5) Hallituksen esitys laiksi rekisteröidystä parisuhteesta
annetun lain 9 §:n muuttamisesta
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelmaan on kirjattu, että nais-
ja miesparien oikeus perheen sisäiseen adoptioon tehdään
mahdolliseksi ottaen huomioon biologisen vanhemman oikeudet. Nyt
käsiteltävänä oleva hallituksen
esitys on annettu tämän kirjauksen toteuttamiseksi. Esityksessä ehdotetaan,
että rekisteröidyn parisuhteen osapuoli saa mahdollisuuden
adoptoida parisuhteen toisen osapuolen lapsen. Kun adoptio on vahvistettu,
lasta pidetään rekisteröidyn parin yhteisenä lapsena.
Esityksen tarkoituksena on parantaa nais- ja miesparien perheissä elävien
lasten asemaa. Suomessa on muutama sata lapsiperhettä,
joissa vanhemmat ovat samaa sukupuolta. Näissä perheissä vanhemmat
ovat saattaneet yhdessä päättää lapsen
hankkimisesta ja he hoitavat ja kasvattavat lasta yhdessä.
Kuitenkin vain toinen heistä voi nykyisin olla oikeudellisessa
mielessä lapsen vanhempi.
Nykyisestä vanhentuneesta ja syrjivästä laista seuraa,
että lapsen oikeudellinen asema on monessa mielessä epätyydyttävä.
Lapsella ei esimerkiksi ole elatuslain nojalla oikeutta saada elatusta
sosiaaliselta vanhemmaltaan. Jos vanhemmat eroavat, lapselle ei
voida vahvistaa tapaamisoikeutta suhteessa sosiaaliseen vanhempaansa.
Lapsi ei myöskään peri sosiaalista vanhempaansa
eikä tämän sukulaisia. Nämä ongelmat poistuvat
ja lapsen oikeudellinen asema vahvistuu merkittävästi,
jos lapsen sosiaalinen vanhempi saa mahdollisuuden hakea perheen
sisäistä adoptiota.
Vaikka lapsen oikeudellisen aseman parantaminen on tärkeää,
kysymys ei ole pelkästään juridiikasta.
Esitystä valmisteltaessa on kuultu lastenpsykiatrian ja
lapsipsykologian asiantuntijoita. Tutkimustiedon valossa on perusteita
uskoa, että perheen sisäisen adoption avulla voidaan
lisätä lapsen turvallisuudentunnetta ja perhetilanteen
vakautta sekä adoptiovanhemman ja hänen sukulaistensa
sitoutumista lapseen. Näillä seikoilla on myönteinen
vaikutus lapsen kehitykseen. Lapsen kehityksen ja minäkuvan
kannalta on tärkeää myös se,
että adoptio-oikeuden ansiosta nais- ja miesparien perheessä elävä lapsi
voi kokea elävänsä perhemuodossa, joka
on yhteiskunnan silmissä tunnustettu ja hyväksytty.
Kun rekisteröidyn parin perheessä haetaan perheen
sisäistä adoptiota, siihen sovellettaisiin esityksen
mukaan samoja, huom. samoja, säännöksiä kuin
avioliittoperheissä. Ennen adoption vahvistamista annettaisiin
kaikille osapuolille adoptioneuvontaa. Neuvonnassa varmistutaan siitä,
että kaikki osapuolet ymmärtävät
adoption merkityksen ja että adoptio kussakin tapauksessa
on todella lapsen edun mukaista — lapsen edun mukaista.
Adoption vahvistaa käräjäoikeus.
Perheen sisäisen adoption vahvistamisen seurauksena
lapsen oikeudellinen suhde hänen toiseen biologiseen vanhempaansa
katkeaa. Siksi adoptioon pääsääntöisesti
tarvitaan kummankin biologisen vanhemman suostumus. Adoptio voidaan
vahvistaa ilman biologisen vanhemman suostumusta vain erittäin,
suorastaan hyvin hyvin poikkeuksellisesti lapseksiottamislaissa
säädettyjen tiukkojen edellytysten täyttyessä.
Adoptioon tarvitaan myös lapsen suostumus, jos lapsi on
täyttänyt 12 vuotta. Alle 12-vuotiaankin lapsen
vastustus estää adoption, jos lapsi on niin kehittynyt,
että hänen tahtoonsa voidaan kiinnittää huomiota.
Ehdotettu laki koskisi kaikkia rekisteröityjen parien
perheissä eläviä lapsia. Se koskisi siis myös
sellaisia lapsia, jotka ovat syntyneet ennen parisuhteen rekisteröintiä tai
ennen lain voimaantuloa. Esitykseen liittyvän siirtymäsäännöksen
mukaan myös sellaiset parit, jotka ovat eronneet ennen
lain voimaantuloa, voisivat hakea perheen sisäistä adoptiota
kahden vuoden ajan lain voimaantulosta. Siirtymäsäännöksen tarkoituksena
on mahdollistaa lapsen oikeudellisen aseman parantaminen huolimatta
siitä, että juridisen vanhemman ja sosiaalisen
vanhemman parisuhde on ehtinyt purkautua ennen lain voimaantuloa.
Näissä perheissähän adoptiota
ei olisi voitu edes hakea vielä rekisteröidyn
parisuhteen aikana. Tässäkin tilanteessa kyse
on nimenomaan silloin tämän lapsen edusta.
Arvoisa puhemies! Esitys koskee suoraan satoja lapsia, jotka
jo tänä päivänä elävät
nais- ja miesparien perheissä. Esityksellä voidaan
olennaisesti parantaa näiden lasten asemaa. Uudistuksen
voimaantuloa odotetaan näissä perheissä, näin
varsinkin näitten lasten asioista välittävissä perheissä ja
heidän suvuissaan ja ystäväpiirissään
merkittävästi ja kiireellä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Osallistuin vastavalittuna
kansanedustajana muistaakseni vuonna 1995 täällä eduskunnassa Setan
järjestämään keskustelutilaisuuteen.
Järjestön edustaja kertoi strategian, jolla yhteiskunnallinen
sukupuolineutraali avioliitto-ohjelma pystytään
toteuttamaan askel askeleelta. Tavoitteena oli edetä samaa
sukupuolta olevien parisuhteen virallistamisesta hedelmöityshoitojen hyväksymisen
kautta ensin perheen sisäiseen ja sitten ulkoiseen adoptioon,
jonka jälkeen voidaan toteuttaa sukupuolineutraali avioliitto.
Nyt käsittelemme yhtä askelta tässä jatkumossa.
Jokaisen askeleen välttämättömyyttä voidaan perustella
edellisellä. Virallistetun parisuhdelain puolesta äänestäessään
useat kansanedustajat kertoivat hyväksyvänsä esityksen
vain sillä edellytyksellä, että se ei
tule koskemaan lapsia. Naisparien hedelmöityshoito-oikeutta
vaadittiin siksi, että meillä jo on virallistettuja
pareja, jotka toivovat lasta, ja perheen sisäinen adoptio
taas katsotaan välttämättömäksi,
koska naisparit voivat nyt yhdessä hankkia hedelmöityshoidolla lapsen,
jolla ei ole juridista isää, ja nyt ennen muuta
näiden lasten heikkoa juridista asemaa on tarve paikata
tällä lailla.
Tämän lain myötä mahdollistuu
ymmärtääkseni myös ulkoinen
adoptio, vaikka hallitusohjelmassa puhutaan ainoastaan sisäisestä adoptiosta. Esityksen
mukaan perheen sisäinen adoptio rekisteröityjen
parien perheissä voisi koskea sekä parisuhteen
toisen osapuolen biologista lasta että hänen adoptiolastaan.
Rekisteröidyn parisuhteen osapuoli voi puolestaan ottaa
yksin ottolapsen, mikä taas avioliitossa olevalle ei ole
mahdollista. Vaikka rekisteröity pari ei voi siis yhdessä suoraan
ottaa ottolasta, adoptoida ulkopuolista lasta, niin parisuhteen
toinen osapuoli voi ensin yksin adoptoida lapsen ja sen jälkeen
toinen osapuoli voi adoptoida hänet sisäisen adoption
kautta, ja kysyn ihan, onko tämä ollut koko hallituksen
tavoite? Ainakin keskustan puoluekokous viime kesänä torjui äänestyspäätöksellä tämän
sisältöisen aloitteen.
