksessa ja muussa näitä käytännön
toimenpiteitä on säännöstasolla viety
eteenpäin ja millä tavoilla esimerkiksi kunkin
maan osakeyhtiölainsäädännössä on
edellytetty tili- ja vastuuvapauksien myöntämistä ja näihin
liittyviä kysymyksiä.
Talousvaliokunta tulee näitten asioitten yhteydessä puuttumaan
siihen tilanteeseen enemmänkin, johon ei haluttu nyt tämän
kertomuksen yhteydessä puuttua. Tähän
liittyy myös pankin henkilöstön asema,
joka tässä meidän käsittelyssämme
oli esillä, ja nimenomaan se, millä tavoin tulevaisuudessa
näitä valvontamaksuja kertyy sillä tavoin
Rahoitustarkastukseen ja Finanssivalvontaan, jotta henkilökunta
on riittävän pätevää.
Ongelmahan on se, millä tavoin valvotaan tilanteita, etteivät
valvojat ole koko ajan jäljessä siitä, mitä pitäisi
valvoa. Tässä suhteessa meillä Suomessakin
on vielä paljon tehtävää.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus vuodelta
2007 tuli eduskunnalle jo toukokuussa, ja tuolloin tilanne rahoitusmarkkinoilla
oli aika lailla erilainen kuin se on tänä päivänä ja
oli siinä vaiheessa, kun talousvaliokunta alkoi kertomusta käsitellä syyskauden
alussa. Tämä raju muutos vaikutti valiokunnan
käsittelyyn hyvinkin voimakkaasti, ja paneuduimme tähän
kriisiin sekä seminaarimuodossa että muutoin,
asiantuntijakuulemisilla. Kaikki ne asiantuntijat, jotka on tässä mietinnössä mainittu,
olivat kuultavina tämän asian osalta, ja näiden
samanaikaisesti käsiteltyjen lakiesitysten ja pankkien
takausesityksen rinnalla tätä mietintöäkin
laadittiin.
Tuo muutos on todella ollut raju. Se kyllä todettiin
jo siellä pankkivaltuuston kertomuksessa, koska Yhdysvaltain
pankkikriisi alkoi elokuussa 2007 ja sieltä se lähti
vyörymään. Aluksi luultiin, että se
ei Suomeen asti ehkä tulekaan, mutta tänä päivänä olemme
tietoisia varsin ikävällä tavalla siitä,
että Suomi ei ole irti maailmantaloudesta eikä ennen
kaikkea Euroopan taloudesta, vaan meille tulevat kaikki ne myönteiset
ja kielteiset vaikutukset, mitkä maailmalla liikkuvat, myös
täysimittaisesti.
Kun olen tässä talossa ollut 21 vuotta, niin olen
saanut elää myös sen edellisen pankkikriisin
tai laman vajaa 20 vuotta sitten, ja silloin Suomi koki kansallisen
laman. Muissakin maissa sitä oli, mutta se oli meillä kuitenkin
hyvin kansallinen, koska ei ollut integroiduttu sillä tavalla
muiden maiden kanssa kuin tänä päivänä. Silloin
1980-luvun lopulla lainahanat avattiin varsin nopeasti ja hallitsemattomasti
eikä järjestetty rahoitusmarkkinoiden valvontaa
eikä lainsäädäntöä kuntoon
ja näin sitten pääsi syntymään
varsin syvä lama, jonka seuraukset vieläkin tuntuvat.
Voi sanoa, että Euroopassa ja EU:ssa ja euroalueella
viime vuosien talouspolitiikka on ollut pitkälti samanlaista
kuin Suomen talouspolitiikka 1980-luvun lopulla: Avattiin hanoja
ja kulutettiin, otettiin velkaa valtavalla vauhdilla eikä järjestetty
valvontaa millään tavalla kuntoon. Siitä on
seurannut se, että nyt ollaan syvässä kriisissä,
vielä paljon syvemmässä kriisissä kuin
mitä ehkä osataan kuvitellakaan tällä hetkellä.
Tässä talousvaliokunnan mietinnössä on
tästä mainintoja, mutta tässä yhteydessä,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi, ei menty näihin
yksityiskohtiin kovin syvälle, koska tämä käsittelee nyt
ensi sijassa viime vuoden kertomusta Suomen Pankin osalta.
Kuitenkin täällä on finanssivalvonnasta
kappale, ja siltä osin valiokunta kaipaa pikaisia uudistuksia
myös EU:n tasolla ja vielä laajemminkin kansainvälisesti.
Kansallisestihan meillä on käsittelyssä finanssivalvontaa
koskeva laki eli Rahoitustarkastuksen ja vakuutusvalvonnan yhdistäminen
uudeksi viranomaiseksi. Siitä ollaan mietintöä laatimassa
paraikaa talousvaliokunnassa. Sen yhteydessä on todella
tärkeää, että nämä finanssivalvonnan
valtuudet katsotaan hyvin tarkasti, niin että ne ovat ajoissa
käytettävissä ja riittävän
vahvat. Sen lisäksi finanssivalvonta tarvitsee vahvat resurssit.
Voi sanoa, että Suomen Pankissa yhä edelleen taitaa
olla väkeä aika tavalla, mutta Finanssivalvonnassa
eli Ratassa tänä päivänä vakuutusvalvontapuolella
ei ole riittävästi pätevää henkilökuntaa
seuraamaan ja valvomaan tätä kansainvälistä toimintaa,
jossa ympäristössä nykyisin käsitellään
näitä asioita. Eli resurssit täytyy panna
kuntoon, ja siitä eduskunnan tulee kyllä kantaa
vakavaa huolta.
Kolmas asia tähän liittyen ovat ne sanktiot, joiden
pitää myös olla kunnossa, kun valvonta löytää epäkohtia,
että saadaan puututtua niihin riittävällä voimalla,
jotta ei pääse tapahtumaan meillä sellaista,
mitä Islannissa pääsi tapahtumaan ja
on tapahtunut eri puolilla ja mistä ehkä Ruotsissakin
tällä hetkellä käydään
keskustelua.
Herra puhemies! Ed. Uusipaavalniemi on jättänyt
tähän talousvaliokunnan mietintöön
vastalauseen, ja toivon, että jokainen kansanedustaja lukee
tämän vastalauseen. En ihan tarkkaan tiennyt silloin,
minkälainen tästä tulee, kun ed. Uusipaavalniemi
tätä teki. Olisin voinut hyvin allekirjoittaa
jopa tämän. Tähän voi yhtyä.
