Täysistunnon pöytäkirja 110/2014 vp

PTK 110/2014 vp

110. TIISTAINA 11. MARRASKUUTA 2014 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tuomareiden sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

 

Oikeusministeri  Anna-Maja  Henriksson

Arvoisa puhemies, ärade talman! Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki tuomareiden sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä. Rekisteriin merkittäisiin tuomareiden sidonnaisuuksia koskevat tiedot, tuomareille ja esittelijöille myönnetyt sivutoimiluvat sekä sivutoimista maksetut palkkiot, jos palkkioiden yhteismäärä ylittää 10 000 euroa vuodessa. Julkiset tiedot olisivat kansalaisten saatavilla yleisessä tietoverkossa. Tuomareiden lisäksi myös tuomioistuinten asiantuntijajäsenten ja muiden sivutoimisten jäsenten olisi ilmoitettava ja rekisteröitävä sidonnaisuutensa. Lisäksi sääntelyä täsmennettäisiin erityisesti välimiehenä toimimisen osalta.

Uudistuksella pyritään lisäämään avoimuutta ja kansalaisten luottamusta tuomioistuinlaitokseen sekä korostamaan tuomioistuinten riippumattomuutta. Tavoitteena on lisäksi helpottaa sidonnaisuuksia ja sivutoimia koskevien tietojen saatavuutta vaarantamatta kuitenkaan tuomareiden tai välimiesoikeuden asianosaisten yksityisyydensuojaa. Ehdotuksilla on otettu huomioon Euroopan neuvoston korruptionvastaisen elimen, Grecon, Suomea koskevassa maaraportissa esittämät huomiot tarpeesta tarkistaa sääntelyä ja lisätä läpinäkyvyyttä. Rekisterin perustamisesta tai ylläpidosta aiheutuvat kustannukset eivät ole merkittäviä.

Edelleen ehdotetaan, että hovioikeuden ja vakuutusoikeuden välijohdon tehtävät muutetaan määräaikaisiksi. Hovioikeuden presidentti ja vakuutusoikeuden ylituomari määräisivät vakinaisten tuomareiden keskuudesta osastonjohtajan enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Nykyisin näitä tehtäviä hoitavat vakinaiseen hovioi-keudenlaamannin tai vakuutusoikeuden laamannin virkaan nimitetyt. Johtamistehtävien määräaikaistamisella pyritään varmistumaan siitä, että hallinto- ja johtamisjärjestelmät mahdollistavat tuomioistuinten mahdollisimman tehokkaan ja tuloksellisen toiminnan.

Hovioikeudenlaamannin ja vakuutusoikeuden laamannin viroista luovuttaisiin pitkällä aikavälillä. Tästä aiheutuu jonkin verran säästöjä — on kaavailtu, että ehkä noin 100 000—300 000 euroa vuosittain. Ehdotus vastaa käräjä- ja hallinto-oikeuksissa sekä markkinaoikeudessa jo käytössä olevaa järjestelmää. Lisäksi päätösvalta työtuomioistuimen hallinto- ja talousasioissa ehdotetaan keskitettäväksi työtuomioistuimen presidentille. Tämä vastaa muiden tuomioistuinten johtamisjärjestelmiä korkeinta oikeutta ja korkeinta hallinto-oikeutta lukuun ottamatta.

Värderade talman! I propositionen föreslås det därtill att det förutom vid tingsrätterna även vid tvåspråkiga hovrätter och förvaltningsdomstolar, marknadsdomstolen och försäkringsdomstolen kan finnas domartjänster för vilka det krävs utmärkta kunskaper i befolkningsminoritetens språk inom domstolens domkrets. Behovet av detta i de enskilda domstolarna ska bedömas skilt. Enligt justitieministeriets utredning skulle behovet vara cirka 20 tjänster. Syftet med propositionen är dock inte att öka antalet domartjänster. Genom att i allt större omfattning ta i bruk språkdomartjänster strävas det efter att tillgodose befolkningens språkliga rättigheter. Reformen skulle också ha positiva konsekvenser med tanke på att effektivt tillgodose rättsskyddet, vilket är en mycket viktig detalj.

Arvoisa puhemies! Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan huhtikuun alussa 2015. Tuomareiden sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä annetun lain voimaantulosta säädettäisiin kuitenkin erikseen lailla, jotta rekisterin perustamiseen ja tietojärjestelmän hankkimiseen voidaan varata riittävästi aikaa. Muutokset toteutetaan valtiontalouden kehyspäätösten ja valtion talousarvion mukaisten määrärahojen puitteissa. Esityksestä ei siten aiheudu valtiontaloudellisia menovaikutuksia.

Keskustelu päättyi.