5) Hallituksen esitys laiksi Repoveden kansallispuistosta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Repoveden kansallispuiston perustamisen marssi
on ollut pitkä. 26 vuoden ja erilaisten vaiheiden jälkeen
Repoveden kansallispuisto on toteutumassa. Matkalle ovat mahtuneet
Repoveden hakkuut, niiden keskeyttämisyritykset, metsäyhtiön
linjanmuutos ja Repoveden metsien hakkaamisen vapaaehtoinen lopettaminen.
Jo vuonna 1976 Kansallispuistokomitea ehdotti 2 890 hehtaarin
suuruisen Repoveden kansallispuiston perustamista. Valtioneuvosto
teki vuonna 90 periaatepäätöksen Repoveden
säilyttämisestä valtakunnalliseen rantojensuojeluohjelmaan.
Repovesi kuuluu myös niihin alueisiin, jotka valtioneuvosto
on ehdottanut säilytettäviksi Natura-ohjelmaan.
26 vuoden kuluttua Pohjois-Kymenlaaksoon Valkealan ja Mäntyharjun alueelle
perustetaan 1 540 hehtaarin kansallispuisto. Vielä enemmän:
Pohjois-Kymenlaaksoon ja osin Etelä-Savoon on syntymässä 3
000 hehtaarin luonnonsuojelualue, kun UPM-Kymmene Oyj rauhoittaa
luonnonsuojelulain mukaisella tavalla 1 380 hehtaarin suuruisen
Repoveden kansallispuistoon liittyvän alueen.
Kansallispuistoon sisältyy noin 700 hehtaarin suuruinen,
Puolustusvoimien käytössä oleva alue,
joka samalla siirtyy Metsähallituksen hallintaan. Repoveden
kansallispuistoa on tarkoitus myöhemmin laajentaa hankkimalla
siihen liitettäviksi soveliaita alueita.
Perustettavaksi ehdotettu Repoveden kansallispuisto on eteläisen
Suomen oloissa poikkeuksellisen laaja, lähes rakentamattomana
säilynyt metsä- ja kallioaluekokonaisuus. Se on
topografialtaan jylhä ja vaihteleva, korkeiden kallioiden,
metsien ja järvien muodostama erämainen alue.
Repoveden perustaminen edistää merkittävästi
maan eteläisen osan metsäluonnon suojelua. Suojelu
edellyttää myös aiemmin talouskäytössä olleiden
metsien ennallistamista. Tähän on aikomuksena
saada EU:n Life-luontorahoitustukea.
Repoveden kansallispuiston perustamiseksi jättivät
Suomen Luonnonsuojeluliitto, Maailman Luonnon Säätiö,
Natur och Miljö, LuontoLiitto, BirdLife Suomi sekä Maan
ystävät toukokuussa 1999 ympäristöministeriölle
esityksen kansallispuiston perustamiseksi Repovedelle.
Eduskunta käsitteli Repoveden kansallispuiston perustamista
vuonna 1999—2000. Tuolloin 102 kansanedustajan allekirjoittama
lakialoite 176/1999 vp oli ympäristövaliokunnan
perusteellisessa käsittelyssä. Ympäristövaliokunnan mietintöön
pohjautuen eduskunnan täysistunto päätti
31.3.2000 edellyttää hallituksen ryhtyvän välittömästi
valmistelemaan Repoveden kansallispuiston perustamista. Valmistelun
edellytettiin tapahtuvan yhteistyössä paikallistason
eri osapuolten ja puolustusministeriön kanssa. Tuolloin
poikkeuksellisen perusteellisen käsittelyn saaneen aloitteen
ensimmäisenä allekirjoittajana oli kansanedustaja
Rakel Hiltunen.
Hallituksen esitys 104 näiltä valtiopäiviltä kansallispuiston
perustamiseksi Repovedelle on tullut nopeasti eduskunnan käsittelyyn.
Tämän on mahdollistanut UPM-Kymmene Oyj:n päätös lahjoittaa
valtiolle 560 hehtaarin maa-alueet, jolloin luonnonsuojelulain kansallispuistolta
edellyttämä pinta-alavaatimus täyttyy.
Mietinnössään ympäristövaliokunta
korostaa myös sen asian merkitystä, että UPM-Kymmene Oyj
on hakenut rauhoitettavaksi 1 380 hehtaarin maa-alueen
luonnonsuojelutarkoitukseen. Näin alueelle syntyvää noin
3 000 hehtaarin luonnonsuojelualuekokonaisuutta valiokunta
pitää erityisen tärkeänä.
Repoveden alueella arvioidaan käyvän vuosittain
noin 40 000 henkeä. Kansallispuiston perustamisen
jälkeen kävijämäärän
odotetaan voimakkaasti kasvavan, jopa kaksinkertaistuvan muutamassa
vuodessa. Valiokunta painottaa kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelman
valmistumista mahdollisimman joutuisasti. Tärkeää on, että kansallispuiston
perusrakenteet ja reitistö saadaan kuntoon vuoden 2003
aikana. "Tämä edellyttää välittömästi
perusinfrastruktuurin rahoituksesta huolehtimista", toteaa ympäristövaliokunta
mietinnössään.
