2) Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2014 kolmannen lisätalousarvioesityksen (HE
207/2014 vp) täydentämisestä
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Tässä lisätalousarvion
täydennyksessä on kysymys siitä, että 7.11.2014
tehdyn poliittisen päätöksen mukaan ne
jäsenvaltiot, joille vuosien 1995—2013 maksupohjien
tarkistuksessa tuli poikkeuksia, voivat maksaa lisämaksun
pidennetyssä aikataulussa, ja tästä arvioidaan
olevan Suomen maksuihin semmoisia vaikutuksia, että Suomen
maksuihin tehtävä hyvitys siirtyy 30 miljoonan
osalta vuodelle 2015. Toinen osio on Talvivaara Sotkamo Oy:n konkurssin
aiheuttamien ympäristövahinkojen estäminen,
johonka esitetään 50:tä miljoonaa euroa
lisää, ja kolmas on ympäristövahinkojen
nopeaan torjumiseen, Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
ensi vaiheen välittömiä toimenpiteitä varten,
10 miljoonaa.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Juuri ennen istunnon alkua saimme uusia tietoja Talvivaarasta,
mahdollisesta uudesta sijoittajasta, joka olisi tulossa mukaan jopa
150 miljoonan euron potilla uuteen, perustettavaan yhtiöön. Tässä kohtaa
mietityttää kyllä, että kun
on olemassa aikamoiset ympäristövastuut, joita
ollaan pukkaamassa satojen miljoonien eurojen edestä valtiolle,
niin kenen kontolle tässä tilanteessa, jos toimintaa
jatkaa uusi yritys, nämä ympäristövastuut
jäävät.
Toinen asia, minkä haluan nostaa esille, on, että kun
on puhuttu siitä, että jos valtio lisää panostustaan
Talvivaaraan, niin miten käy samaan aikaan vireillä olevan
Soklin kaivoksen liikenneyhteyksien. En pyydä ministereitä sanomaan mitään
summaa, minkä te olette valmiit esimerkiksi raideliikenneyhteyksiin
sijoittamaan — se on se ensimmäinen vaihtoehto,
ilman muuta parempi vaihtoehto kuin maantieliikennevaihtoehto — mutta
kysyn: onko teillä valmius, jos kaivosyhtiö Yara
ilmoittaa liikkeellelähdöstä, antaa positiivinen
signaali, että valtio on täysillä mukana
raideliikenteen kehittämisessä?
Sitten vielä esimerkkejä toisenlaisista kaivosuutisista:
justiin Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti, teki pohjoisen
kaivoksista selvityksen, ja molemmat, Kevitsa ja Suurikuusikko, ovat
tuottaneet 700 henkilötyövuotta vuodessa ja noin
100 miljoonaa euroa aluetalouteen — jos ne sanoo noin-lukuina.
Että haluaisin kyllä, että muistetaan
näiden ikävien ja järkyttävienkin
uutisten aikana myös se, että kaivostoiminnasta
on ollut myöskin onnistuneita esimerkkejä.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! On toisaalta aika surullista se, että valtion
varoista joudutaan, osin huolimattomuuden ja vähän
välinpitämättömyyden takia,
tällaisia summia vesienkäsittelyyn ja ympäristön
laadun turvaamiseen laittamaan. Samalla tavalla kuin edustaja Mustajärvi
minä toivon, että tämä äsken
Hesarin kautta tullut viesti pitää paikkansa,
että uusi mahdollinen toimija olisi tuomassa sinne jopa
150 miljoonaa rahaa. Ministeri Vapaavuoren äskeinen kommentti,
että vielä on pitkä matka ennen kuin
uusi toimija siellä on, pitää varmasti
paikkansa, mutta en usko, että tästä salista
löytyy ketään, joka vastustaa sitä,
että uusi toimija Talvivaaralle löytyy ja sinne,
kuten Mustajärvikin totesi, uutta teollista toimintaa sitten
pystytään luomaan tulevaisuuteen — ja
pitkälle tulevaisuuteen: ne ovat kymmeniä vuosia
kestäviä prosesseja.
Katja Hänninen /vas:
Arvoisa puhemies! On hienoa, jos saadaan uusi toimija Talvivaara-yhtiöön
mukaan ja toiminta voisi sitten jatkua turvattuna ja saataisiin
työpaikat säilytettyä.
Olisin muutaman kysymyksen esittänyt ympäristöministerille,
mutta hän ei ole paikalla. Ehkä sitten myöhemmin
saamme vastaukset kysymyksiin.
Olisi tärkeää, että valtio
ennakoisi paremmin näitä riskejä lupaprosesseissa,
ja meillähän on erilaisia rahastoja, kuten Öljysuojarahasto,
jolla riskejä öljyvahinkojen osalta rahoitetaan
ja ehkäisytoimia maksetaan. Mutta tähän
kaivosteollisuuteen liittyviin riskeihin ei ole mielestäni
kuitenkaan riittävällä tavalla varauduttu,
vaikka tällaisen kaivosriskirahaston perustamiselle olisi suuri
tarve jo nyt nähtyjen ongelmatilanteiden valossa.
Toivoisin, että tähän saataisiin
ympäristöministeriltä vastaus: miten
lupakäytäntöjemme valossa on mahdollista,
että ensimmäistä kertaa Suomessa käytössä oleva
bioliuotusmenetelmä osoittautui soveltumattomaksi ja vaaralliseksi vasta
tositoimissa? Nikkelin bioliuotusta on kokeiltu aiemmin Australiassa,
ja sielläkin vesihuollon ongelmat keskeyttivät
projektin. Kysyisin myös, mikä on ympäristöministerin
arvio bioliuotusmenetelmän soveltumisesta Suomeen. Millaisia
muutoksia ympäristölupakäytäntöihin tarvitaan
tämän katastrofin jälkeen?
On selvää, ettei luonnonsuojelu- ja ympäristökatastrofeihin
varautuminen voi perustua vapaaehtoisuuteen. Talvivaara osoittaa,
että ympäristön tuhoaminen tuhoaa myös
työpaikat, ja sillä voi olla hyvinkin laajamittaiset
vaikutukset myös muihin elinkeinoihin, kuten matkailuun.
Vaikka oikeisto yrittää asettaa vastakkain työpaikat
ja luontoarvot, vastakkain ovat tosiasiassa pääoman
ja luonnon edut. Tässä vastakkainasettelussa meidän
tulee päättäjinä asettua tavallisen ihmisen,
työn ja ympäristön puolelle.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Talvivaarassa ovat todellakin toiveet uudesta
yrittäjästä hyvin korkealla, ja varmaan
on valtionkin puolella tärkeätä, että sinne
tulisi uusi yrittäjä ja pystyisi tällä tavalla
asioita viemään eteenpäin.
Mutta ennen kaikkea tuo ympäristöhuolto, eli ympäristöasioitten
kohdalla on tärkeätä, että valtio
nyt lähtee sitä hanketta viemään
eteenpäin ja näin turvaa tietyllä tavalla
ympäristön mutta tietyllä tavalla myös
työntekijöitten työsuhteen, ainakin nyt
puoleksi vuodeksi. Mutta tässähän on hyvin
pitkästä prosessista kysymys. Se on useita vuosia,
ennen kuin tämä on satamassa, jos tämä päätetään
lakkauttaa.
Minulle on tullut sellaisia kysymyksiä lähinnä työntekijöitten
puolelta, että kun heillä on nyt tämä puolen
vuoden määräaikainen työsopimus, niin
onko heidän mahdollista hakea uutta työtä, jos
jostakin työpaikka löytyy, eli voivatko he lähteä ennen
sen puolen vuoden täyttymistä, irtisanoutua tehtävästä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin yhdyn lämpimästi
edustaja Mustajärven sanoihin, kun hän tuossa
totesi, että kaivosteollisuudessa on myös erittäin
paljon hyviä esimerkkejä. Meidän on tosiaan
muistettava ja ymmärrettävä se, että kaivostoiminta
Suomessa on myös merkittävä tulevaisuuden
ala yhä jatkossa, vaikka nytten Talvivaaran osalta onkin
vähän huonoja kokemuksia ja huonoa esimerkkiä.
