7) Hallituksen esitys tulliselvitysrikoksia koskevaksi lainsäädännöksi
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Tulliviranomaisen erehdyttäminen
halutaan nykyistä ankarammin rangaistavaksi. Kysymys on
harmaan talouden, laittoman talouden, kitkemisessä aivan keskeisestä asiasta.
Rikoslakiin esitetään lisättäväksi
uudet vankeusuhkaiset säännökset tulliselvitysrikoksista.
Nykyisin tullirikkomuksesta voidaan määrätä vain
sakkoa. Nykyisin ei pystytä riittävästi
puuttumaan esimerkiksi tapauksiin, joissa ei voida osoittaa veron
välttämistarkoitusta. Tavoitteena on myös
suojata verotuloja, estää laiton tavaroiden maahantuonti
sekä parantaa Tullin toimintaedellytyksiä.
Tekijä syyllistyisi tulliselvitysrikokseen, jos hän
tahallaan laiminlyö tulli-ilmoituksen tai antaa väärän
tai puutteellisen tiedon tulliviranomaiselle esimerkiksi tavaran
arvosta. Rikosvastuuseen joutuisi, kun rikos on omiaan aiheuttamaan veron
määräämättä jättämisen,
sen määräämisen liian alhaisena
tai veron aiheettoman palauttamisen. Rikokseen syyllistyisi myös
silloin, kun tullille annetut väärät
tiedot ovat omiaan aiheuttamaan tullivelkaa koskevan vakuuden määräämisen
liian pieneksi tai tavaran kieltojen- ja rajoitustenvastaisen maahantuonnin
tai viennin. Edellytyksenä on myös se, että teko
ei ole rangaistava eräiden muiden nimenomaisesti yksilöityjen säännösten
perusteella. Rangaistukseksi tuomittaisiin sakkoa tai enintään
vuosi ja kuusi kuukautta vankeutta.
Törkeäksi tulliselvitysrikos katsottaisiin
silloin, ja tämä vasta harmaan talouden kitkemisen kannalta
onkin oleellista, arvoisa puhemies, jos rikos on omiaan aiheuttamaan
huomattavaa taloudellista hyötyä, tehdään
erityisen suunnitelmallisesti, ammattimaisesti tai järjestäytyneessä rikollisryhmässä.
Hyvät kuulijat, valitettavasti tätä tapahtuu
Suomessa, joten kysymys tämän törkeän
muodon osalta ei ole näillä näkymin lain tyhjästä kirjaimesta
tai pelkästään symbolitasolle jäävästä lainsäädännöstä.
Lisäedellytyksenä olisi teon arvioiminen myös
kokonaisuutena törkeäksi. Törkeästä tulliselvitysrikoksesta
tuomittaisiin vankeuteen vähintään neljäksi
kuukaudeksi ja enintään kolmeksi vuodeksi. Törkeästä tulliselvitysrikoksesta
voisi joutua rikosvastuuseen myös yritys.
Lievästä tulliselvitysrikoksesta, jossa taloudellinen
hyöty kokonaisuuteen arvioiden on vähäinen,
voitaisiin tuomita vain sakkoa. Muut rikkomukset, jotka eivät
täytä tulliselvitysrikoksen tunnusmerkkejä,
olisivat edelleen vain sakolla rangaistavia rikkomuksia. Tulliselvitysrikos
olisi rangaistava vain tahallisena, tullirikkomus myös
törkeästä huolimattomuudesta.
Sanoisin ennen kaikkea ja ehkä kaikista tärkeimpänä,
vaikka kaikki edelläkin lueteltu on todella tärkeätä,
että ehkä suurin merkitys on se, että esityksellä tullaan
helpottamaan talousrikostutkintaa. Törkeän tulliselvitysrikoksen
selvittämistä varten epäilty voitaisiin
asettaa telekuunteluun, televalvontaan ja tekniseen kuunteluun.
Eli tässä tehdään mahdollisiksi
ne tutkintakeinot, jotka tämän kaltaisessa tilanteessa,
kun puhutaan törkeästä toiminnasta usein
järjestäytyneessä rikollisuudessa, on
muutenkin katsottu tarpeellisiksi muilla rikollisuuden aloilla.
Lisäksi rikoslakiin koottaisiin rikoslain kokonaisuudistuksen
mukaisesti eräitä muita maahantuontiin ja vientiin
liittyviä rangaistussäännöksiä.