Nimittäin tässä nimenomaan on ehkä yhtenä vahvana
näkökulmana se, että meillä talousennustamisen
heikkous on paljastunut monella eri tavalla. Suomen Pankki, Rahoitustarkastus
ja kaikki muutkin tahot ovat näissä ennustustilanteissa
epäonnistuneet varsin pahoin.
Sitten täällä on pohdittu erityisesti
euroalueen valtavaa velkaantumisvauhtia, joka olisi pitänyt kaiken
järjen mukaan havaita eri tahoilla Euroopan unionissa,
Euroopan keskuspankissa ja myös Suomessa, ja ottaa huomioon
ja varoittaa, mutta kukaan ei ole puhunut yhtään
mitään. Kaikki on saanut liukua tähän
tilanteeseen, ja tässä emme voi syyttää vain
Yhdysvaltain subprime-kriisiä, joka laukaisi tämän
tilanteen osaltaan, vaan Euroopassa ja Suomessa on katsottava peiliin:
on nukuttu, on hoidettu asioita leväperäisesti.
Siihen on syyllistynyt Suomen hallitus, Suomen Pankki, Rahoitustarkastus
ja moni muu taho, kun ei ole siihen osattu kiinnittää huomiota,
vaikka merkit ovat olleet olemassa.
Täytyy tässä vielä todeta,
että ed. Uusipaavalniemi on puolitoistavuotta näitä asioita
selvittänyt ja tuonut ne myös esille, mutta ehkä hänelle on
enemmänkin hymyilty. Nyt ei ole varaa kenelläkään
hymyillä, vaan pitää todeta, että hän
on ollut kyllä täysin oikeassa. Tämä ehdotus,
jonka ed. Uusipaavalniemi on tänne vastalauseensa loppuun
pannut kannanottoesitykseksi, on kyllä sellainen, että se
ansaitsisi tulla eduskunnan päätökseksi,
mutta katsotaan nyt, esittääkö ed. Uusipaavalniemi
tämän ehdotuksensa, jotta siitä voitaisiin
vaikka päästä äänestämään.
Tilanne on, herra puhemies, todella vakava ja huolestuttava.
Se on täällä meillä reaalitalouden puolella,
pankkijärjestelmän puolella, ja kun tämä kriisi
on laaja kansainvälinen tilanne kokonaisuudessaan, niin
nyt tarvitaan kyllä erittäin paljon viisautta
ja vastuullisuutta hoitaa tästä asioita eteenpäin
erityisesti, etteivät meillä yritykset ja kotitaloudet
joudu kärsimään kohtuuttomia. Kyllä meillä moni
joutuu varmasti tästä nyt kärsimään,
mutta kärsimykset pitäisi jakaa oikeudenmukaisesti.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus vuodelta 2007 on annettu keväällä.
Nyt tänä päivänä talouden
toimintaympäristö näyttää hyvin
toisenlaiselta. Että ei ole kysymys tässä omassa
puheenvuorossani pelkästään jälkiviisaudesta,
niin haluan palata marraskuussa 2007 tulevaisuusvaliokunnan toimesta järjestettyyn
talousennusteita käsitelleeseen seminaariin. Ed. Uusipaavalniemi
oli tässä keskeinen aloitteentekijä.
Seminaarissa olivat mukana Suomen Pankki ja valtiovarainministeriö,
ja kun järjestetty seminaari koskettaa tätä kertomusvuotta,
niin sen vuoksi haluan tähän lyhyesti pysähtyä.
Silloin tarkasteltiin niitä ennusteita, jotka olivat
sekä valtiovarainministeriön että Suomen Pankin
käytettävissä, ja vielä vuosi
sitten marraskuussa näiden ennusteiden kautta eivät
avautuneet ne sidokset ja ne yhteydet, jotka tänä päivänä ovat
realisoituneet koko euroalueella ja ovat koskettamassa myös
Suomea. Minusta tässä, arvoisa puhemies, on se
suuri heikkous nykyisissä talouden ennuste- ja ennakointikäytännöissä, elikkä ne
eivät ota huomioon tätä avoimen talouden
dynamiikkaa ja niitä sidonnaisuuksia, jotka ovat yhteydessä toisiinsa.
Me vielä keskustelimme viime vuoden puolella, vaikka tiesimme
tämän Yhdysvaltain talouskriisin syvyyden, me vielä Suomessa
keskustelimme siitä, tuleeko tämä koskettamaan
Eurooppaa, tuleeko tämä koskettamaan Suomea. Tässä mielessä talousvaliokunnan
mietinnön ehkä kaikkein tärkein näkökulma
on se, että tässä todetaan finanssivalvonnan
heikkoudet Euroopan unionin alueella.
Jos ajatellaan, että koko euroalueen keskeisin tavoite
on ollut taloudellisen vakauden aikaansaaminen ja jos samanaikaisesti
euroalueen finanssivalvonta on hoidettu hyvin erilaisilla mittareilla
alueen jäsenmaissa — voisi sanoa, että hyvin
erilaisilla käytännöillä — siitä on
seurauksena se, että tämmöinen perusjärjestelmä on
vuotanut ja osittain luonut sen heikkouden, jolla on suora yhteys
myös niihin ennakointi- ja ennustekäytäntöihin,
joista tuossa alussa puhuin. Sen vuoksi on erittäin tärkeää,
että Suomi toimii nyt aloitteellisesti ja varmistaa sen,
että todellakin viimeistään nyt lähdetään
liikkeelle finanssivalvontaan liittyvien yhteisten, selvästi
nykyistä parempien käytäntöjen
aikaansaamiseksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
hyvä käydä läpi laajemminkin, niin
kuin tässä on käyty, finanssikriisiä ja
tätä, mitä on tapahtunut, onko oltu tietoisia
vai eikö ole oltu tietoisia. Voisi lähteä vaikkapa
tästä näkökulmasta: Joskus,
varmaan jo toista vuotta sitten, oltiin käymässä jonkun
porukan kanssa Suomen Pankissa, ja siellähän tiedettiin,
mitä Yhdysvaltain asuntomarkkinoilla on tapahtumassa, miten
siellä näitä lainoja on annettu, asuntoluottoja, täysin
hulvattomasti tarkistamatta, pystyvätkö nämä ihmiset
maksamaan, ja silloin oli nähtävissä se,
jotta siellä tulee jotain romahdusta tapahtumaan.
