Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeriön korkein
virkamies Raimo Sailas on todennut, että Suomessa oltiin
euroon mentäessä suorastaan lapsellisen hyväuskoisia,
kun uskottiin, että kaikki noudattaisivat kasvu- ja vakaussopimuksen
mukaista budjettikuria.
Sama hyväuskoisuus näyttää vaivaavan
nykyistäkin hallitusta, kun se 2. maaliskuuta on mennyt
hyväksymään uuden talousunionisopimuksen
ja esittää sitä nyt eduskunnan hyväksyttäväksi.
On täysin selvää, että kun sääntöjä rikkoo
jokin suurista euromaista, ei niille kuitenkaan mitään
rangaistusta langeteta jatkossakaan. Jälleen kerran Suomi
noudattaisi sääntöjä mallioppilaan
tavoin ja saisi siitä palkaksi maksaa sääntöjä rikkoneiden
maiden pelastuspaketit. Kysynkin pääministeri
Kataiselta, miksi Suomi on solidaarisuudesta muita euromaita kohtaan luovuttamassa
budjettivaltaamme maamme rajojen ulkopuolelle, vaikka sopimus voitaisiin
sen 14 artiklan mukaan saattaa voimaan ilman, että Suomi
lähtee siihen mukaan.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Tämä sopimus on tärkeä osa
euroalueen vakautta, niin kuin nyt ollaan nähty. Takavuosina
meillä oli kohtuullisen hyvät säännöt, mutta
ne eivät olleet riittävän tiukkoja siltä osin, että sääntöjen
noudattamatta jättäminen oli turhan helppoa.
Nyt näissä säännöissä nimenomaan
haetaan muutosta siihen, että jokainen maa noudattaisi sääntöjä ja
sääntöjen rikkominen on entistä vaikeampaa.
Suomi tietysti toivon mukaan myös tulevina vuosina harjoittaa
järkevää, vastuullista talouspolitiikkaa
riippumatta siitä, minkälaisia sääntöjä EU:ssa
on, mutta me haluamme varmistua myös siitä, että muut
Euroopan maat ja erityisesti euroalueen maat toimivat samalla tavalla, koska
jos eivät toimi, niin kuin tänä päivänä nähdään,
siitä vaikeudet leviävät myös
meille. Eli meidän mielestämme sääntöjen
pitää olla sellaiset, että niitä voidaan
noudattaa, ne ovat järkeviä ja vastuullisia ja
ne tiukentavat talouskuria.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa puhemies! Talousunionisopimuksella rajoitetaan Suomen
eduskunnan budjettivaltaa siten, että Suomen julkinen sektori
sitoutuu tekemään jatkossa enintään
1 prosentin rakenteellisen alijäämän.
Lisäksi sopimuksen hyväksyminen edellyttää EU-tuomioistuimeen
joutumisen uhalla, että alijäämäsäännös
kirjataan Suomen lakiin. Lakia ei käytännössä voida
eduskunnan enemmistön toimesta jatkossa muuttaa, vaikka
kyse olisikin vain tavallisesta laista, koska kansainvälinen
sopimus sitoisi Suomea ja lain muuttamisesta seuraisi päätyminen
EU-tuomioistuimeen. Jos te haluatte tällaisen poikkeuksellisen
kansainvälisen sopimuksen hyväksyä, eikö se
rehellisyyden nimissä edellyttäisi alijäämäsäännöksen
kirjaamista Suomen perustuslakiin, kuten sopimuksessa neuvotaankin?
Eikö ole väärin sitoa tulevien eduskuntien
kädet yksinkertaisen enemmistön toimesta tavallisella
lailla vain siksi, että sopimus saataisiin tässä ja
nyt vietyä helposti ja vaivattomasti eduskunnassa läpi,
kuten hallitus esittää?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Hyvin kuvasitte tämän
sopimuksen yhden kohdan, eli nyt siis sitoudutaan siihen, että yksikään
euroalueen valtio ei saisi tehdä niin huonoa talouspolitiikkaa,
että se johtaisi suurempaan kuin 1 prosentin rakenteelliseen
alijäämään, ja minusta tämä tavoite
on hyvä.
Minä en tiedä, minkä takia Suomen
pitäisi tieten tahtoen pyrkiä siihen, että sekä Suomi
että muut maat voisivat harjoittaa huonompaa talouspolitiikkaa,
missä rakenteellinen alijäämä olisi suurempi.