Arvoisa puhemies! Tämä on asia, jota toimintaa
harmaata taloutta vastaan vaatineet kansanedustajat, joita näen
täällä tänään
rivissä muutamiakin, ovat pitkään vaatineet.
Mielestäni oli todella tärkeätä,
että tässä hallituksessa löytyi
ministeriöiden välillä yhteisymmärrys
siitä, että tämä voidaan tehdä.
Mihin Suomen valtion lainsäädännön
toimivaltarajat eivät kuitenkaan riitä, niin me
emme voi poistaa sitä ongelmaa, jos tätä rikosta
tehdään joko vain ja ainoastaan naapurimaiden
tullipuolella tai sekä että. Tästä olen
käynyt keskusteluja sekä Venäjän
oikeusministerin että arbitraatiotuomioistuimen presidentin
kanssa, ja hyvin keskeiseksi parannuskeinoksi olemme molemmat havainneet
sen — ja sen parissa molemmat maat tekevät tällä hetkellä työtä — että tullitoiminta
saataisiin sähköistettyä ja että päästäisiin
nykyistä helpommin vertaamaan eri puolilla rajaa annettuja
tietoja ja saataisiin sitäkin kautta rikokset paremmin
selvitettyä, rikolliset syytteeseen ja tuomiolle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Todellakin on niin, että olemme
tässä taistelleet ed. Rajamäen kanssa
tähän välitulokseen pääsemiseksi.
Tämä asiahan on tullut erittäin tunnetuksi
suomalaisessa yhteiskunnassa Venäjän-kaupassa
kaksoislaskutuksen yhteydessä, ja haluan nyt kuvata teille,
mitenkä hurjaa hommaa tämä oikeastaan
on. Kirjoitin tästä kirjan, ja kun sitä kirjaa
varten tuli kirjoitettua kaikki hyvin tarkkaan ja neuvoteltua sisältö,
niin että se on varmasti oikein, niin käyn sitä läpi.
Jujuhan tässä koko hommassa on se, että taustalla,
siis siellä lähtöpisteessä,
on suomalaisia supersuuryhtiöitä, joittenka tehtävänä on
eräällä tavalla mahdollistaa tämä homma
mutta toisaalta pestä itsensä ulos tästä hommasta.
Ja nyt kuvaan sen, mitenkä tämä temppu
tehdään. Se siis tunnetaan nimellä kaksoislaskutus.
Siinä on operointiin kytkettynä ainakin veroparatiisi — valtio
tai alue — Suomi ja Venäjä. Kaksoislaskutus
tapahtuu käytännössä niin, että suomalainen
vientiyritys hankkii tavarat suurilta ja tunnetuilta yrityksiltä ex
works -toimituslausekkein, jolloin tavaran myyjät pesevät
itsensä enemmästä vastuusta tavaran luovutuksen
jälkeen. Suomalaisissa välikäsinä käytettävissä yhtiöissä varat
kuljetetaan kirjanpidon ulkopuolella asiakasvaratilien kautta. Vientiyritys
ikään kuin myy tavarat veroparatiisiin rekisteröidylle yhtiölle.
Vienti Venäjälle tapahtuu suomalaisen myyjän
tunnisteella, ja Suomen tullille esitettäviin vientiasiakirjoihin
liitetään veroparatiisiyhtiön kauppalasku.
Ennen Venäjän tullia vientiasiakirjat vaihdetaankin,
ja Venäjän tullille esitetään
lasku, joka saattaa olla 15—35 prosenttia alkuperäisestä arvosta.
Näin säästetään merkittävä osa
Venäjän tullimaksuista, mikä hyödyttää suomalaista
viejää parantuneen kilpailuaseman muodossa, luultavimmin
jotakuta Venäjän viranomaisportaassa sekä ennen
kaikkea välikätenä toimivan veroparatiisiyhtiön
omistajia.
Ilmiön huomattava merkitys käy ilmi tullitilastojen
vertailuluvuista. Niihinhän ministeri äsken viittasi.
Suomen vientitilastojen mukainen vienti Venäjälle
on ollut 2000-luvulla arvoltaan kaksi kertaa niin suuri kuin Venäjän
tuontitilastojen mukainen tuonti Suomesta. Vuoden 2002 tilastossa,
jota erikoisesti tutkittiin, tämä ero 1,4 miljardia
dollaria. Tämä ei ole niin kuin mitään nappikauppaa.
