10) Hallituksen esitys eduskunnalle alusten aiheuttaman meren
pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn
kansainväliseen yleissopimukseen liittyvän vuoden
1978 pöytäkirjan uudistetun VI liitteen ja siihen myöhemmin
tehtyjen muutosten hyväksymisestä sekä laeiksi
uudistetun VI liitteen ja siihen myöhemmin tehtyjen muutosten
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta ja merenkulun
ympäristönsuojelulain muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä jo heti aluksi pyydän
anteeksi, että puheenvuoro saattaa hetken aikaa kestää,
koska tämä aihepiiri on erittäin laaja
ja perustuu rikkidirektiiviin, joka on ollut jo vuosia meillä esillä,
ja nyt ollaan viemässä tämän
rikkidirektiivin määräyksiä kansalliseen lainsäädäntöön.
Merenkulun ympäristönsuojelua koskevat säännökset
perustuvat merenkulun kansainvälisiin sopimuksiin. Esityksissä ehdotetaan,
että eduskunta hyväksyisi Kansainvälisen
meren-kulkujärjestön IMOn Marpol-yleissopimuksen vuonna
2008 uudistetun ilmansuojelua koskevan VI liitteen ja liitteeseen
myöhemmin tehdyt muutokset.
Liitteeseen sisältyy määräyksiä alusten
aiheuttaman ilman pilaantumisen ehkäisemisestä.
Liitteen uudistamisen yhteydessä rikin ja typen oksidipäästöjä koskevia
rajoja tiukennettiin huomattavasti. Tavoitteena päästörajojen
tiukentamisella on vähentää haitallisia
vaikutuksia ihmisten terveydelle ja ympäristölle.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan rikin oksidipäästöjen
lisäksi ehdotetut rikkirajoitukset vähentäisivät alusten
noki- ja tuhkahiukkasten, syöpävaarallisten aromaattisten
hiilivetyjen sekä toksisten metallien päästöjä.
Esityksen mukaan näillä uusilla, SECA-aluetta
koskevilla muutoksilla meriliikenteen rikkipäästöjä vähennettäisiin
Euroopan komission arvion mukaan tällä alueella
yli 90 prosenttia.
Valiokunta kuitenkin huomauttaa, että terveysvaikutukset
eivät jakaudu tasapuolisesti alueellisesta näkökulmasta.
Suurin hyöty koituu saadun selvityksen mukaan runsasväestöisille rannikkoseuduille,
joita Suomessa on varsin vähän. SECA-alueella,
siis Itämerellä, Pohjanmerellä, Englannin
kanaalilla ja Pohjois-Amerikan rannikkoalueilla, laivojen polttoaineen
rikkipitoisuuden yläraja laskee 0,1 painoprosenttiin ensi vuoden
alusta. Tällä hetkellä alueen meripolttoaineen
rikkipitoisuuden raja on 1,0 painoprosenttia. Globaalisti polttoaineen
rikkipitoisuusraja laskee 0,5 painoprosenttiin 1.1.2020 alkaen,
mutta vaatimuksen voimaantuloa on vielä mahdollista IMOn
päätöksellä lykätä vuoteen
2025 saakka. On kuitenkin hyvä huomata, että Euroopan unionin
alueella muualla kuin SECA-alueella 0,5 painoprosentin vaatimus
tulee kuitenkin voimaan vuonna 2020 riippumatta IMOn mahdollisesta
lykkäävästä päätöksestä.
Valiokunta pitää merenkulun päästöistä aiheutuvien
terveys- ja ympäristöhaittojen vähentämistä erittäin
hyvänä ja tärkeänä tavoitteena. Kannatettavista
tavoitteista huolimatta valiokunta pitää SECA-alueelle
kohdistettuja, muita alueita tiukemmista vaatimuksista aiheutuvia
kustannusvaikutuksia edelleen epätasapuolisina, kilpailua
vääristävinä ja yleisesti merikuljetusten kustannustehokkuutta
heikentävinä.
Rikkidirektiivin vaikutukset aiheuttavat Suomen elintärkeälle
meriliikenteelle huomattavia lisäkustannuksia ja heikentävät
siten merikuljetuksia hyödyntävän teollisuuden
ja elinkeinoelämän kilpailuedellytyksiä.