Eikös meidän tavoite ole se, että talous
on vahva, eikä niin, että talous on heikko? Kyllä kai
meidän suomalaisten, jotka olemme talouskuria paljon puolustaneet,
pitää uskoa siihen, että me osaamme hoitaa
omaa talouttamme niin, että rakenteellinen alijäämä on
pienempi kuin 1 prosentti, mieluummin ylijäämäinen.
Ja toisaalta minä haluan varmistua siitä, että kaikki euroalueen
maat harjoittavat samalla tavalla vastuullista politiikkaa, jotta
ne eivät aiheuta omalla toiminnallaan ongelmia meille suomalaisille.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomen kansa valitsee kansanedustajat
sitä varten, että kansanedustajat päättävät
budjetista ja laista.
Mikä järki on nyt siinä, että ennen
kuin me voimme niistä päättää,
teidän täytyy lähettää se budjetti
Brysseliin nyökyteltäväksi ja hyväksyttäväksi?
Minkälaista kansanvaltaa se sellainen on? Herranen aika,
hyvät ystävät! Euroopan unioni on kuin
talouden Talvivaara, samassa kunnossa on. Kreikka putoaa, Espanja
ja Portugali ovat yleislakossa. Eikö kerta kaikkiaan tule mieleen,
että tämä tukipolitiikka on huonontanut tilannetta
eikä parantanut tilannetta?
Arvoisat pääministeri ja valtiovarainministeri!
Te käytte kriisikokouksesta toiseen, se muistuttaa maallistunutta
rippileiriä: nuotion ympärille kokoonnutaan ja
lauletaan Kumbayaa, ja mikään ei muutu.
Hyvät ystävät, hyvät kollegat,
hyvät ministerit! Onko Iso-Britannia ainoa maa, jolla on
järki päässä, kun se ei tähän
lähde, vai mikä Ison-Britannian motiivi on siinä,
että se ei suostu tällaiseen talousunionisopimukseen,
johonka ilmeisesti Suomen keskustakin on suostuvainen?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuossa oli useampia kysymyksiä,
mutta ihan tuohon, onko Iso-Britannia ainoa maa, jolla on järki
päässä: minun mielestäni ei.
Sitten toinen kysymys, minkä takia sitoudutaan siihen,
että Brysselissä komissio tarkistaa budjetin pitävyyden.
Ensinnäkin tämän sopimuksen jälkeenkin
kansalliset parlamentit hyväksyvät budjetit ja
myös sen sisällön, se on ihan selvä asia.
Mutta jos katsotaan, että meillä olisi ollut tähän
mennessä tämmöinen ennakkotsekkaus, eli
onko budjetti rakennettu pitävälle pohjalle eli
se ei ole tämmöinen toiveiden tynnyri, että ajatellaan,
että kasvu on 4 prosenttia, vaikka sitä toteumaa
onkin vaikka 1 prosentti, onko budjetti terveellä pohjalla,
me todennäköisesti olisimme pystyneet välttämään
ainakin osittain tämän kriisin. Minä ainakin
haluan tietää, että muiden eurooppalaisten
maiden budjetit on rakennettu kestävälle pohjalle,
jottemme joudu suomalaisina semmoiseen tilanteeseen, että holtiton
toiveiden tynnyrin budjetti suistaa koko euroalueen pois raiteiltaan
ja haittaa suomalaista työllisyyttä ja hyvinvointiyhteiskuntaa.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! On jo nyt selvää, että Suomi
pystyy, mutta kaikki jäsenmaat eivät pysty, noudattamaan
tätä talousunionisopimusta. Mitkä ovat
todelliset sanktiot niille maille, jotka rikkovat sääntöjä mutta
eivät pysty edes maksamaan lainojaan vaan päinvastoin
ylivelkaantuvat lisää ja vielä Suomen
veronmaksajien vastuilla ja takuilla?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Nämä sanktiot ovat sen
kaltaiset, että valtio joutuu ensinnäkin liiallisen
alijäämän menettelyyn. Sitä tapaa,
miten tämä päätös tehdään,
on kiristetty, eli siitä ei pysty luistelemaan pois yhtä helposti
kuin aikaisemmin. Sitten tietysti sanktiot kiristyvät sitä mukaa,
mikäli ei toimita silloin alkuun. Koroton talletus EU:n
tilille saattaa muodostua ihan maksetuksi sakoksi. Eli näin
tässä on näitä sääntöjä tiukennettu.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Emu-kriteereitä ei noudattanut mikään muu
maa kuin vain Suomi ja Luxemburg. Me tiedämme tämän
kaikki.
