4) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi oikeudenkäynnin
viivästymisen hyvittämisestä annetun
lain ja hallintolainkäyttölain muuttamisesta
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esittelen lakivaliokunnan mietinnön.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi oikeudenkäynnin
viivästymisen hyvittämisestä annettua
lakia siten, että soveltamisala laajennettaisiin koskemaan
myös yleisiä hallintotuomioistuimia ja erityistuomioistuimia.
Lisäksi säännöksiä sovellettaisiin
valitusasioita käsittelevissä muutoksenhakulautakunnissa.
Nykyisinhän lakia sovelletaan vain yleisissä tuomioistuimissa.
Esityksen tavoitteena on parantaa asianosaisten oikeusturvaa
sekä panna täytäntöön
Euroopan ihmisoikeussopimuksesta ja ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännöstä aiheutuvat
velvoitteet. Asianosaisella olisi oikeus saada valtion varoista
kohtuullinen hyvitys niissä tilanteissa, joissa oikeudenkäynti
viivästyy siten, että se loukkaa asianosaisen
oikeutta oikeudenkäyntiin kohtuullisen ajan kuluessa. Lisäksi
hallintolainkäyttölakiin lisättäisiin
säännös siitä, että hallintotuomioistuimen
tulisi asianosaisen pyynnöstä ilmoittaa...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, jos sopii, siirrämme nämä neuvottelut
täältä salista tuonne salin ulkopuolelle,
niin pääsemme keskittymään valiokunnan
puheenjohtajan selvitykseen. Odotellaan hetken aikaa, että palaverit vaihtavat
paikkaa.
No niin, ja sitten uusi yritys. Olkaa hyvä.
Kiitos, arvoisa puhemies. Asianosaisella olisi oikeus saada
valtion varoista kohtuullinen hyvitys niissä tilanteissa,
joissa oikeudenkäynti viivästyy siten, että se
loukkaa asianosaisen oikeutta oikeudenkäyntiin kohtuullisen
ajan kuluessa. Lisäksi hallintolainkäyttölakiin
lisättäisiin säännös
siitä, että hallintotuomioistuimen tulisi asianosaisen
pyynnöstä ilmoittaa hänelle arvio asian
käsittelyajasta.
Lakivaliokunta katsoo, että uudistus vahvistaa yksityisten
asianosaisten asemaa ja oikeuksia hallintoasioita koskevassa oikeudenkäynnissä. Hallituksen
esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa yksimielisessä mietinnössään
lakiehdotusten hyväksymistä.
Kuulemisissa on toivottu, että kohtuullinen käsittelyaika
määriteltäisiin tarkemmin. Lakivaliokunta
kuitenkin katsoo, että kohtuullista käsittelyaikaa
ei voida eri tilanteisiin liittyvien erojen vuoksi määritellä laissa
tarkasti. Lain 4 § sisältää kriteerit,
joiden pohjalta käsittelyajan kohtuullisuutta on tarkoitus
arvioida. Oikeudenkäynnin keston lisäksi otetaan
huomioon asian laatu ja laajuus, asian merkitys asianosaiselle sekä asianosaisten,
viranomaisten ja tuomioistuinten toiminta oikeudenkäynnissä.
Valiokunta toteaa, että oikeudenkäyntien kokonaiskeston
seurannan kannalta on ongelmallista, että kaikissa hallintotuomioistuimissa
ei ole käytössä asianhallintajärjestelmää,
josta saataisiin oikeudenkäyntien kokonaiskestoa koskevia tietoja.
Hyvityspyyntöjen määrää ja
niistä aiheutuvaa työmäärän
kasvua on saadun selvityksen mukaan tässä vaiheessa
vaikea ennakoida. Tuomioistuinten työmäärän
osalta valiokunta viittaakin talousarviolausuntoonsa, jossa se on
kiinnittänyt huomiota tuomioistuinten perusrahoituksen
turvaamiseen. Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että resurssit mitoitetaan siten, ettei viivästystilanteita
syntyisi.
Lakiin on ehdotettu lisättäväksi
säännös siitä, että valitusviranomaisen
on asianosaisen pyynnöstä annettava hänelle
asian käsittelyaikaa koskeva arvio. Yksityiskohtaisten
perustelujen mukaan pykälässä tarkoitettaisiin
arviota nimenomaan kyseessä olevan tapauksen käsittelyajasta.
Arvio voidaan antaa yksinkertaisessa menettelyssä, eikä se
vaadi tapauksen lähempää selvittämistä.
Se voi yleensä perustua kyseessä olevan asiaryhmän
keskimääräisiin käsittelyaikoihin
ja mahdollisesti muihin tietoihin, jotka
ilmene-vät hallintotuomioistuinten asianhallintajärjestelmästä.
Tältä kannalta riittävä tieto
on yleensä jo viraston kirjaamossa. Tarkoituksena ei ole, että esimerkiksi
korkein hallinto-oikeus ryhtyy valituslupa-asiassa arvioimaan, tullaanko
valituslupa myöntämään vai ei.
Arvio voitaisiin antaa tarvittaessa kaksiosaisena siten, että siinä kerrotaan,
milloin päätös mahdollisen valitusluvan myöntämisestä tehdään,
ja toisaalta, mikäli valituslupa myönnetään,
milloin lopullinen päätös arvioidaan
annettavan.
Valiokunta toteaa, että uudella säännöksellä ei ole
tarkoitus merkittävästi muuttaa monissa hallintotuomioistuimissa
jo nykyisin vallitsevaa käytäntöä käsittelyaika-arvion
antamisesta. Valiokunnan mielestä esimerkiksi automaattinen vireilletuloilmoitus
ja siihen liittyvä ilmoitus asioiden keskimääräisestä käsittelyajasta
samoin kuin selkeä informaatio eri asiaryhmien keskimääräisestä käsittelyajasta
tuomioistuinten ja muutoksenhakulautakuntien internet-sivuilla vähentäisivät
merkittävästi tarvetta käsittelyaika-arviota
koskeviin pyyntöihin. Asianhallintajärjestelmiä olisi
lisäksi hyvä kehittää siten,
että niistä näkyisi käsiteltävän
asian koko elinkaari.
Lakivaliokunta katsoo, että on perusteltua, että oikeudenkäynnin
kestona huomioon otettava aika alkaa asianomistajan korvausvaatimuksen
osalta asian vireilletulosta tuomioistuimessa siitä riippumatta,
saattaako asianomistaja korvausta koskevan riidan vireille tuomioistuimessa erillisellä
kanteella
vai käsitelläänkö korvausvaatimus
rikosasian oikeudenkäynnin yhteydessä.
Hallintolainkäytössä oikeudenkäynnin
kestona otettaisiin huomioon myös oikaisuvaatimuksen tai
hallinnollisen sanktion käsittelyyn hallintoviranomaisessa
kulunut aika. Hallintotuomioistuimissa uudistus edellyttää järjestelmällistä kokonaiskäsittelyaikojen
seurantaa niin, että myös asian aikaisemmissa
käsittelyvaiheissa kulunut aika otetaan huomioon. Tällaisen
järjestelmän kehittäminen on saadun selvityksen
mukaan vielä kesken yleisissä hallintotuomioistuimissa.