Suomen Pankissa tavallaan tiedettiin se, mutta sen tiedon levitessä oli
se usko ilmeisesti, että se homma siellä selviää jollakin
tavalla, että se ei leviä tänne. Mutta
silloin jotenkin tuntuu hassulta, miksi ei enemmän tätä tietoutta
levitetty Suomeen muuten, koska kyllä siellä ovat
meidän eläkeyhtiömme menettäneet
rahaa, siellä ovat vahinkovakuutusyhtiöt menettäneet
rahaa, henkivakuutusyhtiöt menettäneet näissä keisseissä.
Ne ovat sijoittaneet näihin lainapaketeista tehtyihin arvopapereihin.
Sitä en tiedä, miten paljon mahtavat nämä muut
sijoitukset olla, kun tässähän todetaan:
"Suomalaispankkien sijoitukset arvopaperistettuihin lainapaketteihin
- - ovat pieniä ja vastuut kaatuneissa pankeissa
ovat vähäisiä". En tiedä, mitä tämä lause
oikein tarkoittaa, saiko valiokunta siitä tarkan selvityksen,
mitä tarkoittavat vähäiset ja pienet,
kun eläkerahastopuolella, kun siellä on sijoitettu
erinäköisiin osakkeisiin reilut 50 miljardia,
puhutaan semmoisista asioista, että siellä noin
30 prosenttia olisi arvo pudonnut. Se on kuulemma aika pieni, että ei
tässä mitään hätää ole.
Minua vain ihmetyttää, miten isoja mahtavat nämä lukemat
olla tuolla puolen sitten, kun Suomen Pankissa todetaan, että nämä ovat
vain pikkujuttuja. Mutta ilmeisesti tässä salissa
ei siihen saa vastausta. Sen takiahan täällä kysellään,
jotta mitähän nämä pienet mahtavat olla,
mutta jälkeenpäin varmaan se tulee esille jossakin,
myöhemmin.
Sitten siihen liittyen, kun olemme menossa tietysti tekemään
lisää päätöksiä näistä asioista, tämä Kaupthing-pankin
juttu minusta on sinällään tietynlainen
ennakkotapaus, vaikka siinä todettiin, että se
ei olisi sitä. Siinähän kuitenkin avattiin
pää tietyille asioille. Nyt pitää kysyä,
kun tehdään jatkopäätöksiä erinäköisistä takauksista, ovatko
ne yhdenvertaisia sitten suomalaisten ihmisten osalta, koska siinähän
taattiin tavallaan kaikki mahdolliset korot ja asetettiin parempaan asemaan
tämä pankki kuin normaalin talletussuojan piirissä olevat
ihmiset jonkin suomalaisen pankin osalta — tosin aika vähän
niitä enää on olemassakaan — samanlainen
kupru jos tapahtuisi. Sen takia tässä äänestin
silloin ed. Uusipaavalniemen esityksen puolesta, että hylätään se
koko juttu. (Ed. Mustajärvi: Ei meitä monta ollut!) — Ei
meitä hyvin monta ollut, mutta sen parempi laatu, jotta
ei hävennyt ollenkaan siinä sakissa seisoessa
ja ollessa.
Sen takia kun nyt miettii tätä tilannetta
tulevaisuuden kannalta, niin onko meillä samanlainen tilanne
Suomessa tällä hetkellä kuin tuolla Yhdysvaltain
puolella? Minä väitän, että asuntoluottopuolella
on aika paljon meilläkin sillä tavalla tyhjän
varassa olevia asioita, jos katsoo, pystyvätkö ihmiset
hoitamaan niitä lainoja ja ennen kaikkea tässä Pääkaupunkiseudulla,
kun tiedetään asuntojen hintojen kalleus. Tunnen
muutaman ihmisen, jotka ovat näitä lainoja ottaneet. Tavallinen
duunari kun ostaa semmoisen 200 000—300 000
euron kämpän täältä,
niin kyllä minä epäilen, että hyvä,
jos pystyy korkoja maksamaan. Koko ajatushan on perustunut siihen,
jotta asuntojen hinnat nousevat ja sieltä kautta saadaan
lisäarvoa, mutta kun nyt on tapahtumassa toisinpäin.
Sen takia ne ajatukset, mitä on puhuttu siitä, jotta
nämä kotitaloudet pitäisi pelastaa tässä tilanteessa,
jotta ei ajeta näitä ihmisiä siihen tilanteeseen,
jotta nämä asunnot joutuvat pankkien haltuun.
Siihen pitää jokin järjestelmä meidän kehittää,
että se mahdollistaa sen, jotta ei ainakaan tämän
laman varjolla sitä tehdä, vaan se on sitten jonkin
muun syyn ansiosta eli ei haluakaan hoitaa niitä velvoitteitaan.
Eli on tehtävä joku semmoinen järjestelmä,
jotta nyt pitää pankeilla olla pitkämielisyyttä ja
anteeksiantoa, jotta jos ei pysty maksamaan, niin jatketaan vaikka
sitä laina-aikaa.
Sitten ihan isompaan juttuun. Kun meillä on takaus
tulossa, 50 miljardia, tänne käsittelyyn, niin
sitä taustaa vasten kun miettii, mitä muualla maailmassa
on tapahtunut, muissa valtioissa, niin lähes kaikissa valtioissa
nyt näitä pankkeja lähdetään
pelastamaan. Sehän tarkoittaa sitä, jotta kun
tämä matalasuhdanne on ohi, niin sen jälkeen
kyllä, kun näitä kuitenkin realisoituu — toivon
mukaan Suomessa ei tätä tarvitse käyttää, mutta
epäilen, jotta sitä käytetään — sen
jälkeen jos Suomessakin tämä 50 miljardia
realisoituu, niin meidän velkammehan kaksinkertaistuu.
Eiköhän siinä ne pelimiehet ole päällimmäisinä, jotka
ovat korttinsa pelanneet siten, jotta sinne on rahaa kertynyt ja
kasautunut. He ovat varmaan mielissään siinä vaiheessa,
kun saavat tällaisia hyviä lainanottajia, jotka
ovat hyviä sijoituksia näille, ja veronmaksajat
maksavat. Nekin rahat ovat sitten pois sosiaaliturvasta ja teistä ja
infrasta, kaikista näistä yhteiskunnan asioista,
jotka olisivat hyvin tarpeellisia kyllä tavalliselle ihmiselle,
mutta ilmeisesti siellä ei paljon vastuuta tunneta.