Kansallispuiston erikoisuutena on sen itäisten osien
kuuluminen laajasti Puolustusvoimien Pahkajärven ampuma-
ja harjoitusalueeseen. Kun alue tulee osaksi Repoveden kansallispuistoa,
on lakiehdotuksessa kirjattu selventävä säännös,
jonka mukaan osassa kansallispuistoa liikkuminen voidaan kieltää tai
sitä rajoittaa luonnonsuojelulain 18 §:n mukaisten
perusteiden lisäksi myös maanpuolustuksellisista
ja turvallisuussyistä. Liikkumisrajoitukset sovitaan tarkemmin
alueen hoito- ja käyttösuunnitelman laadinnan
yhteydessä. Ympäristövaliokunnan mielestä liikkumisrajoitukset
on tuossa yhteydessä sovittava selkeiksi. Samalla on selvitettävä ohjatun
liikkumisen mahdollisuus ampuma- ja harjoitusalueen varoalueella
silloin, kun harjoitukset eivät ole käynnissä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta tähdentää mietinnössään
myös sitä, että Puolustusvoimain toiminnan
tulee olla kansallispuistoon kuuluvilla varoalueilla luonnon kannalta
kestävää. Alueelle on suunniteltu kevyttä,
jalan tapahtuvaa sissi- ja tiedustelukoulutusta, joka täyttänee
tämän ehdon. Edelleen ympäristövaliokunta
tähdentää myös jokamiehenoikeuksien
merkitystä sikäli kuin niistä ei aiheudu
haittaa alueen luonnolle.
Hallituksen esityksen mukaisesti kansallispuistoa on tarkoitus
jatkossa laajentaa hankkimalla siihen soveliaita maa-alueita. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kansallispuiston laajentaminen hoidetaan yhteistyössä alueen
maanomistajien ja paikallisten toimijoiden kanssa. Saadun selvityksen
mukaan tähän on hyvät edellytykset. Tärkeää on
myös tehdä viranomaisten taholta selväksi,
mille alueille puistoa suunnitellaan laajennettavaksi.
Valiokunta on käsitellyt myös kansallispuistossa
toimeenpantavaksi aiottua talousmetsien ennallistamista. Ympäristövaliokunta
toteaa, että ennallistamisella tässä tarkoitetaan
Etelä-Suomen metsiensuojelutoimikunnan mietinnön
mukaista metsäalueiden luonnontilan palauttamista, jossa
yhtenä keskeisenä toimenpiteenä on kulotus.
"Valiokunta kiinnittää huomiota myös
Repoveden kansallispuiston liikenneyhteyksiin. Hyvät liikenneyhteydet
ovat tärkeitä kansallispuiston käytön
ja kehittämisen kannalta", valiokunta alleviivaa. Valiokunta
tukeekin rautateiden osalta Hillosensalmen pysäkin toiminnan
säilyttämistä ja tien 4143 kunnostamista
välillä Heinola—Jaala—Voikoski—Repovesi.
Arvoisa puhemies! Erityisen kiitoksen valiokunnan puolesta haluan
osoittaa UPM-Kymmene Oyj:lle, Suomen luonnonsuojeluliiton Kymenlaakson
piirille ja sen puheenjohtajalle Lasse Kujalalle, Valkealan ja Mäntyharjun
kunnille, Kaakkois-Suomen ympäristökeskukselle,
Kymenlaakson maakuntaliitolle ja ympäristöministeriölle
ja sekä ministeri Hassille että ministeri Backmanille
hyvästä yhteistyöstä ympäristövaliokunnan
kanssa tämän marssin loppuun suorittamisessa.
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunnan mietintö on
yksimielinen.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuluneen viikon aikana Paavo Lipposen hallitus
on saanut hyvin vähän myönteistä palautetta,
mutta näin perjantaina iltapäivällä erittäin
mieluisaa on kiittää hallitusta siitä esityksestä,
joka tuo Etelä-Suomeen kansallispuiston. Erityisen iloinen
tietenkin sosialidemokraattina olen siitä, että ministeri
Backman, joka otti pestin vastaan kesäkuussa, oli heti
valmis jatkamaan edeltäjiensä työtä ja hyvin
ripeästi tuomaan tämän Repoveden kansallispuistohankkeen
eduskunnan käsittelyyn.
Rouva puhemies! On aikamoinen elämys lähteä Helsingistä ja
ajaa vajaat 140 kilometriä ja mennä erämaan
keskelle, kuunnella alkulintu kaakkurin ääntä ja
kuikan huutoa, katsella niitä jylhiä lampimaisemia
erämaisissa tunnelmissa ja kokea lähes täydellistä hiljaisuutta.
Mielestäni Repoveden kansallispuiston hyvin merkittävä ansio
on siinä, että se tulee tänne väkirikkaan
Etelä-Suomen alueelle ja lähes 2 miljoonan asukkaan
käyttöön harpilla mitaten vajaan 200
kilometrin säteellä.
Repoveden kansallispuistohankkeen historia on käyty
läpi. Puheenjohtaja Tiusanen ympäristövaliokunnan
lausuntoa esitellessään kiitti kaikkia niitä tahoja,
jotka ovat vaikuttaneet yli 20 vuoden ajan tämän
kansallispuiston syntymiseen. Minä haluan kunnioittavan
kiitokseni osoittaa niille aktiivisille luonnonsuojeluihmisille
ja -yhdistyksille, jotka ovat yhdessä varuskunnan ja UPM-Kymmenen
ja Valkealan kunnan kanssa muun muassa voineet vaikuttaa siihen, että jo
ennen kuin tämä luonnonsuojelualue perustettiin,
alueella ei muutamia kriisejä lukuun ottamatta edetty niin,
että luonnon alkuperäisyys olisi vaurioitunut.
Siinä todella nämä toimijat ansaitsevat
kiitoksen. UPM-Kymmenen maanluovutus ja sitoutuminen toimenpiteisiin
kymmenelle vuodelle tietyllä alueella ovat hyvin merkittävä ja
ratkaiseva tekijä, jotta tämä kansallispuisto
voitiin perustaa.
