Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Öljyn maailmanmarkkinahinta on nyt
korkeammalla kuin koskaan. Tämä tarkoittaa sitä,
että polttonesteiden kuluttajahinnat ovat taivaissa. Syyn
tähän me tiedämme kaikki.
Hallitus voi vaikuttaa polttonesteiden kokonaishintaan alentamalla
polttonesteiden verotusta. Pitkien kuljetusetäisyyksien
maassa hallitus voisi edes vähän yrittää auttaa
ja keventää kuljetusyrittäjien, maaviljelijöiden
ja meidän muidenkin tavallisten ihmisten taakkaa. Julkisten
kulkuvälineiden lippujen hinnat nousevat. Sateisen kesän
jälkeen viljan kuivatuskustannukset nousivat entisestään.
Talvi on tulossa, ja lämmityskustannukset nousevat. Rahtikustannukset
nousevat.
Kuinka paljon hallitus aikoo alentaa polttonesteiden verotusta?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Polttoainehinnoissa todella raakaöljyn hinta
näyttelee merkittävää roolia.
Kysymys on siitä, että raakaöljyn hinta
voi sekä nousta että laskea niin kuin se on tehnyt.
Tänään se on muun muassa laskenut eilisestä,
Brent-öljyn pörssihinta. Verotusta ei voi edes
teknisesti järkevällä tavalla sillä tavalla
muutella, että se seuraisi raakaöljyn hinnan kehitystä.
Se ei ole mahdollista, ja jos ajatellaan, että lähdettäisiin
keventämään pienellä marginaalilla,
niin se ei näy tuolla polttoainepumpulla juuri lainkaan
kuluttajan hinnassa. Syyt sitten siihen, mitä raakaöljyn
hinnassa on tapahtunut, ovat tietenkin moninaiset. Niistä voidaan
keskustella, mutta hallituksella ei ole aikomusta tämän öljyn
hinnan sahaamisen vuoksi lähteä todellakaan rukkaamaan
polttoaineveroja.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Kuljetusyrittäjät eivät
voi viedä kaikkia kustannuksia näistä korotuksista
kuluttajahintoihin. Syynä ovat pitkät sopimukset,
ja tämä taas tarkoittaa konkursseja kuljetusyritysalalla
ja lisää työttömyyttä,
kansantalouden laskua jne. Polttonesteiden hinnat ovat ennätykselliset,
sitä me emme voi kiistää. On sitten minkälaisia
viilauksia tahansa, niin ne ovat nyt taivaissa, ja energian hinta
on huipussa, vuokrat nousevat. Tämä tarkoittaa
myös ahdinkoa kotitalouksille. Keskusta, päähallituspuolue,
teki neljä vuotta sitten ennen kunnallisvaaleja kaksi välikysymystä tästä asiasta,
joten tämäkin osoittaa, että tämä on
todella tärkeä asia.
Aikooko siis hallitus laskea polttonesteiden veroa tällä hallituskaudella?
Aikooko se puuttua tähän asiaan?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Jos nyt ovat hinnat taivaissa, niin ed. Matikainenkin
ehkä muistaa, että vuonna 2001 ne olivat vielä korkeammalla,
siis taivaasta ylöspäin. (Eduskunnasta: Ei! — Ed.
Elo: Huomattavasti!) — Kannattaa tarkistaa. — Mitä tulee
kuljetusyrityksiin ja niiden polttoainehintoihin, kyse on siis silloin
dieselverosta. Siinähän on niin kuin muissakin
polttoainehinnoissa EU:n minimidirektiivit olemassa. Meillä dieselverotuksen taso
on noin 32 senttiä litralta ja tuo minimiverotaso on pari
senttiä alempi. Eli meillä ei ole pelivaraakaan
laskea. Siinä ei ole ratkaisua kuljetusyritysten polttoainehintakysymykseen.