Korvauksen määrä rakentuu vuositasolla
arvioitavalle tasolle. Tämän on pelätty
jättävän huomiotta erittäin
nopeaa käsittelyä vaativat tilanteet. Valiokunnan
näkemyksen mukaan hyvityslain 3, 4 ja 6 §:n
säännökset turvaavat kohtuullisen hyvin
myös erityisen nopeaa käsittelyä vaativien
asioiden käsittelyn viivästystilanteessa. Asianosaisella
on oikeus hyvitykseen, jos oikeuden-käynti viivästyy
siten, että se loukkaa asianosaisen oikeutta oikeudenkäyntiin
kohtuullisen ajan kuluessa. Arvioinnissa otetaan huomioon keston lisäksi
esimerkiksi asian laatu ja sen merkitys asianosaiselle. Lisäksi
tulee ottaa huomioon myös Eit:n oikeuskäytäntö.
Hyvityksen saaminen ei siis edellytä, että viivästys
olisi kestänyt vähintään vuoden.
Jos hyvitykseen oikeuttava viivästys on kestänyt
vuotta lyhyemmän ajan, lähtökohtana hyvityksen
määräämisessä voidaan
pitää 1 500:aa euroa, jota voidaan alentaa tai
korottaa 4 ja 6 §:ssä mainituilla perusteilla.
Lain siirtymäsäännöksen
mukaan lain voimaan tullessa tuomioistuimessa tai 2 §:n
1 momentissa tarkoitetussa lautakunnassa vireillä olevassa
asiassa sovelletaan tämän lain voimaan tullessa
olleita säännöksiä. Siirtymäsäännöksen
tarkoituksena on ollut varata hallintoviranomaisille ja tuomioistuimille
riittävästi aikaa varautua uusien säännösten
soveltamiseen.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! On varmasti perusteltua, että tietyissä tilanteissa,
joissa oikeudenkäynti viivästyy asianosaisista
riippumattomista syistä, tästä voi seurata
lain mukainen hyvitys, ja on varmasti olemassa perusteita sille,
että tietyissä tilanteissa tämä nyt
laajennetaan myös hallintoprosesseihin.
Edustaja Holmlund tässä viittasi tuomioistuinten
resursseihin, ja kun meillä puhutaan näistä viivästyksistä,
joita meillä oikeudenkäyntiprosesseissa on, niin
yleensä siinä tilanteessa viitataan siihen, että tarvitsemme
oikeuslaitokselle lisää voimavaroja. Tämä on
joissakin tilanteissa varmasti perusteltua, mutta itse haluaisin
kiinnittää huomiota tämän resurssinäkökohdan
lisäksi siihen, miten meidän prosessejamme voitaisiin niin
kehittää, että oikeudenkäyntimme
olisivat lyhyempiä.
Esimerkiksi rikosprosessissa tällä hetkellä on se
tilanne, että kun todistajia kuullaan alioikeudessa ja
kun se juttu on sitten hovissa pari vuotta myöhemmin, nämä samat
todistajat marssitetaan uudelleen siellä hovioikeudessa
kuultaviksi, aivan kuin esimerkiksi silminnäkijöiden
muisti- tai näköhavainnot olisivat jotenkin kirkastuneet
sinä aikana, kun aikaa on kulunut. Eikö voitaisi
prosesseja kehittää niin, että kun alioikeudessa
todistajat on kuultu, heitä ei erikseen pitäisi
siellä hovioikeudessa kuulla, niin että varsinaisia
näyttökysymyksiä ei poikkeustilanteita
lukuun ottamatta enää hovissa käsiteltäisi?
Muitakin muutoksia näihin prosesseihin voitaisiin tehdä.
Herra puhemies! Jatkan sittenkin pöntöstä. (Puhuja
siirtyi puhujakorokkeelle)
Herra puhemies! Kun puhutaan oikeudenkäyntien viivästymisestä ja
siitä maksettavista hyvityksistä, niin näiden
resurssikysymysten lisäksi olisi hyvä kiinnittää todellakin
huomiota myös siihen, mitä meidän oikeuslaitoksessamme tehdään,
miten paljon me annamme sinne uusia tarpeettomia tehtäviä ja
miten paljon siellä on erilaista turhaa joutokäyntiä,
jotka sitten omalta osaltaan näitä prosesseja
viivästyttävät. Useinhan syytetyt ja
konnat itse tekevät kaikkensa prosesseja venyttääkseen.
Kuten sanoin, pitäisi myös miettiä sitä,
mitä asioita me sinne saatamme käsiteltäviksi,
siis oikeuslaitokseen, jonka voimavarat kaikissa olosuhteissa ovat
kuitenkin rajalliset. Viikonvaihteessa luin Salon Seudun Sanomista
juttua, jossa kerrottiin siitä, kun eduskunta tässä muistaakseni
noin vuosi sitten päätti, että kotietsinnästä pitää erikseen
saada oikeuslaitokseen kannella, että onko kotietsintä mennyt
siten kuin pitää. Salon Seudun Sanomissa kerrottiin,
että ensimmäinen tämmöinen juttu
on nyt ollut Salon käräjäoikeudessa.
Eräs kaveri, jolle tehtiin kotietsintä huumejutussa,
valitti kaikesta mahdollisesta tuomio-istuimelle tai saattoi asian
tuomioistuimen käsiteltäväksi, ja hänen
mielestään kotietsintään ei ollut
aihetta ja kaikin tavoin siinä ei kerrottu hänen
oikeuksistaan ja muuta. Aihetta ei varmasti ollut sen enempää kuin
että sieltä löytyi pussillinen marihuanaa
ja siellä haisi marihuanan kasvattamiselle ja kaikennäköisiä välineitäkin
löytyi, mutta tällaista juttua joutuu nyt Salon
käräjäoikeus sitten käsittelemään,
koska me suuressa viisaudessamme päätimme jokin
aika sitten, että kotietsinnöistä pitää erikseen
saada viedä juttu tuomioistuimeen. Miksi me näin
päätimme? Siksi, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin,
johon kaiken maailman ihmisoikeusjuristit näköjään
nykyään kokoontuvat, oli päättänyt,
että näin pitää kotietsinnöistä saada
erikseen viedä juttu tuomioistuimen käsiteltäväksi.
Totta kai aina on ihmisillä oikeus viedä, jos
ovat sitä mieltä, että viranomainen on
toiminut lainvastaisesti ja aiheuttanut vahinkoa, totta kai aina
näitä juttuja voidaan viedä, mutta tässä on
nyt tehty tämmöinen erityinen oikopolku, niin
että saadaan nämä kotietsinnät
oikeuden käsiteltäväksi.
Tässä Salon Seudun Sanomien jutussa kerrottiin,
että tuomioistuinlaitoksissa on nyt jo kymmeniä tällaisia
juttuja, joissa nämä epäillyt tai syytetyt
väittävät, että kotietsintä on
tehty väärin perustein. Tässä Salon
Seudun Sanomien jutussa haastateltiin valtionsyyttäjä Rappea,
joka totesi, että on se riski, että Suomessakin
mennään amerikkalaiseen suuntaan oikeudenkäynneissä,
joissa, amerikkalaisissa oikeudenkäynneissä, Rappen
mukaan joskus iso osa ajasta käytetään
siitä riitelemiseen, saako jotain todistusaineistoa käyttää siinä oikeusjutussa
vai ei. Rappe myös totesi, että totta kai perusoikeuksista
pitää säätää tarkasti,
mutta jossakin vaiheessa tullaan siihen rajalle, onko enää terveen
järjen kannalta tässä säätämisessä mitään
mieltä.