Suomen maantieteellisen sijainnin vuoksi vientiteollisuudellamme
on muutoinkin kilpailijoita suuremmat kuljetuskustannukset keskeisille
markkina-alueille Euroopassa ja muualla maailmassa. Tiukentuvat
vaatimukset vaativat kalliita investointeja nopeassa aikataulussa,
ja ne asettavat erityisesti SECA-alueen toimijat ja eteläisen
Euroopan toimijat kilpailukyvyn kannalta eriarvoiseen asemaan. Liikenteen
turvallisuusviraston vuonna 2013 teettämän selvityksen
mukaan rikkidirektiivisääntelyn kustannusvaikutukset
olisivat Suomessa noin 460 miljoonaa euroa vuodessa, jos vaatimusten
täyttämiseen käytetään
vain matalarikkistä polttoainetta, ja noin 120 miljoonaa
euroa, jos käytettäisiin pelkästään
rikkipesureita.
Valiokunta toteaa, että erityisesti EU:n elinkeinotoiminnan
sääntelyn tulisi perustua tasapuolisuuteen eri
maiden ja alueiden välillä. Valiokunta katsoo,
että kansainvälisistä sitoumuksista johtuen
ehdotetut muutokset on tässä vaiheessa vietävä kansalliseen
lainsäädäntöön. Valiokunta
kuitenkin korostaa, että jatkossa on syytä huolehtia
negatiivisten kustannusvaikutusten vähentämisestä,
säännösten tasapuolisen noudattamisen
valvonnasta ja sanktioiden riittävästä tehokkuudesta.
Kukin SECA-alueen satamavaltio huolehtii satamiinsa liikennöivien
aluksien valvonnasta. Kaikki alukset tarkistetaan vähintään
kolmen vuoden välein. Käytännössä kyse
on polttoainenäytteiden otosta ja bunkrausasiakirjojen
tarkistamisesta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Liikenteen
turvallisuusvirasto on yhteistyössä muun muassa
Rajavartiolaitoksen ja Ilmatieteen laitoksen kanssa valmistautunut
tarvittavan valvonnan tehokkaaseen toteuttamiseen. On selvitetty
laivan pakokaasujen rikkipitoisuutta mittaavien laitteiden eli niin
sanottujen sniffe-rien, nuuskijoiden, hyödyntämisen
mahdollisuuksia siten, että valvontaa voitaisiin tehokkaammin
kohdistaa myös sellaisiin aluksiin, jotka eivät
tule Suomen satamiin. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tarkoituksenmukaisinta
on käyttää sniffereitä Rajavartiolaitoksen
tekemien öljyvalvontalentojen yhteydessä. Valiokunta
pitää hyvänä, että valvontaa
yhdistetään eri viranomaisten nykyisiin toimintoihin
valvonnan kustannustehokkuuden varmistamiseksi.
Arvoisa puhemies! Muutama sana sanktiojärjestelmästä:
Nykyisessä sanktiojärjestelmässä määräysten rikkomisesta
voi olla seurauksena sakko- tai vankeusrangaistus. Lisäksi
väärän polttoaineen hintaeroa voidaan
pitää valtiolle menetettävänä rikoksen
tuottamana taloudellisena hyötynä. Liikenteen
turvallisuusvirasto voi määrätä polttoaineen
vaihdettavaksi ennen matkan jatkamista ja tarvittaessa tehostaa
tätä määräystä uhkasakolla. Alus
voidaan myös määrätä jäämään
satamaan siihen saakka, että on voitu varmistaa asianmukaisen
polttoaineen käyttäminen. Jos aluksella on toistuvia
pysäyttämistä vaativia rikkeitä,
aluksen liikennöiminen voidaan kieltää joko
määräajaksi tai viime kädessä lopullisesti
koko Pariisin yhteistyöpöytäkirjan alueella,
mikä tarkoittaa EU-alueen lisäksi Norjan, Islannin,
Kanadan ja Venäjän satamia.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan edellä mainituilla
toimenpiteillä on niiden kohteeksi joutuvalle varustamolle
merkittäviä taloudellisia vaikutuksia, mikä todennäköisesti
muodostaa tehokkaan kannusteen säännösten
noudattamiselle. Alukset voivat pyrkiä uusien vaatimusten
täyttämiseen muun muassa alustyypistä riippuen
hyödyntämällä rikkipesuria taikka
käyttämällä vähärikkistä polttoainetta
tai nesteytettyä maakaasua. Monet vaihtoehdot edellyttävät kalliita
investointeja ja vaativat tukitoimenpiteitä kilpailukyvyn
varmistamiseksi.