Mutta ympäristövaliokunnan käsittelyn
aikana myös tuli selvästi esille, miten Puolustusvoimat
suhtautui ja on suhtautunut myönteisesti. Tavallisena kansalaisena,
kun mietin aluksi Puolustusvoimien varoaluetta, pysähtyi
pohtimaan, mitä se luonnon kannalta merkitsee. Voi sanoa, että parhaalla
tavallahan luonto on turvassa siellä, missä ihminenkään
ei liiku.
Mutta toki nyt Repoveden kansallispuiston tulevaisuuden haasteet
liittyvät siihen, että se tavoittaa näitä Ruuhka-Suomen
ihmisiä. Toivon, että hoito- ja käyttösuunnitelmissa
erityisesti kiinnitetään huomiota siihen, että lapsiperheet
ja vammaiset ihmiset voisivat päästä nauttimaan Repoveden
kansallispuiston erämaan rauhasta ja että nämä rakennelmat,
joilla ohjataan ihmisten liikkumista, olisivat näin ajateltuja.
Arvoisa puhemies! Aina meitä kiinnostaa se, mikä on
se luonnon itseisarvo ja mistä löytyy sopusointu,
jolla ihminen ja luonto voivat kohdata niin, että luonnon
peruslähtökohdat säilyvät. Nimenomaan
tähän vedoten vielä haluan korostaa sen
hoito- ja käyttösuunnitelman merkitystä.
Repoveden kansallispuiston 26-vuotinen historia ja unelma ovat
todella vaikuttaneet siihen, että sieltä alueelta
on tullut paljon hyviä viestejä, upeata kuvamateriaalia,
kuvateoksia, joilla on voitu välittää ihmisille
myös upeita luontoarvoja ja sitoutumista kestävän
kehityksen arvoihin.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Valtiovarainvaliokunnan asunto- ja ympäristöjaoston
puheenjohtajana yhdyn niihin kiitoksiin, mitä täällä on
kerrottu kaikille niille tahoille, jotka ovat olleet edistämässä,
että Repoveden kansallispuisto menee nyt toteutukseen.
Tässä ympäristövaliokunnan
ansiokkaassa mietinnössä on korostettu tätä prosessia
ja näitä tahoja ja kerrottu lakialoitteista ja
eduskunnan kirjelmästä. Täytyy myöskin
muistaa se, että käsitellessään
valtion tulo- ja menoarvioita viime vuosina valtiovarainvaliokunta
asunto- ja ympäristöjaoston kautta on hyvin voimakkaasti
kiinnittänyt huomiota siihen, että tämä Repovesi-asia pitäisi
saada eteenpäin, ja otti tietysti myöskin jaostona
ja valiokuntana hyvin tyytyväisenä vastaan sen
tiedon, että UPM-Kymmene yksityisenä maanomistajana
tällä lahjoituksella tällä tavalla
Repoveden edistämisaskeleen otti.
Varmasti siihen, että jaosto on kiinnittänyt
asiaan menneiden vuosien aikana paljon huomiota, on vaikuttanut
se, että jaostossa ovat olleet edustettuina monet kansanedustajat
siltä alueelta. Edustajat Laukkanen, Ranta ja Smeds ovat
kyllä pitäneen huolen siitä, että Repovesi-asia
ei ole yhdenkään vaiheen osalta jäänyt
huomioimatta silloin, kun on ollut mahdollisuus siihen puuttua. Varmasti
tämä on ollut omalta osaltaan edistämässä hankkeen
etenemistä.
Yhdyn myös siihen ympäristövaliokunnan mietinnössä olevaan
tahtotilaan siitä, että käyttösuunnitelma
ja sen edellyttämät resurssit on saatava nopeasti
toteutettua. Asunto- ja ympäristöjaosto, kun jaostot
eivät suinkaan kesäaikana pelkästään
lomaile, arvoisa rouva puhemies, vaan tekevät tällaista
taustatyötä, vieraili menneenä kesänä nimenomaan
Repoveden mahtavissa maisemissa. Kävelimme siellä noin
5 kilometrin lenkin ja tutustuimme todella niihin ainutlaatuisiin jylhiin
erämaamaisemiin, jotka siellä vallitsevat. Niin
kuin ed. Hiltunen totesi, pääkaupunkiseutulaisille
ja Ruuhka-Suomen asukkaille hyvin lyhyen maantieteellisen etäisyyden
päässä tarjoutuu toivottavasti tulevaisuudessa
entistä suuremmat ja paremmat mahdollisuudet kohdata luonto,
sen moninaisuus, ja harrastaa virkistystä ja luontoon tutustumista.
Armeijan varoaluekysymys kiinnitti vähän huomiota
vierailunkin aikana. Jollain tavalla tuntuu, että näitä harjoitusten
vaatimia varoalueita otetaan vähän niin kuin reserviin
ehkä enemmänkin kuin on tarpeen. On varmasti syytä todella miettiä,
miten näiden varoalueiden käyttö ja liikkuminen
voitaisiin todella tarkoituksenmukaisella tavalla järjestää niin,
että silloin, kun ei esimerkiksi harjoitustoimintaa ole,
sitä joustavuutta liikkumiseen tulisi. On muuten aivan
sääli, että tällainen neitseellinen
iso luontoalue eräällä tavalla pysyvästi
varoaluesyyn vuoksi turvallisuussyihin vedoten olisi käytön
ulkopuolella silloin, kun mitään todellista riskiä ei
ole olemassa.
