10) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi eläimistä saatavista
sivutuotteista ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä esitetään
lakia eläimistä saatavista sivutuotteista ja niistä johdetuista
tuotteista. Eläimistä saatavilla sivutuotteilla
tarkoitetaan kaikkia eläimistä saatavia tuotteita,
joita ei käytetä elintarvikkeina, kuten teurastuksen
sivutuotteita, meijeriteollisuuden sivutuotteita, kuolleita eläimiä ja
lantaa. Tämä ehdotettu laki ei merkitse merkittäviä sisällöllisiä muutoksia
voimassa olevaan sivutuotteita koskevaan kansalliseen säätelyyn,
mutta sen pitäisi sisältää niitä. Nostan
tässä esille ainoastaan yhden asian, ja se on
eläinten lannan käyttö energianlähteenä.
Tällä hetkellä Suomessa eläinten
sivutuotteita hyödynnetään energiantuotannossa
lähinnä vain biopolttoaineiden raaka-aineena.
Kuitenkin eläinten lantaa, esimerkiksi hevosen kuivikelantaa,
käytetään useissa EU-maissa lämmöntuotantoon.
Esimerkiksi Ruotsissa, Saksassa, Hollannissa ja Italiassa tämä on
varsin yleinen käytäntö. Saksassa hevosen
kuivikelanta puristetaan briketeiksi ja siinä muodossa
tulkitaan biomassana polttoaineeksi. Suomessa lanta on luokiteltu
eläinperäiseksi jätteeksi ja on siten
jätteenpolttodirektiivin ja -asetuksen alaista
toimintaa ja hyvin tiukasti säänneltyä.
Tämä tulkinta saa aikaan sen, että herää kysymyksiä,
kuinka vähän lantaa on lantaa tai kuinka paljon
puuta on puuta. Työtehoseura on esimerkiksi testipolttanut
päästönormien raja-arvoissa kuivikelantasekoitusta,
jossa puuainesta on ollut 97 prosenttia poltettavasta polttoaineesta
ja lantaa vain 3 prosenttia. Mutta tälläkin sekoitussuhteella
oleva polttoaine tulkitaan eläinperäiseksi eikä suinkaan
kasviperäiseksi. Eli kysymystä siitä,
kuinka vähän lantaa on lantaa tai kuinka paljon
puuta on puuta, pitäisi tarkastella aivan uudessa valossa.
Tämä on tärkeä kysymys siinä mielessä,
että Saksassa yhden hevosen päivittäinen
kuivikelantamäärä on tutkittu ja on arvioitu,
että sen energiasisältö vastaa 3:a litraa
lämmitysöljyä. Suomessa on noin 70 000
hevosta, joten päivässä se kuivikelantamäärä vastaa
noin 210 000:ta litraa lämmitysöljyä.
Suomeen tuodaan ulkomailta 8,5 miljardin euron arvosta polttoainetta
vuodessa, ja mielestäni kaikki tuontienergia, mikä voidaan korvata
kotimaisilla, uusiutuvilla polttoaineilla, on otettava käyttöön
ja muokattava normit sen mukaiseksi.
Tähän tulkintaan siitä, onko kysymyksessä eläinperäinen
polttoaine vai kasviperäinen polttoaine, on hyvin pian
saatava ratkaisu. Jo Vanhasen kakkoshallituksen hallitusohjelmassa
oli linjattu, että näitä jätteenpolttomääräyksiä ja
niihin liittyviä kysymyksiä tarkastellaan, ja
nyt on menossa jo neljäs ympäristöministeri.
Odotan, että varsin pian tähän asiaan
varmaan saadaan joku ratkaisu aikaan.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin alueella oli vähän
yli 10 vuotta sitten suu- ja sorkkatautia ja niin sanottua BSE-tautia
eli hullun lehmän tautia. Silloin säädettiin EU:ssa
sivutuoteasetus, joka meilläkin johti siihen, että me
joudumme harvaan asutussa maassa kuljettamaan kuolleita eläimiä ja
teurasjätteitä pitkiä matkoja tuhottaviksi.
On ehkä kyseenalaistakin, kuinka suuri se todellinen riski
on, että eläinten tai ihmisten terveys siitä kovin
paljon huononisi, jos nämä kuolleet eläimet
tai teurasjätteet joko a) haudattaisiin maahan esimerkiksi Itä-Suomen
alueella, mitä nyt ei saa tehdä, tai sitten b)
käytettäisiin esimerkiksi biokaasulaitoksessa
hyväksi. Nyt tämä sivutuoteasetus muuttuu laiksi,
ja se ei kovin paljon käytäntöjä muuta.
