14) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi poronhoitajien sijaisavusta
ja maatalousyrittäjän eläkelain 114 §:n
muuttamisesta
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Saamelaisilla on alkuperäiskansana
perustuslain mukainen oikeus ylläpitää ja
kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan.
Saamelaiskulttuurin olennainen perusta on poronhoito. Nyt esiteltävä laki
poronhoitajien sijaisavusta parantaa saamelaisten ja myös
muiden poronhoitoa harjoittavien pohjoisen asukkaiden edellytyksiä harjoittaa
poronhoitoa ja hankkia sillä toimeentulonsa.
Poronhoitajien sijaisapua toteutettiin kokeilulain mukaisesti
vuosina 2010—2012. Vuonna 2013 sijaisapua ei voitu järjestää,
koska siihen tarvittavaa rahoitusta ei ollut valtion talousarviossa.
Tänä vuonna toimintaa on jatkettu määräaikaisen
lain turvin.
Puhemies! Poronhoitajien sijaisapu vakinaistetaan nyt esitellyllä lailla.
On erinomainen asia, että tällainen uudistus voidaan
tehdä siitä huolimatta, että elämme
parhaillaan taloudellisesti varsin haasteellista ja jopa vaikeaa
aikaa. Tämä uudistus voi vaikuttaa hyvin pieneltä,
mutta se on hyvinvointivaikutuksiltaan suuri asia niille, joita se
koskee, ja periaatteellisesti hyvin merkittävä laki
meille kaikille.
Valtiontalouden mittakaavassa kyseessä on maltillinen
menoerä. Valtion talousarvioesityksessä tarkoitukseen
on esitetty 300 000 euron suuruista kahden vuoden siirtomäärärahaa.
Määräraha on samansuuruinen kuin tänä vuonna
ja vuosien 2010—2012 kokeilun aikana. Suurempaa määrärahaa
ei valitettavasti tässä taloudellisessa tilanteessa
voitu esittää. Sen vuoksi sijaisavun saantimahdollisuuksia
ei ole toistaiseksi ollut mahdollista laajentaa nykyisestä,
vaikka sellaisia toivomuksia on meille poronhoitajien taholta esitetty.
Tähänastiset kokemukset osoittavat, että nykyisenkin
tasoisella määrärahalla voidaan merkittävästi
tukea poronhoitajien työssäjaksamista. Lisäksi
mahdollisuus sijaisapuun voi osaltaan myöhentää poronhoitajien
eläkkeelle siirtymisiä. Samalla se edistää poronhoitoelinkeinon
säilymistä alueella, jolla työllisyysnäkymät
ovat heikommat kuin muualla maassa.
Ehdotettu sijaisapujärjestelmä on pääosin
samankaltainen kuin se on ollut kokeilun ja voimassa olevan määräaikaisen
lain aikana. Alun perin se suunniteltiin yhdessä poronhoitajia edustavien
tahojen kanssa. Tällä tavoin järjestelmä saatiin
mahdollisimman hyvin myös vastaamaan poronhoitajien omia
toiveita ja poronhoitotyön erityistarpeita. Nykyiseen tapaan
poronhoitaja hankkisi itselleen haluamansa sijaisen silloin, kun
hän tarvitsee sijaisapua sairauden tai tapaturman aiheuttaman
työkyvyttömyyden johdosta. Poronhoitaja hakisi
sijaisavusta aiheutu-neisiin kustannuksiin korvausta Maatalousyrittäjien
eläkelaitokselta. Korvattavien sijaisaputun-tien enimmäismäärä säilyisi
vuonna 2015 nykyisellä tasolla eli 150 tunnissa poronhoitajaa
kohden. Korvaus olisi 17 euroa tunnilta.
Arvoisa puhemies! Poronhoito on osa Euroopan unionin maataloutta.
Sen vuoksi hallituksen on pitänyt huolehtia siitä,
että ehdotettu laki on sopusoinnussa Euroopan unionin kilpailupolitiikkaan
kuuluvien valtiontukisääntöjen kanssa. Euroopan
komissio antoi kesäkuussa 2014 maa- ja metsätalousalan
valtiontukea koskevat suuntaviivat vuosiksi 2014—2020.
