4) Hallituksen esitys laeiksi työttömyysturvalain,
työttömyyskassalain sekä työttömyysetuuksien
rahoituksesta annetun lain 4 ja 5 §:n muuttamisesta
Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti muutama asia sen takia,
että on saattanut syntyä julkisuudessa sellainen
käsitys, että tämän tyyppiset
lakiuudistukset ovat harvinaisuuksia. Voi olla niin, että jossakin
määrin ne ovatkin, mutta tämä on nyt
kuitenkin hyvä jatko sille, mitä tähän
asti on tehty yrittäjän työttömyysturvan
ja työttömyyskassan ja työttömyysetuuksien
hyväksi.
Tässä esityksessähän ehdotetaan
muutettavaksi työttömyysturvalakia ja työttömyyskassalakia ja
työttömyysetuuksien rahoituksesta annettua lakia,
joka esitys liittyy pääministeri Matti Vanhasen
hallitusohjelman tavoitteeseen kannustaa yrittäjäksi
ryhtymistä ja kehittää sosiaaliturvan kannustavuutta.
Esityksessä ehdotetaan, että palkansaajakassan
maksamista yrittäjän etuuksista valtio rahoittaisi
peruspäivärahaa ja lapsikorotusta vastaavan osuuden,
palkansaajakassa rahoittaisi 5,5 prosenttia päivärahoista
ja ansiotuen ansio-osista ja jäljellä olevan osuuden
rahoittaisi se yrittäjäkassa, jonka jäsenenä etuudensaaja
on viimeksi hankkinut työssäoloehdon. Näin
palkansaajakassan maksamat yrittäjäpäivärahat
rahoitettaisiin pääosin vastaavasti kuin yrittäjäpäivärahat
yleensä. Tämä, niin kuin todetaan, liittyy valtion
vuoden 2005 talousarvioesitykseen, ja sen on tarkoitus tulla voimaan
1.1.2005.
Valiokunta perustelee kannanottojaan muun muassa sillä,
että yrittäjäin työttömyysturvaa
parannettiin viimeksi säädettäessä uusi
työttömyysturvalaki, joka tuli voimaan vuoden
2003 alusta. Uudistuksessa parani erityisesti aloittavan yrittäjän
sekä yrittäjän perheenjäsenen
asema, kun lakiin sisällytettiin muun muassa säännökset
niin sanotusta jälkisuojasta sekä väljennettiin
päätoimisen yrittäjyyden määrittelyä.
Nyt annettavalla esityksellä parannetaan edelleen yrittäjäin
työttömyysturvaa. Niin kuin totesin, esitys liittyy
pääministeri Matti Vanhasen hallitusohjelmaan
ja on osana yrittäjyyden politiikkaohjelmaa, ja tavoitteet äsken
totesin.
Jos tarkastellaan vielä tätä valiokunnan
kannanottoa yksityiskohdiltaan tarkemmin, valiokunnan näkemyksen
mukaan työttömyysturvan kehittämisessä tulee
ottaa huomioon työelämän muutokset, jotka
ovat pienentäneet palkkatyön ja yrittäjyyden
välistä eroa. Valiokunta toteaa työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoon yhtyen, että työttömyysturvan
kehittämistä tulee jatkaa siten, että se
mahdollistaa nykyistä kattavammin erilaisten työurien
vaihtelun palkansaajasta yrittäjäksi ja yrittäjästä palkansaajaksi.
Ed. Asko-Seljavaara lähti täältä pois,
ja kun vieläkin tuntuu siltä,
että hänen väitteensä olisi
tarkemman selvittelyn aihe, haluan nyt todeta tästäkin
valiokunnan kannanotosta, että nimenomaan yhteisesti
sovittiin tähän valiokunnan kannanottoon
liitettäväksi seuraava lausuma: "- -
erityistä huomiota tulee kiinnittää työttömyysturva-
ja yrittäjäeläkejärjestelmien
nykyistä parempaan yhteensovittamiseen sekä yrittäjän perheenjäsenen
työttömyysturvassa olevien ongelmien poistamiseen."
