2) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus toiminnastaan vuonna
2000
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on eduskunnan
oikeusasiamiehen kertomus toiminnastaan vuonna 2000.
Kun noin kaksi viikkoa sitten oli lähetekeskustelussa
oikeuskanslerin kertomus, käytin silloinkin puheenvuoron
ja aloitin hämmästelemällä korkeimman
oikeuden presidentin haastattelulausuntoa Kaleva-lehdessä,
jossa hän oman tulkintani mukaan arvosteli erittäin
voimakassanaisesti niitä henkilöitä,
jotka valittavat ja kantelevat ja vievät asioita jopa Strassburgiin
saakka. Oikeuskansleri ei puuttunut siihen mutta totesi, että heidän
virastossaan ei ole sellainen käsitys kuin siitä haastattelusta
kävi ilmi.
Arvoisa puhemies! Halusin tämän vain ottaa esille,
kun oikeusasiamies itse on paikalla.
Tämä kertomus sinällään
on erittäin monipuolinen, ja niin kuin olen aina yrittänyt
sanoa, kun itse hoidan ja varmasti moni muukin kansanedustaja hyvin
paljon hoitaa yksittäisten ihmisten asioita, tästäkin
kertomuksesta saa monelta kohdin viitteitä, millä tavoin
lainsäädäntöä pitäisi
tulkita ja millä tavoin sitä pitäisi
kehittää.
Tässä lyhyessä puheenvuorossa on
aikomus käydä joitakin sellaisia asioita lävitse,
jotka itse näen aika mielenkiintoisina. Mutta ensiksi esitän huolestuneisuuteni
jälleen kerran siitä, kuten sivulta 375 käy
ilmi, että seuraavaan vuoteen siirtyneitä asioita,
toki yksi on vuodelta 97, mutta sitten jo vuodelta 98 on 55 ja vuodelta
99 on 495. Tältä osin täytyy kysyä,
onko tämä resurssipulasta tai muusta, mutta kansalaisten
kannalta tällaiset asiat ovat aika ikäviä,
kun joudutaan odottamaan monta, monta vuotta oikeusasiamiehen kannanottoa
niihin kanteluihin, joita he vakavalla mielellä ovat tehneet.
Mielenkiintoista on myöskin se, että täällä on niin
sanottuja omia aloitteita useampia. Kun tälläkin
viikolla muistaakseni oli kirjeiden avaamisiin liittyvä asia
ja täällä keskusteltiin Suomen Posti
Oy:n tavasta muuttaa pakettien luovutus, käydyssä keskustelussa
moni edustaja epäili sen toimivuutta siltä osin,
että kun paketin saaja menee yksin kaivamaan pakettien
seasta omaa pakettiaan ja samalla pystyy katselemaan muitten paketinsaajien
osoitteita ja lähettäjiä, joskus saattaa
olla sellainen tilanne, että se voi aiheuttaa ainakin jollakin
tavalla henkilökohtaisia ongelmia, jos on minun tulkintani
mukaan sangen luottamuksellisiakin tietoja siitä, kuka
on lähettänyt kenellekin jonkin paketin, ja voi
siellä olla vaikka joitakin sellaisiakin asioita, joita
kaikki ihmiset eivät ihan samalla tavalla näe.
Toivoisin, että oikeusasiamiehen toimisto mahdollisesti hieman
selvittäisi tätä ongelmaa, koska en itse haluaisi
lähteä tekemään tästä mitään
kantelua ja kun se on ollut täällä kahteen
eri kertaan, asianomaisen lain ensimmäisessä ja
toisessa käsittelyssä, esillä ja myös
perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja on tähän
puheenvuorossaan kiinnittänyt huomiota.
Arvoisa puhemies! Sitten yksityiskohtiin. Olen poiminut muutamia
itselleni ainakin, jos ei nyt sangen mielenkiintoisia, kuitenkin
aika mielenkiintoisia asioita.
Ensimmäinen on sivulla 132. Siitä on aika
paljon julkisuudessa keskusteltu, sanan "neekeri" käyttämisestä.
