7) Hallituksen esitys eduskunnalle eräiden hallintoasioiden
muutoksenhakusäännösten tarkistamisesta
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, ärade talman! Tähän
esitykseen on koottu muutoksenhakusäännöksiä koskevia
ehdotuksia kaikkien ministeriöiden hallinnonalojen lakeihin.
Hallintopäätökseen saa yleensä hakea
muutosta monessa vaiheessa. Nykyisin käytössä on usein
kolme muutoksenhakuvaihetta: ensin oikaisuvaatimus päätöksen
tehneelle viranomaiselle, sitten valitus hallinto-oikeuteen ja edelleen valitus
korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Esityksessä ehdotetaan,
että oikaisuvaatimus olisi nykyistä laajemmin
käytössä hallintoasioiden muutoksenhaun
ensi vaiheena. Esityksessä ehdotetaan myös korkeimman
hallinto-oikeuden valituslupajärjestelmän laajentamista
nykyisestä. Ehdotusten tavoitteena on parantaa hallintotuomioistuinten
toimintaedellytyksiä ja lyhentää muutoksenhaun
kokonaiskestoa hallintoasioissa.
Oikaisuvaatimus on nykyisin käytössä useissa
asiaryhmissä muutoksenhaun ensi vaiheena. Tällöin
hallinto-oikeuteen saa valittaa vasta oikaisuvaatimukseen annetusta
päätöksestä. Tämä vähentää hallinto-oikeuksiin
saapuvien valitusten määrää,
jolloin hallintotuomioistuimet voivat keskittyä enemmän
varsinaisten oikeusriitojen ratkaisemiseen. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole
tehdä oikaisuvaatimuksesta muutoksenhakukeinoa kaikkiin
hallintopäätöksiin. Tässä esityksessä oikaisuvaatimusmenettelyn
ulkopuolelle jäisivät esimerkiksi elinkeinolupia
ja merkittäviä hallinnollisia seuraamuksia koskevat
asiat sekä muut sellaiset asiat, joissa on oikeusturvan
kannalta tarpeen, että päätökseen
voi hakea muutosta valittamalla suoraan hallinto-oikeuteen.
Korkeimpaan hallinto-oikeuteen saapuvista valitusasioista käytännössä jo
noin puolet kuuluu nykyisin valituslupajärjestelmän
piiriin. Tässä esityksessä ehdotetaan
valituslupasääntelyn laajentamista nykyisestä.
Ehdotuksissa on otettu huomioon perustuslakivaliokunnan kannan
muutos vuonna 2012. Silloin perustuslakivaliokunta lausui, että valtioneuvoston
piirissä on tarpeen ennakkoluulottomasti arvioida mahdollisuutta
edelleen kehittää korkeimman hallinto-oikeuden
roolia ja hallintolainkäyttöä ylimmän
asteen linjaratkaisuin ohjaavan tuomioistuimen suuntaan.
Valituslupaa koskevien ehdotusten valmistelussa on kiinnitetty
huomiota perustuslakivaliokunnan kannan mukaisesti erityisesti asian
laatuun ja merkitykseen sekä siihen, voidaanko korkeinta
hallinto-oikeutta edeltäviä oikeussuojakeinoja
pitää kyseessä olevissa asioissa useimmiten
riittävinä. Valituslupajärjestelmän
ulkopuolelle jäisivät esimerkiksi elinkeinoluvan
peruut-tamista, hallinnollisten pakkokeinojen täytäntöönpanoa
ja merkittäviä hallinnollisia seuraamuksia koskevat
asiat.
Värderade talman! I propositionen ingår inte förslag
om utvidgande av omprövningsförfarande eller besvärstillstånd
till alla de ärendegrupper som de kan lämpa
sig för. Avsikten är att bestämmelserna
om ändringssökande ska bedömas separat
i sådana frågor, i vilka separata författningsprojekt
redan har inletts eller ska inledas inom den närmaste framtiden.
I propositionen ingår inte heller förslag om sådana ärenden, där
det på grund av särdrag som anknyter till dem är
nödvändigt att separat närmare bedöma
behovet av att ändra bestämmelserna.
Esityksen taloudellisia vaikutuksia on vaikea arvioida. Oikaisuvaatimuksen
ja valitusluvan käytön laajentaminen vähentävät
hallinto-oikeuksiin saapuvien valitusten ja korkeimman hallinto-oikeuden
antamien asiaratkaisujen määrää.
