11) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta
ja valtionosuudesta annetun lain 18 §:n muuttamisesta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta on tehnyt
mietinnön tästä hallituksen esityksestä HE 111/2008.
Totean muun muassa seuraavaa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannusten
valtionosuusprosenttia ehdotetaan nostettavaksi 32,74 prosentista
34,64 prosenttiin. Valtionosuusprosenttia korotetaan kuntien verotulomenetysten
kompensoimiseksi. Väheneviä verotuloja kompensoiva
valtionosuusprosentin korotus ei juurikaan paranna kuntien edellytyksiä vastata
palveluiden järjestämisestä, kuten myös hallintovaliokunta
on lausunnossaan todennut.
Tämän vuoksi meidän valiokuntamme
esittää, että hallitusohjelman mukaan
valtionosuusjärjestelmää on tarkoitus
uudistaa vuoden 2010 alusta lukien ja siitä tehdään
nykyistä yksinkertaisempi ja selkeämpi. Valiokunnalla
on myös näkemys, että uudistuksessa tulisi
varautua siihen, että valtio tulevina vuosina osallistuisi
nykyistä suuremmilla osuuksilla nyt myös uusiin
kuntien lakisääteisiin tehtäviin.
Meillä on tässä kaksi vastalausetta,
joista vastalauseiden tekijät esittävät
omat johtopäätöksensä. Molemmat
ovat opposition tekemiä ja tapansa mukaan vaativat lisää valtionosuuksia kunnille.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Me sosialidemokraatit olemme jättäneet valiokunnan
mietintöön vastalauseen, jonka mukaan valtionosuutta
kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannuksissa tulee nyt esitetyn
korotuksen lisäksi nostaa 3 prosenttiyksiköllä.
Esityksemme liittyy sosialidemokraattien vaihtoehtobudjettiin, jossa
edellytämme sosiaali- ja terveystoimen valtionosuuksiin
450 miljoonan euron lisäystä.
Arvoisa puhemies! Vaihtoehtobudjettimme on nyt talouden tilanteen
synkistyessä entistäkin ajankohtaisempi ja entistä tarpeellisempi.
Kuntien taloustilanne on ajautumassa nopeasti heikkoon tilaan. Kuntien
kasvavat palvelutarpeet ja vähenevät verotulot
heikentävät kuntien taloudellista tilannetta ja
mahdollisuuksia tehdä tulevaisuuden investointeja. Tämä on
tarkoittanut myös sitä, että 80 kuntaa
joutuu nostamaan veroäyriään selviytyäkseen
edes jotenkin tulevista paineista.
Kuntataloudesta esitetään tällä hetkellä synkkiä arvioita.
Esimerkiksi Palkansaajien tutkimuslaitoksen johtaja Jaakko Kiander
uskoo, että kuntatyönantaja törmää kannattavuuskriisiin
vuonna 2009 kunta-alan palkankorotusten vuoksi. Valtiovarainministeriön
arvion mukaan kriisikuntien määrä saattaa
lisääntyä ensi ja seuraavana vuonna nopeasti.
Kuntaliitto arvioi, että kuntien on sopeuduttava verotulojen
kasvussa nollakasvuun, kun vielä syyskuussa ennustettiin
yli 5 prosentin kasvua. Samalla kuntien toimintamenot kasvavat viitisen
prosenttia vuodessa.
Tämä yhtälö ei yksinkertaisesti
toimi. Kuntien menot kasvavat enemmän kuin niiden tulot ovat.
Tätä menokasvua on myös lisännyt
valtio, ja valtion tulisi ottaa tästä myös
nykyistä suurempi vastuu. Kunnallisen työmarkkinalaitoksen Markku
Jalonen on arvioinut, että talouden heikkenemisen myötä on
mahdollista, että jatkossa kunta-alan lomautukset yleistyvät.
Arvoisa herra puhemies! Yritysmaailmasta kopioidut lomautukset
eivät sovi kuntiin, sillä ne tuottavat lakisääteisiä palveluja.
Näin sanovat asiantuntijat, ja on kyllä niin,
että sen sanoo myös aivan terve maalaisjärki.
Peruspalveluihin eivät lomautukset kuulu. Tässä tilanteessa
ei sovi syyllistää vain kuntapäättäjiä.