Itse olen sitä ikäluokkaa, että sellainen
oli oppikirjoissa ja muualla oli kuvia jne. En itse ole vielä oikein
pystynyt mieltämään sitä, minkä takia
neekeri-sana nyt on tehty sellaiseksi, että jos joku sitä vahingoissa
käyttää, se saattaisi olla ikään
kuin rasismia. Näin itse ymmärsin silloin, kun
tämä lähti liikkeelle siitä,
että Helsingin poliisilaitoksessa muistamani mukaan jossakin
etsintäkuulutuksessa tai jossakin muussa käytettiin
neekeri-sanaa. Kun päätöksen selostuksessa
puhutaan, että pitäisi käyttää sanaa "mustaihoinen"
tai jotakin muuta vastaavaa, jotenkin se tuntuu ainakin tämän
ikäluokan ihmiselle hieman oudolta. Itse näkisin,
että Suomessa kuitenkin ollaan sen verran fiksuja ja sivistyneitä,
kun perinteisesti on käytetty neekeri-sanaa, ettei se nyt
ainakaan mitään rasismia voi olla. Tältä osin
hieman hämmästelin ratkaisua. Vaikka tässä ei
mitään sanktioita ole tullut, asiaan kuitenkin
on haluttu kiinnittää poliisin ylimmän
johdon huomiota jne. Saattaa olla tietysti, että ikäluokkien
kohdalla on erilaisia näkemyksiä ja siinä,
miten julkinen sana suhtautuu tällaiseen, mutta niin kuin
usean kerran olen todennut, kun muistelen vanhoja kouluaikoja, en
minä ainakaan ajatellutkaan, että tämä rasismia
on, jos puhun neekereistä silloin, kun puhutaan mustaihoisista
henkilöistä.
Arvoisa puhemies! Seuraava asia, joka on puhuttanut eduskunnassa
hyvinkin paljon ja on näissäkin yhteyksissä aina
ollut esillä, on sivuilla 173 ja 174 käsitelty
vammaispalveluasia. Mielestäni täällä on
hyvin asianmukaisesti käsitelty ja pohdittu sitä,
kun kyseessä on talousarviosidonnainen tukitoimi, millä tavoin
kunnat suhtautuvat vammaispalvelulakiin. Tämä on
eräs asia, joka ainakin allekirjoittanutta on aika paljon, voin
sanoa näin, työllistänyt siltä osin,
että kansalaiset lähettävät
kirjeitä ja pitäisi kirjoittaa valituksia jne.
Kun tietää, että kyseessä ei
ole kaikilta osin subjektiivinen oikeus, mutta toisaalta tietää varsinkin
sellaisessa tapauksessa, jossa tuntee kirjeen lähettäjän,
kuinka vaikeassa tilanteessa henkilö on taloudellisesti
ja myös vamman asteesta johtuen, silloin tuntuu pahalta
se, onko kunta talousarviota laatiessaan edes ottanut tosissaan
tiedossa olevat seikat. Sen jälkeen voi vain vetäytyä siihen,
että talousarviossa ei ole riittävästi
rahoja asioihin, mitä vammaispalvelulaki tarkoittaa.
Sivulla 160 on mielestäni varsin ansiokkaasti käsitelty
tätä ongelmaa. Siellä todetaan ihan sanatarkastikin
muun muassa: "— — koska kunnat eivät
ole varanneet talousarvioonsa riittäviä määrärahoja
palvelujen toteuttamiseksi." Tämä on sellainen
ongelma, joka pitäisi saada jonkinlaiseen järjestykseen.
Ensisijaisesti itse näkisin, että oikea paikka,
josta se lähtisi, olisi sosiaali- ja terveysministeriö,
jolle käsitykseni mukaan sen sektorialan valvonta pääasiassa
ja korkeimmalla taholla siltä osin kuuluu, jos ei puhuta
laillisuusvalvonnasta.
Täällä on käyty läpi
muun muassa erään kunnan sosiaali- ja terveyslautakunnan
päätös ja kiinnitetty huomiota siihen,
millä tavoin määrärahoja pitää varata
ja pitää yhdenvertaisella tavalla turvata sosiaalipalvelujen
järjestäminen. Nämä päätökset
ovat mielestäni sellaisia, että näitä kannattaisi
kuntien virkamiesten ja luottamusmiesjohdon käydä hyvinkin
tarkasti lävitse ja myös ministeriöitten
esittelijöitten.
Sivulla 277 on erittäin mielenkiintoinen kannanotto
Jehovan todistajien ovikellon soittoihin. Siltä osin ei
voi kuin yhtyä hyvin pitkälle siihen, mitä täällä on
todettu. Tämä on tietysti kunnallinen järjestyssääntöasia
hyvin pitkälle, miten määritellään
uskonnollisen ja aatteellisen sanoman viemisestä eteenpäin,
kun tässä edes ei tunkeuduta ihmisten huoneistoon
vaan keskustellaan avatun oven kautta ja sen kautta asunnonhaltija
voi itse tehdä päätöksen, haluaako
hän päästää näitä keskustelijoita
sisälle.