Vielä, arvoisa rouva puhemies, valtiovarainvaliokunnassa
ja sen jaostossa on Repoveteen liittyen puhuttu aika paljon myös
siitä, että tämähän
on erikoinen tapa: Yksityinen maanomistaja lahjoituksen avulla tulee
hyvin voimakkaalla panoksella edistämään
tätä hanketta, ja se on tervetullutta. Kun puhutaan
meitä pääkaupunkiseutulaisia vielä lähempänä olevasta
alueesta Nuuksiosta, Pohjois-Espoon erämaa-alueesta, niin
siihen on myös kiinnitetty valiokunnassa huomiota, että erilaista
yhteistyötä eri tahojen — kuntien, muiden
toimijoiden — kanssa pitäisi saada aikaan, että yleensäkin
luonnonpuistot, kansallispuistot saataisiin vieläkin läheisemmiksi,
tutummiksi ja tehokkaammin kansalaisten käyttöön, puhutaan
sitten koululaisista, päiväkoti-ikäisistä tai
aikuisista kansalaisista. Meillä on sellaisia hienoja helmiä tässä varsin
lähellä. Täytyy todella käyttää mielikuvitusta
ja luoda yhteistä tahtoa, että nämä helmet
tulisivat entistä paremmin kansalaisten käyttöön
ja hyödynnettäviksi.
Valto Koski /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä Repoveden kansallispuistohankkeesta
on nyt riittävän paljon puhuttu, enkä siihen
muuten halua puuttua, mutta kun olen ollut merkittävällä tavalla
mukana varuskunnan intressien osalta ja tässä nyt
ed. Uotila jossakin määrin totesi, että tämä varuskunnan ampuma-alueen
suoja-alue on liian laaja hänen mielestään,
niin haluan nyt kuitenkin todeta, että sillä on
aika iso yhteiskunnallinen kustannusmerkityskin, että tämä suoja-alue
sinne saatiin, koska jouduttiin Rovaniemelle asti kuljettamaan välineet
ja miehistö, ennen kuin tämä asia ratkesi. Pidän
erittäin merkittävänä, että Puolustuslaitos on
ollut tässä kehityksessä mukana ja on
saatu suoja-alueet ja ampuma-alueet sinne. On otettava vielä huomioon,
että täällä koulutetaan näitä Kfor-joukkoja,
joilla on erityinen merkitys varuskunnan kehityksen kannalta.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! En kritisoinut varo- enkä turvallisuusalueiden
kokoa vaan sitä, että kun siinä on reilusti
hehtaarimäärää ja tilaa, niin
sitten näissä käytännön
liikkumisrajoituksissa päästäisiin kuitenkin
sellaisiin ratkaisuihin, että silloin kun turvallisuusriskiä ei
ole liikkumisen suhteen, silloin sitä liikkumista ehkä sallittaisiin.
Uskon myöskin, että ympäristövaliokunta
mietinnössään lähtee juuri tästä.
Totta kai riittävät varo- ja turva-alueet pitää olla,
mutta pitää myöskin miettiä sitä,
millä tavalla voitaisiin yhdistää liikkumavapaus,
silloin kun turvariskejä ei ole, suuremmaksi kuin itse
alue on.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan alkuun todellakin korostaa sitä,
että tämä UPM-Kymmenen poikkeuksellinen lahjoitushan
teki viime kädessä mahdolliseksi etenemisen näin
nopeassa tahdissa tämän kansallispuiston perustamiseksi.
Se oli ainutlaatuinen teko, ja se on hyvä vielä tässäkin
keskustelussa monella suulla todeta.
Nyt on vain tärkeää, kun on tavoitteena,
että tämä laki astuu voimaan 1.1. ensi
vuonna, että tavallaan sitten valtio ottaa kokonaisvastuun
alusta alkaen tästä puistosta. Tällä tarkoitan
juuri sitä, että jos kävijämäärät
todellakin kasvavat jopa sinne 50 000 henkilöön,
niin tästä lisääntyvästä käytöstä aiheutuva
luonnon kuluminen voidaan estää vain sillä,
että puiston hoito- ja käyttösuunnitelma
tehdään mahdollisimman nopeasti.
Toinen asia, joka liittyy sitten valtiovarainvaliokunnan rooliin
ja ylipäätään rahaan: Minusta on
erittäin tärkeää, että kun
tähän asti keskeisestä reitistöstä,
siihen liittyvistä rakenteista, kuten pitkospuista, tulipaikoista,
on vastannut lähinnä Valkealan kunta omalla kustannuksellaan,
osin ympäristökeskuksen kustannuksella, osin Metsähallitus,
että valtio ottaisi välittömästi
puiston perustamisen jälkeen kokonaisvastuun tästä infrastruktuurista
ja siirtäisi sen Metsähallituksen hoitoon. Tähän
perustuu jättämäni talousarvioaloite,
joka koskee momenttia 35.20.22 Luonnonsuojelualueiden hoito ja kunnossapito,
jossa muuten ei mainita erikseen Repovettä, vaikka se on
uusi puisto. Minusta tässä on, ed. Uotila, valtiovarainvaliokunnalle
ja erityisesti asunto- ja ympäristöjaostolle suuri
haaste, että me voisimme kenties budjetin mietinnössä nostaa
Repoveden tarpeet myös budjettitarpeiden osalta esiin, jotta
ei jäätäisi tavallaan tyhjän
päälle, kun tästä pitää rahoittaa
kaikki muutkin puistot, jotta Repovesi ei jäisi tavallaan
sitten vaille rahoitusta, mikä olisi kaikista huonoin mahdollinen
tilanne.