Samaan aikaan annettiin komission asetus tiettyjen maa- ja metsätalousalan
tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi.
Suomi on sitoutunut näiden sääntöjen
noudattamiseen. Siksi poronhoitajien sijaisapua koskeva lakiehdotus
sisältää joitakin valtiontukisääntöjen
edellyttämiä säännök-siä,
jotka poikkeavat voimassa olevasta laista. Myös maatalousyrittäjien
ja turkistuottajien lomitusjärjestelmät tullaan
sopeuttamaan uusiin valtiontukisääntöihin
vuoden 2016 alusta.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että kokeilujen
ja epävarmuuden ajan jälkeen poronhoitajien sijaisapukokeilu
vakinaistetaan, mutta sitä on myöskin joiltain
osin — vaikka pääviesti on ollut hyvin
myönteinen tälle hallituksen esitykselle — kritisoitu,
ensinnäkin siitä, että se sidotaan siirtomäärärahaan
elikkä se ei ole sitten mikään takuuvarmasti
toteutuva oikeus, että tätä sijaisapua
saa, vaan se on määrärahojen puitteissa.
Sitten on haluttu laajentaa sitä koskemaan kuntoutusta,
sairaan lapsen hoitoa, vanhempainvapaita, mutta se voi tässä tilanteessa
olla kyllä hankalampi toteuttaa. Sen sijaan on kiitelty
siitä, että lääkärin
antaman todistuksen lisäksi sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan
antama todistus riittää, mikä on tietenkin
hyvä asia, kun tietää, että se
lääkäri ei aina ole kovin lähellä.
Sitten on vielä pohdittu Porosaamelaisten lausunnossa sitä,
että tämä 150 tuntia / 90 päivää ei ole
riittävä.
Mutta sitten on vielä se, kun täällä on
otettu esille, kuinka sijaisapua haetaan. Siinä on, että kirjallisesta
hakemuksesta — se on tämä 9 §. Mutta
on esitetty sitä, että asian voisi laittaa tekstiviestillä vireille,
koska kirjallisen hakemuksen tekeminen noilla etäisyyksillä ja
noissa luonnonolosuhteissa voi olla aika lailla hankalaa. Minusta
se olisi jopa mahdollista. Esimerkiksi työvoimapalvelulaissa
on menetelty näin, että siellä todetaan,
että työtön työnhakija ilmoittautuu
työvoimatoimistoon työ- ja elinkeinotoimiston
ilmoittamalla tavalla. Lakiin ei ole kirjoitettu tätä muotoa,
vaan sitten asiaa hoitava viranomainen katsoo, että se
täyttää ne kriteerit. Kysynkin ministeriltä:
onko mahdollista valiokuntakäsittelyn aikana ja sitten
lopullisessa muodossa tarkentaa tätä hallituksen
esitystä tuolla tapaa?
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia, että tämä laki
on saatu nytten tälle rajalle. Meidän poronhoitajien
näkemyksen mukaan on hyvä, että porotalousasiat
on otettu täällä eduskunnassa vakavasti.
Vaikka kyse ei todellakaan ole rahallisesti isosta asiasta — elokuun
loppuun mennessä oli tänä vuonna mennyt vain
165 100 euroa — kyse on kuitenkin isosta ja tärkeästä asiasta.
Elo—syyskuussa oli julkisuudessa tutkimus siitä,
mikä on porotalouden rahallinen merkitys, ja se oli 1,5
miljardia. Eli vaikka siinä ei olekaan kyse isoista rahatuloista,
isoista rahavirroista poronlihan kautta, siinä on kokonaisuudessaan
kysymys niin isosta, merkittävästä asiasta,
plus sitten lisäksi on kyse Lapin imagosta, Suomen imagosta
ja näistä asioista, mistä tässä on
kyse. Tärkeää on, että poromiehet
pystyisivät tekemään ja jaksaisivat tehdä työtänsä eteenpäin.
Jaksaminen näyttääkin olevan isona, merkittävänä perusteluna
tässä asiassa. Poronhoitajien määrä on
vähentynyt, sille ei mahda mitään, mutta
onneksi on edes joitakin toimenpiteitä, joilla sitä voidaan
auttaa eteenpäin.