Arvoisa puhemies! Aika kohta loppuu, mutta jos suodaan, vielä muutama
asia, joka on meitä hyvinkin paljon puhuttanut: sivu 304,
autoveron palautusasia. Kun tämän selvityksen
lukee, ei voi muuta kuin ihmetellä, millä tavoin
loppujen lopuksi ministeriö ja valmistelijat suhtautuvat
asioihin. Kun autoveron palautusjärjestelmän epäkohtiin
on puututtu, ensimmäinen on tapahtunut 1983. Sen jälkeen
on ollut eri muistioita ja samaa asiaa on käsitelty vuodesta
toiseen, 1990, ja myös edellinen eduskunnan oikeusasiamies
on puuttunut asiaan ja saattanut käsityksensä valtioneuvostolle
1994. Seuraavana vuonna sosiaali- ja terveysministeriö on
ilmoittanut jatkavansa kokonaisuudistuksen valmistelua. Ongelmanahan ovat
50 ja 51 §, mutta aina vain asia on kesken. Nyt ministeriö on
antanut selvityksensä eduskunnan oikeusasiamiehen toimistoon
tämän vuoden alussa, ja se on edelleen selvitettävänä.
Tuntuu käsittämättömältä se,
että vaikka eduskunnan oikeusasiamies ihan asianmukaisesti
yrittää hätistellä, siitä huolimatta
ministeriössä ei tapahdu mitään.
Tämä on mielestäni aika vakava tilanne, että vuodesta
83 samaa asiaa on junnattu ja aina vaan sanotaan, että se
on edelleen selvitettävänä.
Arvoisa puhemies! Täällähän
on aika mielenkiintoinen tapaus tämän talon sisältä sivulla
367, mutta ajan puutteen vuoksi en enempää lähde
sitä käymään läpi.
Arvoisa puhemies! Eräs viime vuoden julkaisematon ratkaisu.
Ymmärrän sen, että on työjärjestys
ja siinä puhutaan yli viittä vuotta vanhasta asiasta
ja sanotaan, ettei tutkimiseen ole erityistä syytä.
Tässä tapauksessa henkilö otettiin pakkohoitoon
tai psykiatriseen hoitoon muutamaksi päiväksi.
En halua ottaa kantaa siihen, oliko aihetta tai ei, mutta häntä ei
pidetty siellä montaa päivää.
Sattui kunnallisvaalit, ja hän oli siellä. Hän
oli edellisissä vaaleissa ollut ehdokkaana ja oli kunnan ääniharava
mutta näissä vaaleissa ei ollut mukana. Kun hän
ei ollut käynyt ennakkoäänestyksessä ja
vaaleja edeltävänä päivänä hänet
vietiin määrättyjen seikkojen johdosta,
siellä hän pyysi, että hän pääsisi
käymään äänestämässä tavalla
taikka toisella, mutta se evättiin häneltä.
Tämä ei ollut erityinen syy. Mielestäni,
kun on puhe kansalaisuusoikeuksista, en sano -velvollisuuksista,
itse olisin tulkinnut asiaa hieman toisin. Myönnän,
että asia oli yli viisi vuotta vanha, mutta eikö tällaisessa
tilanteessa olisi ollut erityiset syyt?
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Tuon esille vanhan asian. En aloita
pyörän keksimisestä enkä muinaisista
roomalaisista, hyvinkin 1709 vuodesta ja Benderin kalabaliikista Turkissa,
jossa Kaarle XII joutui ongelmiin, mikä johti siihen, että oikeuskanslerin
toimi perustettiin Ruotsissa.
Oikeusasiamiehen toimi taidettiin tuottaa tähän
maahan itsenäisyyden alkuvuosina ehkä 1918. Tästä kahtiajaosta
nyt kaikki epäselvyydet itse asiassa alkavat. Minulla on
se käsitys, että useimmissa sivistysvaltioissa
pärjätään ihan yhdellä.
Kysyn, mitä varten täällä pitää olla
kaksi, kun tämä nimenomaan aiheuttaa näitä epäselvyyksiä.
Rajaa kahden välillä ei jostain syystä haluta
vetää, vai onko niin, ettei osata vetää? Joka
tapauksessa pitäisi vetää, koska se selkiinnyttäisi
asioita.
Täällä on kosketeltu ongelmaa, joka
liittyy asioiden pitkään käsittelyyn.
Tälläkin hetkellä tiedän, että Oikeusasiamiehen
kansliassa on asioita, jotka ovat yli kaksi vuotta vanhoja. Ne ehtivät
mennä ohi jo siinä vaiheessa, kun lausunto, jonkinlainen
päätös, asioista tulee. Ne eivät
ole enää ajankohtaisia.
Tämä ei vastaa oikein kansalaisen oikeusturvaa
ja siihen liitettävää perusvaatimusta.
Käsittely lyhenisi huomattavasti, jos kansalaiset tietäisivät,
minkälaisista asioista valitetaan oikeuskanslerille ja
minkälaisista asioista eduskunnan oikeusasiamiehelle. Päästäisiin
myöskin siitä perusongelmasta, jonka tiedän
olevan olemassa, että samasta asiasta, samasta viranomaisesta,
valitetaan. Jotkut valitukset menevät oikeusasiamiehelle,
toiset oikeuskanslerille. Ne saattavat olla aivan saman sisältöisiä periaatteiltaan.