Herra puhemies! Toivoisin, että perustuslakivaliokunta,
lakivaliokunta ja miksei myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
näitä asioita miettisivät. Tietysti toivoisin,
että ne, jotka itseään kutsuvat ihmisoikeusjuristeiksi,
myös näitä asioita miettisivät,
mutta se taitaa olla perusteeton toive, koska nämä niin
sanotut ihmisoikeusjuristit, jotka monessa tilanteessa mielestäni
paremmin sopisivat kutsuttavaksi konnanoikeusjuristeiksi, jatkuvasti
vaativat lisää näitä konnien oikeuksia,
joilla siis meidän prosesseja turhaan raskautetaan.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz puhui tyypilliseen ja vauhdikkaaseen
tapaansa ja ilmeisesti halusi kärjistää keskustelua,
eikä siinä mitään sinällään.
On aivan totta se, minkä edustaja Zyskowicz sanoi, että monet
rikolliset ovat yllättävän hyviä lain
tuntijoita ja heillä on siihen jopa avustajia.
Mutta ensinnäkin tästä kotirauhasta
ja kotietsintöjen tekemisestä. Sitähän
käsiteltiin viimeksi laajasti aselain uudistamisen yhteydessä,
ja minä olin kyllä sitä mieltä — ja
onneksi se kohta poistettiin sieltä, että poliisit
olisivat saaneet tulla kotiin tarkastamaan, mitenkä aseita
säilytetään — että se
oli aivan turha pykälä siinä hallituksen esityksessä.
Mutta kyllähän kannattaa muistaa, mitä tapahtui
30-luvulla. Silloin kotietsintöjä oli helppo tehdä.
Oli mukana nimismies, oli poliiseja, oli suojeluskuntalaisia, ja
kohdekin valikoitui automaattisesti. Mutta kyllä tuo viittaus
ihmisoikeusjuristeihin oli minusta aika lailla mauton edustaja Zyskowiczilla.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Mustajärvi toi juuri oleellisen
asian esille, eli tässä yhteydessä ei
pidä unohtaa sitä kolikon toista puolta. Jos ei
meillä ole oikeuksia, niin meillä ei ole silloin
myöskään vaatimuksia. Meidän
pitää uskaltaa puhua siitä, että yksilön
oikeudet ovat todella tärkeitä, ja mikäli
niitä ei korosteta, niiden merkitys ja ihmisoikeuden merkitys
romuttuvat.
Edustaja Zyskowicz oivasti kyllä käyttää sanaa.
Mutta tuo edustaja Mustajärven vertaus siihen, että haaveillemmeko
takaisin 30-luvulle, on juuri oiva esimerkki siitä, mitä kärjistetysti
voi sitten tapahtua.
Sinällään meillä oikeudenkäynnit
viivästyvät sen takia, että meillä todisteluihin
käytetään mahdottomasti aikaa. Mutta
täytyy myös muistaa, että hovioikeus
itsessään päättää,
tarvitseeko se todistelua vai ei.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää edustaja
Zyskowiczia erinomaisesta puheenvuorosta ja näkemyksistä.
Lähes kaikessa olen hänen kanssaan samoilla linjoilla.
Teillä on erittäin järkeviä kriminalipoliittisia
linjauksia, joita saamme tuon tuosta tässä suuressa
salissa kuulla.
Ihmettelen kuitenkin sitä, miksi teidän oma puolueenne,
kokoomus, joka on hallituksessa ollut hyvin pitkään,
ei tee mitään silloin, kun näistä uudistuksista
päätetään täällä eduskunnassa,
ja miksi kokoomus ei sitten vastusta jyrkästi näitä hallituksen
esityksiä vaan olette edistämässä niitä.
Käsittelyvaiheessa kuitenkin lakivaliokunnassakin kuullaan
useita asiantuntijoita, jotka aivan varmasti ovat näitä näkemyksiä ottaneet
esille. Miksi teidän puolueenne ei kuuntele näitä asiantuntijoita
ennen kuin näitä katastrofaalisia kriminalipoliittisia
muutoksia ja löysennyksiä roistojen eduksi tehdään?
Mikael Jungner /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymys
tästä hyvin klassisesta ristiriidasta, jossa yhteiskunnan
järjestelmä ja hallinto ja sen sujuvuus ja sitten
toisaalta yksittäisen ihmisen yksityisyys ja ihmisoikeudet
ovat keskenään ristiriidassa. Ymmärrän
edustaja Zyskowiczin näkökulmaa, mutta hyvin pitkälle
vietynä se edustaa ikävällä tavalla
historiasta tuttua reaalisosialismin näkökulmaa,
jossa yksittäisen ihmisen oikeudet saivat aina väistyä.
Sekä yksityisyydensuoja että sitten kotirauhan
rikkomattomuus on kaikki luotu ja rakennettu 5,5 miljoonan suomalaisen
oikeudeksi ja turvaksi. Jos sitten valitettavasti käy niin,
että muutama konna näitä rikkoo, niin
minun mielestäni se ei ole todellakaan mikään
peruste lähteä näiden 5,5 miljoonan suomalaisen
oikeuksia rikkomaan.
Näissä käsillä olevissa
asioissa on tosiaan hirveän helppo hypätä joko
tällaiseen hallintojuristinäkökulmaan
tai sitten ihmisoikeusjuristinäkökulmaan. Minun
mielestäni meillä on aika hyvä historia
suomalaisessa lainsäädännössä ja
myös viime vuosien kehityksessä, jossa on löydetty
se kompromissi, se kultainen keskitie. Toivoisin, että tässä ehkä kohta
kiihtyvässä keskustelussa pidettäisiin
maltti.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En kaipaa sen enempää 1930-luvun
Suomeen kuin reaalisosialismin aikaan. Kaipaan näissä asioissa,
mistä nyt puhuin, vaikkapa nyt kolmen vuoden takaiseen
aikaan, jolloin ei ollut tätä erityistä ohituskaistaa,
jolla tämä kotietsintä erikseen saatetaan
oikeusistuinten erikseen tarkasteltavaksi.
Miksi näin säädettiin, miksi kokoomus
ei ole vastaan? Aika paljon taustalla ovat Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
näkemykset ja nämä niin sanottujen ihmisoikeusjuristien
näkemykset.
Minun mielestäni on ihan selvää,
että jos puhutaan 30-luvusta, puhumattakaan nyt kommunistisista
diktatuureista, niin eihän siellä mitään ihmisoikeuksia
kunnioitettu, siis näissä diktatuureissa. Mutta
se ei tarkoita sitä, että nyt pitäisi ampua
tänä päivänä aivan
valtavasti sitten taas toiseen suuntaan yli.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Toisinaan näissä istunnoissa
on vaarana, että paikalla on myöskin vääräleukoja,
niin sanottakoon nyt varmuuden vuoksi, että puhun tässä nyt
ihan yleisellä tasolla tästä aiheesta.
