Merikukka Forsius /vihr:
Arvoisa puhemies! Maksuttoman esiopetuksen toteuttaminen merkitsi
suurta edistysaskelta suomalaisen varhaiskasvatuksen kehittämisessä.
Esiopetusuudistuksen tavoitteena oli saattaa kaikki kuusivuotiaat
tasavertaiseen asemaan, tasoittaa lasten välisiä eroja
koulun aloittamisessa ja siten osaltaan ennalta ehkäistä syrjäytymistä.
Näiden hienojen tavoitteiden saavuttamisessa on kuitenkin
ollut ongelmia, sillä esiopetuslainsäädäntö on
jäänyt puolitiehen. Kaikilla kuusivuotiailla ei
käytännössä ole mahdollisuuksia
osallistua esiopetukseen maksuttomien kuljetusten puuttumisen vuoksi.
Tässä vihreän eduskuntaryhmän
lakialoitteessa 112/2002 on kyse perusopetuslain muuttamisesta
siten, että valtio velvoitettaisiin maksamaan kunnille
avustusta kuljetusten järjestämiseen esiopetukseen
oikeutetuille lapsille. Olemme tehneet asiasta myös talousarvioaloitteen. (Ed.
Takkula: Niin mekin monena vuonna!) Tästä asiastahan
on eduskunnassa puhuttu moneen otteeseen, ja esiopetuslakia säätäessään
eduskunta edellytti hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin oppilaiden
saattamiseksi kuljetusedun piiriin. Hallitukselta ei kuitenkaan
tänäkään vuonna löytynyt
tahtoa varata budjettiesitykseensä rahaa esikoululaisten
kuljetuksiin. Vihreän eduskuntaryhmän talousarvioaloitteessa
ehdotetaankin varattavaksi kuljetusten valtionapuun 4,2 miljoonaa
euroa. (Ed. Korkeaoja: Oikein!)
Koska valtio ei maksa tukea kuljetuksiin, on esiopetuskyydin
järjestäminen kiinni kuntien taloudellisesta tilanteesta.
Kunnissa on omaksuttu erilaisia käytäntöjä esiopetuskyytien
suhteen. Jotkut kunnat järjestävät esikoululaisille
maksuttoman kuljetuksen, toiset perivät siitä maksun, toisissa
kunnissa kuljetuksia ei ole järjestetty lainkaan, muutamat
kunnat maksavat vanhemmille avustusta kuljetuskuluja varten. Koska
peruskoululaiset ovat oikeutettuja ilmaisiin kuljetuksiin, mutta
esikoululaisilta tämä oikeus puuttuu, syntyy monissa
kunnissa ristiriitaisia tilanteita. Ekaluokkalainen pääsee
koulukyytiin, mutta esikoululainen ei autoon mahdu.
Nykyinen lainsäädäntö asettaa
lapset eriarvoiseen asemaan joko asuinpaikan tai vanhempien varallisuuden
perusteella. Nykylaki ei eriarvoista vain lapsia, vaan myös
kuntia. Maaseutumaisissa kunnissa kuljetuksia tarvitaan enemmän kuin
kaupungeissa. Tämä aiheuttaa näille kunnille
suhteellisesti suuremman menoerän, ja nämä rahat
taas ovat poissa muista opetukseen käytettävissä olevista
resursseista.
Lääninhallitusten tekemien peruspalvelujen arviointiraporttien
perusteella voidaan tehdä päätelmiä siitä,
miten kuljetuksen puuttuminen vaikuttaa esiopetukseen osallistumiseen.
Esimerkiksi täällä Etelä-Suomen
läänissä esiopetukseen osallistui viime
vuonna 91 prosenttia kuusivuotiaista. Kuljetusten järjestämisellä oli
suuri merkitys esiopetukseen osallistumiseen maaseutumaisissa kunnissa.
Niissä kunnissa, joissa kuljetusta ei järjestetty,
osallistumisprosentti jäi 84:ään.
Lääninhallitusten arviointiraporteissa suositellaankin
perusopetuslain muuttamista siten, kuin vihreä eduskuntaryhmä nyt
esittää, eli esikoululaiset otetaan koulumatkaedun
piiriin. Lääninhallitukset ovat siis samalla kannalla
kuin eduskunnan enemmistö vajaat kolme vuotta sitten esiopetuslakia
käsitellessään.
Arvoisa puhemies! Jos hallitus ei omatoimisesti toteuta eduskunnan
tahtoa, niin tehkäämme me edustajat se sitten
itse. Toivon tälle lakialoitteelle tukea valiokuntakäsittelyssä.
