13) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain,
työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain
ja työttömyysturvalain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
annetun lain muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tämä on eräs niistä runsaista
muutoksista, joita on tehty työttömyysturvaan
ja siihen liittyviin pelisääntöihin.
Nyt tämä on aika lailla ikävä sen takia,
että tämän kokonaisvaikutus on 50 miljoonaa
euroa jakaantuen niin, että kutakuinkin puolet menee tähän
korotetun ansio-osan laskemiseen ja sitten puolet tähän
työttömyysturvan korkeampien työttömyyspäivärahojen,
ansiosidonnaisten päivärahojen, laskentaperusteen
muuttamiseen.
Tämä muutos koskee aika isoa työttömien joukkoa.
Kaiken kaikkiaan on arvioitu, että korotettua ansio-osaa
maksetaan määräaikaisesti pitkän
työuran tehneelle tai työllistymistä edistäviin
palveluihin osallistuvalle. Korotettua ansio-osaa maksettiin 2013
työuran päätyttyä 15 500 työnhakijalle
ja työllistymistä edistävien palvelujen
ajalta noin 37 000 työnhakijalle. Tämän
korotetun ansio-osan leikkaaminen on siinä mielessä ikävää,
että se koskee myöskin pienituloisia.
Ihmettelen sitä, että kun työttömyysturvaan yritetään
saada joitain parannuksia, niin se on hyvin pitkä ja kivulias
kolmikantainen valmisteluprosessi, mutta nyt sekä SAK että STTK
toteavat omissa valiokunnalle antamissaan lausunnoissa, että nyt
tämä on saneltu yksipuolisesti ja heidät on
ohitettu kokonaan tämän asian valmistelussa. Silloin
kun parannetaan työttömien etuja ja valmistellaan
niitä, niin se on hyvin vaikea prosessi, mutta leikkaus
onnistuu tuosta vain. Nyt kannattaa muistaa, että on tehty
muita työttömien asemaa heikentäviä päätöksiä:
esimerkiksi nuorten työttömyysturvan kestoa on
lyhennetty lyhyen työurakokemuksen perusteella, sanktiot
ovat osin koventuneet, ja on tehty myöskin indeksimuutoksia.
Näiden kokonaisvaikutus pitäisi työttömän
kohdalta arvioida.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Työttömyysturvan leikkaaminen
50 miljoonalla eurolla on valmisteltu neuvottelematta työmarkkinajärjestöjen
kanssa, vaikka kolmikantainen valmistelu työttömyysturvaetuuksia
koskevissa asioissa on perinteisesti ollut tapana. Lisäksi
esityksen vaikutukset on varsin puutteellisesti arvioitu. Esityksen
vaikutuksista muun muassa ostovoimaan tai muihin tukiin ei ole esitetty
arvioita. Päätös on siis kaikin puolin
huonosti valmisteltu. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunnonkaan mukaan päätökselle ei myöskään
löydy työvoimapoliittisia perusteita.
Työttömyysturvajärjestelmää on
muutettu viime vuosina useaan otteeseen, ja nyt esitetyt leikkaukset
kohdistuisivat niihin etuuksiin, joita hallitus juuri korotti vuoden
2014 alussa. Hallitus johtaa maata vaikeasti ennustettavalla tavalla,
ja päätökset poukkoilevat edestakaisin.
Työttömyysturvajärjestelmän
uskottavuus rapautuu, ja kansalaisten mahdollisuudet hahmottaa järjestelmää vaikeutuvat.
Arvoisa puhemies! Työttömyyspäivärahamenoista
säästäminen toteutetaan ansiopäivärahan ja
korotetun ansio-osan tasoja alentamalla. Tämä on
mielestämme kohtuutonta, varsinkin tässä vaikeassa
taloustilanteessa, sillä ansiosidonnainen työttömyysturva
on tarkoitettu tasoittamaan äkillisen työttömyyden
aiheuttamia taloudellisia seurauksia. Korotetun ansiopäivärahan
alentaminen kohdistuu kaikkiin ansiosidonnaista päivärahaa
saaviin, joten se alentaa merkittävästi myös pienipalkkaisen
korotettua ansio-osaa.
