8) Hallituksen esitys eduskunnalle rikoksen johdosta tapahtuvaa
luovuttamista ja kansainvälistä perheoikeutta
koskevan lainsäädännön muuttamiseksi
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, ärade talman! Esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi oikeusaste- ja käsittelyjärjestystä rikoksesta epäillyn
tai tuomitun luovuttamista sekä kansainvälistä perheoikeutta
koskevissa asioissa. Tarkoituksena on viime vuonna hyväksyttyyn
oikeu-denhoidon uudistamisohjelmaan perustuen saada aikaan nykyistä järkevämpi
ja tarkoituksenmukaisempi työnjako näitä asioita
käsittelevissä tuomioistuimissa.
Luovuttamisasioiden osalta muutokset koskevat pelkästään
luovuttamista Suomesta toiseen EU:n jäsenvaltioon tai Pohjoismaahan.
Siten esityksellä ei puututa päätöksentekoon
sellaisissa luovuttamisasioissa, joissa luovuttamisesta päättää oikeusministeriö,
eli jos pyydetään luovuttamista EU:n tai Pohjoismaiden
ulkopuoliseen valtioon.
Esityksen mukaan luovuttamista koskeva päätöksenteko
keskitettäisiin Helsingin käräjäoikeuteen.
Nykyisin luovuttamisasioissa toimivaltaisia tuomioistuimia on neljä:
Helsingin, Pirkanmaan, Pohjois-Savon ja Oulun käräjäoikeudet. Tällä tavoin
turvattaisiin nykyistä paremmin harvalukuisissa luovuttamisasioissa
tarvittava asiantuntemus. Luovuttamisasioita esiintyy eniten Helsingin
käräjäoikeudessa.
Vangitsemisvaatimusten tavoin luovuttamisasiat olisi mahdollista
käsitellä videoyhteyden välityksellä.
Värderade talman! Det föreslås också att
rättsinstansordningen i besvärsärenden ändras
så att tingsrättens avgörande i fortsättningen
får överklagas hos högsta domstolen endast
genom besvärstillstånd. Ändringen ska
göra det möjligt för högsta
domstolen att effektivare än för närvarande
koncentrera sina begränsade resurser på att meddela
prejudikat som styr enhetligheten i rättspraxis.
Lisäksi muutoksenhakujärjestystä esitetään muutettavaksi
niin, että jatkossa käräjäoikeuden ratkaisusta
voisi valittaa korkeimpaan oikeuteen vain valitusluvan kautta. Nykyäänkin
valitetaan suoraan korkeimpaan oikeuteen, mutta ilman valituslupaa.
Tällä tavoin korkein oikeus voisi kohdentaa rajalliset
voimavaransa nykyistä tehokkaammin oikeuskäytännön
yhtenäisyyttä ohjaavien ennakkoratkaisujen antamiseen.
Kansainvälisten perheoikeudellisten asioiden osalta
ehdotetaan, että sellaiset ulkomaisen päätöksen
vahvistamista koskevat asiat, jotka Helsingin hovioikeus käsittelee
nykyään ensimmäisenä oikeusasteena,
siirrettäisiin käsiteltäviksi Helsingin
käräjäoikeuteen. Lisäksi ehdotetaan, että ulkomaisia
avioeropäätöksiä voitaisiin
tunnustaa ilman tuomioistuimen vahvistusta nykyistä laajemmin.
Lapsen palauttamista koskevien asioiden osalta ehdotetaan, että ne
käsiteltäisiin edelleen ensimmäisenä oikeusasteena
Helsingin hovioikeudessa mutta muutoksenhaku korkeimpaan oikeuteen
edellyttäisi valituslupaa. Myös korkeimman oikeuden
ratkaisukokoonpanoa luovuttamista ja lapsen palauttamista koskevissa
asioissa ehdotetaan kevennettäväksi.
Tällä tavoin myös tehostettaisiin
asioiden käsittelyä korkeimmassa oikeudessa. Aloite
esityksessä ehdotetuista uudistuksista on tullut korkeimmalta
oikeudelta.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Haluan nostaa esiin muutamia asioita
tästä laki-aloitteesta. Ensimmäisenä mieleen
tulee tämä, että luovuttamista koskevat
asiat keskitettäisiin Helsingin käräjäoikeuteen.
Kuten äsken ministerin esittelystä kuultiin, tällä hetkellä käsitellään asioita
neljässä käräjäoikeudessa,
ja jos ja kun ne keskitetään yhteen käräjäoikeuteen,
niin tällä toivottavasti parannetaan sitten asiantuntemusta
siinä oikeudessa, johonka nämä asiat
keskitetään. Mutta täytyy myöskin
sitten samalla muistaa, että kun sinne keskitetään
asioitten hoitaminen, niin Helsingin käräjäoikeudelle
siirrettäisiin näitten asioitten hoitamiseen tarvittavat
resurssit, että ei käy niin, että juttuja
siirretään mutta ei henkilökuntaa juttujen
hoitamiseen.