Arvoisa puhemies! Lapsen aseman vahvistaminen on oikea ja kannatettava
tavoite. Kuitenkin toivoisin sitä, että tähän
tavoitteeseen pyrittäisiin muulla tavoin kuin muuttamalla äitiyden ja
isyyden käsitteitä.
Hallituksen esityksen perusteluissa tämä itse asiassa
muotoillaan mielestäni hyvin. Luen pienen lainauksen sieltä:
"Äitiys ja isyys ovat hyvin perustavanlaatuisia oikeudellista
ja sosiaalista todellisuutta hahmottavia käsitteitä.
Niiden avulla jäsennetään ihmissuhteita,
joiden kautta lapsi syntyessään kiinnittyy ympäröivään
yhteiskuntaan ja saa elämälleen juuret. Muun muassa
näistä syistä äitiydellä ja
isyydellä on erityinen merkitys jokaisen elämässä.
Näiden käsitteiden sisällön
muuttamisella on sen vuoksi yleistä yhteiskunnallista merkitystä."
Suomessa on alle 200, viime vuonna hallituksen esityksen mukaan
146, sellaista rekisteröityä parisuhdetta, joiden
taloudessa elää yksi tai useampi lapsi. Mielestäni
oikea tie olisi se, että näiden lasten asema turvattaisiin
käräjäoikeudessa tapahtuvan huoltajuuden
vahvistamisen ja myös perintökaaren muutoksen
kautta ilman sisäistä adoptio-oikeutta, joka perustavalla
tavalla muuttaa käsitystä isyydestä ja äitiydestä luomalla
lapselle kaksi juridista isää samaan aikaan tai
kaksi juridista äitiä. Näissä tapauksissa
mielestäni parempi käsite olisi huoltaja kuin
vanhempi.
Heteroseksuaalisissa uusperheissä elää suuri määrä lapsia,
joita äidin tai isän uusi puoliso ei ole adoptoinut.
Silti lapsista voidaan yhdessä huolehtia ja lapselle on
tälläkin hetkellä mahdollisuus määrätä juridinen
huoltaja lähipiiristä. Tuomioistuin voi päättää,
että lapsen huolto uskotaan vanhempien ohella tai sijasta
yhdelle tai useammalle henkilölle, joka on antanut siihen suostumuksensa,
ja huoltajalle voidaan oikeuden päätöksellä myös
sopia elatusvelvollisuus, ja näin lähes aina menetelläänkin.
Huoltajuussuhde ei myöskään pääty
avioliiton tai virallistetun parisuhteen purkamiseen, jolloin erolapsenkin
asema voidaan turvata tältä osin. Huoltajuus ei
katkea lapsen vanhemman kuolemaankaan, jonka jälkeen periaatteessa huoltajalla
on myös mahdollisuus adoptoida lapsi.
Olisi ollut mahdollista muuttaa myös perintö- ja
lahjaverolakia niin, että lapsi voisi periä pitkäaikaisen
huoltajansa ja tämän sukulaiset samoin ehdoin
kuin juridisen vanhemman kohdalla tapahtuu.
Mielestäni siis rekisteröidyssä parisuhteessa elävien
lasten asema olisi turvattavissa ilman tätä lakiesitystä,
ilman että muutetaan sitä ajatonta periaatetta,
että lapsella voi olla yhdellä kertaa vain yksi äiti
ja yksi isä. Väitän, että tässä prosessissa,
jos ajatellaan koko tätä lainsäädäntöprosessia,
ei ole pelkästään eikä edes
pohjimmiltaan kysymys lapsen oikeuksista vaan aikuisten poliittisesta
tavoitteesta rinnastaa samaa sukupuolta olevien suhde miehen ja
naisen muodostamaan avioliittoon. Kyllä avioliittoon rinnastettu parisuhde
on jo muuttanut käsitystä perheestä ja vanhemmuudesta,
ja tämä näkyy ihan käytetyssä sanastossa
myös tässä hallituksen esityksessä. Esimerkiksi
lapsen äidin naiskumppania tai lapsen isän mieskumppania
nimitetään lapsen vanhemmaksi, vaikka hän
ei tällä hetkellä sitä ole biologisessa
eikä juridisessa mielessä.
Esityksessä on vedottu siihen, ettei eduskunnassa voida
päättää, millaisia perheitä arjessa syntyy.
Kuitenkin lainsäädännöllä voidaan
ohjata yhteiskunnan kehitystä ja arvoympäristöä haluttuun
suuntaan. Avioliittoa, perhettä ja vanhemmuutta koskeva
sääntely ei ole koskaan arvoneutraalia. Kyllä se
on vahvasti sidoksissa niihin arvoihin, joiden pohjalle yhteiskuntaa
halutaan rakentaa. Totean nyt, että emme esimerkiksi hyväksy
moniavioisuutta arvojemme vuoksi eikä tässäkään
esityksessä esitetä vanhempien määrän
nostamista kahdesta ylöspäin, vaikka sellaisiakin
tavoitteita on esitetty esimerkiksi Setan taholta, jossa puhutaan
kolmi- tai neliapilaperheistä. Juridisten vanhempien lukumäärän
rajaaminen kahteen perustuu lähtökohdiltaan juuri
biologiaan eli siihen, että lapsella voi olla vain yksi biologinen äiti
ja isä.
Arvoisa puhemies! Vaikka tämä esitys koskee
vain pientä ihmisryhmää ja vaikka sen
välittömät tarkoitusperät
ovat hyvät, mielestäni äitiyden
ja isyyden ajatonta merkitystä ei pidä muuttaa
tämän esityksen tavoin ja tähän samaan
tavoitteeseen voidaan päästä muillakin tavoin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen erittäin
taitavasti kuvasi sen, miksi tämä hallituksen
esitys pitää hyväksyä sellaisenaan.
Ei tarvitse mitään muuta kuin että hyväksyy
modernin vanhemmuuden käsitteen ja pikkusen miettii asioita
vähän laajemmalti, syvällisemmin ja ottaen
huomioon sen, mitä hän puhui kauniisti siitä,
että pitää vastuuta kantaa.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Olen usein miettinyt, kuinka minulla
voisi olla oikeutta määrätä,
ketä kukin meistä rakastaa tai kenen kanssa ihmisellä on
oikeus perustaa perhe. Onko minulla oikeutta tuomita, oikeutta eriarvoistaa?
Minun maailmassani, tässä kainuulaisessa maalaisessa
elämänkatsomuksessa, minä ennemmin suvaitsen
enkä tuomitse, ja siksi tervehdin ilolla tätä lakiesitystä,
jolla turvataan tänä päivänä myös
sateenkaariperheiden lasten oikeudet.
Sateenkaariperheet ovat jo vuosia odottaneet tätä lakia,
koska se on nimenomaan näissä perheissä elävien
lasten etujen mukainen ja vahvistaa lasten oikeuksia. Nykytilanteessa
toisen puolison biologisella lapsella ei ole mitään
juridisia oikeuksia suhteessa äitinsä puolisoon,
sosiaaliseen vanhempaansa. Tämä seikka aiheuttaa
suurta epävarmuutta lapsen asemaan ja huolenpitoon erityisesti
silloin, jos hänen biologinen vanhempansa kuolee tai sairastuu
niin vakavasti, ettei pysty huolehtimaan lapsesta. Ei suinkaan ole
itsestäänselvää, että lapsen
hoito uskotaan sosiaaliselle vanhemmalle, ja vaikka näin
tapahtuisikin, asian järjestäminen ottaa aikansa
ja aiheuttaa vanhempansa vakavaa sairastumista tai menetystä surevalle
lapselle aivan kohtuutonta psyykkistä kuormitusta.
Myös tavanomaisessa arjessa on monia tilanteita, joissa
asioiden hoito mutkistuu lapsen ja hänen sosiaalisen vanhempansa
juridisen siteen puuttuessa. Laki on lapsen etujen mukainen ajateltaessa
esimerkiksi lapsen oikeutta periä molemmat vanhempansa
tai parisuhteen purkautuessa saada tapaamisoikeus sosiaaliseen vanhempaansa.
Sateenkaariperheelle mahdollistettavan perheen sisäisen
adoption vastustajat antavat usein kuvan ikään
kuin tässä oltaisiin luomassa kokonaan uutta perhemuotoa.
