Täysistunnon pöytäkirja 111/2012 vp

PTK 111/2012 vp

111. TORSTAINA 15. MARRASKUUTA 2012 kello 16.00

tarkistettu versio 2.0

Tiehankkeiden leikkaussuunnitelmat

Mikko Alatalo  /kesk:

Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri Kyllönen! Julkisuuteen on tullut niin sanottu giljotiinilista, jolla leikataan maakunnille tärkeistä tiehankkeista lähes miljardi euroa. Ylen uutisten mukaan leikkauslista tuli teille, ministeri, yllätyksenä. Kuitenkin on tullut tietoa siitä, että Liikennevirastossa on suunniteltu tieremonttien leikkauksia jo kesästä saakka ja nimenomaan ministerin ohjaamana. Työryhmää ohjastetaan niin sanottuun uudelleenarviointiin, mikä tarkoittaa tiehankkeiden paloittelua, rahojen rajuja leikkauksia, entisten suunnittelurahojen hukkaamista sekä hankkeiden viivästymistä.

Olette maininnut kyllä, arvoisa ministeri, uudelleenarvioinnista, mutta onko teillä todella ollut mandaatti kaikilta hallituspuolueilta teettää peräti miljardin euron leikkaukset vai ovatko virkamiehet leikanneet tuon miljardin vasten tahtoanne, vaikka tehän että hyväksy sellaisia virkamiehiä, jotka eivät nauti teidän luottamustanne?

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Hyvä edustaja Alatalo, liikenne- ja viestintäministeriö ei ole todellakaan laatinut kyseistä julkisuudessa ollutta muistiota, ja kun on viitattu siihen, että olen ohjeistanut valmistelemaan hankkeita, niin on nimenomaan kyse tämän hallituskauden 2013—2016 välisistä hankkeista. Tietoni mukaan tässä kyseisessä muistiossa mennään vuoden 2016 jälkeisiin hankkeisiin lukuun ottamatta valtatie 8:aa koskettavaa kohtaa, ja haluan korostaa, että se ohjeistus, minkä minä olen antanut kirjallisesti Liikennevirastolle, on täysin hallituksen ja eduskunnan hyväksymän liikennepoliittisen selonteon mukainen.

Mikko Alatalo /kesk:

Te sanoitte, ministeri Kyllönen, eduskunnan kyselytunnilla 8.11., että kaikki ne päätökset, mitä eduskunta teki viime kesänä liikenneselonteossa, ovat voimassa edelleen. Nyt kuitenkin tämä lista on ristiriidassa selonteon rahasummien kanssa. Pölkyn päälle joutuvat muun muassa valtatiet 3, 4 ja 9 ja tosiaan tuo valtatie 8, ja monia suunniteltuja tiehankkeita jouduttaisiin lykkäämään, koska ne pitää suunnitella uudelleen. Tämä on kylmää kyytiä maakuntien elinkeinoelämälle ja myös ihmisille. Se tekee valtiovallasta epäluotettavan toimijan, ja talouskasvullekin se aiheuttaa huonoja seurauksia.

Kertokaa, eikö näin isosta muutoksesta, mitä siellä valmistellaan, olisi pitänyt kertoa muutenkin kuin maininnalla. Onko tosiaan niin, että hallituksella ei ole rahaa kehyksissä riittävästi toteuttaa selonteon hankkeita ja tehdään niin sanottuja köyhän miehen teitä, vai onko kyseessä pysyvämpi punavihreän politiikan muutos, jolloin raiteita kyllä rakennetaan mutta tiet saavat rapautua?

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Haluan edelleen korostaa sitä, että tämä muistio ei ole todellakaan lähtöisin liikenne- ja viestintäministeriöstä eikä sitä ole valmisteltu ministerin antamien ohjeitten mukaan. Siinä, mistä lähtökohtaisesti lähdetään liikennepoliittisessa selonteossa liikkeelle uuden liikennepolitiikan ja uuden suunnittelun toiminnassa, yksinkertaisesti on kyse siitä, että otetaan vanhan suunnittelun ja tekemisen rinnalle käyttöön kaikki uusi teknologia, kaikki uusi suunnitteluosaaminen, millä mahdollistetaan se, että myös näitä erittäin isoja yhteysvälihankkeita pystytään jatkossa toteuttamaan myös niillä valtion vähenevillä resursseilla. (Mauri Pekkarinen: Sanoudutteko irti vai ette?)