Säästöpäätös
on huonosti valmisteltu, arviot päätöksen
kokonaistaloudellisista ja yhteiskunnallisista vaikutuksista puuttuvat,
eikä työttömyysturvan heikentämiselle
ole työvoimapoliittisia perusteita. Näin ollen
perussuomalaiset eivät näe syytä, miksi
työttömien toimeentuloa pitäisi tällä tavoin
heikentää. Mielestämme on myös
kohtuutonta, että hallitus hyökkää säästötalkoissaan
työttömien kimppuun, vaikka on itse omilla toimillaan
lisännyt työttömyyttä.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset tulevat hallituksen esityksen
toisessa käsittelyssä esittämään,
että lakiehdotukset hylätään.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevalla hallituksen
esityksellä tavoitellaan 50 miljoonan euron säästöä työttömyyspäivärahamenoista.
Säästöt toteutetaan ansiopäivärahan
ja korotetun ansio-osan tasoja alentamalla. Tässä taloustilanteessa
tehty heikennys työttömyysturvaetuuksiin on perussuomalaisten mielestä kohtuuton,
sillä ansiosidonnainen työttömyysturva
on tarkoitettu tasoittamaan äkillisen työttömyyden
aiheuttamia taloudellisia seurauksia. Korotetun ansiopäivärahan
alentaminen kohdistuu kaikkiin ansiosidonnaista päivärahaa saaviin
ja näin ollen vaikuttaa alentavasti myös pienipalkkaisten
korotettuun ansio-osaan.
Työttömyys jo itsessään
aiheuttaa moninaisia muutoksia ja ongelmia toimeentulon suhteen,
ja tämän vuoksi on väärin, että hallitus
esityksellään heikentää entisestään
työttömien toimeentuloa. Esityksen vaikutukset
on puutteellisesti arvioitu. Esityksen vaikutukset ostovoimaan tai
muihin tukiin ovat jääneet arvioimatta. Kaiken
kaikkiaan voi todeta esityksen olevan huonosti valmisteltu, ja siitä puuttuvat
kokonaistaloudelliset ja yhteiskunnalliset vaikutukset. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnon mukaan päätökselle
ei myöskään löydy työvoimapoliittisia perusteita.
Nämä seikat huomioiden perussuomalaiset jättivät
sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöön vastalauseen,
jossa esitämme lakiehdotuksen hylkäämistä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tällä hallituksen
esityksellä toteutetaan hallituksen päättämä 50 miljoonan
euron säästö työttömyyspäivärahamenoissa.
Ansiopäivärahaa muutetaan niin, että työttömyysturvan
ansio-osa alenee, kun työttömyyttä edeltävä palkka
on yli 3 115 euroa kuukaudessa. Lisäksi työllistämistä edistävien
palvelujen ajalta sekä pitkän työuran
päätyttyä 90 päivältä maksettavaa
korotettua ansio-osaa alennetaan.
Säästöjen yhteydessä olemme
monesti toistaneet, että vaikeassa taloustilanteessa lähes
joka asiasta on pitänyt leikata ja säästökohteet
ovat etenkin sosiaali- ja terveysministeriön alalla olleet
vain huonoja ja vielä huonompia. Voi sanoa, että tämä on
esimerkki huonosta säästökohteesta, joka
kuitenkin on parempi kuin esimerkiksi tasainen leikkaus kaikesta
työttömyysturvasta ja minimiturvasta. Nyt leikkaus
kohdistuu osittain enemmän tienaaviin ihmisiin, vaikkakin
työttömyyden kohdatessa jokainen ihminen on ikävässä ja
vaikeassa tilanteessa ja toimeentulo pienenee aina. Kuten hyvin
tiedämme, meidän ansiopäivärahamme
taso ei ole mitenkään suuri etenkään
pohjoismaisessa vertailussa.
Arvoisa puhemies! Kun nyt kuitenkin säästöä haetaan,
leikkaus toteutetaan siten, että niin kutsuttua taitekohtaa,
jonka ylityksen jälkeen päiväraha karttuu
pienemmällä osuudella, alennetaan nykyisestä.
Esityksen mukaan taitekohta alenee nykyisestä 3 445
eurosta 3 115 euroon. Ansioturvan kertymäprosentti
tällä välillä alenee 45:stä 20
prosenttiin. Suurin leikkaus kohdistuu yli 3 343 euroa
palkkaa saaviin. Enimmillään leikkaus on noin
82 euroa kuukaudessa.
Säästöesityksen toinen kohta eli
päivärahan korotetun ansio-osan alentaminen kohdistuu
sen sijaan tuloista riippumatta kaikkiin korotettua ansio-osaa saaviin,
riippumatta päivärahan perusteena olevista tuloista.
Hallituksen tavoite oli kohdentaa säästö vain
korkeimpia päivärahoja saaviin, joten voi sanoa,
että hallituksen esitys on hallituksen tavoitteitten vastainen.