Meillä on EU15-maitten alhaisimpia dieselveroja.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä alkuperäisessä kysymyksessä viitattiin lämmityskuluihin
jnp. Tämä johtaa ilman muuta miettimään
sitä, millä tavalla uusiutuvien energianlähteitten
osuutta voitaisiin energiapuolella lisätä. Meillä on
tiedossa, että on 80 000 hehtaaria kai raivattu
juuri uutta peltoalaa jnp. Mihinkä toimenpiteisiin hallitus
aikoo ryhtyä, että uusiutuvien energianlähteitten
osuutta voitaisiin lisätä, että tämän
metsähakkeen lisäksi, joka juuri käsiteltiin,
pystytte peltoenergian käyttöä lisäämään Suomessa,
koska siinä on valtava potentiaali juuri tällä hetkellä?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Meillähän on esimerkiksi puun verokäytäntö hyvin
edullinen, taitaa olla niinpäin, että sitä ei
veroteta, vaan veronpalautusten kautta annetaan tukea, eli verohuojennus
on tällainen käänteinen. Tähän
saakka se on toiminut ihan hyvin. Mitä yleisemmin tulee
energiaveroihin, niin Euroopan unionissahan tästä on
keskusteltu, ennen kaikkea nyt polttoaineverojen osalta. Öljyn hintaa
peilattiin, ja siellä on yhteinen näkemys ja yhteinen
päätöskin olemassa valtiovarainministerikokouksesta,
että ei pitäisi yksittäisten maitten
lähteä omana operaationaan vähentämään energiaveroja,
vaan pitää pyrkiä toimimaan globaalitasolla.
Silloin puhutaan muun muassa Opec-maitten kanssa käytävistä keskusteluista, tavasta,
jolla pyritään tähän hintamekanismiin vaikuttamaan
globaalitasolla, koska yksittäisessä operaatiossa
on se vankka uhka, että käy juuri päinvastoin. Öljyn
tuottajat kysyntä—tarjonta-asetelmassa lähtevät
toimimaan toiseen suuntaan kuin tavoite. (Puhemies: Aika!)
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen viittasi mahdollisuuksiin,
joita tarjoutuu uusiutuvan energian käytön lisäämisen
kautta. Alkuperäisessä kysymyksessä olivat
esillä viljan kuivatuskustannukset. Meillä on
tässä suhteessa tarpeen parantaa teknologiaa.
Tällä hetkellä vilja kuivataan osin öljyllä,
mutta varmasti tulevaisuudessa kehitys menee siihen suuntaan, että myös
kotimaiset polttoaineet tulevat tässä suhteessa
paremmin käyttökelpoisiksi, tekniikka paranee.
Meillä on tehty selvittelytyötä. Aivan
hiljattain valmistui maa- ja metsätalousministeriön
asettaman bioenergiatyöryhmän väliraportti,
jossa parhaiksi mahdollisiksi alueiksi bioenergian kehittämiseen
todetaan paitsi metsähakkeen käytön lisäämismahdollisuus,
pellolla tapahtuva ruokohelven tuotannon kasvattaminen ja sitten
biojätteiden lannan biokaasun hyödyntäminen.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Edellä sanottujen lisäksi
kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että valtion
budjetissa, esimerkiksi budjettiesityksessä ensi vuodellekin,
on varattu vähän yli 30 miljoonaa euroa investointihankkeisiin
tai tukeen uusiutuvia energialähteitä ja osin
turvetta käyttävien hankkeitten ylösrakentamiseen,
tuulivoiman ylösrakentamiseen ja vastaavaan. Tämän runsaan
30 miljoonan euron lisäksi siellä on noin 10 miljoonaa
euroa tällaisia uusia demohankkeita varten. Yhteensä tämä summa
taitaa olla korkeampi kuin koskaan ennen on ollut.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on samanaikaisesti käsiteltävänä täällä ensi
vuoden budjetti, ja polttoaineverotus liittyy tietenkin siihen hyvin
olennaisesti. Tuon budjettiesityksen mukaan meiltä on lakkaamassa noin
600 bussivuoroa, kun joukkoliikennerahoja vähennetään.
