Gunnar Jansson /r:
Värderade talman, arvoisa rouva puhemies! Käsiteltävänä oleva
lakialoite tähtää kolmeen asiaan, ensinnäkin
siihen, että Suomi saa uuden uudenaikaisen arpajaislainsäädännön,
toiseksi siihen, että Ahvenanmaan itsehallintoa kunnioitetaan,
kuten lähetekeskustelussa, jossa oli täydellinen
yksimielisyys. Kun 14.9. olivat lähetekeskustelussa vahvistamatta
jääneet lait, silloin joka ryhmästä edustajat
puhuivat juuri tämän seikan puolesta, ei ainoastaan
siihen suuntaan, että tarvitaan uusi arpajaislainsäädäntö,
vaan enemmän siihenkin suuntaan, että ristiriidat
Ahvenanmaan itsehallinnon kanssa on poistettava. Toivon hartaasti,
että tämä hyvä henki vallitsisi
myöskin hallintovaliokunnassa ja aikanaan sitten tässä suuressa
salissa. Kolmas päämäärä on
ymmärtääkseni se, että rule
of law -periaatetta kunnioitetaan, siis että yhä edelleen Suomessa
vallitsee lakisääteinen yhteiskuntajärjestelmä.
Aloitteeni lähtökohdat ovat myöskin
perustuslain 29 § ja tämä rule of law
-periaate. Sen periaatteen mukaan julkinen valta kuuluu kansalle
ja tätä valtaa on harjoitettava lakien alla. Periaatteella
on kaksi ulottuvuutta: ensimmäinen, että lait
ja muut säädökset annetaan lakisääteisessä järjestyksessä hierarkkisesti
oikeilla tasoilla ja toimivaltaisten elinten toimesta ja niiden
toimivallan mukaisesti, ja toinen, että lakeja ja säädöksiä noudatetaan,
niin kauan kuin ne ovat voimassa.
Minulla on myöskin esitettävänä pari
kohtaa, miksi tämmöinen lakialoite.
Ahvenanmaan itsehallinnon alalla itsehallintolaki perustuslain
75 §:n mukaan on lex specialis -tyyppinen laki. Itsehallintolaki
ei ole perustuslaki. Siksi perustuslain 74 §:n mukainen
perustuslakivaliokunnan toimivalta ei koske, ei voikaan koskea,
itsehallintolakia. Itsehallintolain 60 §:ään
sisältyy toimivaltavalvontamekanismi, joka nimeää korkeimman
oikeuden auktoritatiiviseksi valvojaksi itsehallintojärjestelmässä.
Siten kilpailevassa lainsäädäntöjärjestelmässä,
siis tässä asiassa eduskunta vastaan maakuntapäivät,
sellaisessa järjestelmässä täytyy
aina olla jokin taho, joka sanoo, mikä on oikein. Itsehallintojärjestelmä ei
perustu eikä voikaan perustua sellaiseen ajatukseen, että toisella
osapuolella, siis eduskunnalla, olisi ratkaisuvalta kilpailutilanteessa.
Ratkaisuvalta on annettava ja on annettu ulkopuoliselle oikeudelliselle
elimelle eli korkeimmalle oikeudelle. (Ed. Aittoniemi: Eduskunta
on isäntä maassa!) Korkein oikeus tutkii itsehallintolain
19 §:n mukaan maakuntalakien itsehallinnonmukaisuutta.
Logiikan, symmetrian ja itsehallintolain mainitun pykälän
mukaan samalla elimellä pitää olla ratkaisuvalta
päinvastaisessa suunnassa elikkä siinä,
onko eduskuntalaki itsehallintolain mukainen tai sen vastainen.
Aloitteeni takana on myöskin tämmöinen
minusta aika tärkeä perustelu: Perustuslakivaliokunnan
tehtävään ei kuulu tutkia korkeimman
oikeuden lausunnon oikeudenmukaisuutta, koska sillä ei
ole, eikä voikaan olla, laillista valtuutusta tuomioistuinten
ollessa perustuslain mukaan riippumattomia juuri tämän
rule of law -periaatteen mukaisesti. Siis vastakohtainen tulkinta
johtaisi siihen, että ehkä ei tarvittaisi ollenkaan
tuomioistuimia. Sitten kyllä yhteiskuntajärjestelmämme
on aika kaukana rule of law -periaatteesta. Nimittäin,
jos eduskunta hyväksyy vahvistamatta jätetyt lait,
ne astuvat perustuslain 77 §:n 2 momentin mukaan voimaan
ilman vahvistusta.