Sateenkaariperheet ja niiden lapset ovat kuitenkin olleet jo vuosikausia olemassa,
ja eduskunnan velvollisuutena on turvata näiden perheiden
ja näiden lasten oikeudet tavalla, joka vastaa suomalaisen
oikeusvaltion periaatteita. Jopa Kirkkohallitus on tällä kannalla
ja hyväksyy lain säätämisen,
vaikka se korostaakin ideaalina ydinperhettä.
Vasemmistoliitto on jo ajat sitten vaatinut puoluekokouspäätöksin
perheen sisäisen adoption tekemistä mahdolliseksi
ja tukee lämpimästi lain säätämistä.
Hallituksen lainmuutosesitys on vain puoli askelta eteenpäin,
sillä tavoitteena tulee olla rekisteröityjen parien
oikeus ottaa yhteinen ottolapsi, ja valiokuntakäsittelyssä tämäkin asia
varmasti tulee nousemaan esille.
Yksinkertaisin ratkaisu olisi säätää avioliittolaki
sukupuolineutraaliksi, jolloin sekä eri sukupuolta että samaa
sukupuolta olevat parit solmisivat avioliiton yhden ja saman lain
perusteella ja saisivat samat oikeudet ja velvollisuudet. Tällainen
laki on jo voimassa kolmessa Euroopan maassa ja kahdessa maassa
Euroopan ulkopuolella sekä kolmessa Yhdysvaltain osavaltiossa. Norjassa
se tulee voimaan vuoden alussa ja Ruotsissa valtiopäivät
päättänee siitä ensi vuoden puolella.
Vasemmistoliiton puoluehallitus esitti aikoinaan oikeusministeriölle
työryhmän asettamista valmistelemaan sukupuolineutraalin
avioliittolain säätämistä. Nyt
olemme lähettämässä valiokuntaan
parisuhdelain muutosesitystä, joka tekee mahdolliseksi
perheen sisäisen adoption sateenkaariperheissä,
ja mitä luultavimmin eduskunnan enemmistö kantaa
vastuunsa näitä perheitä kohtaan ja hyväksyy
tämän lain.
Tästä meidän maailmastamme puuttuu
valtavat määrät rakkautta. Rakkaudettomia
lapsia on maailma pullollaan. Hyvä vanhemmuus, isyys tai äitiys
tuskin on kiinni sukupuolesta tai perhemuotojen perinteisyydestä.
Tärkeintä on, että lapsilla olisi ympärillään
rakastava yhteisö, joka eläisi hänen
rinnallaan halki elämän tukena ja turvana.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaikessa lapsia koskevassa lainsäädännössä tulee
ensisijaisena lähtökohtana olla aina lapsen edun
turvaaminen ja parantaminen, ja tämä hallituksen
esitys selvästi parantaa lapsen etua. Vahvistamalla vanhemmuus
voidaan lisätä lapsen turvallisuudentunnetta,
voidaan parantaa perhetilanteen vakautta, jopa vanhemman sitoutumista lapseen.
Samoin selkeytetään ja vahvistetaan lapsen suhdetta
näihin todellisiin vanhempiinsa, jotka ovat hänestä huolta
pitäneet, ja vanhemmat ovat lain edessä tasavertaisia.
Tämän takia ei olekaan ihme, että niin
laaja kirjo erilaisia yhteiskunnan tahoja on asettunut tukemaan
hallituksen esitystä, mukaan lukien Kirkkohallitus, niin
kuin ed. Kyllönen edellä totesi.
Samalla kuitenkin hallituksen esitys on myös askel
lähemmäksi kansalaisten yhdenvertaisuutta. Rekisteröidyn
parisuhteen osapuolet saisivat tältä osin sisäisen
adoption suhteen tismalleen samat oikeudet kuin avioliiton osapuoletkin
nyt ovat jo saaneet. Sisäinen adoptio on mahdollista nykyään
noin kymmenessä Euroopan maassa, ja todennäköisesti
tähän seuraan liittyy uusia jäseniä lähitulevaisuudessa.
Muun muassa kaikissa Pohjoismaissa sisäinen adoptio on
jo nykyään mahdollinen. Suomi on viimeinen Pohjoismaista,
joka tämän välttämättömän
uudistuksen toteuttaa. Hallituksen esitys on siis erittäin
kannatettava ja hallitus ansaitsee siitä lämpimän
kiitoksen.
Tästä huolimatta esitys herättää mielestäni myös
muutamia aika perustavanlaatuisia kysymyksiä. Ensimmäinen
on se, millä perusteilla edelleen ulkoinen adoptio evätään
samaa sukupuolta olevilta pareilta. Ja miten tämä voidaan tehdä siitä huolimatta,
mitä Euroopan ihmisoikeustuomioistuinkin on päättänyt
ja mihin hallituksen esityksessäkin suoraan viitataan,
kun todetaan, että henkilön seksuaalinen suuntautuminen ei
voi olla peruste kieltää adoptiota? Ulkoinen adoptiokin
on samaa sukupuolta oleville pareille mahdollinen jo lukuisissa
maissa, muun muassa Ruotsissa, Islannissa, Hollannissa, Belgiassa,
Espanjassa ja muutamissa muissakin. Meillä on maailmassa
ja täällä Suomessakin valtavasti lapsia
vailla rakastavaa kotia ja meillä on myös paljon
sellaisia vanhempia, jotka haluaisivat kantaa vastuuta ja antaa
tämän rakastavan kodin sitä vailla oleville
lapsille. Miksi kieltää se heiltä?
Samoin on kyllä syytä kysyä, kuinka
kauan moraalimme kestää jatkaa ja pitkittää nykyistä seksuaaliapartheidia,
jossa osa kansalaisista saa mennä naimisiin rakastamansa
puolison kanssa ja osalta tämä oikeus kielletään.
Tämä on minun arvojeni mukaan aivan perustavalla
tavalla väärin, ja siksi ennemmin tai myöhemmin
on perusteltua, että avioliittolaista tehdään
sukupuolineutraali, mistä ed. Kyllönen edellä puhui
ja mitä ed. Räsänen edellä pelkäsi.
Tämä ottaisi yhden johdonmukaisen ja välttämättömän
askelen tiellä kohti kansalaisten yhdenvertaisuutta, sitä kansalaisten
yhdenvertaisuutta, joka on turvattu meillä perustuslaissa
ja joka on kaikkien ihmisoikeussopimusten pohjana.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Aluksi haluan olla tässä tukemassa
sitä ajatusta, minkä ed. Tynkkynen ja aikaisemmin
ed. Kyllönen esittivät, avioliittolain muuttamista niin,
että avioliittolaista voidaan tehdä sukupuolineutraali.
Se olisi ihmisoikeuskysymys, ja ajattelen niin, että se
tuskin kenenkään oikeutta tai myöskään
vakaumuksia rikkoo, kun ajatellaan erilaisia avioliittomuotoja,
mitä on olemassa.
Mutta, puhemies, aivan oikein, tämä hallituksen
esitys 198 ja sen 9 §:ssä oleva muutosehdotus
on selkeästi lapsen edun mukainen. Rekisteröidyssä parisuhteessa
syntyy perheyhteisö, jossa on mahdollisesti lapsia tai
lapsi, ja kun tällaisessa yhteisössä on
osapuolena lapsi, niin hänen turvallisuutensakin näkökulmasta
tämä mahdollisuus ottolapseksi ottamiseen, tämä sisäinen adoptio,
on perusteltu asia. Samoin tätä lapsen oikeutta,
niin kuin täällä tuli esille, rakastavaan vanhempaan
on myös mahdollista edistää tällä hallituksen
ehdotuksella. Näin ollen tämä ehdotus
on johdonmukaista jatkoa aikaisemmille eduskunnan tekemille päätöksille
rekisteröidystä parisuhteesta ja hedelmöityshoidon
kehittämisestä, ja olen iloinen, että hallitus
on tällaisen esityksen eduskuntaan tuonut.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on lukumääräisesti
marginaalinen asia, niin kuin ministeri Brax täällä kertoi, ja
koskee noin pariasataa perhettä Suomessa. Tämä herättää kuitenkin
mielenkiintoa, tunteita, ehkä kiihkeitäkin sellaisia,
ja saattaa saada laajemmat mittasuhteet kuin itse asia ansaitsisi, vaikka
tämä on kyllä tärkeä asia.