Siis tämä on ihan niin uskomatonta kuin olla voi.
Minä voin tähän väliin todeta,
että minä olin tuossa yhtenä päivänä matkalla
täältä Helsingin kaupungista Vantaan
lentoaseman kautta Ouluun, ja siellä tuli talousrikostutkija
kertomaan minulle, että justiin saatiin kiinni yksi sankari, joka
oli netonnut kahdessa viikossa välikäsi-villenä 1,5
miljoonaa euroa, joka on nyt veroparatiisitilillä, Sveitsissä tosin
oli tässä tapauksessa.
Kaksoislaskutuksen avulla säästetään
Venäjän arvonlisäveroa ja tullimaksuja.
Toiminta on saanut uusia muotojakin. Siihen liittyy lastien pilkkomista
ja kierrättämistä, systemaattisia tullausasiakirjojen
väärennöksiä ja tavaran alkuperän
häivyttämistä. Tästä esimerkkinä on
elokuulta 2005 lentorahtina Suomesta Venäjälle
kahdessa erässä toimitetut 355 tonnia Nokian kännyköitä,
siis nyt ei enää puhuta kappaleista vaan 355 tonnista
Nokian kännyköitä. Elikkä kun
on kysymys miljardeista dollareista, niin myöskin ovat tonneja
yksiköt, joista tämmöisissä kalliissa
tuotteissa on kysymys. Ed. Tiusanen juuri kokeili, paljonko painaa
meidän "kommunistikaattorimme": se painaa muutaman sata
grammaa, niin että siitä voi laskea, paljonko
ovat määrät.
Puutavaran tuojiksi Suomen tullille ilmoitetut suuret suomalaiset
puuyritykset ostavat puutavaran väliyhtiöltä,
joka on joko veroparatiisiyhtiö tai Suomeen rekisteröity,
useimmiten venäläistaustainen yhtiö.
Nämä ohjaavat kauppahinnasta merkittävän
osan edelleen jonkin ulkomaalaisen veroparatiisiyhtiön
tilille, ja vain erotus tuloutetaan venäläiselle
puunmyyjälle. Erotus vastaa Venäjän tullille
esitettyä rahtikirjaa, jossa puun tuojaksi ja ostajaksi
on merkitty väliyhtiö. Veroparatiisiyhtiöitä käytetään
Suomeen rekisteröityjen väliyhtiöiden
verotettavan tulon minimointiin ja raakapuukaupasta saatavan tulon
saattamiseen Suomen ja Venäjän verotusvallan ulottumattomiin.
Niiden tarkoitus on myös toimia eräänlaisina rahanjakokeskuksina,
joihin kerätään rahaa useimmiten vain
muutamalta suurelta ostajalta saadun kauppahinnan muodossa. Yhtiön
muodostama voitto jaetaan Suomessa tai ulkomailla asuville, pääasiassa
ulkomaalaistaustaisille yksityishenkilöille ja toisille
veroparatiisiin rekisteröidylle yhtiölle. Esimerkiksi
tutkimusvuonna 2002 eräs suuri puutavarayhtiö maksoi
Venäjältä tuomastaan puusta 61 miljoonaa
euroa venäläisille yhtiöille ja 23 miljoonaa
euroa erilaisille veroparatiisiyhtiöiksi luonnehdituille
puunmyyjille.
Venäjä menettää näissä operaatioissa
vuosittain useita satoja miljoonia euroja Suomen menetyksien toteutuessa
välittäjäyhtiöiden veronmaksun
laiminlyöntien kautta ja ollen sitten tietysti huomattavasti
vähäisempää luokkaa. Elikkä tässä erikoisesti
kupataan Venäjää ja Suomi on siinä sitten
väliyhtiöitten osalta menettäjänä.
Joka tapauksessa Suomen talouselämä on näin
kytketty kansainväliseen talousrikollisuuteen, ja siinä on
ekolokero myöskin korruptiolle ja rahanpesulle. Elikkä tämä hallituksen
esitys on erittäin tervetullut.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin ed. Pulliaisen asiantuntevan
kuvauksen pohjalta on todettava, että meillä myöskin
Suomessa on syytä pysähtyä peilin eteen.