Minun mielestäni valiokunnassa kannattaisi tarkasti
perehtyä siihen, voidaanko ne ilman suurempaa riskiä haudata
maahan Itä-Suomessa, tehdä siitä anomus
EU-komissiolle, koska se pitkien etäisyyksien ja harvaan
asutussa maassa on ehkä kohtuuton vaatimus riskinäkökulmasta,
ja sitten tutkia myös se, voitaisiinko nykypäivänä käyttää hyödyksi
tätä eläinmateriaa esimerkiksi biokaasutuotannossa,
jossa nämä jätteet esikäsitellään
tunnin ajan nostamalla lämpötilaa 70 asteeseen,
missä ainakin tietyt taudinaiheuttajat tuhoutuvat.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Mitä edustaja Eestilä sanoi
tuossa edellä, niin haluan siitä jatkaa, että esimerkiksi
Lapissa on onneksi sallittu kuolleiden eläinten hautaaminen.
Esimerkiksi lampaan, jos se kuoleepi, saa haudata, mutta toisin
on täällä etelämpänä Suomessa.
Suomi on niin harvaan asuttu, että varmasti nämä asiat
voisi hoitaa lähes koko maassa tällä tavalla.
Suomessa on löydetty yksi ainoa BSE-tapaus — ja
sekin oli epävarmaa, oliko se varmasti BSE-tapaus — ja
Suomessa on jouduttu todella kalliisiin järjestelyihin
tämän asian vuoksi.
Eläimistä saatavat sivutuotteet, tämä asetus: Pelkään,
että tämä on taas valtava läjä lisää byrokratiaa.
Eläinlääkärit haluaisivat tänä päivänä keskittyä enemmän
eläinten hoitamiseen, vai mitä, edustaja Eestilä?
Mutta mihin menee eläinlääkäreitten
aika? Yhä enemmän menee aikaa vain papereitten
pyörittämiseen, tilastojen kirjoittamiseen ja
lupien myöntämiseen. Eläinlääkärit
haluaisivat auttaa ja opastaa ihmisiä, eläinten
hoitajia.
Sitten lannoitteiden järkevästä ja
helposta käyttämisestä: Tässä on
kyllä Suomessa menty typeryyden typeryyksiin, että sitä ei
ole saatu energia-asiana oikealla tavalla hoitaa. Näissä asioissa
todellakin maalaisjärjen käyttäminen
olisi nyt ajankohtaista ja tarpeellista.
Otan vielä lopuksi esille poron. Ruukataan sanoa, että porosta
käytetään kaikki muu paitsi henki, eli
ne eivät ole sivutuotetta, ne eivät ole jätettä,
vaan kaikki on tarpeellista, mitä siitä eläimestä vain
tulee. Ja iän kaiken eläimistä on käytetty
(Puhemies koputtaa) kaikki. Mennään sen mukaan
eteenpäin ja pikkuisen karsitaan näitä ylimääräisen
byrokratian papereita.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jokinen piti varsin ansiokkaan puheenvuoron
tästä eläinten lannan käytöstä energialähteenä.
On hämmästyttävää,
mikä taho Suomessa voi jarruttaa sitä järkevää energiankäyttöä:
kun kaikki mahdollinen kotimainen uusiutuva polttoaine energialähteenä pitäisi
maksimaalisesti hyödyntää, niin on hämmästyttävää, että tässä asiassa
ei olla päästy eteenpäin. Heittäisinkin
pallon sinne hallituksen puolelle ja erityisesti kokoomukselle,
joka on pitkään istunut hallituksessa hallitusvastuussa.