Sen takia minusta meidän pitäisi havaita se, jotta
tämä valvonta pitäisi kyllä saada
sillä tavalla tehtyä, että nämä aistittaisiin
paremmin, ennakoitaisiin paremmin ja ihan maailmanlaajuisesti. Mutta
tiedän, jotta siinähän ovat vastassa
tietysti tämmöiset isot, rikkaat, kyltymätön
ahneus olemassa, ja sitten on meidän sosiaaliset ajatuksemme,
ja näköjään tämmöinen
inhimillinen ja sosiaalinen ajattelu tässä aina
jää häviölle. Mutta yhä edelleen
minun onko se sitten unelma, utopia, kun meillä demareissa
voidaan unelmoidakin, on yhä edelleen se, että meidät
pitää saada sillä tavalla kuriin, jotta
yhteiskunnat, demokratiat, voisivat hallita myös niitä rahavaroja,
leikata siivuja sieltä pois, koska muutenhan tämä menee
katastrofiksi, pääomat keskittyvät vähän
isompiin pumpseihin ja tavallinen kansa joutuu kitumaan ja kärsimään
siinä. Se tekee vain niille orjatyötä.
Kun ed. Uusipaavalniemi on esittänyt tämän vastalauseen,
niin täällä on tosi hyvä ponsi.
Jos olisin käyttämässä puheenvuoroa
hänen puheenvuoronsa jälkeen, niin minä kannattaisin
tätä. Mutta nyt kun tämä kannatus
on vähän etukäteen, niin ei siihen pysty,
mutta olen samaa mieltä.
Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen pankkivaltuuston kertomuksesta laadittuun
mietintöön jättänyt vastalauseen, joka
täytyy nyt tietenkin esittää, kun sitä on
etukäteen hieman varovaisesti jo kannatettukin. Mutta useaan
kertaan olen täällä näitä samoja asioita
puhunut, joten koetetaan mennä lyhyen kaavan kautta. Pääasia
koko aiheessahan on, että semmoinen luottoekspansio, joka
on kasvanut euroalueellakin hirvittävää tahtia,
yksinkertaisesti ei voi jatkua pitkään. Mitä pitempään
jatkuu, sitä lujempaa tullaan alas, ja nyt mentiin todella
pitkälle globaalisti.
Vastalauseessani olen viitannut vuonna 2007 sanomaani: "Euroalueen
bruttokansantuote oli vuonna 2006 noin 8 400 miljardia euroa. Uutta velkaa
on otettu kiihtyvällä tahdilla, vuosivauhdin ollessa
viimeaikoina jo yli 1 000 miljardia euroa." Pahimmilleenhan tämä pääsi
loppuvaiheessa niin, että viime kesänä vuositahti
olikin jo 2 000 miljardia ennen väistämätöntä romahdusta.
Siihen kun otetaan lisäksi tosiaankin nämä jenkeistä tulleet
lisälaskut, jotka saatiin siis työnnettyä osittain
Eurooppaan ja muualle maailmaan, niin soppa on vähintäänkin
valmis.
Olen toivonut tässä koko ajan, että hallituksella
olisi joku salainen suunnitelma, jota se toteuttaa minun siitä tietämättä,
ja hallitus hoitaisi asian parhain päin. Valitettavasti
nyt usko alkaa viimeistään loppua, kun näemme,
kuinka eläkevarat ovat sulaneet jo kymmenkunta miljardia,
joten aika kiero suunnitelma siellä saa taustalla olla,
jotta se saadaan positiivisen puolelle vielä kääntymään.
Toki hallitus ei näitä eläkerahastoja suoranaisesti
hallinnoi, mutta välillisesti vaikutusmahdollisuudet varmasti
varsin suuret ovat. Meillähän on nyt käsittelyssä talousvaliokunnassa
parhaillaan vakavaraisuuden keplotteleminen takaisin hyvälle
tasolle, eli lakimuutoksien kautta eläkerahastot laitetaan
taas vakavaraisen tittelin alle.
Tällä hetkellä, arvoisa puhemies,
hallitus työntää meille finanssialaa
koskevia lakiesityksiä nopeammin kuin keskitehoinen kopiokone pystyy
paperia ulos suoltamaan. Valitettavasti meidän täytyisi
myöskin samalla tahdilla niitä käsitellä ulos.
Eli Ranska pääasiassa ilmeisesti hirveällä kiireellä näitä kaikkia
asioita yrittää runnoa läpi. En tiedä,
ketkä siellä taustalla vaikuttavat, mutta varsin
mielenkiintoisia ovat useat direktiivit ja muut, mitä meille
tungetaan.
Talletussuojan korotus, joka meille on myös tullut,
antaa mielenkiintoisen numeroleikin meille, jos ajatellaan, että talletussuoja
on ollut 25 000 euroa ja hallitus on ajamassa nyt 50 000 euron
rajaan sitä. Toisessa esityksessä hallitus mainitsee,
että 100 000 euroa olisi jo liikaa, mutta 50 000
euroa olisi kuluttajansuojaa. Hallitus on vetänyt siis
siinä esityksessään kuluttajansuojan
rajaksi 50 000 euroa ja sijoittajansuojan rajaksi 100 000
euroa.
Mietitäänpä hieman niitä lukuja,
mitä näistä Talletussuojarahaston asioista
voidaan saada selville. Suomessa on 92 laitosta, jonne voit rahaa laittaa.
Se tarkoittaa sitä, että kun 25 000 laitat
jokaiseen, sinulla on talletussuojan piikissä 2 miljoonaa
euroa. Tätä hallitus haluaa korottaa tuplaten
eli kuluttajansuojaksi halutaan laittaa 4 miljoonaa euroa. Tämä on
vissiin aika kaukana normaalikuluttajan arkipäivästä.
Tämän 4 miljoonan yli menevä osuus alkaa
sitten olla sijoitustoimintaa. Mielenkiintoisia lukuja, mutta kaikkihan ollaan
työntämässä luottamuspulan häivyttämiseksi
rahoitusalalta.