Mielestäni nykytilaa ei voida pitää tyydyttävänä,
eikä lapsen kannalta ole ihanteellinen ratkaisu, kun samaa
sukupuolta olevien rekisteröidyssä parisuhteessa
elävien parisuhteen purkauduttua pois muuttavaa vanhempaa
ei voida velvoittaa suorittamaan elatusapua perheessä kasvaneelle
lapselle. Toinen epäkohta on se, että lapsella
ei myöskään ole perintöoikeutta
toisen parisuhdekumppanin kuoleman jälkeen.
Näitä lapsen vahingoksi säädettyjä rajoituksia ei
voida mielestäni pitää perusteltuina,
sillä monissa rekisteröidyissä parisuhteissa
lapsi on hankittu yhteisen harkinnan tuloksena hedelmöityshoitojen
avulla. Sen takia tässä esityksessä on mielestäni
kyse nimenomaan lapsen oikeuksien toteutumisen varmistamisesta ja
tämä on oikean suuntainen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Päivi Räsänen
perusteli erinomaisen hyvin, miksi tämä laki ei
ansaitse laiksi tuloa. Hän toi esille sen, että lapsen
oikeutta kyseisissä parisuhteissa turvattaisiin paremmin
muilla käytännöillä kuin tällä esitettävällä lailla.
Kysymys on hyvin aiheellinen, jos määritellään
lain mukaan huoltaja. Hän on vastuussa riippumatta siitä,
tuleeko parisuhteeseen erotilanne. Hänen vastuunsa jatkuu aivan
toisella tavalla tämänkin jälkeen.
Katson, että tässä on yksi niitä seurauksia,
joita takavuosien keskusteluissa on tässäkin salissa pelätty.
Ymmärrän hyvin lasten aseman, sen ed. Päivi
Räsänen toi erinomaisen hyvin esille, mutta katson,
että tällä lakiesityksellä ei
nimenomaan lapsen asemaa, nuoren tai nuoren aikuistuvan ihmisen
asemaa millään tavalla paranneta. Sitä vastoin
ne mallit, mitä ed. Päivi Räsänen
toi esille, olisivat elämäntilanteissa realistiset
ja toimivat mallit.
Toivonkin, kun tämä esitys menee valiokuntaan,
että nähdään juuri ne näkökohdat,
jotka ed. Päivi Räsänen on tuonut asiassa
esille. Kovinkaan suurta arvoa tässä asiassa en
näe Kirkkohallituksen kannalla, johonka tässä asiassa
on viitattu. Katson, että meidän kansanedustajina
ja Suomen eduskuntana on kannettava tässä asiassa vastuu
paljon laajemmat näkökohdat huomioon ottaen.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinosen puheenvuoro melkein pysähdytti,
mutta kaikenlaista puhettahan tähän saliin tietenkin
mahtuu ja se on toivottavaakin.
Mielestäni kysymyksessä on kuitenkin hyvä esitys,
jota kannattaa tukea. Ministeri Brax esitteli asian nimenomaan juuri
samalla tavalla kuin itsekin ymmärrän, elikkä kysymyksessä on
kaiken aikaa lapsen etu, ja sitä etua korostamalla ja valvomalla
me voimme saada lasten asiaa tältäkin osin parannettua.
Ed. Räsäsen kanssa voin olla monessa asiassa hyvinkin
samaa mieltä, mutta en millään tavalla kyllä voi
ymmärtää sitä näkökulmaa
ja sitä pohdiskelua, että vanhemman sukupuolella
olisi jotakin merkitystä siinä, kuinka hyvä vanhempi hän
on taikka onko hän rakastava tai välittävä tai kykenevä huolehtimaan
lapsestaan. Mielestäni tällä lakiesityksellä nimenomaan
ajetaan sitä takaa, että lapsen vanhemman sukupuolella
ei ole merkitystä. Pääasia on se, että lapsella
on vanhemmat.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on merkittävä ihmisoikeusedistysaskel
sadoille suomalaisille perheille ja ennen kaikkea heidän
lapsilleen. Jokainen kansanedustaja voi itse miettiä, arvioiko
tämän lain osana laajempaa ihmisoikeuskokonaisuutta
vai yksittäistapauksena. Se on tietysti molempia. Itse näen
siinä yhtä tärkeinä osuuksina
molemmat eli sen, että lapsen asemaa näissä perheissä parannetaan
nyt tässä akuutissa tilanteessa, mutta toisaalta
myös sen, että se on osana isompaa kokonaisuutta,
jossa ihmisten ihmisoikeudet Suomessa taataan riippumatta heidän
seksuaalisesta suuntautumisestaan tai perhemuodostaan. Itse kannatan
siis sukupuolineutraalia avioliittoa ja myös ulkoisen adoption
mahdollistamista sateenkaariperheille, ja siksi tämä laki
on mielestäni askel oikeaan suuntaan, mutta ei vielä täysin
toteuta niitä periaatteita, mitä esimerkiksi Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen käytännöstä jo
kansainvälinen ihmisoikeuskäytäntö meiltä edellyttäisi.
Arvoisa puhemies! Minua myös hämmentää hiukan
se, että tässä nähdään
vastakkainasetteluna se, että kristillisdemokraattien vastustus
on tällaista terminologista knoppologiaa, jolla sosiaalisen
vanhemman kutsuminen huoltajaksi vanhemman sijaan haluaa asettaa
tämän perhemuodon silmätikuksi, jota
voidaan erityistapauksena ehkä sietää,
mutta se ei kuitenkaan ole yhteiskunnan normi. Tällainen
ajattelu ei ollenkaan sovi omaan yhteiskuntakäsitykseeni
eikä omaan kristilliseen etiikkaani. Naisten oikeudet eivät
ole pois miesten oikeuksista, ja homoseksuaalisten oikeudet eivät
ole pois heteroilta. Eikä näiden perheiden lasten
etu ole se, että me lain edessä haluamme löytää heidän
perhemuodolleen vain pelkän erittelynhalun vuoksi erilaisia
nimityksiä. Tällainen ajattelu ei kuulu valtiollisen
neutraalin ihmisoikeusnäkökulman piiriin. Se on
toinen kysymys, miten eri toimijat valtion ulkopuolella, siis uskonnolliset
yhteisöt, omassa käytännössään
toimivat, mutta valtion tällaista erittelyä ei
tule tukea.
Arvoisa puhemies! Minun ja muiden heteroperheiden isien ja äitien
identiteetti ei ole mielestäni niin heikko, että muiden
perhemuotojen tasavertainen kohtelu sitä heikentäisi,
päinvastoin. Itse haluan perheenisänä kannustaa
kaikkia vanhempia perhemuodosta riippumatta kantamaan vastuuta lapsistaan.
Yhteiskuntamme tarvitsee lisää huolehtivia, hyviä ja
vastuuta kantavia vanhempia, ei vähemmän. Sivistyneen
oikeusvaltion tehtävänä ei ole asettaa
vastuun kantamiselle esteitä, vaan purkaa niitä.
Arvoisa puhemies! Siksi kannatan lämpimästi lakiehdotusta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Räsänen sinänsä hyvin
perusteli perinteisestä perhekäsityksestä katsoen
tätä lainsäädäntöä, mutta
pidin myös erityisesti oikeusministerin perusteluista,
koska monta kertaa siinä toistuivat sanat "lapsen etu".
Monesti kun tätä keskustelua on käyty,
olen itse tämän perinteisen perhekäsityksen
edustaja ollut tässä salissa aina siitä rekisteröidystä parisuhteesta
kuin myös hedelmöityshoidosta lähtien
ja sen takia kyllä kovin tarkkaan katson, mitä esimerkiksi
Kirkkohallitus ja myöskin Mannerheimin Lastensuojeluliitto
tästäkin laista sanovat. Aikaisemmissa lainsäädännöissä, jotka
ovat koskettaneet tätä samaa problematiikkaa,
Kirkkohallitus ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto ovat olleet sitä mieltä,
että ne eivät ole olleet hyvää lainsäädäntöä.
