Täysistunnon pöytäkirja 110/2014 vp

PTK 110/2014 vp

110. TIISTAINA 11. MARRASKUUTA 2014 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

14) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain ja potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi

 

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Tämä laki puolestaan on monessa mielessä ihan hyvä ja kannatettava. Tämä lakiesitys parantaa asiakkaan asemaa, se yhdenvertaistaa sosiaali- ja terveydenhuollon kantelukäsittelyn vastaamaan voimassa olevaa hallintolakia, se tulee myös vahvistamaan muistutuksen asemaa ensisijaisena menettelynä suhteessa hallintokanteluun ja sitä kautta tekee asiakkaille tämmöisten muistutusprosessien tuomisen entistä helpommaksi ja kevyemmäksi. Nämä muistutusmenettelyt voidaan antaa sekä suullisesti että kirjallisesti, ja ne on kuitenkin asiakkaille ja muistutuksen antaneelle henkilölle tai taholle annettava kirjallisena takaisin, mikä tuo sitten tähän prosessiin jäntevyyttä.

Kuten äsken totesin, tämä vahvistaa potilaan ja asiakkaan oikeusturvaa ja tuo sille käsittelylle jäntevyyttä sekä myös tehostaa sosiaali- ja ter-veydenhuollon valvontaviranomaisten työtä. Näitten palveluiden näkökulmasta se tuo myös omavalvontajärjestelmän vahvempaan rooliin ja sitä kautta toivottavasti myös vaikuttaa meidän palveluitten laatuun.

Se, mistä valiokunnassa keskusteltiin jonkun verran, oli se, että kun me annamme palveluntuottajille ja palveluille myös mielipiteitä, että emme ole tyytyväisiä kaikkiin palveluihin, niin missä kulkee mielipiteen ja muistutuksen raja. Mutta tästä asiasta emme sitten sen syvällisempään keskusteluun lähteneet, vaan olemme vahvasti tämän lakiesityksen takana.

Erkki Virtanen /vas:

Arvoisa puhemies! Edustaja Kiljunen oli aivan oikeassa siinä, mitä hän sanoi tästä lakiesityksen sisällöstä sinänsä. Sen lisäksi on kuitenkin todettava, että pitää pitää huoli siitä, että nämä puutteet ja virheet, joita palvelutuotannossa tapahtuu, saadaan oikaistua, että on olemassa selkeä kantelujärjestelmä ja että ne kantelut käsitellään riittävän nopeasti, että ihmiset saavat sitä kautta oikeutta, mutta myöskin sitten toisaalta, että se omavalvontajärjestelmä pitää huolen siitä, että kun muistutus on annettu, asia ei sitten jää siihen, eli valvonta takaa sen, että myöskin se korjaus siinä toiminnassa, joka siihen muistutukseen johti, tapahtuu, koska muutenhan tästä tulee näennäistä asiakkaan aseman parantamista.

Yleiskeskustelu päättyi.