Mutta totta kai tätä lisätalousarviota
kainuulaisena edustajana tervehtii hyvin suurella lämmöllä tämän
Talvivaara-panostuksen osalta. On äärettömän
tärkeää, että valtio on nyt
kärsivällinen Talvivaaran toiminnan jatkaja tässä tilanteessa,
ja äärettömän tärkeää on
se, että valtiovalta myös hyvin kärsivällisesti
pyrkii etsimään uutta omistajaa, uutta yritystoiminnan
jatkajaa, Talvivaaralle. Vain sitä kautta me pystymme tuottamaan
ja turvaamaan ne työpaikat ja turvaamaan myös
sitten vastuullisesti ympäristöasiat Talvivaaran
ympärillä. Eli toistan vain sen, että tämä lisätalousarvio
on tavattoman hyvä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Talvivaara on alun perin perustettu sillä tavalla,
että on liian rohkeasti lähdetty kokeilemaan sellaista
tekniikkaa, joka ei käytännössä osoittautunut
toimivaksi järjestelmäksi. Ihmettelen suuresti
sitä, kuinka ympäristöviranomaiset ja
muut valvovat viranomaiset ovat koskaan antaneet tällaiselle
jättiläismäiselle laitokselle lupia toiminnan
aloittamiseen, koska ne ympäristövahingot, mitä tämä toiminta
voi aiheuttaa, ovat niin suunnattomia.
Tänään Helsingin Sanomissa oli mielenkiintoinen
näkemys. Valtion omistajaohjausyksikön päällikkö Eero
Heliövaara ihmettelee sitä, miksi Talvivaaraa
ei ole haettu konkurssiin. Hän toteaa, että jos
asiaa tarkastellaan eri näkökulmista ja etenkin
yhteiskunnan edun perusteella, emoyhtiö Talvivaara pitäisi
hakea konkurssiin. Nyt valtio Solidiumin kautta on sijoittanut yhtiöön
150 miljoonaa euroa, lisätalousarviossa menee jälleen
kymmeniä miljoonia euroja, ja sitten jos tämä kaivos
lakkautettaisiin vaiheittain, se maksaisi arviolta 200 miljoonaa
euroa. Kysyisinkin asianomaiselta ministeriltä: kuinka
paljon valtio on valmis satsaamaan veronmaksajien rahoja tähän
kokonaisuuteen, etenkin kun ajatellaan sitä, että kuka
uskoo enää tähän tekniikkaan,
(Vasemmistoliiton ryhmästä: Minä!) että sitä saadaan toimivaksi?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen ministeri Vapaavuori,
5 minuuttia puhuja-aitiosta. Ministeri Vapaavuoren puheenvuoron
jälkeen mahdollistetaan debatti.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Noin puolitoista viikkoa sitten täällä annettiin
pääministerin ilmoitus siitä, että Talvivaaran
tytäryhtiö meni konkurssiin. Silloin totesimme,
että kiireellisin, keskeisin ja tärkein tehtävä on
ottaa tilanne hallintaan. Tässä on onnistuttu
hyvin, ja haluan tässä myös julkisesti kiittää niin
pesänhoitajaa kuin ennen kaikkea Kainuun ely-keskusta siitä erittäin
hyvästä työstä, joka on vaikeassa
ja herkässä tilanteessa tehty.
Aivan alkuvaiheessakin tähän tarvitaan rahaa, ja
se on pystytty tekemään ympäristövahinkolain
mukaisesti, jolloin Kainuun ely-keskuksella on oikeus teettää välttämättömiä toimenpiteitä.
Hieman
pitemmällä aikavälillä tarvitaan
kuitenkin selkeästi lisää rahaa, ja juuri
siinä tarkoituksessa tämä ensi vuoden
budjetin täydentävä esitys on nyt tänne
tuotu. Tämä 50 miljoonaa on arviomme siitä,
mitä lähikuukausina välttämättä tässä yhteydessä tarvitaan.
Täällä on useassa puheenvuorossa
kiinnitetty huomiota juuri hetki sitten Helsingin Sanomien nettisivuilla
ilmestyneeseen haastatteluun, joka on siis pesänselvittäjä,
asianajaja Jaatisen haastattelu. Omalta osaltani voin todeta, että olemme hyvin
tietoisia siitä, mihin pesänselvittäjä viittaa — toki
valtio tietää, mistä tahosta tässä puhutaan.
Valtio on ollut mukana kaikissa neuvotteluissa, sekä ennen
konkurssihakemusta että sen jälkeen. Olen myös
itse todennut julkisesti, että uskottavilta kansainvälisiltä tahoilta
on kohdistettu alustavaa mielenkiintoa Talvivaaraa kohtaan. Haluan
kuitenkin tässä sanoa, että se käsitys,
mikä tämän päivän haastattelusta
tulee, on olennaisesti ylioptimistinen ja vahvasti ennenaikainen.
Matka siihen, että tähän löytyisi
kestävä kokonaisratkaisu, on huomattavan paljon
pitempi.
Arvoisa puhemies! Tämä haastattelu ja sen pohjalta
muodostettava kokonaisnäkemys perustuu valtavaan määrään
olettamuksia, olettamuksia siitä, miten joitain asioita
tulisi hoitaa ja miten valtio niihin suhtautuisi. Tähän
kokonaisuuteen liittyy muutenkin valtava määrä erilaisia
ratkaistavia asioita, ja sen takia kannustan nyt kaikkia tässäkin
salissa olevia kärsivällisyyteen tämän
asian hoitamisessa.
Valtio hakee vahvasti kestävää kokonaisratkaisua,
kokonaisratkaisua, joka mahdollistaisi kannattavan liiketoiminnan
hoitamisen Talvivaarassa myös jatkossa. Mutta tämä edellyttää isoa
määrää neuvotteluja ja isoa
määrää ratkaistavia asioita
niin investoijien osalta, tarvittavan osaamisen osalta, erilaisten
vastuitten osalta — ennen kaikkea erilaisten ympäristökysymysten
ja niihin liittyvien vastuitten osalta — kuin sitten myös
valtion mahdollisen roolin osalta. Meillä on siinä mielessä hyvä tilanne,
että tätä kaivostoimintaa kohtaan on
osoitettu kiinnostusta, itse asiassa useammaltakin uskottavalta,
merkittävältä taholta. Mutta kannustaisin
nyt olemaan innostumatta ennenaikaisesti liikaa, ja muutenkin ehkä yleisesti
voi todeta, että kaikki, mikä lukee lehdessä,
ei aina pidä paikkaansa ja kaikki numerot eivät
aina ole oikein.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat osallistua debattiin, ilmoittautumaan nousemalla seisomaan
ja painamalla V-painiketta.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin pitää kiittää ministeriötä,
ja ehkä koko hallitustakin tässä voi julkisesti
kiittää siitä aktiivisuudesta tämän
Talvivaaran osalta. Kyllähän tämä on
ollut hyvää toimintaa, siinä ei ole mitään
moittimisen sijaa. Mutta kyllähän tämä aiheutti
ainakin itselle vähän kummallisen kuvan, kun aamulla
omistajaohjauksen Heliövaara sanoi, että pörssiyhtiö Talvivaara
pitäisi saattaa konkurssiin. Minunkin mielestäni
se olisi ainut oikea menettelytapa, kun sitä omistusjärjestelyä katsotaan,
että lähdettäisiin sitä kautta
hakemaan ratkaisua ja sitten pantaisiin asiat kuntoon niin, että ne
ovat kestävällä tavalla kunnossa, eikä niin,
että lähdetään vain hakemaan
taas kerran pikavoittoa sieltä. Minusta tämä,
mitä ministeri äsken sanoi, viittelöi
siihen suuntaan, ja hyvä näin.