Nyt sitten tämä lakiesitys: Ihan hyvähän
tämä on, mutta olen jo aikaisemmin sanonut muutaman
kohdan tästä laista, niin että ihan täydellinenhän
tämä ei vielä ole, mutta ehkä sitä tarvittaessa
voi myöhemmin vähän korjata sitten vielä eteenpäin.
Ne, mitkä siinä ovat heikkoja asioita... Tai sanotaan
ensin myönteinen asia. Myönteinen asia on se,
että siinä on rajana 50 lukuporoa eikä 80
lukuporoa, mikä on tällä hetkellä porotukiraja.
Eli jos on 50 poroa, se ottaa tavallaan huomioon sen rikkomavaran
siinä, jos jostakin syystä ihmisen omistama poromäärä on
päässyt vähentymään.
Mutta sitten näitä heikkoja asioita on se,
että siinä otetaan huomioon tämän
henkilön ja hänen alaikäisten lastensa
porojen määrä. Monta kertaa on kuitenkin
niin, että perheessä poroja omistaa myöskin
puoliso, ja ne todellakin luetaan myöskin puolison nimiin.
Nyt sitten porotuessahan huomioidaan puolison ja lasten poromäärät,
mutta tässä sijaisapuasiassa on tarkoitus ottaa
matkaan ainoastaan lasten ja omat poromäärät,
jolloin tässä on kuitenkin iso merkitys sillä asialla. Varsinkin
naiset ovat aina olleet tarkkoja siitä, että minun
porot muuten luetaan minun omalle merkille. Kyllähän
minäkin olen sitä mieltä, että minun
porot luetaan merkille "oikeassa alla päällä hangat,
vasen päältä vita kahdesti halki ja hanka
alla", eikä isännän merkille "oikean
päällä kaksi pykälää,
vasen päältä vita ja pykälä päällä".
Sitten näitä muita asioita. Olen tässä jo
aikaisemmin ottanut esille semmoiset muutamat yksittäistapaukset,
että käy niin ikävä tilanne,
että poronomistaja kuolee, sijaisavun näissä tilanteissa.
Näitä ei onneksi ole montaa vuosittain, mutta tänäkin
vuonna on tähän tilanteeseen törmätty, että poronomistaja
kuolee. Sitten täytyy tavalla tai toisella järjestellä porojen
hoitaminen, ainakin sen vähän aikaa siitä eteenpäin,
että perikunta pääsee asioita viemään
eteenpäin, saadaan hoidettua se, kuka alkaa jatkossa niitä hoitamaan, kuka
omistaa porot ja niin poispäin. Toivon mukaan tämä kohta
voidaan jossakin vaiheessa, ehkä tässäkin
vaiheessa jo, ottaa sitten matkaan siihen, että se poronomistajan
kuolema huomioitaisiin.
Tuota lakia yritin lueskella, ja siinä sitten katsoin
sen homman, onko äitiysloma huomioitu. Tänä päivänä on
useampi tuntemani nuori naishenkilö opiskelemassa poronhoitajaksi,
muun muassa ammattikorkeassa agrologiksi, ja siitä minä en
ole ihan varma, onko tämä äitiysloma nyt
sitten huomioitu tässä asiassa matkaan vai ei.
Muita asioita, mitä minä olen miettinyt, on
se, että tänä päivänä esimerkiksi
petoasiat ovat todella paha asia. Joissakin paliskunnissa saattaa yhden
vuoden aikana poroluku romahtaa kymmeniä lukuporoja, minkä jälkeen
saattaa olla, että poronomistaja ei yhtäkkiä omistakaan
50:tä lukuporoa. Sen takia tulisi olla mukana semmoinen
kohta, että jos edellisinä vuosina on poroluku
ollut tasaisesti yli 50 lukuporoa ja sitten edellisenä vuonna
onkin jostain epämääräisestä syystä — esimerkiksi
petojen vuoksi — poroluku yhtäkkiä pudonnut
alle 50:n, niin silloin olisi kuitenkin oikeutettu tähän
tukeen.
Mutta kokonaisuudessaan kiitoksia tästä esityksestä.