Hallitus on toteuttanut useita toimia, joilla rikkisääntelyn
negatiivisten kustannusvaikutusten kilpailuhaittaa pyritään
lieventämään. Väylämaksujen
puolittaminen, tavaraliikenteen rataveron poisto, yhteisöveron
lasku, rikkipesureiden investointituki ja muun muassa LNG-infrastruktuurin
rakentaminen vähentävät osittain sääntelyn
vaikutuksia.
Valiokunta pitää rikkipesureiden hankinnan tukemista
erittäin hyvänä ja kannatettavana. Tästä huolimatta
valiokunnan saaman selvityksen mukaan kuitenkin vain suhteellisen
harva alus on voinut saada kyseistä tukea. Valiokunta kiinnittää huomiota
saamansa selvityksen perusteella myös siihen, että tuen
myöntämisen kriteereitä tulisi kehittää nykyistä tarkoituksenmukaisempaan
suuntaan, niin että myös kustannuksiltaan optimoidut
ratkaisut voivat saada tasapuolisesti tätä tukea.
Ympäristövaliokunta on kiinnittänyt
lausunnossaan huomiota siihen, että vähärikkinen
polttoaine on rikkipesureita ympäristöystävällisempi
vaihtoehto johtuen rikkipesurien käytöstä syntyvistä pesuvesistä.
Valiokunta pitää tärkeänä, että myös
pesureista syntyvän jätteen vastaanottamiskykyyn
satamissa, jätteiden loppukäsittelyyn ja kuljetustarpeiden
varmistamiseen kiinnitetään asianmukaisesti jatkossa
huomiota.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että edelleen etsitään sellaisia toimenpiteitä,
joilla elinkeinoelämän ja teollisuuden kustannusrasitetta saadaan
vähennettyä ja kansainvälistä kilpailukykyä pidetään
yllä. Valiokunta katsoo, että mikäli
uusia merenkulun päästörajoituksia tulee asettaa,
vaatimukset eivät saa enää aiheuttaa
paikallisesti uusia kilpailukykyä haittaavia lisäkustannuksia
ja niiden tulee siten olla mahdollisimman tasapuolisia globaalisti
ja yhtenäisiä koko EU:n alueella.
Arvoisa herra puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
ehdottaa, että eduskunta hyväksyy hallituksen
esityksessä tarkoitetun yleissopimukseen liittyvän
pöytäkirjan liitteen ja siihen tehdyt muutokset
siltä osin kuin ne kuuluvat Suomen toimivaltaan, ja että lakiehdotukset
hyväksytään muuttamattomina. Valiokunnan
mietintö sisältää vastalauseen.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset tekivät tuon vastalauseen.
On täysin selvää, että tämmöistä kilpailutilannetta
vääristävää ja tehotonta
säädäntöä ei olisi koskaan
pitänyt hyväksyä eikä edistää ihan
sen alkusynnyinsijoilta alkaen, se olisi pitänyt torpata
jo IMOssa. Toisin kuitenkin kävi, ja nyt tämä epäonnistunut
rikkimääräys on tosiaan kilpailutilannetta
vääristävä, ja sitä perustellaan
terveyshyödyillä, joita ei kuitenkaan esimerkiksi
täällä Suomessa ole kovinkaan paljon
saatavilla. Maksut ja kilpailukyvyn haitat ovat meillä sen
sijaan maksimaaliset. Jos ja kun tätä perustellaan
terveyshyödyillä, niin eikö esimerkiksi
Välimeren rannoilla ole isoja kaupunkeja, merenrantakaupunkeja,
joiden terveydestä pitäisi huolehtia? Esityksen
perusteella ei ole. Heillä on vain tämä meidän
kilpailuhaittamme tuoma kilpailuetu, ja tämä on
sitten Ranskasta etelään päin.