Ehdotukset koskevat tässä esityksessä kuitenkin
useita, asiamääriltään käytännössä pieniä asiaryhmiä.
Oikaisuvaatimusjärjestelmän laajentaminen saattaa
lisätä jonkin verran hallintoviranomaisten työmäärää,
mutta lisäys ei olisi merkittävä verrattuna
nykyiseen menettelyyn, jossa hallintoviranomainen antaa valitusasiassa
lausunnon hallinto-oikeudelle.
Esitykseen sisältyy ehdotuksia moniin lakeihin, mutta
se muodostaa myös pohjan jatkotyölle, jossa on
tarkoituksena edelleen laajentaa oikaisuvaatimuksen ja valitusluvan
käyttöalaa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitos siitä, että tämä iso
lakiesityskokonaisuus on jaksettu kasata ja tuoda tänne
eteenpäin.
Laajan valitusoikeuden tulee jatkossakin olla mahdollista, ja
asianosaisilla tulee olla oikeus oikeusturvaan. Mutta kenellä on
oikeus hakea muutosta tai oikaisua? Kaiken perustana on nähtävä ihmisen
oikeus saada häntä koskeva ratkaisu tuomioistuimen
päätettäväksi ja myös
muutoksenhaku tuomioistuimen tarkasteltavaksi. Toisaalta on huomioitava
järjestelmän selkeys, tehokkuus ja tarpeettoman
tuomioistuinten kuormittamisen välttäminen. Byrokratianpurkutalkoot
on tarvittaessa ulotettava myös oikeuslaitokseen, ei kuitenkaan
ihmisten oikeusturvasta tinkimällä.
On selvää, että kaikista hallintopäätöksistä ei tarvitse
voida valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen saakka. Usein muutoksenhakuprosessista
on tullut prosessi, jonka ensisijaisena tarkoituksena on vaikeuttaa
ja hidastaa päätöksente- kojärjestelmää ja
erilaisten yhteiskunnallisten hankkeiden etenemistä.
Viime aikoina on keskusteltu hyvin paljon ammattivalittajista,
jotka jarruttavat hallinnon toimintaa. On tapauksia, joissa esimerkiksi
kuntaan ja eri viranomaisille on tullut yhden valittajan toimesta
kymmeniä valituksia, ja kaikki tulisi käsitellä asianmukaisesti.
Mutta miten tähän ongelmaan voidaan sitten tarttua?
Yritin selailla tätä hallituksen esitystä,
mutten löytänyt kuitenkaan täältä semmoista
asiaa, miten tähän olisi tartuttu. Olisin toivonut,
että tässä kokonaisuudessa olisi otettu
esille sekin, miten tähän ammattivalittajien massatyöhön
olisi voitu tarttua. Valitukset ovat kuitenkin monille henkilöille
ja toimijoille erittäin tärkeitä, se
on heille koko elämän tärkein asia, että heillä on
oikeusturva olemassa. Miten sitten toimitaan, etteivät
ammattivalittajat pilaa heidän oikeusturvaansa?
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että ne
jatkokäsittelyluvan järjestämisasiat
ovat riittävässä muodossa esillä,
mutta sitten samalla otan esille sen, että tuomioistuinten
määrärahoja karsitaan. Nyttenkin talousarvioesityksessä on,
että tuomioistuimille ei ole käytettävissä jatkossa
niin paljon rahoja kuin mitä siellä todellisuudessa
tarvitaan. Luottamuksen tuomioistuimen toimintaan tulee kuitenkin
säilyä. On hyvä, että tässä esityksessä on
puututtu siihen, millä tavalla voitaisiin vähentää tuomioistuimen
tehtäviä, miten yksinkertaistetaan ja nopeutetaan
tuomioistuinkäsittelyä tai yleensäkin
valitusasioitten hoitamista.
Oikaisuvaatimuksen tulisi olla käytössä muutoksenhaun
ensi vaiheena aina, kun se on mahdollista, hyvä asia näin.
Oikaisuvaatimusmenettelyssä virheelliset päätökset
tulee voida korjata nopeammin ja joustavammassa menettelyssä kuin
tuomioistuimessa. Sekin on todella hyvä, että rinnalla
tulee olla aina päätöksen korjaaminen
ja itseoikaisuasiat.