No, nyt ollaan uutta rakenteellisen alijäämän kriteeriä ottamassa
käyttöön. Jos se tuleekin hyvin tiukaksi
sinänsä, että sitä pitää noudattaa, mutta
itse se kriteeri, mitä se pitää sisällään,
on erittäin epäselvä ja epämääräinen,
se antaa kyllä Brysselille valtuuden todellakin johonkin
sellaiseen toimintaan, mitä me emme oikein tiedä. Kyllä tavallisen
kansanedustajan, niin kuin Pekkarisen, pitää ymmärtää,
mitä se kriteeri pitää sisällään,
(Naurua) ja minä uskon, että nyt tällä hetkellä me
emme ainakaan sitä oikein ymmärrä.
Toinen kysymys pääministerille: kun kuitenkin
tällä hetkellä oikeastaan kaikki kriisimaat syövät
edelleenkin enemmän kuin tienaavat, kuinka kauan meidän
pitää ensiksi maksaa niitten ylensyöntiä,
ennen kuin sitten vasta sen jälkeen tätä teidän
rakenteellisen alijäämän menettelyänne
voidaan ottaa käyttöön?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Me suomalaisethan syömme enempi kuin
tienaamme, onko se nyt tahtia 9 miljardia per vuosi. (Mauri Pekkarinen:
Nämä ovat alle 3 prosentin!) Eli samanlaisia me
olemme kuin kaikki muutkin, mutta toivon mukaan vain pääsemme
tästä eteenpäin niin, että meille
tulee talouskasvua, pidetään oma budjetti kurissa.
Helppoa se ei tule olemaan meille suomalaisillekaan, mutta semmoinen
terve nöyryys meille kaikille on ihan hyväksi.
Meillä on edessämme hyvin vaikeat ajat, todella
vaikeat ajat. Emme tiedä vielä, minkälaisessa
tilanteessa olemme ensi keväänä. Semmoinen
ylimielisyys toisia maita kohtaan ja itsensä ylentäminen
on kyllä ehkä tässä kaikkein
vakavin sairaus, mihin me suomalaiset voimme sairastua.
Me olemme takavuosina hoitaneet talouttamme ihan hyvin, mutta
se ei kerro yhtään siitä, hoidammeko
sitä tulevina vuosina. Se meidän pitää itse
vain osoittaa, että näin tehdään.
Me emme ole siitä kenellekään muulle
tilivelvollisia kuin suomalaisille, jotka haluavat uskoa tulevaisuuteen,
että Suomi on hyvinvointiyhteiskunta myös tulevina
vuosina.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Kun sanoitte, että mekin elämme
yli varojemme, näinhän se on. Mutta me otamme
omaan lukuun velkaa ja sitoudumme maksamaan sen takaisin. Nyt Euroopan
kriisimaat ovat monet niitä maita, että ne eivät
edes itse ota itselleen sitä velkaa, vaan se velka otetaan
niille meidän muiden euromaiden lukuun, ja näin
näillä näkymillä tulee kestämään
vielä pitkään. Kysymykseni liittyi siihen,
milloin te uskotte, että nämä maat pääsevät
sillä tavalla kuivalle maalle, että niihin voidaan
edes ruveta soveltamaan jossakin vaiheessa tätä rakenteellisen alijäämän
menettelyä.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Semmoinen asiavirhe täytyy korjata, että kyllä jokainen
kriisimaa ottaa omaan lukuunsa sen lainan (Mauri Pekkarinen: Joo
joo, mutta me maksamme sen!) ja me takaamme lainanottajan. Eli tämä on
todella iso asia: ettei vaan nyt kenellekään,
joka tätä kyselytuntia seuraa, jää semmoista
virheellistä kuvaa, että vaikkapa Irlanti tai
Portugali ottaisi toisten maitten lukuun lainaa, kerron, että se
ei pidä paikkaansa. (Mauri Pekkarinen: Nyt on semantiikkaa!)