Tällä hetkellä, justiin äsken
tarkistin polttoaineen hinnan, polttoaineen hinta on 1 euro 30 senttiä,
diesel ja bensa. 1 euro 30 senttiä elikkä 7 markkaa
80 penniä. Kun se kipuraja oli 7 markkaa silloin, kun ministeri
Pekkarinen sitä kipurajaa esitteli, niin oikeastaan kysymys
kuuluu hänelle: Onko se kipupiste siirtynyt, vai onko kipuraja
noussut? Aiotteko te tehdä mitään tämän asian
eteen? 7 markkaa 80 penniä on niin paljon. Kun se kohdentuu
nimenomaan nyt ongelma-alueille, pitkiin kuljetusetäisyyksiin,
joukkoliikenteen vuoroja joudutaan täyttämään
pienauton käytöllä jne., niin onhan tämä kohtuutonta.
Teillä oli lääkkeet oppositiossa siihen.
Nyt te istutte hallituksessa. Milloin te teette esityksen, että polttoaineveroa
pienennetään? Se oli teidän ratkaisunne
viimeksi.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tämän nykyisen hintatason
suhteellisesta tasosta, missä se on nyt verrattuna muutaman
vuoden takaiseen, ministeri Kalliomäki täällä jo
antoi hyvin selvän vastauksen. Mitä tulee siihen,
että muutama vuosi sitten tästä asiasta
tehtiin välikysymys (Ed. Zyskowicz: Kaksi!) — kaksi
kappaletta välikysymyksiä — ja mitä nyt
sitten tällä hetkellä pitäisi
tehdä: ehkä tässä on kuitenkin
aavistuksen vertainen ero. Se ero on mielestäni kuitenkin
siinä, että tämän hallituksen
toimesta ei ole polttonesteiden veroa kiristetty. Kun me teimme
välikysymyksiä, niitä olivat edeltäneet
polttonesteiden verotusten kiristämiset ja ne toimet, välikysymysvaateet,
silloin liittyivät myöskin siihen.
Ed. Anni Sinnemäki merkitään
läsnä olevaksi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Valmistevero maksetaan Suomessa bensiinistä, jonka
lämpötila on 15 celsiusastetta; tämän
määrää EU-direktiivi. Todellinen
lämpötila Suomessa on keskimäärin
vuodessa 8, ja tämä aiheuttaa lämpötilahävikin,
jonka maksavat yleensä bensakauppiaat. Keskimääräinen
bensakauppias maksaa Suomessa 26 000 litrasta lämpötilahävikin kautta
veroa, joka ei ole asiallista. Tässä suhteessa
Suomessa voitaisiin EU-direktiiviin viitaten itse asiassa ottaa
sama käytäntö kuin Ruotsissa, että käytettäisiin
sitä todellista lämpötilaa. Valtio ei
tästä kärsisi, mutta siinä joutuisivat
todelliseksi maksajaksi suuret öljy-yhtiöt, ja
tämä tukisi pieniä bensakauppiaita ympäri
Suomea. Toivoisin, että valtioneuvosto voisi tähän
tarttua.
Mikä on valtioneuvoston kanta tähän
asiaan? (Ed. Zyskowicz: Onko Pekkarisella selitys tähänkin? — Eduskunnasta:
On! — Naurua)
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Äskeiseen todellakin, ed. Zyskowicz,
minulla oli selitys. (Ed. Dromberg: Niitä riittää!)
Se on äsken kerrottu ja kuultu. Tätä ed.
Kiljusen ajatusta kannattaa varmaan tutkailla. Tähän
minulla ei ole valmista vastausta, mutta kirjasin sen. En tiedä edes,
olenko ihan oikea ministeri vastaamaan, mutta olen valmis omalta
osaltani asiaa tutkailemaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin ministeri Pekkariselle,
että se nyt vielä puuttuisi, että olisitte
korottaneet sitä veroa, kun ensin vaaditte sitä laskettavaksi.