Mutta se, mitä halusin ehkä kysyä enempi,
on se, onko meillä nyt riittävästi tätä osaamista
siinä Talvivaara-yhteisössä, kun näyttää,
että sieltä haluaa työntekijäkunta
ja ehkä yrittäjäkuntakin irtautua ulos.
Riittääkö se osaaminen ja riittääkö se kapasiteetti
siihen, että se ympäristöongelma on hallinnassa?
Siitähän siinä kokonaisuutena on isolta
osin kyse.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En saanut ministeriltä vastausta
aika lailla selvään kysymykseen. Ymmärrän
kyllä sen, että jos neuvottelut ovat kesken, niin
kaikkia kortteja ei voi paljastaa, mutta kysyin nimenomaan siitä valmiudesta:
onko valtiolla valmiudet vastata yhtiölle silloin, kun
kysytään Soklin kaivoksen avaamisesta ja raideliikenneyhteyksistä?
Se asiahan on ollut koko syksyn esillä.
Mutta eikö nyt olisi kuitenkin aika Suomessakin käydä tämmöinen
kaivospoliittinen, strateginen keskustelu siitä syystä,
että esimerkiksi Ruotsissa ei sairasteta ollenkaan sitä,
että siellä on sellainen kaivosyhtiö kuin
LKAB, joka on valtion omistuksessa ja takoo valtion kassaan valtavat
voitot, ja Suomessakin olisi voitu menetellä samalla tapaa,
pitää valtion rooli vahvana niin että myöskin
ne voitot tuottavista kaivoksista olisivat tulleet yhteiseen kassaan
eivätkä kansainvälisille sijoittajille.
Oikeistolle kyllä tänä päivänä kelpaa
se, että valtio on mukana kaivostoiminnassa vahvasti mutta
vain maksajan roolissa.
Harri Jaskari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin olen samaa mieltä: hienoa
ja nopeaa toimintaa. Hyvä, kun etsitään
ratkaisuja eikä nyt ainoastaan valiteta ongelmista. Viimeisten
tietojen mukaan todellakin tämä ulkomainen yhtiö tulisi
olemaan enemmistöomistaja, jos näiden lehtitietojen
perusteella käydään asiat läpi.
Mitenkä on ajateltu kotimaisen omistuksen osalta? Minä olen
täysin samaa mieltä, että meidän
täytyisi nyt oikein perusteellinen keskustelu käydä tästä kaivosstrategiasta Suomessa.
Meillä oli muutama vuosi sitten aivan todella positiivinen
suhtautuminen kaivosteollisuuteen, mineraaleihin, muihin. Sitten
se kääntyi aivan toiseen laitaan yhtäkkiä,
yllättäen, ja nyt se on negatiivinen. Nyt täytyisi
olla ehkä se keskitie, niin että pidetään
huoli myöskin siitä, että meillä on
omaa omistusta yhdessä kansainvälisen vahvan toimijan
kanssa, joka toisi lisää osaamista, jolloin nyt
on ehkä todella tarkan harkinnan paikka.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se akuutti ongelma tosiaan on se, että se
ympäristö pitää saada kuntoon
ja se 7 miljoonaa mottia vettä pitää sieltä ensin
saada putsattua.
Minusta on erinomainen asia, kuten ministeri Vapaavuorikin tuossa
kuvasi, että kansainväliset vakavasti otettavat
toimijat ovat kiinnostuneita Suomesta ja tässä tapauksessa
nimenomaan Talvivaarasta. Kyllähän tästä kaivosteollisuudesta, kaivannaisteollisuudesta,
kun ympäristöasiat ja muut edellytykset huolehditaan
kuntoon, on mahdollista Suomeen luoda tosi iso klusteri, vaikkapa
seuraavien kymmenen vuoden aikana niitä mahdollisuuksia
on useita ja pystytään luomaan uusia aitoon kysyntään
perustuvia työpaikkoja Suomeen, joista aivan kamala pula
on. Laajemminkin ottaen: Tässähän on
kysymys myöskin siitä, että Suomeen tarvitaan
ulkolaisia investointeja, koska näitä niin sanottuja
isoja rahoja ei taida Suomesta löytyä. Kyllä minusta
Kittilän kultakaivos on loistava esimerkki siitä,
että reilu 600 miljoonaa (Puhemies koputtaa) sinne on investoitu
ja Kittilän kokoiseen kylään myöskin luotu
yli 600 työpaikkaa.
Pentti Kettunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minusta hallitus on nyt ihan oikeilla linjoilla.
Asiat täytyy panna kiireellisyysjärjestykseen.
Ensimmäiseksi on turvattava se, että päästöjä sieltä kaivosalueelta
ei pääse alueen vesistöihin enää yhtään.
Se on ensisijainen tehtävä.
Sitten toissijainen tehtävä on tämä:
etsiä kaivokselle mahdollinen jatkaja. Sanoisin näin,
että nyt teidän ministerien täytyy varmistua
siitä, että vaikka uusi jatkaja siihen löytyisikin,
siihen on kuitenkin mentävä valtion taas mukaan
esimerkiksi Solidiumin kautta yhdeksi omistajaksi. (Välihuuto
ministeriaitiosta) — Ettekö mene? No, silloin
ette mene. — Mutta jos valtio menee mukaan esimerkiksi
Solidiumin kautta siihen tulevaan kaivosyhtiöön,
joka lähtee jatkamaan, niin kyllä nyt valtion
velvollisuus, eli teidän velvollisuutenne, on myöskin
teetättää todellinen (Puhemies koputtaa)
asiantuntijaselvitys siitä, onko siitä kaivoksesta
mahdollista tehdä kannattavaa kaivosta (Puhemies: Aika!)
ja millä toimenpiteillä.
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä politiikan
molemmilla laidoilla mielipiteet kohtaavat myöskin kotimaisen
omistajuuden osalta. Edustaja Jaskari käytti erittäin
hyvän puheenvuoron, ja olen itse samaa mieltä siitä — samoin
kuin Mustajärven kanssa ja Kärnän kanssa — että meillä on
mahdollisuus rakentaa erittäin merkittävä teollinen toimiala
tästä kaivosteollisuudesta, ja näin pitääkin
tehdä. Meillä on valtavat edellytykset siihen, ja
mielestäni valtion ei pidä vetäytyä kokonaan siitä pois.
Päinvastoin pitäisi tutkia tällainen
kaivosrahastoajatus, jolla menisimme mukaan, ja sitten kun sopivat
tilanteet tulevat, niin valtion tuototkin kasvaisivat. Meillähän
on esimerkkejä: Kun 90-luvun alussa valtionyhtiöt
Outokumpu ja Rautaruukki luopuivat kaivosteollisuudestaan, niin
kyllä nämä olivat aikamoisia kultakimpaleita
sitten näille ostajatahoille. Pääosa
hyödyistä valui ulkomaille ja niin edelleen. Eli
tässä mielessä soisi vähän
uudelleenarviointia kansallisen kokonaisedun nimissä, koska
elämän pitää jatkua seuraavan
vaalikauden yli mutta myöskin satoja vuosia, (Puhemies
koputtaa) tuhansia vuosia eteenpäin.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nopean toimen joukot ovat toimineet
kyllä ripeästi Talvivaaran tapauksessa, ja se
on hyvä. Työpaikkojen säilyminen on tärkeää.
Täällä edustajat Kettunen ja Ruohonen-Lerner
jo vannoivat sen nimeen, että he eivät usko tekniikkaan,
mutta ehkä kannattaa tämä historiakin
katsoa, minkälainen on ollut se talteensaanti siinä prosessissa.