Jos rouva puhemies sallii, lopuksi lyhyt kommentti ed. Hiltuselle:
Eikö olisi hienoa, jos tekin voisitte Helsingistä tulla
sinne junalla? Siksi pyrkisimme vaikuttamaan siihen, että tämä mitättömällä rahalla,
10 000 eurolla, saatava ostopalvelu siltä osin,
että Hillosensalmen pysäkillä juna voisi
jatkossa pysähtyä edes kesällä,
voisi toteutua.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ihan alkuun on pakko vielä kerran
todeta se, että tämä prosessihan meni päätökseensä sen
takia, että UPM-Kymmene tuli kuvaan mukaan ja teki sen
nopeasti ja tehokkaasti, mitä me täältä poliittiselta
puolelta voimme vain, tämä on pakko tunnustaa,
ihailla. Asiat liikkuvat silloin, kun oikea taho ne panee liikkumaan.
Kun ed. Laukkanen tässä puhui tästä kokonaisvastuusta,
niin hänen kanssaan on oltava aivan samaa mieltä.
Tämä on valtion hommaa, aivan ehdottomasti valtion
hommaa, ja pulma, mikä tässä on, on tietenkin
tämä kävijämäärän mahdollinen
kasvu. 50 000 ihmistä jos siellä käy, se
kuluu, ja kun ed. Laukkanen puhuu käyttösuunnitelmasta,
niin ymmärtääkseni se tarkoittaa käytännössä infran
rakentamista, sellaisten rakenteiden tekemistä sinne, että se
50 000 ihmisen massa ei kuluta tätä ainutlaatuista
puistoa.
Mitä vielä tulee tähän Hillosensalmen
asemaan kokonaisvastuuta kantaen, olisi upeata kun me ympäristöstä puhumme,
että junapysäkki, (Puhemies koputtaa) idyllinen
pieni juna-asema, olisi käytössä nimenomaan
tämän puiston tarpeisiin.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sekä ed. Laukkasen että ed. Kekkosen
käyttämissä puheenvuoroissa esiin tuodut
näkökulmat ovat ympäristövaliokunnan mietinnössä.
Tuo rahakysymyskin, jonka ed. Laukkanen vielä otti esille,
todetaan mietinnössä, siihen viitataan, ja ympäristövaliokunta
on kuullessaan asiantuntijoita saanut tietää,
että 100 000 euroa on ensi vuonna käytettävissä Repoveden
kansallispuistoon. Tästä me tietysti vielä lähetämme
lausunnon, joka liittyy vuoden 2003 talousarvioon, jossa me tämän
Repovesi-asian vielä käsittelemme ja informoimme
valtiovarainvaliokuntaa.
Rakel Hiltunen /sd (vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Laukkaselle totean, että totta
kai, kuten ympäristövaliokunnan mietinnössä todetaan,
Hillosensalmen pysäkin säilyttäminen,
junayhteys sinne, on kestävän kehityksen arvojen
mukaista ja se tulee nyt ottaa oikein vaalittavaksi. Sen lisäksi
vielä haluan tuoda esille tässä yhteydessä maatieyhteyden
Mäntyharju—Voikoski—Jaala ja yhteydet
Viitostielle. Nämä perusparannustyöt
ovat yhtä tärkeitä ilmeisesti tämän
alueen kansanedustajillekin.
Osmo Puhakka /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viitaten ed. Laukkasen edellyttämään
käyttösuunnitelmaan ja edustajien Uotila ja Koski
esille ottamaan suoja-alueen mukana oloon, näkisin erinomaisen
tärkeänä, että käyttösuunnitelmassa
yhdessä Puolustusvoimien kanssa neuvoteltaisiin sisääntulon
järjestämisestä silloin, kun se varuskunnan
toiminnan kannalta on mahdollista, niin että Partsinmaantieltä eli
myös Mäntyharjun suunnalta saataisiin sisääntulo.
Minun nähdäkseni yksi Repoveden kansallispuiston
suurimpia ongelmia on tällä hetkellä,
millä tavalla ainakin kahdelta, toivon mukaan kolmelta,
suunnalta saadaan yleisön tulo sinne yhteensä,
niin ettei Lapinsalmea kuormiteta liikaa.
Kuuban parlamentin varapuhemiehen
vierailu
Puhemies:
Arvoisat kansanedustajat! Ilmoitan, että Kuuban parlamentin
varapuhemies Jaime Crombet Hernandez-Baquero seurueineen on saapunut
seuraamaan täysistuntoa. Eduskunnan puolesta lausun arvoisat
vieraat tervetulleiksi eduskuntaan. (Suosionosoituksia)
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kuunnellessani tätä palautekeskustelua
tulee mieleen, ollako nyt kaikki niin, että kaikki on niin
hyvin kuin puheenvuoroissa yleisesti ottaen on julki tuotu, vai
onko niin, että oma näkemykseni, joka tätä asiaa
katselee vähän kriittisemmin, olisi sen tyyppinen,
ettei se näin valmista voi ollakaan, kuin miltä tämä keskustelu
ja mietintö näyttävät.
Ed. Tiusanen ympäristövaliokunnan puheenjohtajana
totesi täällä, että asia eteni
nopeasti, kivuttomasti, ja mieliala jäi sellainen, että tässä ei koskaan
mitään ongelmia ollutkaan. Kun tätä mietintöä lukee
ja näitä ydinkohtia yrittää miettiä,
mitä tässä kovin vähän
on, jää sellainen asia mieleen, että tuskin
tätä asiaa oikein loppuun saakka on edes valmisteltukaan.
Tuntuu siltä, että mietintöä rakennettaessa
on ollut sitä voitonhuumaa ja -hurmaa, mikä tämän asian
puitteissa on syntynyt ja tullut sen jälkeen, kun UPM-Kymmene
lahjoituksineen mahdollisti tämän puiston syntymisen.