Kuitenkin ne käsitellään tavallaan erillisinä.
Siellä kaksi tahoa korkeasti palkattuja virkamiehiä harovat ohimoitaan
ja otsa rypyssä yrittävät selvittää ratkaisua.
Tämä on täysin tarpeetonta.
Voisin antaa hyvin monta esimerkkiä, jotka myöskin
täällä oleva oikeusasiamies tuntee Ilmailulaitoksen
taholta. On valituksia oikeuskanslerilla, ja on valituksia aivan
samanlaisista asioista oikeusasiamiehellä. Millään
ei tahdo tulla selvyyttä.
Minä pyydän uudestaan — ja tämän
toistan niin kauan kuin olen täällä ja
olen toistanut jo — että tehkää ihmeessä raja
ja selkiinnyttäkää sillä tavalla,
että kansalaiset tietävät, mistä asiasta
valitetaan oikeuskanslerille, mistä oikeusasiamiehelle.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremer ilmeisesti joutuu vielä usean
kymmenen vuotta muistuttamaan rajanvedosta oikeuskanslerin ja oikeusasiamiehen
toimivaltaan kuuluvissa asioissa, niin kuin hän ilmoitti äsken,
että niin kauan kuin hän on täällä,
hän tulee tästä muistuttamaan.
Meillähän on Suomessa yleisenä periaatteena se,
että viranomaisten kuuluisi palvella kansalaisia. Mikäli
kansalainen kokee tulleensa väärin kohdelluksi,
voi hän kannella asiasta esimerkiksi oikeusasiamiehelle
tai saattaa asiansa oikeuskanslerin tutkittavaksi. Itse olen ymmärtänyt
asian niin, että oikeuskansleri erikoistuu lähinnä valtioneuvostossa
käsiteltäviin asioihin, kun taas oikeusasiamiehen
tehtäväkenttä on viranomaisiin kohdistuvien
kanteluiden tutkiminen ja yleensäkin viranomaistoiminnan
laillisuusvalvonta.
Kun olen viime vuosina selaillut näitä kertomuksia,
tehdään lähes vuosittain ennätys
kanteluiden määrässä, mikä saa
pohtimaan syytä kansalaisten lisääntyvään
tyytymättömyyteen tai ainakin lisääntyviin
kanteluihin. Välttämättä mielestäni
asia ei ole niin, että virkamiesten toiminnassa olisi sen
enempää huomautettavaa kuin aikaisemminkaan, mutta
yhtenä syynä näyttää olevan
esimerkiksi sähköpostin lisääntyvä käyttö.
Muutos aikaisempiin kertomuksiin viime vuoden kertomuksessa
on se, että nyt on annettu paljon niin sanottuja pikavastauksia,
kun on todettu kantelu puutteelliseksi tai muutoin aiheettomaksi.
Lähtökohtana lienee kuitenkin se, että myöskin
tällaisissa tapauksissa toivon mukaan asiat käsitellään
riittävällä perusteellisuudella.
Yllättävää mielestäni
on se, että oikeusasiamies joutuu yllättävänkin
paljon huomauttamaan virkamiehiä asioitten viivyttelystä.
On varsin erikoista, että oikeusasiamies joutuu huomauttamaan
muun muassa korkeimman hallinto-oikeuden kansliapäällikköä siitä,
ettei vastausta ole annettu ennen määräajan
umpeen kulumista, joten näyttää siltä,
että laajempaakin ryhtiliikettä voidaan vaatia
ainakin asioiden käsittelyaikojen suhteen virkamiehiltä.
Kuitenkin on todettava, että vain reippaat 10 prosenttia
kanteluista aiheutti oikeusasiamiehellä enempiä toimenpiteitä.
Kertomuksessa aina eri vuosina painotetaan tiettyjä asioita.
Viime vuosikymmenellä olivat laajasti esillä niin
sanottuun pankkikriisiin liittyvät asiat, milloin taas
esillä on tuomioistuinten virkamiesten nuhteettomuus ja
esteellisyys. Viime vuosina on taas enenevässä määrin
käsitelty muun muassa sosiaalihuoltoon liittyviä kysymyksiä,
kuten sitä, saavatko kansalaiset riittävän laadukasta
terveyspalvelua ja sairaanhoitoa ja kuinka nopeasti he voivat päästä esimerkiksi leikkaukseen.
Eli sairaanhoidon tasosta useissa eri yhteyksissä kannetaan
huolta ja nähdään siinä parantamisen
varaa. Totesin, että ed. Akaan-Penttilä käyttää kohta
puheenvuoron ja saattaa ehkä puuttua samaan asiaan.
