Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Äsken jo sanottiin, että on
sääli puhua epäkohdista asioissa, jotka
ovat perustaltaan hyviä. Tämä huomautus
koskee tietysti myös tätä hallituksen
esitystä sairausvakuutuslain ja kuntoutusrahalain muuttamisesta.
Vaikka tämäkin on erittäin tärkeä ja
pitkän työn tuloksena tänne saatu korjausesitys,
myönteisten puolien esiintuomisen lisäksi on,
yhtä kaikki, välttämätöntä, että tuodaan
vielä esille ne epäkohdat, joita jää. Sanon,
että tätäkään hallituksen
esitystä ja korjausta, joka nyt on käsittelyssä,
ei olisi tässä salissa nyt lähetekeskustelussa,
jollemme me olisi täällä jatkuvasti muiden
asioiden yhteydessä tuoneet esille niitä ongelmakohtia,
joita sairausvakuutuksen päivärahaan liittyy.
Tämähän korjaa nimenomaan niin sanottua nollapäivärahaongelmaa.
Tällainen ongelmahan ilmaantui Suomen sosiaaliturvalainsäädäntöön vuoden
96 alusta, silloin kun näitä surullisenkuuluisia
eläkeleikkauksia tehtiin, joista tänään
on jo puhuttu kansaneläkkeen lapsikorotuksen korjauksesta.
Silloin myöskin tämä nollasairauspäiväraha
tuli.
Mitä nollasairauspäiväraha tarkoittaa?
Se tarkoittaa sitä, että todetaan, että henkilö on
työkyvytön ja hänellä on oikeus
sairauspäivärahaan, kyllä. Mutta henkilön
onnettomuudeksi sairauspäivärahan suuruus on 0
markkaa. Tämä johtui juuri siitä, että niin
sanottu vähimmäispäiväraha poistettiin.
En nyt palauta mieleen niitä keskusteluja laajemmin, joita
tässä salissa tämänkin syksyn
aikana on käyty, mutta toivoisin todella hartaasti, että ed.
Zyskowicz olisi kuuntelemassa nyt sitä, mitä puhutaan
tämän lain tarpeellisuudesta.
Ministeri Perholle siis kiitos siitä, että hän
on esityksen tänne tuonut. Moneen ongelmakohtaan tässä jo
saadaan ratkaisu, mutta ikävä kyllä on
sanottava, että kaikin osin ei riittävästi.
Aloitan pykäläjärjestyksessä:
18 a §:ään tehdään
sellainen muutos, että jos vakuutettu on työkyvyttömyyden
alkamista edeltävän neljän kuukauden
aikana saanut työttömyyspäivärahaa,
silloin sairauspäiväraha on työttömyyspäivärahan
suuruinen. Aikaisemmin laissa luki, että edeltävän
kuukauden aikana. Tämä jo auttaa hyvin monta työtöntä henkilöä, joka
sairastuu työttömänä ollessaan.
Usein kysymyksessä on nimenomaan esimerkiksi mielenterveysongelmista,
masennuksesta, kärsivä henkilö, jonka
voimat ovat niin vähäiset, että hän
on saattanut joutua esimerkiksi karenssille ja tätä kautta
jättänyt ilmoittautumisen työvoimatoimistoon
kokonaan hoitamatta, ja hänelle tulee sellainen aika, että hän
ei saa mistään mitään, korkeintaan
toimeentulotukea. Nämä ovat sellaisia tilanteita,
joissa on saatettu päätyä nollapäivärahaan, jos
se aika on ylittänyt kuukauden, kun työttömyyspäiväraha
on loppunut.