Hyvä, että porotalous on otettu huomioon. Mennään
eteenpäin.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! On syytä lausua kiitokset ministeri
Huoviselle siitä, että tämä asia
nyt on saatu järjestykseen. Tässähän
oli positiivisen palautteen saanut kokeilu 2010—2012, ja
kun sitten 2013 keväällä tein tästä kirjallisen
kysymyksen silloiselle peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonille,
niin siinä laskeskelin, että tämä poronhoitajien
sijaisavun osuus olisi vain 0,15 prosenttia siitä summasta,
mikä ministeriön alalla käytetään
tämäntyyppiseen vuosilomatoimintaan, sijaisaputoimintaan
ja lomittaja-apuun, joten aivan mitättömästä summasta
kokonaisuuden kannalta tässä on ollut kysymys.
Silloinen ministeri kuitenkin totesi, että vaikka hän
on tehnyt kaikkensa ja voitavansa tämän asian
eteen, niin tätä onnistunutta kokeilua ei voitu
jatkaa, jotenka tätä taustaa vasten on syytä antaa
tunnustus ministerille siitä, että hän
on nyt hoitanut tämän asian, joka taloudellisesti
valtion kannalta ei ole iso asia mutta — niin kuin tässä edellä puheenvuoroissa on
todettu — on käytännön kannalta
erittäin merkityksellinen asia ja poronhoitajien kannalta
ja myöskin eläinten kannalta tärkeä päätös.
Tässä on puhuttu kysymysmerkillä sitten äitiysloma-
ja isyysloma-asiasta. Siihen ministeri voisi ehkä vastata,
millä perusteella ja minkälaisen ajattelun tuloksena
tämä rajaus tämän lomitusavun
käytöstä on sitten muodostunut tällaiseksi
kuin se nyt laissa on.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä päätös
osoittaa, että poronhoitajien työtä ja
elinkeinoa arvostetaan, kiitos siitä peruspalveluministeri
Huoviselle.
Edustaja Mustajärvi otti tämän tekstiviestiasian
esille, ja toivoisin myös, että se olisi mahdollista.
Selvitin tätä ministeriöstä ja
sain vastaukseksi: "Maatalousalan ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan
hakemuksen tulee olla kirjallinen. Laki sähköisestä asioinnista
viranomaistoiminnassa taas toteaa kansallisesti, että viranomaisille
toimitettu sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen tästä kirjallisesta
muodosta. Käsittääksemme tekstiviesti
täyttäisi lain edellytyksen, jos se vain olisi
tallennettavassa muodossa, mutta tietojemme mukaan tekstiviestejä ei
pystytä teknisesti tallentamaan eikä edes tulostamaan
paperille ja esimerkiksi sitä kautta arkistoimaan." Eli
tekstiviesti siis kävisi, jos se vain teknisesti olisi
mahdollista. Tätä asiaa on kuitenkin luvattu edelleen selvittää esimerkiksi
Melassa, kävisikö tämä tulevaisuudessa.
Meillä on ihan käytännön
ongelmatilanteita. Kun poromiehet ovat tunturissa ja meillä on
kuuluvuus siellä huono ja katvealueita paljon, niin eivät
kerta kaikkiaan tekniset värkit taivu siihen, että tämä ilmoitus
saataisiin sitten riittävällä tavalla
esimerkiksi sähköpostin muodossa, ja silloin tämä tekstiviesti
on osoittautunut kyllä toimivammaksi. Mutta tätä varmaan
selvitetään, ja toivon, että tämä asia
korjaantuu.
On kuitenkin hyvä, että nyt poronhoitajat
ovat samalla viivalla muiden maataloustuottajien kanssa, ja tämä päätös
sijaisavun vakinaistamisesta luo kyllä tulevaisuudenuskoa
pohjoisen perinteisille elinkeinonharjoittajille.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! On hyvä, että tämä poronhoitajien
sijaisapujärjestelmä palaa jälleen mahdollisuudeksi,
siitä kiitokset hallitukselle.
Mutta kysymys ministerille: Mainitsitte esit-telypuheenvuorossannekin
sen, että pitää ottaa huomioon EU:n valtiontukisuuntaviivat,
siis EU:n valtiontukisuuntaviivat, suoraan sosiaalipolitiikassa.