Arvoisa puhemies! On luonnollista toisaalta, että oikeusasiamies
joutuu vuodesta toiseen puuttumaan saman kaltaisiin asioihin, kuten
kunnallisten luottamushenkilöiden ja virkamiesten jääviyskysymykseen.
Mutta toki lukijaa myöskin pohdituttaa, kuinka vakavasti
kantelun kohteeksi joutunut virkamies on saamaansa huomautukseen
tai toimenpiteeseen suhtautunut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomuksesta voi
tyydytyksellä todeta sen, että ainakin käsittelyajat
ovat vähän lyhentyneet. Tosin täällä todetaan,
jotta sillä ei ole oleellista merkitystä, mutta kuitenkin
siinä on ollut sieltäpäin eteenpäin
menoa. Toisaalta kanteluiden määrä on
näköjään lisääntynyt
nyt, ja syyksi todetaan se, jotta mahdollisesti sähköpostin
käyttö on niitä lisännyt. Voisi
tietysti arvuutella monellakin tavalla, onko se pelkästään
syy, koska voi olla niin, kuten edellinen puhuja totesi, että tyytyväisyys
oikeuslaitokseemme on jollakin tavalla vähentynyt. Se osoittaa
myös, että ihmiset haluavat turvautua tähän
ja kannella oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille asioista.
Ed. Bremer totesi, että jollakin tavalla rajanveto
on kovin heikko ja ihmiset tekevät samat valitukset mahdollisesti
molempiin paikkoihin. Tosin niitä ei käsitellä molemmissa
paikoissa, mutta itselle on kyllä herännyt se
ajatus, kun hallintoa uudistetaan monella sektorilla ja tarkoitus
on saada järkeviä tapoja käyttöön
ja päällekkäisyyksiä purkaa,
eikö nämä laitokset, toimistot, pitäisi yhdistää ja
tehdä ihan suora järjestelmä, jossa on yksi
päällikkö ja riittävä määrä apulaisia,
yksi virasto. Mikä sen viraston nimi lienee, onko se kansalaisten
oikeustoimisto vai mikä, mutta tämä pitäisi
ottaa ihan vakavasti käsittelyyn ja purkaa vanhat systeemit.
Tämä järjestelmä on nimittäin jo
sata vuotta ollut tai ei ihan vielä, mutta kuitenkin pitkän
aikaa, itsenäisyyden ajan voimassa.
Minusta nyt viimeistään tässä pitäisi
tehdä sellainen radikaali asia ja lakkauttaa molemmat,
sulauttaa tai fuusioittaa, mikä se sanonta onkaan, mutta
panna kuitenkin hynttyyt yhteen ja tehdä yksi toimisto,
jolloin ei sitä rajanvetoakaan, minkä ed. Bremer
totesi, olisi tarpeen tehdä, vaan kansalaiset lähettäisivät
yhteen paikkaan tyytymättömyyden osoituksensa
ja kantelunsa. Siellä ne käsiteltäisiin
sitten hyvässä järjestyksessä. Siinähän
käy vielä silläkin tavalla, että sillä säästettäisiin
kustannuksia. Niidenkin päällikkövirkojen,
jotka siellä ovat, rahoista osa voitaisiin käyttää niiden
virkailijoiden palkkaamiseen, jotka käsittelevät
asioita.
Sitten kahteen asiaan aion ihan lyhyesti puuttua, jotka tulevat
meillä usein täällä esille.
Toinen on se, millä tavalla perustellaan eri asioita,
kun haetaan eläkettä tai sairausvakuutuskorvausta
tai mitä hyvänsä. Tuntuu ihmeeltä,
että vaikka vuodesta toiseen nämä asiat
pyörivät, jostain syystä meidän
virkakoneistomme ei näy tokenevan näistä asioista.
Täällä on ihan hyvästi perusteltu,
että muun muassa työkyvyttömyyseläkkeen
perusteluissa, jos tulee tyssäävä päätös, on
yhä edelleen kehittämisen varaa. Ihmisten kirjeiden
ja puhelinsoittojen perusteella, mitä olen itse saanut,
jotkut kertovat yhä edelleen, että kun tulee hylkypäätös,
ei siellä perustella vaan todetaan, että ei ole
riittävällä tavalla työkyky
alentunut, tai mikä sanamuoto onkaan. Mutta siinä ei perustella
tarkkaan sitä, mikä lääkärintodistuksessa
tai -lausunnossa on sellainen tekijä käsittelyssä,
että ihminen ei saa eläkettä. Sitten
kun hän lähtee valittamaan, on aika hankala mitään
keksiä siihen, kun ei tiedä, mitä vastaan
keksisi vastaväitteitä oikein eli mitkä ovat
ne argumentit, millä hänen anomuksensa on hylätty.
Samaten tässä on monia muita saman tyyppisiä asioita, mitkä liittyvät
perustelemiseen.