(Ed. Takkula: Tulette saamaan keskustalta!) Muistakaamme, että tässä on
kyse ennen kaikkea tasa-arvosta: lasten välisestä tasa-arvosta
ja alueellisesta tasa-arvosta.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Esiopetushan piti toteuttaa silloin vuonna
99 samaan aikaan, kun uudet koululait tulivat. Se sitten lykkääntyi,
hallitus ei tuonut sitä esitystä. Nyt vuoden 2001
elokuun alusta tämä toteutettiin, mutta esitys
oli täysin torso. Kuten edellisen puheenvuoron käyttäjä sanoi,
se on täysin vastoin koulutuksen tasa-arvon periaatetta
ja esimerkki siitä huonosta lainsäädännöstä,
että luodaan kunnille lisää uusia velvoitteita,
mutta ei laiteta sinne valtionosuuksia perään.
Ei voi toimia näin. Minusta on hieno asia, että kun
te vihreät olette siirtyneet oppositioon, olette koko ryhmänä tämän
asian myös näin ymmärtäneet.
Haluan oikeastaan kommentoida vain yhtä kohtaa tässä aloitteessa.
Tässä sanotaan, että voi olla, että kuljetusten
puuttuminen estää esiopetukseen osallistumista.
Harvoin se ehkä käytännössä niin
on, koska kunnat yleensä maksavat omasta pussistaan eskarilaisten
koulukuljetukset, mutta on tapauksia, että vanhemmilta
peritään myös maksuja, ja se on kaikista
huonoin vaihtoehto. Silloin saattaa olla, että tapahtuu
jopa niin, koska on vanhempien harkinnassa aina, osallistuuko lapsi
esiopetukseen vai ei, että se altistaa tälle päätökselle.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Noin kahdeksan vuotta olen odottanut eduskunnassa,
että vihreät, joilla, niin olen ymmärtänyt heidän
ohjelmia lukiessani, pitäisi olla sosiaalista omaatuntoa
tämän tyyppisiin asioihin, kahdeksan pitkää vuotta
on odotettu, ja nyt ... (Ed. Krohn: Enemmän kuin Raakelia!) — Aivan
totta, enemmän kuin Raakelia odotti Jaakob, hän odotti
seitsemän vuotta. — Mutta kahdeksan pitkää vuotta
on odotettu, ja nyt vihreät ovat tulleet keskustan linjoille.
Minä onnittelen teitä tästä!
Ed. Forsius, te todella olette aikaisemminkin äänestänyt
keskustaopposition mukana tämän aloitteen puolesta.
Siinä mielessä minun äskeinen välihuutoni
oli ehkä tässä suhteessa teihin kohdistettuna
kohtuuton. Teillä on ollut sosiaalista omaatuntoa. Te olette
ymmärtänyt tämän ongelman, mikä on
ollut yksi kipeä esiopetuksessa. Voi sanoa, että minä ihailen
sitä, että yksi edustaja on saanut näin
paljon aikaan: olette saanut kymmenen ryhmätoverianne käännytettyä näiden
vuosien aikana tämän aloitteen kannattajiksi,
tämän esityksen kannattajiksi. Jos ajatellaan,
että samanlaista tapahtuisi vaikkapa vasemmistoliitossa
taikka demareissa taikka kokoomuksessa, että olisi yksi
edustaja, joka samalla tavalla syttyisi tälle asialle ja
kääntäisi oman ryhmänsä tämän
taakse, ei menisi kauaakaan, kun me saisimme todellakin tämän
asian hoitoon.
Nyt täytyy sanoa, että täällä on
hallituspuolueista yksi edustaja, jolla on hiukan sosiaalista omaatuntoa
tämän asian suhteen jäljellä,
eli ed. Lehtimäki. Ed. Lehtimäki, muuten teidän
puheenvuoronne oli hyvä, mutta tämä konditionaalimuoto
"pitäisi". Siirtykää rohkeasti tekin
ed. Merikukka Forsiuksen viitoittamalle tielle, jättäkää isi-pääte
pois ja sanokaa "pitää toteuttaa". Olen ihan varma,
että silloin myöskin Satakunnan lapset kiittävät
teitä siitä, että te osoitatte sosiaalista
oikeudenmukaisuutta ja olette tätä kautta huolehtimassa
siitä, että jokaisella lapsella, myöskin
siellä Pohjois-Satakunnassa, missä on monilla
kunnilla vaikeuksia, on mahdollisuus ehyeen ja turvattuun lapsuuteen
ja nuoruuteen, ja ennen kaikkea mahdollisuus koulukuljetukseen, päästä sitä kautta
opin, tiedon ja kasvatuksen äärelle.