Se ajatusmaailma ja syntypohja, mikä tähän
on olemassa: tarvitaan ehdottomasti alkuperäisluonnon säilyttämistä, sen
suojelua ja sen luonnon elämän turvaamista eteenkinpäin
siellä, mutta nyt käydyssä keskustelussa
on selkeästi tullut ilmi ajatus ja näköala
siitä asiasta, että onkin tärkeätä päästä sinne
Puolustusvoimien varo- ja suoja-alueelle liikkumaan kaikin tavoin
niin, että se luonto on kaikkien käsissä.
Varsinkin tämän näköalan
puitteissa on jäänyt vähän sellainen
vaikutelma, että kun ed. Hiltunen puheenvuorossaan totesi,
kuinka lähellä elämykset erämaassa
ovat helsinkiläisiä, ettei tässä vaan
kävisi niin ja olisi sellainen tunnelma olemassa, että tämä rakennetaankin
vain helsinkiläisherrojen ja -rouvien luontoon tutustumista varten
ja rahvaskansa unohdettaisiin tässä asiassa kokonaan.
Siinä mielessä, kun olen tähän
asiaan aina kriittisesti suhtautunut, katson edelleenkin tällä samalla
linjalla ja rintamalla tätä asiaa, että tätä on
katsottava vähän kesken tehtynä ja huonosti
hoidettuna.
Mielestäni ed. Koski puheenvuorossaan toi esille sen,
mikä on erityinen huoli niin mietinnön sisällön
kuin myöskin paikallisten olosuhteiden osalta siinä,
mikä on nyt ja erityisesti tulevaisuudessa Puolustusvoimien
Karjalan prikaatin, Suomen tärkeimmän valmiusyhtymän,
ampumaharjoittelumahdollisuus ja sen mahdollisuuksien kivuttomuus
tulevaisuudessakin. Sillä on erityistä merkitystä kokonaismaanpuolustuksen
kannaltakin, mutta erityisesti siinä, että tämä harjoitus-
ja ampuma-alue, mistä käytetään
tässä nimitystä harjoitusalue, on erittäin
kovassa käytössä, ja erittäin
rajalliset mahdollisuudet on siellä löytää sen
tyyppistä vierailua siellä suoja-alueella, niin kuin
mietinnössä annetaan vähän ymmärtää.
Mielestäni ed. Uotila puheenvuorossaan toi julki sen
näkemyksen, mikä lienee keskeisillä tekijöillä tässä asiassa,
jotka ovat olleet vaikuttamassa ed. Tiusasen johdolla tämän
syntymiseen, että voitaisiin tavalla taikka toisella ryhtyä tämän
luonnonsuojelualueen nimissä rajoittamaan taikka sortamaan
tätä harjoitus- ja ampumatoimintaa Pahkajärven
ampuma-alueella.
Sen verran, rouva puhemies, selvennän vielä edustajille,
mitä tämä suoja-alue siellä tarkoittaa.
Se tarkoittaa sitä, että siellä on kilvet,
missä on sanottu, että sen ja sen lainkohdan mukaan, mikä on
mietinnössä mainittu, liikkuminen alueella on
kielletty. Ei voida ajatella niin, että kun juhannus- taikka
jouluaattona siellä ei ole ammuntoja meneillään,
silloin tämä kielto ei olisikaan voimassa ja sinne
voisi mennä retkeilemään niin ja näin.
Ei voida myöskään ajatella niin, että nämä joukot,
jotka ovat olleet tätä voimakkaasti ajamassa ja
tekemässä, ryhtyisivät julkisesti vaatimaan
ja painostamaan Puolustusvoimia siihen, että sinne pitää päästä tekemään
tällaisia, miten sanoisinkaan, karvahatturetkiä rajattomasti
viikoittain tai mieluummin, epäilen, useamminkin.
Tässä asiassa tämän puitteissa
on nähtävissä se, että se Puolustusvoimien
suoja-alue on siellä sellaisena kuin se on olemassa ja
tähän mietintöön sisällytetty
näkemys, että sinne täytyy päästä kulkemaan,
voi tulla vain ani harvoin kysymykseen. Tämän
pohjalta katson, että tämä näkemys,
mitä tänne on sisälle kirjoitettu, on
vaaraksi Puolustusvoimien harjoitus- ja ampuma-alueen varoalueen
tulevalle käytölle. Tämän sanon
sen takia, että kun tämä asia joskus
tulee esille, niin ei tarvitse sanoa, että johan minä tätä asiaa
silloin mietin, vaan sen ikään kuin sanoiksi olen tässä pukenutkin.
Se, mitä täällä selkeästi
todetaan näkökohtana, että alueen laajentaminen
tulee saattaa yleiseen tietoisuuteen, mihin sitä laajennetaan
ja miten, on mielestäni hyvä. Se poistaa sitä paikkakunnalla
vallitsevaa epävarmuutta, tavallaan pelkotilaakin, siitä,
kuinka pitkälle tämä kansallispuisto
lopulta ulottuukaan. Jos nyt katsotaan, ettei se tällaisenaan
ole riittävä, siihen läheisesti liittyvä UPM-Kymmenen
omistama luonnonsuojelulain perusteella rauhoitettu alue, niin kuin täällä todetaan,
tekee varmaan sellaiseksi sen, ettei tästä alueen
koosta nyt enää kuitenkaan missään
muodossa ole kysymys. Onhan alue kokonaisuudessaan silloin kaikelta
käsittelyltä ja luonnon vahingoittamiselta 3 000
hehtaarin suuruinen, sen suuruinen, millä nämä rajoitukset ovat
tältä osin voimassa. Mutta toteaisin tässä samassa
yhteydessä, että myöskin Repoveden osalta
tämä kevyt suojelu on ollut voimassa tätä ennenkin,
siitä on puuttunut ainoastaan vain tämä kansallispuiston
status.