Toinen asia, jossa itse olen pommittanut kirjallisilla kysymyksillä aika
paljon ja jonka näen yhä edelleen epäkohdaksi
ja johon oikeusasiamies on puuttunut ihan aiheellisesti, on televisiolähetysten
näkyvyys. Vaikka olemme keskellä Suomea, tosin
ihan itärajalla, meillä on monia alueita, missä ei
välttämättä näy kuin
kaksi kanavaa. Siellä ihmiset maksavat saman lupamaksun, ja
yhteydenottoja siitä on tullut jatkuvasti eri tilaisuuksissa.
Nytkin kesäaikaan, kun kiersin, kysyttiin, joko tämä asia
on kohta kunnossa, saavatko he kaikki samat kanavat näkyviin,
mitä kohtuudella kuuluu, mitä näkyy muuallakin
Suomessa, vai tekevätkö he sillä tavalla,
että he maksavatkin vain osan televisiolupamaksusta.
Todennäköisesti jotkut ovat tehneet sillä tavalla,
että he maksavat siitä vain kaksi kolmasosaa.
En tiedä, mihin se johtaa. Todennäköisesti sakkoa
tulee, vai mikä tämä onkaan, rikemaksua.
Saa nähdä, miten käy, kun siltä puolelta
voi alkaa tulla valituksia, että nyt kansalainen ei olekaan
totellut, kun säännöstä porrastetusta
mallista ei ole olemassa.
Eduskunnan oikeusasiamieshän toteaa, että tällainen
järjestelmä pitäisi kehittää — ensisijaisesti
näkyvyys pitää olla kaikille tasavertainen — että jos
sitä ei pystytä tekemään, siinä tapauksessa
esimerkiksi voisi lupamaksuja porrastaa. Minusta tämä on
sinällään hyvä kannanotto. Toivon
mukaan tämä tulee nyt kuntoon, kun uusia digejä ja
kaiken näköisiä juttuja tehdään.
En usko kyllä, kun eletään markkinavoimien
yhteiskunnassa, jossa hallitsee raha, että on niin paljon mielenkiintoa
kaikkia mastoja panna pystyyn, että joka niemennotkossa
näkyy itäisessäkin Suomessa, mutta toivon
mukaan niin tapahtuu.
Yksi asia tuli mieleen, josta hiljattain soitettiin. Se kuvaa
oikeastaan tätä asioiden kirjoa, joka näkyy,
asioiden laajuutta. En tiennytkään, että ihmisillä on
joutavaa aikaa tehdä tämän tyyppisestä asiasta
kantelu: Erään koulun toimesta, joka sattuu aika
lähellä olemaan, koululaiset viedään
hirvimetsälle mukaan ikään kuin luonto-
tai ympäristökasvatuksen tai minkä nimissä. Joku
eteläisempi suomalainen on tehnyt tästä kantelun
ja kysyi, onko tämä oikein asianmukaista. Käsittelyvaiheita
en tiedä, mutta sieltä varmaan se päätös
joskus tipahtaa.
Yksi asia on pyörinyt pitkään, ja
yhä edelleen odottelen, pitääkö kaksivuotiskahvit
juoda erään rajavartijan osalta, joka yhä edelleen
odottelee päätöstä eräästä kantelusta.
Tällä viikolla hän viimeksi soitti, joko
se kohta tipahtaa sieltä eduskunnan oikeusasiamiehen kansliasta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomuksessa
keskityn vain yhteen asiaan ja siihenkin aika lyhyesti ajanpuutteen
takia. Käsittelen apulaisoikeusasiamies Riitta-Leena Paunion erinomaista
tekstiä ja haluaisin lisätä siihen muutamia
ajatuksia sen takia, että aivan samasta asiasta olen tehnyt
kantelu- ja selvityspyynnön puolitoista vuotta sitten ja
mielenkiinnolla odotan siihen vastausta. Sen takia luin tämän
tekstin erityisellä huolella.
Hän aivan erinomaisesti ensimmäisen sivun alalaidassa
kiinnittää huomiota potilaiden ja ihmisten oikeuksiin
myös siltä näkökannalta, että pitäisi
puhua terveydenhuollon suunnittelussa muustakin kuin pelkästään
taloudellisista aspekteista, kustannuksista ja rahasta. Nimenomaan siihenhän
pitäisi päästä, että erilaisin
asiantuntija-arvioin tarkasteltaisiin väestön
tarvetta kaikessa sairaudenhoidossa ja terveyspalveluissa. En tarkoita
sitä, että kaikki kysyntä pitäisi
pystyä tyydyttämään. Se tiedetään,
ettei siihen koskaan pystytä, mutta Suomessa ei edes summittaisesti vielä tiedetä
esimerkiksi
sitä, kuinka paljon lonkkaleikkauksia pitäisi
tässä maassa tehdä tai sepelvaltimovarjoainekuvauksia
jne. Jos tämä arvio tehtäisiin sairaanhoitopiireittäin
ja kuntayhtymittäin, sen jälkeen paljon tarkemmin
voitaisiin, kun yksikköhinnat ovat olemassa, laskea, minkä verran
rahaa tarvitaan kullakin alueella, ja silloin tämä aspekti,
mitä Riitta-Leena Paunio täällä peräänkuuluttaa,
toteutuisi Suomessa aika selkeästi.