Paljon tässä on varmasti töitä,
ja sen vuoksi toivonkin, että valiokunta ottaisi tämän
koko ison paketin käsittelyyn asianmukaisesti ja puututtaisiin
ja tarkisteltaisiin näitä asioita eikä pelättäisi tätä esityksen
paksuutta vaan otettaisiin tämä ihan asianmukaisesti
kunnioittaen, koska tämä on meille kaikille tärkeitä asioita
täynnä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Olisin tämän asian yhteydessä kysynyt
oikeusministeriltä yhtä minua vaivaavaa asiaa:
Kansalaiset aikanaan toivat tuontiautoja Suomeen, ja he maksoivat
niistä laittomasti arvonlisäveroa, jota kutsuttiin
elviksi. Jos EU-tuomioistuin ja korkein oikeus ennakkopäätöksessään
toteavat, että tämä hallintopäätös
on ollut virheellinen, sen lisäksi se on ollut jäsenvaltiorikkomus,
ja kun meillä hallintolainkäyttölain
mukaan kansalaisella on oikeus purattaa virheellisesti tehty hallintopäätös,
minkä Tulli teki, niin miksi korkein hallinto-oikeus ei
suostu myöntämään virhettään vaan
edelleen päätti niin, että yhteisöjen
tuomioistuimen langettava päätös ja korkeimman
oikeu-den ennakkopäätös eivät
ole riittäviä syitä purkamaan virheellisiä hallintomenettelyjä laissa
olevan viiden vuoden jälkeenkin, vaikka siihen on laissa
mahdollisuus?
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olisin kiittänyt oikeusministeriä ja
hallitusta tästä esityksestä, jolla ymmärtääkseni
pyritään sujuvoittamaan hallintoprosesseja — hyvä niin.
Kiitos myös siitä, että olette yhdessä ministeri
Räsäsen kanssa asettanut työryhmän,
jossa katsotaan näitä oikeuslaitoksen ja turvallisuusviranomaisten
voimavaroja mutta jossa myös yhtenä toimeksiannon
tarkoituksena on prosessien sujuvoittaminen. Kaiken kaikkiaan näen,
että tällä puolen esimerkiksi siinä,
ketkä kaikki pääsevät kaavoista
valittamaan, ja siinä, miten monimutkaisia ja kustannuksitta
tehtäviä nämä kaavavalitusprosessit
ovat, on aika paljon perkaamista, kun tiedämme, kuten edustaja
Maijalakin täällä sanoi, että usein
tällaisia valitusprosesseja pyöritetään
vuosikausia vain ja ainoastaan sen takia, että saadaan
viivästytettyä jotakin hanketta, esimerkiksi sitä,
että mielenterveyskuntoutujien asuntola on tulossa johonkin
naapurustoon tai muuta.
Mutta, oikeusministeri Henriksson, olisin kysynyt yhden muutoksen
perään, jonka perään olen kysynyt
täällä aikaisemminkin. Se on pieni pisara
meressä, mutta sekin aiheuttaa paljon turhaa työtä.
Eli kun on kyse ulkomaalaisten rikollisten karkottamisesta Suomesta,
niin meillä on tällä hetkellä sellainen
prosessi, jossa ensin poliisi virkavastuullaan tekee tästä ehdotuksen
Maahanmuuttovirastolle, Ulkomaalaisvirastolle — nyt en
muista, kumpi on viraston nimi tällä hetkellä — ja
tämä Maahanmuuttovirasto sitten tekee siitä virkavastuulla
päätöksen ja tästä päätöksestä voi
valittaa hallinto-oikeuteen eli riippumattomaan tuomioistuimeen,
niin kuin kuuluukin. Miksi siitä päätöksestä pitää vielä voida
valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, mikä on siis aivan
turhaa ja aiheuttaa aivan turhaa työtä? Toivoisin,
että vastaatte tähän.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valitusoikeus kuuluu olennaisena
osa-na demokraattiseen päätöksentekojärjestelmään,
mutta niin kuin montaa muutakin hyvää tarkoittavaa
oikeutta, niitä voidaan käyttää väärin
ja käytetään myös.