Mitä sitten syntyy siihen asiaan, kun katson, keitä täällä on
asiantuntijoina kuultu valiokunnassa: Lähetekeskustelussa
vahvasti totesin, että tämä vaikuttaa
merkittävästi alueen metsästysolojen
muodostumiseen, koirien käyttöön metsästyksessä,
ja siihen nähden rajoittaa tätä käyttöä selvästi
ainakin enemmän kuin kaksinkertaisella alueella, todennäköisesti
se alue on tuhansia hehtaareita, todennäköisesti
5 000 hehtaariakin. Pidän aika ihmeenä,
että valiokunnan kuulemisessa tätä näkökohtaa
ei ole mietitty eikä pohdittu missään
muodossa. Siltä osin toteaisinkin, että tässä alkuperäistä luontoa,
luonnon kestävää käyttöä ja
siihen nähden metsästystä ei ole huomioitu
ollenkaan. Uskonkin, että seuraavassa puheenvuorossa, minkä olin
näkevinäni, ed. Pulliainen näitä asioita
tuntevana selvittänee sen, mitä se voi käytännössä olla
ja tulla. Ainut toive tässä asiassa on olemassa,
että käyttösuunnitelmassa tämä asia
otetaan sillä lailla esille, että siihen löytyy
joku järjestys. Mutta näyttää niin,
että lain ja esityksen perusteella, minkä eduskunta
nyt tulee hyväksymään, ei ole semmoista
mahdollisuutta, että tämä asia tulisi
järjestykseen.
Vielä voisin todeta tässä asiassa
siitä, mitä ed. Laukkanen totesi käyttökustannusten
osalta, mistä tähän saakka Valkealan
kunta on kantanut huolta ja toteuttanut sen asian, että erittäin
suuri vaara on olemassa siihen, näistä hyvin avomielisistä ja
leveistä puheista huolimatta, että syntyy kuitenkin
sellainen näköala, että eduskunnasta sitä 100
000:ta euroa sinne ei tänäkään
vuonna ensi vuoden talousarvioon löydy, vaan edelleenkin
tässä vastuullinen tekijä lienee Valkealan kunta,
mikä ei kuitenkaan saa näin yksittäisen kunnan
kohdalle muodostua eikä tulla.
Tässä voisi todeta, että selkeästi
ilmapiiri on sen luonteinen, että näissä muuttuneissa
olosuhteissa olen ajatuksineni suurin piirtein yksin. Siinä mielessä epäilen,
että ei ainakaan salissa istuvasta joukosta — katseeni
kyllä kohdistuu ed. Kuosmaseen — tiettävästi
liene kannattajaa sille asialle, jos esitän tämän
lakiesityksen hylkäämistä toisessa käsittelyssä.
Mutta jos joku tämän asian tulee esittämään
ja tekemään, niin mielelläni sitä asiaa
kannatan. Tältä osin olen kaikin tavoin kaikessa
näköalassa valmis tukemaan yksityistä omistusoikeutta
ja sen kautta säilytettävää luonnonrauhaa,
mikä muutenkin on mahdollista kuin tämän
kansallispuiston laajentamisen muodossa.
Rouva puhemies! Näin lyhyesti tätä asiaa
katsottuna katson, että tähän pitää suhtautua
kriittisesti, vaikka näyttää, että tämä suurella
voimalla läpi meneekin.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Seppo Lahtelalle, että Repoveden
kansallispuistohanke on todella hyvä ja oikea asukkaiden
kannalta, jotka asuvat noin 100—200 kilometrin säteellä tästä Repoveden
kansallispuistosta. Sillä alueella asuu yli miljoona ihmistä,
ja kuinka helppo sinne on tulla ja helppo mennä ja helppo liikkua
siellä.
Sitten totean ed. Lahtelalle, kun hän sanoi, että erittäin
hätäisesti tämä kansallispuistohanke
toteutettiin täällä eduskunnassa: 26
vuotta sitä työtä tehtiin, ennen kuin
tämä kansallispuistohanke oli valmis.
Sitten yksi asia vielä, että Karjalan Prikaatin edustajat
eivät millään tavalla vastusta sitä luonnonpuistohanketta
ampuma- ja harjoitusnäkökohdista, koska he pystyvät
hyvin sopeutumaan ja toimimaan siellä Repoveden kansallispuistoalueella
siitä huolimatta.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmanen jo käsitteli hyvin
vastauksessaan tuota asiaa. Totean vielä noihin hehtaareihin,
että kun Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksen
käynnistämä pakkolunastusmenettely on
viety loppuun — muutaman kuukauden sisällä ilmeisesti — silloin
olisi myös tämä 1 000 hehtaaria
voitu saavuttaa. Mutta valiokunnan kannanottojen pohjalta on paljon
parempi, että se varsinainen kansallispuisto voidaan toteuttaa
yksimielisin, vapaaehtoisin toimin, niin kuin nyt tapahtuu.
Lakialoite 176/1999 vp oli se vaihe, jolloin erittäin
voimakkaasti ja paljon laajemmin vielä paneuduttiin tähän
asiaan. Lakialoite oli ed. Rakel Hiltusen ensimmäisenä allekirjoittama.
Silloin nimenomaan mentiin hyvin pitkälle moniin yksityiskohtiin.