Vesien, jätevesien, kanssa ollaan epäonnistuttu,
mutta tekniikka sinällään on koeajoja
myöten näyttänyt, että se on
metallia hyvin talteen saava prosessi niinkin laihoista pitoisuuksista
huolimatta kuin on.
Mutta olisin samalla kysynyt, kun tässä tätä alaa
on kovasti hehkutettu: kuinka saamme tukittua sen kanavan, että meillä esimerkiksi
kanadalaisessa omistuksessa oleva kaivosyhtiö kierrättää ruotsalaisen
tytäryhtiön kautta varoja edelleen Kanadaan, kun
suoraan ei saa vietyä, kuinka pidettäisiin nämä rahat
täällä? Ja sitten kaivoslain tulisi edellyttää suurempia
varauksia kaivoksien sulkemiseen. Esimerkiksi Pyhäsalmella
on varauduttu kolminkertaisesti siihen määrään nähden,
(Puhemies koputtaa) mitä laki edellyttää.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seuraavaksi edustaja Tynkkynen, sen jälkeen ministerit
Rinne ja Vapaavuori.
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Talvivaarahan on kompuroinut ympäristö-
ja talouskriisistä toiseen. Jos katsoo näyttöjä,
niin ne näytöt ovat yksiselitteisen surkeita,
ja tässä joudun olemaan eri mieltä muun
muassa edustaja Myllykosken kanssa. Oikeastaan mitään
niistä lupauksista, joiden varaan Talvivaara aikoinaan
rakennettiin, ei ole ainakaan täysimääräisesti
onnistuttu saavuttamaan. Tappioita on tullut pitkään
ja paljon, ympäristölle on aiheutettu kohtuutonta
haittaa ja riskejä, ja lupaehtoja on toistuvasti menty
rikkomaan. Se on valitettavaa. Olin itse asiassa lauantaina Ylitorniossa
vihreän ryhmän järjestämässä kaivosseminaarissa,
jossa pohdimme, minkälainen tulevaisuus vastuullisella
ja kestävällä kaivostoiminnalla tässä maassa
voisi olla, ja Talvivaaran jälkeen täytyy sanoa,
että se tulevaisuus näyttää paljon synkemmältä kuin
ennen sitä.
Ministeri Vapaavuori, te toivoitte kärsivällisyyttä,
mutta kuinka kauan valtion kärsivällisyys oikein
riittää? Kun katsotaan tuloksia, niin kuinka kauan
todella meidän kannattaa yhteisiä varoja kanavoida — ympäristöriskit
ovat oma asiansa — Talvivaaran elvyttämiseen (Puhemies
koputtaa) ja hengissä pitämiseen?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Rinne, 2 minuuttia paikalta.
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Totean, että Talvivaarassa on vakava
tilanne. Siellä on ympäristövaikutuksia,
ja se on myös taloudellisesti merkittävä asia,
mutta minun mielestäni Talvivaaraa ei pidä käyttää koko
kaivannaisteollisuuden arvion pohjana. Meillä on mahdollisuus
kaivaa Suomesta malmia paljon. Minun mielestäni olisi oleellista,
että sen lisäksi saataisiin jalostusarvoa lisättyä Suomessa
niin, että sitä lisäarvoa syntyisi myöskin
jalostustoiminnan kautta. Se olisi tärkeää Suomen
kansantaloudelle tulevaisuudessakin. Tältä pohjalta
totean, että tuo Sokli on tällä hetkellä liikenneministeriön
ja valtiovarainministeriön yhteisessä valmistelussa.
Tavoitteena on se, että siinä löydetään
ratkaisu, jolla saataisiin myöskin tuo kaivos auki Suomessa.
Se tarkoittaisi noin 1 500:aa pysyvää työpaikkaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Vapaavuori, 2 minuuttia paikalta.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Valtion asenne mahdollisia tulevia omistusjärjestelyjä kohtaan
on hyvin pragmaattinen. Itse asiassa se on tismalleen sama kuin
mitä se oli Turun telakan osalta. Valtio on valmis harkitsemaan
osallistumista kokonaisratkaisuun, mikäli se on kestävä,
mikäli se on uskottava, mikäli siinä on
uskottavia yksityisen sektorin, mielellään teollisia, kumppaneita
mukana ja mikäli nämä ottavat siitä päävastuun.
Itse asiassa ihan tismalleen sama tapaus.
Tässä on yli vuoden verran käyty
keskusteluja. Yhtiö on ollut yrityssaneerauksessa vuoden verran,
ja selvittäjän johdolla on yritetty löytää malli,
jolla löydettäisiin kokonaisratkaisu, siinä onnistumatta.
Sitä ennen käytiin samanlaisia neuvotteluja aikanaan
yhtiön johdolla, ennen kuin mentiin yrityssaneeraukseen,
myöskään siinä onnistumatta.
Nyt tilanne on kuitenkin osin uusi. Konkurssi avaa aina tämäntyyppisissä tapauksissa
myös uusia mahdollisuuksia, ja siltä osin on positiivista, että jo
nyt on esiintynyt selkeätä kiinnostusta aidosti
uskottavilta tahoilta. Juuri tässä tilanteessa on
kuitenkin tärkeintä ottaa tilanne hallintaan,
ottaa konkurssipesä hallintaan, ottaa kaivos hallintaan,
missä on onnistuttu kohtuullisen hyvin, ja tehdä välttämättömät
ympäristö- ja muut investoinnit, ettei uusia vahinkoja
pääse syntymään, ja sen jälkeen
kärsivällisesti lähteä hakemaan
kestävää pitkän aikavälin
ratkaisua. Se, mikä valtion tarkka rooli siinä voi
olla, on tietenkin riippuvainen siitä, minkälaisia
kumppaneita mukaan on tulossa, minkälainen kokonaisratkaisu tulee,
minkälaisia toivomuksia muilta osapuolilta löytyy.
Eikä ole mitään mieltä siinä,
että valtio etukäteen ilmoittaisi jonkun summan
tai luvun, millä se voi olla mukana. Se on harkittavissa
sitten aikanaan osana kokonaisuutta, jos sellainen löytyy.
Mitä valtioon tulee, on vielä lopuksi hyvä huomata,
että toki valtiokonsernissa on muitakin mahdollisia toimijoita
kuin Solidium.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jatkamme vielä toisen kierroksen debattia.
Marjo Matikainen-Kallström /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ympäristön siivoaminen ja
tulevien ongelmien eliminoiminen on ilman muuta tässä äärimmäisen
tärkeä asia. Kun on puhuttu siitä, onko
meillä osaamista ympäristön siivoamisen
suhteen, niin meillä on sitä Suomessa mutta se
on aika hajallaan. Tässä olisinkin peräänkuuluttanut
juuri — nyt kun ministeri kävelee takana — semmoista
osaamisryhmän perustamista, jossa oikeasti nämä osaajat
istuisivat saman pöydän ääreen
ja miettisivät niitä oikeita ratkaisuja. Nyt niitä huutoja
tulee vähän sieltä sun täältä.
Olisi parempi, että ne koottaisiin yhteen. Olisin kysynyt
sitä, onko meillä tällainen osaamisryhmä mietinnässä.
Toinen liittyy sitten siihen, että tässä on
kuitenkin strategisesta asiasta kyse eli meidän mineraalivarannostamme,
nikkeli ja muut sieltä eivät häviä mihinkään.
Miten on tämän omistajakysymyksen kannalta, (Puhemies
koputtaa) käsitelläänkö tätä strategisena
yrityksenä vai ei?
