Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, ärade talman! Esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki tuomareiden
sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä. Rekisteriin merkittäisiin
tuomareiden sidonnaisuuksia koskevat tiedot, tuomareille ja esittelijöille
myönnetyt sivutoimiluvat sekä sivutoimista maksetut
palkkiot, jos palkkioiden yhteismäärä ylittää 10 000
euroa vuodessa. Julkiset tiedot olisivat kansalaisten saatavilla
yleisessä tietoverkossa. Tuomareiden lisäksi myös
tuomioistuinten asiantuntijajäsenten ja muiden sivutoimisten
jäsenten olisi ilmoitettava ja rekisteröitävä sidonnaisuutensa.
Lisäksi sääntelyä täsmennettäisiin
erityisesti välimiehenä toimimisen osalta.
Uudistuksella pyritään lisäämään
avoimuutta ja kansalaisten luottamusta tuomioistuinlaitokseen sekä korostamaan
tuomioistuinten riippumattomuutta. Tavoitteena on lisäksi
helpottaa sidonnaisuuksia ja sivutoimia koskevien tietojen saatavuutta
vaarantamatta kuitenkaan tuomareiden tai välimiesoikeuden
asianosaisten yksityisyydensuojaa. Ehdotuksilla on otettu huomioon Euroopan
neuvoston korruptionvastaisen elimen, Grecon, Suomea koskevassa
maaraportissa esittämät huomiot tarpeesta tarkistaa
sääntelyä ja lisätä läpinäkyvyyttä.
Rekisterin perustamisesta tai ylläpidosta aiheutuvat kustannukset
eivät ole merkittäviä.
Edelleen ehdotetaan, että hovioikeuden ja vakuutusoikeuden
välijohdon tehtävät muutetaan määräaikaisiksi.
Hovioikeuden presidentti ja vakuutusoikeuden ylituomari määräisivät
vakinaisten tuomareiden keskuudesta osastonjohtajan enintään
kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Nykyisin näitä tehtäviä hoitavat
vakinaiseen hovioi-keudenlaamannin tai vakuutusoikeuden laamannin
virkaan nimitetyt. Johtamistehtävien määräaikaistamisella
pyritään varmistumaan siitä, että hallinto-
ja johtamisjärjestelmät mahdollistavat tuomioistuinten
mahdollisimman tehokkaan ja tuloksellisen toiminnan.
Hovioikeudenlaamannin ja vakuutusoikeuden laamannin viroista
luovuttaisiin pitkällä aikavälillä.
Tästä aiheutuu jonkin verran säästöjä — on kaavailtu,
että ehkä noin 100 000—300 000
euroa vuosittain. Ehdotus vastaa käräjä-
ja hallinto-oikeuksissa sekä markkinaoikeudessa jo käytössä olevaa
järjestelmää. Lisäksi päätösvalta
työtuomioistuimen hallinto- ja talousasioissa ehdotetaan
keskitettäväksi työtuomioistuimen presidentille.
Tämä vastaa muiden tuomioistuinten johtamisjärjestelmiä korkeinta
oikeutta ja korkeinta hallinto-oikeutta lukuun ottamatta.
Värderade talman! I propositionen föreslås
det därtill att det förutom vid tingsrätterna även
vid tvåspråkiga hovrätter och förvaltningsdomstolar,
marknadsdomstolen och försäkringsdomstolen kan
finnas domartjänster för vilka det krävs utmärkta
kunskaper i befolkningsminoritetens språk inom domstolens
domkrets. Behovet av detta i de enskilda domstolarna ska bedömas skilt.
Enligt justitieministeriets utredning skulle behovet vara cirka
20 tjänster. Syftet med propositionen är dock
inte att öka antalet domartjänster. Genom att
i allt större omfattning ta i bruk språkdomartjänster
strävas det efter att tillgodose befolkningens språkliga
rättigheter. Reformen skulle också ha positiva
konsekvenser med tanke på att effektivt tillgodose rättsskyddet,
vilket är en mycket viktig detalj.
Arvoisa puhemies! Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan huhtikuun
alussa 2015. Tuomareiden sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä annetun
lain voimaantulosta säädettäisiin kuitenkin
erikseen lailla, jotta rekisterin perustamiseen ja tietojärjestelmän
hankkimiseen voidaan varata riittävästi aikaa.
Muutokset toteutetaan valtiontalouden kehyspäätösten
ja valtion talousarvion mukaisten määrärahojen
puitteissa. Esityksestä ei siten aiheudu valtiontaloudellisia
menovaikutuksia.
Keskustelu päättyi.