14) Hallituksen esitys laiksi erikoissairaanhoitolain 47 a
ja 47 b §:n muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävä esitys
liittyy erittäin tärkeään kokonaisuuteen
koskien terveydenhoitohenkilöstön, erityisesti
lääkärien, riittävää määrää.
Lääkäripulaa podetaan tällä hetkellä monissa
terveydenhoidon yksiköissä, ja sen on ennakoitu
edelleen pahenevan tulevina vuosina väestön ikääntyessä,
terveydenhoitopalvelujen kysynnän kasvaessa ja myös
terveydenhoitohenkilöstön jakaantuessa alueellisesti
epätasaisesti. Lääkärikoulutuspaikkojen
lisääminen toimii pitkällä viiveellä pitkän koulutuksen
vuoksi, minkä takia tarvitsemme entistä enemmän
muualla lääkärikoulutuksen saanutta työvoimaa.
Nyt käsiteltävän lakiesityksen tarkoituksena on
eräiltä osin raivata esteitä ulkomailla
lääkärikoulutuksen saaneiden työllistymiseltä Suomessa.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi erikoissairaanhoitolakia
siten, että sairaanhoitopiiriä tai terveyskeskusta
ylläpitävälle kunnalle tai kuntayhtymälle
voitaisiin suorittaa korvauksia myös kustannuksista, jotka
aiheutuvat ulkomailla lääkärin tai hammaslääkärin
perustutkinnon suorittaneiden, Euroopan talousalueeseen kuulumattomien
valtioiden kansalaisten sairaalassa tai terveyskeskuksessa suorittamasta
palvelusta. Muutoksilla pyritään helpottamaan
näiden ulkomailla koulutuksen saaneiden lääkäreiden
harjoitteluun pääsemistä.
Käytännössä Terveydenhuollon
oikeusturvakeskus myöntää ulkomailla
koulutuksen saaneelle lääkärille luvan
toimia Suomessa. Lääkärin pätevyyden
selvittäminen on järjestetty siten, että hyväksyttävän
perustutkintotodistuksen esittämisen, kielitaitotodistuksen
hankkimisen ja noin kuuden kuukauden julkisen terveydenhuollon laitoksessa
tapahtuneen harjoittelun jälkeen hakija pääsee
osallistumaan Tampereen yliopiston lääketieteellisen
tiedekunnan järjestämään kuulusteluun.
Kolmiosaisen kuulustelun läpäisemisen jälkeen
Terveydenhuollon oikeusturvakeskus myöntää rajoitetun
toimiluvan julkisyhteisön laitoksessa toisen johdon ja
valvonnan alaisena tapahtuvaa työskentelyä varten.
Kahden vuoden kuluttua voidaan myöntää laaja
toimilupa.
Harjoittelupaikkoja ulkomaisten lääkärien
on kuitenkin ollut suhteellisen vaikea saada, ja tämä on
muodostunut monesti pullonkaulaksi. Nimittäin sairaalat
eivät palkkaa kovin mielellään ulkomaalaisia
harjoittelijoita eivätkä myöskään
ota useita harjoittelijoita samanaikaisesti, sillä harjoittelijan
ohjaus ja valvonta vaatii vakinaisen, entuudestaankin tiukoilla
olevan henkilökunnan resursseja. Muutoksen, jota nyt käsittelemme,
eli suoran valtion tuen ulkomaalaisten harjoittelijoiden ohjauskuluihin
on tarkoitus helpottaa omalta osaltaan tilannetta. Harjoittelua
vaaditaan käytännössä kuusi
kuukautta, mutta poikkeustapauksissa harjoittelu voi kestää kahdeksankin
kuukautta, erityisesti silloin kun kuulustelujen läpäiseminen
on edellyttänyt useita yrityksiä.