Tämä on ollut alusta asti epäonnistunut
ja huono, ja mielestämme tässäkin vaiheessa
sitä tulee vielä vastustaa, ja tämän
johdosta tämä hallituksen esitys tulisi hylätä.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tunnen tämän asian jotakuinkin
hyvin sieltä viime vaalikaudelta ja olen seurannut tarkasti
myös tätä valmistelua tällä vaalikaudella.
Sen verran ensinnäkin haluan todeta, että tätä ei
kyllä sinänsä keksitty siellä Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMOssa
vaan aloite tähän asiaan tuli kaiken kaikkiaan
kansainväliseltä tankkerijärjestöltä eli
tankkereitten omistajat halusivat myös, että saadaan
halvempia kustannuksia, kun näitä teknologioita
muutetaan. Se oli siellä taustalla.
No, sitten tämä SECA-alue. Miten Suomi päätyi
SECA-alueeksi ja nyt suureksi kärsijäksi tässä?
Sehän on myös sitä perua, että jo
viime vuosituhannen puolella, 1990-luvun lopulla, Suomesta oltiin
aktiivisia myös IMOon päin ja haluttiin, että tämä meidän
haavoittuva Itämeri on näitä erityisen
haavoittuvia alueita myös tämän ilmansuojelun
näkökulmasta, ja sen prosessin myötä Suomi
tuli sitten mukaan näihin niin sanottuihin haavoittuviin
alueisiin yhdessä muun muassa Englannin kanaalin kanssa.
Hyvä on ehkä todeta myös se, että sekä edelliset
hallitukset, siis viime vaalikaudella Matti Vanhanen II ja Kiviniemen
hallitus, että nyt nämä hallitukset,
Kataisen hallitus ja Stubbin hallitus, halusivat — Stubbin
hallitus ei ole kyllä kerennyt, mutta Kataisen hallitus
kyllä vielä halusi — että olisi
ollut tämä vähintään
viiden vuoden siirtymäaika siinä, että olisi
saatu näitä kustannuksia vähennettyä,
koska on niin valtavan suurissa vaikeuksissa elinkeinoelämä kaiken kaikkiaan
tässä viime vuosina ollut ja edelleenkin on. Mutta
siihen ei kyllä sitten ymmärtämystä loppujen
lopuksi löytynyt. Ja itse tiedän sen erittäin
hyvin, kun olen tutkinut myös omia muistiinpanojani siitä,
että ennen kuin tätä lähdettiin
viemään EU:n puolella direktiiviksi — mikä oli
ympäristöosaston valmistelua, ei enää liikennepuolen
valmistelua — kun kokoonnuimme epävirallisesti,
Itämeren alueen liikenneministerit, moni oli sitä mieltä,
että tästä saattaa tulla pahasti kustannuksia.
Suomen aloitteesta niitä sekä selvitettiin komission
puolelta että myös Suomessa tehtiin omia kustannuslaskelmia,
ja ne haarukat, kuten täällä varmasti
liikenne- ja viestintävaliokunta hyvin tietää sen
kustannusten arvioinnin, ovat todella iso kaari, ja tässä tilanteessa
oikein ei voi muuta todeta kuin että toivotaan, että kustannukset
olisi arvioitu yläkanttiin. Mutta sen näyttävät
sitten lähivuodet, mitä tämä kaiken
kaikkiaan tarkoittaa.
Mutta sitten kun päätöksentekoa piti
tehdä siitä, olisiko lähtenyt EU yhteisesti,
ministerineuvosto, ottamaan kantaa, että lähdetään
IMOssa tätä muuttamaan, niin siihen ei enää sitten
kyllä tukea Suomelle löytynyt. Te tiedätte
sen, että silloin kun IMO-päätös
tehtiin, niin Suomi ja Viro olivat ne maat, jotka jättivät
tästä nootin ja sanoivat, että tältä pohjalta
emme ole tätä valmiita hyväksymään.
No, sitten on rikkidirektiivi valmisteltu, ja nyt on kysymys
siitä, miten se täällä Suomessa
laitetaan sitten kaiken kaikkiaan voimaan. Pidän hyvänä sitä — liittyen
tuossa jo aiemmin tänään käsittelyssä olleeseen
asiaan — että haetaan näitä kompensaatioita,
että tätä rikkidirektiivin vaikutusta
pystyttäisiin vähentämään.