Haluan edelleen painottaa, että vastuu on myös
valtiolla. Hallitus ei halua kuulla kuntien vaikeaa tilannetta.
Työvaltaisilla aloilla, sosiaali- ja terveystoimessa
sekä opetustoimessa, henkilöstön lomauttaminen
tuo pikavoittoja, nopeita säästöjä,
jotka näkyvät heti kassassa. Samalla kuntalaisten
peruspalvelut vaarantuvat ja lopullinen lasku kunnalle voikin koitua
todella kovaksi. Kunnat ovat kuitenkin todellisissa vaikeuksissa,
ja päätöksiä tehdään
pakon edessä. Onkin hämmästyttävää, että hallitus
jatkaa välinpitämättömällä linjallaan ja
pesee kätensä kuntatalouden kriisistä.
Ministeri Katainen sanoi eilisessä ajankohtaisohjelmassa,
että se on selvää, ettei ketään
jätetä heitteille. Samassa ohjelmassa kuitenkin
esiteltiin, miten opettaja Mikkelissä hoiti kahden eri koululuokan
opetusta samanaikaisesti tai miten Haminassa suljettiin lastensuojeluyksiköitä lomautusten
ajaksi. On syytä kysyä: Eikö se ole heitteillejättöä?
Mikä, ministeri Katainen, on hyvinvointiyhteiskuntamme
heitteillejättöä teidän mielestänne?
Kysyisin, jos hän olisi paikalla. Hyväksyttekö sen,
mitä kunnissa tällä hetkellä tapahtuu?
Ministeri Katainen sanoi myös eilisessä ohjelmassa,
että olisi huonoa, jos valtiolla menisi yhtä huonosti
kuin kunnissa. Miten pitkälle kunnissa pitää mennä,
ennen kuin ministeriössä avataan silmät
todellisuudelle?
Palautan vielä mieleen eilisestä ohjelmasta ministeri
Kiviniemen arvion, että saataisiin aikaan peräti
yhden miljardin säästöt, jos kunnissa otettaisiin
käyttöön uuden teknologian sovellutukset
ja toisten kuntien parhaat palvelukäytännöt.
Säästö on mittava, ja juuri tähän
pitäisi pyrkiä. Pitäisi saada aikaan
rakenteellisia muutoksia, jotka toisivat pitkäaikaisia
ja pysyviä tuloksia, kustannustehokkaita tapoja hoitaa
peruspalvelujen tuotanto laadukkaasti. Toisin kuin ministeri
Kiviniemi ehkä ajattelee, minun näkemykseni mukaan
uudet tavat eivät tarkoita automaattisesti palveluiden
ulkoistamista ja palvelusetelin käytön lisäämistä.
Päinvastoin monet tutkimukset osoittavat, että kuntien
omana tuotantona saadaan edullisia ja laadukkaita palveluja. Kuitenkin
yhteistyötä eri palveluntuottajien kanssa on syytä lisätä silloin,
kun saadaan aikaan entistä parempia palvelukäytäntöjä.
Mutta toisissa tilanteissa kunnan omaa toimintaa pitää kehittää ja
uudistaa entistä paremmin asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.
Uusien palveluprosessien kehittämisessä ja käyttöönotossa
ongelma kuitenkin usein on, ettei päivittäisen
taloutensa kanssa kamppaileville kunnille ole mahdollista ottaa
käyttöön uusia käytäntöjä,
kun kaikki aika ja raha joudutaan käyttämään
arjen työhön ja selviytymiseen. Monet terveyskeskukset
esimerkiksi toimivat jatkuvalla vajaamiehityksellä. Miten
terveyskeskushenkilökunnalla on aikaa oman työnsä kehittämiseen?
Uusia käytäntöjä ei voi myöskään
käskyttää organisaation huipulta alaspäin,
vaan uusiin käytäntöihin pitää sitoutua.
Se tapahtuu vain hyväksymisen ja oivalluksen kautta. Etenkin
palvelujen nivelvaiheisiin, uusiin palvelutuotannon muotoihin ja
niiden käyttöönottoon sekä ennalta ehkäisevän
otteen parantamiseen tarvitaan kunnille riittävä rahoitus,
selkeitä toimintamalleja ja kokonaisnäkemys palvelustrategioista.