Jos joku asia on aika merkityksellinen, pidän tätä sellaisena
tämän sanamuodon huomioon ottaen tältä osin,
koska nimenomaan tässä on opposition ja hallituksen
yhteisesti sovittu tarkennus tähän, joka tosin
tulee työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan lausunnon kautta,
mutta se yhteisesti päätettiin sinne liittää sen
takia, että siihen kiinnitettiin yhteisesti huomiota.
Vielä muutama sana taloudellisista vaikutuksista, koska
ne tahtovat jäädä yleensä tässäkin
salissa vähän liian pienelle keskustelulle. Sen
tarkastelujakson pidentäminen 24 kuukaudesta 28 kuukauteen,
jonka ajalta palkansaajan työssäoloehtoon luettavaa
työtä voidaan sisällyttää perusturvassa
yrittäjän työssäoloehtoon, koskisi enimmillään
kymmentä henkilöä vuodessa. Se, että yrittäjältä ei
edellytettäisi päivärahapäivien nollaamiseksi
yhdenjaksoista yritystoimintaa, koskisi vuosittain myös
kymmenkuntaa yrittäjää. Jälkisuojan
toteuttaminen koskisi ansioturvan kustannuksia, eikä siitä koituisi
menonlisäystä valtiolle. Jälkisuoja koskisi
arviolta 30—40:tä henkilöä vuodessa.
Paluuehdon piirissä olevia palkansaajasta yrittäjäksi
siirtyviä henkilöitä, joille mahdollistetaan
yrittäjänä toimiminen 18 kuukauden ajan
nykyisen 16 kuukauden sijasta, on vain muutamia, joten kustannusvaikutukset
ovat häviäviä. Esityksessä ehdotettujen muutosten
taloudellisten bruttovaikutusten arvioidaan olevan noin 250 000
euroa, ja valtiolle aiheutuvat vaikutukset ovat kuitenkin vähäiset, kun
otetaan huomioon työmarkkinatuessa syntyvät säästöt.
Näillä sanoilla esittelypuheenvuoroni päättyy.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Työttömyysluvut ovat
aivan liian suuret maassamme, kuten olemme tässäkin
salissa monesti todenneet. Tärkeänä olemme
pitäneet yhdessä myös sitä,
että yrittäjyyden kynnystä alennetaan.
Tähän tietysti apuna ovat verotukselliset keinot
ja sosiaaliturvan parantaminen. Nyt annettavalla esityksellä parannetaan
nimenomaan tätä sosiaaliturvapuolta elikkä yrittäjien
työttömyysturvaa. Olen erityisen iloinen tästä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnöstä, koska siinä hyvin
tarkkaan keskustellen yksimielisesti sekä hallitus että oppositiopuolueet
pääsivät yhteisymmärrykseen
siitä, mitä tämä mietintö sisältäisi. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta toteaa työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoon yhtyen, että työttömyysturvan
kehittämistä tulee jatkaa siten, että se
mahdollistaa nykyistä kattavammin erilaisten työurien
vaihtelun palkansaajasta yrittäjäksi ja yrittäjästä palkansaajaksi.
Me myöskin valiokunnassa päädyimme
yksimielisyyteen siitä, että tämä esitys,
mikä nyt hyväksytään, ei vielä riitä,
vaan erityistä huomiota tulee kiinnittää yrittäjäeläkejärjestelmän
nykyistä parempaan yhteensovittamiseen sekä yrittäjän perheenjäsenten
työttömyysturvassa olevien ongelmakohtien poistamiseen.
