20) Laki siviilipalveluslain 23 a §:n
muuttamisesta
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tekemäni lakialoite koskee siviilipalveluslain
23 §:ää, ja siinä esitetään
siviilipalvelusmiesten asumiskustannuksen siirtämistä valtion
vastuulle. Siviilipalvelusmiehet ovat oikeutettuja ilmaiseen majoitukseen,
jonka kustantaminen on siviilipalveluslaissa säädetty
palveluspaikan tehtäväksi. Käytännössä tämä laissa
turvattu oikeus ei tällä hetkellä kuitenkaan
toteudu. Työministeriön vuonna 2000 tekemän
selvityksen mukaan vain yksi kolmannes siviilipalveluspaikoista
selviytyy asumiskustannusten korvaamisesta moitteitta. Ääritapauksissa
palveluspaikat ovat vaatineet siviilipalvelusmiehiltä kirjallista
sopimusta, jossa miehet luopuvat lakisääteisestä oikeudestaan
ilmaiseen majoitukseen palvelusaikana. Lainvastaiseen käytäntöön
ovat syyllistyneet esimerkiksi useat suuret kaupungit, jopa allekirjoittaneen
kotikaupunki, ja yliopistot.
Asumiskustannustilanteen korjaaminen on ollut esillä jo
pitkään. Nykyistä tilannetta ei voi pitää hyväksyttävänä,
koska tilanne, joka on säädetty laissa, ei millään
tavalla toteudu. Tilanne on aika kohtuuton siviilipalvelusmiehille,
sillä ne siviilipalvelusmiehet, joiden asumiskustannuksia
palveluspaikka ei korvaa, eivät saa tukea asumiskustannuksiin
muualtakaan. On vaikea kuvitella, että ongelmaa voitaisiin
ratkaista vain viranomaisvalvontaa lisäämällä,
koska valvonnan kiristäminen todennäköisesti
johtaisi siviilipalveluspaikkojen määrän
vähenemiseen. Paikkojen määrä on
jo nyt ollut ongelma. Niistä on pulaa. Tällä hetkellä esimerkiksi
monet kuntien organisaatiot tarvitsisivat ja ottaisivat mielellään vastaan
siviilipalvelustyövoimaa, mutta näillä tahoilla
ei ole varoja asuinkustannusten korvaamiseen.
Tämän vuoksi aloitteessani esitetään,
että siviilipalvelusmiesten asumiskustannukset siirtyisivät
valtion vastuulle. Asumiskustannusten osittainen siirto valtiolle
sisältyi työministeriön keväällä 2000
laatimaan siviilipalveluslain muutosesitykseen. Esitys kuitenkin
karsiutui pois ennen hallituksen käsittelyä. Koska
tilanne on kuitenkin jatkunut entisellään, tämä ongelma
vieläkin vaatii ratkaisua. Tässä esitetään,
että asumiskustannukset tulisivat valtion maksettaviksi
ja muuten tilanne säilyisi ennallaan.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ymmärrän aloitteen
tarpeellisuuden. Moneen otteeseen on tullut esille se, että siviilipalveluspaikkoja
olisi, mutta tämän tyyppisiä ongelmia
on olemassa. Tämä varmaan on ihan perusteltua,
ja siinä ehkä voisi miettiä sen tyyppistä mallia,
joka tällä hetkellä on, kun on armeijassa oleva
henkilö, joka saa sotilasavustusta siihen asuntoon, joka
on tyhjillään sinä aikana, kun armeijassa
ollaan. Silloinkin yhteiskunta maksaa asumiskustannuksia tällaiselle
henkilölle, joka armeijaa käy. Kannatan tätä aloitetta.
Tietty muotoa, millä yhteiskunta vuokran maksaa, ehkä vielä pitäisi
miettiä, ettei siitä kauhean byrokraattista järjestelmää tehtäisi.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Jos olen oikein ymmärtänyt,
tällä hetkellä on jossain määrin
muodostunut pulmaksi se, mitä sivari palvelusaikanansa
tekee. Nyt siis emme puhu totaalikieltäytyjistä vaan
siviilipalvelusmiehistä. Siviilipalvelusmiehethän
ovat olleet sosiaalisissa tehtävissä hyvin paljon.