Hallituksen myöntämä hankeraha kuntapalvelujen
kehittämiseen on vain vajaa 26 miljoonaa euroa. Kysyisin
ministeri Risikolta, jos hän olisi paikalla, onko tästä rahasta
tarkoitus myös rahoittaa kunnissa parhaiden palvelukäytäntöjen käyttöönottoa.
Summa tuntuu mielestäni kohtuullisen pieneltä.
On hyvä, että sosiaali- ja terveydenhuollon
hankkeita käynnistetään, mutta ilman
riittävää resursointia ne jäävät
väliaikaisiksi eivätkä tuo pysyviä parannuksia
palveluihin. Sosiaali- ja terveyspalveluihin on palkattava lisää vakituista
henkilökuntaa ja saatava aikaan muutoksia toimintatavoissa.
Perustyön vahvistaminen ei onnistu vain väliaikaisilla
projekteilla. Lisähenkilökunnan saatavuus edellyttää hoito-
ja hoiva-alan arvostuksen nostamista sekä työhyvinvoinnin
parantamista. Olennainen asia on myös johtajuuden kehittäminen.
Työyhteisön johtamisesta on paljon kiinni se,
miten uudistuksia tehdään ja miten niihin myös
sitoudutaan.
Arvoisa herra puhemies! Katsomme, että kunnat tarvitsevat
valtiolta parempaa tukea sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoittamiseksi.
Kunnissa on haastavia ja jatkuvasti kasvavia palvelutarpeita,
velvoitteita ja laatuvaatimuksia, joihin on vastattava
paitsi kuntarakenteen uudistuksella myös uudistamalla palveluiden
tuottamistapoja ja purkamalla hallinnollisia esteitä.
Tämän ohella kunnat tarvitsevat kipeästi lisää rahoitusta perusterveydenhuollon
ja vanhustenhuollon sekä lapsiperheiden palveluiden
vahvistamiseen, vammaisten palvelutarjontaan, muun muassa henkilökohtaisen
avustajapalvelun ja apupalvelun parantamiseen, mielenterveyspalveluun, omaishoitajapalveluun
ja päihdepalveluihin. Sekä sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakaskunnan että henkilöstön hyvinvointi
edellyttävät, että myös riittävä määrä työntekijöitä turvataan näissä palveluissa.
Tähän työhön ja tehtävään
on tarjottava lisää resursseja ja rahoitusta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton vuoden 2009 talousarviolinjausten
mukaisesti on valiokunnan jäsen ed. Erkki Virtanen esittänyt
tässä vastalauseen 2. Hän ehdottaa, että vuoden
2009 sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusprosentiksi tulisi
38,84. Tällöin vastaavasti kuntien osuus mainituista
kustannuksista alenee 61,16 prosenttiin. Korotus on laskettu sosiaali-
ja terveysministeriöstä saadun tiedon mukaan siten,
että 1 prosenttiyksikön korotus sosiaali- ja terveydenhuollon
valtionosuusprosenttiin merkitsee noin 150 miljoonan euron määrärahan
korotusta. Tämä on vasemmistoliiton vuoden 2009
talousarviolinjan mukaista ja merkitsee 600:aa miljoonaa euroa nettolisäyksenä.
Lakiesityksen perustelujen mukaan valtion veronkevennykset leikkaavat
kuntien taloudesta vuonna 2009 noin 374 miljoonaa euroa. Valiokunnan
mietinnössä sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusprosentin
korottaminen 1,9 prosenttiyksikköä tasolle 34,64
prosenttia on riittämätön turvaamaan
kunnallisten palvelujen kehittämisen. Se johtaa leikkauksiin,
vähennyksiin, niin kuin esimerkiksi Kotkassa: erotetaan,
lomautetaan taikka vähennetään — nimenomaan vähennetään
on tässä oikea termi — määräaikaisia
ja sijaistyövoimaa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä ehdotettu
valtionosuuskorotus ei siis riitä kattamaan myöskään
kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia eikä verotulon
menetyksiä eli turvaamaan nykyisen korvaustason säilyttämistä vuonna
2009. Kuntien keskeisin rahoituslähde on kunnallisvero,
mutta valtionosuuksien merkitys on huomattava. Viime vuosina useimpien
kuntien talous on heikentynyt. Keskeinen syy on siis valtion kunnille
antama riittämätön tuki, ja aivan oikein,
niin kun ed. Anneli Kiljunenkin totesi, tämä on
johtamassa kuntien talouden yleiseen heikkenemiseen.
