3) Hallituksen esitys eduskunnalle kauppaa, kehitystä ja
yhteistyötä koskevan sopimuksen muuttamisesta
Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden sekä Etelä-Afrikan tasavallan
välillä tehdyn sopimuksen hyväksymisestä sekä laiksi
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunta on tehnyt tässä asiassa
työtään, ja sopimus, joka tässä pöydällämme
on, lienee aika teknisluonteinen, tavoitteena edistää asioita,
jotka liittyvät vuosituhattavoitteisiin, joukkotuhoaseisiin,
terrorismin torjuntaan, rahanpesuun, terrorismin rahoitukseen, järjestäytyneen
rikollisuuden torjuntaan jne., ja varmasti tämä on
semmoinen, joka voidaan hyvin täällä hyväksyä.
Itse Etelä-Afrikan suhteen, sehän kuuluu Afrikan
vauraimpiin maihin ja kehityspolitiikalle on vähemmän
tarvetta kuin vaikkapa naapuri Tansaniassa. Kuitenkin sekä tässä yhteydessä että laajemminkin
haluaisin korostaa sitä, että Suomen hallituksen
ja eduskunnan on syytä kiinnittää ihmisoikeuskysymyksiin
huomiota. Tässä suhteessa Etelä-Afrikassa
on vielä paljon tehtävää, ja
se on siinä mielessä merkittävä maa,
että se on yhdenlainen veturi kuitenkin koko laajassa eteläisessä Afrikassa
ja koko Afrikassakin, ja se, minkälaista politiikkaa Etelä-Afrikassa
harjoitetaan, heijastuu helposti laajemminkin tuohon maanosaan.
Toivon, että maan hallitus yhteistyötä tehdessään
tämän asian erityisesti huomioi.
Mutta sinänsä kyllä tätä esitystä varmasti
voi kannattaa. Se on varmastikin askel parempaan suuntaan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Esitys on kannatettava, aivan kuten ulkoasiainvaliokuntakin
on yksimielisesti todennut, mutta kun meillä on nyt ministeriaitiossa
vielä kehitysministeri Hautala, niin haluan ottaa tämän
asian esille siitä näkökulmasta, että Etelä-Afrikkahan
on loistava esimerkki maasta, missä kehityspolitiikka on
tuonut tulosta ja on siirrytty siitä, että joku
rikkaampi maa auttaa, kahdenväliseen, molempia hyödyttävään
yhteistyöhön muun muassa Suomen ja Etelä-Afrikan
välillä, mutta toisaalta Etelä-Afrikka
on myös erinomainen esimerkki maasta, jonka kehitys on
erittäin tärkeätä ilmastopolitiikassa
onnistumisen kannalta. Toisaalta Etelä-Afrikassa on ilmastonmuutokseen
sopeutumishaasteita, ja toisaalta, koska se on Afrikan talouskasvun
vetureita, sillä on myös tämmöisen
nopeasti kehittyvän maan haasteet siinä, että päästöjen
kasvu ei saisi kovin karata käsistä, jos ilmastopolitiikasta
mielitään kiinni pitää.
Ilmasto- ja kehityspolitiikan yhteensovittaminen on Suomen hallituksen
kannalta sillä tavalla kimurantti kysymys, että hallitushan
laskee sen varaan, että kehityspoliittisissa tavoitteissa
säilytään, mikäli päästökauppa
tuottaa riittävästi tuloja, ja päästökaupan
tuloilla sitten paikataan sitä kehitysrahoituksen vajetta,
minkä hallitus on onnistunut saamaan aikaan. Toisaalta
päästökauppatulot on tarkoitettu nimenomaan
ilmastonmuutoksen hillintään ja uusiutuvan energian
edistämiseen.
Kysynkin nyt, mikäli kehitysministeri Hautala ehtii
kiireiltään vastata, ollaanko nyt Suomen hallituksessa
joutumassa tilanteeseen, että joudutte valitsemaan, edistättekö ilmastopolitiikkaa
vai
kehityspolitiikkaa, koska olette kytkeneet kehityspolitiikan
rahoituksen ilmastopolitiikan instrumentin, päästökaupan,
tuloihin, ja kun päästöoikeuksien hinta
näyttää jäävän
alhaiseksi, eipä sieltä rahaa riitäkään
molempiin, ilmastonmuutoksen hillintään ja kehityspolitiikkaan. Miten
ratkaisette tämän yhtälön, kehitysministeri
Hautala?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Minä olen iloinen, että minä saan
keskustella edustajien kanssa kehityspolitiikan isoista kysymyksistä,
joiden eteen sekä hallitus että eduskunta varmasti
joutuvat tässä lähikuukausina. Näinhän
se siis on, että hallitusohjelmassa ja sitten myöhemmin
kehys- ja budjettipäätöksissä on
ainakin kolme kertaa nyt sitouduttu siihen, että tätä budjettirahoitusta
kehitysyhteistyöhön täydennettäisiin
EU:n päästöhuutokauppatuloista saatavalla
rahoituksella, ja näin on, että ne markkinat eivät
tällä hetkellä toimi kovin hyvin. Päästöoikeuksien
hinta on pohjalukemissa, mikä tarkoittaa sitä,
että myöskään päästövähennyksiä ei
tule. Eli olisi kaikkien intressissä, että tämä huutokauppa
toimisi paremmin, ja komissiohan on nyt keskustellut jäsenvaltioiden
ympäristöministerien kanssa siitä, että sieltä mahdollisesti
sitten siirrettäisiin loppukaudelle niitä päästöoikeuksia
huutokaupattaviksi, jolloin hinta nousisi ja myöskin päästövähennykset
lisääntyisivät.