Kaavoituksen ja suurten rakennushankkeiden kohdalla valitusoikeuden
väärinkäytöstä aiheutuu
demokratialle aivan kohtuuton hinta. Monet elinkeinoelämän,
työllisyyden ja yleisen kehityksen kannalta tärkeät
hankkeet saattavat jumiutua valitusrumban syövereihin vuosikausiksi. Täsmäiskuja
tekevistä ammattivalittajista on tullut Suomessa vallankäyttäjiä.
Kiusantekomielessä tehdyllä valituksella voi viivyttää järkeviä hankkeita
pitkäänkin. Hallinto-oikeuksissa yksittäisen
kaava-asian valituskäsittely vei vuosina 2008—2012
keskimäärin vuoden. Se on aivan liian pitkä aika.
Rovaniemellä yksi henkilö on työllistänyt
kaupungin virkamieskuntaa ja oikeusastetta yli 50 valituksellaan,
ja siellä arvioidaan, että satojatuhansia euroja
on veronmaksajille koitunut kuluja näistä valituksista.
Rakennusalan taholta on esitetty arvio, että tällä hetkellä valitusten
vuoksi maassamme odottavat käynnistymistään
jopa 4 miljardin euron hankkeet — siis päätettyjä hankkeita,
joihin on investointipäätökset tehty,
mutta valituksen vuoksi nämä hankkeet ovat jumissa.
Siellä olisi paljon työtä ja toimeliaisuutta
tarjolla, mikäli näihin valitusprosesseihin saadaan
joustoa, sujuvuutta ja nopeutta. Käsittämättömän
suuria työllisyysvaikutuksia on siis jäissä.
Hallintolainkäyttölaissa on annettu valitusoikeus
julkisesta päätöksestä asianosaiselle,
jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös
välittömästi vaikuttaa. Niin sen tulee
ollakin, että asianomaisella tulee olla valitusoikeus,
mutta hallintolainkäyttölaissa on myös
viranomaisella yleisen edun vuoksi valitusoikeus toisen viranomaisen
päätöksestä, vaikka ei olisikaan
valvontavastuussa tuon päätöksen tehneen
viranomaisen toimenpiteistä. Olen tehnyt lakialoitteen
tästä, että tämä yleinen
viranomaisen valitusoikeus toisen viranomaisen päätöksestä tulee
poistaa.
Valituksista on tullut myös ely-keskuksille turhan
helppo työkalu. Viranomaisten tulee tehdä tiiviimpää yhteistyötä keskenään
ja hakea ammattitaidollaan ratkaisuja, jotta yksittäisten
kansalaisten ja yritysten lupa-asioihin liittyvät ongelmat
voidaan ratkaista sujuvasti ja nopeasti ilman valituksia. Viranomaisten
tehtävä on palvella kansalaisia ja tukea heidän
aktiivisuuttaan eikä tukahduttaa ja jarruttaa toimeliaisuutta.
On täysin käsittämätöntä ja
mielestäni viranomaisten ammattitaidottomuutta, että kuluneen
vuoden puolessavälissä ely-keskukset ovat käynnistäneet
jo yli 40 valitusprosessia kuntien ja aluehallintoviranomaisten
päätöksistä. Näistä valitusprosesseista
kärsivät valituksia kirjoittelevien virkamiesten
palkanmaksajat, yksityiset veronmaksajat ja yritykset. Ja samaan
aikaan oikeusistuimiin vaaditaan lisää resursseja,
jotta pystyttäisiin purkamaan tätä sumaa
ja lyhentämään juttujen käsittelyaikoja.
Arvoisa puhemies! Mielestäni valitusprosessien käsittelylle
on säädettävä maksimikäsittelyajat,
jotteivät kansalaiset joudu asiansa vuoksi roikkumaan löysässä hirressä ja
odottamaan ratkaisua, milloin päästään
toimeen ja hoitamaan asioita.
Valitusten vakavuuden korostamiseksi on mielestäni
otettava käyttöön esimerkiksi kaavavalitusten
yhteydessä perittävä valituksen käsittelymaksu,
kohtuullinen maksu silloin, kun tuo valitus jätetään,
ja maksu voidaan tietysti sitten palauttaa hakijalle, jos prosessi
todetaan aiheelliseksi. Tätä käytäntöä pitäisi
mielestäni vakavasti harkita.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on ihan aiheellista demokraattisessa
yhteiskunnassa se, että kansalaiset saavat valittaa viranomaisten
päätöksistä silloin, kun kokevat,
että päätökset ovat heidän
mielestään virheellisiä tai tulkinnanvaraisia
ja saattaisivat muuttua muutoksenhakuasteessa. Itse en ole kuullut
niin sanotuista kiusantekomielessä tehdyistä valituksista.