Sitten ehkä semmoisena tulevaisuuden näköalana
aina pitäisi meidän muistaa, että on
ne lähiajat ja tämä kuluva vaalikausi
ja lähivuodet ja tuleva vaalikausi ja on olemassa sitten
vähän se pidempikin aikajänne. Minä ajattelen,
että niin harmillinen kuin tämä rikkidirektiivi
kaiken kaikkiaan on, niin on tällä sellainen hyvä puoli
ehkä ollut, että tämä on pakottanut
myös Suomessa etsimään sitten niitä puhtaampia
keinoja, minkälaisilla polttoaineilla voitaisiin tuolla
merellä sitten kulkea. Tähän liittyy
tietysti kovasti tämä LNG, ja minä ainakin
itse arvelen niin, että ei olisi tullut kyllä Viking
Linelle ja telakalle sitä lähes 30 miljoonan euron
ympäristötukea, jos ei olisi otettu siellä Gracella
käyttöön tätä LNG:tä mahdollistavaa
ratkaisua. Sama liittyy myös keskusteluun tästä terminaalista,
niin että totta kai tämmöinen rikkidirektiivi
on toiminut jo nyt, näinä vuosina, tämmöisenä ajurina,
että Suomella on kova intressi saada LNG-terminaali tänne Suomeen.
Oma kysymyksensä ovat nämä rikkipesurit, jotka
esimerkiksi Wärtsilälle saattavat olla jatkossa
ihan tärkeä asia. Tämä on tosi
vaikea kokonaisuus, ja pidän hyvänä,
että näitä lievennyksiä kaiken
kaikkiaan on haettu, ratkaisuja, miten kustannuksia alennetaan.
Mutta sitten pidemmässä juoksussa pidän
tärkeänä kyllä sitä,
että tuolla merellä päästään
myös vähemmän ilmaa saastuttaviin polttoainemuotoihin
ja sitä kautta sitten pystytään toimimaan
koko merenkulussa paremmalla tavalla.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! On ihan hieno asia, että edustaja
Vehviläinen, joka viime kaudella toimi liikenneministerinä ja
tuntee hyvin tämän asian, on paikalla täällä ja
häntä kiinnostaa edelleen tämä asia.
Se on hyvä niin.
Valitettavaa on, että tämä sali on
aika tyhjä, kun ollaan näin merkittävän
asian äärellä, sillä kyllähän
tämä surullisenkuuluisa rikkidirektiivi maistuu
jo kansanmiehenkin suussa pahalta, ja vielä ei tiedetä niitä seurauksia,
mitä tämä tulee aiheuttamaan.
Matalan ja haavoittuvan Itämeren suojelu on erittäin
tärkeätä, mutta se, että Suomessa
joudutaan muiden SECA-alueen maiden kanssa sopeutumaan näihin
rikkidirektiivin kustannusvaikutuksiin jopa kymmenen vuotta aikaisemmin
kuin vaikkapa Etelä-Euroopan maissa, aiheuttaa meille kyllä melkoista
kilpailukykyhaastetta. Jos tästä selvitään
jotenkuten, niin tietysti ne hyödyt voivat tulla sitten
silloin vuoden 2025 jälkeen Suomelle, kun muut sitten alkavat
sopeutumaan tähän. Mutta kyllä tämä tulee
olemaan meille erittäin haastava ja vaikea etsikkoaika.
Ottaen huomioon meidän sijaintimme me olemme muutenkin
jo takamatkalla, ajatellen meidän teollisuuttamme, vaikkapa
terästeollisuutta: kun lähtee tuolta pohjoisesta
merta pitkin liikkeelle, niin siinä on pitkä matka
ennen kuin ollaan samalla viivalla kilpailijoiden kanssa Euroopankin
tasolla.
Kyllähän tässä on kyseessä yksi
kansallisen edunvalvonnan suurimmista epäonnistumisista. Silloin
kun näistä asioista päätettiin,
valitettavasti liian moni asioiden päällä oleva
nukkui. Kyllähän tässä voisi
sanoa, että kun tämä viime hallituskaudella
tapahtui, niin kävi kyllä niin kuin vanhasenaikaisesti
tämän asian kanssa.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan kanssa muutaman sanan mainita.