Riitta Myller /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomessa,
niin kuin hyvin tiedetään, luotetaan siihen, että kaivoksista
saadaan uusia työpaikkoja, uutta elinvoimaa näille
alueille, joilla työttömyys on muutoin Suomen
kaikkein korkeinta. Nyt on ehdottoman tärkeätä,
että tämä Talvivaara-kysymys hoidetaan
niin, että luottamus suomalaiseen kaivostoimintaan tulevaisuudessa
säilyy ja voidaan lunastaa ne toiveet, mitä näiden kaivosten
luomiin työpaikkoihin synnytetään. Tässä mielessä myös
nämä lupa-asiat, myöskin valvonta-asiat,
on saatava sellaiselle tolalle, että niihin voidaan kaikissa
tilanteissa luottaa. Itse en esimerkiksi koskaan voinut kuvitella,
että Suomessa voi tulla sellainen tilanne, että annetaan lupia
sellaiselle toiminnalle, (Puhemies koputtaa) jota ei ole täysin
aukottomasti selvitetty.
Pirkko Mattila /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Myllerin puheenvuorosta on helppo
jatkaa. Täällä eduskunnassa käsiteltiin
Alku-selonteko elikkä valtion aluehallintolain uudistus,
ja siellä todetaan — tämä on ihan
painettua tekstiä — että sinä vuonna,
kun Talvivaara luvitettiin, ely-keskuksissa tuottavuusohjelma kohdistui
juuri y-alueelle. Siitä olisin halunnut kysyä ministeriltä:
onko nyt turvattu sitten ely-keskusten toiminta? Heillä on
edelleen vahva rooli näissä asioissa, ja esimerkiksi sitä osaamista
ei sitten häviä tuottavuusohjelman ja vaikkapa
eläköitymisen kautta.
Ministeri Rinne ehti lähteä. Olisin toivonut, että hän
olisi myös avannut sitten tätä EU-arviomäärärahaa
ja -maksua, koska täällä puhutaan poikkeamista
ja maksupoikkeamista, jotka liittyvät alv-maksupohjiin.
Minusta tämä on vakava ongelma, jos tässä on
kysymys niistä EU-jäsenmaksuista, jotka ovat alv-sidonnaisia
näissä valtioissa, ja siellä on tullut
tämmöisiä merkittäviä poikkeamia.
(Puhemies koputtaa) Mistä tämä johtuu?
Mirja Vehkaperä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Talvivaara on edelleen prosessissa.
Sen omistus, kannattavuus, talous ovat asioita, jotka edelleen sakkaavat
pahasti, puhumattakaan ympäristökysymyksistä ja -asioista.
Siksi hallitus juuri onkin esittänyt Kainuun elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskukselle nuo 15 miljoonan
euron lisärahat. Siitä voimme olla kiitollisia,
että ympäristövahinkojen estämiseksi
pystytään tekemään kaikkemme.
Mutta toivon, että hallitus on tietoinen myöskin
siitä, että toisaalla, Pohjois-Suomen aluehallintovirastossa,
on huomattavan pitkät ympäristöluparuuhkat.
Jonossa on 400 hakemusta, ja käsittelyajat menevät
yli vuoden, puhutaan 16 kuukaudesta. Tässä ei
ole kyse ainoastaan Talvivaarasta vaan monesta muusta, teollisuuden,
muunkin kaivannaistoiminnan ja maatalouden ympä-ristölupien
ruuhkasta. Elinkeinoelämä kärsii nyt tällä hetkellä näistä luparuuhkista,
ja toivon, että elyjen rahoittamisen lisäksi myöskin
aluehallintovirastot saavat tarvittavat lisäresurssit.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Salissa on hyvä akustiikka — tarkoittaa sitä,
että lehterillä ei ole syytä keskustella
samaan aikaan, kun täällä puhutaan.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Vapaavuori on viitannut Turun telakan
esimerkkiin. Nyt kun ministeriaitiossa on ministeri Ihalainen ja
hänellä on kokemusperäistä tietoa
paljon paremmin tähän tapaukseen liittyvästä konkurssista,
niin kysyn: Kun Wärtsilä Meriteollisuus meni konkurssiin tasan
25 vuotta sitten, niin silloin aloitettiin puhtaalta pöydältä,
valtiovalta meni mukaan uuteen yhtiöön joksikin
aikaa, myöhemmin luopui omistuksestaan, mutta siinä konkurssin
aikana tarvittiin erittäin paljon erityistoimenpiteitä,
kun piti saada työväki pysymään
työpaikalla, piti saada alihankkijat pysymään
mukana toiminnassa, tavarantoimittajat ja niin edelleen ja tarvitsi
tehdä erikseen palkkatuloratkaisu, jolla turvattiin työntekijöille
palkka jo työskentelyajalta, joka oli takana, ja niin edelleen.
Nyt kun omistajaohjausyksikön päällikkö Eero
Heliövaara on tämän aamun Helsingin Sanomissa
miettinyt asiaa, että miksei myöskin emoyhtiö ole
konkurssissa ja sitä kautta puhtaalta pöydältä liikkeellelähtö mahdollinen,
niin mikä on ministerin kanta tähän nyt?
Tällaiset mielipiteet tässä yhteydessä herättävät
vähän hämmennystä ja ihmettelyä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Ihalainen, 2 minuuttia paikalta.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Mitä palkkaturvaan tulee, niin tämän
viikon perjantaina kaikki työntekijät tulevat
saamaan palkkaturvansa. Siinä alkuunsa oli järjestelyhaasteita,
mutta asiat ovat hyvässä hoidossa. Mehän
kävimme perjantaina siellä aika isolla joukolla
paikan päällä ja tapasimme henkilöstöryhmien
luottamushenkilöt, ja he olivat helpottuneita siitä,
että palkkaturva-asiat on saatu kuntoon. He olivat konkurssipesän
toimintaan varsin tyytyväisiä noin muutoinkin
ja erityisen helpottuneita siitä, että samana päivänä tuli
tieto siitä, että heidän työsuhteensa jatkuu
toukokuun loppuun saakka nykyisillä työehdoilla,
joskin uusina työntekijöinä, kun on kysymys
konkurssipesästä. Mutta he olivat helpottuneita
siitä, että työ jatkuu eikä mene
ihan pätkiin se tuleva työsuhde.
Kysymys siitä, että kun on määräaikaisesta työsuhteesta
kysymys, niin miten sitten menetellään: Yleensä määräaikaiset
työsuhteet sitovat molempia osapuolia, ja jos määräaikaisessa
on irtisanomisehto, niin totta kai se voidaan purkaa irtisanomisaikana.
Mutta konkurssitilanteessa on mahdollista irtisanoutua 14 päivän
aikana, siis silloin kun konkurssista on kysymys. Tämä tähän
yhteen kysymykseen.
Sitten se, onko Talvivaara strateginen yhtiö: Sillä luokittelulla,
mitä valtion omistuspolitiikassa on, meillä on
kolme strategista yhtiötä, Fortum, Neste, Finnair,
ja muut eivät ole siis tässä luokittelussa
strategisia yhtiöitä.
Sitten mitä tulee ely-keskuksen resursointiin, niin
kuten hyvin tiedätte, taloudellisia resursseja on lisätty.
Henkilöstöresurssit tuntuvat olevan heidän
mielestään nyt kohdallaan, velvoitteet kyetään
hoitamaan. Samoin te-toimiston resurssit ovat nyt hyvin kohdallaan,
ja siellä muutosturvayksikkö on tehnyt tosi paljon
hyvää yhteistyötä myös
henkilöstön kanssa.
Sitten tällä viikolla tulee maakuntaliiton
toimesta mutta yhteisesti valmisteltuna esitys tämän alueen
saattamiseksi äkillisen rakennemuutoksen alueeksi, ja näyttäisi
siltä, että nämä kriteerit täyttyvät
hyvin, ja kun se esitys tänne valtioneuvostoon tulee, niin
meidän päässähän on
ajateltu, että se paikka ansaitsee tämän
erityisen rakennemuutoksen alueen statuksen, ja tehdään
sitten sitä koskevia päätöksiä mahdollisimman
nopeasti.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen vielä kierros
debattia.