Ari Torniainen /kesk:

Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston liikennepoliittisessa selonteossa todetaan muutaman hankkeen kohdalla: "Yhteysvälin suunnitelmat uudelleenarvioidaan kustannustehokkaan, optimaalisen ja käyttäjälähtöisen ratkaisun löytämiseksi. Ratkaisu ideoidaan avoimesti ja vuorovaikutuksessa käyttäjien ja elinkeinoelämän kanssa."

Arvoisa liikenneministeri, te puhutte, kuten äskenkin, uudesta liikennepolitiikasta ja sen mukaisesta menettelystä. Mitä se oikeastaan todella tarkoittaa? Sitäkö, että jo valmiit tiesuunnitelmat sekä niihin käytetyt lukuisat selvitykset ja työt heitetään romukoppaan ja että samalla niihin käytetyt miljoonat menevät hukkaan? Mitä oikeastaan aikaisemmin on tehty väärin ja toisella tavalla?

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Käyttäjälähtöisellä, vuorovaikutteisella suunnittelulla sekä sillä, että huomioidaan maankäyttö, alueiden suunnittelu, liikenne, ympäristö, elinkeinoelämä ja alueiden ihmiset suunnittelussa hyvin vahvasti, pystytään löytämään parhaat ja tehokkaimmat tavat tuoda esille ja kehittää meidän yhteysvälejämme mutta myös koko meidän liikennejärjestelmäämme kokonaisuutena.

Parannusinvestointeja valtion tasolla pyritään tekemään järkevästi ja veronmaksajien eurot asianmukaisesti ja järkevästi hyödyntäen, eikä ole todellakaan tarkoitus tehdä mitään karsintalistoja, eikä ole todellakaan tarkoitus suunnitella niitä tämän hallituskauden aikana päätettyjä hankkeita kokonaan uudelleen, vaan tuoda niitä uuden liikennepolitiikan mukaisia elementtejä mukaan siihen suunnitteluun, jolloin huomioidaan koko liikennejärjestelmän kehittäminen yhtenä kokonaisuutena, mikä tuo parhaat yhteiskunnalliset hyödyt (Puhemies koputtaa) sekä tälle maalle että myös maakunnille ja alueille.

Ari Jalonen /ps:

Arvoisa puhemies! Valtatie 8 on yhteysvälillä Turku—Pori suunniteltu aikoinaan suurin piirtein 550 miljoonan arvoiseksi. Sen jälkeen realistisesti siitä tehtiin karsittu hankesuunnitelma, jonka loppusumma on 210 miljoonaa, elikkä tämä tavoite, mikä liikennepoliittisessa selonteossa on, on jo otettu tavallaan huomioon siinä. Siellä on yhteysvälille osoitettu nyt 100 miljoonaa, ja siellä on päätetty, että se koko yhteysväli rakennetaan. Ympäristöluvan vanhenemisen johdosta jäljelle jääväksi ainoaksi taloudellisesti järkeväksi vaihtoehdoksi jää se, että nykyinen suunnitelma toteutetaan, jolloin kysymys kuuluu: miten ja koska seuraavat 110 miljoonaa, puuttuvat osiot siitä, tulevat? Se varmasti on seuraavalle hallitukselle sitten viestitetty eteenpäin.

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Olen pitänyt sitä tapanani, että seuraavan hallituksen päätökset tekee tietysti seuraava hallitus, ja siitä 100 miljoonasta, minkä me olemme päättäneet, me tietysti yhteisesti vastaamme. Mutta kaiken kattavasti on hyvin tietona se, että ympäristölupa Maskun kohdalla vanhenee, ja se edellyttää meiltä toimia vuoden 2013 aikana. Ja tällä hetkellä olen tietoinen siitä, että uudelleen suunnittelu ja selvittely ovat alueen toimijoiden kanssa käynnissä, ja olen saanut tiedon viimeksi tänä päivänä päivitettyäni asiaa, että tämän vuoden loppuun mennessä suunnittelu on valmis. Se ei suinkaan vie 10:tä vuotta tai 20:tä vuotta tai tuo hankkeelle viivytyksiä, ja uskon, että hallitus kykenee valtatie 8:nkin osalta niihin päätöksiin, ettei ympäristöluvan vanheneminen johda hankkeen romuttumiseen millään muotoa.