Pidän tätä aivan käsittämättömänä. EU
tulee puuttumaan meidän sosiaalipolitiikkaamme, joka ei
ole EU:n yhteistä politiikkaa. Miksi näin tapahtuu — miksi
näin tapahtuu? Tämä on myös
tasa-arvokysymys äitiyslomien osalta ja niin edelleen.
En ymmärrä lainkaan, miksi on annettu yhtään
narua tuolla EU:n suunnassa tälle asialle, vai onko tarkoitus
se, että laajemminkin sosiaalipolitiikkaa aletaan määritellä tuolla
Euroopan unionin tasolla? Pidän tätä erittäin
huonona esimerkkinä, varoittavana esimerkkinä siitä,
että EU alkaa puuttumaan myös sellaisiin asioihin,
jotka eivät yhteisen politiikan piiriin kuulu. Tähän
toivoisin ministeriltä vastausta. Miten on voitu joutua
tähän tilanteeseen, missä nyt ollaan?
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Leppä, muistelen, että tehän
toimitte vaalikauden alussa vähän aikaa sosiaali-
ja terveysvaliokunnan puheenjohtajanakin. Tosin sinä aikana
ei tainnut yhtään lausuntoa suurelle valiokunnalle
tulla valiokunnan käsittelyyn. Mutta jos on istunut tässä salissa
niinä aikoina, kun sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöjä ja
lausuntoja on tässä viimeisten parin kolmen vuoden
aikana käsitelty, niin on voinut havaita, että huolimatta
siitä, että sosiaali- ja terveyspolitiikka on kansallisessa
päätäntävallassamme, tämä EU
sisämarkkinasäädösten perusteella
ikään kuin änkeytyy vain, vaikka me kaikki
vastustamme sitä, valitettavasti myöskin sosiaali-
ja terveyspolitiikan alalle. Niin taitaa olla tässäkin,
vaikka tästä asiasta nyt en paljon mitään
ymmärräkään.
Mutta varsinaisesti puheenvuoron pyysin tästä tekstiviesti-ilmoituksesta.
Nythän taitaa olla niin, että ainakin lähes
kaikissa älypuhelimissa ja vähän tavallisemmissakin
kännyköissä on mahdollisuus lähettää sähköpostia,
jos kenttää riittää. Voisi kuvitella,
että tämä asia, jos se on muuten mahdollista,
olisi kyllä näin ratkaistavissa, ja pitäisin
sitä ihan hyvänä ratkaisuna. Ehkä se
voisi olla niin, että jos sähköpostiin
se kenttä ei riitä mutta tekstariin riittää,
niin eikö sitten voitaisi kansallisesti tulkita niin, että ilmoitus
tekstiviestillä, että lähetän
sen sähköpostin heti, kun pääsen
kotiin ja kentän piiriin, olisi riittävä.
Mutta ministeri toivon mukaan tässäkin asiassa
varmaan löytää hyvän ratkaisun,
kuten on viime aikoina monissa muissakin kysymyksissä joutunut sitä etsimään.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Vielä ennen ministerin vastauksia.
Edustaja Lepän innoittamana aloin pohtia kyllä ihan
samaa asiaa — mikä on ollut vielä huomattavan
paljon isommissa asioissa esillä täällä — tätä suomalaisen
asumisperusteisen sosiaaliturvan säilyttämistä ja
sitä, kuinka EU on tunkemassa itseään
myöskin päättämään
näistä suomalaisen hyvinvointijärjestelmän
perusasioista. No, olipa sitten kyse näin jättiluokan
asioista tai sitten tämmöisestä itse
asiassa nippeliasiasta elikkä siitä, kuinka saa
asiansa vireille, niin en kyllä tällä syönnillä usko
sitä, että voitaisiin looginen päättelyketju
vetää jostain ryhmäpoikkeusasetuksista
tai vastaavista, että EU kieltää joustavan hallinnoinnin
ja sen, että ihmiset eri puolilla Suomea olisivat samanarvoisessa
asemassa.