Erilaisiin oikeusprosesseihin, arvoisa puhemies, voi joutua
käsitykseni mukaan syystä tai syyttä,
isommasta tai pienemmästä syystä tai
kokonaan ilman syytä, mutta yhtä kaikki, jos niissä on,
prosessit usein voivat olla aika raskaita asianosaisille ja ehkä heidän
lähipiirilleenkin. Siinäkin mielessä on
kyllä tärkeätä eri kohdissa
miettiä, miten näitä prosesseja voitaisiin
jouduttaa. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on useita kertoja huomauttanut
Suomea nimenomaan oikeusprosessien kestosta. Tästä on
tullut useita huomautuksia meille, enemmän kuin monelle muulle
maalle.
Kaikkien osapuolten edun mukaista olisi, että nämä prosessit
olisivat nykyistä nopeampia. Sekä lainsäädännöllä että resursoinnilla
on syytä kiinnittää tähän
asiaan jatkossa entistä enemmän huomiota.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on käsittelyssä nyt
tämä oikeudenkäyntien viivästymisen
hyvittäminen, ja sitä ollaan laajentamassa koskemaan
myös hallintolain käyttöä. Tietysti
hyvä niin, että se on yhtenäinen myös
tuolla hallintolain puolella. Mutta toisaalta tässä ollaan
hoitamassa seuraamusta, ei syytä. Eli kun puhutaan oikeudenkäyntien
viivästymisestä, tästä koko
oikeusprosessin viivästymisestä — ja
kuten kuulimme, me olemme saaneet Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta
useita huomautuksia tästä asiasta — koko
prosessiketju sieltä asian vireilletulosta aina sen viimeisen
valitusasteen päätökseen asti pitää saada
sujuvaksi ja joustavaksi.
Tämä ylitsevuotava usko normien parantavaan
voimaan ja siihen, että kun luodaan uusia säännöksiä tähän
oikeusprosessinkin kylkeen, niin sillä ikään
kuin ihmisoikeusasioita parannettaisiin. Kyllä tässä mennään
toiseen suuntaan, jos prosessit entisestään pitenevät.
Ihmisoikeuskysymys mitä suurimmassa määrin
on se, että oikeutta ei saa kohtuullisessa ajassa. Eikä sitä korvaa se,
että sitten saa jonkun hyvitysmaksun siitä, että se
oikeuden saaminen nyt kestää tässä henkilökohtaisessa
asiassa näin paljon. Kyllä meidän pitää ottaa
nyt todella vahvasti nämä oikeusprosessien normitalkoot
käsittelyyn ja lähteä purkamaan sieltä niitä normeja,
jotka viivästyttävät tätä ihmisten
oikeuden saamista omassa asiassaan.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Pidän kannatettavana sitä,
että oikeutta hyvitykseen oikeudenkäynnin viivästymisestä laajennetaan
tänne hallintolainkäytön puolelle. Tämä esitys
on minusta hyvä.
Paljon keskustelua herätti tuo arvio käsittelyajasta
ja se, kuinka se tulee näissä jatkossa määritellä.
Itselläni on omakohtaista kokemusta siitä, aika
läheltä, kun yhdelle herralle oli ilmoitettu,
että käsittelyaika tuomioistuimessa olisi 10 kuukautta,
ja kun se sitten olikin 4 kuukautta, kun päätös
tuli, niin luulisi, että hän olisi ollut tyytyväinen,
mutta päinvastoin hän oli sitä mieltä,
että sitä hänen asiaansa ei ole kyllä tutkittu
ensinnäkään. Eli tässä se
asia kävi päinvastaiseen suuntaan.
Minusta ihmisiä ja kansalaisia palveltaessa tässä asiassa
on muistettava nimenomaisesti se, että on kysymys arviosta
ja keskimääräisestä käsittelyajasta
ja tämä voi poiketa suuntaan jos toiseen, eli
päätös voi tulla nopeammin tai myöskin pitkittyä vastaavasti.
Paitsi lisää resursseja, toivoisin tähän
asianhallintajärjestelmään, — tietotekniikalla
saisimme paljon tuottavuutta parannettua tuolla oikeudenkäytön
puolella — lähivuosina panostuksia.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelu on hieman polveilevaa jälleen kerran,
mutta se meille kaikille täällä suotakoon.
Ensinnäkin asia, jonka edustaja Ojala-Niemelä nosti
esille, eli käsittelyaika-arviot. Todellakin valiokunta
sai käsittelyn kuluessa aika paljon epäilyksiä siitä,
että arviot ensinnäkin olisivat työläitä laatia
ja toiseksi ne eivät välttämättä palvelisi
tarkoitustaan. Hallituksen esityksen perusteluissahan todetaan,
että ne eivät sido tuomioistuimia ja ne ovat lähinnä informatiivisia.
On tietysti varsin selvää, että henkilön,
joka on asianomistajana, asianosaisena, kohdalta on äärimmäisen
tärkeää, että hän saa
joitakin väliaikatietoja siitä, missä vaiheessa
hänen oma asiansa tulee ratkaisuun. Käytännössä tulemme
sitten näkemään, miten hyvin tämä käsittelyaika-arviojärjestelmä toimii.
On myös erittäin tärkeä,
mitä tuossa edustaja Ojala-Niemelä myös
totesi, että saamme toisaalta tietojärjestelmät
sellaiselle tasolle, jotta ne palvelevat mahdollisimman hyvin tarkoitustaan. Valitettavasti,
niin kuin esittelypuheenvuorossani totesin, kaikki tuomioistuimet,
hallinnonkäyttöä tekevät tuomioistuimet,
eivät ole ihan riittävän korkealla tasolla
tältä osin.
Mitä tulee resursseihin, on tietysti selvää,
että oikeuslaitos tarvitsee resurssit pystyäkseen
toimimaan mahdollisimman hyvin. Tällä hetkellä on
mielestäni hyvin tärkeää, että oikeusministeriössä on
työn alla niin sanottu oikeusturvaohjelma. Sen yhteydessä on
tarkoitus arvioida sitä, mikä on se oikeusturvan
taso, jota Suomessa tulee noudattaa. Vireillä on myös
monia hankkeita, joilla pyritään siihen, että resursseja
voidaan käyttää mahdollisimman hyvin.
Esimerkiksi todisteluun liittyvät kysymykset ovat selvitystyön alla.
Voin myös vakuuttaa edustaja Zyskowiczille, että lakivaliokunta
on tähän työhön sitoutunut ja
tulemme myös patistamaan oikeusministeriötä siitä,
että näissä monissa hyvissä hankkeissa tullaan
etenemään.
Tosiasia kuitenkin on se, että silloin kun lakiin jää porsaanreikiä,
niitä yleensä käyttävät
rikolliset, aika harvoin uhrit tai muut asianomistajat. Tältä osin
tietysti olen hyvin pitkälti samaa mieltä kuin
edustaja Zyskowicz. Suomi on tietysti oikeusvaltio, eli me turvaamme
kaikille oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin, ja ehkä omalla tavallaan
myös oikeudenkäynnin kesto on osa sitä oikeudenmukaisuutta
ja kohtuullisuutta, ja siksi tähän tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Kaiken kaikkiaan tietysti käsittelyä on pyritty järkeistämään
ja helpottamaan myös erilaisilla valituslupajärjestelmillä,
joita on viime vuosina säädetty, ja nämä ovat
johtaneet hyvään suuntaan. Onkin tärkeää,
että voimme myös jatkossa arvioida, miltä osin
valituslupajärjestelmää voidaan laajentaa
siten, että kuitenkaan oikeusturva ei vaarannu.