Ensiksi kiitän, että edustaja Vehviläinen,
joka oli edellisen vaalikauden hallituksessa liikenneministerinä ja
selvitteli noita asioita, on todella täällä paikalla.
Näin aloittavakin parlamentaarikko saa ihan hyvää tietoa
näistä asioista.
Mutta täytyy todeta, että kun Suomi on oma saareke
ja olemme todella viennistä riippuvaisia, niin kyllä näissä neuvotteluissa
olisi pitänyt pyrkiä kaikin keinoin siihen, että meidän
vientiteollisuudelle ei tämmöisiä lisärasitteita
tule. On vaikea vielä tässä vaiheessa
arvioida, mitkä tämän seuraukset ovat.
Toivotaan, että ne eivät ole niin suuria. Nythän
laskelmat ovat hieman tarkentuneet ja lukematkin tulleet alaspäin,
mutta kuitenkin uhkakuvia on olemassa erittäin paljon,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Jokinen toi tuossa esille.
Vielä sitten myös näitä terveyshaittoja
ajatellen: kyllähän se on selvää,
että meidän Itämeren ympärillä tapahtuva
liikenne on aivan minimaalista siihen verrattuna, mitä tuolla
Välimeren alueella on, ja niin kuin meillekin valiokunnassa näytettiin
näitä terveyshaittoja, niin kyllä siellä rannat
olivat paljon punaisemmat kuin meillä täällä Itämeren
alueella.
Toivotaan, että tässä pitkässä juoksussa
on tietysti meille mahdollisuuksia, mutta niitä on vaikea
arvioida tässä vaiheessa. Ei toivota mitään muuta
kuin myönteistä tälle, että meidän
vientiteollisuutemme ei loppujen lopuksi joutuisi niin suuriin kustannusvaikutuksiin
kuin mitä arviot ovat.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Minulle kaikki ympäristöasiat
ovat aina olleet tärkeitä, mutta kahta asiaa olen
tässä salissa vuosien aikana sairastanut erityisen
paljon.
Aina kun on päästökaupasta äänestetty
täällä, minä olen ollut päästökauppaa
vastaan ja yksinkertaisesti siitä syystä, että vaikka
tarkoitus olisi hyvä, niin en usko pakolla tämmöiseen
kapitalistiseen kauppamekanismiin pakotettuun malliin, jossa on
valtavia vapaamatkustajia. Itse asiassa tämä mekanismi
voi johtaa siihen, että tuotanto siirtyy entistä enemmän
semmoisiin maihin, joissa ei ole alkeellisintakaan ympäristöteknologiaa eikä ympäristölainsäädäntöä.
Tässä rikkidirektiivissä on sitten
se, että vaikka valiokunnan puheenjohtaja sanoi kyllä,
että pelisääntöjen pitäisi
olla yhtenäisiä EU:n sisällä ja
globaalisti, niin ei todellakaan ole. Ihmettelen kyllä sitä,
että kun Euroopan komissio tulee — tai ainakin
sen sanotaan tulevan — niin monessa asiassa väliin
silloin, kun se vahtii nimenomaan kilpailuvaikutuksia ja sitä,
saako joku suhteetonta kilpailuetua, niin tässä se
ei kuitenkaan toimi niin. Ja sitten kun puhutaan näistä kompensaatioista,
niin en minä nyt tiedä... Jos tehdään,
niin kuin alun alkaenkin, virhepäätös
sen suhteen, että suomalainen teollisuus laitetaan heikompaan
asemaan, ja sitten sanotaan, että kompensoidaan se, niin
kyllä kai ne kompensaatiotkin maksaa aina joku. Suomessa
on kyllä sitä vikaa, että ollaan vähän
liian helposti sitten eturintamassa, kun on puhe jostain EU-päätöksenteosta, ja
tiedetään, että muut eivät ole
läheskään niin innokkaita ja tulevat
enemmänkin vapaamatkustajina kuin vastuunkantajina.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Vehviläinen tätä rikkidirektiiviä eteenpäin
vieneenä liikenneministerinä perusteli tätä asiaa
terveyshyödyillä. Kuten aikaisemminkin sanoin, näin
se on tupannut menemään. Kuitenkin Suomen Ilmatieteen
laitos ja nämä tutkijat, ketkä ilmastoa
yleensäkin tutkivat, ovat sanoneet asiantuntijalausunnoissaan,
että nämä rikkipitoisuudet, mitä tässä koetetaan
vähentää, ovat tuskin mitattavissa Suomessa.
