5) Laki arvonlisäverolain muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni tavoite on edistää yleisen
julkisen joukkoliikenteen käytön edellytyksiä.
Tätähän käsitellään
arvonlisäverolaissa henkilökuljetuksena, ja tällä hetkellä se
on 8 prosentin arvonlisäverokannassa verotettua. Julkisen
liikenteen käyttäjämäärät
eri liikennemuodoittain tarkasteltuna ovat junaliikenteen osalta
lievässä kasvussa sekä paikallis- että kaukoliikenteessä viime
vuosien saatossa.
Lentoliikenteessä on tapahtunut matkustajamäärien
voimakastakin laskua kotimaan reittien osalta, jotka ovat lyhyitä tai
keskipitkiä reittejä. Esimerkiksi Keski-Suomesta
Jyväskylän osalta on ollut noin kolmanneksen pudotus
muutaman vuoden aikana. Tähän ovat osaltaan vaikuttaneet parantuneet
maantieyhteydet ja myös nopeutuneet junaliikenteen aikataulut.
Linja-autoliikenteessä on ollut useamman vuoden jaksolla
lievää matkustajamäärien laskua.
Tätä osaltaan selittävät pitkään
jatkuneet maaseudun linja-autovuorojen supistukset, jotka sinällään
ja välillisesti vähentävät linja-automatkoja
myös jäljelle jäävien liikennevuorojen
osalta.
Julkinen ja yleinen liikenne on olennainen osa suomalaista liikenne-,
yhteiskunta- ja aluerakennetta. Paikkakunnan vetovoimaisuus ja palvelujen
tarjontakyky määräytyvät hyvin
paljon sen mukaan, millainen on sen yleisen ja julkisen liikenteen
verkosto ja tarjonta paikallisesti, seudullisesti, maakunnallisesti
ja valtakunnallisesti.
Julkinen liikenne luo perustaa muun muassa elinkeinoelämän,
koulutuksen, vapaa-ajan käytön, julkishallinnon
ja kulttuurin toiminnoille. Ympäristö- ja ilmastopoliittiset
syyt ovat viime aikoina myös kansainvälisten sopimusten
velvoittamina voimakkaasti painottaneet julkisen liikenteen merkitystä.
Väestökeskuksissa liikenneruuhkat vaativat julkisen
joukkoliikenteen käytön aktiivista edistämistä.
Väestökeskuksissahan on näitä joukkojakin
kuljetettavana. Maaseudulla ja vähäliikenteisillä alueilla
julkinen liikenne ei valitettavasti kohtaa niin suuria joukkoja,
mutta juuri siksi olisi luotava edellytyksiä, että myös
väestöltään vähäisimmillä seuduilla
julkinen liikenne voisi olla toimintakuntoista.
Meillä Suomessahan on vahvuutena se, että meillä on
Euroopan paras linja-autoliikenne, joka perustuu yksityiseen perheyrittäjyyteen.
En tiedä, onko edes missään muualla maailmassa niin
hyvää bussiliikennejärjestelmää kuin
meillä Suomessa on, mutta ainakin Euroopan paras se on,
ja tämä on turvattava. On välttämätöntä,
että jäljellä olevien linja-autoliikenteen
vuorojen ja niin sanottujen vähäliikenteisten
ratojen henkilöliikenteen edellytykset turvataan. Jotta
näitten molempien, niin kumipyörä- kuin
raideliikenteen, liikenneverkosto voisi olla toimiva, olisi luotava
myös edellytyksiä liikennöitäville
lisävuoroille uhkaavien supistusten asemesta. On sanottu,
että tarjonta lisää kysyntää.
Jos vaihtoehtoja on minimiä enemmän, niin silloin
siitä muodostuu kokonaisuutena toimiva järjestelmä.
Jos yhteys toimii vain toiseen suuntaan eikä mielekkäästi
toiseen, sitä ei voida käyttää silloin
kumpaankaan suuntaan, ja silloin liikennemuodoksi tänä aikana
useimmiten valitaan yksityisauto tai sitten joudutaan muuttamaan
jopa paikkakuntaa.