Toinen mielestäni erinomainen asia on tämä, että luovuttamisasia
voidaan käsitellä videoyhteyden välityksellä.
Tämä karsii pois tällaisia istuntoja,
joissa joku asianosainen ei syystä taikka toisesta saavukaan
oikeuteen paikalle. Istuntoa ei tarvitse sen takia perua.
Kolmantena kohtana tämä, että käräjäoikeuden
ratkaisusta voisi valittaa korkeimpaan oikeuteen vain, jos korkein
oikeus myöntää valitusluvan. Sama koskee
lapsen palauttamista koskevia asioita: hovioikeuden ratkaisusta
voisi valittaa korkeimpaan oikeuteen vain, jos korkein oikeus myöntää valitusluvan.
Tämä on äärimmäisen
tärkeää, että korkein oikeus
voi itse harkita, mitä juttuja ottaa käsiteltäväkseen.
Niin kuin edellisenkin lakiesityksen kohdalla puhuttiin näistä ammattivalittajista,
korkein oikeus voi priorisoida, mitä asioita kannattaa
ottaa käsiteltäväksi ja mitä kannattaa
jättää pois.
Erinomaisen hyvä kohta on myöskin tämä korkeimman
oikeuden ratkaisukokoonpanon keventäminen. On täysin
tarpeetonta näin raskaalla organisaatiolla käsitellä yksinkertaisia
juttuja. Tämä järkevöittää ja
jouhevoittaa lainsäädäntöä.
Pidän tätä lakialoitetta erittäin
hyvänä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota tuomioistuinten
työnjakoon ja kokoonpanoihin esitettäviin muutoksiin.
Kun valituslupamenettelyä lisätään
tai tuomioistuinten toimivaltaisia kokoonpanoja pienennetään,
on tarkasteltava oikeusprosessin osapuolten asemaa: parantuuko tuolloin
heidän oikeusturvansa.
Rikoksen johdosta tapahtuva luovuttaminen ja erityisesti lapsen
palauttamista koskevissa asioissa tapahtuva muutoksenhaku ovat poikkeuksellisia
asioita tuomioistuinkäsittelyssä. Varsinkin lapsen
asemaa huoltajuusriitojen yhteydessä käsittelevät
jutut vaativat erityistä huolellisuutta ja voivat edellyttää poikkeuksellista
käsittelyjärjestelyä. Vaikka näissä asioissa
ei sinällään otetakaan kantaa huoltajuuteen
vaan kysymykseen lapsen palauttamisesta asuinvaltioonsa, niin kiista
huoltajuudesta on kuitenkin yleensä taustalla. Esityksessä on
pitäydytty siihen, että lapsen palauttamista koskevat
asiat pysyvät Helsingin hovioikeudessa mutta muutoksenhaku
edellyttää valituslupaa. On hyvä, että oikeusasteiden
määrää ei näissä prosesseissa
lisätä vaan pyritään mahdollisimman
pikaiseen ratkaisuun. Lapsille nämä kysymykset
ovat raastavia.
Rikoksen johdosta tapahtuvaa luovuttamista koskevat asiat esitetään
keskitettäväksi Helsingin käräjäoikeuteen.
En pidä lähtökohtaisesti kannatettavana
toimintojen keskittämistä Helsinkiin, en oikeuspolitiikan
kuten en muillakaan yhteiskuntaelämän osa-alueilla,
mutta tapauksien lukumäärät ovat toki
olleet viime vuosina hyvin vähäisiä.
Joka tapauksessa on sinällään johdonmukaista,
että silloin kun päätöksenteko
tapahtuu Helsingissä, hallituksen esityksessä viitattujen
kansainvälisten perheoikeudellisten asioitten osalta ensimmäinen
oikeusaste muuttuu Helsingin hovioikeudesta Helsingin käräjäoikeudeksi. Lapsen
palauttamista koskevat asiathan, kuten äsken sanoin, pysyvät
hovioikeudessa, mutta muilta osin tehdään muutoksia,
ja ne vaikuttavat perustelluilta. Suomalaisessa oikeusjärjestelmässä hovioikeuksien
tehtävä on lähtökohtaisesti
toimia muutoksenhakutuomioistuimena ja korkeimman oikeuden alla
ennakkoratkaisuja antavana tuomioistuimena. Resurssipulan kanssa kamppailevien
tuomioistuinten on voitava keskittyä ensisijaisesti näihin
tehtäviinsä, ja tästä järjestyksestä on
syytä poiketa vain erityisen painavilla perusteilla.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! On kaikin puolin kannatettavaa se, että yritetään
mahdollisimman joutuisasti saada näitä juttuja
käsittelyyn tuomioistuimissa.