Eli jokainen ottaa lainaa omaan piikkiinsä. Me takaamme
niitä lainoja sen takia, että he eivät
muuten sitä lainaa saisi.
Mitä tulee sitten tähän yleisempään
osuuteen, niin kaikkein paras tapa päästä terveen
talouden pohjalle on se, että me löydämme
ratkaisut tähän eurokriisiin. Täällä on
osa kansanedustajista sitä mieltä, että siihen
ei tarvitse ratkaisua löytää, (Timo Soini:
Se on löytynyt jo!) olennaista on vain, että rikotaan
vielä enemmän. Aivan yhtä lailla viime
hallituksessa kuin tässäkin hallituksessa kuitenkin
halutaan katsoa vastuullisesti, että yritetään
rikkoa mahdollisimman vähän ja pikemminkin löytää ratkaisuja
ongelmiin. Ei riitä se, että listaa kymmenen ongelmaa
mutta ei yhtään ratkaisua.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri puhui alkuun
hyvin siitä, että ei pitäisi olla hallituksia,
jotka rakentavat ohjelmansa toiveiden tynnyriksi tai tyhjän
päälle tai joiden suunnitelmat talouden kurista
pettävät. Valitettavasti, pääministeri
Katainen, teidän oman hallituksenne ohjelma on toiveiden
tynnyri ja rakennettu tyhjän päälle ja
sen fundamentit ovat pettäneet. Ette ole onnistuneet kääntämään velkaantumista
laskuun, työllisyys ei ole kehittynyt, kuten lupasitte,
verotuloja ei ole kertynyt teidän toiveittenne mukaan,
vaan joudutte tekemään lisää tasapainotustoimenpiteitä koko
ajan.
Oletteko te, pääministeri Katainen ja valtiovarainministeri
Urpilainen, sitoutuneet itse itsellenne asettamiin tavoitteisiin
saattaa Suomen talous kestävälle pohjalle?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kysymys laajenee, mutta jos tähän vastataan
ja sitten palattaisiin alkuperäiseen kysymykseen, joka
koskee EU:n sopimusmuutoksia.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitus on sitoutunut kääntämään
velkaantumisen laskuun, ja niin kuin hyvin tiedätte, me
olemme tehneet tässä reilun vuoden aikana päätöksiä noin
5 miljardin euron sopeutuksesta. Silloin kun se päätös
on tehty, niin senhetkisen tiedon mukaan se on ollut riittävä velkaantumisen
taittamiseen. Seuraavan kerran me tarkastelemme ensi keväänä tätä,
riittävätkö nämä 5
miljardin euron leikkaukset ja veronkorotukset velkaantumisen taittamiseksi.
Jos ne eivät riitä, niin sitten me teemme lisää.
Jos ne riittävät, niin hyvä.
Tähän tietysti vaikuttaa olennaisesti se,
löydämmekö me ratkaisun tähän
euroalueen talouskriisiin. Jos emme löydä, tilanne
on vakava, jos löydämme, tilanne on positiivisempi.
Sen takia meidän pitää ponnistella sekä Suomen
talouden tasapainottamiseksi että myös Euroopan
alueen talouskriisin ratkaisemiseksi. Jos me vain olemme sitä mieltä,
että ei kannata Euroopassa tehdä mitään,
kunhan vain rikotaan lisää, niin silloin me tiedämme,
että Suomi velkaantuu vielä nykyistä nähtyä huomattavasti
lujempaa tahtia. Eli sen takia hallitus haluaa ratkaista sekä Suomen velkaantumisen
että siihen olennaisesti kuuluvan Euroopan taloustilanteen.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! On todella hyvä, että tästä kriisistä opitaan.
Se, että ei pidetty sopimuksista kiinni, oli keskeinen
osa kriisiä, ja nyt tehdään sopimus,
josta on pidettävä kiinni tai sitten joutuu tuomioistuimeen
ja maksaa sakot ja lopulta pitää sopimuksesta
kiinni.
Mutta toinen samanlainen läksy pitää oppia: (Timo
Soini: EU:ko meidät tuomitsee?) Ei ollut kysymys vain siitä,
että ei pidetty taloussopimuksesta kiinni. Oli myös
kysymys siitä, että valehdeltiin vääriä talouslukuja.