Jotta yleinen julkinen liikenne voisi omaehtoisesti säilyä,
olisi luotava edellytyksiä sen kannattavuudelle. Jotta
asiakkaina olevien matkustajien määrät
voisivat kääntyä kasvuun, tämä on välttämätöntä.
Viittaan siihen, että meillä bussiliikenne on
pääosin yksityiseen perheyrittäjyyteen
perustuvaa, ja nyt myös niille rataosuuksille, joilla ei
ole VR:n henkilöliikennettä, on avautumassa mahdollisuus
myös yrittäjätoiminnalla hoidettavaan
junaliikenteeseen. Toivon, että tällaisille rataosuuksille,
Turku—Uusikaupunki, Jyväskylä—Äänekoski—Saarijärvi—Haapajärvi
esimerkiksi ja eräitä muita, mahdollisesti Haapamäki—Parkano—Pori,
voitaisiin tuon mahdollisuuden kautta käydä suunnittelemaan
kevyellä kiskobussikalustolla yksityisesti hoidettavaa liikennettä.
Se ei olisi kilpailemassa VR:n liikenteen kanssa, koska VR ei näillä radoilla
ole hoitanut pitkään aikaan liikennettä.
Jotta matkustajamäärät kääntyisivät
merkittävästi kasvuun ja liikenne saisi niitä yrittäjätalouteen
perustuvia kannatusedellytyksiä, joita se tarvitsee, tulisi
harkita niitä kitkatekijöitä, jotka nyt tuottavat
vaikeutta tälle yrittäjävetoiselle toiminnalle.
Tulisi harkita sitä, voitaisiinko Suomessa luopua kokonaan
henkilökuljetusten arvonlisäverosta. Sillä voitaisiin
alentaa matkalippujen hintoja. Samalla voitaisiin ainakin luoda
se tilanne, että korotuspaineet myös saataisiin
poistettua, ja samalla tässä olisi tietty keino
markkinoida liikennettä useammille ja uusille käyttäjille. Pidän
välttämättömänä,
että nykyiseen minimitarjontaan, jota kuntakeskusten välinen
liikenne monilla maaseutupaikkakunnilla, vieläpä seutukuntavälinen
liikenneyhteys on tällä hetkellä, voitaisiin
lisätä liikennevuoroja, jolloin se olisi toimiva
ja käyttökelpoinen yhä useammalle käyttäjälle.
Tähän jos vielä voitaisiin liittää taksiyrittäjien
hoitama liikenne osana kokonaisuutta, niin samalla luotaisiin myöskin
alalle työpaikkoja.
Pitäisi tehdä laskelmat, millä tavalla
vireytyvästä toiminnasta saataisiin niitä tuloja,
joita joko arvonlisäveron poistamisella, niin kuin aloitteessani
esitän, tai sen merkittävällä alentamisella menetetään.
Tämä kannattaisi selvittää kokonaisuutena.
Samalla tulisi selvittää, minkä verran voidaan
poistaa paineita, jotka muutoin ovat lisäämässä yhteiskunnan
liikenteen ostoon meneviä varoja. Tällä hetkellähän
on se tilanne, että liikenteen ostoon ei ole käytettävissä niin
paljon varoja, että olemassa olevaa liikennettä voitaisiin
turvata.
Pidän välttämättömänä,
että yleisen liikenteen toimivuus, joka on yhteiskunnan
etu kokonaisuudessaan, voidaan turvata, ja siksi olen tehnyt tällaisen
voimakkaan esityksen arvonlisäveron verokantakohtaan uudeksi
85 c §:ksi: "Kun kyse on henkilökuljetuksesta,
arvonlisäveroa ei peritä." Toivon, että asiasta
käydään valiokunnassa keskustelua kuten
täällä täysistunnossa ja nähtäisiin yleisen
liikenteen merkitys osana yhteiskunnan toimivuutta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinonen on oikeilla jäljillä,
kun hän haluaa turvata yrittäjyyteen perustuvaa
linja-autoliikennettä, taksiyrittäjien toimintaa
ja näiden alojen työpaikkoja. Liikenne maksaa
vuosittain noin 7 miljardia euroa erilaisia veroja, mutta takaisinpäin
se saa vain vajaan seitsemäsosan. Olisi erinomaista, jos
liikenne- ja viestintäministeriö vaihtaisi yrittäjyyden
vastustamisen yrittäjyyden puolustamiseen ja erilaisin
keinoin kehittäisi ja tukisi kuljetusalan yrittäjyyttä.