Ehkä niitä Rovaniemellä on, mahdollisesti
muuallakin, mutta en ole koskaan törmännyt itse
sellaisiin. Ongelma mielestäni on juuri siinä,
että kun päätöksistä valitetaan,
niin ei saisi missään tapauksessa kestää useita
kuukausia tai useita vuosia se valitusprosessi vaan pitäisi
pikaisessa aikataulussa viedä loppuun asti se valituksen
käsittely.
Nyt kun me olemme lukeneet näistä valtionhallinnon
ict-hankkeista, joihin todella käytetään
miljardikaupalla rahaa, ja sitten meillä on esimerkkejä poliisin
ja oikeuslaitoksen toimimattomista järjestelmistä — esimerkiksi
Helsingin käräjäoikeudessa menee useiden
tuomareiden työaika turhaan siihen, että järjestelmät
eivät toimi — niin toivoisin, että ministeri
tekisi kaikkensa, jotta nämä oikeuslaitoksen ict-järjestelmät
saataisiin siihen kuntoon, että ne palvelevat hallintoa
siten, että jutut saataisiin mahdollisimman nopeasti eri
asteissa vietyä alusta loppuun asti valmiiksi, että ne
eivät jämähtäisi sinne hallintoon
seisomaan vuosikaupalla, koska sehän ei ole kenenkään
etu eikä tarkoitus, että nämä jutut jämähtävät
sinne tuomioistuimiin. Siihen pitäisi saada parannusta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan voimakkaasti tukea sitä,
mitä edustaja Kalle Jokinen puheenvuorossaan toi esiin.
Toiseksi vielä omaltakin osaltani kannustaisin oikeusministeriötä ja
ministeri Henrikssonia yhdessä ympäristöministeri
Sanni Grahn-Laasosen kanssa jatkamaan työtä näiden
oikeusprosessien ja valitusprosessien sujuvoittamiseksi ja turhien
valitusprosessien vähentämiseksi. Kokoomus on
ajanut tätä prosessien sujuvoittamista ja turhien
normien purkamista, jotta saataisiin säästettyä veronmaksajien
varoja turhilta prosesseilta ja nopeutettua asioiden käsittelyä,
joka on usein välttämätöntä esimerkiksi
investointien vauhdittamiseksi ja aikaansaamiseksi. Olen iloinen,
että Suomen Keskusta ja ilmeisesti muutkin puolueet ovat
lähteneet tähän norminpurkuasiaan mukaan.
Kannustan oikeusministeriötä ja ympäristöministeriötä tässä hyvään
yhteistyöhön ja toivon, että jälkiä siitä näkyisi
nyt esillä olevien esitysten lisäksi jo tässä eduskunnassa, mutta
ellei se ole mahdollista, valmistelutyötä jatkettaisiin
niin, että seuraavan eduskunnan aikana pystyttäisiin
näitä valitusprosesseja muun muassa kaavoitusasioissa
joustavoittamaan ja nopeuttamaan.
Mutta, herra puhemies, pyysin puheenvuoron varsinaisesti jatkaakseni
tuota kysymystäni, joka liittyy ulkomaalaisten rikollisten
aiheettomiin valituksiin korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Tänä päivänä siis
jokainen karkotettava ulkomaalainen rikollinen valittaa Maahanmuuttoviraston
päätöksestä hallinto-oikeuteen
ja siitä päätöksestä vielä korkeimpaan
hallinto-oikeuteen. Kaikki tapahtuu tietysti veronmaksajien rahoilla.
Jos tämä valitusoikeus sinne korkeimpaan hallinto-oikeuteen
evättäisiin, niin juttujen määrä vähenisi
useilla kymmenillä turhilla jutuilla. Toivon, että ministeri
voisi tätä asiaa kommentoida, ja toivon, että lakivaliokunta
tässä yhteydessä ottaisi tämän
asian pohdittavaksi, kun näitä hallintoprosesseja
muutenkin kehitetään.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Olen täysin samaa mieltä edustaja
Zyskowiczin kanssa siitä, että nämä ulkomaiset
rikolliset pitäisi saada mahdollisimman nopeasti pois Suomesta,
ja riittäisi vallan mainiosti, että hovioikeuden
päätöksestä ei saisi enää valittaa eteenpäin...