Mistä se kenkä oikein puristaa, että tässä asiassa
ei olla päästy eteenpäin, vaikka siitä on
vuosia puhuttu täälläkin salissa, että pitäisi
saada järkevöitettyä näitäkin
pykäliä? Jossain siinä sitten on jarrumiehet. Olisi
kiinnostavaa tietää, kuka siinä on se
suurin jarruttaja.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Maijala tuossa sanoi, on viisasta
käyttää eläimestä kaikki
se, mitä on käytettävissä. Ja
jos siinä on joku byrokratia esteenä, ettei voida
käyttää jotain eläimen osaa
hyödyksi, niin silloin pitää purkaa tai
muuttaa se säädös, mikä sen
estää. Toisaalta sitten kun on tämä,
voidaanko haudata tietyt teurasjätteet tai jotkin maahan
tai jollakin muulla tavoin hävittää,
niin siinä tulee jossain vaiheessa kilometriraja vastaan,
koska se on tehokasta viedä Honkajoen käsittelylaitokseen
ja tehdä siitä energiaa. Eli pitäisi
semmoinen maalaisjärki ottaa tämänkin
asian käsittelyyn. Nykypäivänä kun
puhutaan paljon biopolttoaineesta, niin käytetään
se teurasjäte, ei nähdä sitä jätteenä vaan
nähdään se raaka-aineena, mistä voidaan tehdä energiaa,
ja erittäin hyvä huono esimerkki tästä on
tämä hevosenlannan käytön kielto,
mikä ei siis vieläkään ole avautumassa.
Eli avataan se nyt sitten tässä keskustelussa,
ja lähetekeskustelun myötä valiokunta
voi ottaa sen toden teolla auki.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä sivutuoteasetus ja
sen vaatimukset aiheuttavat viljelijöille ja pienteurastamoille
erittäin suuria kustannuksia, ja se rasittaa silloin sekä teurastuksen
että maatalouden kannattavuutta. Nämä kuljetukset
maksavat Suomelle miljoonia euroja vuodessa, ja itse asiassa vielä tietyt
yksityiskohdat aiheuttavat sen, että meillä menee syötäväksi
kelpaavaa lihaa miljoonia kiloja tuhottavaksi. Siihen ovat syynä tietenkin
tietyt teurastukseen liittyvät yksityiskohdat, joita on
sitten viime aikoina pyritty korjaamaan. Jotta tämäkin
epäkohta saataisiin korjattua — sen takia, kun
ennen meillä oli hätäteurastusjärjestelmä ja sitä ei
enää ole — ja jotta nyt lievästi
loukkaantuneet eläimet pystyttäisiin lähellä teurastamaan ja
saataisiin erinomaista lihaa, niin pitää ehdottomasti
tätä asiaa viedä eteenpäin.
Edustaja Maijala viittasi Kärsämäellä löydettyyn
hullun lehmän positiiviseen näytteeseen. Se tapahtui
2001, ja sen jälkeen meillä säännöksiä kiristettiin,
ja 2002 tuli EU:ssa sivutuoteasetus. Mutta tämä on
periaatteellinen kysymys sen takia, että Suomi on harvaan
asuttu maa, meillä on erittäin paljon maata per
asukas, ja ennen 2002:ta meillä haudattiin naudat ja muut
eläimet maahan ja sitä maata riitti, ja niin sitä tänäkin
päivänä riittää, joten
tämä kustannuserä on täysin
turha. Mitä tulee siihen riskiin, mitä tällä pyritään
välttämään, niin pitää kysyä,
onko se tänä päivänä oikeasti
sen arvoinen, että tätä kustannusrasitetta maataloudelle
ja pienteurastamoille kannattaa enää ottaa, joten
senkin takia meidän pitäisi tutkia näitä eri
vaihtoehtoja sitten valiokunnan mietinnössä.
Toinen juttu: tämä on sen takia periaatteellinen
asia, että kun EU:ssakin on REFIT-projekti, jolla pyritään
turhaa sääntelyä ja byrokratiaa purkamaan,
niin meidän Suomessakin pitää ottaa joskus
rohkeampi ote ja viedä EU:hun sellaisia asioita ja yrittää todistella,
että ne ovat meidän olosuhteissa turhia — meillä on
kova pakkastalvi ja niin poispäin — niin ettei
meidän tarvitsisi noudattaa kaikkia niitä sääntöjä,
mitä EU asettaa, ja terveelle järjelle annettaisiin
jonkun verran sijaa.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Sivutuoteasetus on tuonut tullessaan kustannuksen kasvua
niin viljelijöille kuin myöskin pienille elintarvikealan
toimijoille, yrittäjille. Nyt meillä on tilaisuus
tämän lain myötä kyllä tätä arvioida. Pidän
täysin välttämättömänä,
että me sen asian arvioimme, jotta me pystymme aidosti
toteuttamaan sen toisen tavoitteemme, jossa me haluamme pienimuotoiselle,
paikalliselle, alueelliselle elintarviketuotannolle lisää jalansijaa
ja sitä kannustaa ja sitä kautta suomalaiselle
lähiruualle tehdä tilaa. Tässä on
yksi merkittävä asia, millä me voimme
siellä kustannustasoa pienentää, kun me
tämän sivutuoteasetuksen teemme sellaiseksi, että kaikki
ne asiat, mitkä siellä ovat mahdollisia tai mitä tässä keskustelussa
on esille tuotu, käymme uudelleen läpi.