Tässä on ennakkotieto kuitenkin ollut se,
että Mannerheimin Lastensuojeluliitto näkee tämän enemmän
lapsen edun mukaisena kuin toisenlaisena. Tältä pohjalta,
vaikka me Pohjanmaalla olemme ehkä vielä konservatiivisempia
kuin suomalaiset keskimäärin, seuraan kuitenkin
johdonmukaisesti sitä näkökulmaa, mitä olen
ajatellut, että jos Kirkkohallitus ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto
näkevät tämän lapsen edun mukaisena,
niin onko silloin mitään syytä enää sitä myöskään
vastustaa. Mutta en ole menossa niin kovaa eteenpäin — täällähän
monet puhuvat siitä ulkoisesta adoptiosta ja sukupuolineutraalista avioliitosta.
Tämähän on historiallista kehitystä aina
siitä asti, kun rekisteröity parisuhde avattiin.
Toivoisin, että pidättäydyttäisiin
nyt tässä hallituksen esityksessä ja
tässä sisäisessä adoptiossa,
ja katsotaan sitten, kun maailma muuttuu, missä vauhdissa
mennään myöhemmin eteenpäin.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Nykyisin yhä useammat naisparien
perheissä elävät lapset ovat vanhempiensa
yhdessä toivomia ja perheeseen syntyneitä. He
ovat saaneet alkunsa esimerkiksi hedelmöityshoidoilla,
ja tässä tilanteessa lapsella on tyypillisesti
kuitenkin vain yksi juridinen vanhempi, hänet synnyttänyt äiti.
Nykyisin toisella niin sanotulla sosiaalisella vanhemmalla ei ole
mahdollisuutta tulla lapsen vanhemmaksi, vaikka hän käytännössä on
ollut mukana lapsen elämässä munasolun
hedelmöittymisestä lähtien ja kantanut
oman vastuunsa lapsen asioitten hoitamisesta ja kasvatuksesta. Nykylainsäädäntö mahdollistaa
tässä tilanteessa vain vanhempien yhteishuollon.
Yhteishuoltajuus ei riitä lapsen edun toteuttamiseksi eikä muodosta vanhemmuussuhdetta.
Lapsen etu kiistatta vahvistuisi, mikäli hänellä olisi
mahdollisuus saada toinen vanhemmistaan myös virallisesti
vanhemmakseen, kuten tässä laissa esitetään.
Rekisteröityjen parisuhteiden tilanteessa, jossa toinen
puolisoista esimerkiksi kuolee, ei todella tällä hetkellä ole
perintöoikeutta, tai jos pariskunta eroaa, niin esimerkiksi
tapaamisoikeudet eivät ole samanlaisia kuin muissa tilanteissa,
joten pidän kyllä tätä lakiesitystä erittäin
tärkeänä ja kannatettavana, lapsen etua
vahvistavana. Itse olisin kyllä valmis laajentamaan tätä adoptio-oikeutta
myös muutoin. Nimittäin kun adoptiot aina perustuvat
adoptiovanhempien sopivuuteen, huolelliseen selvittämiseen
ja harkintaan, niin ei minun mielestäni ole löydettävissä mitään
syytä sulkea pois naispareja ja miespareja mahdollisten
adoptiovanhempienkaan joukosta.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Täältä poistunut
ed. Viitamies väitti, että olisin puheessani todennut,
että vanhemman sukupuoli mielestäni ratkaisisi
sen, miten hyvä vanhempi hän on tai miten paljon
hän rakastaa lastaan. Tällaista en ole sanonut
enkä todellakaan näin ajattele. Mutta haluan pitää kiinni
siitä lähtökohdasta, että lapsella
on yhtä aikaa vain yksi juridinen äiti ja yksi
juridinen isä.
Mutta nyt kysyn oikeusministeriltä, pitääkö paikkansa
se, että tässä mahdollistuu käytännössä myös
tuo ulkoinen adoptio niin, että virallistetun parisuhteen
toinen osapuoli voi yksin adoptoida perheen ulkopuolisen lapsen
ja sen jälkeen sitten tuo toinen osapuoli voi sisäisen
adoption kautta adoptoida tämän lapsen. Silloinhan
käytännössä tämä ulkoinen
adoptio toteutuu, jos tämä pitää paikkansa.
Näin ainakin itse tuota hallituksen esitystä luin.
Ja kun täällä on puhuttu myös
paljon tästä sukupuolineutraalista avioliitosta,
niin kysyn myös kantaanne siihen ja sitä, ollaanko
oikeusministeriössä sitä valmistelemassa.
Ja mikä on teidän kantanne?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Oikeusministeriössä noudatetaan
hallitusohjelmaa, ja tämä hallituksen esitys on
hallitusohjelman mukainen. Minun kantani tässä asiassa
on, että tämä hallituksen esitys on hyvä tietysti,
koska sen tänne toin. Se hallituksessa, siinä istunnossa,
hyväksyttiin yksimielisesti ja hallitusohjelmaa noudattaa
oikeusministeriö muiltakin osin.
Mitä tulee sisäiseen adoptioon ja ulkoiseen adoptioon,
niin sanaleikeillä tämä esitys ei muutu
yhtäkkiä toiseksi kuin se on. Se mahdollistaa vain
ja ainoastaan sisäisen adoption, ja kaikissa adoptiotilanteissa,
myös mahdollisissa niissä ketjuissa, joita ed.
Räsänen esitti ja väitti sitä eräänlaiseksi
yhden sortin ulkoiseksi adoptioksi, kaikissa niissä askeleissa
noudatetaan adoptiolainsäädäntöä,
joka siinä tilanteessa arvioi lapsen edun.
Adoptiolainsäädäntöä ei
missään tilanteessa lapsen etua arvioivat viranomaiset
arvioi semmoisena, että yhdessäkään
tilanteessa poikettaisiin lapsen edun arvioinnista. Näin
muodoin niissä tilanteissa, jos on sellainen tilanne, että ihminen
on saanut esimerkiksi kansainvälisessä adoptiossa
lapsen, on arvioitu, että se äiti—lapsi-suhde
on riittävä ja hyvä ja lapsen edun mukainen. Jos
sitten myöhemmissä elämänvaiheissa
joskus tapahtuu toista ja uudelleen adoptiolainsäädännön
tiukkojen kriteerien mukaisesti arvioidaan, että sisäinen
adoptio on paikallaan, että lapsen etu siinä tilanteessa,
niissä olosuhteissa toteutuu sisäisellä adoptiolla,
silloin on kysymys sisäisestä adoptiosta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vanhastaan suomen kielessä, kun
puhutaan käsitteestä vanhemmat, pidetään
itsestäänselvänä, että ne
ovat isä ja äiti tai äiti ja isä.
Isä voi olla vain mies, ja äiti voi olla vain
nainen, ja lapsi voi syntyä vain miehen ja naisen yhteistyön
tuloksena. Mies ja nainen ovat mukana silloinkin, jos käytetään
hedelmöityshoitoa. Tämän me jokainen
biologiasta tiedämme. Elikkä on aivan luonnollinen
järjestys, että silloin, kun puhumme vanhemmista,
on kysymys isästä ja äidistä,
ja tämä on sidoksissa tuohon biologiseen lähtökohtaan.
Tässä suhteessa haluan korostaa juuri niitä lähtökohtia,
mitkä ovat aivan luonnolliset. Tässä me
olemme nyt tekemässä lainsäädäntöä,
joka on luonnotonta. Lapsen asema on turvattavissa, aivan kuten
täällä aiemmassa puheenvuorossa toin esille,
muillakin tavoilla.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oli kovin paikallaan, että oikeusministeri
Brax vielä täsmensi, että kysymyksessä on
sisäinen adoptio — ja sanaleikillä se
ei miksikään siitä muuksi muutu — aivan
niin kuin hallitusohjelmassa aikoinaan on yhteisesti lähdetty
ja sen mukaisesti edetty. Ei tietenkään tarvitse
olla kovin häävinenkään ennustaja,
kun veikkaa, mitä tapahtuu seuraavien hallitusohjelmaneuvottelujen
osalta. Minä vaan veikkaan, että joiltakin osin
jotkut tuovat tämän ehkä maailman tärkeimpänä asianakin
esille, että ulkoista adoptiota ja sukupuolineutraalisuutta
täytyy viedä eteenpäin. Mutta olen tyytyväinen
siitä, että tämä viedään
läpi niin kuin hallitus ja myöskin oikeusministeriö on
sen tarkoittanut eikä sitä nyt sitten siltäkään
osin lähdetä lakivaliokunnassa laajentamaan.