Siitä tullee tai tulee jopa itsehallintolain 60 §:n 2
momentin mukainen itsehallintoriita, jonka korkein oikeus ratkaisee.
Uskallan otaksua, että korkein oikeus päätyy
saman sisältöiseen ratkaisuun kuin tasavallan
presidentille elokuussa antamassaan lausunnossa (Ed. Aittoniemi:
Ei muuta asiaa miksikään!) vahvistamisvaiheessa.
Ratkaisu sellaisessa kiistassa sitoo jokaista, myöskin
eduskuntaa. Päinvastainen suhtautuminen olisi rule of law
-periaatteen vastainen ja johtaisi anarkiaan, mikä ei ole
minusta oikeusvaltion edun mukaista.
Sen takia, arvoisat kollegat, sanon vain, että asia
on pieni, mutta periaate on suuri. Ahvenanmaan itsehallinto perustuu
kansainväliseen sopimukseen ja muihin järjestelyihin.
Haluan korostaa, että nyt ei ole kyse vain siitä,
kuka pelaa missäkin. PAF on tässä asiassa
pieni tekijä Veikkaukseen ja kansainvälisiin toimijoihin
verrattuna.
Mainitsen myöskin, että jos maakuntahallitus ja/tai
PAF pääsisivät keskusteluun sisäasiainministeriön
kanssa, mikä tähän asti on valitettavasti ollut
mahdotonta, markkinointi loppuisi tähän. Ongelma
ei ole siis käytännön tasolla sen suurempi,
mutta kun ei edes päästä keskusteluun, niin
mitäs sitten tehdään? Minä en
tiedä. Valitettavasti näin se on. Olen tehnyt
kaikkeni sen eteen, että syntyisi rakentavat keskustelut,
mutta tähän asti tuloksetta. Minulla on valtuutus
juuri siihen, että jos se auttaisi jotenkin tilannetta, markkinointi
loppuisi heti. Mutta nyt on kyse luottamuksesta oikeudelliseen järjestelmään
ja perustuslakivaliokunnan sekä eduskunnan jäsenten
vastuusta lakisääteisen yhteiskuntajärjestelmän
ylläpitämisessä eli lyhyesti sanottuna
suhtautumisesta rule of law -periaatteeseen.
Lopuksi, arvoisa puhemies, eduskuntakäsittelyssä yhdyn
täysin siihen, että aloite lähetetään mietintöä varten
hallintovaliokuntaan ja että hallintovaliokunta käsittelisi
aloitetta rinnakkain, ei tietenkään samassa yhteydessä,
mutta rinnakkain, yhtä aikaa, kuin näitä vahvistamatta
jätettyjä lakeja ja antaisi erillisen mietinnön.
Mikään ei estä sitä, jos vain
valiokunnasta löytyy poliittinen tahto siihen. Asia on
täysin valiokunnan jäsenten käsissä.
Mikään työjärjestyksen säännös tai
lain säännös ei estä tätä,
vaan päinvastoin. Kun tällä kertaheitolla
ratkaistaisiin kaikki ongelmat, niin lähden siitä,
että viisas valiokunta ottaa myöskin aloitteemme
käsittelyyn ja että hyvissä ajoin ennen
vuodenvaihdetta päästään tulokseen
ja, kuten sanottu, maamme saa uuden uudenaikaisen arpajaislainsäädännön,
joka on sopusoinnussa sekä perustuslain että Ahvenanmaan
itsehallintolain kanssa.
Värderade talman! Lagmotionen har i huvudsak tre syften;
för det första att skapa en modern lotterilagstiftning
som kan träda i kraft som planerat den 1 januari 2002;
för det andra att undanröja den konflikt med Ålands
självstyrelse som nu stör lagstiftningsprocessen;
och för det tredje att göra det möjligt
att gå vidare i en anda av ömsesidig respekt och
förtroende i kontakterna mellan de högsta statsorganen,
dvs. riksdagen, statsrådet, republikens president och Åland.
Men, jag poängterar detta, om vi nu skall se en konflikt
i det här fallet, vilket jag ännu inte riktigt
vill göra, så är Åland mer ett
offer för en konflikt än orsak till en sådan.