No, on tietysti näin, että meidän
koko kehityspolitiikkamme pitäisi saada ilmastokestäväksi. Minusta
tästä ajatuksesta on pidettävä kiinni,
että kun toivottavasti nämä päästöhuutokauppamarkkinat
saadaan toimimaan, niin niitä käytettäviä rahoja
sitten käytettäisiin nimenomaan sellaiseen kehitysyhteistyöhön,
joka aidosti myös auttaa torjumaan ilmastonmuutosta ja
edistää kehitysmaiden köyhien ihmisten
ja yhteisöjen sopeutumista ilmastonmuutokseen. Mutta meillä on
ilman muuta siis edessä se, että meidän
täytyy puhua vahvasti myöskin tämän
budjettirahoituksen puolesta, jos näitä päästöhuutokauppatuloja
sitten kuitenkin loppujen lopuksi valtion kassaan tulisi vähemmän
kuin on oletettu.
Nyt kerron, edustajat, teille sen, että jotta Suomi
pääsisi takaisin tälle kunnialliselle
0,7 prosentin kehitysyhteistyö—bktl-uralle — nyt
me poljemme paikallamme 0,54:ssä — me tarvitsisimme
vuodessa, vuoteen 2016 mennessä, 140:stä vähän
yli 400 miljoonaan euroa lisärahoitusta. Minä olen
sitä mieltä, että meidän pitäisi
päästä takaisin sille uralle, joten toivottavasti
sitä apua tulee sieltä päästöhuutokauppatuloista,
mutta minusta pitää valmistautua keskustelemaan
siitä, että tarvitaan mahdollisesti myös
budjettirahoitusta.
Mutta koko kehityspolitiikan tulisi olla ilmastokestävää.
Niin kuin edustaja Tiilikainen tietää, me olemme
määritelleet, että ilmastokestävyys olisi
yksi kehityspolitiikan kolmesta läpileikkaavasta tavoitteesta.
Niitä muita ovat eriarvoisuuden vähentäminen,
siis osana köyhyyden vähentämistä,
ja sitten naisten tasa-arvo, sukupuolinäkökulma,
ja sitten tämä ilmastokestävyys.
Tämä on hyvin mielenkiintoinen kokonaisuus,
kuten se, kuinka sitten Suomi pystyy myöskin lunastamaan
Kööpenhaminan ilmastokokouksessa aikanaan antamansa
lupaukset ilmastorahoituksesta, jonka pitäisi olla niin
sanotusti uutta ja lisätä. Silloin ehkä vielä ajateltiin,
että kehitysrahoitus kulkisi kohti tätä 0,7
prosenttia. Meillä on vaikeuksia tämän
tavoitteen toteuttamisessa. Tämä on totuus.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on tässä pöydällä tämä sopimus,
joka liittyy yhteistyöhön Etelä-Afrikan
tasavallan kanssa. Otin tuossa aikaisemmin jo esille ihmisoikeustilanteen
siellä ja toiveen siitä, että ihmisoikeuksia
aina edistetään. Suomi on niitä edistämässä,
kun tämmöisiä EU:n ja Afrikan valtioitten kanssa
tehtäviä sopimuksia rakennetaan. Koskee tietysti
kaikkia muitakin valtioita.
Etelä-Afrikka on tietysti siinä mielessä erityisen
mielenkiintoinen, että sillä on traaginen apartheidhistoria,
joka onneksi on kaiketikin pikkuhiljaa jäämässä taakse,
vaikka edelleen tekemistä ihmisoikeuksissa ja vaikkapa
sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisessä tuolla
alueella on.
Siinä naapurissa on meidän pitkäaikainen
kehityspolitiikan yhteistyökumppani Tansania, ja meillä on
siellä käsittääkseni hyvä maine,
ja olemme saaneet paljon aikaankin siellä. Voitteko tässä yhteydessä sanoa
jonkun sanan Tansanian näkymistä myöskin
ja Suomen suunnitelmista kehityspolitiikassa Tansanian suhteen?