Korostan vain yhtä asiaa, joka jäi tässä keskustelussa
kovin taka-alalle. Tähän lakiinhan on upotettu
jonkinlainen takalukko kuitenkin siltä osin, että adoptiota
ei pääsääntöisesti
toteuteta silloin, kun biologinen vanhempi sitä vastustaa muuta
kuin aivan erityisistä poikkeavista syistä. Haluan
sanoa, että se takalukko on hyvä lukko myöskin
lapsen edun näkökulmasta pitkällä tähtäimellä ja
myöskin lapsen ja hänen oman biologisen vanhemman
suhteen näkökulmasta.
Toivotaan, että myös lakivaliokunta on tässä hallituksen
kanssa samaa mieltä eikä tätä lukkoa lähde
löysäämään.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen luonnehti, että on luonnotonta,
jos on vaikka kaksi äitiä tai kaksi isää.
Tästä voidaan tietysti olla samaa mieltä siinä merkityksessä, että on
luonnotonta, että ihmiset pukeutuvat pukuihin ja käyttävät
kravattia ja pitävät silmälaseja tai
käyttävät tietokonetta ja kännykkää,
ja luonnotonta on sekin, että ihmiset kokoontuvat eduskuntaan
ja täällä säädetään
lakeja. Luonnollistahan varmaankin olisi se, että asuttaisiin
savannilla, poimittaisiin hedelmiä puista ja välillä metsästettäisiin
eläimiä. Se varmaan on luonnollista sanan siinä merkityksessä,
että se on se ihmisen lajin alkuperäinen lähtökohta.
Siinä mielessä voi olla luonnotonta, että lapsella
on kaksi äitiä tai kaksi isää,
mutta se on myös hyvin inhimillistä, sillä inhimillistä on
se, että me ylitämme luonnon asettamat rajat ja
me kuljemme kohti edistystä ja kehitystä. Me kuljemme
kohti suurempaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, ja emme alistu
niihin luonnonlakeihin, jotka siellä viidakoissa ja siellä savannilla
vallitsevat, vaan me luomme ihmisyhteiskunnan, joka pyrkii turvaamaan
tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden sen kaikille jäsenille.
Ed. Räsänen esitti oman näkemyksensä,
jonka mukaan lapsella voi olla yhtä aikaa vain yksi juridinen äiti
ja yksi juridinen isä. Kysyisin hyvin yksinkertaisen kysymyksen:
Eikö olennaisempaa ole se, että lapsella on rakastavat,
vastuulliset, lapsesta huolta pitävät vanhemmat?
Ja eikö ole aivan toissijaista se, mikä on se
juridisten vanhempien konstellaatio, joka tähän
lopputulokseen pääsee?
Te puhutte lasten edusta ja lasten oikeuksista. Minkä takia
teille on niin olennaista se, mitä sukupuolta ne vanhemmat
ovat?
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän, että luonnonjärjestykseen
luonnollisena kuuluu se, että vain miehen siittiösolusta
ja naisen munasolusta voi syntyä uusi ihminen. Kahdesta
naisen munasolusta tai kahdesta miehen siittiösolusta ei
synny ihmistä.
Satu Taiveaho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin tiedustella ed. Lauri Oinoselta
ja ennen kaikkea ed. Salolta sitä, minkä vuoksi
näette sisäisen adoption oikeutetuksi, mutta ulkoiseen
adoptioon suhtaudutte kovin kielteisesti? Mikä on se ero
näiden kahden asian välillä teidän
mielestänne?
Kysyisin samoin ministeriltä: Minkä vuoksi tätä ulkoista
adoptio-oikeutta ei tässä yhteydessä ole
tuotu?
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Jotkut meistä muistavat näistä aiheista
käytyjä keskusteluja tässä salissa
ennen 1990-luvun puoliväliä, ja olen hyvin ylpeä ja
iloinen siitä, että suomalaisessa yhteiskunnassa
on tapahtunut sellainen suuri asennemuutos, että me hyväksymme erilaisuutta.
Pidän tärkeänä sitä,
että tämän hallituksen esityksen tavoite
on, siteeraan nyt ihan perusteluja: "Laajentamalla perheen sisäistä adoptiota
koskevien säännösten käyttöalaa
rekisteröityjen parien perheisiin voidaan tällaisissa perheissä elävien
lasten oikeudellista asemaa vahvistaa ilman, että on tarpeen
luoda lainsäädäntöön
uusia vanhemmuuden muotoja tai vanhemmuuden vahvistamisen keinoja."
On ollut tärkeää ja merkillepantavaa,
että tämä esitys on tuotu eduskuntaan
hallituksen yksimielisestä esityksestä ja että tätä keskustelua
on käyty erittäin rauhallisella ja asiallisella
tavalla. Voimme varmasti lähteä siitä,
että näissä perheissä, joita
nyt tässä tarkoitetaan ja niitä lapsia, jotka
näissä perheissä elävät,
että nämä perheiden lapset ovat ehkä erilaisia,
mutta kuitenkin aivan samanlaisia.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Salo tässä viittasi
Kirkkohallitukseen ja Mannerheimin Lastensuojeluliittoon ja perusteli
kantaansa sillä. Ihan tärkeitä vaikuttajatahoja,
mutta tietenkin täällä päätökset
täytyy tehdä vähän näistä tahoista
riippumatta. Elikkä kyllä tämä sisäinen
adoptio on mielestäni sellainen, että se voidaan
aivan hyvin hyväksyä ja olla siinä mielessä tällä kertaa
hallituksen puolella ja kannattaa tätä esitystä.
Mutta kyllä ed. Oinoselta toivoisin nyt selkeää kantaa.
Olen ymmärtänyt, että hän on
tätä vastaan, mutta aikooko hän todella äänestyksessäkin
olla tätä esitystä vastaan. Se olisi
ihan mukava kuulla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hiukan jatkan tuota luonnollinen ja
luonnoton -vertailua, jonka ed. Lauri Oinonen otti tässä esiin.
On, ed. Oinonen, täysin luonnotonta, että ihmiset
eivät kuole tällä hetkellä tuberkuloosiin.
On täysin luonnotonta, että me emme menehdy
välttämättä vaikkapa vatsalaukun
syöpään, jos me sellaisen saamme. On
täysin luonnotonta, että meiltä on hävinnyt
sellainen kuin lasten tuberkuloosikuolleisuus, kun heistä tuli enkelikasvoisia
ja punaposkisia ja loistavasilmäisiä, ennen kuin
he kuolivat.
Näin ollen ehkä jokin asia on kehittynyt siihen
suuntaan, että luonto ei meitä enää hallitse, vaan
me olemme pystyneet hallitsemaan itse omaa elämäämme.
Tämä on osa sitä prosessia, jota nyt
yhdessä täällä teemme.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvin merkittävä periaatteellinen
lakiesitys. Tämä on yksi osa siinä ketjussa,
joka nyt on vuosia jatkunut. Mielestäni tämä omalta
osaltaan murentaa perinteistä avioliittokäsitystä,
perinteistä käsitystä perheestä,
joka on miehen ja naisen muodostama avioliitto.
Vuonna 2002 hyväksyttiin parisuhdelaki, joka mahdollisti
samaa sukupuolta olevien parisuhteiden rekisteröinnin.
Sitten viime valtiopäivillä muutettiin sairausvakuutuslakia
sillä tavalla, että myöskin rekisteröidyssä parisuhteessa
oleva toinen osapuoli voi jäädä myös
vanhempainrahavapaalle. Ja viime valtiopäivillä hyväksyttiin
hedelmöityshoitolaki, joka mahdollisti myös, että rekisteröidyssä parisuhteessa
oleva naispari ja yksinäiset naiset voivat saada hedelmöityshoitoa. Tässä esitetään
nyt sitten rekisteröidyssä parisuhteessa olevien
sisäistä adoptiota. Mielestäni tämä on
yksi osa, joka vaikuttaa tähän avioliitto- ja perhekäsitteeseen.
Eli voidaan tietysti kysyä, että merkitseekö tämä enää paljon.