Se on täysin faktaa, että nämä terveyshyödyt
eivät ole tulossa tänne meille Suomeen, kaikki
haitat ja maksut sen sijaan ovat. On hyvä, että luontoa
suojellaan ja terveyttä suojellaan, ympäristöstä pidetään
huolta, mutta on täysin eri asia, tehdäänkö se,
niin kuin edustaja Vehviläinen sanoi, hakemalla kustannushyötyjä vapaaehtoisesti,
itse toimien paremmin ja puhtaammin, vai niin, että direktiivillä määrätään
tekemään jotain.
On huomioitava se, että tämän rikkidirektiivin
jälkeen tulevat energiatehokkuusmääräykset ja
typpimääräykset. Nämä yhteisvaikutuksena
tekevät sen, että täällä kulkeva
aluskalusto kulkee lähes vain ja ainoastaan LNG-polttoaineella,
jota meillä ei tällä hetkellä ole
kaupallisessa liikenteessä Gracea lukuun ottamatta. Toinen
asia, mitä ne tekevät: meidän aluskantamme
kasvaa niin suureksi, että meidän satamaverkostomme joutuu
todella ison remontin alle. Tästä rikkidirektiivistä tulee
Suomelle tosi iso lasku.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä ymmärrän
sen, että täällä on aika paljon
ollut puhetta useidenkin edustajien puolelta ja puolueittenkin puolelta
viime vuosina tällä vaalikaudella siitä,
mitenkä tässä edunvalvonnassa on nukuttu
ja voi hyvänen aika, kun ei ole ymmärretty. Minä ymmärrän,
että se on varmasti oikein herkullista ja mielenkiintoista,
kun päästään näin sanomaan,
mutta minä voin teille sen todeta ja ehkä erityisesti
eduskunnan pöytäkirjoihin, että silloin
kun minä tulin 2007 liikenneministeriksi, niin hallitusneuvotteluissa
koko rikkidirektiivi tai koko IMOn rikkisopimus ei ollut millään
tavalla esillä. Kukaan ei minua siitä informoinut,
ei myöskään elinkeinoelämä,
täysin oltiin hiljaa. Sitten kun 2008 tämä on
sylissä, niin sitten alkaa aikamoinen älämölö asiasta.
Mutta sen voin sanoa, että se ei ollut helppo asia, koska
hallituksessakaan en saanut kyllä tukea, edustaja Jokinen,
en oikein miltään puolelta saanut tukea, joten
aika tavalla yksin jouduin tekemään sitä työtä,
että ylipäänsä päästiin
niitä kustannuksia selvittämään
ja sitä, että saataisiin se viiden vuoden lykkäys,
johonka sitten ei tullut loppupeleissä EU-mailta, sellaisilta,
joilta olisin odottanut, tukea.
Tässä meidän edunvalvonnassa on yksi
semmoinen rakenteellinen ongelma ollut, ja se on nyt minun käsittääkseni
korjattu. Se on se, että nämä kansainväliset
järjestöt, kuten IMO ja lentoliikennepuolella
ICAO, ovat sellaisia, että niitä ei käsitellä esimerkiksi
EU-ministerivaliokunnassa, jossa jokainen direktiivi taas sitten
käsitellään ja kaikki EU-asiat, joten
voin sanoa sen, että minulla oli suurin piirtein työ aina
saada edes sinne EU-minvaan ylimääräisenä asiana
näitä asioita, jotka olivat IMOn asioita. Se on
korjattu nytten. Se kertoo siitä, että meillä on
ollut tässä meidän edunvalvontarakenteessa
ongelmallisia asioita.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nimenomaan tiedän sen, että edustaja Vehviläinen
silloin liikenneministerinä ollessaan oli ainoa, joka havahtui
tähän asiaan ja yritti vielä tehdäkin
sille asialle jotain mutta ei saanut sille huomiolleen tukea, niin
kuin olisi kuulunut saada. Silloin oli keskustalainen ympäristöministeri
ja keskustalainen elinkeinoministeri (Anu Vehviläinen:
Ainoastaan ympäristöministeri tuki!) ja pääministeri,
mutta liikenneministeri ei saanut tukea näille. Ja samalla
lailla siellä nukkui elinkeinoelämä,
niin että ei tätä voi pelkästään
hallituksen syyksi laittaa. Eli sillä edunvalvonnalla tarkoitin
koko sitä kenttää, myös elinkeinoelämää,
joka valvoo näitä asioita. Syyttävä sormi
ei suinkaan osoittanut edustaja Vehviläiseen.