Nimittäin myös Venäjän hallinnon
taholta ja hallituksen taholta on aiheellisesti kritisoitu Suomea
kyvyttömyydestä vaikuttaa myös Venäjän
valtion selkeisiin väärinkäytöksiin,
Venäjän valtion kokemiin menetyksiin. Tässä suhteessa
on erittäin tärkeätä, mitä ministeri
totesi, että yhdessä Venäjän hallituksen
kanssa myös toimitaan tulliyhteistyön ja tulliväärinkäytösten
suhteen.
Tähän ed. Pulliaisen äskeiseen kuvaukseen kaksoislaskutuksesta
liittyen myöskin joitakin aikoja sitten ja varmaan edelleenkin,
tosin puuta tuodaan hyvin vähän enää,
mutta aikoinaan verottajan, Tullin ja poliisin havainnot puukaupan osalta
toivat esille myöskin sellaisia havaintoja, että tuotiin
puuta, jonka alkuperä oli laiton. Osa Venäjältä tuotavasta
puusta oli joko peräisin laittomilta hakkuualueilta taikka
toisaalta tehdyistä hakkuista varastettua puuta, ja puu
toimitettiin viralliselle luvalliselle hakkuualueelle, missä puun
alkuperä hävitettiin, ja sitten rahanpesun tapaan
voidaan puhua puunpesusta. Tässä yhteydessä suomalainen
puunostaja ei välttämättä tiennyt,
mistä puu on peräisin ja miten se on hankittu.
Puukauppaan liittyvä rahaliikenne hävitetään
sitten ed. Pulliaisen kuvaaman kaksoislaskutuksen tavoin väärennetyillä tositteilla
ja voitot ohjautuvat usein väliyhtiöiden kautta
veroparatiiseihin, eli verot jäävät maksamatta
niin Suomeen kuin Venäjällekin. Puukauppa ja kaksoislaskutus
ovat tekotavoiltaan hyvin lähellä toisiaan erona
tietysti se, että puukaupan osalta puuta tuovat väliyhtiöt
toimivat Venäjän ja kaksoislaskutuksen osalta
Suomen puolella. Yhtiöissä toimivilla henkilöillä on
todettu olevan yhteyksiä venäläiseen
järjestäytyneeseen rikollisuuteen.
Nyt tässä halusin kuvata sitä myös
toisinpäin, elikkä tässä on
molempien maiden hallituksilla ja poliittisilla toimijoilla kyllä edelleen
yhteistyön tarve, ja täytyy sanoa, että Venäjän
hallituksen, niin sisäministeri Rashid Nurgaljevin kuin
myöskin Venäjän muiden turvallisuusviranomaisten kanssa
vakuutettiin nimenomaan tämän työn tärkeyttä.
On erittäin hyvä kuulla, että oikeusministeri
pitää tätä nyt elossa ja hengissä.
Tässä yhteydessä haluan korostaa
myös sitä, että tehokas ja tuloksellinen
talousrikollisuuden torjunta edellyttää hyvää yhteistyötä ja
tarvittavia lainsäädännöllisiä toimia
erityisesti valtiovarainministeriön, jonka toimialalla
ovat tulli- ja verohallinto, sekä työ- ja elinkeinoministeriön
ja oikeusministeriön kanssa. Tässä yhteydessä toivon,
että tämä hallituksen harmaan talouden
ja talousrikollisuuden torjunnan nihkeys nyt lähtee murentumaan
tällä oikeusministerin esityksellä sikäli,
että lokakuun 2006 neljännen talousrikostorjuntaohjelman
myös muut tärkeät kohdat lähtevät
liikkeelle eli yritystukia maksavien oikeus saada verotustietoja
ja sitten tämä rakennusalan käännetty
arvonlisäverojärjestelmä, jossa päästään
näihin ketjuuntuviin urakoihin, joissa järjestäytynyt
rikollisuus myös Suomessa toimii.
Olihan se aika ikävä havaita, että pääministerin
Kesärannan työmaalla ja Kallion virastotalon työmaalla,
julkisissa rakennuskohteissa, törmätään
järjestäytyneen rikollisuuden ilmiöön.
Tämän pitäisi jo riittää perusteluksi.