Kysymys on totta kai voimavaroista, mutta nyt kun lainsäädäntö toteaa,
että käytettävissä olevien voimavarojen
suhteessa vain näitä asioita toteutetaan, se tehdään
kääntäen meillä sairaanhoitopiireissä niin,
että annetaan arviosumma, joka otetaan jostain, ja kun
enempää ei ole, sillä pitää niin
sanotusti pärjättämän. Useimmissa
tapauksissahan tällä ei kuitenkaan pärjätä.
Sen tietävät kaikki, jotka ovat meidän
terveydenhuoltoalallamme potilaiksi joutuneet.
Otan yhden käytännön esimerkin maksusitoumusten
saralta. Kun sairaaloissa on yksikköhinnat valmiina, silloin
tiedetään, mitä kukin toimenpide sille
sairaalalle tai kuntayhtymälle maksaa. Tietenkin olisi
luontevaa, että kun potilaalla on oikeus hoitoon, mikäli
oma yksikkö, oma kuntayhtymä ei pysty sitä hoitamaan,
hän saisi sieltä sujuvasti maksusitoumuksen ja
sen avulla voisi sitten mennä mihin tahansa muualle, missä tämä asia
osataan hoitaa, joko Suomessa tai vaikkapa Pohjoismaissa, miksei
ehkä Keski-Euroopassakin. Kunta maksaisi sen, mikä kunnalle kuuluu,
potilas voisi ottaa omasta pussistaan loput.
Näin ei ennen kaikkea Etelä-Suomessa isoissa kuntayhtymissä vieläkään
toteudu ilmeisesti poliittisten jännitteiden takia. Käsittääkseni
vasemmisto erityisesti vastustaa tätä useissa
toimikunnissa ja liittohallituksissa, ja sitä en ymmärrä, mistä tämä seikka
johtuu.
Tämmöinen yhteisö kuin Hemofiliapotilaat
on ottanut esimerkiksi minuun yhteyttä. Heillä on ollut
monivuotinen tapa saada erittäin korkean, erityisvaativan
tason hoito sairaalassa, jonka nimi on Orton. Nyt vain hallinnollisilla
seikoilla on ykskaks päätetty Etelä-Suomessa,
että kaikki tämmöinen hyvin monimutkainen
asiantuntijahoito siirretään aivan toiseen yksikköön
eli Töölön sairaalan yhteyteen. Siinä eivät
toteudu, arvoisa oikeusasiamies, potilaan oikeudet, ei oikeastaan
kenenkään oikeus, koska näitä siirtopäätöksiä ei
ole millään lailla perusteltu. Toivon, että ed.
Kokkonen kiinnittäisi samaan asiaan huomiota, koska tiedän,
että hän on joutunut myöskin tähän
asiaan paneutumaan. Tämä on yksi konkreettinen
esimerkki.
Ainoa, mitä itse asiassa olisin toivonut vähän syvemmin
Paunion käsittelevän tekstissään,
olisi näiden tiettyjen lainsäädännön
täsmennystarkistusten ohella se, miten saadaan konkreettinen jatko
myöskin sen kaltaiseksi, että jos virkamiespäätökset
ovat vääriä, niin kuin ne monta kertaa ovat,
ja siitä johtuvat seuraukset jäävät
huomautusten tasolle, niin tiedetään, mikä on
se sanktio, jolla esimerkiksi saadaan asiat Suomessa järjestettyä niin,
että vaikkapa vammaispalvelusektorilla subjektiivinen oikeus
aina toteutuisi eikä vasta oikeuden käymisen kautta,
niin kuin Suomessa nyt edellistenkin puhujien mukaan herkästi
käy.
Eli summa summarum, arvoisa rouva puhemies, tämä on
erittäin tärkeä puheenvuoro, minkä apulaisoikeusasiamies
Riitta-Leena Paunio on pitänyt. Toivon, että sitä luetaan
huolella eri puolilla Suomea, ja meidän lainvalmistelukuntamme
on syytä paneutua jatkokehittelyyn niin, että pääsisimme
lähemmäksi konkretiaa. Muun muassa näiden
voimavarojen ohella pitäisi muistaa se, että pelkkiin
seiniin ei miljardeja markkoja pidä sijoittaa, niin kuin
nyt on esimerkiksi HUSin piirissä huomattu, että Meilahden
päärakennus vaatii miljardi markkaa. Se on jotenkin
jo alitajuisesti hyväksytty. Kukaan ei ole sanonut, kuinka
paljon meidän sairaat ihmisemme tarvitsisivat lisärahaa,
että tulisivat hoidettua. Miljardilla saisi sielläkin
paljon aikaan.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio edeltävästä keskustelusta.
