Täysistunnon pöytäkirja 110/2014 vp

PTK 110/2014 vp

110. TIISTAINA 11. MARRASKUUTA 2014 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

9) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ajoneuvolain, tieliikennelain ja autoverolain 3 §:n muuttamisesta

 

Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvolakia, tieliikennelakia ja autoverolakia. Lainmuutoksilla uudistetaan ajoneuvoja koskevien säännösten ja määräysten antovaltuudet sekä tarkistetaan liikenne- ja viestintäministeriön sekä Liikenteen turvallisuusviraston välistä ajoneuvojen norminannon työnjakoa.

Muiden ajoneuvojen kuin autojen ja niiden perävaunujen teknisiä vaatimuksia koskeva yksityiskohtaisten normienantovaltuus siirretään Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille. Jatkossa Trafi antaa yksityiskohtaiset tekniset määräykset moottoripyörille, mopoille, traktoreille, liikennetraktoreille, moottorityökoneille ja polkupyörille sekä niiden perävaunuille. Esityksellä nopeutetaan ja yksinkertaistetaan kansallista sääntelyä.

Ajoneuvoteknisten normivaltuuksien siirto on tarkoitus toteuttaa vaiheittain Trafille. Tässä ensimmäisessä vaiheessa autoja ja niiden perävaunuja koskeva tekninen sääntely jää edelleen annettavaksi liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella. Kaikkia ajoneuvoja koskevat keskeiset vaatimukset säädettäisiin jatkossakin lain tasolla.

Lisäksi esityksessä ehdotetaan säädettäväksi muun muassa eräistä erikoiskuljetuksia koskevista vaatimuksista ja maa-aineksen siirtoon työmaalla käytettävien niin sanottujen dumpperien kuulumisesta moottorityökoneluokkaan. Esityksen tarkoituksena on myös päivittää voimassa olevaa sääntelyä vastaamaan EU-sääntelyä ja viimeaikaista ajoneuvoalan kehitystä. Erikoiskuljetuksen keskeiset säännökset otetaan tieliikennelakiin. Autoverolaissa oleva valtuus prosenttiosuuksien laskemisesta annetaan liikenne- ja viestintäministeriön sijasta valtioneuvostolle.

Valiokunta kannattaa tätä hallituksen esitystä. Liikenteen turvallisuusvirastolla on nykyisten tehtäviensä vuoksi jo teknistä osaamista ajoneuvotekniikasta, ja sillä on myös pitkä kokemus muiden liikennemuotojen määräysten antamisesta. Trafilla on myös vankka asiantuntemus ja kokemus alan kansainvälisestä yhteistyöstä. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että keskeisimmistä teknisistä vaatimuksista on nykyään säädetty varsin pitkälle EU-asetuksilla, jotka eivät edellytä lainkaan kansallisia täytäntöönpanotoimia. Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen, että virastolle on viime vuosien aikana tullut jatkuvasti lisää tehtäviä, mikä tulisi huomioida myös resurssien määrässä.

Esityksen mukaan maa-aineksen siirtoon tarkoitetun dumpperin voisi jatkossa rekisteröidä moottorityökoneeksi. Tämä mahdollistaisi dumpperin siirtämisen tiellä kuormaamattomana esimerkiksi työmaalta toiselle. Sen sijaan kuorman kuljettaminen dumpperilla olisi sallittua vain tieliikenteen ulkopuolella. Liikenteen turvallisuusviraston määräyksellä säädettäisiin muun muassa tarvittavista etu- ja takavalaisimista, ja moottorityökone olisi tiellä käytettäessä varustettava hitaan ajoneuvon kyltillä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan hitaiden dumpperien siirtoajot olisivat käytännössä varsin lyhyitä. Pidemmät matkat dumppereita siirrettäisiin jatkossakin lavetilla.