Ehkä se jonkun verran auttoi edellisessä hallituksessa,
että oltiin liikkeellä, ja totta kai se joulukuun
2004 tulopoliittisen kokonaisratkaisun merkittävä sisältö siitä,
että harmaa talous ja tilaajavastuu määritettiin,
oli tietysti myös tärkeä. Toivoisi, että EK:n
ja Etelärannan osalta työnantajat myöskin jatkossa
olisivat valmiita tällä puolella etenemään.
Veroviranomaisten oikeus tehdä vertailutietotarkastuksia
luottolaitoksissa on myös tietysti tärkeä näissä asioissa.
Se, mikä myöskin on asia, johon on kiinnitettävä tässä yhteydessä huomiota,
on laajemmin harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan merkitys
nyt kiristyvän talouden aikana. Talousrikollisuus vääristää kilpailua,
ja terveet yritykset kärsivät. Se on hyvinvointimme
rahoituksen perustan murentamista myöskin. Valtio menettää 2,5
miljardia vero- ja maksutuloina, ja kun ajattelemme tämänhetkistä tilannetta,
niin tiedämme, mitä sosiaalisten peruspalvelujen,
sosiaali- ja terveydenhuollon ja opetustoimen palvelujen rahoituksessa
voisimme tehdä toisenlaisella tilanteella.
Toinen asia. On myöskin tärkeätä muistaa, että laittoman
työvoiman käyttö liittyy voimakkaasti
myöskin harmaaseen talouteen ja talousrikollisuuteen. Tässä suhteessa
toivon, että oikeusministeri ja hallitus tarkistaa näkemystään
nimenomaan laitonta työvoimaa pitävien yrittäjien rikosoikeudellisten
sanktioiden suhteen. Tämä tuotiin aikoinaan silloin
2006 alustavasti esille komissaari Franco Frattinin ja sisäministerineuvostonkin
työssä osana laittoman työvoiman ja nimenomaan
talousrikollisuuden torjuntaa, ja se oli paljon, että italialainen
komissaari otti tämän vakavasti esille.
Nyt kun Ranska puheenjohtajana pitää tätä asiaa
myöskin agendalla, niin toivoisi, että Suomi ei
jarruttaisi laitonta työvoimaa pitäviin yrityksiin
ja työnantajiin kohdistuvien rikosoikeudellisten sanktioiden
järjestelmää. Nimittäin emme
me tässä puhumalla pääse etenemään,
ongelma on niin vakava. Tässä luotan kyllä komission
ja Ranskan linjaukseen mutta toivon, että Suomi olisi nyt
tässä asiassa mukana. On nimittäin erittäin
merkittävä nyt tämä oikeusministerin
aikaansaama neljännen talousrikostorjuntaohjelman kohdan
toteutus, ja minä uskon, että se voi mahdollistaa
aivan uusia näköaloja myös Suomen ja
Venäjän rikostorjunnan ja myös oikeusyhteistyön
osalta.
Tässä yhteydessä vielä palaan
tähän kansainvälisen yhteistyön
tarpeeseen. Meillä on myöskin selvästi
nyt havaittavissa, että meillä ulkomaisen työvoiman
käyttöön houkuttelevat myöskin
kylmät liikemiestavoitteet. Näyttää olevan niin,
että saatavuusharkintaa ei kunnolla tehdä, myönnetään
ilman riittävää pohdintaa työvoimanvärväysyrityksille
työvoiman tuontioikeuksia, työsuojelutarkastus
ja työehtojen tarkastus eivät toimi ja näiden
ihmisten ihmisoikeudet ja asema näyttävät
olevan osittain kelvottomasti järjestettyjä julkisuudessakin
olleiden tietojen mukaan. Tässä suhteessa pidän
tärkeänä, että saatavuusharkintaa
ei poisteta ja että nimenomaan myös ulkomaisen
työvoiman osalta ja niitä käyttävien
yrityksien työehtojen osalta myös valvontaa lisätään,
koska hyvin lähellä ovat myös aina harmaan
talouden ilmiöt silloin, kun tällä puolella
väljästi liikutaan.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia edustajille Pulliainen ja
Rajamäki, jotka todella ovat tehneet vuosikausia tässä harmaan
talouden torjunnassa paljon töitä.