Peter Östman /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain tavoitteena
on parantaa asianosaisten oikeusturvaa sekä panna täytäntöön
Euroopan ihmisoikeussopimuksesta ja ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännöstä aiheutuvat
velvoitteet. Haluaisin nostaa esille erään ongelman, jota
tämä lakiesitys ei kuitenkaan korjaa.
Kysymys koskee hukkaamiskiellon ja vakuustakavarikon pitkittymistä esitutkinnan
aikana. Nykyisen pakkokeinolain 3 luvun 1 momentin mukaan kansalaisen
omaisuutta voidaan asettaa hukkaamiskieltoon tai vakuustakavarikkoon,
jos on olemassa vaara, että henkilö, jota on syytä epäillä rikoksesta,
tai henkilö, joka voidaan rikoksen johdosta tuomita korvaamaan
vahinko tai menettämään valtiolle rahamäärä,
pyrkii välttämään maksuvelvoitteensa
toteuttamista. Lain mukaan tuomioistuin asettaa henkilön
omaisuutta hukkaamiskieltoon tai vakuustakavarikkoon tutkinnanjohtajan
tai syyttäjän vaatimuksesta. Käytännössä selvitystä epäilyn
tueksi ei läheskään aina vaadita, vaan
näytöksi riittää useimmiten
poliisiviranomaisen tai syyttäjän esittämä vaatimus.
Arvoisa puhemies! Lain mukaan tuomioistuimen on kumottava hukkaamiskielto
tai vakuustakavarikko, jollei syytettä nosteta 4 kuukauden kuluessa
hukkaamiskieltoa tai vakuustakavarikkoa koskevan määräyksen
antamisesta. Tutkinnanjohtajan tai syyttäjän on
kuitenkin mahdollista hakea toimenpiteelle pidennystä enintään
4 kuukautta kerrallaan. Laki ei siis määritä takarajaa
sille, kuinka monta kertaa pidennystä voidaan hakea tai
myöntää. Laki ei myöskään
vaadi perustelua sille, miksi lykkäystä haetaan.
Monilla hukkaamiskieltoon tai vakuustakavarikkoon asetetuilla
henkilöillä varotoimet koskevat huomattavaa osaa
omaisuudesta, jopa kaikkea omaisuutta. Tämä haittaa
jatkuvasti heidän käytännön
elämäänsä sekä elinkeinon
harjoittamista. Vakavan tilanteesta tekee se, että tämä on tapahtunut
ilman mahdollisuutta puolustautua oikeudessa.
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, tämä hallituksen
esitys on hyvä ja askel oikeaan suuntaan, mutta se ei kuitenkaan
korjaa edellä esitettyä ongelmaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun edellisessä puheenvuorossani
moitin Euroopan ihmisoikeustuomioistuinta tästä kotietsintäratkaisusta,
haluan nyt tässä sanoa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
puolesta, että ne ratkaisut, jotka Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa
on tehty siitä, että Suomi on saanut moitteita,
kun meidän oikeusprosessit ovat viivästyneet liikaa,
ovat mielestäni olleet oikean suuntaisia ja perusteltuja,
koska totuus on se, että jos oikeuden saaminen viivästyy
kohtuuttomasti, niin sillä voi olla käytännössä sellainen
seuraus, että asianosaiset eivät tosiasiassa saa
oikeutta ja oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä ollenkaan osakseen.
Edustaja Kaikkonen kiinnitti yleisellä tasolla huomiota
tähän asiaan, ja olen aivan samaa mieltä,
että kun katsoo julkisuudessakin olleita tunnettuja oikeustapauksia
vaikkapa viime vuosilta, niin kyllähän ovat kohtuuttomia
nämä ajat, mitkä menevät siitä,
kun poliisi rupeaa jotain asiaa tutkimaan, siihen, kun saadaan edes
alioikeuden tuomio, puhumattakaan sitten valitusasteiden ratkaisuista.
Kun tätä ongelmaa Suomessa keskustelussa käsitellään,
niin todetaan yksimielisesti, niin kuin tässä lakivaliokunnan
puheenjohtajakin viittasi lakivaliokunnan käsittelyyn siitä,
että pitää olla riittävät
voimavarat tuomioistuinlaitoksella näihin tilanteisiin,
jolloinka asioiden käsittely olisi joutuisampaa. Tämä on
tietysti totta, mutta itse haluan korostaa sitä, että pelkästään resurssien
lisääminen ei voi olla oikea tie, koska resursseja
on aina riittämättömästi. Enemmän
pitää kiinnittää huomiota itse
prosesseihin: ovatko kaikki ne vaiheet, joita prosesseissa on, perusteltuja
ja tarpeellisia. Oli hyvä kuulla lakivaliokunnan puheenjohtaja
Holmlundin puheenvuoro siitä, miten ministeriössä ja
valiokunnassa tätä puolta mietitään.
Esimerkiksi juuri tämä todistajien uudelleenkuuleminen
siellä hovioikeudessa: Jos todistaja on nähnyt
jonkun rikoksen, vaikkapa tuossa aseman seudulla jonkun tappelun,
joka on johtanut vaikka yhden uhrin vakavaan loukkaantumiseen, niin
yleensä menee jo pitkä aika siitä, ennen
kuin hän on siellä alioikeudessa kertomassa näkemästään,
niin miten se todistajan — miten nyt sanoisi — luotettavuus
voi olla parempi sitten, kun menee vielä vuosi tai kaksi
siihen, että hän on hovioikeudessa kertomassa
tästä näkemästään?
Mahdollisesti aikaa on kulunut niin, että muistikin on
jo vähän hämärtynyt, mahdollisesti
on voinut olla jotain syytettyjen todistajaan kohdistamaa uhkailua
tai vihjailua tässä matkan varrella jne. Eikö voitaisi
ajatella, että joko teknisin tallennusvälinein
otettaisiin se todistajanlausunto sieltä alioikeudesta
riittäväksi tai sitten haettaisiin sellaista ratkaisua,
että pääsääntöisesti näyttökysymyksistä ei
enää hovissa erikseen riidellä vaan siellä riidellään
sitten muista asioista? (Kauko Tuupainen: Erinomainen esitys!)
Mitä tulee tähän Salon Seudun Sanomiin — nyt
kun sain sen tuolta työhuoneestani kaivettua esiin — niin
haluan nyt vain kertoa ihan käytännössä,
miten me oikeuslaitoksen prosesseja käytännössä,
lainausmerkeissä, kevennämme eli raskautamme.
Eli vuosi sitten me olemme lisänneet pakkokeinolakiin sellaisen
mahdollisuuden, että kotietsinnän kohteeksi joutunut
ihminen voi nyt vaatia käräjäoikeutta
tutkimaan, onko kotietsintä ollut laillinen. Totta kai,
kuten sanoin, aina yksilö voi viedä virkamiehen
menettelyn oikeusprosessiin, jos katsoo, että on laittomasti
menetelty ja on vahinkoa kärsitty. No, tässä tämä huumerikoksista
syytetty henkilö väitti, että "poliisilla
ei ollut syytä epäillä huumausainerikosta
eikä huumausaineen kasvatusta", että "tutkinnanjohtaja
ja rikoskomisario ovat ylittäneet toimivaltansa määrätessään
kotietsinnän", että "poliisi ei ole suullisesti
kertonut kotietsinnän tarkoitusta" ja että "poliisi
ei ole kertonut oikeudesta kutsua paikalle omaa todistajaa".