Eero Lehti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nämä viime tuntien
uutiset Talvivaarasta viittaavat paremminkin siihen, että globaalit
kaivosyhtiöt haluavat nähdä, mikä meni
pieleen ja mitä siitä olisi opittavissa. Heidän
kannaltaan tällainen keissi on herkullinen, jotta omia
virheitä voidaan välttää.
Valtion kannalta kyllä kannattaisi selvittää, voidaanko
tämä alkuperäinen prosessi todella siinä mittakaavassa,
jota Talvivaara yritti, saada toimimaan. Siinä tapauksessa,
jos näin olisi, kauppahinta olisi aivan toinen kuin se,
että myydään epäkurantti kaivosyhtiö,
josta kukaan ei tiedä, tuleeko se ikinä toimimaan.
Siinä mielessä tässä vaiheessa
muutaman miljoonan, ehkä kymmenenkin miljoonan, panostaminen
tämän prosessin varmistamiseen, että myyntipuheessa myydään
toimiva järjestelmä ja siitä voidaan
antaa jonkinnäköinen takuu, (Kari Rajamäki:
Ei todella voida antaa!) parantaisi huomattavasti kauppahintaa.
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitoksia hallitukselle ja ministereille:
tämä vierailu oli hyvin nopeasti suunniteltu ja
tällä tavalla loi turvaa sitten myös
kainuulaisille uskossa siihen, että ympäristöasiat
tulevat hoidettua, ja myös työntekijöille.
Mutta tuo työntekijöitten kohta on tietysti
arveluttava siinäkin mielessä, että näitä kaivoksia kumminkin
tällä hetkellä ollaan perustamassa. Sokli
on yksi, ja sitten on hopeakaivos Taivaljärvi aivan siinä Talvivaaran
vieressä. Jos tämmöinen avautuu, niin
siinä on tietysti mahdollisuus silloin kaivosalan ammattilaisella
siirtyä sille puolelle, ja sen takia on tärkeää,
että voisi tämän määräaikaisen
sopimuksen aikanakin irtaantua tästä.
Tuo edustaja Eero Lehden esille nostama asia on erittäin
tärkeä. 7 miljoonaa kuutiota pitäisi saada
siitä louhoksesta vettä pois, että päästäisiin
louhimaan, jos meinataan jatkaa ja osoittaa se, että tämä liuotustoiminta
on toimivaa ja yritys pystyy tekemään tulosta.
Lauri Heikkilä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lisäbudjetissa
on Talvivaaran ympäristövahinkojen torjuntaan
esitetty 50:tä miljoonaa euroa ja ympäristövahinkojen torjuntaan
15:tä miljoonaa euroa. Mikä nyt on ministerin
näkemys, riittääkö tämä summa
nyt puoli vuotta tai riittääkö se mahdollisesti
siihen, että saadaan uusia toimijoita sinne tai uusi suunnitelma?
Ja onko nyt tullut esille joitain uusia menetelmiä näitten
jätevesien puhdistamiseen, millä voitaisiin helpottaa
tätä tilannetta, että päästään
uudestaan tuota liuotusmenetelmää kokeilemaan
sitten, kun saadaan näitä vesiä vähennettyä?
Ja mitä uutta on? Onko tulevaisuudessa odotettavissa, että se
ongelma jollain tavoin saataisiin ratkaisuun, vai onko se niin,
jos uusi yhtiö jatkaa, että sitten ollaan taas
valtion varoista paikkaamassa sen toimintaa ja estämässä näitä ympäristövahinkoja
edelleen?
Simo Rundgren /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Talvivaara tapauksena on kyllä osoittanut
sen, että kaivosala on erittäin vaativa ala. Ensinnäkin,
se vaatii valtavan isoja pääomia, tässäkin
tapauksessa on kysymys miljardi-investoinneista. Toiseksi, se vaatii
teknologian hallitsemista. Siinä on selvästi nyt
ollut ongelmia, ja edustaja Lehden ja edustaja Piiraisen kannattama
ajatus selvitystyöstä tältä osin
on kyllä erittäin tärkeä mielestäni.
Kolmanneksi, se on ympäristöprojekti, jossa on
oltava todella myöskin viranomaisten valppeilla. Neljänneksi, logistiikka
on aina kaivosten keskeinen kysymys. Tässä on
nyt Soklista puhuttu, ja siinäkinhän on logistiikka
se, mikä ratkaisee, käynnistyykö se kaivos.
Ja edelleen, maailmanmarkkinahintojen muutokset aiheuttavat kaivoksille
ratkaiseviakin notkahduksia.
20 kilometrin päässä kodistani on
miljardin investointi tehty Northlandin rautamalmikaivokseen Ruotsin
puolella. Se on tällä hetkellä suurin piirtein
konkurssitilassa ja etsii apua Ruotsin valtiolta. Elikkä kaivosmaailma
on haastava asia mutta erittäin hyvä silloin,
kun sitä (Puhemies koputtaa) toteutetaan osaavasti.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on paljon puhuttu
luottamuksesta kaivostoimintaa kohtaan. Täytyy todella
sanoa, että luottamus on paljolti mennyt tämän
Talvivaaran tapauksen johdosta.
On täysin käsittämätöntä se,
että viranomaisilla on ollut kova resurssipula siinä vaiheessa,
kun tämä toiminta on käynnistetty, ja
että ne ovat siellä voineet saada lupia, vaikka
niillä ei ole ollut siellä kunnollisia altaita.
Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan nämä jätevesialtaat
ovat olleet hätäisesti kyhättyjä tilapäisiä vesialtaita
ja koko kaivosalue on niitä täynnä. Ei
voi ymmärtää, kuinka viranomaiset ovat
päästäneet läpi tämäntyyppiset
tekniset toteutukset. Silloin viranomaisilla olisi pitänyt
olla riittävästi resursseja, kun tämä toiminta
käynnistettiin, jotta olisivat voineet valvoa riittävästi.
Nyt jälkeenpäin tämä on paljon
kalliimpi ja hankalampi tilanne, niin että siinä mielessä on
valitettavaa, että näin on tapahtunut.
Eeva-Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kävimme nyt syksyllä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan kanssa Talvivaarassa tutustumassa tilanteeseen.
Oli todella hyvä nähdä, kuinka valtavan
isosta hankkeesta siellä on kyse, kuinka paljon siellä on
ihmisiä töissä, mikä sen merkitys
on Kainuulle, mutta myöskin se, mitä ovat nämä ympäristöasiat,
joita tulee ottaa huomioon. Minä olen todella kiitollinen
siitä, että valtio on nytten ottamassa roolin tämän
asian kuntoonlaittamiseksi, että päästään ainakin
eteenpäin. Sitä ei todellakaan voi vain jättää.
Mutta nyt otan kysymykseksi nämä muut Suomen
kaivokset, voimassa olevat ja tulevat. Mikä niiden ympäristötilanne
on, onko meillä uusia ongelmia tiedossa? Kotikunnassani
Savukoskella on tämä Sokli-hanke, josta nyt tänäänkin
on puhuttu useamman kerran, ja siinä on tämän
logistiikka-asian lisäksi työn alla ympäristölupa, joka
on kuulemma aika pitkä ja iso prosessi. Olisin kiinnostunut
siitä, missä vaiheessa tämä ympäristölupa
on, ja kun työministeri on nyt paikalla, niin kysyisin:
onko mitään aavistusta, koska mahdollisesti tällä Soklilla
(Puhemies koputtaa) voi olla työllistävää vaikutusta?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydetyt vastauspuheenvuorot on käytetty. Tämän
jälkeen ministeri Ihalainen. — Kuinka paljon tarvitaan?