Ja arvoisa puhemies, kun ministeri mainitsi tuossa tuon 0,7
prosentin tavoitteen ja kun olemme siitä lipsuneet, oliko
teidän käsityksen mukaan se yksi syy siihen, että saimme
limboluokan tuloksen tuossa turvaneuvostokampanjassa?
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Hautalan vastaus äsken
kysymykseeni oikeastaan vahvisti todeksi sen pelon, mitä tässä kuvasin,
että nyt hallitukselta loppuu rahat joko kehityspolitiikan
tai ilmastopolitiikan toteuttamisessa.
Nimittäin alun perin tuo kirjaus siitä, että kehitysyhteistyön
tavoitteissa säilyminen sidotaan päästökauppatuloihin,
jahka niitä joskus alkaa kertyä, altisti juuri
tälle riskille. Kun ministeri kuvasi sitä kehityspolitiikan
ja ilmastopolitiikan yhteyttä — itse kutsun sitä oikeastaan
kohtalonyhteydeksi, molemmissa täytyy onnistua tai hukka
perii — siinä on se riski, että emme
pysty pitämään kiinni jommastakummasta
velvoitteesta joko kehityspolitiikan tai ilmastopolitiikan osalta.
Silloin joudumme tilanteeseen, että emme lunasta niitä lupauksia,
mitä ilmastopolitiikassa on tavoiteltu. Erityisesti kehitysmaat
varmasti katsovat hyvin tarkoin, yrittävätkö esimerkiksi
EU-jäsenmaat toteuttaa homman sillä tavalla, että ikään
kuin laskevat kahteen kertaan asioita. On aivan oikein, että ilmastopolitiikka
on kehityspolitiikan ohjain. Kestävä ruuantuotanto,
ilmastonmuutokseen sopeutuminen, veden riittävyys, ne ovat
tärkeitä tavoitteita kehityspolitiikassa. Mutta
ne eivät saa johtaa siihen, että samalla tingitään
ilmastopoliittisista sitoumuksista. Kun raha on niukkaa, uhka on
itse asiassa se, että EU:n sisällä päästökauppatuloja
ei pystytä lainkaan käyttämään
jäsenmaissa itsessään uusiutuvan energian
edistämiseen ja päästöjen vähentämiseen,
niin kuin se alkuperäinen tarkoitus päästökauppatulojen
käytön suhteen oli.
Kun tähän lisätään
hallituksen tiukentunut linja uusiutuvaa energiaa kohtaan kotimaassa,
minusta tuntuu, että olette tiellä, joka johtaa
uusiutuvan energian kasvutavoitteitten rapistumiseen, ja ei myöskään
saavuteta kehityspolitiikan tavoitteita.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä yhteydessä talousvaliokunnan
jäsenenä tuoda kyllä esille sen, että päästökaupassa
on tähdätty siihen, että saadaan nämä hiilidioksidipäästöt
alas. Nyt, kun taantuma on tullut ja yllättänyt
kaikki, nämä päästötavoitteet
itse asiassa saavutetaankin aika helposti, mutta myöskin
on sitten se, että näitä rahoja ei välttämättä kerry niin
kuin on ajateltu ja suunniteltu.
Eli nyt on kyllä tärkeätä se,
että näitä päästötavoitteita
ei ainakaan kiristetä kesken kauden siinä mielessä,
että haluttaisiin sitten tehostaa tai kerätä paremmin
näitä tuloja. Koska kyllä meidän
taloutemme täällä Euroopassa ja ihan
globaalistikin on nyt semmoisessa tilassa, että tarvitaan
pitkän linjan näkymiä, kun tehdään
näitä investointi- ynnä muita suunnitelmia.
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Minä aloitan edustaja Tiilikaisen
minusta hyvin selväjärkisestä analyysista.
On täysin totta, että meillä kansainväliset
velvoitteet juuri ilmastopolitiikan takia tulevat vain lisääntymään,
ja kun rahoitus ei lisäänny, niin ollaan tämmöisessä tilanteessa,
että itse asiassa tämä kohtalonyhteys
toimii niin, että meillä on vaikeuksia toteuttaa
kummallakin rintamalla näitä tavoitteita, jolloin
tietysti sitten on entistä tärkeämpää,
että yhdistetään näitä tavoitteita.
Mutta kyllä nämä rahat on jollain tavalla
saatava aikaiseksi, ja tietenkään se ei voi lähteä siitä,
että keinotekoisesti näitä päästömarkkinoita
sitten ohjattaisiin siihen suuntaan, että päästöoikeuksien
hinnat ovat itsetarkoituksellisesti korkeita, mutta ehkä johtuu
juuri tästä taantumasta nyt, että ne
hinnat todellakin ovat alamaissa ja ei ehkä tapahdu vähennyksiä markkinan
takia mutta tapahtuu sitten taantuman takia.