Meillä kulkee noin 4 000 ajoneuvoyhdistelmää,
joiden lavoja ja perävaunuja on typistettävä tämän
vuoden loppuun mennessä vaivaisella 5 sentillä,
kustannus noin 10 000—14 000 euroa per
auto. Vain 5 sentin tähden on tehtävä tätä,
ja esimerkiksi ruotsalaiset kollegat naureskelevat suomalaisten
touhua. Monelle yrittäjälle tämä tietää yrittäjyyden
lopettamista. Palvelusopimusasetuksella taas pyrittiin tekemään
linja-autoyrittäjistä valtion renkejä.
Kun tällaista tapahtuu, toivoisi, että tehtäisiin vaihteeksi
lainsäädäntöä, joka
helpottaa kuljetusyrittäjien asemaa. Suomalaisen kuljetusyrittäjyyden
puolustamiseksi odotan hallitukselta esityksiä verohelpotuksista
sekä investointien ja kehittämisen tukemisesta.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Hiukan ristiriitaisin tuntein tässä taloudellisessa tilanteessa
tietysti otan vastaan aloitteen arvonlisäverolain muuttamisesta,
mutta ymmärrän kyllä hyvin ed. Lauri
Oinosen näkökannan liittyen julkisen linja-autoliikenteen
ja yleisesti julkisen liikenteen tukemiseen varsinkin haja-asutusalueella.
Sielläkin reuna-alueella, mistä itse tulen, liikenneyrittäjyys
on tällä hetkellä kyllä varsinaisesti
erittäin tiukasti lähestulkoon vasaran alla, elikkä yrittäjillä on
erittäin haasteellinen ja vaikea tilanne selviytyä tässä taloudellisessa
tilanteessa eteenpäin. Tietysti heidän tukemisensa olisi
tärkeää, ja sen takia mietinkin, mikä olisi tällainen
kokonaishyötyratkaisu yhteiskunnalle, että voitaisiin
tukea julkista liikennettä, liikennöintiin liittyvää pienyrittäjyyttä,
mutta ei myöskään samanaikaisesti romutettaisi
meidän verotulopohjaamme.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen ei ole kerännyt tähän
kovin paljon nimiä, vain oman nimensä. En tiedä,
minkälaisen vastaanoton tämä pääministerin
vetämässä hallituspuolueessa sitten saa
aikaan, puhumattakaan muista hallituspuolueista. Mutta tämä on
sympaattinen ja hyvä ehdotus joukkoliikenteen edistämiseksi.
Suomessa itse asiassa valtiovalta hyvin heikosti tukee joukkoliikennettä,
esimerkiksi suurilla kaupunkiseuduilla hyvin minimaalisilla summilla
verrattuna muihin eurooppalaisiin kaupunkeihin. Kyllähän
joukkoliikenteen edistäminen veropolitiikalla ja muilla
tukimuodoilla on tärkeätä sekä ympäristösyistä että kansalaisten palvelemisen
näkökulmasta. Ei kaikilla ole mahdollisuutta yksityisautoiluun,
ja sen vuoksi monipuolinen joukkoliikennejärjestelmä on
tavallisen kansalaisen kannalta tosi tärkeää.
Elikkä hyvä aloite, mutta voi olla aika vaikeata.
Vaikka tässä vähän joudutaan
tälläkin puolella miettimään
tarkoituksenmukaisuutta, kun äsken puhuttiin veropohjan
pitävyydestä ja verotulojen riittävyydestä,
niin silti uskon, että ongelmaksi tämän
lakialoitteen läpiviemisessä ei tule muodostumaan
oppositio, vaan ehkäpä voi olla vähän
nihkeyttä siellä hallituspuolueidenkin puolella.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinosen avaus on mielestäni kuitenkin
rohkea osoitus siitä, että myös hallituspuolelta
löytyy edes yksi ihminen, joka kantaa huolta joukkoliikenteestä näin
aikoina, kun itse asiassa joukkoliikenteen merkitys ilmastonmuutoksen
hillinnän kannalta tai jopa edes hallituksen omien strategiapapereitten
toteuttamisen kannalta on keskeinen.