18 a §:ssä nimenomaan on myöskin
opintorahan osalta vastaavanlainen pidennys, mikä on erittäin
hyvä. Nyt kun meillä on uusi kuntouttavaa työtoimintaa
koskeva lainsäädäntö tullut,
pidän sitten kyllä ongelmana sitä, että näissä tilanteissa
voikin olla niin, että henkilö ei kuitenkaan saa
sairauspäivärahaa. Varsinkin kuntouttavan työtoiminnan
olen kirjannut tähän siltä osin, kun puhutaan
niin sanotusta tulevan ajan oikeudesta, kun lopulta päädytään
eläkkeelle. Nämä ovat tilanteita, joissa
tulevan ajan oikeus saattaa mennä. Sairauspäivärahan,
eläkkeen, tulevan ajan oikeuden problematiikka on erittäin
vaikea ja johtaa juuri erittäin syviin väliinputoamistapauksiin.
Nämä ongelmat pitäisi ratkaista kokonaisuudessaan,
että väliinputoajatilanteita ei pääsisi syntymään.
18 b §:ssä on nollapäiväraha
korjattu, eli 60 markan, 10,09 euron, suuruinen päiväraha
myönnetään kaikille, kun työkyvyttömyys
on jatkunut 55 päivää. Tässä on
todettava, että ministeri Perhon hyvät yritykset
saada päivärahaan vaatimaton 3 prosentin korotus
ikävä kyllä valtiovarainministeri onnistui
tyssäämään. Tämä oli
aika kohtuutonta, koska päiväraha on niin pieni
ja tämä on ollut jo niin kauan aikaa 60 markkaa. Tämä on
sellainen, mikä pitäisi ehdottomasti saada sidotuksi
indeksiin. Mutta sitten tämän tuloksena omavastuuaika,
joka on ennen ollut 60 päivää, on lyhennetty
55 päivään, kun vähän
oli rahaa käytettävissä valtiovarainministeriön
laskelmien mukaisesti. Kyllä tähän kannattaisi
käyttää huomattavasti enemmän
rahaa nimenomaan siten, että omavastuuaika ei olisi sen
pidempi kuin normaalissa sairauspäivärahassa on
eli sairastumispäivä ja 9 päivää.
Sekin on monta kertaa liian pitkä aika silloin, kun ei
palkkaa makseta. Kaikki ne, joilla on palkkatyö, saavat
palkan tältä ajalta.
Pidän kyllä edelleen perustuslain kannalta
vielä kyseenalaisena, voiko melkein kahden kuukauden karenssiaika
olla ennen kuin edes 60 markan minimipäivärahaa
ruvetaan maksamaan.
Tässä yhteydessä olisi myöskin
pitänyt — ja tiedän, että tämä asia
oli esillä — oikeastaan muuttaa eläkelain
säädöksiä niin, että myöskin kansaneläke
voitaisiin myöntää niin kuin työeläke
heti siitä alkaen, kun todetaan pysyvä työkyvyttömyys
taikka pidempiaikainen työkyvyttömyys, joka johtaa
eläkkeelle siirtymiseen.
Käyn vielä läpi näitä epäkohtia,
koska aika rientää. Viittaan kuitenkin vielä ensin
vammaisten työllistämistä koskevaan lainsäädäntöön.
Siinähän korjattiin myöskin sairauspäivärahaa
niin, että eläkkeellä oleva henkilö voi
saada sairauspäivärahaa. Tämä oli
hyvä; siitä ei tuossa keskustelussa puhuttu. Tämä on
hyvä esitys, koska se on ollut nimenomaan esteenä,
että työnantajat eivät ole halunneet
palkata vajaakuntoisia työkyvyttömyyseläkkeellä olevia,
koska jos he ovat sairastuneet, niin työnantaja ei ole
saanut sairauspäivärahaa. Käytännössä,
vaikka eläkkeensaajalle nyt myönnetään
tämä oikeus, tämä itse asiassa hyödyttää työnantajia.
Jos työnantaja maksaa palkkaa ja henkilö sairastuu,
niin työnantaja voi saada sairauspäivärahan.
Sitten haluaisin vielä, kun ministeri Perhokin on nyt
paikalla, tuoda esille muutamia ongelmakohtia, jotka pitäisi
korjata.
Tässähän muutetaan myös
kuntoutusrahasäännöksiä, mutta
kuntoutusrahan myöntämisperusteita ei ole vieläkään
saatu muutettua niin, että kuntoutusrahaa voitaisiin maksaa
jo ennen kuin kuntoutuspäätös on tehty.