Tässä mainitussa direktiivissä laittomasta
työvoimasta eduskunta on yksimielisesti sekä valiokunnissa
että suuressa valiokunnassa hyväksynyt tämän
hallituksen linjauksen. Kysymys on siis siitä, että hallitus
täysin tukee sitä tavoitetta, millä tavalla
laitonta työvoimaa tullaan torjumaan, mutta juridinen ja
itse asiassa oikeusperusta-argumentit ovat hyvin vahvoja sen suhteen, että jokainen
jäsenmaa valitsee itse, käyttääkö kriminalisointia
vai hallinnollisia sanktioita. Ed. Rajamäki tuntee hyvin
sen, että myös hänen omat puoluetoverinsa
ja muun muassa suuren valiokunnan puheenjohtaja Erkki Tuomioja ovat hyvin
voimakkaasti puolustaneet tätä hallituksen ja
oikeusministeriön linjaa tässä asiassa.
Arvoisa puhemies! Perjantaina tällä viikolla oikeusministerit
kokoontuvat lounaskeskusteluun juuri tämän kansainvälisen
taloudellisen kriisin takia kansainvälisestä järjestäytyneestä talousrikollisuudesta
keskustelemaan. Nämä ed. Rajamäen muutenkin
esille tuomat pointit ovat niin tärkeitä, että niistä varmaan
keskustellaan nyt perjantaina myös Brysselissä,
kun oikeusministerit pitävät lounasta.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Haluan vaan tässä todeta,
että suuri valiokunta asettui tukemaan hallituksen linjaa,
mutta se ei poista sitä, että minä en
tyytynyt siihen. Ja en tyydy vieläkään,
koska tietysti kun aikoinaan komissaari Franco Frattinin kanssa lähdettiin
tälle tielle, ja mitä havaintoja myöhemmin
olen tehnyt, pidän välttämättömänä,
että laitonta työvoimaa pitäviin työnantajiin
kohdistetaan rikosoikeudellinen sanktio. Se on Ranskan puheenjohtajaohjelmassa,
ja toivon mukaan pysyy. Tässä tapauksessa toivon,
että komissio onnistuu alkuperäisessä tavoitteessaan.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän, että puhumme tästä työnantajan
sanktiodirektiivistä. Siinä kyse on enemmänkin
siitä, että nämä sanktiot koskisivat
laittomasti maassa oleskelevien työntekijöiden
pitämistä. Tämä on Euroopan-laajuisesti tärkeää,
mutta meillä tietysti ongelma on enemmän se, että pidetään
työehtojen vastaisesti ja kelvottomissa olosuhteissa maassa
todennäköisesti enimmäkseen laillisesti
oleskelevia työntekijöitä. Tässähän
alun perin ainakin esitettiin, että 10 prosentissa työpaikoista
pitäisi tehdä tarkastuksia vuosittain, ja se on
kyllä semmoinen hallinnollinen menoerä Suomessa
saavutettaviin hyötyihin nähden, että onneksi
tämä direktiivi on sitten käsittelyssä muuttunut
parempaan suuntaan, ja voimme varmasti sitä yleisesti ottaen
tukea.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen toi aika järkyttäviä asioita
esille. Hän totesi tuossa, että keinottelu ja
rahanpesu ei ole pelkästään Venäjän
ongelma, että tässä olisivat suomalaiset
yritykset myöskin mukana. Se oli karmeaa kuultavaa.
Mitä oikeusministeri aikoo todella tehdä näille
asioille, mitä ed. Pulliainen toi tässä esiin? Onko
se tarkoitus painaa villaisella vai onko tarkoitus jotenkin puuttua
näihin asioihin, mitä hän toi esille?
Eero Reijonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Yritysmaailmassa pyörii monenlaisia
yrittäjiä ja hämäräveikkoja,
jos näin voisi sanoa, ja on äärettömän
tärkeätä, että hallitus tarttuu
tähän asiaan tomerasti. Minusta harmaa talous
ja tämmöinen kansainvälinen rikollisuus
on yrittäjien näkökulmastakin aika ongelmallinen
ja haasteellinen sikäli, että tämä saattaa
myös rehelliset yrittäjät monesti sitten semmoiseen
epäsuotuisaan asemaan ja yhteiskunta epäilee kohta
kaikkia. Tämä on iso ongelma, ja minä uskon,
että tämä sali antaa hyvin vahvan tuen
sille, että tässä edetään
määrätietoisesti ja pyritään
toimenpiteisiin, että tämä harmaa talous
saadaan karsittua. Se on myös yhteiskunnan finanssipoliittisesta
näkökulmasta äärettömän
tärkeää. Paljon verotuloja jää saamatta
sen takia, ja tässä monesti sitten ne kustannukset
kasautuvat rehellisten yrittäjien niskaan.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Hautalalle toteaisin, että ei meillä pidä kuvitella,
että ulkomaisen laittoman työvoiman pito tai harmaa
talous olisi outo ilmiö. Myöskin epäilen,
että kun työpaikkojen ja työehtojen valvontaa
ylipäänsä ja tämmöistä aliurakointiketjuuntumista
on, niin on mahdollista nimenomaan käyttää ilman
työlupia ja ilman oleskelulupia olevaa henkilöstöä.