Säästöesitys ei ole ongelmallinen pelkästään
tästä syystä, vaan myös siksi,
että työttömyysturvan kannustavuus työllistymisen
edistämisessä heikkenee. Ongelma on myös
se, että kun tavoitteemme koko hallituskauden ajan on ollut
yksinkertaistaa ja jouduttaa työttömyysturvan
toimeenpanoa, nyt nämä muutokset vaikeuttavat
asiakkaiden neuvontaa ja ohjausta eivätkä ne myöskään lisää luottamusta
järjestelmäämme.
Arvoisa puhemies! Pienimmät ansiopäivärahat
ovat niin pieniä, että vähäisetkin
leikkaukset saattavat pudottaa ihmisen toimeentulotuen asiakkaaksi.
Jos päiväraha on noin 1 000 euroa kuussa,
korotusosan alennus on noin 50 euroa kuukaudessa. Tällainen
leikkaus on suuri, kun päiväraha on pieni. Sosiaaliturvan
pitäisi turvata syyperusteisten ensisijaisten etuuksien
taso niin, että se riittää päivittäiseen
elämään ja toimeentulotuella ainoastaan
paikataan tilapäisiä toimeentulovaikeuksia. Meillä on
nyt ollut liikaa esityksiä, joissa todetaan, että toimeentulotuen
tarve saattaa lisääntyä esityksen myötä.
Tämä on nurinkurista ja väärää sosiaalipolitiikkaa.
Jos jotain myönteistä esityksestä hakee,
niin uusia laskentasääntöjä sovelletaan
niihin, jotka täyttävät työssäoloehdon
ja joiden päiväraha lasketaan uudelleen vuonna
2015 tai myöhemmin. Näin leikkaus ei kohdistu
nyt maksussa oleviin päivärahoihin.
Kaiken kaikkiaan tuen tätä hallituksen esitystä vastentahtoisesti,
mutta katson, että tämä on osa kokonaisuutta, jossa
on tehty kipeitä leikkauksia moniin
eri kohteisiin, ja siinä mittakaavassa ihmisten arkiseen
sosiaaliturvaan on kohdistunut lopulta melkoisen vähäiset
säästöt, kylläkin monelle hyvin
kipeät.
Kuitenkin on syytä kyseenalaistaa tämän
säästön järkevyys. Kuten valiokunnan
mietinnössäkin toteamme, esityksen kokonaisvaikutukset olisi
pitänyt arvioida kattavasti, koska tällaiset perusturvan
leikkaukset ovat helposti pois ihmisten päivittäisestä kuluttamisesta.
Näin säästöt saattavat kääntyä koko
talouskehitystä vastaan ja näivettää kotimaista
kysyntää.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Piti tulla oikein tänne [puhujakorokkeelle] saakka, kun
ei voinut olla varma, kuinka tässä innostuu.
Edustaja Kiljunen käytti erinomaisen puheenvuoron — tai
melkein erinomaisen. Olen hänen esittämästään
kritiikistä kutakuinkin täsmälleen samaa
mieltä.
Siinä vaiheessa, kun vasemmistoliitto oli vielä hallituksessa
ja kun säästöjä etsittiin, totesimme,
että voimme vaivoin hyväksyä työttömyysturvaan
kohdistuvan leikkauksen, kun se toteutetaan siten kuin osa tästä lakiesityksestä esittää,
eli
taitekohtaa alennetaan. Siihen oli perusteluna näitten
sinänsä vähän kyseenalaisten
valtionta-loudellisten syitten lisäksi tietenkin se problematiikka,
joka liittyy perusturvan ja ansioturvan kytkentään
työttömyysturvan osalta. Kun hallitus päätti
korottaa perusturvaa 100:lla tai oikeammin 120 eurolla, niin siinä yhteydessä korkeinta
ansioturvaa saavat saivat yli 200 euron korotuksen. Sitä ei
voi oikein hyvällä tahdollakaan pitää — en
nyt sano "hyväksyttävänä", mutta käyttäisinkö siinä tilanteessa
ilmausta "sopiva" — sopivana, koska sitä rahaa,
joka oli varattu nimenomaan perusturvan parantamiseen, olisi pitänyt
enemmän käyttää sinne perusturvan
puolelle kuin ansioturvan puolelle. Eli tästä lähtökohdasta
siis olimme hallituksessa ollessamme valmiita tämän
hyväksymään. Sitten tuli viimekeväinen kehysriihi,
jossa hallitus muutti siihen asti perusturvan, työttömyysturvankin,
osalta ihan hyvää linjaansa ja siirtyi sitten
niihin leikkauksiin, joita tässä nyt käsitellään
ja joita tässä salissa on käsitelty enemmältikin
tämän syksyn aikana, ja lisäsi — siis
nyt tämän taitekohdan alentamisen lisäksi
lisäsi — tähän lakiesitykseen
tämän korotetun ansio-osan leikkauksen, joka siis
kohdistuu kaikkiin ansioturvaa saaviin työttömiin,
myöskin niihin, jotka saavat kaikkein matalinta ansioturvaa.
