3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi jäteverolain
muuttamisesta
Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä jäteveron
korotus on osa niitä sopeutustoimia... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
(koputtaa)
Edustaja Kataja, odottakaapa pieni hetki.
Ne, jotka eivät halua kuunnella edustaja Katajan puheenvuoroa,
siirtyvät salin ulkopuolelle, ja ne, jotka haluavat, jäävät
istumaan. (Naurua — Hälinää — Puhemies
koputtaa)
Arvoisa puhemies! Aika rohkea esitys puhemieheltä,
mutta jos kuitenkin jatkan, ennen kuin kaikki poistuvat. (Naurua)
Todellakin tämä jäteveron korotusesitys
on osa niitä sopeutustoimia, joista on sovittu vuosia 2015—2018
koskevassa julkisen talouden suunnitelmassa ja jotka on vahvistettu
pääministeri Alexander Stubbin ohjelmassa.
Tämä korotus nostaa kaatopaikalle toimitettavan
veronalaisen jätteen veron nykyisestä 50 eurosta
55 euroon tonnilta. Tämän korotuksen verotuottovaikutuksiksi
on arvioitu staattisesti laskettuna 5 miljoonaa euroa vuodessa.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta pitää tätä korotusehdotusta
perusteltuna, samoin siihen liittyviä tilastointitäsmennyksiä.
Tämä mietintö on yksimielinen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin mitä tulee veron
luonteeseen, on syytä korostaa sitä, että kyseessä on
kannustintyyppinen vero. Eli tarkoitus on se, että jätteet
kierrätettäisiin eikä niitä vietäisi
kaatopaikalle, ja siitä syystä tämä on
hyvä vero, oikeansuuntainen, perusteltu vero.
Olennaista myöskin tässä verossa
nimenomaan on juuri se, että se kohdistuu vain hyödynnettävissä oleviin
jätteisiin, eli suurin osa jätteistä jää kaiken
kaikkiaan jäteveron ulkopuolelle. Kuitenkin aina pitää pitää huolta
sitten siitä, että veron taso on kohtuullinen,
ja nyt se on Suomessa 55 euroa tonnilta tämän
korotuksen jälkeen ensi vuoden alusta. Todettakoon, että Ruotsissa vero
on 48 euroa ja Virossa 25 euroa eli meillä se on korkeahko.
Olennaista on koko ajan seurata sitä, että jätteet
eivät päädy metsään
vaan ne viedään kaatopaikalle, ettei verotus aiheuta
sitä, että niitä aletaan laittomasti
käsitellä. Tästä syystä täytyy
jatkuvasti seurata sitä, että verotaso on sellainen, että ne
jätteet päätyvät kaatopaikalle — ne,
jotka sinne sitten tosiasiassa kuuluvat ja joita ei voida hyödyntää.
Tässä hallituksen esityksessä on
sitten myöskin uusi innovaatio, joka on uusi tilastoilmoitus. Moni,
joka vie jätteitä kaatopaikalle, on sitä mieltä,
että tässä on taas uutta hallintoa, ja
nyt kun näitä byrokratiakukkasia pitäisi
karsia, niin täytyy sanoa, että tässä suhteessa
ei voi olla kauhean tyytyväinen ja iloinen tästä uudesta
ilmoitusmenettelystä. No, viime kädessä ympäristöviranomaiset
saavat nyt sitten tiedot, jotka ovat suhteellisen ajantasaisia.
Mutta toivoisin tältä osin, että jatkossa,
jos annetaan yksityisille kansalaisille tai yrityksille tiedonantovelvoitteita,
oikeastaan viranomaisten pitäisi miettiä sitä,
että viranomaiset maksavat sille yritykselle ja sille yksityiselle
kansalaiselle tietyn summan siitä, että he tekevät
näitä ilmoituksia, ettei ole näin, että on
vain kansalaisten velvollisuuksia, joilla hallinto kerää tietoja,
ja sitten ihan täysin varma ei voi olla siitä,
käytetäänkö niitä tietoja
järkevästi ja onko niistä missä määrin
hyötyä. Tässä suhteessa byrokratian
purkutalkoita pitää tehokkaasti jatkaa ja tätäkin
ilmoitusta pitää vielä jossakin vaiheessa
uudestaan miettiä.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä jäteverolaista
puhuttiin lyhyesti jo valtiovarainvaliokunnassa, ja äsken
valiokunnan puheenjohtaja jo kuvasi sen ilmapiirin, mikä valiokunnassa
oli, kun tästä keskusteltiin. Nimenomaan se, että meillä puhutaan
paljon hallinnon purkamisesta ja byrokratian vähentämisestä, mutta
sitten me kuitenkin täällä eduskunnassa säädämme
tämmöisiä lakeja, joissa selvästi
todellakin sitä turhaa byrokratiaa ja turhaa hallinnointia
lisätään. Tämmöistä toimintaa
ei voi millään hyväksyä, ja
uskon, että tämä osaltaan lisää sitä epäluottamusta
poliittista päätöksentekokoneistoa kohtaan.
Tämä lisää epäluottamusta myöskin
meitä kansanedustajia kohtaan kansan keskuudessa siksi,
että nyt tässäkään
keskustelussa varmasti kukaan ei puolusta tätä lisääntyvää byrokratiaa,
lisääntyvää hallintoa, kukaan
ei täällä varmastikaan sitä puolusta,
ja silti me säädämme tämmöisiä lakeja.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tästä jäteverolaista:
Tässä ovat jo edelliset edustajat ottaneet vähän
tätä byrokratian lisääntymistä huomioon.