Aivan kuten puheenjohtaja Valto Koski tuossa äsken omassa
puheenvuorossaan totesi, tässä mietinnössä muun muassa
nähtiin se, miten oppositio ja hallituspuolueet tekevät
yhteistyötä mietinnöissä silloin, kun
todella tarvitaan. Tämä osoittaa sitä,
että kun on asioita, jotka ovat nimenomaan sen yksilön parhaaksi,
niin silloin se yhteistyö onkin erittäin hyväksi.
Tässä se taas nähdään,
että hyvällä yhteistyöllä päädyimme
näin hyvään mietintöön.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On myönteistä kuulla
ed. Risikon puheenvuorosta aito pohjalainen henki, missä tämä yrittäjyys,
työnteko ja toimeentulo pitää sovittaa
ja nähdä niin, että ne myöskin
tässä työttömyysturvan osalta
tulevat järjestykseen ja kuntoon. Tämä on
hyvä kuulla, että valiokunnan sisällä niin
hallituspuolueet kuin oppositiopuolueetkin löytävät oikeissa
asioissa toisensa. Mutta suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuus nojaa
yrittäjyyteen, ja yrittäjyys ei saa olla este
sellaisenaan silloin, jos yrittäjä epäonnistuu
taikka joutuu muuten työttömäksi — tai
yrittäjän perheenjäsen — etteikö tätä voisi
toteuttaa ja tehdä.
Tähän juuri äsken sain puhelimessa
vanhalta Vehkalahdelta hyvän viestin ja kannustuksen, kuinka
näitä asioita pitää hoitaa,
ja sanoma oli selvä: periaatteessa hän kysyi,
ovatko oikeat, vain kysyi. Tässä tämä vanha
kansalainen kertoi, että sitä voi tarkastella,
ovatko oikeat, mutta periksi ei kannata antaa, ja tässä asiassa
nimenomaan tämä valtion linja menee nyt oikeaan suuntaan,
jos työttömyysturva hoidetaan näin, niin
kuin näissä puheissa nyt täällä on
tehty ja niin kuin mietintö edellyttää.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin edellisistä puheista
on kuultu, tässä on hyvä lakiesitys menossa
läpi eduskunnassa. Tässä on nyt tärkeä huomata
se, että tässä tapahtuu kynnyksen madaltuminen
siltä osin, jotta nyt ei tule sitä kynnystä,
mentiinpä sitten palkansaajasta yrittäjään
tai yrittäjästä takaisin palkansaajaan,
otetaan huomioon työssäoloehtokysymyksiä puoleen
ja toiseen sitten, kun aikaisemmin tässä on ollut
määrätty kynnys olemassa. Tähän liittyen
kyse on myös siitä, jotta miten tämä nyt sitten
saadaan läpi tiedottamisen osalta, koska on ilmennyt tässä edellisenkin
työttömyysturvamuutoksen yhteydessä,
jotta siellä eivät välttämättä viranomaisetkaan
tiedä vielä vuodenkaan päästä,
että tämmöinen laki on tehty, ja he ottavat
myös tulkintoja esimerkiksi vaikka yrittäjän perheenjäsenen
asemasta.
Yksi tapaus on semmoinen, jossa vaimo ei saanut työttömyysturvaa:
vaimo oli vähän aikaa firmassa töissä,
ja sen uuden lain mukaan, mikä muutama vuosi sitten säädettiin,
onko se kaksi vuotta ollut voimassa, mitään estettä ei
ollut olemassa siinä, mutta se tieto ei ollut vaan mennyt ministeriön
taholta tuonne syrjäseudulle työvoimatoimistoon.
Tämmöinen virhe voi tapahtua. Sen takia tiedottamisen
osalta pitäisi saada semmoinen kampanja aikaan, jotta tämä vietäisiin nyt
hyvin läpi, lehdistön kautta ja eri tahojen kautta,
myös tietysti järjestöjen kautta, jotta
tämmöinen on mahdollista, ja kaikki, jotka ovat
osallisina tässä, tietäisivät
tämän asian.
Yleiskeskustelu päättyy.