Oli kysymys siitä, että rahoituslaitokset valehtelivat
lukujaan, stressitestit eivät onnistuneet, tietoja pimitettiin,
vääriä tietoja annettiin, ja sen takia
osa EU-maista ja komissio katsoo, että tämän
kurisopimuksen lisäksi tarvitaan toinen kurisopimus korruptiota vastaan,
hyvän hallinnon ja oikeusvaltion puolesta ja että samalla
tavalla myös rule of law’ta rikkovat jäsenmaat
joutuisivat vastaisuudessa vastaamaan asioista viime kädessä EU-tuomioistuimessa,
jotta jatkossa me voimme luottaa siihen, että valtiot puhuvat
totta sekä toisilleen että Brysseliin, sekä europarlamentille
että kansallisille parlamenteille. Mikä on Suomen
hallituksen rooli tässä rule of law -prosessissa,
jotta tämän hyvän sopimuksen lisäksi
saamme vielä toisen hyvän sopimuksen, jolla kitketään
valehtelu, korruptio ja huono hallinto EU:n jäsenmaista?
Pääministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Mehän tuemme kaikkea tämmöistä,
olemme aina tukeneet ja tuemme myös jatkossa, koska, niin
kuin edustaja Brax totesi, erityisesti yhden eurojäsenmaan
kohdalla on ollut tietoista asioitten vääristelyä ja
lukujen muuntelua, eli niitten talouslukujen muuntelua, joiden varassa olemme
seuranneet, kuinka tämän maan talous kehittyy.
Olemme seuranneet siis vääriä lukuja sen
takia, että tämän maan viranomaiset ovat
niitä tahallaan vääristelleet ja tuottaneet
vääriä lukuja, ja tätä ei
voi yksinkertaisesti enää tapahtua. Tämän
kyseisen maan eli Kreikan lukuja vääristelleet
tahot ovat nyt oikeudessa Kreikassa ja saavat sieltä sitten
kansallisen tuomion toimistaan, mutta se ei nyt enää helpota.
EU-tasolla läpinäkyvyys, hyvä hallinto,
oikeusjärjestelmän luotettavuus ja pitävyys
ovat aivan keskeisiä arvoja. Eihän demokratiaa
ja markkinataloutta, tämmöistä arvoyhteisöä,
voi edes kuvitella ylläpidettävän, elleivät
nämä perusfundamentit ole kunnossa.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri otti esiin
Kreikan tässä juuri äsken, ja nythän
on kutsuttu ensi viikolla koolle ylimääräinen
euroryhmä käsittelemään tätä Kreikan
tilannetta, ja on käynyt ilmi, että ei Kreikka
ole kyllä juurikaan edennyt taloutensa tasapainottamisessa,
vaan ne toiveet ja tavoitteet, jotka Kreikalle on asetettu, ovat
jääneet toteutumatta. Siellä kysytään
nyt joko lisää aikaa Kreikalle tai lisää rahaa.
Aikooko hallitus myöntyä uusiin helpotuksiin Kreikalle
vai olisiko aika etsiä uusia vaihtoehtoja? Kannattaako
tätä tukipakettilinjaa Kreikan suhteen enää ylipäätänsä jatkaa?
Olisiko, arvoisa puhemies, jo korkea aika selvittää,
voisiko Kreikan hallitulla tavalla irrottaa euroalueesta? Se ei
varmaan ole helppo tie, mutta se kenties voisi pidemmällä tähtäimellä luoda Kreikalle
uuden alun ja uuden mahdollisuuden, ja toisaalta me muut pääsisimme
siitä irti, että joudumme rakentamaan uusia tukipaketteja
vuosi toisen jälkeen. Olisiko tämmöinen
vaihtoehto mitenkään harkittavissa hallituksen
mielestä?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! On totta, että tällä viikolla
euroryhmässä emme pystyneet vielä tekemään
päätöksiä seuraavan lainaerän — joka
on siis osa viime keväänä sovittua Kreikan
toista lainaohjelmaa — maksamisesta Kreikalle.
Olen kyllä eri mieltä edustaja Kaikkosen kanssa
siitä, etteikö Kreikka olisi tehnyt uudistuksia omassa
taloudessaan. Kyllä Kreikka ja kreikkalaiset ovat tehneet
paljon. Ainakin itse arvostan suuresti myös niitä päätöksiä,
joita Kreikan parlamentissa ajettiin läpi viime viikolla,
ja oikeastaan viime päivinäkin, hyvin vaikeissa
yhteiskunnallisissa olosuhteissa. Jos katsomme tavallisia kreikkalaisia,
niin kyllä he ovat tällä hetkellä erittäin
kovilla.