Heistä on ollut kiistämätöntä hyötyä,
kiistämätöntä apua monessa paikassa.
Kun siviilipalvelusjärjestelmä on tullut Suomeen
jäädäkseen, olisi tietysti vähän
juhlallisesti sanottuna kansallinen etu, että sivarit tekisivät mahdollisimman
järkevää tointa. Jos tämän
järkevän toimen esteeksi muodostuu se, että sivareilla
ei ole paikkaa, mihin päänsä kallistaisivat, silloin
asia tietysti täytyy pystyä järjestämään. Tapahtuuko
se sillä tavalla, niin kuin ed. Sinnemäen lakialoitteessa
esitetään, sitä en tiedä, mutta
yleisen yhteiskunnallisen logiikan kannalta, jos jollekin ihmiselle
on osoitettavissa hyödyllistä tekemistä,
majapaikan ei pitäisi olla tämän tekemisen
esteenä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Lähden vähän
saman tyyppiseltä pohjalta kuin ed. Kekkonen. Kun siviilipalvelusmiehet
tekevät kuitenkin työtä, työllä on
sinällään oma arvonsa, koska monissa
paikoissa, missä siviilipalvelusmiehiä on töissä,
ei se ole tyhjänpäiväistä työtä, mitä he
tekevät. Siinä mielessä, vaikka ed. Sinnemäki
esittää, että valtio maksaisi kaiken,
niin kyllä minä senkin tyyppistä ajattelua
lisäisin tähän keskusteluun, että eikö kunnissa,
onko se sitten valtion tai kuntien toimesta, pitäisi järjestää paikkoja,
missä voi yötä olla ja asua sen ajan,
minkä on siviilipalveluksessa.
Suoraan en osaa sanoa, onko tämä malli hyvä, mutta
kuitenkin tällaisia kämppiä pitää olla
tai kunnalla vapaita asuntoja, jotta se ei ainakaan tule ongelmaksi,
jotta sen takia ihminen ei voi sijoittua siviilipalvelukseen, kun
ei ole yösijaa. Ilmeisesti suuri ongelma on Pääkaupunkiseudulla, ainakin
mitä olen uutisista kuunnellut ja lukenut, täällä on
näitä ongelmia enemmän. Syrjemmillä seutukunnilla
on mökkejä ja osakkeita tyhjillään,
sinne kyllä sopii ja kustannukset eivät ole kalliit,
enkä ole kuullut siellä tämän
tyyppisiä ongelmia olevan. Mutta kyllä kannatan,
että tämä ongelma pitää ratkaista
sillä tavalla, jotta tämä ihminen ei
ainakaan sen takia jää ilman paikkaa, että ei
ole asuntoa.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten ed. Kekkonen totesi, siviilipalvelus
tapana palvella yhteiskuntaa on hyväksyttävää ja
on tullut jäädäkseen Suomeen. Näin
ollen tietysti tasavertaisen oikeuden asua palveluksen aikana täytyy
kohdistua myöskin siviilipalvelusmiehiin kuten varusmiehiinkin.
Miten se sitten voitaisiin toteuttaa? Yksi malli on se, mikä on
nyt varusmiesten osalta toteutettu, että kun armeijan varuskuntia
on keskitetty suuremmille paikkakunnille ja myös, uskoisin,
siviilipalvelustoiminta keskittyy isoille paikkakunnille kuten Helsinkiin,
voitaisiin ajatella, että niin sanotusti perustettaisiin
kasarmit, joissa siviilipalvelusmiehet voisivat asua niin sanotussa
omassa kasarmissaan ja näin ollen saada ilmaisen majoituksen, eikä tarvitsisi
yhteiskunnan hankkia avoimilta markkinoilta kalliita vuokra-asuntoja
tilalle. Tämä on yksi tapa toimia.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun muistelee vuotta 1963, josta nyt on aika
pitkä aika, niin itsekin olin armeija-aikana parakkirakennuksessa,
jossa meitä oli 50 varusmiestä. Jos, arvoisa puhemies,
lähtee kehittelemään ed. Wallinin ajatusta,
niin kun lakialoitteessa sanotaan, että monet paikkakunnat
ottaisivat mielellään vastaan siviilipalvelustyövoimaa,
niin tämähän pystyttäisiin aivan
yksinkertaisesti Pääkaupunkiseudullakin toteuttamaan
sillä tavoin, että rakennettaisiin vaikka 50 siviilipalvelusmiehen parakki
ja he saisivat asunnon sieltä ja samat velvoitteet kuin
varusmiehilläkin normaalisti on, että päivät
töissä ja illalla iltavapaata, jos annetaan, ja
muuten ollaan siellä neljän seinän sisäpuolella.