Valiokunta kiinnitti tässä yhteydessä huomiota
myös siihen ongelmaan, että kuulustelua pidetään
yleisesti ottaen hyvin vaativana. On tietysti potilaiden etu, että vaaditaan
paljon, mutta käytännössä tenttiä on
ollut aika vaikea saada läpi. Tästä syystä on
todettu, että monet kuulusteluihin osallistuvat lääkärit
hyötyisivät valmentavasta koulutuksesta, valmennuskursseista,
joita on järjestetty toistaiseksi kokeiluluontoisesti työvoimahallinnon
rahoittamina.
Valiokunta kiinnitti kannanotossaan huomiota siihen, että on
perusteltua edistää ulkomailla koulutuksen saaneiden
lääkäreiden saamista ammatin harjoittamisoikeuden
piiriin, minkä vuoksi valmennuskoulutuksen säännönmukainen
järjestäminen tulisi turvata huolehtimalla sen
rahoituksen jatkuvuudesta. Valiokunta teki myös muutoksen
pykälän 3 momenttiin ja muotoili sitä siten,
että niissä tapauksissa, joissa Terveydenhuollon
oikeusturvakeskus edellyttää yli kuuden kuukauden
harjoittelua, korvausta voitaisiin jatkaa tarvittaessa pidempäänkin
kuin vain puolen vuoden ajalta.
Näiden Eta-maiden ulkopuolelta tulevien lääkärien
tai hammaslääkärien taustoista sen verran,
että vuosittain näitä lääkäreitä tulee
noin 50, valtaosa Venäjältä ja Virosta,
yksittäisiä muistakin maista. Tällä hetkellä rajoitetulla
lääkärin ammatinharjoittamisluvalla toimii
maassamme 77 henkilöä. Suurin osa näistä lääkäreistä sijoittuu
terveyskeskuksiin perusterveydenhuoltoon ja pienempi osa erikoissairaanhoidon
palvelukseen. Valitettavasti näistäkin lääkäreistä merkittävin
osa sijoittuu Pääkaupunkiseudulle ja muualle Uudenmaan
alueelle. Jonkin verran heitä on sijoittunut Itä-
ja Kaakkois-Suomeen, mutta länsirannikolle ja Pohjois-Suomeen,
missä lääkäripula on polttavin,
on heitäkin toistaiseksi sijoittunut aika vähän.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa on noin 15 000 työikäistä lääkäriä eli
lääkäri 350:tä asukasta kohden.
Määrä vastaa läntisten teollisuusmaiden
keskitasoa, mutta on väestöön suhteutettuna
Pohjoismaiden alhaisin.
Lääkärit sijoittuvat alueittain epätasaisesti. Käytännössä yliopistosairaaloissa
ja yliopistosairaalapaikkakunnilla ei ole lääkäripulaa,
mutta muualla maassa on, niin kuin ed. Räsänenkin esitti,
erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa ja myöskin
ilmeisesti Kymenlaaksossa. Eilen ilmestynyt sanomalehti Karjalainen
käsitteli Pohjois-Karjalan lääkäripulaa
ja totesi, että vain erikoissairaanhoitopiirin ylläpitämän
sairaalan hyvä maine on toistaiseksi taannut sen, että siellä on
vain puolenkymmentä erikoislääkärin
virkaa täyttämättä.
Tuorein käytettävissäni oleva luotettava
selvitys on terveydenhuollon ammattihenkilöiden neuvottelukunnan
pari vuotta vanha selvitys tästä tilanteesta.
Sen mukaan terveyskeskuslääkäreiden viroista
10 prosenttia oli — siis silloin kaksi vuotta sitten — täyttämättä niin,
että virassa ei ollut edes sijaista. Tilanne voi olla nyt
pahempikin. Vastaavasti erikoissairaanhoidosta puuttui 550 erikoislääkäriä ja
paristakymmenestä erikoistumisvirasta viranhoitaja.