Mutta se ei tietenkään tarkoita sitä,
etteikö Kreikan pitäisi tehdä enemmän,
ja aina sopimuksessa on kaksi osapuolta, ja on tärkeää,
että Kreikka tekee ja toimeenpanee myös ne päätökset,
joita tuohon toiseen lainaohjelmaan sisältyy, ja tästä jatkamme
tiistaina keskustelua kuten myöskin siitä, tarvitseeko
Kreikka kaksi vuotta lisäaikaa tuon uudistusohjelmansa
toimeenpanemiseen. Tällä hetkellä näyttää siltä,
että tarvitsee. Mutta Suomen kanta on ollut se, että tuon ohjelman
toimeenpanemiseen ei pidä antaa lisää rahaa.
Eli lisäaikaa kyllä, mutta ei lisää rahaa.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Palaan tuohon alkuperäiseen kysymykseen
eli kysymykseen talousunionisopimuksesta. Sehän on täällä eduskunnassa
tällä hetkellä käsiteltävänä. Kolme
valiokuntaa käsittelee sitä, ja uskon, että eduskunta
pääsee siihen hyvin yksityiskohtaisesti kiinni,
ja sen jälkeen sitten palaamme näihin kysymyksiin.
Minusta tässä on kysymys jälleen
kerran siitä, että vähemmän
huulenheittoa ja enemmän tekoja. Eli kysymys on siitä,
että kun me itse hoidamme ja pyrimme hoitamaan taloutemme
hyvin, niin vaadimme tätä myös muilta.
Tämä on yksi keino tässä työkalupakissa.
Kysyn nyt kuitenkin pääministeriltä vielä sitä,
kun tämä tähtää tulevaisuuteen,
se ei ratkaise tämän hetken ongelmia ja meillä on
Euroopassa erittäin isoja ongelmia kasvun aikaansaamisesta,
työllisyyden parantamisesta, ylipäätänsä ihmisten
elämäntilanteen parantamisesta erityisesti näissä kriisiytyneissä maissa:
mitä keinoja tämän tilanteen helpottamiseksi
hyvin pikaisesti on yhteisesti Euroopan unionilla?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Myller hyvin kuvasi tämän
talousunionisopimuksen. Se olisi ymmärrettävämpi,
jos sitä kutsuisi sen sisällön mukaisella
nimellä talouskurisopimus. Se on sopimus, jossa listataan
terveen taloudenpidon säännöt ja myös
keinot, miten sitten toimitaan, jos joku maa ei niitä sääntöjä noudata.
Suomi on itse asiassa jo pidemmän aikaa ollut ajamassa
tätä sopimusta, joten olisi se nyt omituista,
että me nyt tässä vaiheessa sitten sanoisimme,
että ei vaineskaan, ei me sitä omalle kohdalle
haluta. Me olemme halunneet Eurooppaan vahvempia sääntöjä,
vahvempaa talouskuria ja myös sanktiointijärjestelmiä niitä maita
kohtaan, jotka edes kuvittelevat, etteivät enää eläisi
sääntöjen mukaisesti.
Miten tässä hetkessä voitaisiin tätä talousahdinkoa
lieventää? Ihan yksinkertaisesti — niin tutulta
kuin tämä kuulostaa — kaikkein suurin yksittäinen
teko, jolla työpaikkojen lisäys ja verotulojen
kasvu lähtisivät liikkeelle on se, että me saisimme
poistettua pöydältä huolen euroalueen hajoamisesta.
Se huoli on nyt huomattavasti pienempi kuin se oli vielä muutama
kuukausi sitten, mutta edelleen muutamien maiden heikon taloustilanteen
johdosta meitä epäillään. Jos
me pystymme tekemään semmoisen eurooppalaisen
ratkaisun, joka takaa, että erityisesti suuret taloudet pysyvät
markkinoilla eivätkä kaadu, niin se todennäköisesti
kääntäisi talouskasvun hanikat kaakkoon
(Puhemies koputtaa) ja toisi lisää työpaikkoja
eri puolille Eurooppaa.