Och Åland vidkänner ingen så kallad konflikt
med de övriga statsorganen men förhåller
sig skeptiskt till grundlagsutskottets utlåtande, vilket
inte nu är föremålet för behandling, men
som nära ansluter sig till denna lagmotion och som i och
för sig är en av orsakerna till att jag liksom övriga
undertecknare har lämnat denna lagmotion.
Den positiva anda som rådde under ärendets remissbehandling
den 14 september, då många ledamöter
uttalade sig och praktiskt taget alla i den riktningen att vi behöver
en ny lagstiftning så att Ålands självstyrelse
skall respekteras, den andan vill jag naturligtvis att skall förmedlas
vidare och gälla under utskottsbehandlingen av denna lagmotion,
likaså under behandlingen i plenum. Kollegerna Saarinen,
Laakso, Gustafsson, Brax, Rakel Hiltunen, Uotila, Tulonen, Hellberg,
Olin, Peltomo och flera andra uttalade sig alla i den här
riktningen. En del av dem är så vitt jag minns
ledamöter i förvaltningsutskottet, och jag utgår
ifrån att de står vid sitt ord och vill att denna
goda stämning skall upprätthållas och
leda till ett sådant resultat att vi som sagt kan få en
ny, modern lotterilagstiftning i kraft från början
av nästa år.
För detta behövs inget annat än
att förvaltningsutskottet behandlar lagmotionen och lämnar
ett särskilt betänkande över motionen
så att man sedan vid plenum inte alls behöver
ta ställning till grundlagsutskottets utlåtande
och andra befogenheter i fråga om de lagar som icke stadfästs
i detta ärende. Lagmotionen är en tillräcklig grund
för att skapa en sådan lagstiftning. Nu är det
enbart fråga om politisk vilja.
Henrik Lax /r:
Fru talman! Riksdagsledamot Janssons motion överensstämmer
precis med den lag som riksdagen har godkänt och som nu
har återförvisats hit med det undantaget att de
omtvistade reglerna om kompetensen mellan penningautomatföreningen
på fastlandet och den åländska penningautomatföreningen
har avlägsnats.
Stora saker och mindre saker bör hållas i
sär också i riksdagen. De parlamentariska spelreglerna,
författningsfrågorna, till vilka också reglerna
för den åländska självstyrelsen
hör är stora frågor. Tvisten mellan den åländska
penningautomatföreningen och penningautomatföreningen på fastlandet är
i förhållande till författningsfrågorna
små frågor och skall därför
inte blandas ihop. Författningsfrågorna får
inte göras till spelknappar eller tillhyggen för
politiska tvister.
Vid första behandlingen av den nu till riksdagen återförvisade
lagen understödde jag riksdagsledamot Jansson när
han framförde ett liknande förslag och jag gjorde
det då med motiveringen att hans förslag innebar
respekt för lagstiftningsordningen i riket. Med precis
samma motivering har jag nu skrivit under hans lagmotion och jag
hoppas verkligen att riksdagen inte skall tära på sin
egen trovärdighet och auktoritet genom att göra
författningsfrågorna till spelknappar i en nog
så besvärlig politisk tvistefråga. Vi
har nog råd att ta den extra tid som behövs för att
skapa klarhet i reglerna mellan penningautomatföreningen
på fastlandet och den som verkar på Åland.
Rouva puhemies! Kannatan ed. Janssonin esitystä samoilla
perusteilla, jotka toin esille jo ensimmäisessä käsittelyssä,
kun tämä laki oli käsiteltävänä eduskunnassa.
Korostin silloin, että kiistanalaisten kysymysten poistaminen
tai lisäajan ottaminen niiden ratkaisemiseksi on tarpeen ja
että ed. Janssonin silloinen ehdotus, joka on saman suuntainen
kuin tämäkin, merkitsi Suomen lainsäädäntöjärjestyksen
kunnioittamista. Mielestäni on tärkeää,
että eduskunta ei nakerra omaa arvovaltaansa ja omaa uskottavuuttaan
tekemällä pelisäännöistä,
valtiosääntöoikeudellisista kysymyksistä,
poliittisen kiistan pelinappulaa taikka välikappaletta.
Näillä samoilla perusteilla olen nytkin ed. Janssonin
kannalla ja toivon todellakin, että tässä maltti
voittaisi ja lainsäädäntöhygienia
säilyisi ja eduskunnan arvovalta kaikesta huolimatta tämän
kiistan jälkeen voisi vahvistua.
Keskustelu päättyy.