Ehkä olisi syytä kuitenkin hallituksessakin miettiä,
kannattaako luottaa sellaisen järjestelmän semmoisiin
toimijoihin, jotka ovat koko sopan aikaan saaneet. Vakuudeton 50
miljardin pankeille annettava takaus kuulostaa tässä tilanteessa
vähintäänkin epäkelvolta ratkaisulta.
Samassa yhteydessä meille eri papereilla eri aiheiden parissa
työnnetään päätettäväksi
asioita, joissa EU:lle siirretään päätösvalta
näitä talletussuojia koskevissa asioissa. Valitettavasti
nämä eivät mediassa saa yhtään
palstamillimetrejä, ja voidaan jälkikäteen
todeta, mitä sitten tulikaan tehtyä.
Eriäviä mielipiteitä olen muutaman
tässä kirjoittanutkin jo näihin talousvaliokunnasta
ulos lähteneisiin, valtiovarainvaliokunnalle meneviin papereihin,
jotka tänne suureen saliinkin saapuvat jo todennäköisesti
ensi viikolla. Siinä ehkä on kiteytetty muutama
perusajatus, joten voin sen täältä suoraan
luntata:
"Julkisuudessa pääasiassa mediahuomiota saava
diagnoosi talouskriisistä on mielestäni virheellinen
ja komission ajamat lääkkeet tilanteen hoitamiseksi
siten väärät. Kyse rahamarkkinoiden kriisissä ei
ole niinkään luottamuspulasta, vaan sääntelyn
puuttumisen mahdollistamasta globaalista ja laajamittaisesta luottoekspansiosta sekä
sen
väistämättömästä hidastumisesta
matemaattisten rajojen tullessa vastaan. Tilanteen jo ollessa liian
pitkällä ja talousjärjestelmän
täydellisessä kaaoksessa velkojen ja varallisuuden
epätasaisen jakauman johdosta on Suomen valtion turha enää mennä vakuudettomia
takauksia myöntämään. Oikea
reitti olisi vakavaraisuutensa menettävän pankin
liiketoiminnan haltuunotto ja tarkkaan harkittujen tukitoimien käyttö sen jälkeen."
Toivottavasti täällä isossa salissa
saamme vielä hieman hidastettua tätä tahtia,
jota EU ajaa ja samalla Suomen hallitus myöskin.
Mutta todellakin takaisin hieman kiinteämmin tähän
pankkivaltuuston kertomukseen. Euroalueella vuosista 2002—2003
alkaen on tämä luottoekspansio jo lähtenyt
liikkeelle ja se olisi noissa lukemissa, joita jo vuonna 2006 oli
näkyvillä, pitänyt havaita Suomessa niin
Ratassa kuin Suomen Pankissakin sekä myöskin tuoda
tänne eduskunnan tietoisuuteen laajempaan keskusteluun.
Väistämätön suuri, vakava taantuma,
lama, joka meillä on edessä, olisi pitänyt
saattaa tiedoksi ja käsittelyyn oikeita toimenpiteitä hakien. Jälleen
kerran joudun toivottamaan kaikille kansanedustajille voimia tässä jo
päällä olevassa talouskriisissä.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies Sauli Niinistö.
__________
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Uusipaavalniemi käytti hyvän
puheenvuoron, mutta ei puuttunut tuohon omaan esitykseensä, joka
oli mietinnössä, sen loppupäässä.
Toteaisin kansanedustajana sen, että kun mekin olemme käyneet
Suomen Pankissa kuulemassa tilanteesta vuonna 2007 ja myös
2008 alkupuolella, niin sieltä saatu tieto oli se, että suomalaisilla
ei ole mitään hätää,
Suomella ei ole mitään hätää.
Ainakin tässä vaiheessa olisi varmasti hyvä huomata,
että nenä on hiukan kipeä. Siitä on
pikkasen vedetty. Tässä mielessä kyllä ed.
Uusipaavalniemen lausumaehdotus on mielestäni paikallaan
ja se lisäys sinänsä olisi erittäin
kannatettava. Kysynkin ed. Uusipaavalniemeltä, onko hän
ikään kuin sen jättänyt jäljemmän
mahdollisen puheenvuoron varaan, että hän sen
esittää.
Puhemies! Tosiaankin köyhät tulevat Suomessa
tämän laman ensiksi ja syvimmin kokemaan. Julkinen
talous oli hyvässä kunnossa, niin kuin ministeri
Häkämies eilen eräässä tilaisuudessa totesi.
Ei ole enää. Ja edelleenkin voimme yhdessä todeta,
että Suomen tilanne on todellakin sellainen, että meidän
pitäisi nyt julkisen talouden keinoin varmistaa kaikkein
heikoimmassa asemassa olevien ihmisten selviytyminen talouden ongelmista.
Näin ollen tähän lopuksi vielä innostaisin
ed. Uusipaavalniemeä tekemään tuon esityksensä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kollegat, yleisö! Edellisellä kyselytunnilla
ei välttämättä taas päästy
asiaan, mutta kuitenkin päästiin sillä lailla,
että hallitus vastaili siihen sävyyn, että kaikkeen
on varauduttu ja ennakkoon elvytetty jnp. Ihmettelen kyllä suomalaisen
median uskomatonta kykenemättömyyttä ja
sinisilmäisyyttä tai puolueellisuutta tässä asiassa,
koska jokaisen on ollut pakko tässä viime aikoina havaita
se, että hallitus todellakaan ei ole tehnyt mitään
muuta kuin vaihtanut kieltä, vaihtanut sanoja, ja nimittää niitä jo
tehtyjä asioita, mitä oli aikaisemmin päätetty,
nyt elvytykseksi.
Toisaalta se, mitä sitten on näille pankeille
annettu, sehän oli mitä siellä EU:ssa
sitten näitä pankkitukia oli pakko antaa, ja olihan
meidänkin hallituksemme, totta kai, siihen mukaan lähdettävä.
Mutta kerta kaikkiaan tämä on hieno juttu tämä ed.
Uusipaavalniemen vastalause tässä. Täällä ilmenevät
sanat, mitä löytyy: kasvaa, paisua, infloitua,
kupla. Kaikki kuvastaa juuri sitä, että ei ole
ollut meidän EU:llamme selkeitä rajoituksia. Joku
säätelyn puuttuminen tässä Euroopassa,
maailmassa, on sen kaltainen poliittinen päättämättömyys
tai se on poliittisesti estetty, joka meidän on pakko saada
aikaan, eli sitä siis ei ole ollut. Eli haluan sanoa, että tämä on
poliittinen asia, ilman muuta, aivan kuin silloin edellinen lama
oli kaamea, ja uskon, että tästä tulee
vähän se, mitä harmageddonmaista joskus
jotkut ovat ennustelleet. Väitän, että täältä taustalta
löytyy poliittiset motiivit kuitenkin.