Silloin voitaisiin myös mahdollisesti lähteä keskustelemaan
palvelusajan pituudesta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni palvelusajan pituudesta
pitäisi nyt keskustella. Valitettavasti asia on tietysti
vastikään käsitelty ja mielestäni
huonoin tuloksin. Kyllä siviilipalvelu sinänsä on
erittäin tärkeätä. Se on perustuslaillinen
oikeus. Siihen on suhtauduttava vakavasti ja on suhtauduttava vakavasti myös
tämän lakialoitteen esille nostamaan epäkohtaan
eli siihen, että asian kanssa on aivan selvästi
keploteltu. Näin ollen asunnon ja majapaikan saaminen on
jäänyt syntymättä. Kun ei ole annettu
esimerkiksi kuntakentän toimesta siviilipalveluspaikkoja,
niin sitten siviilipalvelusmiehet ovat joutuneet turvautumaan ikään
kuin viimeiseen mahdollisuuteen, joka on siviilipalvelun suorittaminen
keskuksessa, jossa on täällä kaivattuja
kasarmimaisia olosuhteita. Tämä ei ole missään
mielessä eikä myöskään
yhteiskunnan kannalta hyödyllistä. Edelleen se,
että on näin pitkä siviilipalvelusaika,
joka ylittää oleellisella tavoin kaiken muun palvelun
muodot, ei ole hyväksyttävää.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen iloinen, että aloite herätti
luovaa ajattelua edustajien keskuudessa. Tässähän
ei ollut spesifioitu, millä tavalla tämä asuminen
tulee valtion vastuulle, mutta siitä voitaisiin varmaan
keskustella pidempäänkin, mikä olisi
paras malli ja miten se käytännössä ratkaistaisiin.
Erityisen iloinen olen, että olen kuullut ed. Wallininkin
sanovan, että siviilipalvelus on hyväksyttävä tapa
palvella isänmaata.
Olen samaa mieltä kuin jotkut puhujat, jotka ottivat
esille, että siviilipalvelukseenhan liittyy monia muitakin
ongelmia kuin tämä kyseinen aloitteessa esitetty.
Yksi on pituus, josta eduskunta teki jokin aika sitten vääränlaisen
päätöksen, eikä asiaa saatu
korjattua. Se on tietenkin yksi asia. Varmasti siviilipalveluksen
mielekkyys ja hyödyllisyys yhteiskunnalle ja sen ikään kuin
kokonaisvaltainen kehittäminen olisi myös yksi
asia. Tämä aloite taas on tehty sen takia, että on
selkeästi sellainen tila, jossa voimassa oleva laki ei
millään tavalla toteudu, ja siihen tarvitaan ikään
kuin akuuttia korjaamista.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelin tätä asennemuuria,
mikä tähän edelleenkin näyttää liittyvän,
niin oli oikeastaan välttämättömyys
pyytää puheenvuoro ja kertoa omat kokemukset siitä.
Minä noin puolenkymmentä vuotta työpaikassani
mursin sitä asennemuuria ja lopulta sain luvan omalla vastuullani
ottaa pari siviilipalvelusmiestä. Kolmen vuoden ajan yritin heitä sijoittaa
työpaikkaan. Löytyi erinomaisia, erittäin
hyvän soveltuvan koulutuksen saaneita ja vastuuntuntoisia
siviilipalvelusmiehiä, mutta se kaatui aina asumiskysymykseen.