Jos tässä asiassa ei ole uskottavaa toimintaa Suomessa,
niin kuin Euroopan unioni haluaa koko unionin alueelle, niin kyllä hyvin
helposti tämä ongelma on hallitsematon. Ja siinä juuri — ed.
Reijonen tuntee erinomaisesti rakennusalaa ja tietää,
minkälaista on siellä kilpailu — me teemme
todella vakavan virheen. Myöskin nimenomaan sisäisen
turvallisuuden näkökulmasta, kansalaisten turvallisuuden
näkökulmasta meillä ei ole varaa lepsuilla
tässä asiassa.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ed. Valppaalle: Ed. Pulliaisen puheet
liittyivät juuri tähän oikeusministeriön
esitykseen, eli tämä on nimenomaan oikeusministeriön
vastaus tähän ongelmaan. Tätä ei
edellinen hallitus saanut aikaiseksi. Nyt tämä tehdään.
Mitä on tapahtunut aikaisemmin, niin meillä ei
ole takautuvaa lainsäädäntöä.
Sen takia minun vastaukseni on lainsäädäntö,
joka antaa ensinnäkin poliisille paremmat mahdollisuudet
toimia, käyttää myös epätyypillisiä tutkintakeinoja.
Se, mitä ed. Pulliainen kuvaili, tapahtuu usein suljetuissa
varastoissa, jonne ei ole päästy esimerkiksi kameroilla
tai salakuuntelulaitteilla. Kun eduskunta hyväksyy toivottavasti
tämän oikeusministeriön esityksen, niihin
varastoihin päästään. Oikeusministeriö aikoo
yhdessä poliisin kanssa ottaa kiinni nämä rikolliset, ja
se ei onnistu ilman tätä lakia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitokset on annettu sekä ed. Rajamäelle
ja ed. Pulliaiselle että ministerille. Se on ihan paikallaan.
Tämän päivän uutisiahan on pääministeri Putinin
vierailu Torfjanovkan tulliasemalla tai rajanylityspaikalla vastapäätä Vaalimaata,
ja siellä oli hiljaista, eli rekat menivät nopeasti
yli rajan. Varmaan johtui sellaisesta ilmiöstä kuin "pääministerin
vierailu". Mutta tämä tilanne kaksoislaskutuksesta,
näistä kuittikaupoista, kaikesta tästä korruptiosta,
se heijastuu myös rekkajonoihin. Ja kun nyt toivon mukaan,
niin kuin nyt ennakoidaan, ensi kesänä olisi siirrytty
jo sähköiseen tullaukseen, niin se ehkä auttaa.
Mutta tämä on hyvää toimintaa,
ja samalla me voimme täällä vähän
tuulettaa käsityksiämme Suomen vähästä korruptoituneisuudesta.
Me emme ole maa, jossa ei olisi korruptiota. Sitä on nyt
sitten tässä rajaliikenteen yhteydessä,
ja me olemme mukana siinä varmasti vähemmän
kuin ehkä venäläiset, mutta joka tapauksessa
tämä nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys kyllä kuuluu hallituksen hyviin esityksiin.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Myös minulta kiitos ministerille
ja edustajille Pulliainen ja Rajamäki kaiken kaikkiaan äärettömän tärkeästä asiasta
koko meidän maallemme, ja vallankin harmaan talouden ja,
voi sanoa, talousrikollisuuden osalta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kaikki ne toimenpiteet, joita tehdään
järjestäytyneen rikollisuuden ja talousrikollisuuden
torjumisen eteen ennakolta, ovat erittäin kannatettavia.