Mielestäni siinä on kysymyksessä se,
kun joskus on puhuttu tämmöisestä salamiteoriasta,
että viipale kerrallaan tämä asia muuttuu.
Arvoisa puhemies! Tässä on aivan oikein ja perustellusti
nostettu esille lapsen asema. Se on aina tärkeä.
Olen sitä lapsen asemaa tässä yhteydessä paljonkin
miettinyt, ja sen tulee olla hyvin tärkeä, mutta
mielestäni lapsen asema voidaan turvata muilla oikeudellisilla
toimilla. Näen juuri tämän tässä periaatemielessä niin
tärkeäksi, että katson, että tätä lakiesitystä ei
tulisi hyväksyä. Tämä on yksi
osa sillä tiellä, että rekisteröity
parisuhde ja miehen ja naisen avioliitto haluttaisiin kaikilta osin
rinnastaa toisiinsa. Olen hyvin vahvasti tämän
perinteisen perhekäsityksen kannalla, ja siksi olen sitä mieltä,
että tämä lapsen asema ja elämä pystytään
turvaamaan myös näissä tilanteissa muilla
lainsäädännöllisillä toimilla.
Arvoisa puhemies! Muistan vielä, että hedelmöityshoitolain
yhteydessä puhuttiin myös lapsen oikeudesta. Mikä on
vahva oikeus, lapsen oikeus lähtökohtaisesti isään?
Vai kumpi on vahvempi oikeus, vanhemman, aikuisen oikeus päättää siitä,
että syntyvällä lapsella ei ole lähtökohtaisesti
olemassa isää? Nämä ovat hyvin
tärkeitä asioita.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä ymmärrän ed.
Töllin hengellisen vakaumuksen, ei siinä ole mitään vaikeuksia.
Mutta yhtä asiaa minä en tässä terminologiassa — ja
mitähän sementiikkaa se onkaan — oikein
ymmärrä. Kun kaikki, käytännöllisesti
katsoen kaikki muut edustajat, ovat nyt korostaneet lapsesta lähtevää vastuuta
ja lapsen aseman huomioon ottamista, ja ministeri esittelypuheenvuorossakin
erityisesti lapsen asemaa ja oikeutta ja vanhempien vastuuta lapsesta
korosti, niin sitten se asia yhtäkkiä vanhempien
erikoisoikeutena — niin ymmärsin ed. Töllin
asian esittävän — käännetäänkin
toisin päin. Mutta minä ymmärrän
hänen vakaumuksensa.
Satu Taiveaho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän myös ed.
Töllin näkökannan ja katsantokulman,
mutta ihmettelen myös ed. Töllin esiin tuomaa
näkökantaa siitä, että tämä olisi
vanhempien oikeudeksi tulkittavissa tämän lain
mukaisena. Kyllä kyse on nimenomaan siitä, että lapsella
tulisi olla oikeus rakastavaan vanhempaan tai rakastaviin vanhempiin,
ja siitä on kyse myös tässä laissa
minun mielestäni viime kädessä. Totean
myös sen, että oman puolueeni puoluekokouspäätös
tukee myös tämän lain henkeä.
Ville Niinistö /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvostamani ed. Tölli toi häkellyttävällä tavalla
esille sen, että tämä jotenkin murentaisi
perhekäsitystä. Tätä minun on
vaikea niellä. Niin kuin minä sanoin aikaisemmassa
puheenvuorossani, niin minun identiteettini ei heikkene siitä,
että muilla on täysi oikeus toteuttaa omaa elämäänsä itsenään
ja elää sellaisessa perhemuodossa kuin haluavat.
Jos tuota ajattelutapaa jatketaan, niin päädytään
siihen, että halutaan palauttaa satojatuhansiakin suomalaisia
pahimmassa tapauksessa kaappiin elämään
elämäänsä kieltämällä itsensä julkisuudessa
eikä uskaltamalla olla avoimesti homoseksuaaleja.
Ei voi enää ajatella niin, että tässä asiassa
jollain tavalla voitaisiin estää sen tyyppistä kehitystä,
jossa ihmisillä on täydet ihmisoikeudet ja kaikilla
on mahdollisuus elää omaa elämäänsä avoimesti
itsenään. Eikä voi ajatella niin, että me
heteroseksuaalit enemmistönä koemme oman identiteettimme
(Puhemies: Minuutti!) niin hataraksi ja perhekäsityksemme
niin hataraksi, että se jotenkin uhkaisi meitä,
vaan minä näen pikemminkin asian niin, että meidän
perhekäsityksemme omassa elämässämme
vahvistuu siitä, että me emme pakota muita siihen,
vaan annamme heidän toteuttaa omaa perhekäsitystään.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Palaan ed. Tynkkysen kysymykseen, että eikö tärkeintä ole
se, että lapsella on rakastavat vanhemmat. Ilman muuta
se on tärkeintä, että lapsi saa osakseen
rakkautta, enkä missään nimessä rohkene
lähteä kenenkään rakkautta mittaamaan, missä perheessä lapsia
rakastetaan eniten. Mutta ei tässä laissa säädellä rakkautta
vaan juridista vanhemmuutta. Ei tällä lailla turvata
lapsen oikeutta rakastaviin vanhempiin. Siinä mielessä täällä käytetty
retoriikka on aika merkillistä. Ei tässä rakkaudesta
puhuta vaan nimenomaan juridiikasta, juridisesta vanhemmuudesta.
Emme me kykene täällä eduskunnassa rakkautta
säätelemään minkäänlaisen
lain avulla.
Mutta toivon, ministeri Brax, että avoimesti nyt myöntäisitte
sen, että käytännössä tämä avaa mahdollisuuden
myös perheen ulkopuolisen lapsen adoptoimiseen. Täällä hallituksen
esityksen perusteluissa todetaan, että rekisteröidyn
parisuhteen osapuoli voi yksin ottaa ottolapsen ilman tämän
lapseksiottamispykälän rajoituksia. Eli hän
voi ottaa yksin perheen ulkopuolisen ottolapsen, ja nyt kun tämä laki
säädetään, niin tämä toinen
osapuoli voi sisäisen adoption kautta adoptoida tämän
lapsen. Ei sen ole tarvinnut tapahtua jossain muinaisessa menneisyydessä, niin
kuin totesitte puheenvuorossanne, vaan aivan sen rekisteröidyn
parisuhteen aikana. Eli kyllä tämä mielestäni
avaa jo mahdollisuuden tähän perheen ulkopuoliseen
adoptioon. Ei siinä mielessä ole kysymys saivartelusta.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Nyt ollaan kyllä aika tarkan
ajamisen kohdassa, jos kutsutaan perheen ulkopuoliseksi sitä lasta,
joka on perheessä olevan äidin tai isän
oma lapsi, adoptoitu lapsi. Silloin menevät sanat jo kyllä pahasti sekaisin,
ja on hyvin loukkaavaa sen äiti—lapsi- tai isä—lapsi-suhteen
näkökulmasta, jos alkuperäinen lapsisuhde
on joskus syntynyt adoptiolla, että sitä sitten
myöhemminkin kutsuttaisiin ulkopuoliseksi lapseksi. Kysymyksessä on
sen perheen lapsi.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että käydään
tämä sisäinen adoptio aivan täsmällisesti
ja tarkalleen läpi, ja tässä asiassa
oma mielipiteeni on aivan samanlainen kuin oikeusministerilläkin.
Ei tässä avata sanallisesti eikä leikillisestikään
mitään sellaista rivien välissä, mitä ei
siihen ole kirjoitettu. Tässä asiassa, silloin
kun hallitusohjelma on aikanaan sovittu ja tästä on
kirjattu, on myöskin ainoastaan tarkoitettu sisäistä adoptiota.
Siinä mielessä olen ed. Räsäsen
kanssa täysin samaa mieltä, ettei tämä rakkauden
määrää yhteiskunnassa lisää.
Ei niissä perheissä, joissa tämä adoptio-oikeus
tulee, välttämättä rakkauden
määrä sinänsä lisäänny.
Kaikilla lapsilla olisi oikeus rakkauteen tänä päivänä myöskin
sellaisissa perheissä, missä on eri sukupuolta
olevat vanhemmat. Tällaisilta lapsilta monesti puuttuu rakkautta
valitettavan paljon tänä päivänä.