En väitä, että rivikansanedustajat
hallituspuolueissa ymmärtäisivät välttämättä ollenkaan,
mihin on menty, mutta jotenkin näitten puolueitten taustavoimat,
ja toki siis ainakin vihreässä ideologiassa on
sen kaltainen näkemys, että kun ajetaan, ainakin
joillakin, en nyt työministeriin välttämättä usko
tässä asiassa, mutta ainakin joillakin on sen
kaltainen näkemys, että kun oikein saadaan vähän
niin kuin Helsingin kaupunki täysin tukkoon, liikenne estetään
kokonaan, niin sitten jotkut yksinkertaisesti äänestävät
vielä sitä puoluetta, joka muka meidät
voisi pelastaa tästä näin, vaikkeivät
tiedä, että tämä puolue on justiin
päätöksillään aiheuttanut
sen, ettei enää mikään toimi.
Tässä tavallaan oikein suuri raha ja sitten tämmöinen
katastrofipuolue pahimmillaan ovat yhtyneet hallituksellisissa päätöksissään
minun mielestäni poliittiseen ratkaisuun. Toki jotkut näkevät
ehkä tässä jopa illuminaation ja näitä EU:n
Harmageddon-visioita, että sieltä takaa löytyy
joitain salaseuroja ja vapaamuurareita, todella suurta rahaa tekemässä todellisen
vallankaappauksen sitten EU:n sisällä.
Mutta itse tähän vastalauseeseen vielä sen
verran, että täällä sanotaan
kauniisti, ja myös siis tähän, mikä tämä nyt
on, talousvaliokunnan mietintö eduskunnan pankkivaltuuston
kertomuksesta, että meidän olisi pitänyt
nähdä nämä asiat etukäteen
tai Ratan. Kun täällä sanotaan, että Rata
on hoitanut tehtävänsä hyvin ja Suomen Pankki
on hoitanut tehtävänsä kertomusvuoden aikana
hyvin, niin tulevaisuusvaliokunnan jäsenenä niin
minä kuin ed. Uusipaavalniemikin tiedämme hyvin,
että kun meillä oli tänään
ja eilen iso tietoyhteiskunta-akatemia siellä, niin taas
palattiin samaan asiaan, että tulevaisuusvaliokunnalla
ei tee mitään, koska politiikka ei välitä tietää tulevaisuudesta
oikeita asioita, vaan kun hallitus tekee neljäksi vuodeksi
poliittiset ratkaisunsa, niin se vaan punnertaa näitten
puolueitten intressien mukaan, vaikka mikä tilanne tulisi,
eteenpäin, ellei ihan katastrofia tule. Eli ei tulevaisuusvaliokunnasta
eikä meidän visioinnistamme välitetä yksinkertaisesti
mitään, koska tämä on politiikkaa.
Tämä hallitus haluaa ajaa tätä politiikkaa,
ja jotkut ymmärtämättömät
rivikansanedustajat eivät ymmärrä sitä valtavaa
voimaa, mikä tämän kaltaisella hallituksella
tämän kaltaisissa rahastustilanteissa on olemassa.
Tämä kuulostaa ehkä aika rajulta
mustavalkoistamiselta, mutta vaikea on muuten ymmärtää sitä logiikkaa,
että tämä hallitus ei toimi. Niin kuin
kykypuolue kokoomus, jopa ministeri Pekkarisen suusta on tullut
aamutelevisioita myöten julki, että suurin asioitten
vastustaja on sittenkin arvoisa valtiovarainministeri Katainen,
mennään sitten mihinkä tahansa Fortumiin
tai windfalliin tai jotain tämän kaltaista. Kun
meidän kykypuolueemme ei pysty reagoimaan tässä tilanteessa, niin
kyllähän se nyt todistaa sitä, että siinä on joku
asia takana, minkä takia toimitaan näin. Kyse
on politiikasta.
Sen takia opposition, median ja Suomen kansalaisista ja Suomen
todellisesta tulevaisuudesta välittävien ihmisten
on tämän kaltaisessa tilanteessa tuotava itsensä esiin,
päästävä julkisuuteen ja otettava
tämä asia niin vakavasti kuin ikinä voi.
Sen takia hallituspuolueen edustajalta, ed. Uusipaavalniemeltä,
tämä on erittäin rohkea ja rohkaiseva
teko. Yhdyn tähän tietysti vähän
löysään loppuehdotukseen, mutta kuitenkin
yhdyn siihen ihan täydestä sydämestäni
ja uskon, että koko se ryhmä, jota edustan, yhtyy
tähän.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
että ahneus on jälleen päässyt
yllättämään rahamarkkinoilla.
Valtio ja veronmaksajat pannaan jälleen seinää vasten
eli maksajiksi, niin kuin tehtiin aikoinaan Esko Ahon porvarihallituksen
aikana.
Ennakointi tähän vakavaan kriisiin on ollut heikkoa.
Siinä mielessä ed. Uusipaavalniemen esitys ponneksi
on minusta ihan oikea ja paikallaan. Meillehän on vakuutettu
tässä syksyn mittaan, että ei tämä talouslama
vaikuta Suomeen. Näin sanottiin aluksi, sitten sanottiin,
että meille voi tulla pieni taantuma, nyt puhutaan jo vähän isommasta
taantumasta, ja minä vain pelkään, että kohta
sanotaan, että meillä on lama. Eli kuljetaan niitä 1990-luvun
polkuja. Vähintä, mitä eduskunta tässä voi
tehdä, on tämän tyyppisen lausuman esittäminen.
Toivonkin, että ed. Uusipaavalniemi tekee selkeän
esityksen. Uskon, että tästä salista
ainakin tänä iltana näyttäisi
löytyvän kannatusta ja todennäköisesti
myöhemminkin.
Eräs asia, arvoisa puhemies, joka täällä on
tullut myös keskusteluissa esille, on nämä eläkerahastot.