Muistan työvoimapalvelulain puolelta sellaisen esimerkin,
kun sanottiin, että EU-komissio vaatii tiukentamaan kolmannen
sektorin työllistämisen ehtoja Suomessa. Kun siitä tehtiin
sitten EU:n kilpailukomissaarille kirjallinen kysymys, niin vastaus
oli, että EU ja Euroopan komissio rajoittavat ja seuraavat
tukityöllistämistä vain siinä mittakaavassa
kuin se vaikuttaa valtioitten väliseen kauppaan. Suomessa
oltiin niin puhdasoppisia, että rajoitettiin jopa pienten
paikkakuntien työttömien yhdistysten työllistämismahdollisuuksia
tällä kansallisella verukkeella, mutta siinäkin
juostiin sitten EU-pykälien taakse.
Toivon kyllä, että otettaisiin ihan tosissaan tämä asia,
joka on sinällään pieni asia mutta joillekin
yksittäisille kansalaisille saattaa olla hyvinkin tärkeä kysymys.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Ehkä ihan muutama kommentti käytyyn
keskusteluun.
Ensinnäkin täällä pohdiskeltiin
sitä, onko tämä rahoituksen taso nyt
riittävä, ja myös sitä, onko
tämä 150 tuntia riittävä. Niin
kuin esittelypuheessani totesin, olemme kyllä kuulleet
toiveita siitä, että pitäisi olla enemmän,
mutta toisaalta taloudellinen tilanne ei nyt mahdollista tämän parempaa
mahdollisuutta näissä liikkua. Sitten pitää muistaa,
että näillä rahoituksilla on pystytty
kuitenkin turvaamaan hyvin monen poronhoitajan sijaisapu myös
näiden kokeilujen osalta, niin että tästä varmasti
on apua joka tapauksessa moninaisissa tilanteissa, joissa tätä apua
tarvitaan.
Ihan samaa mieltä olen edustaja Maijalan kanssa siitä,
että porotalouden taloudellinen, kansantaloudellinen merkitys,
kulttuurinen merkitys ja moni muu on huomioitava tässä kokonaisuudessa.
Siihen nähden todellakin tämä summa,
josta me puhumme, on kovin pieni. Olen ilman muuta sitä mieltä,
että tällainen summa tulee löytää,
jotta voimme jaksamista tukea.
Sitten useampi edustaja kiinnitti huomiota tähän
mahdollisuuteen tekstiviestin avulla ikään kuin
ilmoittaa tästä asiasta. Niin kuin edustaja Ojala-Niemelä täällä totesi — hän
kysyi tätä asiaa jo aiemmin — me olemme
todellakin tätä pyrkineet selvittämään,
mutta tässä todellakin on tilanne se, että meidän
virkamiestemme mukaan kysymys on asiasta, jossa meidän
tulee myös katsoa tätä EU-lainsäädäntöä,
mutta itse ainakin olen ihan valmis siihen. Toivonkin, että valiokunta
käsitellessään tätä asiaa
nyt selvittää analogian esimerkiksi tähän
työvoimapalvelujen kohtaan, mikä tässä nostettiin
esille, koska sitten on myös kysymys siitä, miten
me kansallisesti tulkitsemme lakia sähköisestä asioinnista.
Ja siinä, jos se on mahdollista tekstiviestin avulla muissa yhteyksissä,
tietenkin voi ajatella, eikö se olisi sovellettavissa myöskin
tähän kysymykseen. Tässä varmaan
sitten Maatalousyrittäjien eläkelaitos on se oikea
paikka, joka asiantuntijakuulemisessa voi ehkä esittää tähän
vähän lisänäkemystä.
Puhemies! Vielä loppuun: Mitä tulee ylipäätään
sosiaalipolitiikan kysymyksiin ja siihen, miten Euroopan unioni
näihin asioihin puuttuu, niin on totta se, että näitä kysymyksiä tulee
yhä enemmän risteävästi. Haluan
kuitenkin muistuttaa, kun esimerkiksi edustaja Leppä mainitsi
kysymyksen siitä, miten äitiyslomakysymyksissä jatkossa
toimitaan myöskin maatalousyrittäjien kannalta,
että me olemme kyllä ministeri Orpon kanssa aikoneet
aika tiukasti pitää kiinni siitä kannasta,
että tämä on osa suomalaista järjestelmää.
Emme ole kyllä ajatelleet nyt ihan hevillä taipua
tässä asiassa, kyllä me puolustamme suomalaisten
asiaa tässäkin kysymyksessä.
Keskustelu päättyi.