Mutta on syytä katsoa eteenpäin. Tässä ollaan,
emmekä muuta voi. Nyt tämä viedään
kansalliseen lainsäädäntöön,
ja toimimme sen mukaan. Pitää katsoa, mitä hyötyjä tästä voidaan saada.
Suomalainen cleantech-teollisuus ja rikkipesureiden kehittäminen
on mennyt eteenpäin jopa niin kustannustehokkaasti, että eräs
rikkipesurivalmistaja ei ole saanut edes ympäristötukea, koska
on kehittänyt niin kustannustehokkaan ja hyvin toimivan
rikkipesurin. Nämä ovat niitä epäkohtia,
joita meidän pitää korjata tässä jatkossa.
Sitten jatkossa on tulossa esimerkiksi typpirajoituksia, niihin
liittyvää sääntelyä.
Valiokunta tapasi IMOn pääjohtaja Koji Sekimizun
ja teki hyvin selväksi valiokunnan kannan hänelle
ja IMOon selväksi sen, että Suomi on mukana suojelemassa
ympäristöä jatkossa, mutta niillä ehdoilla,
että ne rajoitukset tulevat yhtäaikaisesti voimaan
mahdollisimman laajalla merialueella ja kattavasti samaan aikaan.
Silloin me olemme mukana. Jatkossa emme voi olla enää etunenässä ja
ottaa sitä kilpailukykyrasitetta Suomelle näissä asioissa.
Totta kai olemme mukana suojelemassa ympäristöä ja
viemässä säännöksiä eteenpäin,
mutta yhdessä linjassa muiden maiden kanssa ja samanaikaisesti.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Vehviläinen, te olette aivan
oikeassa, ei teidän syyksenne tätä voi
laittaa. Koko hallitus ja erityisesti keskusta on tämän
virheen tehnyt, eikä yhden ihmisen pidä sitä taakkaa
yksin kantaa. Näitä virheaskeleita on tehty jo
kauan ennen kuin tämä tähän
saliin on tullut. Eli tämä vain alleviivaa sitä,
että on oltava hereillä, ja jos tämänkaltaisia
täysin epäonnistuneita määräyksiä,
tiettyihin pieniin alueisiin tulevia määräyksiä,
on tulossa, niin on oltava hereillä ja pyrittävä muuttamaan
ne globaaleiksi tai sitten torppaamaan ne heti alkutekijöihinsä.
Nyt olen täysin tietoinen siitä, että tämä on
aivan loppusuoralla, mutta siitä huolimatta me esitämme,
että tämä hallituksen esitys tulee hylätä ja
yrittää tätä kautta saada pikkasen
jatkoaikaa siihen. Tässä ei ole mitään
järkeä. Suomi Oy Ab ja Suomen kansalaiset ovat
ne, ketkä tässä kärsivät.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä kyllä totean sen,
että kun tässä nyt vähän näitä nimiä haetaan
ja vähän syyllisiäkin, niin voin kyllä todeta
sen edustaja Jaloselle, että edellisen hallituksen, Matti
Vanhasen kakkoshallituksen, ympäristöministeri
oli kyllä se, joka tuki minua erityisen paljon. Ja voin
ehkä joskus tulevaisuudessa, kun satun pitämään
hallussani niitä EU-ministerivaliokunnan pöytäkirjoja,
kertoa myös sen, mitä kaikkea tapahtui, mutta
se ei ole tämä paikka, missä sen teen.
Yleiskeskustelu päättyi.