Arvoisa puhemies! Tässä tilanteessa, mitä lyhyesti
kuvasin, on syytä esittää vastalause
2 liittyen tähän hallituksen esitykseen ja sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietintöön. Eli esitän
käsittelyn pohjaksi vastalausetta 2.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä vastalause 2 on erittäin
hyvin perusteltu, kun otetaan vielä huomioon kuntien heikko
taloudellinen tilanne erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomessa. Tämä olisi
ihan välttämätöntä siis
aluepolitiikankin kannalta huomioida. Ja pitäisi myöskin
kuntien todella huono tilanne ottaa huomioon, sillä jos
tämä hallituksen esitys menee läpi, se
johtaa väistämättä siihen, että kuntaverotuksen
prosentti nousee monissa kunnissa siellä, missä se
on ennestäänkin jo korkea. Eli kannatan ed. Tiusasen esitystä käsittelyn
pohjaksi, vastalausetta 2.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Nythän nämä indeksikorotukset
tehdään täysimääräisesti
ensi vuonna, mikä on hyvä asia. Lisäksi
kuntien yhdistymisavustuksia maksetaan 142 miljoonaa euroa ja samoin
nostetaan harkinnanvaraisia avustuksia.
Mutta meidän on nyt kerta kaikkiaan lähdettävä tarmokkaasti
toteuttamaan tätä kunta- ja palvelurakenneuudistusta.
Meillä on edelleen liian monta kuntaa, meillä on
liian monta terveyskeskusta, meillä on liian monta synnytyssairaalaa, meillä on
liian monta sairaalaa, joissa tehdään tekonivelleikkauksia
jnp. Nyt on uskottava, että kuntia on yhdistettävä ja
käytettävä nämä yhdistymisavustukset
ja samalla vähennettävä semmoista toimintaa,
joka ei ole ihan välttämätöntä vaan
jota voidaan keskittää, jolloinka saadaan parempi
laadullinenkin tulos, jos esimerkiksi päivystykset keskitetään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaran puheenvuoroon haluaisin
todeta, että keskittäminen saattaa johtaa myös
siihen, että päivystykseen pääsyetäisyys
eli matkat tulevat kohtuuttoman pitkiksi. Yksinkertaisesti on paljon
tilanteita, joissa meidän ei pidä lähteä keskittämään.
Toisaalta meillä on ongelmana se, että potilas ei
pääse hoitoon sairaalaan. Lähetteitä ei
saada terveyskeskuksista.
Kolmanneksi tuohon taloudelliseen tilanteeseen, jonka totesitte.
Valtiovarainministeriön virkamiesten selvityksen mukaan
valtio lisää kuntien vastuita noin 158 miljoonaa
euroa uusilla toimilla vuodelle 2009, ja tämä on
nettolisäys sen jälkeen, kun otetaan huomioon
mainitsemanne lisäykset valtionosuuksiin. Tästä johtuen
kunnille ei jää ylimääräistä liikkumavaraa
parantaa jo olemassa olevia palveluja. Tämä näkyy
kuntien vuoden 2009 budjeteissa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Asko-Seljavaara tuossa äsken
totesi, kunta- ja palvelurakennetta pitää viedä eteenpäin.
Mutta tosiasia on se, että kunnan yhdistämiset
eivät sinällään tuo mitään
uutta, vaan tärkeää on se, että me
pääsemme kokoamaan ja koordinoimaan ja rakentamaan
uudenlaisia palveluja ja palvelukonsepteja, palveluprosesseja, ja
siihen me tarvitsemme lisää rahoitusta.