(Ben Zyskowicz: Hallinto-oikeuden!) — hallinto-oikeuden
päätöksestä ei saisi valittaa
eteenpäin.
Mutta sitä minä hämmästelen,
että kun kokoomus on ollut hallitusvastuussa hyvin pitkään,
niin kuinka näin huonoon tilanteeseen ollaan tultu, miksei
näitä muutoksia ole saatu aikaiseksi silloin,
kun olette olleet tekemässä hallitusohjelmaa ja
sinne kirjanneet näitä omia tavoitteitanne. Hämmästelen
vain sitä, miksi ei ole tullut esityksiä, jotta
oltaisiin saatu tänne eduskuntaan käsittelyyn
pykäliä, joilla oltaisiin voitu tätä kohtuutonta
tilannetta paremmaksi muuttaa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Henriksson, siellä oli ainakin pari kysymystä.
Onko teillä valmiutta vastata? — Olkaa hyvä.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, tällä esityksellähän
nyt on tavoitteena se, että tehostetaan ja nopeutetaan
muutoksenhakua ja yhtenäistetään myös
muutoksenhakumenettelyä eri asiaryhmissä, ja tämä on
erittäin tervetullut uudistus. Oikaisuvaatimuksella asianosainen
saisi virheellisen päätöksen korjatuksi
nopeammin ja edullisemmin kuin tuomioistuinkäsittelyssä,
ja tämä on hyvä asia. Tässä muutama
kommentti.
Tässähän on tilanne nyt se, niin
kuin puheenvuorossani toin esille, että kaikkia asioita
ei olla vielä ehditty käsitellä. Muun
muassa nämä ympäristö- ja maankäyttö-
ja rakennuslakiasiat liittyvät niihin. Mutta tarkoitus
on myös, että niistä nyt tehdään
yhdessä ympäristöministeriön
kanssa selvitys ja lähdetään eteenpäin.
On myös niin, että meidän pitää pitää huolta siitä,
että meillä on perusteellinen ja hyvä lainvalmistelu,
hosumalla yleensä ei päästä hyviin tuloksiin.
Mutta luotan kyllä siihen, että sekä oikeusministeriön
että ympäristöministeriön virkamiehet
tässä tekevät töitä sitten
niin nopeassa tahdissa kuin suinkin pystyvät. Se on tärkeä asia.
Sitten, mitä edustaja Ruohonen-Lerner toi esille näistä asiankäsittelyohjelmista
ja niin edelleen: Totta kai se on niin, että me teemme
kovasti töitä sen eteen, että me saisimme
ajanmukaiset tietokoneohjelmat ja asiankäsittelyohjelmat.
Valitettavasti se ei auta, että minä tai joku
edustaja menee sinne miettimään, minkälaisia
niitten pitää olla. Me olemme varanneet rahaa
sitä varten, ja olen itsekin hämmästellyt
sitä, minkä takia asiat kestävät.
Mutta tilanne on vain se, että sekin on asiaryhmä,
missä tarvitaan malttia. Me olemme siinä mielessä riippuvaisia
nyt näistä insinööreistä ja
muista, että he keksivät hyviä ja järkeviä järjestelmiä meille.
Ja ihmeellistähän se on, että niin hyvässä maassa
kuin Suomessa, jossa olemme yrittäneet olla etunojassa
koskien it:n käyttöä ja niin edelleen,
kuitenkin näissä järjestelmissä, ihan
niin kuin terveydenhuollonkin puolella, on ongelmia päästä eteenpäin.
Mutta oikealla linjalla ollaan ja ollaan ottamassa edistysaskelia.
Mutta se vie aikaa.
Sitten, puhemies, tästä edustaja Zyskowiczin kysymyksestä:
En oikein saanut kiinni siitä, tarkoittiko edustaja rikollisten
luovuttamista vai tarkoittiko edustaja ylipäänsä sitä,
jos ulkomaalainen on saanut kielteisen päätöksen,
kun tämä on hakenut oleskelulupaa. Puhutaanko
tässä nyt tuomituista ihmisistä vai puhutaanko
ihmisistä, jotka ovat hakeneet oleskelulupaa Suomessa,
siitä en saanut oikein selvää.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti en puhunut riittävän
selvästi, koska kysymykseeni ei vastattu.