Lääkärien valmistuminen vähenee
vielä ainakin 2—3 vuoden ajan samanaikaisesti,
kun väestön ikääntyminen edellyttäisi
toisenlaista kehitystä. Lääkäreiden
ikärakenne on sellainen, että vuoden 2003 jälkeen
poistuma kasvaa ainakin 10 vuoden ajaksi noin 300 lääkäristä,
minkä suuruinen poistuma nyt on.
Maassamme on eri syistä täysin muissa tehtävissä tai
työmarkkinoiden ulkopuolella työttöminä todennäköisesti
satoja Etan ulkopuolella koulutettuja lääkäreitä.
Terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä annetun
lain mukaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskus voi erityisestä syystä ja
määrääminsä ehdoin,
ehdoin, joita ed. Räsänen kuvasi, myöntää heille
hakemuksesta luvan lääkärinammatin harjoittamiseen
Suomessa. Käytännössä Etan ulkopuolella
lääkärintutkinnon suorittaneiden on vaikea
läpäistä ilman tukitoimia opintokokonaisuuksia,
jotka ovat heille Suomessa myönnettävän
ammatinharjoittamisoikeuden edellytyksenä.
Vaikka lääkärinoikeuksia hakevalla
olisi erinomaiset lääketieteelliset tiedot ja
kielitaito harjoittaa ammattiaan, pelkän itseopiskelun
kautta tapahtuva pätevöityminen ei ole käytännössä mahdollista.
Paradoksaaliseksi nyt vallitsevan tilanteen on tehnyt se, että terveyskeskustyön
tuntemus on suoritettavan opintokokonaisuuden osa-alue, mutta käytännössä ammatinharjoittamisoikeuksia
hakevalla ei ole mahdollisuutta tutustua terveyskeskustyöskentelyyn
ilman, että hän olisi suorittanut tämän
opintokokonaisuuden. Siis edellytetään opintokokonaisuutta,
johon hänellä ei nyt vallitsevassa tilanteessa
ole mahdollisuutta.
Tein runsas vuosi sitten tätä asetelmaa koskevan
kirjallisen kysymyksen yhdessä ed. Lauri Kähkösen
kanssa ja sain siihen viime vuoden syyskuussa päivätyn
vastauksen. Vastauksessa todetaan muun ohessa, että sairaalat
ja terveyskeskukset eivät palkkaa mielellään
ulkomaalaisia harjoittelijoita, sillä harjoittelijanohjaus ja -valvonta
vaatii vakituisen henkilökunnan resursseja, aivan niin
kuin ed. Räsänen edellisessä puheenvuorossa
kuvasi. Juuri siihen tässä lakiesityksessä nyt
etsitään ratkaisua.
Kuriositeettina mainittakoon, että saamani vastaus
päättyi hämmästyttävästi
niin, että siinä halutaan huomauttaa kysyjille,
ed. Kähköselle ja minulle, että on eettisesti
kyseenalaista alkaa houkutella lähialueilta lääkäreitä Suomeen,
koska heitä tarvitaan siellä, missä he
nyt ovat.
Tätä taustaa vasten on pantava tyydytyksellä merkille,
että kuluneen vuoden aikana ajatukset ovat muuttuneet.
Kysymys ei, niin kuin alussa totesin, todellakaan ole lääkäreiden
houkuttelemisesta tänne, vaan täällä jo
olevien lääkäreiden työllistämisestä ja
heidän ammattitaitonsa ottamisesta käyttöön.
Tämä esitys on syytä hyväksyä valiokunnan esittämässä muodossa,
siis niin kuin ed. Räsänen valiokunnan työn
tulosta kuvasi, että jos harjoitteluaika on pidempi kuin
kuusi kuukautta, se pitää myöskin korvata,
jos vaaditaan pidempää harjoitteluaikaa. Kun ihmisten
liikkuvuus on lisääntynyt, tämän
lakimuutoksen ei pidä olla tämän kehityssuunnan
lopullinen ratkaisu.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun edellä ed. E. Kanerva toi esille,
että hän oli tehnyt kirjallisen kysymyksen asiasta
noin vuosi sitten, samoin myös minä kysyin tätä asiaa
ehkä puolitoista vuotta sitten. Silloin vastaus oli kyllä erittäin
tyly ja annettiin ymmärtää, että maahanmuuttajalääkäreitä on
yksinkertaisesti niin vähän, että ei
heistä ole ratkaisemaan Suomen lääkäripulaa.