(Lauri Ihalainen: Arvoisa puhemies, puhun erittäin lyhyesti.) — Olkaa
hyvä, paikalta sitten.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Todellakin tänne nyt rahoitusta
on se 50 miljoonaa plus 15 miljoonaa euroa laitettu sen takia, että toiminnan
pitää pyöriä ja ympäristöhaasteisiin
pitää vastata. Ajatus on se, että näillä pärjättäisiin
sinne kevääseen asti. Totta kai me toivomme kaikki,
että löytyy uusi, uskottava teollinen toimija
jatkamaan kaivostoimintaa, ja jos tätä ei tapahdu
kevääseen mennessä, niin täytyy
sitten katsoa tietysti myös tätä rahoitusta
niin työllistymismielessä kuin muutenkin sen pohjalta
erikseen. Mutta lähdetään nyt kuitenkin
tästä. Kyllä siellä varmaan kaikilla
on ollut oppimista, virkamiehillä ja kaivoksen toimijoilla,
ja otettakoon siitä oppia. Siinä on kuitenkin
yli miljardin investoinnit sillä alueella, ja senkin takia
olisi tietysti tärkeätä, että tätä toimintaa
voidaan jatkaa.
Minäkin pitäisin erittäin tärkeänä sitä,
että me emme langettaisi semmoista mustaa varjoa koko kaivostoiminnan
ympärille niitten murheitten takia, mitä Talvivaarassa
eittämättä on ollut. Kuitenkin se arvoketju
työllistää yli 30 000 ihmistä Suomessa,
ei pelkästään kaivoksissa vaan koneitten
rakentamisessa, monenlaisessa toiminnassa, ja sen vaikutus talouteen
on tosi merkittävä.
Soklin osalta: Sen asian valmistelu, mistä täällä valtiovarainministeri
kertoi, on nyt sillä tavalla hyvässä mallissa,
että talouspoliittiseen ministerivaliokuntaan toivon mukaan
vielä tämän vuoden puolella saadaan käsittelyyn
tämä kyseinen hanke koskien näitä infrahankkeita.
Sillä tavalla valtio on tähänkin suhtautunut
kaikella vakavuudella. En pysty arvioimaan nyt tältä seisomalta, mikä on
ympäristölukujen valmistelutilanne, mutta otetaan
siitä selvää.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Toistan vielä sen, että juuri
sen toiminnan jatkumisen kannalta lisäbudjetissa varatut
rahat on hyvä asia. Kysymys on yhtäältä sen
kaivoksen olemassaolosta jatkossa, mutta samalla tässä vaiheessa
sen kaivoksen toiminta ja toimintakykyisyys on ainoa mahdollisuus
huolehtia siitä, että tämä jätevesitilanne
pystytään ottamaan haltuun ja hallitsemaan.
Ehdottomasti pitää välttää nyt
yleistämästä Talvivaaraa muihin Suomessa
toimiviin kaivoksiin tai toivottavasti tuleviin kaivoshankkeisiin. Kaivoslakia
sinällään tulisi muuttaa siten, että meillä varauduttaisiin
kaivoksissa enemmän kaivoksen loppuunsaattamiseen, niin
että ympäristön palauttamiseen olisi
riittävät varannot sitten käytettävissä,
kun kaivostoiminta loppuu. Ehkä Talvivaaran kohdalta sinällään
oppia on otettavaksi: on varauduttava siihen, että toiminnan
aikaisiakin ongelmia voi tulla ja että silloin pääomavarat
olisivat riittävät.
No, Talvivaaran kohdalla sen toiminnan jo näin alkuvaiheessa
tapahtuneen altaitten vuodon ja edelleen toistuvien jätevesiongelmien
osalta varallisuutta ei pystytty vielä kuntoon hoitamaan,
mutta tärkeää on, että lakia
uudistetaan siten, että rahoitus pystytään
turvaamaan niin, että varaudutaan kaivoksen ennallistamiseen
ja alueen ennallistamiseen niin, että ympäristövahinkoja
ei pääse syntymään. Ja toisena
on se, että lainsäädännöllä pystytään
turvaamaan, että täällä kaivoksissa
tuotettu pääoma ei virtaa tästä maasta
pois vaan se täällä säilyy,
eikä käytetä Ruotsin lainsäädäntöä,
mikä mahdollistaa kaivosyhtiöitten varojensiirron
ulkomaille.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Päiväjärjestyksen
tässä kohdassa käsitellään
hallituksen esitystä tämän vuoden kolmanneksi
lisätalousarvioksi. Lisätalousarvion loppusumma
on 77,4 miljoonaa euroa. Joitakin poimintoja, havaintojani tästä lisäbudjetista:
Täällä todetaan otsikolla Kehitysyhteistyö, että kehitysyhteistyön
määrärahaa ehdotetaan korotettavaksi
päästöoikeuksien huutokaupassa ajalta
maaliskuu—elokuu tänä vuonna kertyneiden
tulojen määrällä, noin 21 miljoonalla
eurolla. Mielessäni heräsi kysymys, arvoisa puhemies,
olisiko näille rahoille ollut käyttöä myöskin
kotoisessa Suomessa.
Tasavallan presidentin kanslialle pitää antaa erityiskiitos
siitä, että he esittävät vähennettäväksi
kanslian toimintamenoja tänä vuonna 1 miljoonalla
eurolla.
Sen sijaan hätäkeskusten vuokramenoihin ehdotetaan
tässä lisätalousarviossa kertamenona
lisäystä 4,1 miljoonaa euroa ennenaikaisesti vapautuneiden
tilojen vuokrasopimusten päättämisen
korvauksiin. Minulla heräsi ajatus, että eikö näitä tiloja
olisi voitu tilapäisesti vuokrata jollekin ja saatu pikkasen
takaisin sitä, mitä tässä nyt tyhjästä maksetaan.
Ja vielä, arvoisa puhemies, yksi havainto. Täällä todetaan
sivulla 9: "Innovaatiorahoituskeskus Tekesin hallinnoimaa lainamomenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että lainat myönnetään
pääosin vakuuksia vaatimatta. Tekesin lainan myöntäminen
ilman vakuuksia on keskeinen osa rahoituksen riskiä jakavaa
luonnetta." Totta kai tässä riski jakaantuu, mutta
minun mielestäni negatiivisessa mielessä. Jos
ei ole vakuuksia, on suuri vaara siitä, että ei
tulla saamaan koskaan takaisin niitä rahoja, joita Tekesin
kautta myönnetään. Onko tämä nyt
hallituksen tahto vaiko ei?
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Talvivaarasta on jo puhuttu paljon, mutta
on todella erittäin suuri karhunpalvelus Suomen suurille kaivannaisteollisuuden
mahdollisuuksille Itä- ja Pohjois-Suomessa, jos tätä asiaa
ei kunnolla läpikäydä ja myös
arvioida ja katsota jatkoa. Itse asiassa ympäristöystävälliset
vesiteknologiavaihtoehdot olivat Talvivaaran käynnistyessä valittavissa,
mutta ne hukkuivat ahneuden alle. Näistä tosiasioista — omaltakin
osaltani — vuosia monen asiantuntijan kanssa välitimme
tietoa ministeriöille. Olisi pitänyt reagoida
paljon aikaisemmin. Oli olemassa täsmälliset tiedot
siitä, että valittu vaihtoehto on ympäristökatastrofi — vain sen
takia, että johtaja Perälle se tuotti paremman, nopeamman
katteen. Oikeudelliset ja ympäristövastuut selvitettäkööt
perusteellisesti. Se on oma asiansa.
Toinen on sitten valtion omistaja- ja teollisuuspolitiikan näkökulma,
tämän Solidiumin rooli, jota myös hallituksen
taholta on avoimesti pohdittu. Sen pitänee olla muuta kuin
vain yksityisten vahinkojen torjuntaa. Pitää olla
myös aktiivista otetta kehittämisessä valtion
puolella. Saman lainsäädännön
aikana, millä nyt on telakkapuolella ja Talvivaarassa valtio
liikkunut, ministeri Pekkarisen ja Häkämiehen
aikana, Kemijärvi lakkautettiin. Ihan sama lainsäädäntö oli
voimassa. Olisi voitu puuttua koko tähän kansalli-seen
vahinkoon, mitä Kemijärven tehtaan tuho merkitsi.