Joku atk-mies olisi ollut vapaaehtoinen nukkumaan vaikka käytävissä,
kunhan hän saisi siviilipalveluspaikan, jota hän
oli kuukausitolkulla, vuositolkulla, odottanut. Mutta sitä vastuuta
en tietenkään voinut ottaa, kun asunto on periaatteessa
järjestettävä. Se kaatui nimenomaan kerta
toisensa jälkeen siihen, että ei ollut osoittaa
asuntoa. Tämä on erittäin tärkeä asia
hoitaa kuntoon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Erkki Kanerva
käytti hyvän puheenvuoron. Aikaisemmassa puheenvuorossani viittasin
Siviilipalveluskeskukseen eli Lappträskin — Lapinjärven
toimintaan ja siihen "legioonapalveluun", mikä siellä toteutuu.
Siinä juuri menetetään sitä osaamista
ja tekemisen paikkaa, kun joudutaan lopulta sinne, koska muuta paikkaa
ei ole. Tämän tyyppinen asioitten tila ei ole yhteiskunnan
kannalta yhtään järkevää millään tavalla
mitaten. Tässäkin katsannossa lakialoite olisi
erittäin tärkeä. Toivon mukaan myös
tämä välittyy valtioneuvoston suuntaan,
että asia eläisi edelleen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Asuntojen saantikysymys ainakin Ruuhka-Suomessa
on vaikea. Sen takia toivoisin semmoista ratkaisua, jotta valtiovallan
toimin voitaisiin lähteä ratkomaan siviilipalvelusmiesten
ongelmaa, mutta tämä koskee myös esimerkiksi
rajavartijoita sikäli, kun heillähän
on siirtovelvollisuus, on lähdettävä melkein
mihin käsketään. Kun he tulevat tänne
Pääkaupunkiseudulle esimerkiksi, täällä yksityiset
asunnot ovat niin kalliita, jotta se on täysin kohtuutonta.
He eivät saa täyttä korvausta siitä ja
mitä saavatkin, se on aika kallista yhteiskunnan näkökulmasta
ajateltuna. Sen takia minusta pitäisi ottaa ihan puhtaasti
se kanta, että valtiovalta rakentaisi tänne omilla
kustannuksillaan kämppiä, jotka eivät
olisi grynderien hallussa.
Asennemuurista ja laajemmin palvelusajan pituudesta on käyty
keskustelua. Minusta sivariajatusta pitäisi laajentaa.
Nimittäin ei Afganistanissakaan tarvitsisi hirveästi
pommeja pudottaa, jos siellä suuri osa olisi sivareita.
En usko ainakaan semmoista uhkaa olevan. Se tilannehan meillä pitäisi
olla, että meidän pitäisi kaikki aseet
hävittää. Sivarithan omalta osaltaan
osoittavat esimerkkiä maailmasta, jota he ihannoivat, jotta
ei lähdetä aseelliseen tappeluun kenenkään
kanssa.
Edustajat Laitinen, Korkeaoja, Karpio
ja Ihamäki merkitään läsnä oleviksi.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Esa Lahtela jo totesikin sen saman,
mitä itsekin tarkoitin, että ei ole oikein, että kunnat
tai jotkin muut yhteisöt joutuvat vastaamaan niistä kustannuksista,
vaan kuten ed. Sinnemäki lakialoitteessaan toivookin, yhteiskunnan
tulisi ottaa täysi vastuu syntyneistä kustannuksista.
Sitä tarkoitin.
Se, mitä ed. Marjaana Koskinen totesi sotilasavustuksesta,
on kyllä yksi käyttökelpoinen malli toimia.
Pojallani, joka on tällä hetkellä Santahaminassa,
on Helsingin yliopistossa opiskelija-asunto, jonka vuokran sotilasavustuksen
kautta yhteiskunta maksaa armeija-ajalta. Se mahdollistaa myös
aseellisen palvelun menettämättä opiskelija-asuntoa.
Keskustelu päättyy.