Nyt tässä hallituksen esityksessä esitetään
sitä mahdollisuutta, että luovuttamisasia voidaan
käsitellä videoyhteyden välityksellä,
jos käräjäoikeus harkitsee sen soveliaaksi.
Muistelen, että tässä aikaisemmin on
joskus keskusteltu enemmänkin siitä, että videoitaisiin
näitä oikeudenkäyntejä ja sitten
todistajien kuulemisia. Olisinkin kysynyt paikalla olevalta oikeusministeriltä: onko
tässä asiassa päästy yhtään
eteenpäin, että voitaisiin ikään
kuin yhdellä kerralla videoida todistajien kuulemiset,
jotta ei tarvitse samoja henkilöitä vaivata yhä uudestaan
ja uudestaan todistamaan oikeudenkäyntiin sitä samaista
asiaa?
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys rikoksen johdosta tapahtuvaa luovuttamista ja kansainvälistä perheoikeutta
koskevan lainsäädännön muuttamiseksi
on erittäin kannatettava. Huoltajuusriidat erotilanteissa
ja niihin liittyvät tapaamisoikeuskysymykset ovat erittäin
vaikeita asioita, ja silloin kun siihen tulee kansainvälinen
ulottuvuus eli toinen vanhempi on lapsen kanssa toisessa maassa
kaukana, niin ne ovat vielä vaikeampia ja ne ovat lapsen
ja koko perheen, molempien vanhempien kannalta erittäin
hankalia asioita ja voivat pitkäksi aikaa aiheuttaa harmia
ja traumatisointia. Myös toisen vanhemman vieraannuttaminen
lapsesta tulee näissä tapauksissa kysymykseen,
ja tiedän tapauksia, joissa on useita vuosia taisteltu
siitä, pääseekö äiti
tapaamaan lastaan, joka on ulkomailla, ja se ei voi olla lapsen
kehityksen eikä perheen kannalta hyvä asia. Sen
takia on hyvä, että näihin puututaan.
Kysyn samalla oikeusministeri Henrikssonilta: onko näihin
kansainvälisiin huoltajuusriitoihin liittyviin tapaamisoikeuskysymyksiin
tulossa jotain huomiota tai onko niitä viime aikoina käsitelty?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Edustaja Ruohonen-Lerner kysyi tästä videoinnista
ja oikeudenkäyntien tallentamisesta. Itse olen ollut tämän
tallentamisen suuri ystävä. Katson, että meidänkin
pitäisi mennä siihen suuntaan, mihin Ruotsissa
ollaan menty. Mutta se vaatii rahaa, ja se vaatii suunnittelua.
Tällä hetkellä meidän oikeuksissa
ja tuomioistuimissa käytetään videota,
ja tiedän, että muun muassa Helsingin käräjäoikeus
ja Viron käräjäoikeudet pystyvät
olemaan yhteydessä toisiinsa videoinnin välityksellä ja
voidaan kuulla todistajia sillä tavalla, että ihmisten
ei tarvitse tulla tänne ja päinvastoin, ja se
on hyvä ja kannatettava kehitys. Mutta meillä riittää vielä töitä sen
eteen, että me saisimme tehtyä päätökset
siitä, että tulevaisuudessa käräjäoikeuksissa
tallennetaan kaikki oikeudenkäynnit ja käytetään
se materiaali sitten hovioikeudessa. Se on aika iso uudistus, ja
se vaatii valmistelua. Itse toivon, että meillä löytyisi
rahaa ja rohkeutta, jotta pääsisimme sellaiseen järjestelmään,
ja toivon, että ensi hallituskaudella tässä voidaan
edetä.
Mitä tulee tähän edustaja Jokisen
kysymykseen, niin aika harvoin näitä tapauksia
on. Myös itse kyselin ministeriössä,
mikä tilanne on, muun muassa sen johdosta, että Venäjän
lapsiasiamies oli muutama päivä sitten taas otsikoissa
ja syytti Suomea tästä. Tilannehan Venäjän
suhteen on se, että Venäjä on liittynyt
Haagin lapsikaappaussopimukseen ja sopimus on tullut voimaan Suomen
ja Venäjän välillä 2013. Tämän
sopimuksen voimassaoloaikana oikeusministeriössä ei
ole ollut vireillä yhtään Venäjään
liittyvää lapsen palauttamista koskevaa hakemusta.
Tässähän tilanne on se, että oikeusministeriö on
sopimuksen mukainen keskusviranomainen Suomessa. Helsingin hovioikeudessa
on ollut sopimuksen voimaantulon jälkeen kaksi tapausta,
joissa on vaadittu lapsen palauttamista Venäjälle,
ja tiedon mukaan molemmissa hakemus on hyväksytty. Tämä on
se tieto, mikä minulla nyt on.
Keskustelu päättyi.