Herää kyllä vängälläkin
kysymys, kuinka paljon eläkerahastoista on sulanut keinottelijoitten
käsiin. Tämä eläkerahoituslaitosten
sijoittelu ei välttämättä ole
kaikilta osin ollut turvallista, ja siinä mielessä,
kun puhumme rahoituskriisistä, meidän pitää puhua
samanaikaisesti myös tästä kriisistä,
joka voi tulla eläkkeille.
Arvoisa puhemies! On aivan selvä, että jos valtio
hakee nyt 50 miljardin euron takauksia eduskunnalta, niin silloin
on jotakin pielessä. Silloin nousee kysymys myös
näistä eläkerahastoista aika voimakkaasti
esille. On selvä, että jos näitä eläkerahastoja
ei enää siinä määrin
ole, tai ne menetetään, on vakavasta asiasta kysymys.
Arvoisa puhemies! Tähän varsinaiseen asiaan:
Jään odottelemaan ed. Uusipaavalniemen esitystä,
koska on paikallaan, että hän tekee tämän
esityksen, koska on tähän asiaan jo paneutunut
valiokunnassa.
Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Koska olen enemmän matemaatikko kuin
byrokraatikko, niin sanoin sanani huonosti. Eli tehdään
se nyt.
Ehdotan eduskunnan hyväksyttäväksi
lausuman, jonka olen vastalauseessani esittänyt. Luen sen
vielä tähän päälle:
"- - että eduskunta kiinnittää vakavaa
huomiota siihen, ettei nyt vallitsevaa kansainvälistä talouskriisiä ole
pystytty jo vuonna 2007 ennakoimaan, että eduskunta edellyttää Suomen
Pankkia, Rahoitustarkastusta ja eduskunnan pankkivaltuustoa ryhtymään
pikaisesti toimeen kansainvälisen ja kotimaisen talouden
ennustamisen kehittämiseksi, ja että tämä kannanotto
lähetetään eduskunnan pankkivaltuustolle."
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Jatkan sitä yhteistyötä,
jota me harjoitimme ed. Uusipaavalniemen kanssa jo Kaupthing-pankkiasiassa.
Silloinkin kannatin hänen esitystään
ja kannatan saman tien nyt ed. Uusipaavalniemen lausumaesitystä,
jonka hän äsken luki.
Tässä Kaupthing-pankkiasiassahan meillä tämä hylkäysesitys
koski nimenomaan sitä, että koska esitykseen oli
sisällytetty myöskin ylikorkeitten korkojen osuus — jonka
aina pitäisi kyllä kulkea käsi kädessä muuta
korkeamman riskin kanssa — ja kun siihen väliin
tuli sitten valtio kolmen pankin tukena, niin se asetelma on aina epäterve.
Mehän päätämme jatkossa paljon isommista
asioista. Siellä on odottamassa 50 miljardin euron tukipaketin
käsittely hallituksen esityksenä. Siitäkään
ei ole vielä mitään varmuutta, minkälaisia
ehtoja tuolle tuelle laitetaan.
Se nyt on aivan selvä asia, että valvonta
ja seuranta rahoitusjärjestelmien ja pankkien osalta on pahasti
pettänyt. Siinä mielessä tämä ed.
Uusipaavalniemen esitys on hyvin perusteltu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Uusipaavalniemen ehdotusta eduskunnan
hyväksyttäväksi kannanotoksi ja totean, että siinä yksiselitteisesti
todetaan se, että vuonna 2007 ei nyt vallitsevaa kansainvälistä talouskriisiä pystytty
ennakoimaan. Näin ollen tämä on vakava
paikka todellakin kansanedustuslaitoksen näkökulmasta.
Meillä ei ole ollut käytössä sellaisia
toimijoita, jotka olisivat osanneet, halunneet tukea tiedon välittämistä tästä kansainvälisestä
tapahtumasta.
Meillä on täällä paikalla
työministeri Cronberg, mikä on hieno asia. Totean,
että työvoimapolitiikan näkökulmasta
vielä muutama kuukausi sitten todettiin lähinnä työvoimapula
ja muutama viikko sitten ehkä, ministeri Cronberg voi itse tätä täsmentää,
työministeriön puolelta todettiin, että työvoimatilanne
on Suomessa sellainen, että se joustaa eikä työttömyys
lisäänny, vaan tapahtuu joustoja, siirrytään
opiskelemaan taikka muuten siirrytään pois työvoimasta.
Näin työttömyys ei lisääntyisi.
Kuitenkin tällä hetkellä me tiedämme,
että meillä on aidosti toistakymmentätuhatta
uutta työtöntä tullut hyvin lyhyessä ajassa.
Toivoisin, että myös tämä työvoimakysymys
pystyttäisiin paremmin ennakoimaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt kun selkeästi esitettiin tämä asia,
niin minäkin kannatan kyllä tätä kyseistä vastalausetta
ja tämän ehdotuksen muotoa virallisesti, mutta
onneksi otin tämän tässä kuitenkin
ed. Tiusasen jälkeen. Täällä nimittäin
vierustoverini tulevaisuusvaliokunnasta, ed. Uusipaavalniemi, on
kirjoittanut, että ed. Uusipaavalniemen vastalause hallituksen
esityksen, HE 80:n, yhteydessä 7.12.2007 kiteyttää lyhykäisyydessään
perusasian, joka olisi pitänyt muun muassa Rahoitustarkastuksen, Suomen
Pankin, valtioneuvoston ja valtiovarainministeriön ymmärtää sekä toimissaan
huomioon ottaa.
Ehkä me siellä tulevaisuusvaliokunnassa emme
ole mitään rutinoituneita kansanedustajia tai
leipääntyneitä pankinjohtajia. Me kyllä tiesimme
ja puhuimme ja näimme, mihin tämä on menossa,
ja kyllä varmasti on ollut korkeammallakin taholla ihmisiä,
jotka ovat tienneet, mihin tämä on menossa. Jos
oppositiossa ei ole sitä huomattu, niin sitten kehotan
olemaan vähän mukana tässä nopeammaksi
muuttuneessa maailmassa, enemmän siinä, mitä tosiaan
ihan oikeasti tapahtuu.