Mutta ei kai tämä verojärjestelmä voi
olla kiveen hakattu. Esimerkiksi Unkarissa on kehitelty näitä malleja,
että veron määrä voisi silloin
laskea, kun hinta nousee, ja sitten kompensoitaisiin, kun maailmanmarkkinahinta
tulisi alas, ja kerättäisiin tätä. Eihän
se nyt niin voi olla, että on ainoastaan yksi malli olemassa,
jota yksi insinööri osaa vain laskea. Kyllähän
tässä täytyy olla muitakin malleja. Miksi
tällaista ei tehdä? Kun siellä valtiovarainministeriössä on
viisaita laskutaitoisia ihmisiä, niin kyllähän
tällaisen mallin varmasti joku voisi kehitellä,
vaikkapa valtiosihteeri Sailas, hänellä kun on
paljon tuoreita ajatuksia. (Naurua)
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Valtiosihteeri Sailas ei ole insinööri, suattaapi
ministeriöstä tietysti löytää joitakin
insinöörejäkin. Meillä on varsin
selkeä polttoaineverotus. Vero määräytyy
kiinteänä, ja se on toiminut tähänkin
saakka hyvin. Maailmanmarkkinahintojen heijastukset öljyn
tasolta sitten jalostettuun materiaaliin, bensiiniin, dieseliin
jne. ovat varsin maltillisia, eli tämä järjestelmä on toiminut
hyvin eikä ole minusta mitään syytä lähteä sitä muuttamaan. Öljyn
hintakehitys nyt nähtävien ennakointien mukaan
on kuitenkin sellainen, että se lähtee alaspäin,
ja syyt siihen ovat suhteellisen selviä. Kaikista merkittävin
syy ilman muuta on maailmantalouden vahva veto. Tuommoinen 4—8
prosentin kasvu maailmantaloudessa on tietysti aikamoista, aika
hurjaa, se ei voi pitkään jatkua. Toinen syy on
sitten (Puhemies koputtaa) jalostamokapasiteetin puute. Kannattaa
ottaa rauhallisesti tässä asiassa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suora sitaatti: "Te olette puolitoista
vuotta nyt pohtineet, hinnat ovat nousseet, ja hallituksen vastaus
osoittaa, että tässä asiassa ei tulla
tekemään mitään." Pääministeri
Vanhanen, tuntuuko tutulta? Syytä olisi, nimittäin
näin sanoitte 9. kesäkuuta 2000, kun teitte välikysymyksen
siitä, miksi hallitus ei alenna polttonesteiden verotusta,
kun hinta on liian kova. Kysymys kuuluu:
Miksi toimitte tässäkin asiassa täysin
päinvastoin, kuin oppositiossa itse vaaditte?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Muistan oikein hyvin nuo keskustelut ja muistan
myös sen, mitä valtiovarainministeri Niinistö vastasi
silloin. Me kävimme kahteen kertaan viime vaalikaudella
tämän keskustelun läpi erittäin
perusteellisesti välikysymysten kautta. Molemmilla kerroilla
laaja enemmistö katsoi, että me emme lähde
yksittäisenä maana keventämään
verotusta silloin, kun Opec nostaa hintaa. Tämä kyllä silloisen
opposition puolelta sitten lopulta kuitattiin. (Ed. Zyskowicz: Äänestitte epäluottamusta!)
Näiden käsittelyjen jälkeen tämä kuitattiin,
koska viime eduskuntavaaleissa aiheeseen ei enää esitetty
mitään vaatimuksia, asia ei ollut hallitusohjelmavaiheessa
myöskään meidän puoleltamme
mitenkään esillä. Tähän
on tyydytty, ja nyt tälläkin kaudella, niin kuin
valtiovarainministeri totesi, EU-maiden kesken vallitsee yhteisymmärrys
siitä, että EU-maiden ei pidä lähteä nyt
omia verojaan alentamaan ja ruokkimaan sillä sitä,
että öljynmyyjät voivat nostaa hintaa
kuinka paljon hyvänsä. Tässä pitää toimia
yhtenä (Puhemies koputtaa) rintamana, (Ed. Zyskowicz: Juuri
tätä te vaaditte välikysymyksessä neljä vuotta
sitten!) ja näin hallitus toimii.