Minun mielestäni olisi aika kohtuullista, jos oikeusministeri
vähän edes arvioi, miksi korkein hallinto-oikeus
itsepintaisesti on sitä mieltä, että se
ei pura hallintolainkäyttölain mukaista päätöstä,
kun sillä on siihen oikeus yli viiden vuodenkin päästä puuttua,
jos on kyseessä erityisen painavia syitä. Voisitteko
mainita ja valaista minulle maallikolle, miksi yhteisöjen
tuomioistuimen päätös, jossa Suomen on
todettu syyllistyneen jäsenvaltiorikkomukseen, ja korkeimman
oikeuden ennakkopäätös valtion vahingonkorvausvastuusta
eivät ole riittäviä korkeimmalle hallinto-oikeudelle,
joka itse asiassa on tässä riidassa osapuoli?
Miten tämä näin voi olla, että pieni
veronmaksaja ei saa oikeutta korkeimman hallinto-oikeuden kautta?
Jos minä nyt toisen kerran kysyn tätä asiaa,
niin toivon, että te vastaatte ja vastaatte myös
siihen, onko tämä koko hallinto-oikeusjärjestelmä hallinnon
jatke ja ikään kuin turha Suomessa. Pitäisikö se
yhdistää yleiseen oikeusjärjestelmään,
että tämä kissanhännänveto
ja tämmöinen tappelu loppuisivat?
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Toisin kuin edustaja Eestilä,
minä en epäile, että olisin puhunut epäselvästi,
vaan puhuin mielestäni täysin selvästi.
Puhuin rikollisista ja konnista, eli ulkomaalaisista, jotka on Suomessa tuomittu
rikoksista. Sen jälkeen, koska heidät on tuomittu,
asianmukaisten prosessien ja säädösten
pohjalta heidät on päätetty Suomesta
karkottaa. Esityksen siitä tekee virkavastuulla poliisi. Sen
jälkeen Maahanmuuttovirasto tekee siitä päätöksen,
päättää, että heidät
karkotetaan. Sen jälkeen, kuten oikeusturvaan kuuluu, heillä on oikeus
valittaa Maahanmuuttoviraston päätöksestä riippumattomaan
tuomioistuimeen eli hallinto-oikeuteen.
Kysymys on nyt siitä, minkä takia heillä pitää olla
oikeus vielä siitä hallinto-oikeuden päätöksestä valittaa
korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Se on aivan turhaa. Sitä käyttää aivan
jokainen, joka on tuomittu, ja kaikin tavoin yrittää tietysti
viivästyttää ja vetkuttaa tätä Suomesta
karkottamista. Kaikki tapahtuu tietysti veronmaksajien piikkiin
eli veronmaksajien rahoilla, ja tästä tulee kymmenittäin
turhia juttuja korkeimpaan hallinto-oikeuteen joka vuosi. Olen tästä kysynyt
aikaisemminkin ja ehdottanut aikaisemminkin ja ehdotan nyt uudelleen,
itse asiassa lakivaliokunnalle, koska tämä on
lähetekeskustelu, että tämä aiheeton
mahdollisuus valittaa tässä tapauksessa hallinto-oikeudesta
korkeimpaan hallinto-oikeuteen yksinkertaisesti turhana, tarpeettomana
ja turhaa työtä ja kustannuksia aiheuttavana poistetaan.
Mitä tulee sitten niihin ihmisiin, jotka ovat saaneet
kielteisen päätöksen oleskelulupaansa mutta
eivät kuitenkaan poistu Suomesta vaan joille on korkeimman
hallinto-oikeuden keväällä 13 antaman
päätöksen perusteella annettava oleskelulupa — mikä on
tietysti porsaanreikä ja järjettömyys — niin
siitä on nyt vihdoin saatu hallituksen esitys eduskuntaan
tämän epäkohdan korjaamiseksi, eli heille
ei annettaisi enää oleskelulupaa. Siinä odotamme
perustuslakivaliokunnan ja lakivaliokunnan käsittelyä,
jotta saamme asian tänne saliin.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministeri, että otitte
esille ympäristöpuolen asiat, että sekin
olisi nyt mahdollisesti tulossa jatkossa valmisteluun, toivottavasti
käsittelyynkin.