Tästä viimeisestä argumentista tulee
mieleen tämä Glo-hotellin kuuluisa huumejuttu,
missä yksi ihminen sai surmansa ja toinen loukkaantui vakavasti,
kun he luulivat käyttävänsä kokaiinia ja
käyttivätkin erittäin väkevää heroiinia.
Siinähän kävi näin, että tämän
pääsyytetyn, joka muistaakseni sai 9 vuotta vankeutta,
kohdalta juttu palautettiin, oliko se nyt peräti korkeimmasta
oikeudesta vai hovioikeudesta, alioikeuteen, kun ei ollut todistettavasti
poliisikuulustelussa poliisi kertonut tälle syytetylle
riittävän selvästi — hän oli
siis tietysti ulkomaalainen — että tällä syytetyllä on
oikeus saada siihen poliisikuulusteluun asiantuntija avukseen. Eli
tätä ei ollut poliisi riittävän
selvästi tälle syytetylle todistettavasti kertonut.
Sillä syyllä koko juttu palautettiin uudelleen
käsiteltäväksi.
No niin, näistä asioista siis tällä kertaa
tämä huumesyytetty valitti oikeuteen, ja tässä jutussa kerrotaan,
että kävi ilmi, että miehen keittiön kaapista
löytyi marihuanaa muovipussiin pakattuna. Sen lisäksi
poliisi takavarikoi kannabiksen kasvatuksessa ja käytössä tarvittavia
välineitä.
Myös sen, mitä sanoin valtionsyyttäjästä,
haluan nyt tarkemmin tässä toistaa. Valtionsyyttäjä Jukka
Rappen mielestä Suomi on matkalla kohti angloamerikkalaista
oikeuskäytäntöä, missä poliisin
mahdollisia menettelytapavirheitä vahditaan tiukasti. "Rappea
mietityttää se, miten yksityiskohtaisesti perusoikeuksien
noudattamisesta pitää säätää ennen
kuin ollaan tilanteessa, ’jossa ei ole mitään
tekemistä järjen kanssa’." Viittaan siihen,
mitä aikaisemmin sanoin siitä, että tänä päivänä tulkitaan,
että opettaja ei saa puuttua koulumatkalla tapahtuvaan
kiusaamiseen, koska se on oppilaan oikeuksien loukkaamista ja siitä ei ole
erikseen tarkasti laissa säädetty.
Herra puhemies! Aivan lopuksi: Edustaja Jungner kiinnitti ihan
oikein huomiota siihen, että yhtäällä ovat
ihmisoikeudet ja toisaalla tietysti valtion turvallisuuden intressi
tai veronmaksajien intressi. Totta kai me kaikki kannatamme ihmisoikeuksien
toteuttamista. Kannatamme sitä, että Suomi on
oikeusvaltio, kannatamme sitä, että Suomessa noudatetaan
oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä. En malta olla
sanomatta, että puhuin ihmisoikeuksien puolesta maailmassa
jo 70-luvulla, vaikka siihen aikaan sitä pidettiin neuvostovastaisuutena.
Mutta edustaja Jungnerille sanoisin: ei tarvitse ampua nyt tämän
päivän maailmassa yli toiseen suuntaan. Nyt tuntuu
siltä, että mikä tahansa rikollisen oikeus
on tärkeämpää kuin veronmaksajien
oikeus siihen, että heidän rahojaan käytetään
järkevästi tuomioistuinlaitoksessa. Kaikista asioista
pitää säätää äärimmäisen
tarkasti, kaikki menettelyt äärimmäisen
tarkasti, ja sitten vielä erikseen mahdollisuus näistä menettelyistä helposti
viedä asia tuomioistuimeen valituksen tai tällaisen
erityisen menettelyn kautta. Eli Suomessakin tällaisen
afrikkalaisen massamurhaajan oikeudet ovat suurempia kuin suomalaisten
veronmaksajien oikeudet siihen, että Ruanda itse tuomitsisi
omat rikollisensa. Eli tämä ajattelu, jota nämä niin
sanotut ihmisoikeusjuristit ovat nyt läpi ajamassa, mielestäni
nyt ampuu tässä kauniin, tärkeän
periaatteen eli ihmisoikeuksien kunnioittamisen varjolla yli toiseen
suuntaan.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Oikeudenkäynnin viivästymisessä tulee
huomioida järjestelmän sijasta yksittäisen
ihmisen asema ja oikeudet. Esimerkiksi haettaessa muutosta sosiaaliturvaan
kohtuuttoman pitkä prosessi voi aiheuttaa vaikean ja epäinhimillisen
tilanteen asianosaiselle. Hyvittäminen on vähintä,
mitä silloin voidaan tehdä.
Mitä taas tulee käsittelyajan arvioon, pidän tärkeänä,
että sähköistä asiakaspalvelua
edelleen kehitetään. Kuten edustaja Ojala-Niemelä totesi, käsittelyaika-arviot
puhututtivat valiokunnassa. Uskon kuitenkin, että mitä paremmin
ja enemmän asiansa käsittelyä odottava
henkilö on selvillä juttunsa käsittelyn
kulusta ja etenemisestä, sen tehokkaammin voimme välttää niin
sanottua jonossa turhautumista ja puhelinsoittoja, joilla käsittelyaika-arvioita
selvitellään. Asiakaspalvelua kehittämällä resurssit
kohdentuvatkin tehokkaammin.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz jälleen kerran
puhui ainakin minun mielestäni ihan viisaita asioita. Minä näin maallikkona,
kun en ole juristi hänen tapaansa, kiinnitin huomiota siihen
alkuosioon hänen puheessaan, jossa hän kysyi,
että kun joku asia on esillä alioikeudessa, käräjäoikeudessa,
ja siellä kuullaan todistajia, joiden sanoma ymmärtääkseni
merkitään pöytäkirjoihin tai
ainakin tallennetaan, niin miksi tosiaan näitä todistajan
ensilausuntoja alioikeudessa ei voitaisi sellaisenaan hyödyntää sitten
hovioikeudessa tai korkeimmassa oikeudessa. Minusta tämä on
niin erinomainen asia, että siinä olisi melkein
kyseisen lain muutoksen paikka. En tiedä, kuinka iso prosessi
se olisi, jos esimerkiksi edustaja Zyskowicz juristina tekisi lakialoitteen
ja sitä me sitten porukalla, tässä salissa
olevat ja poissa olevatkin edustajat, kannattaisimme ja saataisiin
tällainen muutos. Tämähän säästää työtä,
tämä säästää vaivaa,
tämä säästää meidän
suomalaisten veroeuroja. Tämä osa hänen
puheestaan oli se, minkä halusin, arvoisa puheenjohtaja,
nostaa tässä yhteydessä esille.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
noussut esiin muutamia kommentteja muun muassa pakkokeinolainsäädäntöön
liittyen. Tämä varsin suuri ja merkittävä paketti
jouduttiin viime kaudella säätämään
aivan valtiopäivien lopulla, mikä tietysti teki
tietynlaisen kiireen siihen. Tällä hetkellähän
pakkokeinolakiin on tulossa myös jonkin verran muutoksia
ja tarkennuksia. Aikaisemmin edustaja Östman nosti esille
tietyn kysymyskokonaisuuden, ja uskon, että siinä yhteydessä varmaan
kun pakkokeinolakia käsitellään, tätä asiaa
voidaan arvioida.