Puhemies! Se kaikkein kummallisin kohta tässä on
tämä jo täälläkin esillä ollut
hevosenlannan poltto. Me saamme polttaa kutteria, olkea, heinää ja
kauraa erikseen ja yhdessä niin kuin haluamme, mutta sitten
kun nämä samat materiaalit ovat kulkeneet eläimen
kautta, hevosen kautta, niin sitten me emme sitä enää saakaan
polttaa. (Erkki Virtanen: Se on jalostunut!) Se ei siinä juurikaan
ole miksikään muuttunut, mutta siitä huolimatta
tähän mennessä se meidän tulkintamme
on ollut se, että ei voida polttaa. Tämä tulkinta
kyllä ansaitsee nyt sen muutoksen vihdoin ja viimein.
Täällä edustaja Jokinen erittäin
perusteellisesti toi sen asian esille niiltä osin, missä hevostaloutta
on paljon ja peltoa on vähän, missä lantaa
ei voida hyödyntää peltojen lannoitteena
vaan se joudutaan käyttämään
ja hävittämään nyt tällä hetkellä muuta
kautta. Ei ole mitään järkeä hävittää sitä,
vaan se pitää käyttää hyväksi
energiantuotannossa ja sitä kautta myöskin omalta
osaltaan ja pieneltä osin meidän energiaomavaraisuuttamme
kasvattaa ja vaihtotasettamme ja kauppatasettamme kohentaa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Leppä tuossa hyvin
avasi tätä hevosenlannanpolttokysymystä ja
sitä problematiikkaa, miten, missä vaiheessa ja millä perusteella
se hevosen ravinnoksi käyttämä kasviperäinen
ravinto muuttuu sitten eläinperäiseksi jätteeksi.
Kun viittasin Työtehoseuran koepolttotuloksiin, missä poltettiin
siis polttoainetta, jossa oli 97 prosenttia puuperäistä ainetta, kutterinpurua,
kuiviketta, ja 3 prosenttia hevosenlantaa, jossa siis on myös
sitä kasviperäistä tuotetta, niin tätäkään
seosta ei tällä hetkellä tulkita kasviperäiseksi
seokseksi ja polttoaineeksi, jota voisi siis polttaa niiden säännösten
mukaan, vaan se katsotaan eläinperäiseksi polttoaineeksi ja
se vaatii sitten hyvin tiukan tarkastuksen ja hyvin tiukat jätteenpolttomääräykset
ja sen mukaiset polttolaitokset. Tätä asiaa on
hyvin pitkään vatvottu.
Edustaja Ruohonen-Lerner kysyi, mistä johtuu, että tätä ei
ole hoidettu. Sitä minäkin olen kysynyt ympäristöministeri
Lehtomäeltä, ym- päristöministeri
Tiilikaiselta, ympäristöministeri Niinistöltä ja
kysyn nyt ympäristöministeri Grahn-Laasoselta.
Toivon, kun tässä on kyseessä nyt lähetekeskustelu,
että maa- ja metsätalousvaliokunta ottaa tämän
energiakysymyksen käsittelyssään vahvasti
esille ja hakee tähän ongelmaan ratkaisua, jolla
pystytään parantamaan paitsi hevostilojen kannattavuutta
myös lähienergian hyötykäyttöä ja
vähentämään tuontienergiasta
aiheutuvia kustannuksia.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! On aika hämmästyttävää,
että täällä puhutaan, että tulkintamme
on se, että ei voida polttaa, että siis meidän
tulkintamme on se. Kuinka voi olla mahdollista, että kansanedustajat
eivät asianomaiselta ympäristöministeriltä saa
selkeitä vastauksia, mistä se kenkä oikein
puristaa? Se on aivan käsittämätöntä.
Asia on varsin selkeä, yksinkertainen. Kuinka siihen ei
saada edes vastausta ministeriltä, mikä siinä on
se suurin ongelma? Kun puhutaan näistä normienpurkutalkoista,
niin on tässä kyllä joitain muitakin
ongelmia. Vaikka näin selkeästä asiasta
keskustellaan vuosikausia, niin jos eivät edes ministerit
kykene vastaamaan kysymyksiin, niin jotain on pahasti pielessä tässä järjestelmässä.
Keskustelu päättyi.