Arto Satonen /kok:

Arvoisa puhemies! Rahaa on toki niukalti, mutta sekin kannattaa käyttää järkevästi. Nyt, kun katsotaan näitä tulevia hankkeita, voi olla niin, että jollakin yhteysvälillä voidaan pienemmällä rahasummalla saada suhteellisesti enemmän hyötyä kuin mitä se rahan vähentäminen vaikuttaa, mutta voi olla myös niin, että ne hankkeet täytyy toteuttaa nykyisessä laajuudessa, ja tämä pitää hankekohtaisesti arvioida. On hyvä, että ministeri Kyllönen on jo lupautunut tulemaan keskustelemaan liikennevaliokuntaan tästä asiasta tiistaina, ja on erittäin tärkeää, että hanke hankkeelta käydään nämä asiat läpi ja saadaan selväksi.

Hyvä oli tämä edellinen vastaus siitä, että tämä valtatie 8:n ongelma pyritään ratkaisemaan nyt nopeasti. Se on erittäin välttämätöntä, koska me emme voi vuosikausia jäädä odottamaan. Sama tilanne on myöskin monilla muilla teillä. Haluan vielä korostaa sitä ja kysyä: voitteko antaa vakuutuksen siitä, että nyt nämä kaikki hankkeet, mitä liikennepoliittisessa selonteossa on päätetty, menevät suunnitellusti eteenpäin ja että ne eivät viivästy mihinkään lupaprosessivaikeuksiin?

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä ei ole tiedossa hankkeitten osalta, kun puhutaan lupaprosessista, muita kiireellisiä hankkeita kuin valtatie 8, jossa on nimenomainen ympäristölupakysymys, joka on tullut sitten viime kesänä ja tämän syksyn aikana hyvin vahvasti koko eduskunnan tietoon. Ja toki me teemme sekä suunnittelussa että hankkeiden edistämisessä kaikkemme, että me pystymme toteuttamaan ne yhteisesti sovitulla tavalla.

Mirja Vehkaperä /kesk:

Arvoisa puhemies! Liikenneviraston suunnitelmat suurten tiehankkeiden uudelleenarvioinnista on otettu aika tyrmistyneesti vastaan Kehä kolmosen ulkopuolella. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että maakunnan tärkeimmät tiehankkeet vuoden 2016 jälkeen ovat uudelleenarvioinnissa, mutta myös taloudellisessa arvioinnissa. Ministeri Kyllönen, tätäkö se pitkäjänteinen liikennepolitiikka oikein on? Maakunnissa näitä suunnitelmia, esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla valtatie 4:n kohdalla, on tehty vuosia, vuosia. Aiotaanko nyt laittaa romukoppaan nuo tärkeät suunnitelmat, kun meille on sanottu, että tie olisi vain toteuttamista vaille valmis, kunhan rahat saataisiin? Hyväksyttekö nyt tuon 1 miljardin leikkaukset, joita nyt Liikennevirasto on esittänyt seuraavien suunnitteluvuosien hankkeitten osalta?

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Olen ikäni elänyt ja kasvanut keskustalaisessa maakunnassa ja ymmärrän, että on vaikea käsittää sitä, mikä ääneen sanotaan. (Naurua) Perusasia: liikenne- ja viestintäministeriö ei ole valmistellut tätä muistiota eikä myöskään antanut mandaattia minkään miljardileikkauslistan tekemiselle. Tuliko ymmärrettäväksi? Toivoisin niin, että kun käydään läpi yksittäisiä yhteysvälihankkeita, niin huomioitaisiin uusi liikennepolitiikka, joka haluaa katsoa koko liikennejärjestelmää kokonaisuutena. Perusajatus on se, että sillä samalla rahalla, minkä me käytämme tänä päivänä, pystytään saamaan enemmän ja toteuttamaan hankkeita myös alueellisesti tasapainoisemmin ja tasapuolisemmin.

Anu Vehviläinen /kesk:

Arvoisa puhemies! Minä kyllä haluan nyt sanoa teille, ministeri Kyllönen, että te kiemurtelette irti julkisuuteen tulleesta hankelistauksesta, joka tarkoittaa miljardin euron leikkauksia maakuntien tiehankkeisiin, ja pidän sitä kyllä erikoisena.