Ja, herra puhemies, myöskin Soklin osalta on sanottava,
että on erittäin tärkeätä,
mitä valtiovarainministeri totesi, että me siltä osin
osoitamme logistiset edellytykset, muun muassa raideliikenteen ratkaisuilla,
sen hyödyntämiselle. Mutta ministeri Pekkarinen
ja Häkämies menivät pilkkahintaan myymään
meidän lannoiteteollisuutemme Yaralle. Viime vuonna pelkästään
voitto oli 100 miljoonaa euroa. Siitä huolimatta tietysti Soklin
mahdollisuuksia on hyödynnettävä, mutta
olisipa ollut hieno asia, kun niitä olisi voitu kansallisestikin
hyödyntää. (Markus Mustajärvi: Juuri
näin!)
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Kukaan ei varmaan kiistä tätä Talvivaaran ympäristökatastrofia
ja sitä negatiivista vaikutusta, mikä tästä seuraa
koko Suomen kaivannaisteollisuudelle, mutta olen edustaja Rajamäen
kanssa samaa mieltä siitä, että nyt pitää asiat
selvittää määrätietoisesti
ja perusteellisesti ja luoda ikään kuin uutta
luottamusta ja uutta perustaa niitten monien mahdollisuuksien hyödyntämiseen,
mitä eri puolilla Suomea kaivannaisteollisuuden osalta
on.
On erittäin hieno asia, että Oulun yliopistossa on
nyt koulutusta pystytty aikaansaamaan, koska meillä tarvitaan
suomalaisia osaajia myös tänne kaivannaisteollisuuteen,
huippuosaajia kehittämään tätä teknologiaa
mutta myöskin toimimaan sitten vastuullisissa tehtävissä.
Eli nyt kun olemme tilanteessa, jossa kaikkia hyödyntämiskelpoisia
voimavaroja tarvitaan Suomen talouden nousun aikaansaamiseksi, niin kyllä ainakin
itse näen, että tämä kaivannaisteollisuus
tulevaisuudessa on yksi ala, johonka Suomi voi nojata. Se on osa
luonnonvarojen laajempaakin hyödyntämistä,
joittenka merkitys tulee varmasti kasvamaan talouden tervehdyttämisessä ja
talouskasvun aikaansaamisessa. Eli toivon, että tällainen
syyllistämismenettely, mikä tähän on
voimakkaasti liittynyt, saataisiin pikkuhiljaa taka-alalle ja sitten
uuden, vahvan toimijan kautta — mutta niin, että valtio
on siinä vahvasti myös mukana — tämä Talvivaara-kokonaisuuskin
saataisiin sitten tuottavaan ja myöskin vastuulliseen,
ympäristöasioita hoitavaan asentoon.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä tähän Talvivaaraan.
On todella syytä muistaa se, että Talvivaara ei
missään tapauksessa ole koko suomalaisen kaivostoiminnan
kuva. Kyllä Suomen tulevaisuus edellyttää sitä,
että kaivostoimintaan kaiken kaikkiaan on syytä panostaa.
Ei luottamusta tähän alaan todellakaan ole syytä menettää näitten
Talvivaaran esiin tulleitten ongelmien takia. Niistä on
otettava opiksi, ja seuraavissa hankkeissa näitä oppeja
on sitten hyödynnettävä.
Valtio-omistajan näkökulmasta Talvivaara tulee
olemaan vielä erittäin monella tavalla hyvin vaativa
harjoitus, ja toistan edelleen sen, että tämä tulee
olemaan harjoitus, joka vaatii valtiolta suurta kärsivällisyyttä.
Minä toivon, että sitä kärsivällisyyttä tulee
olemaan ja että sitä riittää.
Edustaja Lehti käytti tässä erinomaisen
puheenvuoron Talvivaaraan liittyen. Hän pohti sitä,
että valtio-omistajan on varmasti syytä arvioida
niitä keinoja ja tarpeita, joiden kautta tämä Talvivaaran
toimintakyky ja näitten prosessien toimivuus pystyttäisiin
varmistamaan, jotta sitä kautta saataisiin Talvivaarasta
mahdollisille uusille omistajille entistä mielenkiintoisempi
kohde. Minä lämpimästi kannatan sitä ajatusta,
että valtiovallan on syytä tätäkin
näkökulmaa arvioida, ja jos se vaatii lisäinvestointeja
tämän prosessin selvittämiseen ja tutkimiseen,
niin se varmasti kannattaa käyttää hyödyksi.
Joka tapauksessa Kainuun kannalta tilanne tällä hetkellä on
se, että alueella on vakavia ongelmia. Ja kun ministeri
Ihalainen tuossa omassa puheenvuorossaan totesi, että nyt
täytyy sitten tämä äkillisen
rakennemuutosalueen status tämän alueen osalta
varmistaa, (Puhemies koputtaa) niin sitä Kainuu nytten
odottaa, ja hakemus on tulossa.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! On hienoa, että Talvivaaran
asiassa toimitaan. Ministerit, kävitte siellä paikalla,
ja niin kuin, olikohan se, pääministeri Alexander
Stubb sanoi lehdessä, Talvivaarasta tajuaa vasta, kun käy
paikalla, kuinka laaja ja valtava kokonaisuus se on. Kaivoksen toiminnan
jatkuminen on tärkeää paitsi työpaikkojen
säilyvyyden kannalta myös uusien ympäristövahinkojen
ennaltaehkäisyssä. Kaivoksen alasajo olisi sekä ympäristön
että työpaikkojen kannalta hyvin vaikeaa, ympäristön kannalta
erityisesti, sillä bioliuotuskasojen vakauttamiseen liittyy
paljon ongelmia. Myös alueen maisemointi ja jälkiseuranta
kestäisivät vuosia.
Talvivaaran ympäristöjalanjälki on
ollut sen alueen asukkaille ja mökkiläisille hyvin
tuskainen. Kaivos on pilannut vesistöjä, ja alueen
asukkaat ovat hakeneet korvauksia kokemistaan ympäristövahingoista.
Pohjois-Suomen aluehallintovirastolla on tänä syksynä ollut
käsiteltävänä yli 200 yksityishenkilöiden
esittämää vaatimusta korvaukseksi, ja
korvauksia on haettu ympäristövahinkojen perusteella
noin 16 miljoonaa euroa. Julkisuudessa on myös esitetty
arvailuja siitä, kuinka näiden korvauksien maksamisen
käy tämän Talvivaaran huonon tilanteen
vuoksi. On hyvin tärkeää, että asukkaat
ja yksityismaanomistajat saavat kuitenkin niitä korvauksia,
joihin he ovat oikeutettuja, sillä kyllä Talvivaara
on tuhonnut paljon luontoa ja alueita, mikä on kestämätöntä.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on käyty
erittäin hyvää keskustelua Talvivaarasta,
mutta yksi asia, minkä haluaisin tulevaisuuden päätöksentekoa
varten nostaa, on se, että tässä oli
selkeä opetus siitä, että meidän täytyy
ympäristöluvitusjärjestelmässä keskittyä riskiperusteisuuteen.
Lupapäätöksiä pyörii
vuosikausia erilaisissa ympäristöhallinnon rattaissa, vaikka
hankkeet olisivat todella pieniä ja siinä tapauksessa,
että hanke epäonnistuisi, riskinä on vattupöheikön
kasvaminen. Mutta sitten kun on kyse vaikkapa ydinvoimalasta tai
isoista kaivoshankkeista tai sellaisesta elinkeinosta, joka epäonnistuessaan
aiheuttaa huomattavia vahinkoja, meidän pitää pystyä niitä prosesseja
syvällistämään ja käyttämään
niihin aikaa. Eli hallinnon ohjauksen tulisi toimia ehkä hieman
paremmin.
Keskustelu päättyi.