Se ei onnistu, että terveyskeskuksesta terveyskeskuslääkäri
potilaskertymien ja -jonojen keskellä suunnittelee vielä terveyskeskuksen
kehittämistä tai niitten palveluprosessien kehittämistä,
jos hänellä on useitten viikkojen ja kuukausien
potilasjonot siellä, vaan me tarvitsemme uudenlaista
tukea, apua, resursseja siihen, että meillä on
riittävästi lääkäreitä,
riittävästi hoitohenkilökuntaa ja meillä on
riittävästi kehittämisen määrärahoja,
jotta ne todelliset muutokset siellä kunta- ja palveluprosesseissa
tapahtuvat.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaara pani toiveensa tähän
Paras-hankkeeseen, ja totta kai meidän pitää siihen luottaa
ja toivoa, että se toisi jotakin valoa tähän pimeyteen.
Mutta pitää myös muistaa, edustaja, että tämä Paras-hanke
elää nyt pysähdyksen tilassa. Siellä ei
ole tapahtunut kyllä yhtään mitään.
Kaikki asiat seisovat, ja mitään uutta ei tule.
Yrittäkää vaikuttaa siellä omassa
hallituspuolueessanne, että jotakin eloa saataisiin tähän hommaan,
mutta se elää aivan semmoista aikaa, että mitään
ei tapahdu.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Todella olen ed. Valppaan kanssa samaa mieltä,
että tätä kuntien yhdistämistä on
nopeasti jatkettava ja myöskin terveyskeskuksia on, ed. Anneli
Kiljunen, vähennettävä. Meillä pitää olla niin
suuria terveyskeskuksia, että lääkärit
viihtyvät siellä, 15—20 lääkärin
terveyskeskuksia. Jos meillä on ripoteltuna ympäri
Suomen pienen pieniä yksiköitä, ne ovat
erittäin tehottomia ja erittäin huonoja laadullisesti.
Meidän täytyy saada niin suuri terveyskeskus,
että se varmasti osaa ja palvelee sen väestönosan.
Ja onhan se nyt halvempaa siirtää sitä potilasta
kuin rakentaa niitä terveyskeskuksia joka kylään.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos se olisikin niin helppoa, että kuntia
yhdistämällä nämä asiat
ratkeaisivat, niin olisi kyllä aika ihme. On kuitenkin
muistettava, että aina kun mennään suurempiin
yksiköihin, niin joudutaan myös rakentamaan, eli
Suomea rakennetaan toiseen, jopa kolmanteen kertaan. Kyllähän
tosiasia on se, että päivystystä on jo
keskitetty erittäin vahvasti. Itse toimin sairaanhoitopiirin
valtuuston puheenjohtajana harvaanasutussa maakunnassa. Meillä on
kolme päivystyspistettä, ja minä en voisi
kuvitellakaan sitä, että ne kaikki keskitettäisiin
yhteen paikkaan. 142 kilometriä on reunasta siihen päivystyspisteeseen,
niin kyllä se vaan minusta on liian kaukana.
Eikä minusta voida lähteä siihen,
että tämän Paras-hankkeen myötä lopetetaan
terveyskeskuksista puolet, kun samanaikaisesti Paras-hankkeen sisältöön
kuuluu myös se, että palvelujen saatavuus turvataan
mahdollisimman lähellä sitä asuinpaikkaa,
palvelujen saatavuus turvataan samalla, niin on tässä myös
ristiriitoja, jotka välttämättä eivät
ihan loksahda paikalleen. Minusta kyllä on tärkeää se,
että kuntalainen ja asiakas ovat keskiössä,
kun näitä päätöksiä tehdään.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaara ehkä liian vapaasti
tulkitsi minun puheenvuoroani. En kyllä ollut esittämässä ollenkaan
kuntien yhdistämistä, mutta toivoin vain tälle
Paras-hankkeelle vauhtia. Se on pysähtynyt.
Olen samaa mieltä kuin ed. Reijonen, että me tarvitsemme
palveluja myös semmoisilla alueilla, missä etäisyydet
ovat pitkät, ihan siellä lähellä sitä ihmistä,
joka niitä palveluja tarvitsee.
Mutta kuntien välistä yhteistyötä voidaan
varmasti parantaa ja kehittää, näitä monenlaisia
organisaatioita, mutta se tulkinta, että olisin kuntien
yhdistämisen kannalla ja se olisi joku tämmöinen
ratkaisu tälle ongelmalle, niin sitä se ei kyllä valitettavasti,
ed. Asko-Seljavaara, ole.
Yleiskeskustelu päättyi.