Ympäristöpuolen asiat otan sen takia esille, että tänään
käsiteltiin Talvivaaran asiaa ja todennäköistä on,
että jatkossa käsitellään muitakin kaivosasioita
täällä. Nyt sitten ympäristöpuolella,
varsinkin näissä kaivosasioissa, kun valmistellaan
päätöksiä, niin se on niin sekava
ja niin monimutkainen, monivaiheinen prosessi, että eri tahot
eivät edes tiedä, koska on minkäkin valituksen
aika. Varmuuden vuoksi valitetaan sitten joka vaiheessa, ja sen
jälkeen on aika paksut niput papereita. Savukosken kunnassakin
työskennellessäni, Soklin asioita valmistellessa,
sain kyllä eteeni niin valtavat määrät
papereita, enkä kyllä ollut enää itse
ollenkaan kärryillä, kuka valittaa ja mistä valittaa
ja milloin pitää valittaa asioista, ja kaikki
tekivät kaiken varmuuden vuoksi.
Toinen asia on sitten, kun ympäristöpuolen asioita
saadaan jollekin rajalle — toivottavasti uskalletaan ottaa
tähän asiaan kiinni, että miten tätä selkeytetään — tämä maa-
ja metsätalousministeriön puoli. Siinä onkin
oma muutoksenhaku- ja valituskokonaisuutensa, mutta onko kenelläkään
rohkeutta tarttua tähän sektoriin, maa- ja metsätalouspuolen
asioihin?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Edustaja Eestilä, en lähde
arvioimaan, miksi korkein hallinto-oikeus on päättänyt
jotakin. Ei kuulu ministerin tehtävään
arvioida heidän perustelujaan.
Mutta sen voin nyt tässä kertoa, että meillähän on
käynnissä selvitys siitä, pitäisikö korkein
oikeus ja korkein hallinto-oikeus yhdistää. Sen
selvityksen on määrä valmistua, jos muistan
oikein, tämän vuoden loppuun mennessä.
Sen jälkeen, riippuen siitä, mitä se
selvitys näyttää, otetaan kantaa siihen,
pitäisikö laajemminkin lähteä selvittämään
sitä, olisiko ideaa yhdistää yleisiä tuomioistuimia
ja hallintotuomioistuimia. Mutta ensin pitää saada
tämä selvitys korkeimmasta oikeudesta ja korkeimmasta
hallinto-oikeudesta, ja sitä me odotamme.
Edustaja Zyskowicz, varmasti on niin, että tähän
asiaan kannattaa palata ja kannattaa miettiä sitä,
minkä takia tämä valitusoikeus tässä on.
Sehän voisi olla myös niin, että valituslupajärjestelmä sille
riittäisi, mutta en pysty tässä nyt suoralta kädeltä sanomaan,
se ei ole ollut tämän päivän agendalla
ministeriössä. Mutta hyvä, että tuli esille.
Palataan siihen.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minä kiitän oikeusministeriä vastauksesta,
ja minä ymmärrän, että oikeusministeri
ei tässä salissa voi lähteä korkeimman
hallinto-oikeuden asemaan ja arvioida heidän tekemiään
päätöksiä.
Minusta olisi kuitenkin yleisen oikeustajun ja kansalaisten
kannalta ollut kohtuullista, että jos 150 kansanedustajaa
kirjoittaa lakialoitteen alle, niin se olisi asianmukaisella tavalla
käsitelty valiokunnassa, koska se ilmiselvästi
sisältää oikeusvaltioon liittyviä vakavia
puutteita. Kun se viskataan siellä jonnekin hyllyjen väliin
tai roskakoriin ja sitä ei tuoda edes tänne saliin
keskusteltavaksi, niin minun mielestäni se on kyllä jollakin tavalla
kansanvallan aliarvioimista. Nimittäin se lakialoite on
tehty huolella ja sitä ei ole huvikseen tehty ja se sisältää jäsenvaltiorikkomuksen
ja
korkeimman oikeuden selvät linjaukset, mitä asiassa
pitäisi tehdä. Minä ymmärrän,
että se maksaa 80 miljoonaa, mutta se ei voi olla peruste laittomasti
perittyjen verojen takaisinmaksamattomuudelle, että se
maksaa paljon.
Keskustelu päättyi.