Eihän Liikennevirasto sitä omasta päästään ole keksinyt. Julkisuudessakin on ollut, tänäänkin lehdissä oli, mitä siinä muistiossa sanotaan, ja siinähän sanotaan johdannossa ja esipuheessa sillä tavalla, että liikenne- ja viestintäministeriön pyynnöstä tehdään, ja viitataan vielä jopa kahdeksaan hankkeeseen, jotka ovat tämän vaalikauden jälkeisiä hankkeita. Minusta se ei ole totta, mitä te tässä sanotte, ja minä pidän sitä ihmeellisenä nyt, kun olen perehtynyt myös niihin puheisiin, mitä olette eduskunnalle täällä sanonut selonteon käsittelyn yhteydessä. Itse asiassa tehän olette kovastikin korostaneet tätä uudelleenarviointia hankkeiden osalta, ja me ainakaan keskustassa emme ole sitoutuneet sellaiseen selontekoon, jossa lähdetään miljarditasolla leikkaamaan näitä hankkeita. Nyt haluan teiltä kysyä, mitä tulette tekemään tälle Liikenneviraston linjaukselle, mikä sieltä on tulossa tämän muistion osalta.

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Koska en ole ohjeistanut Liikennevirastoa laatimaan mitään miljardileikkauslistaa, niin sinä päivänä, kun minä saan sen listan käsiini, minä tulen repimään sen tuhannen kappaleiksi ja vielä poltan ne kappaleet. (Naurua)

Sanon tässä sen, jos puhemies vain sallii, että havaitsin kyllä äskettäin, että entinen liikenneministeri Vehviläinen antoi erittäin vakavan huomautuksen ja hyvin ilmiselvästi sanoi, että minä olen valehdellut eduskunnalle. Täytyy kyllä tässä vaiheessa esittää jo erityiskiitos ex-liikenneministeri Vehviläiselle siitä vahvasta tuesta, mitä on annettu liikennepolitiikan eteenpäin viemisessä ja liikenneministerin tehtävien hoidossa jatkossa eteenpäin. Kiitos, viesti on tullut perille.

Anu Vehviläinen /kesk:

Arvoisa puhemies! Minä en ole todellakaan sanonut sellaista (Puhemies koputtaa) enkä käytä sitä sanaa, ja jos te olette sillä tavalla ymmärtänyt, että puhuisin, että ette puhu totta, niin pyydän kyllä sitä teiltä anteeksi. Mutta sen sanon, että minä en ole tässä salissa ainoa henkilö, jolle tämä eilinen julkisuuteen tullut lista olisi ollut ihmetystä herättävä. Voin sanoa, että ei pelkästään tällä viikolla vaan pitkin syksyä ja täällä myös budjettikäsittelyssä te otattelitte edustaja Kanervan kanssa myös näistä, mikä on mitäkin ja mitä uudelleenarvioidaan. Täällä on yli hallituspuoluerajojen ja myös oppositiossa ollut laaja ihmetys siitä, mitä te oikein tarkoitatte. Sen takia tässä nyt näitä asioita tivataan, ja toivon, että vielä täällä oppositioedustajalla voi olla mahdollisuus jatkossakin tivata.

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Toki me voimme jokainen päättää, tehdäänkö suomalaista liikennepolitiikkaa Ilta-Sanomien kirjoittelun perusteella vai tehdäänkö sitä sillä perusteella, mitä eduskunta ja hallitus ovat linjanneet liikennepoliittisessa selonteossa. Itse lähden siitä, että sitä työtä tehdään liikennepoliittisen selonteon linjausten pohjalta, niitten yhteisten pelisääntöjen pohjalta, mitä hallitus ja eduskunta ovat päättäneet.