Tässä on kumminkin todettu, että ympäristöviranomainen
kerää tiedot vuosittain jälkikäteen,
muutaman kuukauden viiveellä. Nyt sitten kumminkin jätteitä toimittavat
yrittäjät joutuisivat tekemään
näitä tilastoilmoituksia. Tokihan sillä saadaan,
jos neljästi vuodessa ilmoitetaan, aikaistettua sitä veronperintää,
jos se aikaistetaan siihen ilmoitusten mukaan. Mutta sitten, koska
tämä ympäristöviranomainen kerää nämä tiedot
kumminkin, tietysti jälkeenpäin, jos tietokoneohjelmat
ja muut olisivat ajan tasalla, voitaisiin suorittaa ristiintarkastus,
niin kuin maataloussysteemit ovat hirveän pikkutarkkoja — siellä on
byrokratiaa vaikka kuinka paljon — mutta tässä ei
tämä hallituksen esitys ole ottanut huomioon sitä,
että tällä ristiintarkastuksella saataisiin
seurattua jälkeenpäin, ovatko nämä yritykset ilmoittaneet
sitten riittävästi. Tietysti jos tätä vielä kehittää,
niin voisi sitä metsään vientiä,
mihin tässä nyt aluksi viitattiin, pienentää sillä ristiintarkastuksella,
seurata, ovatko yritykset toimittaneet ne jätteet, mitä on
tullut sinne. Siinä mielessä tämä on
vähän keskeneräinen. Jos tämmöistä byrokratiaa
luodaan, pitäisi pyrkiä käyttämään myöskin
ne tiedot, mitä saadaan, hyödyksi, ja se tästä puuttuu.
Tämä jälkikäteisvertailu ja -seuranta
olisi sitten syytä toteuttaa, jos yleensä toteutetaan
tämmöinen.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten verotuksessa yleensäkin varmasti
tässäkin asiassa tärkeää on
se, että veropohja olisi laaja ja sitten veron taso voisi
olla matalampi. Valtiovarainvaliokunta tässä mietinnössään
toteaa, että esitys koskee vain verotasoa ja tällä ei
kosketa veropohjaan. Mutta mielestäni meidän tulisi
pohtia sitä, miten todella jäteveron taso pidettäisiin matalana,
niistä edellä mainituista syistä, mitä tässäkin
on keskustelun kuluessa jo esiin noussut, että jätteet
varmasti päätyisivät oikeaan paikkaan,
oikeanlaiseen käsittelyyn. Toisaalta on tärkeää,
että valiokunta on tänne mietintöönsä kirjannut
veropohjan osalta, että esimerkiksi jätteenpolttoon
kuitenkaan ei missään nimessä tätä veropohjan
laajentamista olla ulottamassa.
Itse haluaisin tuoda keskusteluun esimerkiksi saastuneiden maiden
osalta tämän veron laajentamisen niin, että meillä todella
olisi Suomessa kannusteet myös puhdistaa saastuneita maita,
ei vain läjittää niitä, siirrellä niitä paikasta
toiseen. Totta kai, jos veropohjaa tältä osin
päätetään laajentaa, täytyy
tehdä tarkat vaikuttavuusarvioinnit siitä, että se
ei esimerkiksi asumisen hintaa nosta tai sitten tuo muita ei-toivottuja
vaikutuksia. Mutta uskon, että jos saastuneille maille
olisi jätevero, niin se edesauttaisi todella sitä,
että ne puhdistetaan, jolloin ongelmat eivät vain
siirry paikasta toiseen ja siirry tulevien sukupolvien harteille,
ja se myös toisi sitten suomalaiselle cleantech-teollisuudelle,
joka meillä on jo maailman huippua, enemmän
kotimaisia referenssejä, toisi työtä Suomeen
ja vientimahdollisuuksia, mitä kansantaloutemme nyt kaipaa. Elikkä siksi
on mielestäni tärkeää tätä asiaa
tarkastella siitä näkökulmasta, että jäteveron
taso olisi alhainen mutta että veropohjaa voitaisiin vaikkapa
tältä osin laajentamisen osalta tutkia.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Meillä on viime vuosilta karmaisevia
esimerkkejä siitä, millä tavalla jätehuoltoyritykset
ovat harjoittaneet rikollisuutta ja esimerkiksi erilaisia jätteitä pistäneet
yleisiin viemäreihin ja sillä tavalla vaarantaneet
erittäin pahasti sekä ympäristöä että ihmisten
turvallisuutta.
Silloin kun puhutaan jätteestä, niin silloin
täytyy kyllä unohtaa ne normaalit puheet säädösten ja
määräysten ja lakien poistamisesta, koska
monet säädökset ja lait on nimenomaan
laadittu sen takia, että ne turvaavat paitsi ihmisiä myöskin luontoa.
Minua on viime aikoina ihmetyttänyt tämä jatkuva
jankuttaminen näistä säädösten
ja muiden purkamisesta. Tosiasia on se, että turhat ja
kaksinkertaiset säädökset pitää toki
poistaa, se on aivan selvä, mutta ei missään
tapauksessa pidä lähteä sellaisiin purkutalkoisiin,
joissa poistetaan niitä säädöksiä,
jotka turvaavat ihmistä tai ympäristöä taikka
luontoa.
Yleiskeskustelu päättyi.