Jokainen meistä tietää nämä summat,
mitä täällä ed. Pulliainen ilmoitti,
eli ne ovat vain pelkkiä arvioita. Ne olivat näppituntumia,
jotka perustuivat johonkin satunnaiseen otantaan tai kuvitelmaan.
Ne saattavat olla vielä paljonkin suurempia. On aivan totta
myöskin, että kilpailua rakennusteollisuudessa
ja muualla haittaa ehdottomasti harmaa työvoima, ja kaikki
sellainen on kitkettävä mahdollisimman tehokkaasti.
Mutta, hyvät kollegat, vaikka me kuinka teemme hyvää lainsäädäntöä,
niin ero rikollisilla Tullin ja poliisin tutkintamenetelmiin kasvaa
tätä nykyä koko ajan väistämättä.
Me saavutamme aina pienen askeleen. Rikolliset keksivät
jälleen jotakin uutta ja menevät omia menojaan.
Ja kaiken lisäksi on aika surkuhupaisaa — vaikka
tiedän, että oikeusministeriössäkin
on halua päästä tähän
juoksuun siten mukaan, että se ero vähän kapenisi — kun
tänä päivänä taitaa
olla uutinen lehdessä, että yhdeksän
helsinkiläistä huumepoliisia on syytettynä epätyypillisten
tutkintamenetelmien ja mahdollisesti harmaalla alueella tehtyjen
väärinkäytösten osalta. Meidän
täytyisi ehdottomasti saada myöskin uudet valtuudet
ja toimintaedellytykset näitten vaikeitten asioitten rikostutkintaan,
joita ovat vaikea talousrikollisuus, huumausainerikollisuus, jossa
pyörivät kymmenet ja kymmenet miljoonat eurot
vuosittain. Tarvitsemme viranomaisille sellaisen lainsäädännön,
ettei meidän tarvitsisi kuukausikaupalla katsoa uutisia,
kuinka tehokkaat, Suomen parhaimmat virkamiehet alallaan, ovat joko
sairauslomalla tai poissa pelistä. Tästä eivät
hyödy tätä nykyä muuta kuin
rikolliset. Joku pelisääntömuutos tähän
pitää tehdä. Ehdotan uutta poliisilakia
mahdollisimman pian.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni oikeusministeri
Braxin esitys on ihan hyvä. Ainakin voi sanoa, että se
on oikean suuntainen; se on eri asia, onko se riittävä sitten. Mutta
se, mikä tässä jää askarruttamaan
mieltä, on se, eikö tälle tapahtuneelle
enää voi nykylainsäädännöllä tehdä yhtään
mitään, mitä ed. Pulliainen kertoi. Sehän
kuulostaa aivan hirvittävältä. Onko meillä todella
näin lepsu lainsäädäntö,
että se mahdollistaa tämmöisen toiminnan
eikä siihen voi enää puuttua, kun se
on kuitenkin hänen mielestään tapahtunut
ja tosiasia?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Tilanne on juuri se, niin kuin ed. Pulliainen
kuvaili tai miten täällä muuten on kerrottu.
Nykyiset lainsäädännön keinot
eivät tämmöisenä mitättömänä rikkomustoimena
ensinnäkään anna mahdollisuuksia käyttää mitään
järeämpiä tutkintakeinoja, eikä itse
asiassa säännöksen tarkkarajaisuuskaan mene
riittävän pitkälle tässä asiassa.
Mutta on myös tietysti kysymys siitä kokonaisuudessaan, onko
meillä riittävästi resursseja, koulutusta
ja osaamista talousrikosten selvittämisessä. Osa niistä luvuista,
jos oikein kuuntelin ed. Pulliaista, joita hän esitti,
tulee ihan näitten virallisten tilastojen vertailusta.
Siltä osin siis nähdään joka tapauksessa
aivan valtavan suuri gäppi, ero, siinä, että rajan
eri puolilla ilmoitetaan aivan eri arvot.
Mutta sitten muilta osin, niin kuin tämän
kaltaisessa rikollisuudessa aina, erinäisillä keinoilla joudumme
arvioimaan, kuinka suuria rahoja mahdollisesti liikkuu. Ne arvaukset
voivat olla tietysti alakanttiinkin, niin kuin ed. Salo sanoi.
Keskustelu päättyi.