Annika Lapintie /vas:

Herra puhemies! Ministeri Kyllönen nyt aika selvästi kyllä sanoi sen, mikä Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on huolettanut, eli valtatie 8:n osalta. Olen itsekin yhtynyt siihen huoleen, koska se on liikenneturvallisesti hyvin vaarallinen ja siellä tapahtuu kuolonkolareita ja se on erittäin vakavaa, ja siinä mielessä, jos ministeri vielä vaikka toistaa sen, (Naurua) toteutetaanko se ajoissa ja tuleeko sinne se hallituksen ja eduskunnan sopima määräraha. Ja jos aikaa riittää, niin toinen suuri hanke, joka koskettaa Varsinais-Suomea ja Tamperetta, on se, aikooko hallitus olla mukana tukemassa näiden kaupunkien joukkoliikennettä ja niiden suunnitelmia rakentaa sinne pikaraitiotie.

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Raideliikenteen ja nimenomaan kaupunkien raideliikenteen kehittäminen ja tukeminen on hallituksen ohjelmassa, ja me olemme yhteisesti sitoutuneet siihen, että Turun ja Tampereen osalta hankkeita viedään eteenpäin. Nyt odotellaan vain sykäystä kaupungeilta itseltään. Voin sanoa, että kollega Niinistö on pitänyt erittäin hyvän huolen siitä, että valtatie 8 ei todellakaan pääse unohtumaan ministerin listoilta ja sitä tahkotaan yötä päivää niin, että saadaan lapio maahan 2013. (Timo Soini: Ei kun ajelemaan vain!)

Ritva Elomaa /ps:

Arvoisa puhemies! Valtatie 8 puhuttaa, ja vielä kerran koko kansan edessä haluaisin kysyä. Maskun ympäristölupa umpeutuu ensi vuonna. Saadaanko siihen rahat, alkaako Kasitien parannus?

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Koska kertaus on opintojen äiti, niin toistan vielä kerran, että me teemme kaikkemme, jotta Maskun ympäristölupa ei vanhene ja lapio — mikä kirves ja hakku, mikä tarvitaan — on maassa 2013.

Kari Rajamäki /sd:

Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa on vahva panos poikkihallinnollisen elinkeinoelämän, talouden, työllisyyden ja aluekehityksen tarkasteluun liikennepolitiikassa. Se ei ole irrallinen asia. Kesäkuussa te olette kehittämishankkeiden jatkosuunnitteluun nimennyt hallitusneuvos Mikael Nybergin. Jossain määrin teidän ohjauksessanne olevassa henkilön nimeämisessä on nyt tehty sellaisia esityksiä alueiden ja elinkeinoelämän kannalta keskeisten hankkeiden osalta, että tavoite on kolmannekseen niitten kustannuksissa, ja ettei tarvitse ottaa huomioon esimerkiksi yhteiskunnallisia ja aluetaloudellisia vaikutuksia tässä vaiheessa. Siis tämähän on vastoin hallitusohjelman tarkastelua, ja syytä on, totta vieköön, ottaa nyt nämä hankkeet ministerin tarkempaan ohjaukseen. Esimerkiksi valtatie 5, joka on valtiovarainvaliokunnan mielestä TEN-T-ydinverkkoon laitettava hanke, joka on lainmukaisesti suunniteltu. Yva-menettelyt, kaikki valmiina. Mikkeli—Juva-väliin esitetään 100 miljoonan hanketta 30 miljoonan kokoisena. Tämä on erittäin vakavaa epävarmuutta, vaarantaa myöskin jo seuraavan (Puhemies koputtaa) hallituksen päätösvallan ja mahdollisuuden keskeisten elinkeinopoliittisten hankkeiden osalta.

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Hankkeet ovat ministerin käden alla olleet viimeisen kuukauden aikana ihan sen takia, että olen halunnut itse pitää kiinni siitä, että yhteisistä periaatteista ja yhteisistä pelisäännöistä pidetään kiinni. Valitettavasti tällä hetkellä on tilanne se, että meillä on olemassa 8 miljardin hankelista ympäri ämpäri tätä maata ja maakuntia. Toiveita on loputon määrä. Se, että me kykenemme valtakunnallisesti, tasapainoisesti kehittämään ja tekemään sillä yhä vähenevällä rahalla enemmän vaikuttavuutta liikennepuolella alueellisesti, vaatii meiltä myös uudenlaista ajattelua, uudenlaista yhteistoimintaa, uudenlaista pohdintaa siitä, miten maankäyttö, alueiden suunnittelu, liikenne, elinkeinoelämä, ihmisten liikennetarpeet kohtaavat ja miten niihin kyetään vastaamaan.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Kysymys on loppuun käsitelty.