Vaikka yhdyn siihen huoleen, että välttämättä meillä ei
ole varaa tällä hetkellä vapauttaa veroista
paljon ketään tai mitään, niin
myönnettäköön kuitenkin, että ed.
Oinosen aloite on siinä mielessä erittäin
ajankohtainen, että vasta viime viikolla taisimme hävitä täällä äänestyksen
yleisestä arvonlisäveron nostosta ensi kesänä,
mikä tarkoittaa käytännössä myös
sitä, että joukkoliikenteen kustannukset nousevat.
Ne nousevat polttoaineiden muodossa, ne nousevat muittenkin kustannusten
muodossa, ja ennen kaikkea ne näkyvät viime kädessä siellä joukkoliikenteen
käyttäjien rahapussissa, eli lippujen hinnat todennäköisesti
ensi vuonna tulevat nousemaan hurjalla tavalla. Ja niin kuin me
kaikki tiedämme, joukkoliikenteen kompastuskivi on se,
että lipun hinta ei koskaan saisi olla niin korkea, että ihminen
joutuu harkitsemaan sitä, että on halvempaa ajaa
yksin omalla autolla se kahden kilometrin pätkä kuin
mennä sillä bussilla, joka kulkee saman matkan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen on kyllä monen vuoden
ajan aina tehnyt ihan hyviä lakialoitteita sekä opposition
että hallituspuoleen kansanedustajana ja mielessä usein
muun muassa juuri Keski-Suomen rataverkon tulevaisuus ja toiminta.
Se on ollut yksi teidän kohteenne, ja ihan oikein onkin,
että se on. Radalla liikkuminen, kiskoliikenne, on ilmastonmuutoksen
kannalta kaikkein positiivisin asia. Voimme sillä tavalla
estää, vähentää hiilidioksidipäästöjä,
kun käytämme ratoja sekä henkilö- että tavaraliikenteessä.
Mitä tulee henkilöautoihin, niin telematiikka on
niin paljon kehittynyt, että pystyttäisiin varmasti
myöskin enemmän sitten verottamaan ja rajoittamaan
sitä kautta henkilöautoliikennettä taajama-alueilla
Ruuhka-Suomessa, missä on julkisia liikennemuotoja enemmän
käytössä kuin esimerkiksi Kainuussa,
Keski-Suomessa ja Lapissa. Tällä tavalla voitaisiin
kehittää liikenteen seuraamista. Se on mahdollista.
Mutta tähän teidän esitykseenne suhtaudun
samalla tavalla kuin ed. Sirnö sikäli, että se
on ihan positiivinen lähtökohdaltaan, sitä sopii
katsoa siitä näkökulmasta. Esimerkiksi
Pääkaupunkiseudulla tilanne on taas toisenlainen,
täällä voisi lähestyä sitä tilannetta,
että joukkoliikenne voi olla vaikkapa maksutonta raitiovaunuliikenteen, linja-autoliikenteen
osalta esimerkiksi pääkaupungissa ja lähiseuduilla,
kun taas Keski-Suomessa tilanne on toinen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän keskustelusta ja myöskin
hienosta kritiikistä. Sitä tarvitaan, koska itsekin
jäin kyselemään, mikä on tämän
vaikutus verotuloihin, sekä se vaikutus, mikä menetetään,
mutta myöskin se vaikutus, mikä mahdollisesti
voidaan saavuttaa, ja myös se vaikutus, mitä ei
sitten tarvita joukkoliikenteen ostoon, jos liikenne voisi olla
itse kannattavaa. Eli toivon, että tätä keskustelua
käytäisiin tässä ajassa. Näen,
että yleinen liikenne on verkosto, ja silloin, kun tämä verkosto
on toimiva, siinä on osa syöttöliikennettä,
osa on runkoliikennettä jne., siinä on erilaisia
muotoja, mutta jos kokonaisuus on toimiva, silloin se voi palvella
ja pitää tätä yhteiskuntaa ja
sen toimintoja myöskin elävänä.
Kiitän keskustelusta.
Keskustelu päättyi.