Rikosten selvittämisessä poliisi joutuu turvautumaan,
joudutaan ylipäätään turvautumaan, usein
sellaisiin keinoihin, joilla puututaan yksilön suojaan
ja yksilön itsemääräämisoikeuteen aika
perustavaa laatua olevalla tavalla. Tietysti ihannetilanne on se,
että poliisilla on mahdollisimman hyvät tiedot
ja selkeät käytänteet etukäteen,
mikä toivottavasti vähentäisi jälkikäteisvaateita
asioihin liittyen. Tämän vuoksi on tietysti äärimmäisen
tärkeää, että Poliisihallitus
muun muassa ohjeistaa ja huolehtii koulutuksesta mahdollisimman
tarkkaan, jotta ainakaan sitä kautta ei ongelmia tulisi.
Täällä nousi esille myös
kysymys kotietsinnöistä. Haluan muistuttaa sellaisesta
asiasta, että kun me puhumme kotietsinnöistä,
myös se, että auton takakontti avataan, luokitellaan
Suomessa kotietsinnäksi, niin että kaikki, mitkä kulkevat kotietsinnän
nimikkeellä, eivät tarkoita sitä, että kotiin
tullaan jotakin etsintätointa tekemään.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tästä kysymyksestä,
pitääkö erikseen todistajat kuulla vielä hovioikeudessa,
keskusteltiin paljon viime vaalikauden lopulla, ja kunnia sille,
jolle kunnia kuuluu, eli keskustelua täällä viritti
ennen kaikkea kansanedustaja Jacob Söderman. Taustalla
oli tamperelaisen käytännön syyttäjän
meille lähettämä kirje, jossa hän
piti turhauttavana ja veronmaksajien resurssien tuhlaamisena sitä,
että vielä hovissa erikseen nämä todistajat
uudelleen kuullaan. Tämä on juuri tällaista
prosessien pitkittämistä ja tuhlaamista, mihin
kiinnitin huomiota. Nyt on erilaisia ajatuksia — ja ilmeisesti
tässä oikeusministeriön oikeusturvaselvityksessä varmasti
esillä — siitä, olisiko järkevää tallentaa
nämä todistukset alioikeudessa ja katsoa ne sitten
hovioikeudessa nauhalta, tai mistä digiboksista niitä nykyään
katsotaankaan, vai olisiko niin, että hovioikeudessa pääsääntöisesti
ei näyttökysymyksiä enää erikseen harkittaisi.
Mutta kaiken kaikkiaan, herra puhemies, kysymys on siitä,
miten paljon me haluamme erilaisilla säädöksillä ja
käytännön päätöksillä ylen määrin
rasittaa meidän oikeuslaitosta, jolloin jutut viipyvät.
En malta olla palaamatta vielä tähän
ruandalaisen joukkomurhaajan tapaukseen. Siis murhat tapahtuivat
Ruandassa, tekijä oli ruandalainen, asialla ei ollut mitään
tekemistä Suomen kanssa. Kuitenkin viime hallituksen oikeusministeri
Tuija Brax teki ministerikautensa hölmöimmän
ja kalleimman päätöksen eli päätti,
että juttu käydään Suomessa.
Se on tullut maksamaan suomalaisille veronmaksajille jo useamman
miljoonaa euroa, puhumattakaan siitä, että oikeuslaitoksen resursseja
on tähän tapaukseen sitoutunut. Euroopan ihmisoikeustuomioistuinhan
Ruotsin kohdalla päätti, että estettä ei
ollut sille, että syytetty olisi luovutettu Ruandaan prosessia
varten.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oikeudenkäyntien viivästymisen
hyvittämisestä asianosaisille on siis kysymys.
Tuossa aiemmin jo sanoin, että pitäisi tarkemmin
puuttua siihen syyhyn, minkä takia nämä oikeusprosessit
meillä viivästyvät. Tämä on
vain nyt sen seuraamuksen hoitamista ja hyvittämistä.
Tuossa lakiesityksen 30 a §:ssä puhutaan
arviosta asian käsittelyajasta ja sanotaan niin, että valitusviranomaisen
on asianosaisen pyynnöstä annettava hänelle
asian käsittelyä koskeva arvio ja arvion tulee
koskea nimenomaan sitä kyseistä käsittelyssä olevaa
asiaa ja sen käsittelyaikaa. Kun aletaan antaa näitä käsittelyaika-arvioita, niin
ollaanko menossa siihen suuntaan, että tulee oikeudensaamistakuu
ikään kuin hoitotakuun-omaisesti? Siinähän
ei ole mitään pahaa, jos me pystymme luomaan jonkin
ajan, missä ajassa voi saada kyseiseenkin tapaukseen oikeutta,
mutta silloin pitää olla kyllä ne prosessit
kunnossa, se normitus sillä tasolla, että se ei
viivästytä näiden prosessien viemistä,
ja myöskin resurssit koko tässä oikeusketjussa
asianmukaisella tasolla.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti tuosta asiasta, minkä edustaja Holmlundkin
nosti esille, eli kotietsinnöistä, niiden tekemisen
oikeusperustasta ja siitä, miten kansalaisoikeudet ja viranomaisvaltuudet
suhtautuvat toisiinsa.
Kohtuullisen tuore tapaus tuolta pohjoisesta tältä vuodelta:
Erästä henkilöä epäiltiin
pedon luvattomasta eliminoimisesta. Poliisin valtuuttamana useampihenkinen
rajamiesjoukko teki kahden liki 80-vuotiaan vanhuksen kotiin kotietsinnän.
Näillä vanhuksilla ei varmastikaan ollut asian
kanssa mitään tekemistä. Itse epäilty
oli muutaman sadan kilometrin päässä.
Se sitten vietiin oikeuteen ratkaistavaksi, menettelivätkö nämä rajamiehet
oikein. Juuri siinä kohtaa katsottiin, että kaikki
ne rakennukset, mitkä pihapiiriin kuuluivat, voitiin käydä läpi,
mutta kun etsintä ulottui sitten toisen vanhuksen ajoneuvoon,
niin siitä poliisi sai huomautuksen, että ei ole
ollut perusteita tämmöiselle toimenpiteelle.
Tämä oli mielenkiintoinen kysymys siinäkin mielessä,
että tämä kotietsintä tapahtui
itse epäillyn rikoksen tekohetkestä monen monen
viikon päästä, jolloin ei ollut minun
arvioni mukaan enää mitään tutkinnallista
yhteyttä tämän rikoksen selvittämiseen.
Minulla on ainakin käsitys siitä, että apulaisoikeuskansleri
on arvioinut näitä päätöksiä,
kotietsintäpäätöksiä,
ja aika isossa osassa on todettu, että niille ei ole kaikilta
osin ollut perusteita.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! On tietysti aika hankalaa, jos me täällä nostamme
kovin paljon yksittäisiä tapauksia esille. Varmasti
niitä löytyy puoleen ja toiseen, mutta ehkä kuitenkin
eduskunnan tehtävänä on se, että me
näemme tämän kokonaisuuden. Toki se muodostuu
myös yksittäisten keissien kautta, sitä en lainkaan
kiistä.