Ensinnäkin mitä tulee terveydenhuollon kysymyksiin,
totean, että terveydenhuoltohan on hallinnollisesti käymistilassa,
mutta tämä ei saisi vaikuttaa potilaan mahdollisuuksiin
saada hoitoa. Hemofiliapotilaitten tilanne on todellakin tällä hetkellä ehkä suorastaan
kaoottinen. Minunkin puoleeni on käännytty tässä asiassa
ja todettu, että heidät on perinteisesti hoidettu,
aivan niin kuin ed. Akaan-Penttilä totesi, Orton-sairaalassa,
jossa osataan heitä hoitaa. Nyt eräät
potilaat eivät suorastaan uskalla hakeutua hoitoon, koska he
eivät tahdo Hyksistä saada lähetteitä Ortoniin.
Heidän tilansa heikkenee ja sitten voi olla edessä katastrofeja.
Tämä on pieni potilasjoukko, 300 potilasta koko
maassa. Heidän hoitonsa on ollut aikaisemmin erittäin
hyvin järjestetty ja keskitetty nimenomaan tuohon yhteen
sairaalaan. Nyt byrokraattisista syistä ja ehkä ihan
arvovaltasyistä ollaan riitelemässä tästä hoidosta. Minusta
tämä on asia, joka pitää nopeasti
saada johonkin järjestykseen.
Totesin ed. Bremerille, että kun vain kysyy, mutta
ei kuuntele vastausta, on sama ongelma edessä vuodesta
toiseen ja vuosikymmenestä toiseen. Kiinnitin huomiota
nimenomaan siihen, että heti esitettyään
kysymyksensä hän pyörähti ulos
salista.
Eduskunnan oikeusasiamiehen ja oikeuskanslerin rooteleista on
keskusteltu. Minusta on hyvin selvää, että heillä on
kummallakin tällä hetkellä selkeä omakin
rootelinsa, joskin on joitakin asioita, jotka näyttävät
ikään kuin kuuluvan molemmillekin tai joita molemmilla
on mahdollisuus käsitellä. Sanoisin, että kun
minullakin on kanteluista kokemusta yli neljännesvuosisadalta,
näyttää siltä, että on
hyvä, että on olemassa useampi taho, joitten puoleen
asiakkaat voivat kääntyä. Jokainen voi
valita sen tahon, johon tuntee luottamusta.
En pidä tätä järjestelyä sillä tavalla
päällekkäisenä, että siitä pitäisi
luopua, enkä usko, että myöskään
resursseja saataisiin juurikaan lisää, jos nämä instituutiot
yhdistettäisiin. Molemmilla on melko pienet voimavarat
kaiken kaikkiaankin, ja työskentely näyttää olleen
viime aikoina molemmissa virastoissa ihan laadukasta.
Kantelut ovat lisääntyneet. Siihen on tietysti monia
selittäviä tekijöitä. Uskon,
että oikeusasiamieskin puuttuu näihin. Osittain
on kysymys siitä, että kansalaiset ovat yhä tietoisempia
oikeuksistaan ja haluavat perätä niitä.
Täällä jo mainittiin, että sähköinen
asiointi on tietysti kovasti lisääntynyt ja sen
suhteen — olen varma — meidän on jatkossa
mietittävä, miten sitä ehkä voidaan
saada hieman aisoihin, sillä hallinto on kyllä tukehtumassa
tällaisiin hyvin spontaanisti esitettyihin mielenilmauksiin
ja kyselyihin ja virkamiehet ovat ihmeissään sen
suhteen, miten näihin pitää suhtautua.
Aina valitetaan, niin kuin täälläkin,
asioiden viipymisestä.
Kysymys on siitä, että tämän
tyyppisten asioiden käsittely on hallintoa, ja tässäkin
salissa aina kun puhutaan, mistä leikataan, sanotaan, että leikataan
hallinnosta. Täytyy muistaa, että ei se hallintokaan
toimi ilman voimavaroja eikä sielläkään
voida venyä ihan loputtomiin. Minusta on nyt tultu siihen
pisteeseen, että pitää muistaa sitäkin
henkilökuntaa, joka työskentelee näissä tehtävissä.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.
Eduskunnan oikeusasiamies on ilmoittanut vastaavansa puheenvuoroihin
ensi tiistaina pidettävässä täysistunnossa,
jolloin tämän asian lähetekeskustelua
jatketaan.