Vielä kerran, tämä asia on tiedetty,
todellakin tiedetty, ja tämä on päästetty
poliittisista syistä etenemään näin
pitkälle, että sen ovat rivikansanedustajat ja
muutkin vastaavat tahot, jopa media, huomanneet. Se lisäyksenä tähän äskeiseen,
mutta kannatetaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ed. Lahtela puuttui tähän
talousvaliokunnan mietinnön lauseeseen, joka kuuluu näin:
"Suomalaispankkien sijoitukset arvopaperistettuihin lainapaketteihin
(subprime) ovat pieniä ja vastuut kaatuneissa pankeissa
ovat vähäisiä." Tähän lauseeseen
kyllä täytyy sanoa, että saimme talousvaliokunnassa
aika vahvat vakuudet, että näin on. Amerikkalaisissa
paketeissa ei suomalaisten vastuita juurikaan ole. Ne ovat vähäisiä.
Mitä tulee tässä hieman aikaisemmin
sanottuun, että "pankit ovat panostaneet riskienhallintaan,
joka on osaltaan vaikuttanut siihen, että luottotappiot
ovat toistaiseksi pysyneet alhaisina", niin tässä on
paino kyllä tässä "toistaiseksi pysyneet
alhaisina". Näin ollen annan pienen selvityksen siihen,
mitä ed. Lahtela peräänkuulutti puheenvuorossaan,
eli näin on, mutta tämä ei poista sitä tilannetta,
että pankkien valvonta meillä ja EU:ssa ja Euroopan
keskuspankin tasolla on ollut ala-arvoisella tasolla ja varautuminen
näihin nyt päällä oleviin ongelmiin
on ollut liian heikkoa. Siksi ed. Uusipaavalniemen esille nostama
näkökulma on todella arvokas ja tärkeä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Siihen, mitä ed. Pertti Virtanen
totesi, niin tiedossa tuollaisella käsityksen tasolla varmasti kansalaisilla
myös Suomessa vuonna 2007 on ollut kansainvälinen
talouskriisi ja ne tiedot, mitä Yhdysvalloista tuli subprime-lainoista
jne. Mutta se, että me saimme Suomen Pankilta aivan toisen
tyyppistä informaatiota koskien Eurooppaa ja Suomea, että se
ei todella tule vaikuttamaan tänne ja se ei vaikuta suomalaisiin,
siis suomalaisilla ei ole mitään hätää,
on se ongelma. Ed. Uusipaavalniemi toteaa omassa ehdotuksessaan, että nimenomaan
kiinnittäisimme vakavaa huomiota siihen, ettei talouskriisiä ole
pystytty ennakoimaan, siis toisin sanoen meidän nämä ed. Pertti
Virtasen mainitsemat korkeammat tahot eivät ole tätä pystyneet
ennakoimaan.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtanen on ihan oikeassa siinä,
että varmasti joissakin piireissä on tiedetty,
mihinkä tämmöinen sokea ja täysin
säätelemätön markkinatalous
johtaa. Mutta täytyy huomioida myöskin se, että tästä tilanteestahan
ovat myös jotkut tahot hyötyneet, ja ei ole varmaan
ollut heidän asiansa, jotka ovat hyötyneet, lähteä kertomaan siitä kovin
paljon tavallisille ihmisille ainakaan. Eräs ryhmä,
joka tästä ainakin on hyötynyt, on johtajat
ja omistajat, jotka ovat saaneet kyllä aivan ylisuuria
palkkioita ja tuottoja toiminnasta, johonka eivät ole itse
juuri millään tavalla muuten vaikuttaneet kuin
siten, että ovat tietyllä lailla keinotelleet
näitten rahojen kanssa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ed. Kankaanniemelle siitä,
että teidän sanomassanne ei käynyt esille
numeroita. Nimittäin minä en ymmärrä sitä,
minä ymmärrän vaan numeroita, ja täällä sanallisesti
sanotaan, jotta vastuut kaatuneissa pankeissa ovat vähäisiä.
Minä tein kirjallisen kysymyksen näistä subprime-luotoista,
miten paljon henkivakuutusyhtiöt ovat näille laittaneet
rahaa tai vahinkovakuutus- ja eläkevakuutusyhtiöt,
ja ne ovat siellä ihan minimaaliset. Siellä on
60 miljoonaa, se on kuulemma hyvin pieni summa. Mutta kun tässä Suomen
Pankin mittakaavassa sanotaan, jotta ne ovat vähäisiä,
niin se voi olla satoja miljoonia, se voi olla miljardeja siinä koko
potissa, Suomen kansantalouden mittakaavassa se voi olla. Onko 50
miljardia vähäinen? Minä haluaisin, että eduskunta
voisi kertoa, jotta tässä on menetetty nyt 30 miljardia
esimerkiksi. Minusta se olisi selkeä, minä tietäisin,
paljonko se on. (Ed. Kankaanniemi: Se ei ole vähäinen!) — Ed.
Kankaanniemi, jos teille kerrottiin siellä joitain lukuja,
niin se minusta olisi tärkeämpi eikä kuvata
joillakin sanoilla. Kun tässä peitetään
joku asia jonkun sanan taakse, niin se voi olla ihan mitä vaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Vielä sen verran tänne vasemmalle
siivelle, että olen täysin samaa mieltä.
Tästä olen kerrankin omasta mielestäni
harvinaisen selväsanaisestikin yrittänyt puhua.
Ed. Tiusaselta pyydän tietysti anteeksi, jos näin
pahasti on hämätty tai ei ole tiedetty, ja siinä mielessä taas
kerran hyväksyn tämän ed. Uusipaavalniemen
näkemyksen, koska sormet osoittavat juuri sinne, että eduskunta edellyttää Suomen
Pankkia, Rahoitustarkastusta ja eduskunnan pankkivaltuustoa. Tietysti
me voimme täällä nyt kaikki kysyä sen
perään, kuinka nämä muut valitaan,
että onko tämä ollut pelkkää poliittista
hallituspeliä justiin siellä, että siellä on
sen kaltaisia tyyppejä, jotka ovat hämänneet,
tai sitten on valittu joihinkin valiokuntiin ja lautakuntiin sen
kaltaisia tyyppejä, jotka eivät ihan ymmärrä,
missä mennään justiin, koska tässä on
tämä ketunhäntä kainalossa ollut
kauankin. Jopa karmeimmillaan, arvoisa puhemies, ehkä joku
on ottanut mallia siitä, kuinka viime lamalla rahastettiin.
Sen takia toivottavasti EU auttaa meitä tässä,
ettei tätä ole opittu EU:n herroilta ja vielä kovemmilta
tyypeiltä, koska sitten meitä odottaa ehkä se
legendaarinen harmageddon.
Keskustelu päättyi.