Edustaja Jokinen nosti esille vielä käsittelyaika-arvion
ja sen, tulisiko sitä kautta eräänlainen käsittelyaikatakuu
tai käsittelytakuu. Käytännössä tämä käsittelyaika-arviohan
ei sido tuomioistuinta ja se on informatiivinen. Se tietysti pitää sisällään
sen, että asianosaisen kannalta on erittäin tärkeää,
että hän tietää, missä hänen
asiansa menee. On myös selvää, että viivästystilanteissa tällainen
hyvitys, jota tämäkin hallituksen esitys koskee,
ei tietenkään korvaa sitä, jos henkilö on joutunut
varsin pitkään odottamaan ja, ehkä voisi
käyttää termiä, roikkunut löyhässä hirressäkin.
Se on kuitenkin jonkinnäköinen kompensaatio sille,
että yhteiskunta ei ole pystynyt riittävän nopealla
aikajänteellä käsittelyä järjestämään. Tämä on
tietysti iso kysymys, johon täytyy löytää mahdollisimman
hyviä ja toimivia vastauksia.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa on pari ongelmaa, joihinka Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin on joutunut kiinnittämään
huomiota. Juttujen pitkä kesto on niistä kaikkein
suurin. Toinen on sitten sananvapauskysymykset, ja sitten on lasten
huoltoon liittyvät kysymykset: meillä liian helposti
otetaan lapset vanhemmiltaan pois.
Mutta me olemme joutuneet myöskin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
kanssa asioimaan kotietsintään liittyvissä kysymyksissä,
ja meillähän esitutkinta- ja pakkokeinolaki olivat täällä eduskunnassa
käsittelyssä viime eduskunnan aikana. Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin antoi helmikuussa 2011 kaksi Suomelle kielteistä,
Suomen tuomitsevaa päätöstä,
joissa katsottiin, että kotietsintä ei ollut tapahtunut
oikeassa järjestyksessä, ja sen johdosta hallituksen
esitystä perustuslakivaliokunnan toimesta jouduttiin täällä tiukentamaan,
ja muutenkin täytyy todeta, että me olemme nyt
tämän nykyisenkin lainsäädännön
puitteissa ihan siinä rajalla, että juuri ja juuri
voidaan katsoa, että ne edellytykset, jotka kotietsinnälle
asetetaan, täyttävät Euroopan ihmisoikeussopimuksen
minimiedellytykset. Mutta kun käytäntö myöskin
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa on tiukkenemassa koko ajan, on
todennäköistä, että me joudumme
menemään siihen, että yhä useammassa
tapauksessa se on ainakin joku muu viranomainen kuin poliisiviranomainen,
joka antaa sen suostumuksen tähän kotietsintään,
ja sinänsä mielestäni tämä on
ihan kohtuullista kehitystä.
Sitten jos mennään amerikkalaiseen järjestelmään — jossa
lähtökohta on se, että jos saadaan todisteita
väärin perustein, niitä ei voida käyttää — niin
tämä on sitten hankalampi kysymys jo, koska pienet
virheet eivät saisi missään tapauksessa
johtaa siihen, että ei voida käyttää todisteena
jotakin täysin selvää aineistoa.
Mutta tietysti jollakin tavalla täytyy pitää huolta
siitä, että viranomainen toimii kuitenkin oikein,
ja jos toimii karkeasti virheellisesti, niin sillä pitäisi
olla myöskin itse sen jutun selvittämisen kannalta,
tutkinnan osalta, kielteisiä vaikutuksia.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Noin asenteiden tasolla taistelu talousrikollisuutta
ja huumeitakin vastaan saattaa kiihottaa jopa kansanedustajia asenteellisiin
kannanottoihin, jotka koskevat kotietsintää tai
muuten epäiltyjen oikeutta oikeudenmukaiseen ja puolueettomaan oikeudenkäyntiin
ja tutkintaan.
Meillä on tietenkin kansainvälisiä esimerkkejä terrorismin
vastaisesta toiminnasta, jossa räikeästi rikotaan
epäiltyjen oikeutta puolueettomaan oikeudenkäyntiin.
Meillä Euroopassa on ollut vankileirejä ja CIA:n
ohjelma, johon useat Euroopan unionin maat ja Nato-maat ovat osallistuneet.
Ei tarvitse mennä todellakaan kovin kauas historiaan, niin
löytyy näitä kansainvälisiä varoittavia
esimerkkejä. (Ben Zyskowicz: Kyllä, Neuvostoliitosta
ja Itä-Saksasta!)
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä on kuitenkin syytä muistaa,
että poliisin velvollisuus on tutkia ja selvittää rikokset, ja
silloin kun puhutaan rikosten selvittämisestä, usein
isoin kirjaimin korostetaan sitä, että poliisilla
tulee olla riittävät toimivaltuudet. Toinen kysymys
on se, että tietysti poliisin resurssit kokonaisuudessaan
ovat hyvin tärkeä asia ja toimivaltuuksien pitää olla
myös tarkkaan säädeltyjä. Se
on tietysti joka ikisen oikeusturvan etu.
Mielestäni on kuitenkin äärimmäisen
tärkeää, ja se selviää kyllä aika
paljon myös ihmisten kanssa keskusteltaessa, että pidämme
oikeasti huolta siitä, että poliisilla on käytännössä työkalut
rikosten selvittämiseen ja rikollisten kiinni saamiseen.
Suomen poliisi on ollut varsin hyvässä maineessa
tältä osin, ja tästä tietysti
täytyy pitää myös tulevaisuudessa
kiinni.
Täällä on viitattu myös
Eit:n ratkaisuihin, ja tietysti nekin ovat osittain ongelmallisia
sikäli, että kun niitä pyritään
ottamaan huomioon lainsäädäntötyötä tehdessä muun
muassa lakivaliokunnassa, niin usein ne perustuvat yhteen keissiin,
ja silloin syntyy aina ongelma, että miten pitkälti
voidaan yhden tapauksen kautta löytää yleispätevä sääntö,
ja myös Eit:n omat ratkaisut muuttuvat ja vaihtelevat,
eli aina ei ole olemassa niin yksiselitteistä kantaa, mikä on
Eit:n näkemys kulloinkin.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Liittyen tämän asian
käsittelyyn tässähän on todella
se riski, että tässä tulevat asenteet
vastaan ja lähdetään puhumaan niiden
kautta. Olennainen asia on tietenkin tämä, mihin
moni puhuja on viitannut: kansalaisen oikeus saada asiansa käsitellyksi
riittävän nopeasti, ja sille ovat alisteisia kaikki
muut seikat, ja niitä pitää sitten katsoa kriittisestikin,
jos siihen kriittisyyteen on jotakin tarvetta.
Mutta ennen kaikkeahan tässä pitää muistaa myös,
että kansalaisoikeuksien pitää meillä kaikilla
olla riittävät, ja ne taas eivät voi
olla alisteisia nopeudelle, joten tämä asia ei
ole kovin yksinkertainen, ja luotan tässä valiokunnan
hyvään harkintaan.
Yleiskeskustelu päättyi.