Tämä nyt kyllä jatkaa tämän
hallituksen käsittämätöntä linjaa
puheisiin nähden, kun ollaan sitä mieltä,
erityisesti hallituspuolue kokoomus, että ihmisiä pitäisi
kannustaa työntekoon. Pitäisi kannustaa niin,
että ihmiset pääsisivät pois
ensinnäkin tältä viimesijaiselta eli
toimeentulotuelta ja mielellään sitten myöskin
työttömyysturvalta eli pääsisivät
töihin. Sitä vartenhan tämä korotettu ansio-osa
on aikanaan säädetty. Ministeri Ihalainen muusta
yhteydestä varmaan voi tämän vahvistaa,
mutta nyt tätä kannustavaa — siis sehän on
todellakin ihan aidosti kannustava elementti ollut — elementtiä leikataan.
Leikkaus siltä osin kohdistuu ansiosidonnaisen turvan varassa
olevista kaikkein vähimmän turvan varassa oleviin. En
voi mitenkään ymmärtää tätä logiikkaa,
enkä tietenkään hyväksy tätä leikkausta
ikään kuin leikkauksena.
Tästä syystä tulen jatkossa tekemään
tämän pykälämuutosesityksen,
jolla siis tämä korotetun ansio-osan leikkaus
torjutaan. Jos se ei tule menemään läpi,
niin sitten vasemmistoliiton eduskuntaryhmä tulee yhtymään
täällä toisten toimesta jo mainittuihin
hylkäysesityksiin. Mutta, toverit sosialidemokraatit, tehän
voitte pitää huolen siitä, että meidän
ei tarvitse turvautua hylkäysesitykseen, olemalla siinä äänestyksessäkin
sitä mieltä, mitä edustaja Kiljunen oli
tässä puheenvuorossaan, että tämä on
todella huono esitys, ja eihän se nyt ansaitse mitään
muuta kohtelua kuin sen kaatamisen. Sitten voimme vakavasti harkita,
että tuemme hallitusta tämän taitekohdan alentamisen
osalta, mutta ei muuten.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Mietin tuossa ennen edustaja Virtasen puhetta, että vieläköhän
on niin, että vasemmistoliitolla on sitten toinen jalka
vielä hallituksen ovenraossa ja toinen jalka tukevasti
ilmassa, mutta edustaja Virtasen puheenvuoro selvensi kyllä näitä hänen
ja varmaan vasemmistoliiton ryhmän
lin- jauksia.
Tässä esityksessä iso ongelma on
se, jos ajatellaan koko hallituksen esitystä, että se
rappaa myöskin pienituloisia työttömiä,
joiden ansiosidonnaisen turvan ansiotaso ei ole kauhean korkea.
Mutta sitten kun minä mietin, keitä kaikkia tämä korotetun
ansio-osan leikkaus koskee, niin esimerkiksi vuosi sitten säännöllisen
työajan keskimääräinen kuukausiansio
terveyspalvelualalla oli melkein eurolleen sen, mitä on
nytten tämä uusi 3 100 euron taitekohta
tuossa laskentaperusteessa. Joka tapauksessa, kun henkilö joutuu työttömäksi,
hän saa nyt tämän muutoksen jälkeen
kaksinkertaisen rangaistuksen eli hän joutuu pois siitä työstä,
tulotaso putoaa reilusti ja hän putoaa vieläpä heikommalle
työttömyysturvalle kuin aiemmin. Kokonaisuudessaan,
niin kuin sanottiin, myöskin toimeentulotukimenot tulevat
varmasti tämän muutoksen myötä kasvamaan.
Itse pelkään, että tämä muutos
valmistelee jatkoa työttömyysturvan suhteen, siksi
painavia puheenvuoroja on käytetty työttömyysturvan
keston rajaamisesta, työttömyyskorvaustason porrastamisesta.
Ja näitä työttömyysturvan legitimiteettiä,
hyväksyttävyyttä, murentavia toimiahan on
tehty pitkin matkaa, usean vuoden ajan.
Yleiskeskustelu päättyi.