Tietenkin arvokasta kasvatustyötä tehdään
kotonakin, mutta myös koulussa. On nimittäin näin, että voi
sanoa, että kaikki tiet pohjoisessa Satakunnassakin ovat
vaarallisia teitä, jos matkaa on yli kolme kilometriä.
Hyvin vähän sinne on riittänyt infraa
rakentaa kävelykatuja taikka erillisiä pyöräteitä.
Muutamien kuntien keskuksista niitä löytyy, mutta
haja-asutusseudulla, niin kuin ed. Lehtimäki hyvin tiedätte,
Satakunnassakin on tämä tilanne. Aina kun pannaan
esimerkiksi talvikelillä pieni lapsi ja rekka-auto samalle
tielle, ei koskaan voida puhua turvallisesta koulutiestä.
Arvoisa puhemies! Voi sanoa, että tässä minun
puheessani oli ehkä tämmöistä innostuksen sävyä sen
vuoksi niin paljon, koska minä vilpittömästi
iloitsen siitä, että vihreät ovat tulleet Suomen
keskustan kanssa samalle ladulle, jos käytän tämmöistä hiihtoilmaisua,
kun kuljemme talvea kohden. Nyt näyttää siltä,
että me kuljemme tässä rinta rinnan.
Minä haluan uskoa näin, että tässä muutoksessa,
mikä on tapahtunut, ei ole kysymys takin kääntämisestä,
vaan siinä on kysymys siitä, että yksinkertaisesti
vihreät ovat ymmärtäneet sen, että tämän
tyyppisiä epäkohtia, jotka ovat siis eriarvoistavia,
vielä tässä yhteiskunnassa on, ja te
haluatte olla meidän mukanamme rakentamassa sellaista yhteiskuntaa,
missä tasa-arvoisuus voisi toteutua.
Arvoisa puhemies! Joku nyt ei paikalla olevista hallituspuolueitten
edustajista saattaa työhuoneessaan ajatella, että no,
eivät kovin suuria ole nämä askeleet,
kun puhutaan pienten lasten koulutiellä ottamista askeleista,
esiopetuksesta, sen kuljetuksesta, mutta nämä askeleet
ovat tärkeitä. Tällä tavalla
pala palalta me voimme yhdessä kehittää ja
rakentaa suomalaista yhteiskuntaa, luoda sitä tulevaisuuden
ja toivon näköalaa, mikä on tärkeä ja
merkityksellinen, osoittaa, että me todella välitämme,
me todella haluamme elää ihmisten arjessa mukana
ja sitä kautta vaalia yhtä keskeistä suomalaisen
hyvinvointiyhteiskunnan periaatetta, tasa-arvoisuutta, tasavertaisuutta,
ja tämän tasa-arvoisuuden ja tasavertaisuuden
piiriin myöskin sulkea esiopetusta nauttivat oppilaat.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on niin hyvä, että ei
tee yhtään vaikeutta olla tukemassa tätä, mutta
täytyy sanoa, että pieni stilistinen painotus minulla
itselläni olisi ollut tähän. Nimittäin
kun puhutaan tästä koulumatkan pituudesta, niin
viisi kilometriä on kohtuullisen pitkä matka kuusivuotiaalle
kävellä aamuin illoin tai pyöräillä kouluun.
Sen vuoksi näen hyvänä sen, että esimerkiksi
alle kymmenvuotiaalla se on ollut kolme kilometriä. Jotkut
kunnat ovat tällaista toteuttaneetkin, mutta siitä huolimatta
voi sanoa, että joka tapauksessa tämä tekee
oikeutta niille lapsille, jotka tällä hetkellä enemmän
kuin viisi kilometriä kävelevät tai pyöräilevät
tai tulevat jollakin tavalla esiopetuksen piiriin. Tämä on
oikean suuntainen, tällä tavalla kun etenemme,
uskon, että seuraavan hallituksen myötä matkaa
voidaan vähän lyhentää, kun
nähdään, minkälaisia innostuneita
opiskelijoita saadaan lisää suomalaiseen koululaitokseen,
meidän tulevaisuutemme ja voi sanoa tämänkin
hetken arvokkainta ja kalleinta pääomaa.
Sen vuoksi, vihreät, tänä iltana
kun olen kuullut teidän esityksiänne, voi sanoa,
että kahdeksan vuotta me olemme täällä yksin
taistelleet oppositiossa, mutta nyt on mukava nähdä,
että te olette tulleet mukaan. Tervetuloa! Minä uskon näin,
että kun tästä menemme eteenpäin
yhdessä näin, ei voi olla mitään
muuta edessä kuin tulevaisuuden ja toivon näköalat.
Keskustelu päättyy.