Edustaja Lipponen, minä luulen, että tässä on se
tilanne, että on riski ajatella, että taantuma
hoitaa tämän asian. Ei se varmaan sitä hoida,
että sitten, jos tai kun talous lähtee kasvuun,
taas pitäisi niitä välineitä olla,
että kyllä tätä välinevalikoimaa
täytyy kehittää.
Sitten edustaja Tiilikainen, puhuitte siitä, että jotkut
maat saattavat tuntea kiusausta laskea kahteen kertaan sekä ilmastoon
että kehitykseen osoittamiaan varoja, ja näin
varmasti on, että tämä riski on erittäin
suuri, mutta minä toivon, että Suomi pysyy tässä kaidalla
tiellä, että me rehellisesti raportoimme näitä ja
muistamme sen, että meillä on tämä velvoite
Kööpenhaminan kokouksen ilmastorahoitukseen niin,
että sen pitää olla uutta ja lisäistä rahoitusta.
Minä toivon, että voidaan jatkaa tätä keskustelua,
koska eduskunnassa varmaan on paljonkin näkemyksiä siitä, miten
tätä tilannetta voitaisiin kohentaa myöskin kehitysrahoituksen
osalta.
Edustaja Kaikkonen kysyi näkymistä Tansaniassa,
joka on siis Etelä-Afrikan todellakin läheinen
naapuri. Tansania on yksi Suomen pitkäaikaisimmista yhteistyökumppaneista,
ja se on sellaisessa tilanteessa, että jos se pystyy hyödyntämään
vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi
kaivannaisvarojaan, niin on täysin mahdollista, että Tansania
kuuluu niihin eteläisen Afrikan ja itäisen Afrikan
valtioihin, jotka jopa voivat vapautua apuriippuvuudesta, mikä olisi tietysti
erittäin tavoiteltavaa kaikin puolin.
Ajattelen, että samalla kun me tämmöisillä ehkä perinteisimmillä menetelmillä esimerkiksi
maaseudulla
pyrimme torjumaan köyhyyttä ja tuomaan ihmisille
mahdollisuuksia elinkeinoihin, niin täytyy koko ajan enemmän
keskittyä luonnonvarojen hallintaan, eli luonnonvarojen käytön
läpinäkyvyys on aivan keskeistä. Olen
tänään tavannut Suomessa vierailevan
edustajan Global Witness -järjestöstä,
joka nimenomaan toimii eri puolilla maailmaa sillä tavalla,
että kaivannaisvarat saataisiin hyödynnettyä vastuullisesti
ja kestävästi, jotta myöskin nämä valtiot pääsisivät
kehittymään eivätkä tuotot luonnonvaroista
menisi vääriin taskuihin tai pelkästään
ulkomaisille yhtiöille.
Tämä on minusta sellaista toimintaa, jossa Suomen
kannattaa olla erittäin aktiivinen, ja senpä takia
me kuulumme tämmöisiin aloitteisiin kuin esimerkiksi
kaivannaisteollisuuden läpinäkyvyysaloite EITI.
Tansania on varmasti niitä maita, joilla on aidosti nyt
mahdollisuus lähteä kehityksen tielle kohti apuriippuvuudesta
vapautumista. Toinen sellainen on esimerkiksi Sambia. Tämä on
monien kehitysmaiden tilanne, ja toivottavasti Suomi voi myös
omalla osaamisellaan tukea kehitystä. Meillä on
myöskin tämmöistä — tuntuu
muuten hieman absurdilta tämmöisenä päivänä sanoa,
että meillä on myöskin hyvää kaivosalan
osaamista.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä korostaa sitä,
että tämä päästökauppamekanismi
on hyväksytty ja siihen on taloudessa sitten sopeuduttu
ja sen tietty toimimattomuus tällä hetkellä kaikkia
näitä toiveita ja päämääriä kohtaan
johtuu siitä, että lama yksinkertaisesti yllätti
nämä markkinat, mutta kun nousu alkaa, niin sen
jälkeen päästökauppamekanismi
taas toimii.
Mutta nyt on tärkeätä, että me
mahdollistamme sen nousun, että päästökauppamekanismikin sitten
voi tuottaa vaikka resursseja ilmastonmuutoksen hillintään.
Joka tapauksessa koko mekanismi on rakennettu sitä varten,
että me saamme päästöt alas
ja me saamme uutta teknologiaa paremmin hyödynnettyä meidän
teollisuudessa ja taloudessa. Nyt haluaisin, ettei hukata sitä suurta päämäärää,
mitä tässä on ajettu takaa, kun mietitään,
kuinka sitä kaikkea vaurautta voitaisiin sitten käyttää näihin
moniin tarpeellisiin ja oikeutettuihin hyviin tarkoituksiin.
Yleiskeskustelu päättyi.