Esityksen mukaan moottorityökoneeksi rekisteröitävä dumpperi tulee käyttää rekisteröintikatsastuksessa. Katsastuksessa ajoneuvo identifioidaan ja todetaan, että se täyttää moottorityökoneelta liikenteessä vaadittavat määräykset. Valiokunta näkee raskaan ja suurikokoisen dumpperin siirtämisen rekisteröintikatsastukseen epätarkoituksenmukaisena ja hankalana menettely-nä. Valiokunta pitää rekisteröintikatsastusta välttämättömänä mutta toteaa, että mahdolliset katsastukset tulisi ensisijaisesti hoitaa jo nykyisen lainsäädännön mahdollistamalla tavalla työmaalla tai muussa vastaavassa ajoneuvon käyttöpaikassa. Valiokunta pitää tärkeänä, että dumppe-rien kaltaisten hyvin suurten ajoneuvojen rekisteröintikatsastukset hoidetaan joustavasti siten, ettei ajoneuvoja tarvitse tätä varten lähteä tarpeettomasti siirtämään katsastustoimipaikoille. Valiokunta ehdottaa, että ensimmäisen lakiehdotuk-sen voimaantulosäännökseen lisätään säännös työmaalla rekisteröintikatsastamisen ensisijaisuudesta.

Tämän käsittelyn yhteydessä nousi esiin myös huomio koskien ongelmia, joita on ilmennyt yksittäin valmistettujen tai EU:n ulkopuolelta kolmansista maista maahan tuotujen ajoneuvojen rekisteröinnissä. Asiantuntijakuulemisen mukaan yksittäisenä valmistetun ajoneuvon rakentajan on vaikea pystyä täyttämään kaikilta osin esimerkiksi EU-tyyppihyväksynnän tasoista vaatimustasoa. Esityksen mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto antaisi määräykset muun muassa ajoneuvon rakenteen muuttamisesta ja näitä koskevista vähäisistä poikkeuksista. Lisäksi virasto voisi antaa tarvittaessa yksittäisille ajoneuvoille poikkeuslupia muun muassa ajoneuvon rakennetta, hallintalaitteita, varusteita ja järjestelmiä koskevista turvallisuuteen liittyvistä säännöksistä ja määräyksistä. Edellytyksenä poikkeusluvalle on, että poikkeus ei lisää turvallisuudelle, ympäristölle tai terveydelle aiheutuvaa riskiä vähäistä enempää eikä vääristä kilpailua.

Valiokunta pitää hyvin tärkeänä, että ajoneuvoja koskevalla sääntelyllä ja määräyksillä tuetaan myös yksittäisten ajoneuvojen rakentamista koskevaa toimintaa ja mahdollistetaan turvallisuusnäkökohdat huomioiden yksittäiskappaleiden valmistaminen mahdollisimman joustavasti. Näin voidaan edistää suomalaisen ajoneuvokulttuurin monimuotoisuutta ja siihen liittyvää kotimaista teollisuutta. Ajoneuvon rakentamiseen liittyvä toiminta voi tuoda Suomelle positiivista näkyvyyttä, ja sillä on myös oma kaupallinen merkityksensä. Valiokunta katsoo, että sääntelyllä ei tule asettaa tarpeettomia rajoituksia tämänkaltaiselle toiminnalle.

Asiantuntijakuulemisessa kiinnitettiin huomiota siihen, että esitetyt säännökset antavat Liikenteen turvallisuusvirastolle liikkumavaraa määräysten antamisessa esimerkiksi päästövaatimuksia koskevissa asioissa, joista ei ole asetettu selkeitä raja-arvoja. Valiokunta pitää tärkeänä, ettei näissä asioissa säädetä kansallisia vaatimuksia Trafin määräyksellä, jollei esimerkiksi EU-tasolta tule tähän erikseen velvoitteita.

Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen, että määräyksillä ja asetuksilla ei tule rajoittaa ajoneuvojen käyttöä tarkoitukseensa asettamalla sellaisia vaatimuksia, joita ajoneuvolta ei ole edellytetty sitä käyttöön otettaessa.

Valiokunta pitää erityisen tärkeänä, että teknisiä vaatimuksia koskevia sitovia määräyksiä annetaan vain silloin, kun se on esimerkiksi liikenneturvallisuuden tai kansainvälisten velvoitteiden täyttämiseksi välttämätöntä. Tavoitteena tulee jatkossa olla vaatimusten ja hallinnollisen taakan vähentäminen niin pitkälle kuin se on kansallisesti mahdollista.

Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa sen hyväksymistä muutettuna edellä esittämäni dumpperien rekisteröintikatsastusmenettelyn osalta. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan ensi vuoden alusta, ja mietintö on yksimielinen.

Yleiskeskustelu päättyi.