Eniten olen huolissani niistä perheistä — on
naimisissa, avoliitossa tai yksinhuoltajien lapsia — joiden
lapsilta rakkautta puuttuu. Mutta löytyy myöskin
yksinhuoltajien perheitä, vaikeassakin taloudellisessa
asemassa olevia perheitä, joissa rakkautta löytyy
ihailtavan paljon. Ei tämä rakkautta lisää.
Mutta tämän yhteiskunnan kehitys on mennyt siihen
suuntaan, että tämä lainsäädäntö näyttää välttämättömältä.
Ed. Valppaalle, joka poistui: Hän tiedusteli, minkä takia
minulle Kirkkohallituksen ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton näkökulma
merkitsee niin paljon. Se merkitsee sen takia, että kun
olen itse istunut kahdeksan vuotta lakivaliokunnassa koko tämän
prosessin ajan, kuunnellut kymmeniä ja taas kymmeniä asiantuntijoita, niin
minä katson, että nämä instanssit
keskeisesti yhteiskunnassa katsovat, mikä se
lapsen etu on. Aikaisemmassa lainsäädännössä nämä instanssit
ovat vastustaneet muun muassa rekisteröityä parisuhdetta
ja hedelmöityshoitoja jne., ja niin olen minäkin
vastustanut täällä salissa. Jos nämä tahot
tässä laissa päätyvät
siihen, että tämä on lapsen edun mukaista,
niin on (Puhemies: 2 minuuttia!) johdonmukaista myöskin seurata
tätä äänestyskäyttäytymistä ja
katsoa omaan peiliinsä.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Toivon todella, että tässä vakavassa
taloustilanteessa tämä laki ei olisi meidän
ykköshaasteemme valtioneuvoston ajankäytön
ja eduskunnan kannalta. Ehkä tässä ei
myöskään hirveitä todistamisia
itse kukaan tarvitse omista näkemyksistään. Tässä on
varmasti erilaisia vakaumuksia ja perhekäsityksiä,
joita tulee myöskin arvostaa. Myöskin julkisesti
voin tunnustaa, että edellisessä hallituksessa
valtioneuvostossa hedelmöityshoitolakia parisuhteessa olevien
naisten osalta käsiteltäessä vastustin
sitä. Äänestin valtioneuvostossa sitä esitystä vastaan
ja äänestin myös täällä salissa,
koska selvästi kävi ilmi, mikä nytkin
alkaa entistä enemmän näkyä,
että tavoitteena on homoparien ulkopuolisen adoption tavoite.
Se ei vastaa minun perhekäsitystäni ja vakaumustani.
Tässä suhteessa voin toimia johdonmukaisesti edellisen
valtioneuvoston jäsenyyteni lailla.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Palaisin siihen ed. Töllin puheenvuoroon,
jossa hän arveli, että tämä esitys
ja siihen johtanut pitempi ketju murentavat perinteistä avioliittokäsitystä.
Jos katsotaan, mitä nyt on tapahtumassa, niin ollaan siis
ottamassa askelia kohti sitä tavoiteltavaa tilannetta,
että avioliittoon voi tulevaisuudessa mennä myös
kaksi naista tai kaksi miestä. Itse kuvittelisin kyllä päinvastoin
niin, että jos avioliitto on todella niin haluttava instituutio,
että yhä useammat ihmiset haluavat sen piiriin
päästä, niin se pikemminkin tukee tätä meidän
perinteistä avioliittoinstituutiotamme. Minkä takia
kaikki ne parit, nais- ja miesparit, haluaisivat naimisiin, jos
se olisi jotenkin vähäarvoinen instituutio, jota
haluttaisiin murentaa?
Mutta täytyy myös ed. Niinistön hengessä kysyä kyllä sitä,
että millä tavalla todella on naisen ja miehen
muodostamilta pareilta pois, jos tulevaisuudessa kaksi naista tai
kaksi miestä voivat myös mennä naimisiin.
Keneltä se on pois ja millä tavalla se on pois?
Miten se heikentää kenenkään
toisen ihmisen oikeuksia? Miten se heikentää kenenkään
toisen ihmisen parisuhdetta tai avioliittoa? En itse ole keksinyt
tähän mennessä yhtään
perusteltua syytä, miksi näin kävisi,
mutta kuulisin mielelläni, jos esimerkiksi ed. Töllillä on
siihen esittää hyvät perusteet.
Ed. Räsänen totesi puheenvuorossaan, että hänenkin
mielestään tärkeintä on, että on
rakastavat vanhemmat. Minä olen tästä hänen
kanssaan täysin samaa mieltä, mutta tästä pääsen
siihen jatkokysymykseen, että jos todella on tärkeintä, että lapsella
on rakastavat, vastuulliset vanhemmat, niin minkä ihmeen
takia sitten on niin mahdottoman vaikeaa hyväksyä sitä,
että ne rakastavat vastuulliset vanhemmat voivat olla joissakin tilanteissa
kaksi äitiä tai joissakin toisissa tilanteissa
kaksi isää. Mikä siinä tarkalleen
ottaen on ongelmana?
Tämä keskustelu on siinä mielessä ehkä hieman
turhauttavaa, että osa keskustelijoista esittelee (Puhemies:
2 minuuttia!) kyllä omat näkemyksensä,
mutta ei kykene erittäin hyvin niitä perustelemaan,
ainakaan toisille ihmisille, jotka eivät jaa heidän
näkemyksiään.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on aivan luonnollinen ja tervetullut uudistus. Olen tavannut useita
kertoja näitä sateenkaariperheitä tuolla
eduskunnan lähetystöjen tilassa, ja heillä on
ollut mukana lapsia. Silloin on aina ihmetellyt sitä, että jos
me hyväksymme rekisteröidyn parisuhteen, miksi
me emme voi hyväksyä heidän yhteisiä lapsiaan.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Biologia on aina biologiaa, mutta edes täydellinen
munasolu ei tee täydellistä äitiä tai
täydellinen siittiö täydellistä isää.
Tahto ja kyky huolehtia lapsestaan on mielestäni merkittävämpi
tekijä kuin itse biologiaan tuijottaminen. Mielestäni
ei ole koskaan luonnotonta, jos kaksi ihmistä rakastavat
toisiaan niin paljon, että he haluavat perustaa yhdessä perheen
ja vahvistaa liittonsa ja turvata lapsensa aseman. Olen kuvitellut,
että vanhemmuuteen kuuluu aina pyyteetön rakkaus
ilman lainsäädäntöä tai
edes keskustelua siitä. Jos rakkaudesta ei tässä salissa
saa puhua edes adoptio-oikeudesta keskusteltaessa, niin milloin
sitten siitä saa puhua? Kaapissa vissiin.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Räsänen
kyseli sitä, miten tämä laki muka varmistaa
rakkauden. Adoptioprosessissa arvioidaan kovin tarkkaan se, että vanhemmat
ovat kykeneviä tarjoamaan turvalliset ja hyvät
kasvuolosuhteet lapselle, jolloin kyllä minun mielestäni siinä yhteydessä tietyllä
tavalla
myös arvioidaan sitä, ovatko vanhemmat millä lailla
tunteella, rakkaudella siinä prosessissa mukana. Haluan tuoda
esiin myös sen, että naispareille ei kertakaikkisesti
synny vahinkolapsia. Nämä lapset ovat erittäin
toivottuja.
Lisäksi ihmettelen vähän sitä rajanvetoa,
jos hyväksytään yksin olevat hakijat
adoptiohakijoiksi ja heidän sukupuolista suuntautumista
ei kuitenkaan siinä yhteydessä selvitetä,
niin mikä se eettinen tai muu ero teidän mielestänne
on sitten siinä, että kaksin oleva naispari esimerkiksi
ei voisi adoptoida lasta? Olisin kiinnostunut sen kuulemaan. Itse
olen kyllä sitä mieltä, että myös miehen
ja naisen parisuhteessa adoptioehtoja pitäisi lieventää,
esimerkiksi avoliitossa minun mielestäni pitäisi
olla mahdollisuus adoptoida lapsi, koska tässä on
ristiriitaa sen suhteen, että yksin voi hakea, mutta avoliitossa
pitkään eläneet heteroparitkaan eivät
voi adoptoida lasta tällä hetkellä.
Keskustelu päättyi.