Käsitykseni mukaan heitä on edelleenkin noin 200,
jotka ovat saaneet omassa maassaan lääkärikoulutuksen
ja totta kai tarvitsevat täällä meidän
maassamme täydennyskoulutusta ja kielikoulutusta pystyäkseen
toimimaan meillä terveydenhuoltotyössä.
Mielestäni on oikein, että valtiovalta on vihdoin
tehnyt konkreettisen esityksen, jolla helpotetaan maahanmuuttajalääkäreiden
pääsyä mukaan työelämään.
Tämän vuoden alussa Lääkäriliiton,
Uudenmaan te-keskuksen ja Helsingin yliopiston aloitteesta aloitettiin
täydennyskoulutus lähinnä Eta-alueen
ulkopuolelta tulleille maahanmuuttajalääkäreille.
Käsitykseni mukaan ongelma siinä on ollut se,
että kun esimerkiksi minun kotiseudullani on noin 10—15
Venäjältä tullutta lääkäriä,
he kokevat opintososiaaliset kysymykset hyvin ongelmallisiksi; miten
perheellinen ihminen lähtee tänne kouluttautumaan
useaksi kuukaudeksi. Katsoisin, että maahanmuuttajalääkäreiden
koulutusta tulisi pystyä järjestämään
myös muualla kuin Pääkaupunkiseudulla,
tentittäköön sitten ne loppukuulustelut
vaikka Tampereen yliopistoon.
Vielä haluaisin ottaa toisen näkökulman
tähän. Kun maahanmuuttajalääkärit
työskentelevät terveyskeskuksissa, hehän
ovat mitä parhaimpia suvaitsevaisuuskasvattajia suomalaisessa
yhteiskunnassa: opimme paremmin tuntemaan ja hyväksymään
vieraasta kulttuurista tulleita ihmisiä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä asiassa on
edetty oikeaan suuntaan ja minusta tämä on hyvä asia.
Ed. E. Kanerva kuvasi ihan oikein, miten tämä asia
on.
Itsekin selvitin erään venäläisen
lääkärin mahdollisuutta tulla Suomeen
vahvistamaan kielitaitoaan. Siinä törmättiin
niihin vaikeuksiin, mitä asenteellisella puolella meillä Suomessa
oli vielä vähän toista vuotta sitten.
Tälle lääkärille ei myönnetty
suomalaisten viranomaisten toimesta — venäläiset
eivät niinkään jarrutelleet sitä asiaa — lupia
siihen, jotta tämä ihminen olisi voinut tulla
tavalliseen työhön, koska hänellä ei lääkärinpaikkaa
ollut ja sinällään se työ vaatisi vähän
pätevöitymistä Suomessa meidän
normiemme mukaan.
Tämä ihminen on tulossa huoltoasemalle myyjäksi
ja sieltä kautta pääsisi suomalaiseen yhteiskuntaan
vähän paremmin tutustumaan. Meidän viranomaisemme
totesivat, että tämä ei oikein sovi sen
takia, jotta Venäjällä tarvitaan omia
lääkäreitä, ja tämän
tyyppisiä lupia ei pitäisi myöntää.
Asia tosin hoitui ja tällä hetkellä tämä ihminen
on Suomessa kieltä oppimassa ja työssä. Tuntuvat
tulevaisuudensuunnitelmat olevan sellaiset, että ilmeisesti
tulee Suomeen jäämäänkin, sikäli
kuin saa riittävät luvat.
Yleiskeskustelu päättyy.