Tämä olisi aivan välttämätöntä väliinputoamistilanteiden
korjaamiseksi. Ennen kuin kuntoutuspäätös
tehdään, se vaatii, että tehdään
lääkärintutkimuksia ja usein aika perusteellisia
tutkimuksia. Tilanne on ollut huono jo ennen lääkärilakkoa,
ja nyt lääkärilakko on vain pidentänyt
jonoja, joista esimerkiksi poliklinikalle päästään
tutkimuksiin tai sitä seuraten sairaalaan sisään
tutkimuksiin. Vasta kun ne on tehty, voidaan tehdä kuntoutuspäätös,
mitä on tarpeen tehdä, ja kuntoutusmahdollisuuksia lähteä tarkemmin
arvioimaan. Tämä pitäisi saada korjatuksi.
Myöskin pyritään siihen, että eläkkeelle
siirtymistä myöhennetään, mikä on
mielestäni ihan periaatteessa oikea tavoite myöskin
ihmisten kannalta. Kyllä ihmiset haluavat, varsinkin mitä nuorempia
he ovat, jatkaa sairauksistaan huolimatta työelämässä.
Mutta sosiaaliturvalainsäädäntö on
juuri niin monimutkainen, että he joutuvat usein tällaiseen
väliinputoamistilanteeseen, jossa päädytään
siihen, että mitään etuutta loppujen
lopuksi ei myönnetäkään. Esimerkiksi
se, että 300 sairauspäivärahan enimmäismäärän
täytyttyä vaaditaan vuoden yhtäjaksoista
työkykyisyyttä, ennen kuin saman sairauden perusteella voidaan
sairauspäivärahaa ruveta uudestaan maksamaan,
on kyllä sellainen säännös,
joka pitäisi korjata, jos halutaan todella kannustaa ihmisiä yrittämään
palata työelämään uudestaan.
Tässä minun listallani on vielä eläkkeen myöntämiseen
liittyviä epäkohtia, jotka nimenomaan liittyvät
juuri tähän asiaan, johon on haettu korjausta
nollapäivärahan korjaamisella, mutta palattakoon
näihin asioihin vielä myöhemmin. Joka
tapauksessa on tärkeää, että nollapäivärahaan
on nyt saatu korjausesitys. Toivottavasti sitäkin voidaan
vielä valiokunnassa parantaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Aikanaan, kun nollapäiväraha
tuli, se oli kyllä täydellinen virhe. Silloinhan
sitä perusteltiin sillä, jotta niille ihmisille,
jotka ovat pienellä tulolla tai lähes tulottomia,
ei tule kustannuksiakaan, jotta miksi heille heidän sairaustuessaan
pitäisi jotakin maksaa. Ainahan keksitään
joitakin perusteluja ministeriön virkamiesten toimesta.
Jo silloin tyrmättiin tämä ajattelu,
mutta enemmistö oli sitä mieltä eduskunnassa,
että tämä oli näin, mutta nyt
tässä on tultu järkiin. Siinä mielessä kiitos
siitä, jotta ministeri Perho on tuonut esityksen. Tähän
sisältyy epäkohtia, jotka on todettu edellisissä puheenvuoroissa,
joten en lähde niitä toistamaan.
Mutta sen verran voisi tässä ministerille
antaa kiitoksen, vaikka hän lähti salista pois,
siitä, kun hän totesi, että eduskunnan
puheilla ja kannanotoilla on merkitystä täällä salissakin
ja evästyksillä. Puheenvuoro on otettava ihan
talteen. Usein lehdistä on saanut lukea, jotta salissa
saa puhua ihan mitä vain, nämä ovat ihan
höpöpuheita ja turha täällä on
istua. Tänä iltana on monessa asiassa tullut se
esiin, jotta eivät meidän puheemme ihan tyhjänpäiväisiä ole.
Se näkyy esityksinä ja isompana tahtona, kun nähdään,
että iso määrä kansanedustajia
on jotain mieltä.
Keskustelu päättyy.