Niitä ei nyt tällä kertaa kaikkia ole
toistettu.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Haluan eduskunnan pöytäkirjaan
hyvin selkeästi todeta ja kiistää ne
näkemykset, joita ed. Lahtela puheenvuorossaan esitti.
En puheenvuorollani enkä viittauksellani varoalueeseen,
sen käyttöön ja yhteistyöhön
sen käytöstä halunnut millään
tavalla painostaa Puolustusvoimia niiltä alueilta pois
tai vaikuttaa siten, että Puolustusvoimien toiminta sillä alueella vaarantuisi.
Tämän haluan tehdä aivan selväksi.
Mitä sitten tulee siihen, onko mahdollista esimerkiksi
hoito- ja käyttösuunnitelmaan saada riittävästi
resursseja, se on todella ensi vuoden osalta budjettikäsittelyn
asia. Minä uskon, että tässä salissa
ja valtiovarainvaliokunnassa on hyvin laaja yksimielisyys sille,
että kun tällainen arvokas hanke on saatu tähän
malliin ja saatu laki siitä, niin kyllä myöskin
riittävällä tavalla resurssit turvataan,
että homma saadaan myös resurssien suhteen hyvin
käyntiin.
Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ymmärrän ed. Lahtelan huolen, mutta
ympäristövaliokunnan varapuheenjohtajana ja jollakin
tavalla ulkopuolisena, koska tämä on Kaakkois-Suomen
asia, haluan todeta sen, että tätä asiaa
on käsitelty kyllä erittäin huolellisesti
ja tämä on ollut monimutkainen kokonaisuus tämän
valiokunnan aikana. Itse asiassa tässä pitäisi
olla tavallaan se ympäristövaliokunnan ensimmäinen
käsittely, tämän lakialoitteen käsittely,
jolloinka ed. Lahtelallekin olisi avautunut muun muassa se, miten
huolella Puolustusvoimien näkökulmaan perehdyimme.
Sitten lopuksi haluaisin todeta sen, että tämä on
varmasti, ed. Lahtela, ilon aihe sen takia, että eteläisessä Suomessa
vain yksi prosentti metsistä on suojelualueita ja Kaakkois-Suomessa
lienee puoli prosenttia eli täällä nyt
vihdoin sitten tulee toivottavasti tavallisillekin ihmisille mahdollisuus
nauttia kansallispuistoista ja luonnosta sillä tavalla
kuin näissä aiemmissa puheenvuoroissa on toivottu.
(Puhemies koputtaa) Pohjoisessa Suomessahan prosenttiluvut ovat
vallan toiset.
Osmo Puhakka /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuunneltuani ed. Seppo Lahtelan puheenvuoroa
harmittelen, että hän ei voinut vastata kutsuun
olemalla paikalla symposiumissa maanantaina, joka liittyi tähän
Valkealan Repoveteen. Nimenomaan yrittäjät, Valkealan
kunta, naapurusto ja kesäasukkaat toivoivat, että sinne
tulisi jopa Helsinkiä myöten vaeltajia, ja jopa
ajatus oli se, että talvitoimintaakin saataisiin sinne,
jotta saataisiin toimiva Repoveden kansallispuisto.
Kun ed. Lahtela maalaili hyvin kauniisti ja koskettavasti alussa
erämaan rauhaa, niin voitaneen todeta, että kansallispuistopäätös
pelastaa nämä polkuverkostot. Eli se puisto kärsii
kulkijoista, ja tällä mahdollistetaan, että Repovesi
pysyy niin pitkälle kuin mahdollista luonnonmukaisessa
tilassa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensi tiistaina varsinaisessa puheenvuorossa
varsinaisesti käsittelen niitä asioita, jotka
erikoisesti ovat mielessä. Nyt vain ed. Seppo Lahtelalle
sellainen kommentti, että tässähän
on kaksi selvää asiaa: toisaalta on luonto ja
luonnon säilyminen, biodiversiteetin säilyminen,
ja toisaalla me ihmiset, jotka siellä käymme nauttimassa
siitä luonnosta. Ed. Seppo Lahtela, teidän näkemyksenne
valossa tässä juuri se biodiversiteetti säilyy,
kun se on armeijan käytössä pääasiassa
se ampumaharjoitusalue, koska he eivät sitä tuhoa
niillä vempaimilla, vaikka siinä nyt vähän
jyristäänkin. Olkaa aivan rauhallinen, voitte
viikonvaihteen nukkua aivan rauhassa.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Isohookana-Asunmaalle toteaisin,
että tässä pitää paikkansa
se, mitä ensimmäisen kerran, kun tämä valiokunta tätä käsitteli
sen aloitteen pohjalta, oli kirjoitettu ja nähty, mutta
onhan täällä eduskunnassakin paljon puhuttu
kaiken näköisten asioitten kohdalla, jotkut ovat
jopa muuttaneet mielipidettään. Voisi todeta,
että tähän mietintöön,
tähän lakiesityksen pohjaan ei liity tippaakaan
siitä, mitä silloin on ollut olemassa. Näköala
on muuttunut aivan toisen tyyppiseksi, tavoite on vaan suurin piirtein
sama. Ed. Pulliaiselle toteaisin, että meillä on
yhteinen näköala tämän säilymisen
suhteen, laajentaisin vain tätä asiaa, että se
on säilynyt tähänkin saakka. Mutta käytettyihin
puheenvuoroihin ja käytyyn keskusteluun nähden
kyllähän täällä sellainenkin
henki on olemassa, että sitä Puolustusvoimien
alueen suojelua ja rauhaa pyritään järkyttämään
ja häiritsemään. Uhkana on olemassa,
että toimintaa pyritään myöskin vaikeuttamaan
siellä ajastansa.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.